جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2703- تاریخ : 1391/11/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)


اميد، کليد طلايي زندگي شاد


خوزستان قهرمان کشتي فرنگي نوجوانان کشور شد


گــوناگــون


نــكتــــه


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر


 اميد، کليد طلايي زندگي شاد 

 
يکي از روش‌هاي خوب زندگي کردن داشتن«اميد» است. معمولا انسان‌هاي اميدوار در زندگي موفق و سربلند هستند. هميشه در آيات و روايت‌ها تاکيد بسياري براي اميدوار بودن در زندگي انسان شده است و اگرفردي اميد به زندگي نداشته باشد، برنامه‌ريزي و هدفي ندارد و براي او دنيا به آخر رسيده و هيچ سعي و تلاشي براي بهتر زندگي کردن از خود نشان نمي ‍ ‌دهد. در نتيجه اين افراد دچار ياس و نااميدي شده و گاهي اوقات دست به خودکشي مي‌زنند.

راه هاي رسيدن به اميد از ديدگاه اسلام را مي توان به 7 روش تقسيم کرد:

توکل به خدا: اولين راهکار رسيدن به اميد را مي‌توان توکل به خدا دانست. زماني که فرد توکل به خدا داشته باشد، مشکلات و بن بست زندگي او را از پاي در نياورده و دچار ياس و نااميدي نمي‌شود.

اگر از نظر مالي و يا معنوي خود را پايين تر از ديگران بداند، با توکل بر خدا تلاش و کوشش خود را ادامه مي‌دهند و مي‌گويند اگر خداوند به افراد موفق نعمت و برتري داده است، پس همان خداوند به ما هم برتري خواهد داد.

هدف: فردي که در زندگي خود هدفي ندارد، اميد به زندگي هم ندارد. فردي که هدف و برنامه‌اي براي زندگي نداشته باشد، هيچ تلاشي براي رسيدن به او انجام نداده و هيچ برنامه ريزي براي آينده خود ندارد و زندگي براي او به اتمام رسيده است و دچار ياس و نااميدي مي شود.

مثلاً زماني که خداوند به زني فرزندي اعطا مي‌کند، هدفي براي او مشخص مي‌شود که هدف، بزرگ کردن آن فرزند است و نسبت به آن کودک وابستگي و تعهد دارد. در نتيجه زندگي براي فرد شيرين مي‌شود؛ زيرا هدف او مشخص شده است. حتي اگرفردي 90سال سن داشته باشد و هدفي براي زندگي داشته باشد بيشتر از جواني که هدف ندارد، زنده خواهد ماند به دليل اينکه هدف نداشتن باعث نااميدي وفرسودگي فرد مي‌شود.

کارو کوشش: فردي که دست از کار و کوشش بردارد، نااميدي به سراغ او مي‌آيد. چه بسا افرادي که در رفاه زندگي و جزء اقشار پردرآمد جامعه هستند، هيچ اميدي نسبت به اين زندگي ندارند؛ زيرا خود را براي به دست آوردن آن شي و يا خانه و ماشين به زحمت نمي‌اندازد و زندگي آنها به بن بست مي‌رسد و مي‌گويد: ديگر بهتر از اين زندگي وجود ندارد و اميد خود را از دست مي‌دهند. اکثر آنهايي که دست به خودکشي مي‌زنند، از اقشار مرفه جامعه هستند. در قرآن خداوند مي‌فرمايد« لقد خلقنا الانسان في کبد؛ همانا انسان را در رنج وسختي آفريديم». افراد معمولا بايد طوري زندگي کنند که همانطور که در آيات و احاديث اشاره شده است «به زندگي اميدوار باشيد که گويا 100سال ديگر زنده هستيد و اعمال خود و حساب آخرتمان را طوري انجام دهيد که گويا فردا خواهيد مرد.»

قناعت: معمولا افرادي که در زندگي خود قانع هستند، دچار نااميدي نمي شود. قناعت به اين معني نيست که فرد به قدري قانع باشد که دست از کار و کوشش برداشته و بگويد من از زندگي خود راضي هستم. به اين معناست که اگر فردي به حداکثر نرسد نااميد نشود و قدر هماني که هست را بداند.

مثلا اگر فردي تمام سعي و تلاشش را براي موفقيت در کنکور درسي کرده است، اما بهترين رتبه را کسب نکرده و يا قبول نشده، نااميد نشود و بگويد: «براي رسيدن به مراتب بالاتر سعي خود را مي کنم». هميشه شکست پلي است که براي رسيدن به قله‌هاي پيروزي و زماني انسان به پيروزي مي‌رسد که قناعت کرده باشد.

متاسفانه در جامعه وقتي صحبت از قناعت مي شود، فکر همه به سمت قناعت اقتصادي مي رود؛ با اينکه قناعت در مسائل معنوي هم وجود دارد. روحيه قناعت در اين طور مسايل بسيار حائز اهميت است.

عدم مقايسه خود با ديگران: يکي ديگر از راه هاي رسيدن به اميدواري عدم مقايسه خود با ديگران از لحاظ مالي و اقتصادي است، اگر فردي مدام در پي آن باشد که اطرافيان او از لحاظ اقتصادي بالاتر از او هستند و حسادت کند، دچار ياس و نااميدي مي‌شود.

در اين طور مواقع بايد بگويد «همان خدايي که به او نعمت داده به من هم مي‌دهد و نبايد دست از کار و کوشش بردارم»، در نتيجه هيچ گاه غبطه افرادي که از نظر مالي از او بالاتر است را نخورد؛ بلکه بايدخوشحال باشد.

اميد داشتن: فرد بايد در مسايل مالي هميشه خود را با افراد پايين تراز خودش مقايسه کند؛ اما در مسايل معنوي و علم و دانش را بايد قابل قياس با ديگران بداند و خود را به بالاترين برساند و غبطه بخورد نه حسرت.

شاکر بودن: افراد بايد به داشته هاي خود مانند سلامتي، علم، فرزند و همسرخوب و يا توانايي و انرژي و جواني که دارد اهميت داده و قدر آنها را بدانند و با خود بگويد «من تمام اين صفات را دارم. ولو اينکه ماشين، خانه و يا امثال اينها را ندارم» و خداوند را شاکر باشد.

در قرآن خداوندمي فرمايد:«اگر شکر نعمت‌هاي الهي را به جا بياوريد، من هم نعمت‌هايم را بيشتر مي کنم يا برعکس، اگر شما کفران نعمت بوده و قدرشناس نباشيد، من همه چيزها را از شما مي گيرد.»

زيرا کسي که قدرشناس نعمت‌هايي که خداوند در اختيار او گذاشته، باشد. باعث مي شود يک انرژي مثبت در درونش بوجود آمده وباعث اميدواري مي شود.

استفاده از تجربيات و اندوخته‌هاي ديگران: امام علي مي فرمايد: «شما هيچ وقت نمي‌توانيد همه چيز را تجربه کنيد» همه چيز را همه انسانها تجربه مي کنند و هر فرد به نوبه خود در جريان زندگي خود تجربه‌هايي را کسب مي کند.

در نتيجه افاد بايد از تجربه و اندوخته ديگران استفاده و بداند که ديگران چه کارهايي را انجام داده که شکست و يا پيروز شده‌اند و از راهکارهاي ديگران را تجربه خود قرار دهند.انسانهاي موفق را الگوي خود قرار داده و انسانهاي ناموفق را به عنوان الگوي ناموفق و تجربه تلخ بداند. به دست آوردن تجربه از طريق ديگران، راه و روش زندگي را مشخص کرده و اميد انسان را زياد مي‌کند.

تبيان


 خوزستان قهرمان کشتي فرنگي نوجوانان کشور شد 

 مسابقات کشتي فرنگي نوجوانان کشور با قهرماني استان خوزستان به پايان رسيد.

به گزارش ايسنا، در پايان رقابت‌هاي کشتي فرنگي نوجوانان کشور در بندر ماهشهر، تيم نوجوانان خوزستان الف توانست با 4 مدال طلا، 2 نقره و کسب 65 امتياز به عنوان قهرماني برسد و تيمهاي مازندران و لرستان در رده هاي بعدي قرار گرفتند. در پايان اين مسابقات عليرضا افتخاري در وزن 46 کيلوگرم از استان خراسان رضوي بعنوان فني ترين کشتي گير و استان گيلان هم بعنوان تيم اخلاق معرفي شدند.** نتايج انفرادي و تيمي مسابقات به شرح زير است:

* رده‌بندي انفرادي: 42 کيلوگرم: 1- مسعود آدينه وند (لرستان) 2 - دانيال اعتمادي فرد (خوزستان الف) 3 -حميد اسکندري (تهران) محمدجواد رضايي (قم) 5- علي رستار (کرمان) وحيد روحي (خراسان شمالي) 46 کيلوگرم:1- علي رضا افتخاري (خراسان رضوي) 2-مهران محسني (همدان) 3- محمد گرايي (فارس) و عبدالحسين جهانبخش (کهکيلويه و بويراحمد) 5- مرتضي فتحي(تهران) و مجيد صالحي (چهارمحال و بختياري) 50 کيلوگرم:1- آرمين ميرآني (کردستان) 2- حميدرضا جعفري(فارس) 3- مرتضي ميرزاپور (مازندران) علي باغوش (خراسان رضوي) 5- محمدرضا رستمي (هرمزگان) مهدي قادري (قم)

54 کيلوگرم:1- محمد مراد الياسي (خوزستان الف) 2-علي طاعتي (تهران) 3- نبي اله کريمي (اردبيل) و علي ظريف دوست (سيستان و بلوچستان) 5- پيمان جليليان (کرمانشاه) و حسين ابراهيمي (قم) 58 کيلوگرم: 1- مهدي مراد حاصلي (قم) 2 - حميدرضا جعفري(فارس) 3- علي اکبر عبداله زاده (هرمزگان) اشکان گله دار (لرستان) 5-محمود حبيبي (توابع تهران) امير اسماعيل آبادي (خراسان شمالي) 63 کيلوگرم:1- علي ابراهيمي (خوزستان الف) 2- سامان رضواني پور (مازندران) 3-حسين اسدي (خوزستان ب) و فريد محمدي (خراسان شمالي) 5-محمدمهدي شواخي (اصفهان) و محمد برزگرزاده (توابع تهران)

69 کيلوگرم:1- محمد رسن (خوزستان الف) 2-سهيل رئيسي (البرز) 3- سامان نجم سهيلي (لرستان) کيوان رضايي (فارس)5-علي اخلاقي (توابع تهران) سعيد اصغري (اردبيل) 76 کيلوگرم:1- امير حسين بهرامي (لرستان) 2-سينا ساعدي (کردستان) 3- پيمان اعظمي (اردبيل) و ميلاد محمدي (مازندران) 5- محمد فرجي (قزوين) و سيدمحمدرضا زريني (گيلان) 85 کيلوگرم:1-محمد بيرانوند (خوزستان الف) 2- مهدي نکوئي (کرمان) 3- حميدرضا جلالي (گلستان) عليرضا حمزه‌نژاد (مازندران) 5- محسن جهانگيري (قزوين) سعيد حوري نژاد (تهران) 100 کيلوگرم:1- امير حسين حسيني (مازندران) 2- مهران ديناروند (خوزستان الف) 3- شاهين اسدي (خوزستان ب) و حسين ابراهيم (توابع تهران) 5- سعيد لرستاني (کرمانشاه) و علي خسروي (اصفهان)

* رده‌بندي تيمي :1- خوزستان 65 امتياز2- مازندران 51 امتياز3- لرستان 39 امتياز4- فارس 39 امتياز5- قم 31 امتياز6- تهران 31 امتياز


 گــوناگــون  

تا حالا سراغي از خودت گرفتي

خودآگاهي به معناي توانايي فرد براي شناختن خودش است. در واقع زماني که ما از خودمان سوال مي‌پرسيم من کيستم، پاسخ به اين سوال همان خودپنداره فرد است. خودپنداره، برداشت يا تصويري است که هر فردي از خودش دارد؛ و يا به عبارتي ديگر خودپنداره زنجيره‌اي است از صفت‌ها، توانايي‌ها، برداشت‌ها، نگر ش ها و ارزش‌هايي که يک فرد را توصيف مي‌کند.

چگونگي ايجاد و رشد خودپنداره

ديدگاه اجتماعي: بعضي از روان شناسان اجتماعي معتقدند، هر فرد خود را به گونه‌اي مي‌بيند و توصيف مي‌کند که ديگران او را مي‌بينند.

ديدگاه شناختي: معتقد به اين است که اين خود فرد است که با تفسير و تجزيه و تحليل‌هاي نظرات ديگران خودپنداره خود را شکل مي‌دهد.

ديدگاه شناختي- اجتماعي: ترکيبي است از دو ديدگاه گفته شده و معتقد است هر فردي ترکيبي است از فرد و محيط اجتماعي او. بنابراين با توجه به مطالب ذکر شده مي‌توان گفت: خودپنداره امري است آموختني؛ و اين مهم هم براي خود فرد و هم براي افرادي که مسئوليت پرورش فرد را در اوايل زندگي بر عهده دارند اهميت فراواني دارد.

ضرورت و اهميت شناخت خود

ممکن است گاه از خودمان بپرسيم ضرورت و اهميت شناخت خود در چيست و چرا ما به اين مهم نياز داريم که خود را بشناسيم؟ در پاسخ به چنين پرسشي مي‌توان گفت: همه ما انسان‌ها در جستجوي آرامشيم، همه سعي مي‌کنيم زندگي موفق و کارآمدي را تجربه کنيم، تمايل داريم افرادي موثر باشيم و از ارتباط با ديگران و در کنار ديگران لذت ببريم و همه از اينکه با مسائل پيش آمده عاقلانه و منطقي برخورد کنيم استقبال مي‌کنيم؛ اما مسلماً همه اين عوامل منوط به شناخت دقيق از خودمان است؛ و مهارت خودآگاهي که آن را مادر مهارت‌ها مي‌نامند، اين امکان را براي ما فراهم مي‌کند که بتوانيم نقاط قوت، ضعف‌ها، خواسته‌ها، تمايلات و هيجان‌هاي خود را به درستي شناخته و نسبت به ارتقا و رفع و اصلاح بعضي از آن‌ها برنامه ريزي کنيم. براي مثال فردي را تصور کنيد که به طور مکرراً و در موقعيت‌هاي مختلف عصباني مي‌شود اما هر بار زماني که در چنين موقعيتي قرار مي‌گيرد، مکرراً احساس خشم خود را سرکوب مي‌کند و از هر نوع گفتگو و يا رسيدگي در مورد آن اجتباب مي‌ورزد.

بنابراين طبيعي است که خشم سرکوب شده به مرور زمان در فرد جمع شده و بعد از مدتي مي تواند فرد را به انواع بيماري‌هاي جسمي (همچون زخم معده، سردرد و ...) و يا عوارض رواني همچون (افسردگي، اضطراب که گاه نشات گرفته از همين خشم‌هاي فرو خورده است) مبتلا کند؛ و يا اينکه ديده شده تمام خشم‌هاي سرکوب شده به مرور زمان انباشته شده و آستانه تحمل فرد را کاهش مي‌دهد.

به طوري که فرد در اثر کاهش آستانه تحمل، نسبت به کوچک‌ترين رفتار و گفتار ديگران حساس شده و عکس العمل شديدي را از خود نشان مي‌دهد؛ و يا ممکن است همين فرد تمام خشم خود را با رفتارهاي پرخاشگرانه (توهين کردن، صدمه جسمي و ...) ابراز کند. در صورتي که اگر اين فرد نسبت به خود و هيجان‌هايش شناخت دقيقي پيدا مي‌کرد و عوامل و شرايطي را که منجر به عصبانيت او مي‌شدند مي‌شناخت و با تکيه بر مهارت‌هاي مديريت خشم، خشم خود را به گونه‌اي سازنده و موثر ابراز مي‌کرد متحمل اين همه آسيب جسمي و روحي به خود و ديگران نمي‌شد و همچنين از مبتلا شدن به انواع بيماري‌هاي جسمي و رواني پيشگيري مي‌کرد.

ضعف فرد در شناخت خود منجر به اين مي‌شود که نه تنها فرد از زندگي شخصي خود لذت نبرد بلکه در روابطش با ديگران نيز مشکلات شديدي را تجربه کند. اما عامل ديگري که ضرورت شناخت خود را بر ما مسلم مي‌کند اين است که نوع احساس و برداشتي که هر فردي از خودش دارد بر سلامت روان او موثر است. اگر تصوير فرد از خودش مثبت و نسبتاً متعادل باشد، مي‌توان گفت آن فرد داراي سلامت رواني است ولي اگر خودپنداره شخص از خودش منفي و نا متعادل باشد از نظر رواني نامتعادل شناخته مي‌شود.

منبع:ويستا


 نــكتــــه 

لطفا درست غذا بخور!

معمولا وقتي بچه‌اي شروع به صحبت مي‌كند يا زماني كه در جمعي حضور دارد، همه افراد با مشاهده رفتارهاي خوب يا بدش درباره نحوه تربيت درست يا غلط او نظر مي‌دهند و به صورت ناخودآگاه ديدشان نسبت به خانواده تغيير مي‌كند. مسلما هيچ پدر و مادري هم دلش نمي‌خواهد فرزندش بي‌ادب شناخته شود و ديگران فكر كنند آنها وقت كافي براي تربيت كودك اختصاص نداده‌اند، بنابراين بسيار مهم است كه به كودك بياموزيم در جمع چطور ظاهر شود و رفتارهايش چگونه باشد.

يكي از مسائل مهم در اين زمينه رفتار كودك هنگام صرف غذا و سر ميز يا سفره غذاست. مثلا هيچ كس دوست ندارد كودكي سر ميز غذا كثيف و به هم ريخته غذا بخورد يا هيچ كس كودكي را كه با دهان باز و بدون توجه به ديگران و هنگام حرف‌زدن غذا مي‌خورد، دوست ندارد. بنابراين خوب است به كودكان بياموزيم نشستن سر ميز يا سفره هم آداب خاص خودش را دارد كه بايد رعايت شود.

براي اين كار قبل از هر چيز يادتان باشد كودك را براي غذا خوردن به خودتان وابسته نكنيد. او از سه سالگي بايد بتواند به تنهايي غذايش را بخورد و در اين كار مستقل باشد. نگران هم نباشيد؛ چون متخصصان مي‌گويند اين سن بهترين زمان براي پذيرفتن اين مسئوليت است. اگر به او اجازه دهيد از سه سالگي غذايش را بدون كمك زياد شما بخورد، مسلما فرصت بيشتري هم براي تمرين رفتار صحيح خواهد داشت و در نتيجه به نفعش خواهد بود. البته خوب است آداب اوليه غذا خوردن را به تدريج از دو سالگي به كودك بياموزيد؛ كارهايي بسادگي نحوه گرفتن قاشق و چنگال در دست و... .

علاوه بر اين، حواستان باشد كودك را به تند و باعجله غذاخوردن يا آرام و كندخوردن عادت ندهيد. البته اگر او غذايش را خيلي تندتر از بقيه بخورد و زودتر از سر سفره يا ميز بلند شود، شما هم اذيت خواهيد شد و بايد دائم دنبال او باشيد تا براي كسي مزاحمت درست نكند.

در ضمن براي اين‌كه به اين هدف برسيد هيچ وقت او را ساعت‌ها گرسنه نگه نداريد. شايد به همين دليل است كه متخصصان تغذيه تاكيد مي‌كنند ميان وعده‌هايي مناسب و مغذي را در ساعات مختلف روز در دسترس كودك قرار دهيد تا هنگام وعده‌هاي اصلي غذا ولع زيادي نداشته باشد. البته اين ميان وعده‌ها نبايد موجب سيري كودك شود و در نتيجه غذا نخورد؛ بنابراين با رعايت تعادل و تناسب، ميان‌وعده‌هاي مورد نياز را در اختيارش بگذاريد.در نهايت هم فراموش نكنيد که اين كارها به صبر و همراهي والدين نياز دارد. پس به اين زودي‌ها نبايد خسته شويد و در ميان راه كار را نيمه تمام رها كنيد. مسلما شما بهتر از ديگران و افرادي مانند مربي مهدكودك يا مادربزرگ و پدربزرگ مي‌توانيد اين نكات را به كودك آموزش دهيد. فقط بايد بپذيريد كه او هنوز خيلي كوچك است و براحتي نمي‌تواند قوانيني را كه برايش توضيح مي‌دهيد درك و اجرا كند.

تبيان


 كوتاه از ورزش جوانان 

آماده سازي 15 رکابزن بانو براي مسابقات قهرماني آسيا

نخستين مرحله اردوي آماده سازي تيم ملي دوچرخه سواري بانوان به منظور حضور در مسابقات قهرماني آسيا از امروز (يکشنبه) آغاز مي شود.به گزارش ايسنا؛ نخستين مرحله از اردوي آماده سازي تيم ملي دوچرخه سواري بانوان در دو رده سني جوانان و بزرگسالان به منظور حضور در مسابقات قهرماني آسيا در هندوستان از امروز هشتم بهمن در پيست دوچرخه سواري مجموعه ورزشي آزادي آغاز مي شود.**‌اسامي نفرات دعوت شده به اين دوره از اردوي آماده سازي تيم ملي بانوان بدين شرح اعلام شد:

- آتوسا عباسي، شيوا بزرگمهر، رقيه شريفي و زهرا صادق زاده از تهران - مريم غياثوند، ماندانا دهقان و انيسه بياتي از همدان - عادله نوري از اصفهان - سعيده سياحيان از چهارمحال و بختياري - فرشته چلاني از آذربايجان شرقي - ريحانه طالبي از کرمان - فروغ عباسي از فارس - نجمه حسين پور از سمنان


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون