جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2703- تاریخ : 1391/11/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)


تاريخ ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتي و سمپاد اعلام شد

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش خبرداد:
شوراي عالي آموزش و پرورش طرح جامع اقامه نماز در مدارس را بررسي مي كند


کتاب‌هاي ادبيات پايه ششم ابتدايي نقد مي‌شود


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 تاريخ ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتي و سمپاد اعلام شد 

 
معاون آموزش متوسطه شهر تهران به جزئيات ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتي و استعدادهاي درخشان اشاره کرد و گفت: دفترچه آزمون مدارس نمونه دولتي و سمپاد اين هفته در مدارس تهران توزيع مي‌شود. محمود حسيني، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش وپرورش شهرتهران در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» اظهارداشت: آزمون ورودي مدارس استعدادهاي درخشان و دوره راهنمايي، متوسطه و هنرستان‌هاي نمونه دولتي19 و20 ارديبهشت‌ماه 92 برگزارمي‌شود. وي با بيان اينکه دفترچه راهنما چاپ شده و در اختيار مناطق نوزده‌گانه شهرتهران قرارگرفته است، افزود: از اوايل اين هفته، دفترچه‌هاي راهنما بين مدارس ابتدايي و راهنمايي توزيع خواهدشد و دانش‌آموزان علاقمند براي شرکت در آزمون ورودي اين مدارس مي‌توانند با مراجعه به مدير مدرسه، دفترچه راهنما و کد شناسه را دريافت کنند.

* آغاز ثبت‌نام از 5 اسفند

حسيني اضافه کرد: دانش‌آموزان تهراني پس از مطالعه دقيق دفترچه و داشتن کدشناسه، از پنجم تا 24 اسفند ماه سال‌جاري، فرصت دارند تا با مراجعه به سايت www.tedu.ir، براي آزمون مدارس فوق ثبت‌نام کنند. وي درخصوص اولويت‌هاي دانش‌آموزان براي انتخاب مدارس گفت: دانش‌آموزان مدارس استعدادهاي درخشان با توجه به وجود اين دسته از مدارس در سطح شهرتهران مي‌توانند، اولويت‌هاي يک و دو خود را انتخاب کنند، اما دانش‌آموزان داوطلب ورود به مدارس نمونه دولتي راهنمايي و متوسطه، تنها مي‌توانند مدارس منطقه محل تحصيل خود را انتخاب کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران ادامه داد: دانش‌آموزان علاقمند به ورود به هنرستان‌هاي نمونه دولتي نيز با توجه به تعدد رشته در شهرتهران مي‌توانند هر هنرستاني را در اولويت ثبت‌نام خود انتخاب کنند.

به گزارش فارس، سؤالات آزمون ورودي پايه اول راهنمايي مدارس استعدادهاي درخشان و مدارس نمونه دولتي از دروس «قرآن و تعليمان ديني، زبان و ادبيات فارسي، مطالعات اجتماعي، علوم تجربي و رياضيات» و سؤالات آزمون ورودي مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي دوره متوسطه از دروس «قرآن و تعليمات ديني، ادبيات فارسي، عربي، علوم اجتماعي، زبان انگليسي، حرفه‌وفن، علوم تجربي و رياضيات » برگزارمي‌شود.

دارا بودن معدل کل حداقل19 در پايه پنجم ابتدايي جهت ورود به دوره راهنمايي تحصيلي استعدادهاي درخشان و معدل کل حداقل16 در پايه پنجم براي ورود به مدارس راهنمايي نمونه دولتي ضروري است؛ دارا بودن معدل کل حداقل19 در سال دوم راهنمايي براي ورود به دبيرستان‌هاي استعدادهاي درخشان و معدل کل حداقل15 در سال دوم راهنمايي براي ورود به دبيرستان‌ها و هنرستان‌هاي فني‌وحرفه‌اي نمونه دولتي ضروري است.


 دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش خبرداد:
 شوراي عالي آموزش و پرورش طرح جامع اقامه نماز در مدارس را بررسي مي كند 

 دبيرکل شوراي عالي آموزش وپرورش با اشاره به دستور کار اين شورا، گفت: در راستاي هر چه بهتر برگزارشدن نماز در مدارس، بررسي ضوابط و خط مشي هاي طرح جامع اقامه نماز در مدارس، در دستور کار شوراي آموزش وپرورش است.

مهدي نويدادهم در گفتگو با پانا و با اشاره به آخرين مصوبات شوراي آموزش و پرورش، اظهارکرد: درحال حاضر شوراي عالي آموزش و پرورش مشغول بررسي طرح جامع اقامه نماز در مدارس است. وي اضافه‌کرد: در راستاي هرچه بهتر برگزارشدن نماز در مدارس، بررسي ضوابط و خط مشي هاي اين طرح در دستورکار شوراي آموزش وپرورش است.دبيرکل شوراي‌عالي آموزش وپرورش با اشاره به اهميت و اهداف اين طرح ادامه‌داد: ايجاد انگيزه و اشتياق در بين دانش‌آموزان به گونه اي که با شناخت کامل و اختيار خود در برنامه هاي نماز شرکت کنند، از جمله اهداف طرح اقامه نماز در مدارس است.

نويدادهم خاطرنشان کرد: در متن اين طرح پيشنهادشده علاوه بر اينکه در مدارس وقت و زمان مشخصي را به اقامه نماز اختصاص داده شود، شرايطي نيز فراهم شود تا هفته اي يک بار دانش آموزان با حضور در نزديکترين مسجد به مدرسه، به اقامه نماز بپردازند. وي با بيان اينکه براي اقامه نماز دانش آموزان در مساجد، بايد تمامي مسائل ايمني و تربيتي رعايت شود، افزود: استفاده از مشارکت خانواده ها و حضور فعال انجمن اولياي مدرسه در برنامه ريزي و اقامه نماز مورد تاکيد قرار گرفته است.

دبيرکل شوراي‌عالي آموزش وپرورش تصريح کرد: همچنين حضور فعال و جدي تمام عوامل مدرسه مانند مدير، ناظم و معلمان در برنامه اقامه نماز مورد تاکيد است. وي با بيان اينکه پسران و دختران دانش آموز مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه در اجراي اين طرح در اولويت هستند، گفت: همچنين در طرح جامع اقامه نماز به موضوع ساخت و ساز و تجهيز نمازخانه مدارس نيز پرداخته شده است.

نويدادهم در پايان اظهارکرد: در جلسه آينده شوراي عالي آموزش وپرورش نيز دستور بررسي طرح جامع اقامه نماز در مدارس در دستور کار قراردارد و مصوبات آن اعلام خواهدشد.


 کتاب‌هاي ادبيات پايه ششم ابتدايي نقد مي‌شود 

 نشست نقد و بررسي کتاب‌هاي ادبيات پايه ششم ابتدايي با حضور مولفان و دبيران و سرگروهان آموزشي آموزش و پرورش تهران 25 بهمن ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسي برگزارمي‌شود. مريم دانشگر پژوهشگر گروه آموزش زبان وادبيات‌فارسي فرهنگستان زبان وادب فارسي در گفتگو با خبرگزاري فارس، اظهارداشت: 25بهمن ماه کتاب‌هاي ادبيات (بخوانيم و بنويسيم) ششم ابتدايي با حضور مولفان و دبيران سرگروه آموزشي مناطق 20 گانه تهران نقد و بررسي مي‌شود. وي افزود: کل کتاب‌هاي پايه ششم ابتدايي پيش از تاليف از نظر محتوايي مورد نقد و بررسي قرار گرفته‌اند و پس از چاپ از نظر ويرايشي و رسم‌الخطي هم مورد بررسي قرارگرفتند و نمونه‌هاي ويرايش شده به سازمان آموزش و پرورش داده شد.

پژوهشگر گروه آموزش زبان و ادبيات فارسي گفت: در اين نشست کتاب ادبيات از نظر محتوايي و رسم‌الخطي با حضور مولفان از سوي گروه‌هاي خارج از فرهنگستان زبان بررسي مي‌شود. البته برخي از مولفان انتقاداتي به اين کتب دارند که اين موارد هم مورد بررسي قرار خواهند گرفت.


 كاغذ اخبـار 

مديرکل آموزش وپرورش شهرتهران:

براساس قانون، سهميه شير شامل تمامي مدارس اعم از دولتي و غيردولتي مي شود

مديرکل آموزش وپرورش شهرتهران اعلام کرد: در تلاش هستيم تا با رايزني هاي صورت گرفته سهميه شير به مدارس غيردولتي نيز اختصاص پيداکند. سيدعلي يزديخواه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بسياري از مديران مدارس غيردولتي نسبت به اختصاص نيافتن سهميه شير اعتراض داشته‌اند و ما درحال رايزني با کميته ملي شيرمدارس هستيم تا سهميه لازم به اين مدارس هم اختصاص پيداکند.وي درباره اينکه اختصاص سهميه شير براساس قانون بايد به تمامي مدارس اعم از دولتي و غيردولتي باشد، افزود: سهميه شيرمدارس غيرانتفاعي را کميته ملي شير بايد تصويب‌کند که هنوز ما موفق‌نشده ايم آنها را متقاعد به اين کار کنيم و درصددهستيم تا سهميه شير به همه دانش‌آموزان به صورت يکسان توزيع شود. يزديخواه تصريح کرد: البته هم‌اکنون در بسياري از مدارس غيردولتي شير بين دانش‌آموزان توزيع شده و مديران مدارس از هزينه هاي چندميليوني که از والدين دريافت مي کنند، خود اقدام به تهيه شير دانش‌آموز مي‌کنند.مديرکل آموزش‌وپرورش شهرتهران درباره روند توزيع شير در مدارس دولتي توضيح داد: براساس آمار رسمي مديران تاکنون 11ميليون و350هزار پاکت شير پاستوريزه بين دانش آموزان توزيع شده است.وي ادامه داد: روند توزيع شير در مدارس شهرتهران سه نوبت در هفته براي هر دانش آموز است.


با ابلاغ مصوبه مجلس؛

مدارس خيران مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداري و انشعابات آن معاف شدند

قانون مصوب مجلس مبني بر چگونگي تامين عوارض شهرداري وهزينه انشعاب هاي مدارس ومراکز آموزشي وپرورشي احداث شده توسط خيران از سوي رئيس جمهور ابلاغ شدکه بر اساس آن مدارس و مراکز آموزشي ساخته شده توسط خيرين مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض شهرداري و انشعابات آن معاف شدند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون چگونگي تامين عوارض شهرداري و هزينه انشعاب هاي مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي احداث شده توسط خيران که در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده است، از سوي رئيس جمهور ابلاغ شد.

براساس اين قانون، دولت مي تواند از ابتداي سال1392 عوارض شهرداري ها و تمام هزينه هاي مربوط به حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب کليه مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي وزارت آموزش وپرورش که حداقل سي درصد(30 درصد) هزينه ساخت آن با تاييد سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور يا ادارات کل نوسازي مدارس استانها و مجامع خيران مدرسه ساز توسط خيران مدرسه ساز تامين مي شود را در رديف خاصي که به همين منظور در لوايح بودجه سالانه به رديفهاي هزينه‌اي وزارت آموزش وپرورش اضافه مي شود، پيش بيني کند.همچنين وزارتخانه هاي «نيرو» و «نفت» موظفند؛ انشعاب هاي مربوط را متناسب با شرايط اقليمي هر منطقه در مدارس مناطق مذکور برقرارکنند.


معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:

300 پژوهش سراي دانش آموزي كشور به آزمايشگاه فناوري نانو تجهيز خواهند شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينكه آزمايشگاه تخصصي فناوري نانو در 32 استان كشور راه‌اندازي خواهدشد تصريح كرد: مقدمات راه اندازي اين آزمايشگاه در هفت استان كشور فراهم شده است و در گام بعدي 300 پژوهش‌سراي كشور به آزمايشگاه تخصصي فناوري نانو تجهيزخواهدشد. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط‌ عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل ازاداره كل آموزش وپرورش شهرتهران، ابراهيم سحرخيز در مراسم افتتاح نخستين آزمايشگاه نانو دانش‌آموزي كشور در شهرتهران، اظهارداشت: اين آزمايشگاه با حمايت وزارت آموزش وپرورش و ستاد ويژه توسعه فناوري نانو راه اندازي‌شده‌است و در آن چهار‌دستگاه الكتروريس، اسپاترينگ، انفجار الكتريكي سيم و ميكروسكوپ تونلي روبشي قرارگرفته است كه تمامي اجزاي اين دستگاه ها توسط متخصصان ايراني ساخته شده است.

وي با اشاره به اينكه آزمايشگاه تخصصي فناوري نانو در 32اداره كل آموزش وپرورش كشور راه اندازي خواهدشد تصريح‌كرد: مقدمات راه‌اندازي اين آزمايشگاه در هفت استان كشور فراهم شده است و در گام بعدي 300 پژوهش سراي كشور به آزمايشگاه تخصصي فناوري نانو تجهيز خواهدشد.سحرخيز با بيان اينكه امروز، صاحب بيش از 300 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي در كشور هستيم، ادامه داد: بايد هر مدرسه داراي يك پژوهش‌سرا باشد و دانش‌آموزان بتوانند در حد توان ازامكانات پژوهشي استفاده كنند.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره از برگزاري دوره‌هاي دانش‌افزايي براي دبيران زيست شناسي خبرداد و افزود: دبيران علوم پايه بايد با فناوري نانو آشنا شوند و به دانش‌آموزان بياموزند.


 از گوشه و كنار 

مديرکل آموزش وپرورش شهرتهران خبرداد:

عيدي فرهنگيان شهرتهران همراه با حقوق بهمن ‌ماه پرداخت مي شود

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از پرداخت عيدي فرهنگيان تهران همراه با حقوق بهمن ماه خبر داد. سيدعلي يزديخواه، مديرکل آموزش و پرورش شهرتهران در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص زمان پرداخت عيدي فرهنگيان اظهارداشت: براساس اعلام مسئولان مالي کشور، قراراست عيدي کارمندان دولت با حقوق بهمن ماه پرداخت شود که فرهنگيان نيز جزو کارمندان دولت محسوب مي‌شوند. وي ادامه داد: اسنادمالي ما آماده است و به محض آنکه خزانه اعلام کند، براي پرداخت عيدي فرهنگيان آموزش وپرورش شهرتهران اقدام مي‌کنيم.يزديخواه درخصوص پرداخت اضافه کار معلمان رسمي نيز افزود: منتظر گشايش اعتباري از سوي خزانه کشور هستيم که قول‌هاي مساعدي داده شده است و اميدواريم بتوانيم طي هفته‌هاي آينده پرداخت کنيم.


سمينار بومي سازي دوره‌هاي آموزش زبان‌ انگليسي برگزارمي شود

دبيرسمينار بومي‌سازي دوره‌هاي آموزشي زبان انگليسي از برگزاري اين سمينار با حضور اساتيد برجسته آموزشگاه‌هاي زبان و مدارس سراسرکشور در اسفندماه سال جاري خبرداد. به گزارش شاپرك و به نقل از ستادخبري سمينار بومي‌سازي دوره‌هاي آموزش زبان‌انگليسي، عليرضا‌رباني با اشاره به برگزاري اين سمينار اظهارکرد: جايگزيني فرهنگ ايراني به جاي فرهنگ‌غربي درکتاب‌هاي آموزش زبان انگليسي از مهمترين اهداف بومي‌سازي کتب آموزشي زبان است. وي ادامه داد: محور اصلي اين سمينار آموزش مديران و معلمان آموزشگاههاي زبان و مدارس سراسرکشور براي استفاده بهتر در تدريس اين منابع آموزشي است.

رباني با اشاره به اينکه بومي سازي کتاب‌هاي آموزشي زبان بيش از يک و سال نيم به طول انجاميد تصريح کرد: کتاب (heythere) از جمله کتاب‌هايي است که بيشترين‌ تغيير در راستاي بومي‌سازي در آن مشاهده مي‌شود. دبيرسمينار بومي سازي دوره‌هاي آموزشي زبان انگليسي با اشاره به دشواري‌هاي بومي‌سازي کتاب‌هاي آموزشي زبان‌انگليسي با کمترين‌ تغيير نسبت به نسخه اصلي کتاب بيان کرد: يکي از برنامه‌هاي اين سمينار بررسي درباره عملکرد اين پروژه بزرگ با همکاري وزارت‌ آموزش‌وپرورش و وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامي است. رباني خاطرنشان کرد: جاي خالي بومي‌سازي و تطبيق فرهنگي دوره‌هاي آموزشي زبان انگليسي در تدريس اين کتاب آموزشي احساس مي‌شود. دبيرسمينار بومي سازي دوره‌هاي آموزشي زبان انگليسي تاکيد کرد: مجموعه کتاب‌هاي بومي سازي شده توسط اين انتشارات از سوي وزارت آموزش و پرورش براي تدريس در مقاطع مختلف در آموزشگاه‌هاي آزاد تاييدشده‌است. وي بيان کرد: سمينار بومي سازي دوره‌هاي آموزش زبان‌ انگليسي در سوم اسفندماه سال جاري در سالن همايش‌هاي دانشگاه‌ شهيدبهشتي‌تهران برگزار مي‌شود.


 قـلـم معـلــم 

ويژگيهاي تدريس فعال

منيژه اکبري آموزش و پرورش ناحيه 3 کرج

قسمت يازدهم و پاياني

بسط و گستــرش(Expand):

مطالبي را كه مي خوانيد بسط و گسترش دهيد، يعني به آنها شاخ و برگ بدهيد و آنها را به مطالبي كه قبلاً آموخته ايد ربط دهيد سؤال‌هايي نظير سؤال‌هاي زير را از خود بپرسيد اگر به نويسنده دسترسي داشتيد چه سؤال‌هايي از او مي‌پرسيديد؟ چگونه مي توانيد از اطلاعـــاتي كه كسب‌مي‌كنيد در عمل استفاده‌نماييد؟ چگونه مي‌توانيد مطالبي را كه مي خوانيد براي كساني ديگر قابل فهم‌تر و قابل توجه‌تر سازيد؟

مرور و پاسخ دادنReviw and Respond):

مرور و پاسخ دادن آخرين مرحله روش مردر است مروركردن مطالب خوانده‌شده به قصد تعيين كم‌وكسرهاي احتمالي يادگيري و كوشش در جهت رفع نواقص از مراحل مهم همه روشهاي يادگيري از جمله روش حاضراست فعاليت اصلي مروركردن به يادآوردن اموخته‌ها، توجه به نكات مهم، و سعي در پاسخ دادن به سؤال هاي قبلاً طرح‌شده، و تمركزكردن بر هدفهاي يادگيري است مرحله مروركردن معمولاً پس از آن كه دانش‌آموزان يا دانشجويان در امتحان يا آزمون مطالبي كه خوانده‌ايد‌، شركت‌كرده‌اند انجام‌مي‌شود نتايج‌آزمون‌، بايد به صورت باز‌خورد در مورد اثر‌بخشي مراحل‌قبلي مورد استفاده قرارگيرد هدف عمده‌ي اين مرحله از يادگيري بايد رفع نواقص راهبردهاي مطالعه براي كاربردهاي آتي باشد پژوهش‌هاي انجام‌شده در رابطه با روش مردر تأثيرمثبت آن را بر بهبود يادگيري نشان‌داده‌اند از جمله دانسرو (1985) چند تحقيق را ذكركرده‌است كه اثربخشي برنامه‌هاي آموزشي مبتني بر روش مردر را بر افزايش توانايي كسب و استفاده از دانش در افراد نشان‌مي‌دهد‌.

منابع :

1-شعباني حسن ‌؛ مهارتهاي آموزش و پرورش ‌؛ انتشارات سمت 1371

2-قورچان نادرقلي ؛جزئيات روشهاي تدريس ؛ انتشارات دفتر همکاريهاي علمي بين المللي 1379 3-شعباني حسن ‌؛ مهارتهاي آموزش و پرورش ؛ انتشارات سمت 1371 ، 4-رئوف علي‌؛ ياددادن براي يادگيري ‌؛ انتشارات امير کبير 1378، 5-شعباني حسن ؛ مهارتهاي آموزش و پرورش ‌؛ انتشارات سمت 1371، 6-سرکارآراني ‌محمدرضا ‌‌؛ آموزش وپرورش ژاپن‌؛ انتشارات دفتر همکاريهاي علمي و بين المللي 1379، 7-اميلي – حزايا – مترجم آموزش و پرورش تفکرانتقادي – انتشارات سمت 1374، 8-رئوف علي؛ ياددادن براي يادگيري؛ انتشارات امير کبير 1378، 9-عظيم محسني‌؛ کارشناس ارشد تحقيقات آموزشي، 10- ماهنامه نگاه


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون