جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2696- تاریخ : 1391/10/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

معاون وزيرآموزش وپرورش خبرداد:
استخدام معلمان حق‌التدريس و قرارداد معين

مديرکل دفتر امور شاهد و ايثارگران آموزش و پرورش خبرداد:
استخدام رسمي تمامي فرزندان شاهد و ايثارگر


کمبود مربي بهداشت در مدارس


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : ابراهيم علي آبادي

 معاون وزيرآموزش وپرورش خبرداد:
 استخدام معلمان حق‌التدريس و قرارداد معين 

 
معاون وزيرآموزش وپرورش گفت: براساس مصوبه هيات دولت و طي بخشنامه ابلاغي به استان‌ها، امسال معلمان حق‌التدريس و قرارداد معين به پيماني تغيير وضعيت مي دهند. به گزارش ايسنا، عبداللهيان گفت: براساس مصوبه هيأت‌دولت و طي بخشنامه ابلاغي به استان‌ها، امسال معلمان‌حق‌التدريس و قراردادمعين به پيماني تغييروضعيت مي‌دهند.

وي همچنين به تصويب طرح نظام رتبه‌بندي معلمان در شوراي وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و افزود: براساس اين طرح همه معلمان مدارس رتبه‌بندي علمي و مهارت در تدريس مي شوند.

آموزش روانشناسي کودک به معلمان ابتدايي

معاون وزيرآموزش‌وپرورش اعلام‌کرد: از سال‌آينده همه معلمان مدارس‌ابتدائي‌کشور بايد10واحد روانشناسي کودک بگذرانند.رييس‌مدارس استثنائي‌کشور به اجراي طرح تلفيق فراگيري دانش آموزان‌استثنائي هم اشاره‌کرد و گفت: اين طرح براي دانش‌آموزان‌استثنايي با ضريب هوش بالا اجرامي شود.براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هم‌اکنون با اجراي طرح تلفيق فراگيري 35هزار دانش آموزاستثنائي در کنار دانش آموزان عادي تحصيل‌مي‌کنند.

عبداللهيان در خاتمه توانمندسازي دانش آموزان مقطع متوسطه را هم يادآورشد و گفت: براساس سندتحول‌بنيادين در وزارت‌ آموزش ‌و پرورش از اين پس 70درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور براي مهارت‌آموزي شغلي به سمت آموزشگاه?هاي فني ‌و حرفه اي هدايت خواهند شد.


 مديرکل دفتر امور شاهد و ايثارگران آموزش و پرورش خبرداد:
 استخدام رسمي تمامي فرزندان شاهد و ايثارگر  

 مديرکل دفترامورشاهد و ايثارگران آموزش وپرورش با بيان اينکه آموزش وپرورش نخستين وزارتخانه مجري طرح تبديل وضعيت فرزندان شاهد و ايثارگر است، گفت: تمامي فرزندان شاهد و ايثارگر که به صورت قراردادي يا پيماني مشغول به فعاليت هستند، تا 22بهمن سال جاري استخدام رسمي خواهندشد.

مريم خليلوند در گفتگو با پانا و با اشاره به بحث استخدام فرزندان شاهد و ايثارگر اظهارکرد: تمامي فرزندان شاهد و ايثارگر که به صورت قراردادي يا پيماني مشغول به فعاليت هستند، تا 22بهمن سال جاري تبديل وضعيت و استخدام‌رسمي خواهندشد. وي افزود: بخشنامه تبديل وضعيت فرزندان شاهد و ايثارگر در قالب طرح مهر آفرين به همه استانهاي سراسرکشور ارسال‌شده‌است و به زودي فرزندان شاهد و ايثارگر تبديل وضعيت شده و حکم هاي جديد خود را دريافت خواهندکرد.

مديرکل دفترامورشاهدوايثارگران وزارت آموزش وپرورش اضافه‌کرد: وزارت آموزش ‌و پرورش نخستين وزارتخانه‌اي است که تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي و پيماني فرزندان شاهد و ايثارگر را به اين سرعت پيگيري و اجرايي کرده است.

خليلوند خاطرنشان‌کرد: همچنين وزارت‌ آموزش ‌و پرورش نخستين وزارتخانه‌اي است که قانون بهره‌مندي فرزندان شاهد از مزاياي جانبازان50درصد را به سرعت اجرايي کرده‌است.

وي با بيان‌اينکه در زمان وزارت دکترحاجي‌بابايي کارهاي بسيارخوب وارزشمندي صورت‌گرفته‌است، اظهار‌کرد: اخيرا با دستور وزير‌آموزش‌وپرورش، طي بخشنامه‌اي کارشناس مسئول امور شاهد و ايثارگران فعال در استانها، ارتقاء جايگاه پيدا کرده و به صورت اداره درآمده?اند.

تبديل کارشناس امورشاهد و ايثارگران استاني به اداره مستقل

خليلوند با بيان اينکه اين بخشنامه در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و ارتقاي جايگاه شاهد به تمامي استانها ارسال‌شد، تصريح‌کرد: تا قبل از اجراي اين بخشنامه، کارشناس مسئول‌هاي امور‌شاهد‌و‌ايثارگران در استانها زيرمجموعه سازمان مشارکت‌هاي‌مردمي بودند که با اجرايي‌شدن اين بخشنامه درحال حاضر در قالب اداره و به صورت مستقل عمل‌مي‌کنند.

وي با بيان‌اينکه مدارس شاهد در سال1365 به فرمان حضرت امام خميني(ره) تأسيس‌شد، اضافه‌کرد: اجراي اين بخشنامه، حرکت بسيارارزشمندي بود که بعد از گذشت 26سال از عمر تأسيس مدارس شاهد و ايثارگر صورت‌گرفته‌است.


 کمبود مربي بهداشت در مدارس 

 معاون‌سلامت وزيرآموزش‌وپرورش با بيان اينکه با کمبودشديد مربي‌بهداشت در مدارس مواجه‌هستيم گفت: درصورتي‌که 5000 نيروي جديد وارد حوزه بهداشت و سلامت مدارس شود، برنامه‌هاي اين حوزه ارتقاء خواهديافت.کيومرث‌هاشمي در گفتگو با ايسنا، افزود: عليرغم‌اينکه 3000مربي در بخش سلامت به تعداد مربيان سلامت اضافه‌شد، اما همچنان با کمبود 5000 نفري مربيان بهداشت مواجهيم. وي با بيان اينکه درحال حاضر8000 نيرو در بخش سلامت آموزش وپرورش مشغول فعاليت هستند، اظهارکرد: بخشي از برنامه‌هاي حوزه بهداشت مدارس از جمله جداسازي آبخوري از سرويس‌هاي بهداشتي که با همکاري سازمان نوسازي صورت‌گرفته، يکي از مهمترين اقداماتي بود که براي ارتقاء وضعيت بهداشتي مدارس صورت گرفت.

معاون سلامت وزيرآموزش وپرورش از ارتقاء سلامت و بهداشت بوفه‌هاي مدارس خبرداد و گفت: طرح "مدارس مروج سلامت" با هدف ارائه تغذيه مناسب و الگوهاي‌غذايي سالم به دانش‌آموزان شکل گرفته است و آموزش وپرورش توسعه مدارس مروج سلامت را با جديت پيگيري مي‌کند.هاشمي تاکيدکرد: نظارت بر بوفه مدارس به عهده مديران است و تمام مديران مجتمع‌هاي شهري و روستايي و مديران مدارس بايد طبق بخشنامه و دستورالعملي که در اين رابطه به آنها ابلاغ شده، بايد بر مواد غذايي و خوراکي‌هاي توزيع‌شده در بوفه‌ها نظارت کنند. وي تاکيدکرد: هرچندکه تغيير و اصلاح الگوهاي غذايي‌سالم از خانواده شکل‌مي‌گيرد، اما آموزش‌وپرورش نيز وظيفه خود مي‌داند تا در اين رابطه اقدامات لازم را انجام‌دهد؛ ضمن آنکه بايد فرهنگ‌سازي اين امر از خانواده آغازشود.

به گفته معاون سلامت و تربيت‌بدني وزارت آموزش‌وپرورش، اجراي طرح «آهن‌ياري» يکي ديگر از برنامه‌هايي است که در مدارس دخترانه اجرا‌مي‌شود و آموزش‌و‌پرورش مصرانه به دنبال اجرايي‌شدن برنامه‌هاي بهداشت و سلامت دانش‌آموزان به ويژه دانش‌آموزان دختر در مدارس است.


 كاغذ اخبـار 

رييس مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش خبرداد:

زمان اعلام نتايج امتحانات نهايي دي‌ماه مشخص‌شد

رييس مرکزسنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در هفته اول بهمن ماه به طور قطعي نتايج امتحانات نهايي دي ماه اعلام خواهدشد. عبدالاميرعرفي در گفتگو با پانا و در پاسخ به اين سؤال که با به تعويق‌افتادن امتحانات، زمان اعلام نتايج امتحانات دانش‌آموزان به تعويق خواهدافتاد يا خير؟ اظهارکرد: خير، تعويقي در اجراي امتحانات پيش نيامد، فقط يک جلسه امتحان در شهرتهران و البرز به دليل تعطيلي آلودگي هوا، به تعويق افتاد. وي ادامه‌داد: گزارش‌هاي رسيده از ديگر استانها حاکي از اين است که فرآيند اجراي امتحانات به خوبي انجام‌شده و مراحل پاياني امتحانات و تصحيح اوراق امتحاني درحال انجام است.رييس مرکزسنجش وزارت‌آموزش‌وپرورش اضافه‌کرد: در هفته اول بهمن‌ماه به طورقطعي نتايج امتحانات‌نهايي دي‌ماه اعلام خواهدشد.

ثبت اطلاعات فارغ‌التحصيلان در سامانه سازمان سنجش

عرفي خاطرنشان کرد: همچنين اعلام فارغ‌التحصيلي آن دسته از افرادي که شرايط فارغ‌التحصيلي را دارند، انجام‌خواهدشد و به موقع بخش دوم اطلاعات فارغ التحصيلان سال91-90 جهت ارتباط دادن به سازمان سنجش کشور در سامانه مربوطه ثبت خواهدشد.


تا پايان سال در شهرتهران انجام مي شود:

تأمين گرمايش مدارس از طريق سيستم حرارت مركزي

مديرکل آموزش‌وپرورش شهرتهران از ساماندهي سيستم گرمايشي مدارس و حذف بخاري گازي از مدارس دولتي تهران تا پايان‌سال خبرداد. سيدعلي‌يزديخواه، مديرکل آموزش‌وپرورش شهرتهران در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» به حل مشکل وجود بخاري‌گازي در برخي مدارس تهران اشاره‌کرد و اظهار‌داشت: بر‌اساس آماري که داريم 127مدرسه دولتي در تهران از بخاري گازي براي گرم کردن کلاس استفاده مي‌کنند؛ البته در برخي مدارس غيردولتي نيز اين مشکل وجوددارد. وي با بيان اينکه درحال پيگيري براي رفع اين مشکل هستيم، افزود: مشکل مدارس دولتي را در قالب تهيه پکيج، لوله‌کشي و نصب رادياتور تا پايان سال حل مي‌کنيم.

يزديخواه به وضعيت سيستم گرمايشي مدارس‌غيردولتي نيز اشاره‌کرد و گفت: در اين مدارس نيز پيگيري‌مي‌کنيم تا مسئولان‌مدارس مکلف‌شوند سيستم را اصلاح‌کنند اما يک مقدار زمان‌براست زيرا در بخش مدارس‌غيردولتي ساختمان‌ها کوچک است و امکان تعبيه موتورخانه و شوفاژ ندارند و بايد در قالب تهيه پکيج اقدام‌کنند.به گزارش فارس، به گفته مسئولان سازمان نوسازي مدارس کشور، براساس استانداردهاي بين المللي به هيچ وجه نبايد گاز در کلاس‌هاي درس به صورت مستقيم استفاده شود و حتماً بايد از طريق سيستم حرارت مرکزي، کلاس‌هاي درس گرم شود.


جزئيات برنامه‌هاي سازمان دانش‌آموزي دهه فجراعلام شد

معاون وزير در سازمان‌دانش‌آموزي به اعلام جزئيات برنامه‌هاي دانش‌آموزي دهه مبارک‌فجر پرداخت و گفت: دانش‌آموزان يادمان شهداي مدرسه يا محله را در گوشه‌اي از مدرسه با ابتکار خودشان مي‌سازند.داودروستايي، قائم‌مقام معاون وزير در سازمان دانش‌آموزي در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» به برنامه‌هاي دهه‌فجر اشاره‌کرد و اظهارداشت: در دهه‌مبارک‌فجر دودسته برنامه داريم؛ يک دسته برنامه‌هايي است که خود استان‌ها و مدارس طراحي مي‌کنند و از سبک و سياق‌هايي که معمولاً دانش‌آموزان پيشنهادمي‌دهند، پيروي مي‌کند. وي ادامه‌داد: دسته دوم برنامه‌هايي است که به صورت پيشنهاد به استان‌ها ابلاغ‌کرديم تا در دهه مبارک‌فجر اجرايي‌کنند.

* دانش‌آموزان يادمان شهداي مدرسه يا محله را در مدرسه مي‌سازند

روستايي از اجراي مانورتشکيلاتي پيشتازان و فرزانگان در قالب مانور تشکيلاتي ياران‌انقلاب خبرداد و گفت: دانش‌آموزان در منطقه و استان خود در قالب يک همايش‌بزرگ و به شکل مانورتشکيلاتي، نسل انقلاب را به رخ خواهندکشيد. وي به فعاليت‌هاي انقلابي دانش‌آموزان اشاره‌کرد و افزود: امسال اعلام‌کرديم که به جاي برنامه‌هايي مانند نوشتن مقاله و کشيدن نقاشي، دانش‌آموزان چند اقدام انقلابي انجام‌دهند که براي مدرسه‌شان بماند.

اين مقام مسئول در سازمان دانش‌آموزي اضافه‌کرد: به عنوان مثال دانش‌آموزان يادمان شهداي مدرسه يا محله را در گوشه‌اي از مدرسه با ابتکار خودشان مي‌سازند.

* دانش‌آموزان دختر خوراک لوبيا و آش درست مي‌کنند

قائم‌مقام معاون‌وزير در سازمان دانش‌آموزي بيان‌کرد: براي مدارس دخترانه پيشنهادکرديم که در يک روز مشخص که توسط هر استان تعيين‌مي‌شود، دانش‌آموزان دختر خوراک لوبيا و آش‌بپزند و در مدرسه بفروشند و وجوه دريافتي آن را به زلزله‌زدگان آذربايجان شرقي و خراسان جنوبي هديه کنند. وي ادامه‌داد: با اين کار انقلابي هم شور ونشاط در مدرسه به پامي‌شود و دانش‌آموزان عملاً وارد کارانقلابي مي‌شوند، ضمن اينکه کمکي براي همکلاسي‌هاي خودشان در دو استان آذربايجان شرقي و خراسان جنوبي واريزخواهندکرد.

* کاشت نهال در مدارس به ياد شهدا

روستايي از کاشت نهال در مدارس نيز در دهه مبارک فجر خبرداد و گفت: به مدارس اعلام کرديم که به تعداد شهداي فرهنگي و دانش‌آموز مدرسه، نهالي کاشته شود و به نام اين شهدا نامگذاري شود. وي به راهپيمايي روز 22بهمن نيز اشاره‌کرد و افزود: تلاش‌مي‌کنيم در طول ساعات و مسير راهپيمايي 22بهمن، اقلام و برنامه‌هاي فرهنگي مستمراً وجودداشته‌باشد و مسابقات مختلفي نيز در ايستگاه‌هاي دانش‌آموزي برگزارمي‌کنيم.


 از گوشه و كنار 

نتيجه مرحله مصاحبه اعزام به خارج فرهنگيان نيمه دوم بهمن اعلام مي‌شود

نتايج مرحله ارزيابي و سنجش حضوري اعزام به خارج فرهنگيان در نيمه دوم بهمن ماه سال‌جاري اعلام مي‌شود.به گزارش باشگاه خبري فارس«توانا»، مرکز اموربين‌الملل و مدارس خارج ازکشور آموزش وپرورش اعلام‌کرد: نتيجه مرحله ارزيابي و سنجش‌حضوري (مصاحبه) اعزام به خارج فرهنگيان مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور در نيمه دوم بهمن‌ماه سال‌جاري از طريق سايت اين مرکز و اداره‌کل آموزش وپرورش استان‌ها اطلاع رساني مي‌شود.

در مرحله اول آزمون اعزام فرهنگيان به خارج از کشور که سوم شهريورماه امسال برگزارشد، 9هزارو480 فرهنگي شرکت کردند.


معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور خبرداد:

اجراي نظام دوري و طرح 3+3+3+3 در سال تحصيلي آتي

معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور از اجراي طرح 3+3+3+3 و نظام دوري در سال تحصيلي آينده خبرداد. به گزارش خبرگزاري پانا، نامدارعبداللهيان در بازديدي که به همراه رئيس آموزش و پرورش استثنايي قزوين و مدير آموزش و پرورش البرز از مدرسه هيات امنايي جابر حيان شهر الوند داشت، با حضور در يکي از کلاس هاي پايه ششم ابتدايي به بحث هوشمند سازي مدارس ابتدايي از جمله پايه ششم اشاره كرد و گفت: در عصر تکنولوژي کسي که با رايانه نتواند کار کند، بي سواد است.

رييس سازمان آموزش وپرورش استثنايي به سند تحول بنيادين آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: تحقق اهداف سند تحول بنيادين در گروي همکاري و همراهي مدير، معلم و خانواده دانش آموز است و بايد سند تحول بنيادين بندبند اجراشود تا به اهداف آن رسيد. وي به تاسيس دانشگاه فرهنگيان اشاره كرده و ياد آورشد كه هدف از تاسيس اين دانشگاه تربيت معلمان كارآمد براي آموزش و پرورش است و بيشتر توجه به رشته هاي مقطع ابتدايي شده است.

عبداللهيان در ادامه به اجرايي شدن طرح 3+3+3+3 و نظام دوري در سال آينده اشاره و خاطر نشان كرد: نظام دوري به اين صورت است كه دانش آموز سه سال اول ابتدايي را با يك معلم و سه سال دوم ابتدايي را با معلمي ديگر به پايان مي رساند.


معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش وپرورش شهرستان هاي تهران:

قطب رياضي در آموزش وپرورش ناحيه يك ري مستقرمي شود

به دليل بالاتر بودن شاخص هاي رشد در شهر ري قطب رياضي استان تهران در آموزش و پرورش ناحيه يك ري مستقرمي شود. به گزارش شاپرك و به نقل از روابط عمومي آموزش وپرورش ناحيه يك شهر ري ، معاون آموزش متوسطه اداره‌كل آموزش‌وپرورش شهرستان‌هاي تهران با اشاره به اشباع وپوشش كامل برخي رشته‌ها گفت‌: با عنايت به برنامه ششم توسعه وچشم انداز درنظرگرفته شده براي آموزش رشته‌هاي فني وحرفه‌اي ومهارتي و به منظور توسعه متوازن تمامي رشته‌هاي تحصيلي درسال تحصيلي‌آينده پذيرش دانش‌آموز در رشته‌ها طبق تفاهم‌نامه منعقد‌شده با مناطق صورت خواهدگرفت و بدين منظور شاهد تاسيس رشته‌هاي فني‌وحرفه‌اي در دبيرستان‌ها به‌ويژه دبيرستان‌هاي دخترانه خواهيم‌بود. وي در ادامه با اشاره به عملكرد بسيار خوب آموزش وپرورش ناحيه يك ري، جايگاه ناحيه در شاخص‌هاي رشد را بالاتر از معدل استان دانست وابرازداشت: به‌زودي قطب رياضي استان در آموزش‌وپرورش ناحيه يك ري مستقرمي شود.


 قـلـم معـلــم 

ويژگيهاي تدريس فعال

منيژه اکبري آموزش و پرورش ناحيه 3 کرج

قسمت چهارم

يکي از اهداف مهم، پرورش تفکرانتقادي دردانش آموز است. انتظار اين است که دانش آموزان پس از فارغ التحصيل شدن در زمينه هاي مختلف اهل نظر بوده و بتوانند مسائل را نقد و تحليل نمايند. لازمه رسيدن به چنين هدفي شروع فعاليتها از دوران ابتدايي است تا آنها عملاً مخالفت کردن، موافقت کردن، معاشرت کردن، مباحثه کردن را تمرين کرده باشند. دانشمند ترين دانشمندان هم اگر مغز سياسي و فهم سياسي نداشته باشد با يک آب نبات به سوي دشمن مي رود و مجذوب او مي شود. استاد شريعتي هم در جمله اي زيبا فرموده اند: انقلابي شدن بيش ازهرچيز مستلزم يک انقلاب ذهني،يک انقلاب در بينش و يک انقلاب در شيوه تفکراست.

آموزش تفکر انتقادي شامل ايجاد عمدي يک جو نامتعادل است تا شاگردان بتوانند فرايندهاي فکري خود را تعريف و اصلاح کنند و دوباره بسازند. عامل اصلي در تفکر انتقادي توانايي طرح پرسشهاي مربوط به نقد و بررسي راه حلها بدون مطرح نمودن جايگزينهاست. مهارتهاي تفکرانتقادي بايد از طريق تلاش در تمرين تفکر انتقادي و تحليل از دروس مختلف رشد و توسعه يابند.

براي رسيدن به اين هدف، معلم بايد بکوشد فضايي در کلاس ايجاد کند که در آن حس کنجکاوي طبيعي شاگردان شکوفا شود. علاقه شاگردان را پس از جلب کردن افزايش دهد، سپس بايد حالت کنش متقابل ميان شاگردان و استاد بر جو کلاس حاکم شود در اين حالت تفکر انتقادي رشد مي کند. بنظر مي رسد در اين زمينه مدارس ما دچار آسيب جدي هستند؛ يعني فعاليت دانش آموزان در جهت پرورش تفکري انتقادي هدايت نمي شود. يکي ديگر از هدفهاي اساسي يادگيري،استاندارد يادگيري است. يادگيري استاندارد،دانش، مهارت و نگرشهاي اساسي براساس اهداف آموزش مي باشد.

ادامه دارد....


 زنگ تفريح 
 عكس : ابراهيم علي آبادي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون