نسخه شماره 3754- تاریخ : 1395/08/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

کشف و ثبت کهکشاني جديد به بزرگي راه شيري

کهکشان نامريي ـ ستاره ‌شناسان موفق به شناسايي کهکشاني به بزرگي راه شيري شده ‌اند که تقريباً به طور کامل از ماده تاريک ساخته شده است.

به گزارش شاپرک ،تنها 0/01 درصد از اين کهکشان حاوي ماده عادي و قابل مشاهده مانند ستارگان و سيارات است. ساير 99/99 درصد ديگر اين کهکشان قابل مشاهده نيست. دانشمندان چندين دهه را به دنبال اين ماده اسرارآميز به تحقيق و بررسي گذرانده و ماهواره‌ ها و فضاپيماهاي زيادي را به فضا ارسال کرده‌ اند، اما اطلاعي از مواد تشکيل ‌دهنده آن وجود ندارد و همچنين هنوز شواهدي در رابطه با اين ماده کشف نشده است. در حال حاضر فقط مي ‌توان از تأثير گرانش اين ماده روي فضا، به موجوديت آن پي برد. باورها بر اين است که 80 درصد فضا را ماده تاريک تشکيل داده و تنها 20 درصد بقيه شامل چيزي است که امروزه آن را مي ‌بينيم. کهکشان تاريک جديد که «سنجاقک 44» نام دارد، نخستين بار در سال 2015 با استفاده از آرايه تلسکوپ سنجاقک در نيومکزيکو شناسايي شد. اين آرايه با ترکيبي از هشت لنز و دوربين تله ‌فوتو براي بررسي اجسامي در فضا طراحي شده است که به اندازه کافي براي مشاهده توسط تلسکوپ‌ هاي ديگر درخشان نيستند.سنجاقک 44 يکي از 47 کهکشان فوق پراکنده ‌اي است که پژوهشگران دانشگاه ييل در خوشه کما شناسايي کردند. اين خوشه حداقل از 1000 کهکشان برخوردار بوده و در فاصله 300 ميليون سال نوري از زمين واقع شده است. اين فاصله به اندازه کافي براي يک تلسکوپ به منظور مشاهده مناسب است؛ تلسکوپ هابل مي ‌تواند تا ميلياردها سال نوري دورتر را نيز ببيند. اما هيچ کدام پيش از اين نتوانسته بودند کهکشان ‌هايي را که در تاريکي پنهان بودند، شناسايي کنند. سنجاقک 44 يکي از درخشان‌ترين و بزرگ‌ترين کهکشان‌ هاي اين گروه بود که دانشمندان کشف کردند. اما با اين که از اندازه مشابه کهکشان راه شيري برخوردار است، اما تنها به اندازه يک درصد آن، نور منتشر مي ‌کند.

پژوهشگران به تعداد بسيار کم ستاره در اين کهکشان بزرگ مشکوک شدند و به اين نتيجه رسيدند احتمالاً ماده تاريک باعث شده تا گرانش کافي در اين کهکشان وجود داشته باشد. آن‌ ها براي بررسي ميزان ماده تاريک درون سنجاقک 44، از يکي از بزرگ ترين تلسکوپ ‌هاي زمين واقع در رصدخانه کک در هاوايي استفاده کرده و حرکت ستارگان اين کهکشان را با استفاده از ابزار DEIMOSدنبال کردند. آن‌ ها شواهدي مبني بر وجود ميزان بيشتري از جرم در اين کهکشان پيدا کردند که قابل مشاهده نيست. اين پژوهشگران همچنين از رصدخانه جميني نيز براي ثبت تصاوير جديدي از سنجاقک 44 استفاده کرده و توانستند تصوير رنگي از آن را به دست بياورند. اين کهکشان کروي در اين تصاوير شبيه به يک لکه کثيف در فضاي عميق است. اين تصاوير همچنين به نمايش هاله ‌اي از خوشه ستارگان در اطراف اين کهکشان پرداختند که مشابه آن در اطراف راه شيري نيز وجود دارد و پژوهشگران معتقدند که ماده تاريک مسؤول اين هاله‌ هاي نوري است.

نسخه چاپي ارسال به دوستان