جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2704- تاریخ : 1391/11/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزان:
دانش‌آموزان در ايام دهه فجر ميزبان «مدرسه انقلاب» مي شوند


تحليلي برنمايش باورهاي هنرجويان هنرستان کاردانش سروش(منطقه 11شهرتهران)


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


امكان ادامه تحصيل براي دانش آموزان پايه اول متوسطه كه ترك تحصيل كرده اند، فراهم شد


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزان:
 دانش‌آموزان در ايام دهه فجر ميزبان «مدرسه انقلاب» مي شوند 

 
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش‌آموزان از برپايي نمايشگاه‌هاي دانش‌آموزي«مدرسه انقلاب» در ايام دهه فجر با موضوع گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي در سطح مدارس متوسطه با محوريت انجمن‌هاي اسلامي مدارس خبر داد. به گزارش شاپرك و به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل دفتر مرکزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش‌آموزان، حامدعلامتي در جمع خبرنگاران رسانه‌ها با بيان اينکه اين نمايشگاه برگزارخواهدشد، اظهارداشت: نمايشگاه‌ دانش‌آموزي«مدرسه انقلاب»، جشنواره‌اي دانش‌آموزي خواهدبود که با همت دانش‌آموزان عضو انجمن‌هاي اسلامي و همراه‌کردن ساير تشکل‌ها، مديران و مربيان پرورشي مدارس با هدف سهم‌دهي کامل به برنامه‌ريزي و حضور فعال دانش‌آموزان در سراسر کشور از تاريخ 14تا 25بهمن ماه سالجاري به مرحله اجراء خواهدرسيد.

علامتي با اشاره به برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي فرهنگي اين نمايشگاه براساس سه راهبرد اصلي انگيزه بخشي و حسايت آفريني، بصيرت آفريني و معرفت بخشي، رفتارسازي و تجربه آفريني، بيان داشت: مفاهيم کليدي در انقلاب اسلامي، شناخت ابعاد انقلاب اسلامي، انديشه امام و رهبري، اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي از موضوعات نمايشگاه مدرسه انقلاب است.

وي پاسداري از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي در سطح مدرسه و پرچمداري آرمان‌هاي انقلاب در محيط دانش‌آموزي، تعميق بصيرت، قدرت تفکر و تحليل انقلابي در ميان دانش‌آموزا، شناخت سيرتاريخ، اصول ارزشي و دستاوردها و چالش‌هاي انقلاب اسلامي، تقويت احساس تعلق قلبي دانش‌آموزان با امام راحل، انقلاب و شهدا و تقويت روحيه حماسي ايشان، تقويت بينش دانش‌آموزان نسبت به هويت اسلامي و تقويت ايمان آن‌ها به مباني اسلام و انقلاب را از جمله اهداف اين نمايشگاه برشمرد.

دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان ضمن دعوت از دانش آموزان براي حضور بانشاط در راهپيمايي 22 بهمن تصريح کرد: علاقمندان براي کسب اطلاعات بيشتر از جشنواره مدرسه انقلاب مي تواند به سايت jashnvareh-anjoman.ir مراجعه کنند.

علامتي در ادامه سخنانش به ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده اين تشکل دانش‌آموزي در ايام دهه فجر اشاره‌کرد و گفت: برگزاري گفتمان انقلاب‌اسلامي در مدارس سراسرکشور، برگزاري همايش‌ها و جشن‌ها در استانها با حضور دانش‌آموزان، بازديد از موزه عبرت، بازديد از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه سخت افزار و نرم افزار، آشنايي دانش‌آموزان با دانشمندان جوان انقلاب اسلامي، حضور دانش آموزان در مزار شهدا به منظور تجديد ميثاق با همکلاسي‌هاي آسماني و غيره مي‌باشد.

به گزارش شاپرك در اين جلسه جانعلي پور رئيس اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان استان گيلان به سمت مسئول دبيرخانه دائمي جشنواره سراسري مدرسه انقلاب منصوب شد.


 تحليلي برنمايش باورهاي هنرجويان هنرستان کاردانش سروش(منطقه 11شهرتهران) 

مرجان محمدي دبيرطراحي گرافيک (هنرستان کاردانش سروش)

هنريعني دميدن روح درکالبد انسان.......

چندي پيش بازهم ماشاهد توهين به ساحت پيامبر بزرگواراسلام بوديم. هرکسي که مي شنيد دلش به دردمي آمد واين شامل مسلمان وغيرمسلمان منصف بود.

پيامبرما که رحمت اللعالمين بود،موردتوهين يک عده قرارگرفته بود.

درحديث نبوي ازخود ايشان داريم که هرکسي به شما بدي کردبه او خوبي کنيد، تا يار و دوست شما شود.

خداونددليل آفرينش اين جهان وآن جهان رابه خاطر پيامبر و اهل بيت آن حضرت عنوان مي کند.

حال چنين پيامبري مورد توهين قرارگرفته بود.

هرکسي به نوعي ارادت خودرابه حضرت رسول(ص) نشان داد.

من هم که دبيرطراحي گرافيک هنرستان کاردانش سروش بودم به فکرافتادم که به نوعي به همراه هنرجويان رشته کامپيوترارادت خودرا به حضرت رسول ودخت گرانمايه ايشان نشان بدهيم....

بنابراين طي فراخواني که به هنرستان‌هاي منطقه11داديم از ايشان دعوت کرديم که درمسابقه طراحي لگوي اسم والقاب حضرت رسول(ص) وهمچنين فاطمه زهرا(س)شرکت کنند.

برپايي نمايشگاه همزمان باهفته وحدت کليدخورد، روزشنبه7/11/91 ساعت 10 صبح افتتاحيه نمايشگاه بود. بعداز تلاوت قرآن مجيد يکي ازهنرجويان شعري با موضوع حضرت رسول که خودسروده بود، خواند.

بعدخانم ماجدي مديريت منطقه11، خانم دانا مديريت هنرستان سخنراني کردند.

هنرجويان هنرستان‌ها با الهام‌گرفتن از سيره وسنت نبوي ودخت ايشان طرح هاي بسيارشگفت انگيزي ارائه كرده بودند. هرکدام به نوعي ارادت خودرابه پيامبرودخت ايشان نشان دادند. اين نمايشگاه مبين تعهد نسل سوم وچهارم انقلاب به اعتقادات اسلامي مي باشد و نشاندهنده ظرفيت جوانان ماست كه ما را به آينده اميدوارمي سازد و شاهدي است بر اين واقعيت كه دانش آموزان ما ازهرکسي بهتروبيشتربااعتقادات مذهبي ارتباط دارند.

اين نمايشگاه به مدت يک هفته درهنرستان کاردانش سروش داير است.


 كاغذ اخبـار 

اجراي آزمايشي اساسنامه مدارس ورزش تمديد و اصلاح شد

ابلاغيه تمديد اجراي‌آزمايشي اساسنامه مدارس‌ورزش پس از اصلاح در برخي موارد با امضاي رئيس‌جمهورصادرشد.به گزارش شاپرك و به نقل از مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، مهدي نويدادهم، با اعلام اين خبر و اشاره به اين مطلب كه موضوع فوق در هشتصدوهفتادوسومين جلسه شوراي‌عالي آموزش وپرورش مصوب‌شده‌است، گفت: تعداد مدارس ورزشي موضوع ماده21 اساسنامه مذكور،‌ در چارچوب سياست‌ها و استاندارد رشته‌هاي ورزشي متناسب با شرايط و امكانات هر منطقه از سوي معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش وپرورش تعيين مي شود .

وي با اشاره به توزيع جغرافيايي مدارس بين مناطق و الزام رعايت توازن در جنسيت و برنامه مهارت هاي ورزشي افزود: در هر منطقه آموزشي بايد با توجه به استعداد دانش‌آموزان، شرايط و امكانات منطقه حداقل يك مدرسه دخترانه و يك مدرسه پسرانه ورزشي دايرشود.دبيركل شوراي عالي آموزش وپرورش با بيان اينكه راهنماي برنامه درسي و راهنماي توليد محتواي آموزشي و تربيتي مدارس ورزش توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و با همكاري معاونت تربيت بدني و سلامت ودر چارچوب سندبرنامه درسي ملي حداكثر ظرف يك سال تهيه و براي تصويب به شوراي عالي آموزش وپرورش ارسال خواهدشد، تصريح‌كرد: مدارس دولتي وغيردولتي كه به تشخيص اداره‌كل آموزش‌وپرورش استان از استانداردهاي لازم برخوردارند، مي توانند در چارچوب مفاد اساسنامه مدارس ورزش با اخذ مجوز از معاونت تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش وپرورش نسبت به پذيرش دانش‌آموز اقدام‌كنند.

نويدادهم فزود: شوراي مركزي ورزش مدارس به منظور توسعه كمي و كيفي تربيت بدني و ورزش در مدارس به ويژه مدارس ورزش با مسئوليت معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و جلب مشاركت وزارت ورزش‌وجوانان، شهرداري‌ها و ساير نهادهاي‌مرتبط تشكيل‌مي شود .وي تصويب و اجراي دائمي اساسنامه مذكور را منوط به ارائه گزارش ارزشيابي موضوع ماده 21 اساسنامه دانست .اصلاح و تمديد اجراي آزمايشي اساسنامه مدارس ورزش با امضاي رئيس جمهور ، وزير آموزش وپرورش و دبيرشوراي عالي آموزش وپرورش مصوب شد . اجراي آزمايشي اساسنامه مدارس ورزش در هفتصد وبيست و چهارمين جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش در تيرماه سال1384 براي اجرا در سال هاي 92-91 و 93-92 مصوب شد.


ضوابط تبديل وضعيت آموزشياران نهضت سوادآموزي اعلام شد

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزي گفت: تمامي آموزشياراني که قرارداد آن ها تطبيق يافته باشد و داراي تحصيلات دانشگاهي باشند، به زودي تبديل وضعيت شده و پيماني مي شوند. محمدمهدي‌زاده در گفتگو با پانا و در پاسخ به اين پرسش که تبديل وضعيت آموزشياران سازمان نهضت سوادآموزي چگونه دنبال‌مي‌شود؟ اظهارکرد: براساس بخشنامه جديد، بيش از90درصد از آموزشياران بلاتکليف، تعيين وضعيت مي‌شوند. وي با بيان اينکه در تعيين وضعيت آموزشياران دوشرط لحاظ مي‌شود، ادامه‌داد: آموزشياراني که تحصيلات دانشگاهي فوق ديپلم و بالاتر داشته‌باشند و همچنين نوع قرارداد آنها، قرارداد تطبيق يافته باشد، تعيين وضعيت و پيماني خواهندشد.معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزي افزود: در گذشته، قانوني بود که بعد از 5سال آموزشياران استخدام مي‌شدند، اما از زمان لغو اين قانون، اين اجازه به سازمان نهضت سوادآموزي داده شد که آموزشياران را به صورت تمام وقت به کارگيرند و نهضت سوادآموزي نيز با آموزشياران به طور ساليانه قرارداد تنظيم مي کرد.مهدي زاده تصريح کرد: به نوع قرارداد اين آموزشياران اصطلاحاً قرارداد تطبيق يافته گفته مي شود، اين آموزشياران به طور تمام وقت با دريافت حقوق ثابت و بيمه تامين اجتماعي مشغول به کار هستند. وي در پايان تاکيدکرد: تمامي آموزشياراني که قرارداد آن‌ها تطبيق يافته باشد و داراي تحصيلات دانشگاهي باشند، به زودي تبديل وضعيت شده و پيماني مي شوند.


بااجراي بسته سير مطالعاتي دانش آموزان، هر دانش آموز 4 جلد كتاب غير درسي مي‌خواند

مديركل فرهنگي و هنري وزارت آموزش وپرورش از طراحي بسته اجرايي سير مطالعاتي براي دانش آموزان كشور خبر داد.به گزارش شاپرك و به نقل از مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، محمد ابراهيم محمدي، با اشاره به ضرورت ارتقاء سرانه مطالعه و كتابخواني در جامعه و در راستاي وظايف ذاتي اداره كل فرهنگي و هنري آموزش وپرورش گفت : بسته سير مطالعاتي دانش آموزان با هدف مديريت و جريان سازي فكري و فرهنگي ، تقويت و تعميق هويت ديني و ملي دانش آموزان ، تقويت آگاهي بخشي اجتماعي و علمي دانش آموزان ، بهبود مديريت اوقات فراغت دانش آموزان و ... طراحي و به مدارس ابلاغ مي شود.

وي توسعه و تجهيز كتابخانه هاي مدارس ، توسعه و تعميق فرهنگ كتابخواني در ميان خانواده ها وپيوند مطالعه كتاب هاي غيردرسي با فرآيند تحصيلي دانش آموزان را از ديگراهداف اين طرح فرهنگي عنوان و اضافه كرد: در اين طرح براي دانش آموزان هر پايه تحصيلي تعداد 4 جلد كتاب به عنوان كتب پايه براي مطالعه در روند سير مطالعاتي مشخص مي شود كه هر دانش آموز موظف است چهار كتاب يادشده را با هماهنگي دبير و مربي خود مطالعه نمايد.


 از گوشه و كنار 

سرپرست دانشگاه فرهنگيان خبرداد:

ورود کارشناسي‌ارشد به " دانشگاه‌فرهنگيان"  از سال آينده

سرپرست دانشگاه فرهنگيان با بيان اينکه اين دانشگاه از سال آينده نسبت به پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد اقدام خواهد کرد، گفت: در حال حاضر 5 رشته براي مقطع فوق ليسانس دانشگاه فرهنگيان درحال نهايي شدن است.جهانبخش محبي نيا، سرپرست دانشگاه فرهنگيان در گفتگو با پانا و در پاسخ به اين پرسش که از چه زماني براي دانشگاه‌فرهنگيان در مقطع کارشناسي‌ارشد پذيرش‌دانشجو خواهيدداشت؟ اظهارکرد: از سال تحصيلي‌آينده در دانشگاه ‌فرهنگيان براي مقطع کارشناسي رشد، پذيرش دانشجو خواهيم داشت. وي افزود: پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه فرهنگيان از طريق برگزاري آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور خواهدبود.

نهايي شدن 5 رشته در فوق‌ليسانس

محبي نيا با اشاره به اينکه پنج رشته براي مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه فرهنگيان تدارک ديده شده و در مراحل پاياني اخذ مجوز آنها هستيم، خاطرنشان کرد: اين رشته ها شامل "علوم تربيتي با گرايش آموزش ابتدايي ويژه معلمان ابتدايي"، "مديريت آموزشگاهي ويژه مديران و معاونان"، "مشاوره و راهنمايي ويژه مشاوران"، "رشته تربيت بدني و علوم ورزشي ويژه دبيران تربيت بدني"، "مديريت و برنامه ريزي فرهنگي تربيتي ويژه مديران حوزه هاي اداري و ستادي" است.

سرپرست دانشگاه فرهنگيان در پايان گفت: جذب دانشجو در مقطع کارشناسي‌ارشد از طريق آزمون هايي ‌است که در پذيرش آن معلمان از اولويت برخوردارهستند.


 امكان ادامه تحصيل براي دانش آموزان پايه اول متوسطه كه ترك تحصيل كرده اند، فراهم شد 

دبيركل شوراي‌عالي‌آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان پايه‌اول‌متوسطه كه به دليل غيبت غيرموجه ترك‌تحصيل كرده‌اند مي توانند در سال تحصيلي بعد ثبت‌نام نموده و ادامه تحصيل‌دهند.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدي نويدادهم با اشاره به تصويب ماده واحده‌اي در جلسه هشتصدو هفتادويكمين شوراي‌عالي و تاييد رئيس‌جمهور گفت: دانش آموزان پايه اول متوسطه كه بعد از امتحانات نوبت اول به دليل غيبت غيرموجه ترك تحصيل كرده‌اند مي توانند در سال تحصيلي بعد با رعايت ساير شرايط براي تحصيل ثبت نام نموده و ادامه تحصيل‌دهند و ترك‌تحصيل اين قبيل افراد جزو سنوات‌تحصيلي آنان منظور‌نمي شود.

وي افزود: با تصويب اين ماده واحد تبصره 2 ماده 5 و ماده 3 و بند 85"و" تعاريف مربوط به فصل چهارم ضوابط سنجش و ارزشيابي و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان آيين‌نامه آموزش دوره سه‌ساله متوسطه روزانه سالي و واحدي اصلاح‌شد.


 قـلـم معـلــم 

مزايا و مضرات تلفن همراه براي دانش آموز

تهيه و تنظيم : منيژه اکبري آموزش و پرورش ناحيه 3 کرج

قسمت اول

تلفن همراه

بر همه واضح است که موبايل يا تلفن همراه يک وسيله سودمند براي ارتباطات مطلوب محسوب مي شود و هم مي‌توان از آن استفاده درست داشت هم نادرست به حدي که به اندازه سلاح هاي گرم مي تواند در سطح کلاس و مدرسه خطرناک باشد، به زودي پيشرفتهاي عجيب و غريب دستگاههاي موبايل باعث تعجب همگان خواهدشد.

تلفن همراه هايي که بوي بد دهان را به صاحبش هشدارخواهدداد، يا دستگاه هايي که تغييرات مشکل ساز ضربان قلب و حالات اورژانسي را به صاحب تلفن همراه و يا شرکت هاي بيمه و مراکز اورژانس اطلاع خواهدداد، استفاده از دفترچه تلفن، حافظه بالا براي ذخيره فايل‌هاي فشرده صوتي و تصويري، ضبط صدا، فيلمبرداري، عکس برداري و قابليت هاي گوناگون براي والدين در کشورهاي پيشرفته جهت ردگيري و کنترل فرزندان و نظارت از راه دور و غيره هر شخص را به فکر استفاده از آن مي اندازد اما چه نوع استفاده‌اي، با چه محتوياتي و چه احتمالاتي براي ناهنجاري و انحراف ؟

به هرحال، به همراه داشتن موبايل در کلاس درس و مدرسه داراي ضررهايي بيشتر از فوايد آن است و حداقل در شرايط فعلي که فرهنگ سازي لازم انجام نشده است، براي مدارس و والدين به يک بحران تبديل شده است علي الخصوص وجود بلوتوث‌ها و پيامک‌ها و تراکت‌هاي غيراخلاقي و يا فيلمبرداري و گرفتن عکس از ساير دانش‌آموزان و انتشار آن در اينترنت يا از طريق سي دي و بلوتوث، سوء استفاده هاي احتمالي ديگران از آنها، مشکلات زيادي را به وجودآورده است. به زودي با رواج ام ام اس مجددا" مشکلات جديدي براي خانواده ها و دانش آموزان و مدارس به وجود آيد

اهميت قضيه به حدي است که در خيلي از کشورهاي توسعه يافته به درخواست مديران و معلمان خارجي استفاده از موبايل در مدرسه ممنوع شده است و تلاش براي غلبه بر اين مشکل مختص کشورمان نيست .

آنچه مشخص است درهيچ‌يك از كشورهاي جهان قانون يكساني براي برخورد با دانش آموزاني كه از تلفن‌همراه استفاده مي‌كنند وجودندارد. هر مدرسه بنا بر موقعيت خويش با دانش آموزان برخورد مي‌كند.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون