نسخه شماره 2704- تاریخ : 1391/11/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

ضرر سيگارهاي الکترونيک بيشتر از نفع آنها است

کوله‌پشتي که به آشپزخانه تبديل مي‌شود

مريخ بهاري مي‌شود

کاريکلماتور

ضرر سيگارهاي الکترونيک بيشتر از نفع آنها است

کارشناسان هشدار مي دهند ضرر سيگارهاي الکترونيک که جايگزين سالمي براي سيگار کشيدن لقب گرفته اند، بيشتر از نفع آنهاست.به گزارش ايرنا، سيگارهاي الکترونيک با باتري کار مي کنند و معمولا به شکل سيگارهاي واقعي هستند. در سيگارهاي الکترونيک يک المنت گرم کننده، مايع پر از نيکوتين موجود در کارتريج را به غبار بخاري تبديل مي کند که استنشاق مي شود.

اين وضعيت، حسي شبيه سيگار کشيدن واقعي ايجاد مي کند با اين تفاوت که فاقد مواد شيميايي سرطانزايي است که در توتون سيگارهاي معمولي ديده مي شود. بيش از 90 درصد مواد موجود در کارتريج هاي سيگارهاي الکترونيک حاوي ماده شيميايي پروپيلن گليکول است تا بتواند مايع نيکوتيني را بخار کند.

دکتر اليزابت پوت مدير مرکز فدرال آموزش سلامت در کولن واقع در آلمان که مطالعه بر روي سيگارهاي الکترونيکي را انجام داده است، در اين مورد گفت : استفاده از اين سيگارها موجب آسيب رساندن به سيستم تنفسي مي شود.

در سال 2009 محققان اداره دارو و غذاي آمريکا، کارتريج هاي سيگارهاي الکترونيک را تجزيه و تحليل کردند و رده هايي از نيتروزآمين سرطان زا و ساير مواد بالقوه مضر را به همراه اتانول و گلسيرين کشف کردند.

با اين وجود شرکت هاي سازنده سيگارهاي الکترونيک اعلام کردند که نيتروزآمين موجود در سيگارهاي واقعي بسيار بيشتر از سيگارهاي الکترونيک است. در حال حاضر سيگارهاي الکترونيک در رده وسايل پزشکي قرار ندارند بنابراين نمي توان آنها را در رده محصولات جايگزين نيکوتين قرار داد.

پروفسور جان بريتون از کالج سلطنتي پزشکان گروه مشاورتوتون، تنظيم سيگارهاي الکترونيک با يک استاندارد تضمين شده را خواستار شد.وي افزود: مواد موجود در سيگارهاي الکترونيک را بايد تا درجه اي تنظيم کرد که اطمينان يابيم نيکوتين موجود در سيگارهاي الکترونيک در سطح معقول قرار دارد.

استفاده از سيگارهاي الکترونيک در کانادا، استراليا و برخي ايالت هاي آمريکايي ممنوع شده و به تازگي استفاده از آنها در اداره ها و خودروهاي آلمان نيز ممنوع اعلام شده است.

کوله‌پشتي که به آشپزخانه تبديل مي‌شود

يک مبتکر، کوله‌پشتي جديدي طراحي کرده که در بسته‌بندي نرم‌تر و قابل حمل‌تر در مقايسه با نمونه‌هاي پيشين ارائه شده، به آشپزخانه تبديل مي‌شود. به گزارش ايسنا، بر خلاف جعبه‌هاي کمپ معمولي که از مواد سختي همچون چوب و آلومينيوم ساخته شده‌اند، Grub Hub يک طرح نيمه نرم است. اين کوله‌پشتي داراي قالبي آلومينيومي و ميزهاي پلاستيکي است و بيشتر به يک چمدان شباهت دارد تا جعبه اردو.

چمدان طراحي شده تمامي وسايل آشپزخانه از قبيل قوري، تابه، اجاق گاز و ادويه را در خود جاي داده است.

کوله Grub Hub به شکل يک بسته قابل حمل تا مي‌شود و مجهز به چرخ‌هاي تمام زميني به منظور رل شدن آسان از خودرو به محل اردو است.

اين کوله‌پشتي در محل اردو در عرض چند دقيقه برپا مي‌شود. Grub Hub داراي سطحي آلومينيومي است که قادر است اجاق گازهاي کمپي دوگانه‌سوز، يک ميز تک‌ضلعي براي آماده کردن غذا، يک ميز پشتيبان براي صرف غذا، يک سينک آشپزخانه و فضاي کافي براي ذخيره و نگهداري ساير وسايل آشپزخانه را در خود داشته باشد. همچنين طرح ماژولار اين ابداع امکان سازگار کردن قفسه‌ها و چيدن نيازهاي سازماني و آشپزي را فراهم مي‌کند.

برج تلسکوپي کوله پشتي مزبور داراي فانوسي براي آشپزي شبانه و صرف شام است و يک نگهدارنده حوله کاغذي و کيسه‌هاي خشک‌کننده هوا براي ظروف از ديگر تمهيدات ارائه شده در اين کوله‌پشتي هستند.

ستون‌هاي تعبيه شده امکان سرپا نگه‌داشتن مستقيم و ثابت نگه داشتن Grub Hub را در هواي بادي فراهم مي‌کند.

گفته مي‌شود ابداع مزبور در صورت حمل تمامي لوازم ذکر شده، 20 کيلوگرم وزن خواهد داشت.

جو باوگمان، مخترع آمريکايي اين کوله‌پشتي، با الهام از يک مسافرت با قايق در درياچه پاول واقع در بين اوتا و آريزونا، حدود هشت سال است که بر روي طرح خود کار مي‌کند. وي نمونه‌هاي اوليه اين ابداع را بيش از 100 شب در شرايط دشوار آزموده است.

مريخ بهاري مي‌شود

پژوهش جديد دانشمندان مؤسسه علوم سياره‌اي نشان داده که ورود گرماي بهار به مريخ منجر به تغييرات زمين‌شناسي متعددي در سطح اين سياره شده است. به گزارش ايسنا، دي‌اکسيد کربن منجمد موسوم به يخ خشک که در تپه‌هاي اطراف کلاهک يخ قطبي پايدار قطب شمال مريخ رسوب کرده، در بهار تصعيد شده و بطور مستقيم از جامد به گاز تبديل مي‌شود. در نتيجه اين تپه‌ها تضعيف و سست مي‌شوند. اين پديده عجيب بهاري در مريخ در سه مقاله مرتبط در مجله Icarus منتشر شده است. اين محققان مشاهدات خود را از دوربين «هاي‌رايز» و طيف‌سنج مادون قرمز مدارگرد اکتشافي مريخ بدست آورده‌اند که يک مجموعه غني از اطلاعات را در مورد سه فصل بهار در نيکره شمالي سياره قرمز فراهم کرده است.

در اولين مقاله، محققان از سه سال اطلاعات براي گردآوري گزارشاتي در مورد توالي و تنوع رخ داده در فصل بهار استفاده کرده‌اند. اين اطلاعات شامل فوران شن حاوي گاز، ترک‌خوردگي چند گوشه يخ در تپه‌هاي شني، ريزش شن و ماسه از سمت لغزنده تپه و فشار بدنه‌هاي تاريک شن بر يخ است.

کاريکلماتور

آلزايمر گفت شما را بجا نمي آورم.

براي پاپتي هم پاپوش درست کردند.

درخت از خشک سالي سيلي آب دار خورد.

ماهي و درخت عاشق کلمات آب دار هستند.

ميهمان ناخوانده پا پر رويي ، نيم روي ما را خورد.

زن در ازدواج ناموفق ، موفق به گرفتن مهريه شد.

در روز حساب ، خيالم از جبر و هندسه راحت است.

حسين ناژفر

استقلال هم مثل پرسپوليس!

اين جوري مي گويند كه قرار است محمد رويانيان مدير همه كاره تيم پرسپوليس تهران به همين زودي استعفا داده و برود به تيم استقلال تا شايد تيم استقلال را هم به همين شيوه اي كه تيم پرسپوليس را يازدهم كرد، يازدهم بكند!

گفته مي شود كه رويانيان در اين باره گفته: من خيلي دلم مي خواهد كه استقلال را هم مثل تيم پرسپوليس به جايگاه واقعي اش برسانم و اصولا دلم نمي خواهد تنها اين تيم پرسپوليس باشد كه در اين رده به فوتبال مي پردازد!

گفته مي شود كه وزارت ورزش با اين تصميم موافقت كرده!

ستاره دو شخصيتي که محققان را شگفت‌زده کرد

يک تيم بين‌المللي از اخترشناسان، تپ اختر جديدي را شناسايي کرده‌اند که بين دو حالت انتشار پالس‌هاي راديويي قوي و (انتشار) پرتوهاي ايکس قوي‌تر گرفتار شده است. به گزارش ايسنا، ستاره تازه کشف شده يک تپ اختر يا پالسار (Pulsar)‌ محسوب مي شود که در فاصله سه هزار سال نوري با زمين واقع شده و عمر آن حدود پنج ميليون سال تخمين زده مي شود.

بررسي ستاره دو شخصيتي PSR B0943+10 توسط تلسکوپ اشعه ايکس آژانس فضايي اروپا موسوم به XMM-Newton و ترکيب داده هاي آن با تلسکوپ هاي زميني در انگليس، هند و هلند نشان مي دهد، اين تپ اختر بين پالس هاي راديويي قوي و پرتوهاي ايکس قوي تر سرگردان است و تغيير پالس هاي راديويي هر يک ثانيه يکبار روي مي دهد. «ويم هرمسن» نويسنده ارشد تحقيق و از محققان موسسه تحقيقات فضايي هلند تأکيد مي کند: در حال حاضر هيچ توضيح دقيقي در خصوص وضعيت ستاره PSR B0943+10 وجود ندارد، اما به نظر مي رسد که محيط مغناطيسي يا مگنتوسفر ستاره، عامل احتمالي اين تغييرات باشد. اين ستاره يکي از معدود تپ اخترها با قابليت انتشار پرتوهاي ايکس و نخستين نمونه انتشار همزمان فرکانس هاي راديويي و پرتوهاي ايکس محسوب مي شود.

نتايج اين کشف در مجله Science منتشر شده است.

تشديد بروز خطر نارسايي کليه با فشارخون بالا در دوران بارداري

تحقيقات نشان مي‌دهد زنان مبتلا به اختلال فشار خون در دوران بارداري بيش از بقيه در معرض خطر وقوع نارسايي کليه قرار مي‌گيرند.

به گزارش ايسنا، محققان کانادايي با انجام تحقيقات خود بر روي 65 هزار و 126 زن با اختلالات فشار خون در اولين بارداري و مقايسه آنها با 213 هزار و 397 زن بدون اين اختلال که همگي آنها 19 تا 40 ساله بودند و سابقه فشار خون بالا، ديابت و يا بيماري‌هاي کليوي نداشتند، دريافتند زنان مبتلا به فشار خون بالا در دوران بارداري بيش از بقيه در معرض خطر وقوع نارسايي کليه يا مرحله نهايي بيماري کليه قرار مي‌گيرند.محققان با اشاره به نتايج اين تحقيق افزودند: بروز بيماري مزمن کليه در گروه مبتلا به اختلالات فشار خون بالا در دوران بارداري تقريبا11 برابر بيشتر از زنان بدون اين اختلال بوده است و نيز خطر وقوع مرحله نهايي بيماري کليه در گروه مبتلا به اختلالات فشار خون بالا نسبت به بقيه 14 برابر بيشتر بوده است. نتايج حاصل از اين تحقيق همچنين حاکيست: احتمال خطر وقوع مرحله نهايي بيماري کليه در زنان مبتلا به پره‌اکلامپه و اکلامپسي بيشتر از کساني بوده است که تنها دچار فشار خون حاملگي شده بودند. نتايج ديگراين پژوهش، ضمن اين که به اهميت فشار خون بالا در دوران بارداري به عنوان يک شاخص براي وقوع بيماري کليوي مزمن، بيماري‌هاي قلبي و حتي ديابت در آينده تأکيد مي‌کند، نشان مي‌دهد: بايد استراتژي بازدارنده مانند مداخلات دارويي و يا تغيير سبک زندگي براي زنان در معرض خطر درنظر گرفته شود. يافته‌هاي اين تحقيق در نشريه «انجمن پزشکي کانادا» منتشر شده است.

فرهنگ و هنر