جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2676- تاریخ : 1391/10/03 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

يک فعال حقوق كودك:
آموزش وپرورش بايد موانع عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه تحصيل را بردارد


آغاز ثبت نام آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي كشور


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 يک فعال حقوق كودك:
 آموزش وپرورش بايد موانع عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه تحصيل را بردارد 

 يک فعال حقوق کودک گفت: نزديک به 5/2 ميليون کودک دركشور خارج از چرخه تحصيل وجوددارد و به جاي اينکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند. فرشيديزداني در گفتگو با خبرنگار ايلنا، در مورد برگزاري جشنواره نان آوران از سوي سازمان دانش آموزي وزارت آموزش‌وپرورش گفت: درحالي که کارکردن کودک در همه جاي دنيا تقبيح شده است برگزاري اين جشنواره به نوعي تشويق کار کودک است و آموزش‌وپرورش بايد از اينکه کودکاني که درسن تحصيل هستند کار مي‌کند شرمنده باشد نه اينکه به تشويق کار کودکان بپردازد.

برگزاري جشنواره دانش آموزان نان آورخانواده، تشويق کار کودک است

وي با اشاره به برگزاري جشنواره نان آوران در سال حمايت از کار، توليد وسرمايه‌ملي گفت: برگزاري چنين جشنواره‌اي ضدتوليدملي است زيرا کارکردن کودک باعث‌مي‌شود آن‌ها توانمندنشوند و از حضور در عرصه اجتماعي و اقتصادي باز بمانند و نتوانند نقش مفيدي ايفا کنند و در نتيجه اين امر به زيان توليدملي مي باشد.

يزداني تصريح‌کرد: علاوه بر آن کارکردن کودکاني که در سن‌تحصيل هستند مغاير با اهداف وزارت آموزش وپرورش در راستاي تعليم و تربيت کودکان و توانمند سازي آن‌ها نيز هست.

يزداني بخش زيادي از کار کودک را ناشي از ناکارآمدي وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد و افزود: نزديک به 5/2 ميليون کودک خارج از چرخه تحصيل وجوددارد و به جاي اينکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند.

اين فعال حقوق کودک افزود: بخشي ازاين آمار به طور رسمي درآمار نيروي کار وجوددارد ودر بخش ديگر آماري موجود نيست.

نقش آموزش و پرورش در حل کارکودک منفي است

يزداني با تاکيد بر اينکه کودکان به غير از تحصيل نبايد کار ديگري داشته باشند، افزود: اين درحالي است که آموزش و پرورش به جاي حل کارکودک، جشنواره نان آوران دانش آموزي را برگزارمي‌کند که اين به معناي ايفاي نقش منفي آموزش وپرورش در اين حوزه است.

اين فعال حقوق کودک خاطرنشان کرد: به سازمان دانش‌آموزي پيشنهادمي‌کنم به جاي برگزاري جشنواره نان آوران سميناري را به عنوان چگونگي شناسايي کودکان خارج ازچرخه تحصيل برگزارکنند و در اين سمينار به بررسي مکانيسم شناسايي اين کودکان و چگونگي ورود آن‌ها به چرخه تحصيل بپردازد.

جشنواره نان آوران از سوي آموزش و پرورش مغاير با اصول انساني است

وي برگزاري جشنواره‌اي با عنوان جشنواره نان‌آوران از سوي آموزش‌و‌پرورش را مغاير با اصول انساني و بحث‌هاي کلان ملي ذکرکرد وافزود: آموزش‌وپرورش به جاي اينکه کار کودک را تشويق و به نوعي ترويج کند بايد مجموعه کودکان خارج از چرخه تحصيل را تحت پوشش قراردهد.

اين فعال حقوق کودک ادامه‌داد: البته اين کار تنها به عهده آموزش‌و‌پرورش نيست بلکه نهادهاي ديگر در حوزه خدمات اجتماعي ورفاهي نيز بايد به اين موضوع ورود پيداکنند.

آموزش وپرورش بايد موانع عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه تحصيل را بردارد

يزداني در مورد اقداماتي که آموزش و پرورش در ارتباط با کودکان کار بايد انجام دهد، گفت: آموزش و پرورش ابتدا بايد اين کودکان را شناسايي و موانع عدم ورود آن‌ها به تحصيل را بردارد زيرا بخشي از کودکان به دليل افت تحصيلي ازچرخه تحصيل بازمي‌مانند و بخشي ديگر به علت فقر و برخي نيزنداشتن شناسنامه وعوامل ديگر اقتصادي و اجتماعي امکان ادامه تحصيل را از دست مي‌دهند. وي افزود: آموزش و پرورش بايد اين موانع را شناسايي و دراختيار دو لت و افکار عمومي قرار دهد تا به برداشت اين موانع کمک شود.

کارکردن کودکان نبايد بابرگزاري اين جشنواره‌ها نهادينه شود

يزداني با تاکيد بر اينکه تاکنون آموزش و پرورش اين اقدامات را انجام نداده است، افزود: اگرچه کارکردن کودکان يک واقعيت است اما با برگزاري چنين جشنواره‌هايي نبايد نهادينه شود. وي برگزاري جشنواره نان آوران را يک سياست‌گذاري غلط از سوي آموزش وپرورش عنوان کرد و افزود: اين تصميم نيز در راستاي نگاه‌هاي غلطي است که در آموزش وپرورش وجوددارد همانند موضع گيري وزير آموزش‌وپرورش نسبت به ازدواج دانش آموزان که گفت: «خوشحال مي‌شوم دانش‌آموزان ازدواج کنند» و يا عدم اقدامات جدي در آموزش وپرورش در جمع آوري بخاري‌هاي نفتي در مدارس، که همه اين‌ها در راستاي آسيب به کودکان و نه حمايت از آن‌ها صورت مي‌گيرد.

اين سياست گذاري غلط ناشي از نگاه تحقير آميز به انسان است

اين فعال حقوق کودک اين سياست گذاري غلط را ناشي از نگاه تحقير آميز و از بالا به پايين به انسان دانست و افزود: وقتي براي انسان جايگاه و احترام قائل باشيم خود به خود مسئوليت پذير و پاسخگو مي‌شويم اما زماني که به انسان‌ها احترام نگذاريم، وقتي که دانش آموزان مي‌ميرند آقاي وزير مي‌گويد برويد و از مسوولانش بپرسيد و وقتي که همين کودکان در آتش مي‌سوزند پوزخند مي‌زند و مي‌گويد از اين به بعد براي هر اتفاقي که در آموزش و پرورش مي‌افتد عذرخواهي مي‌کنم و يا اينکه به روزنامه نگاران مي‌گويد که شما نسبت به وقوع اين حادثه مسووليد که به ما خبرنداده‌ايد ممکن است اينجا آتش بگيرند که اين برخورد‌ها چيزي جز مسخره کردن يک واقعه تلخ انساني نيست.

با توجه به نامگذاري امسال به سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ملي» جشنواره همياران توليد با تغيير نام به جشنواره نان آوران قراراست اسفند ماه به منظور تقدير از دانش آموزان نان آورخانواده، برگزاري مسابقات بين آن‌ها و همچنين بررسي مشکلات و ثبت خاطرات آن‌ها در مسير درس خواندن و کارکردن ازسوي سازمان دانش آموزي برگزارشود، كه شناسايي اين دانش آموزان در مرحله مقدماتي و درسطح شهرستان‌ها درحال انجام است.


 آغاز ثبت نام آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي كشور  

آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي كشور آغاز و براي دوهفته ادامه دارد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي معاونت دانش پژوهان جوان باشگاه دانش پ‍ژوهان جوان با همكاري ادارات كل آموزش و پرورش استانهاي سراسر كشور آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي را در هفت رشته، ادبيات، رياضي، فيزيك، شيمي، كامپيوتر، زيست شناسي و نجوم به صورت چندگزينه اي برگزارمي‌نمايد. ثبت نام در اين آزمونها به صورت اينترنتي و از طريق پايگاه اطلاع رساني الكترونيكي دانش‌آموزان (سناد) به نشاني www.Sanaad.medu.ir در حال انجام و تا پايان وقت اداري روزشنبه16/10/91 ادامه خواهديافت. اين آزمونها طي روزهاي 24لغايت 27 بهمن ماه سال جاري صبح و بعدازظهر برگزارمي گردد و نتايج آن نيمه دوم اسفندماه اعلام خواهدشد. برگزيدگان مرحله‌اول ارديبهشت‌ماه سال‌آينده در آزمون مرحله دوم كه به صورت نيمه‌متمركز در مراكز استانها برگزار‌خواهد‌شد شركت‌خواهند‌نمود. دانش‌آموزان علاقمند مي‌توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر و آگاهي از شرايط شركت‌كنندگان، نحوه ثبت‌نام و زمان دقيق برگزاري آزمونها به پايگاه اطلاع رساني باشگاه دانش پ‍ژوهان جوان به نشانيwww.ysc.ac.ir مراجعه نمايند.


 كاغذ اخبـار 

اجراي طرح قاضي مدرسه

مديرکل پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه اعلام کرد: با اجراي طرح "قاضي مدرسه" قضات وارد مدارس شده و پاسخگوي سوالات دانش آموزان هستند. اسدالله جامي در گفتگو با خبرنگارمهر اعلام کرد: معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه "طرح قاضي مدرسه" را در تمامي استانهاي کشور اجرايي کرد. وي افزود: در اين طرح قضات وارد مدارس شده و دانش آموزان مي توانند در مورد انواع جرم و مجازاتها و راههاي پيشگيري از آن مطلع شوند.مديرکل پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه اظهارداشت: اعزام قضات به مدارس سطوح مختلف براي اولين بار از چند سال قبل به صورت آزمايشي و سپس سازمان‌يافته و منظم در شهرمشهد آغاز و تعداد زيادي از مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف از محاسن اين طرح
بهره‌مند شدند و نتيجه مثبت آن به تمامي استانهاي کشور منتقل‌شد.


رييس مرکز آموزش نيروي انساني آموزش و پرورش خبر داد:

امکان تحصيل 50هزار معلم درپرديس‌هاي فرهنگيان فراهم است

رييس مرکز آموزش نيروي انساني آموزش و پرورش با بيان اينکه بر اساس برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش مکلف شده 75 درصد از معلمان داراي مدرک کارداني را به کارشناسي و 3.5 درصد را به ارشد و دکتري ارتقا دهد، گفت: امسال شرايط تحصيل براي 50 هزار معلم در مقطع کارداني و کارشناسي فراهم شده است.

اسدالله اسدي گرمارودي در گفتگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ادامه تحصيل فرهنگيان داراي مدرک ديپلم، فوق ديپلم و کارشناسي، گفت: آموزش وپرورش با راه‌اندازي پرديس‌هاي دانشگاهي در استان‌هاي کشور، شرايط مناسبي را براي ادامه تحصيل فرهنگيان فراهم کرده است.

وي گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه آموزش و پرورش مکلف شده 75 درصد از معلمان داراي مدرک کارداني را به کارشناسي و 3.5 درصد را به ارشد و دکتري ارتقا دهد که در اين راستا 1500 معلم در مقطع کارداني و 48 هزار و 500 معلم ديگر نيز در مقطع کارشناسي مشکل تحصيل در پرديس‌هاي دانشگاهي و دانشگاه شهيد رجايي هستند.رييس مرکزآموزش نيروي انساني آموزش وپرورش درباره آن دسته از معلماني که داراي مدرک‌معادل بوده و ورودي‌هاي 78 تا 81 هستند نيز گفت: در حال رايزني براي حل مشکل اين معلمان نيز هستيم و شوراي معين در جلسه آتي نتيجه آن را اعلام خواهد کرد.

به گفته اسدي گرمارودي، در بسته اجرايي برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش بايد ارتقاي تحصيلي نيروهاي انساني خود را در اولويت قرار دهد که با ايجاد پرديس‌هاي دانشگاهي در کنار دانشگاه شهيد رجايي، امکان ادامه تحصيل معلمان از مقطع کارداني تا دکتري فراهم شده است. وي تصريح کرد: امسال 17 هزار و 500 معلم در مقطع کارداني و کارشناسي از طريق آزمون سازمان سنجش پذيرفته شده و هم‌اکنون در دانشگاه فرهنگيان مشغول تحصيل هستند.رييس مرکزآموزش نيروي‌انساني آموزش‌وپرورش هدف اصلي راه‌اندازي پرديس‌هاي دانشگاهي را توسعه کيفي آموزش‌هاي نيروي انساني اين وزارتخانه برشمرد و گفت: بايد نيروهايي که وارد سيستم آموزشي تعليم وتربيت مي‌شوند، داراي تخصص‌هاي ويژه آموزش وپرورش باشند که اين برنامه‌ها در پرديس‌هاي دانشگاهي فرهنگيان ديده‌شده‌است.


رييس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش:

قانون حذف کنکور فقط شامل ديپلمه هاي نظري است

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون حذف کنکور فقط شامل ديپلمه هاي نظري مي شود و هنرجويان هنرستان ها مشمول اين قانون نيستند. عبدالامير عرفي در گفتگو با ايرنا افزود: کنکور هنرجويان هنرستان‌ها به صورت جداگانه و در زمان و مکان متفاوتي برگزارمي‌شود براين اساس قانون حذف کنکور مشمول آن‌ها نمي شود. وي اضافه‌کرد: سوابق تحصيلي دانش‌آموزان و تاثير 25‌درصدي سوابق‌تحصيلي در قبولي کنکور براي رشته‌هاي نظري و پيش‌دانشگاهي است.عرفي تصريح‌کرد: البته سوابق‌تحصيلي هنرجويان هنرستان‌ها در سيستم آموزش‌و‌پرورش موجود‌است اما اين سوابق تاثيري در قبولي آن‌ها در کنکور ندارد.رئيس مرکزسنجش آموزش‌وپرورش گفت: سوابق‌تحصيلي و تاثير 25درصدي آن در پذيرش کنکور، ويژه دانش‌آموزان ديپلم نظري و افرادي که از سال84 به بعد فارغ‌التحصيل شده‌اند، است و اين قانون مشمول هنرستاني ها و کساني که در دانش سراي مقدماتي گذشته ديپلم گرفته اند، نمي شود.

امتحان نهايي جايگزين کنکور مي‌شود

رئيس مرکزسنجش وزارت آموزش‌وپرورش با بيان اينکه آموزش‌و‌پرورش در تلاش است تا امتحانات نهايي به تدريج جايگزين کنکور شود، گفت: براي حذف کنکور در سال 93 بايد سهم نمرات نهايي دانش آموزان افزايش پيداکند. عبدالاميرعرفي، رئيس مرکزسنجش وزارت آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار شبستان، درباره آمادگي آموزش و پرورش براي حذف کنکور گفت: آموزش وپرورش در تلاش است تا امتحانات نهايي به تدريج جايگزين کنکور شود. وي با اشاره به تاثير 25درصدي نمرات امتحانات نهايي دانش آموزان در کنکور اظهارکرد: براي حذف کنکور در سال93 بايد سهم نمرات نهايي دانش آموزان را افزايش داد.

90 درصد رشته‌هاي دانشگاهي بي نياز از آزمون

وي با‌بيان‌اينکه آموزش‌و‌پرورش آمادگي ارائه سوابق‌تحصيلي دانش‌آموزان را دارد، ادامه داد: 90‌درصد رشته‌هاي دانشگاهي نياز به برگزاري کنکور ندارند.عرفي افزود: 30 هزار رشته دانشگاهي، يک سوم ظرفيتشان خالي است و مي‌توانند بدون کنکور دانشجو پذيرش کنند؛ بنابراين دانش آموزان مي‌توانند بدون کنکور و با داشتن مدرک تحصيلي پايان متوسطه وارد اين رشته‌هاي دانشگاهي شوند.


 از گوشه و كنار 

وزير آموزش وپرورش در نشست بررسي نظام رتبه بندي معلمان خبرداد:

دستيابي به آموزش وپرورش متعالي با اجراي نظام رتبه بندي معلمان

وزير آموزش وپرورش اجراي نظام رتبه بندي معلمان را لازمه دستيابي به آموزش وپرورش متعالي توصيف كرد.به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميد رضا حاجي بابايي درنشست بررسي نظام رتبه بندي معلمان در اردوگاه شهيد باهنر تهران با اعلام اينكه اجراي نظام رتبه بندي نيازمند فرهنگ‌سازي در جامعه است، اظهاركرد: ارتقاء جايگاه علمي، شان ومنزلت استادان دانشگاه، معلمان و پژوهشگران مورد تاكيد نقشه جامع علمي كشور است.

حاجي بابايي با اعلام اينكه جايگاه معلمان و شان آنها درجامعه بايد تعريف شود، افزود: در آموزش وپرورش كميت‌هاي موجود درخصوص معلمان، دانش آموزان ، كلاس هاي درس، روش هاي تدريس و.... هم اينك درحال كيفي سازي مي‌باشد.وزيرآموزش‌وپرورش اضافه‌كرد: معلمان درتحول بنيادين بايد پژوهنده وپژوهشگر باشند كه دراين راستا جايگاه معلمان درجامعه بايد تعريف‌شود. وي آموزش وپرورش را نيازمند يك انقلاب وتحول دانست وتصريح كرد: درسند تحول بنيادين ،نقشه جامع علمي كشور وقانون مديريت خدمات كشوري جايگاه معلمان با ساير كارمندان متفاوت است.


معاون پرورشي وفرهنگي وزيرآموزش وپرورش خبرداد:

اختصاص «150هزار ساعت حق‌التدريس پرورشي در هفته» براي مدارس کشور

معاون پرورشي‌و‌فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش از اختصاص «150هزار‌ساعت حق‌التدريس‌پرورشي در هفته» براي مدارس کشور خبرداد.حسين‌هژبري، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: در کارگروه ساماندهي نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش، اختصاص «150 هزار ساعت حق‌التدريس پرورشي در هفته» براي آموزش و پرورش استان‌ها تصويب شد و سهميه هراستان نيز مشخص‌شده‌است.

وي ادامه‌داد: براين اساس، مربيان پرورشي و معلمان علاقمند به امورتربيتي با رشته‌هاي مرتبط ، با توجه به اين مصوبه مي‌توانند در مدارس مورد نياز به امور پرورشي و فرهنگي مدارس بپردازند.هژبري به جذب 5هزار قاري و حافظ قرآن در آموزش‌وپرورش اشاره‌کرد و گفت: جذب اين افراد براساس مصوبه دولت بوده و آزمون تخصصي و علمي براي آنها برگزار شده است.


 قـلـم معـلــم 

« مدرسه حسيني راهي براي اعتلاي نام ملت ايران»

مرضيه گيوريان، کارشناسي ارشد حکمت و کلام اسلامي

دبيرستان بيت الزهرا، منطقه 14 آموزش و پرورش

قسمت هفتم و پاياني

اصول تربيتي مدرسه حسيني ،

در مدرسه حسيني همه اعضاي مدرسه پايبند به اصول زير مي باشند:

1-اصل حريت و آزادگي 2- اصل پارسايي و وارستگي3-اصل عدالتخواهي و ظلم ستيزي4-اصل خداترسي و ترس ناپذيري 5-اصل حفظ حدود الهي و مرزباني 6-اصل بينايي و بيداردلي 7-اصل حميت و سازش ناپذيري 8-اصل شجاعتو دليري و فداکاري 9- اصل استقامت و پايداري 10-اصل ديگر خواهي و مشارکت دروني 11- اصل امر به معروف و نهي از منکر 12-اصل جهاد و سختکوشي 13- اصل غيرت ديني در نگهباني دين از آفت14-اصل حق محوري و حق طلبي 15- اصل نفي خودکامگي و خودکامگي پذيري 16- اصل کرامتمندي و عزتمندي

نتيجه گيري :

براي ساختن و سعادت و اعتلاي نام ملت ايران و پيشبرد امور کشور،ايران را بايدتبديل به يک مدرسه حسيني کنيم، به طوري‌که به عنوان مدير اين مدرسه با فهم درست از اسلام و جامعيت ان و ارائه هندسه صحيح از اسلام به جهانيان الگويي تام مي شدم تا متربيان اين مدرسه اسلام را در معناي جامع آن به درستي و برمبناي هندسه نبوي دريابند و حسيني بار آيند، تا انشاالله در آينده اي نزديک کشور ايران بتواند زمينه ساز ظهور انقلاب جهاني حضرت مهدي عج شود.

فطرت تو جذبه ها دارد بلند چشم هوش از اسوه زهرا مبند

تا حسيني شاخ تو بار آورد موسم پيشين به گلزار آورد

منابع :

1- قرآن مجيد؛ 2- اقبال لاهوري ،محمد،کليات اشعار فارسي،با مقدمه احمد سروش ،کتابخانه سنائي، تهران، ش 42 ؛ 3-جوادي‌آملي ،عبدالله ،عرفان و حماسه ،چاپ اول ،نشر فرهنگي رجاد، ش 72 4؛- دلشاد تهراني ،مصطفي،مدرسه حسيني ،نشر دريا،79 ؛ 5- قاضي نورالله شوشتري،احقاق‌الحق و ازهاق‌الباطل،ج‌11، با تعليقات شهاب‌الدين‌مرعشي‌نجفي،قم؛ 6- کليني،الکافي، ج 1، ترجمه علي اکبر غفاري ،دارالکتب الاسلاميه،تهران 1388 ق.7- موسوي خميني،روح الله صحيفه نور،ج 4،چاپ اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 71-61 ش. 8- موسوي خميني ،روح الله صحيفه نور ،ج 15 ،چاپ اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 71-61 ش. 9- موسوي خميني ،روح الله صحيفه نور،ج 20 ،چاپ اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 71-61 ش. 10- موسوي خميني ،روح الله صحيفه نور،ولايت


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون