جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2673- تاریخ : 1391/09/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

مديرکل فني حرفه‌اي آموزش و پرورش خبر داد:
صدور ديپلم‌هاي کار ودانش مکانيزه مي‌شود

شيطنت دانش‌آموز در نهبندان و نتيجه گيري معاونت عمراني آموزش و پرورش درخصوص
نياز به اعتبار هزارميلياردي براي تغيير گرمايش مدارس


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)
رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران اعلام کرد:
زمان و نحوه برگزاري امتحانات دانش‌آموزان مدارس استثنايي


 مديرکل فني حرفه‌اي آموزش و پرورش خبر داد:
 صدور ديپلم‌هاي کار ودانش مکانيزه مي‌شود 

 
مديرکل فني حرفه‌اي و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از تشديد نظارت بر مراکز کار و دانش ارائه کننده ديپلم خبرداد و گفت: مقررشده با برگزاري امتحانات نهايي در رشته‌هاي کار و دانش، نظارت دقيق‌تري بر صدور ديپلم‌ها صورت گيرد. محمد شريف‌زاده در گفتگو با ايسنا، اظهارکرد: 22 رشته مهارتي را براي تصويب نهايي به شوراي عالي آموزش وپرورش ارسال کرده‌ايم و درصورتيکه تاييدشود اين رشته‌ها به مجموعه 242رشته فعلي اضافه و 22رشته اشباع شده آن حذف خواهدشد. وي افزود: درحال حاضر با تجميع عنوان ديپلم‌ها تنها 60عنوان ديپلم براي رشته‌هاي کار و دانش صادرمي‌شود و در آينده صدور ديپلم‌ها مکانيزه خواهدشد. وي درباره بازنگري و ايجاد رشته‌هاي جديد نيز اظهارکرد: با توجه به اينکه نظام جديد 6،3،3 استقراريافته و از سال آينده ادامه اين استقرار به سه ساله اول متوسطه مي‌رسد، تدبير آموزش‌وپرورش بر آن بوده تا 22رشته مهارتي جديد را متناسب با نياز بازارکار راه‌اندازي و همين تعداد رشته را که از استقبال کمتري برخورداربوده و بازتاب کار آن اشباع شده از رشته‌هاي کار و دانش حذف کنند.

مديرکل فني حرفه‌اي و کارو دانش آموزش‌وپرورش درباره نظارت بر عملکرد برخي از مراکز کارودانش که اقدام به صدورديپلم در رشته‌هاي فني براي دانش‌آموزان بزرگسال و يا دانش‌آموزاني که تغييررشته داده‌اند، اظهارکرد: مراکز روزانه و دولتي و همچنين مراکز غيردولتي طبق آيين نامه و نرخ مصوب شهريه دريافت مي‌کنند و ديپلم آنها نيز با تاييد آموزش و پرورش صادرمي‌شود لذا در اين گونه مراکز هيچگونه مشکلي وجودندارد. وي ادامه داد: بخشي از مشکلاتي که درخصوص ارائه ديپلم از سوي مراکز کارودانش براي دانش‌آموزان آزاد و بزرگسال با شهريه بالا مطرح‌مي‌شود مربوط به بخشهايي است که داوطلب از بيرون براي مهارت‌آموزي پذيرش‌مي‌کنند که مقررشده نظارت‌ها تشديدشده همچنين نهايي شدن برخي از دروس رشته‌هاي کارودانش نيز در دستورکار قرارگيرد.

به گفته شريف زاده علت تغيير رشته دانش آموزاني که مردودمي‌شوند و يا سن آنها از سن واجب التعليمي مي‌گذرد نبود امتحان نهايي در رشته‌هاي فني حرفه‌اي است و در برخي مراکز صدورديپلم با شهريه‌هاي نامتعارف انجام مي‌شود.

مديرکل فني‌حرفه‌اي و کارودانش وزارت آموزش‌وپرورش تصريح‌کرد: وزارتخانه بر آن شده تا سيستم نظارتي خود را دقيقتر و با دقت بيشتري انجام‌دهد تا فرايند صدورديپلم در مراکز کارودانش که اقدام به جذب هنرجو از خارج از مدارس دارند هزينه اضافي را به خانواده‌ها تحميل نکند. وي در ادامه از تجهيز هنرستان‌ها خبرداد و گفت: يکي از مهمترين برنامه‌هاي آموزش و پرورش در کنار توسعه کمي و کيفي کار و دانش تجهيز هنرستانهاست چرا که معتقديم با تجهيز هنرستانها به امکانات روز نه تنها نيازهاي متقاضيان و هنرجويان به درستي پاسخ داده مي‌شود، بلکه اين موضوع بر افزايش و ارتقاي کيفيت آموزش‌هاي رشته‌هاي هنرستاني منجرخواهدشد.


 شيطنت دانش‌آموز در نهبندان و نتيجه گيري معاونت عمراني آموزش و پرورش درخصوص
 نياز به اعتبار هزارميلياردي براي تغيير گرمايش مدارس 

 فرماندارنهبندان از عدم وقوع حادثه آتش‌سوزي در مدرسه روستاي‌طبسين از توابع‌شهرستان‌نهبندان استان‌خراسان‌جنوبي خبرداد. به گزارش خبرگزاري مهر، مهدي عظيمي گفت: اخباري مبني بر آتش گرفتن بخاري مدرسه وحدت واقع در روستاي طبسين در بخشي از سايت ها اعلام شده است كه بايد توضيح دهيم هيچ بخاري آتش نگرفته و تنها شيطنت يكي از دانش‌آموزان منجر به خارج‌شدن دود از بخاري شده‌است. وي تصريح‌كرد: اين حادثه به دنبال شيطنت يكي از شاگردان مدرسه با انداختن يك آب مقطر در درون بخاري رخ داده كه منجر به صداي مهيب و خروج دود از بخاري كلاس شده است.فرماندارنهبندان خاطرنشان كرد: هيچ آتش سوزي در كلاس درس اتفاق نيفتاده و حتي بخاري نيز آتش نگرفته است.

کشور نيازمند يک تصميم‌گيري بزرگ براي سيستم گرمايشي مدارس است

معاون‌عمراني وزيرآموزش‌وپرورش با بيان‌اينکه 11ميليون مترمربع از فضاي آموزشي کشور سيستم گرمايشي بخاري‌نفتي دارد، گفت: کشور نيازمند يک تصميم‌گيري بزرگ براي سيستم گرمايشي مدارس است.

مرتضي رييسي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي آتش‌سوزي در يکي از مدارس روستاي طبسين از توابع نهبندان که عنوان‌شده علت آتش‌سوزي، بخاري‌نفتي بوده، گفت: خوشبختانه اين حادثه تلفات جاني نداشت، اما آنچه مهم‌است 150کلاس درس از 500هزار کلاس درس کشور و 50هزار اتاق اداري از سيستم گرمايشي بخاري کاربراتوي نفتي استفاده مي‌کنند. وي افزود: اين ميزان کلاس و اتاق اداري معادل 11ميليون مترمربع از فضاي آموزشي کشور است که بايد براي آن تصميم جدي اتخاذشود. ضمن آن که اکثر کلاس‌ها يا قبل از انقلاب يا در دهه اول يا دوم انقلاب احداث شده‌اند که نياز به توجه جدي دارند.رييس سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس کشور با بيان اينکه استفاده از بخاري نفتي کاربراتوي استاندارد ممنوعيت ندارد، اما تاکيدکرد تنها سيستم گرمايشي استاندارد و بدون خطر براي مدارس استفاده از سيستم گرمايشي حرارتي است که دور از دسترس دانش‌آموزان است و آموزش‌وپرورش براي اين که بتواند تمامي مدارس فاقد سيستم گرمايشي حرارت مرکزي را به اين سيستم مجهزکند، با قيمت امروز به يک هزارميليارد تومان اعتبار نيازدارد.

معاون عمراني وزيرآموزش‌وپرورش با بيان اينکه کشور نيازمند يک تصميم‌گيري بزرگ درباره سيستم‌هاي گرمايشي مدارس کشور است، تاکيدکرد: آموزش‌وپرورش درصورتيکه اعتبارات لازم در اختيارش قرارگيرد، در بازه زماني دوساله مي‌تواند تمامي اين مدارس را به سيستم گرمايشي حرارت مرکزي مجهزکند اما اين امر تنها منوط به تخصيص اعتبارات لازم است.رييس سازمان نوسازي مدارس کشور همچنين خاطرنشان کرد: نه تنها سيستم‌هاي گرمايشي بخاري کاربراتوي نفتي بلکه تمام سيستم‌هاي گرمايشي نيازمند رعايت اصول ايمني ونگهداري است، بنابراين بايد بازرسي‌هاي فني توسط کارشناسان متخصص در تعمير و نصب مورد استفاده قرارگيرد.

رييسي با بيان اينکه سياست آموزش وپرورش استفاده همه مدارس از سيستم‌هاي گرمايشي حرارت مرکزي است، عنوان‌کرد: در استفاده از انواع سيستم‌هاي گرمايشي ممکن است حادثه‌اي رخ دهد، بنابراين تصميم‌گيري منطقي در بروز حادثه، رعايت نکات ايمني و همچنين استفاده درست از وسايل اطفاء حريق امري ضروري است.

معاون وزيرآموزش‌وپرورش خاطرنشان‌کرد: همه فرهنگيان و افراد جامعه بايد نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشاني و اطفاء حريق را به طورکامل آموزش ببينند تا در زمان بروز حوادث احتمالي، ضمن استفاده صحيح از اين وسيله، تصميم‌گيري منطقي و مناسب را نيز مدنظر قراردهند. وي تاکيدکرد: تنها وسيله‌اي که خطرات ناشي از آتش‌سوزي در آن وجودندارد، سيستم حرارت مرکزي است که بايد مدارس فاقد اين سيستم گردشي با آن مجهز شود و براي رسيدن به اين نقطه لازم است تصميمات بزرگي در سطح کشور به ويژه در تخصيص بودجه لحاظ شود.

شاپرك يادآورمي شود در حادثه مدرسه شين آباد يكي از مشكلات عدم گازرساني به مدرسه استاندارد نبودن ساختمان مدرسه و نداشتن استانداردهاي لازم بود.


 كاغذ اخبـار 

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش عنوان کرد

لازم‌الاجرا بودن سند تحول بنيادين تا سال 1404

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه سند تحول بنيادين تا سال 1404 لازم‌الاجراست، گفت: تعطيلي مدارس، متناسب با شرايط توسط مجريان آموزشي انجام مي‌شود و منع قانوني ندارد. مهدي نويدادهم در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» اظهارداشت: سندتحول بنيادين آموزش وپرورش، يک برنامه راهبردي و استراتژيک براي اين وزارتخانه است. وي با بيان اينکه اين سند از روز تصويب تا سال1404 لازم‌الاجراست، افزود: اين سند مرحله به مرحله درحال انجام است و بخش‌هاي آن به مرور اجرامي‌شود.

نويدادهم ادامه‌داد: در ابتدا، بحث استقرار ساختار اجراشد و هم‌اکنون نيز کارشناسان درحال برنامه‌ريزي رتبه‌بندي معلمان هستند.

* تعطيلي مدارس با تصميم مجريان آموزشي مانعي ندارد

دبيرکل شوراي‌عالي آموزش وپرورش در پاسخ به اين پرسش که «براي جلوگيري از آسيب‌ تعطيلات مدارس به دليل سرما و بارش برف چه بايدکرد؟»، گفت: ساعات آموزش رسمي دانش‌آموزان مشخص است و در دوره ابتدايي، دانش‌آموزان بايد 850 ساعت آموزش رسمي داشته باشند. وي ادامه داد: در تعريف جديد تعليم‌وتربيت، آموزش منحصر به حضور در کلاس درس رسمي نيست بلکه تمام فعاليت‌هاي دانش‌آموزان درحياط مدرسه و رفت‌وآمد به خانه و مدرسه، در صورتي که هدفمند باشد، آموزش است.

نويدادهم با بيان اينکه تعطيلي مدارس درصورتيکه توسط مجريان آموزشي تشخيص‌داده شود، منع قانوني ندارد، افزود: حتي مدير مدرسه نيز اين اختيار را دارد که اگر تشخيص داد شرايط دانش‌آموزان براي حضور در کلاس درس مناسب نيست، مدرسه را تعطيل کند چون امنيت جسمي و رواني دانش‌آموزان در مدرسه بايد تأمين شود. وي به کمبودهاي سيستم گرمايشي مدارس و لزوم تعطيلي مدارس در روزهاي سرد سال، اشاره کرد و گفت: اگر سرما خيلي شديد نباشد و شرايط اعتباري و تجهيزات مدارس به گونه‌اي باشد که تمام مدارس داراي سيستم گرمايشي مناسب باشند، حضور دانش‌آموزان در مدرسه مانعي ندارد ضمن اينکه دانش‌آموز نيز بايد يادبگيرد که چگونه خود را در برابر سرما محافظت کند.


عناوين روز شمار هفته سوادآموزي اعلام شد

در آستانه سالروز تشكيل نهضت سوادآموزي عناوين روزشمار اين هفته اعلام شد.

به گزارش پانا، در آستانه هفتم ديماه سالروز تشكيل نهضت سوادآموزي به فرمان بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران حضرت امام‌خميني(ره) روز شمار و عناوين هفته سوادآموزي در سال91 اعلام شد.براين اساس روزجمعه يكم ديماه اولين روز هفته سوادآموزي به نام سوادآموزي و ترويج فرهنگ نماز و انتظار، روزشنبه دوم ديماه و دومين روز از اين هفته به نام سوادآموزي و ترويج فرهنگ عفاف وحجاب در خانواده و يكشنبه سوم ديماه و سومين روز اين هفته به نام سوادآموزي و ترويج فرهنگ قناعت، توليد و اقتصادمقاومتي نامگذاري شده‌است.

همچنين روزدوشنبه 4ديماه به نام روز سوادآموزي و تجليل از فعالان عرصه سوادآموزي، سه شنبه 5 ديماه و پنجمين روزهفته به نام سوادآموزي و تجديدميثاق با آرمان‌هاي امام‌راحل‌(ره) و مقام‌معظم‌رهبري‌(مدظله العالي)، چهارشنبه ششم ديماه به نام سوادآموزي و رسانه و پنجشنبه هفتم ديماه و آخرين روز هفته سوادآموزي به نام روز سوادآموزي و خانواده، ورزش، نشاط و تندرستي نامگذاري شده است.به همين مناسبت ويژه برنامه‌هايي در سطح واحدهاي اداري و آموزشي استان برگزار و از فعالان عرصه سوادآموزي استان تجليل خواهدشد.


 از گوشه و كنار 

كسب رتبه اول كشوري در مسابقات سرود دانش‌آموزي

دانش‌آموزان آموزشگاه دخترانه عمار ناحيه يك اصفهان موفق به كسب رتبه اول كشوري در رشته سرود شدند. به گزارش مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان، دانش‌آموزان آموزشگاه دخترانه عمار ناحيه يك اصفهان موفق به كسب رتبه اول كشوري در رشته سرود شدند.

جشنواره سرود از جمله مسابقات سي امين جشنواره فرهنگي وهنري دانش آموزان برگزيده سراسركشور مي‌باشد كه از بين تمام گروه هاي شركت كننده از سراسر كشور در اين رشته نمايندگان استان اصفهان حائز رتبه اول شدند .اين جشنواره دركنار مضجع شريف علي بن موسي الرضا (عليه السلام ) برگزارگرديد.


غلامرضا گوهري:

بايد تلاش كرد با برنامه ريزي صحيح افراد علاقمند و مستعد وارد رشته هاي فني و حرفه اي شوند

مشاروزيرآموزش و پرورش گفت: در هفته مشاغل بايد با افزايش سطح اطلاعات دانش آموزان، افراد علاقمند و مستعد را در رشته هاي فني جذب كرد. به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش منطقه كهريزك، غلامرضا گوهري مشاور وزير آموزش و پرورش و هئيت همراه در راستاي اهداف برنامه ي توسعه ي پنجم در خصوص گسترش مراكز فني و حرفه اي و كاردانش، از هنرستان فني حرفه اي شهيد گلشني اين منطقه بازديد كرد. در ابتداي ورود و مشاهده تصوير شهيد گلشني، ضمن اداي احترام به شهدا و قرائت فاتحه با همراهي مديرهنرستان از تعدادي از كارگاهها از جمله كارگاه صنايع چوب، كارگاه اتومكانيك، كارگاه برق و كارگاه متالورژي بازديدكرده و با هنرآموزان گفتگوكرد. سپس در جمع معلمان با اشاره به توسعه مراكزفني‌حرفه اي و جذب هنرجو گفت: بايد تلاش كرد با تبليغات و برنامه ريزي صحيح خصوصا در هفته مشاغل اطلاعات دانش آموزان را افزايش‌داد تا افرادعلاقمند و مستعد وارد رشته هاي فني وحرفه اي شوند. دانش آموزي كه از هنرستان فارغ‌التحصيل‌مي‌شود، نگراني براي خانواده و دولت و از همه مهمتر براي خودش ندارد. وقتي هنرجو كاريادگرفت، مي تواند كارآفريني كند. ما بايد بچه‌ها را به اين باور برسانيم اگر كار يادبگيرند در آينده موفق خواهندبود ودرآنها ايجاد انگيزه كنيم. وي در قسمت ديگري ار صحبت هايش ضمن بيان اهميت نگهداري از وسايل و امكانات كارگاه گفت: در شروع كار به هنرجوها يادبدهيم نسبت به ابزاركار تعهد داشته باشند. اين هنرستان در زميني بالغ بر40 هزار مترمربع بنا شده و داراي كارگاههاي متعدد مي باشد.


گينس منتشرکرد؛

پيرترين معلم جهان با سابقه 47 سال تدريس

سايت رکوردهاي جهان (گينس) پيرترين معلم جهان با 47 سال سابقه تدريس در کشور استراليا را معرفي کرد. به گزارش سرويس آموزش وپرورش پانا، پيرترين معلم جهان در شهر سيدني و در کشور استراليا با حدود 100 سال سن زندگي مي کند.

پدر جفري اشنايدر ( Geoffrey Schneider ) که معلم و کشيش مدرسه جوانان کالج سنت الويسيوس در شهرسيدني استراليا است با 47 سال سابقه تدريس هم اکنون نيز در جشن تولد 100سالگي خود قصد بازنشستگي ندارد و رکورد پيرترين معلم در حال کار جهان را از آن خود ساخته است.سايت رکوردهاي جهان (گينس) اطلاعات پيرترين معلم جهان را منتشرکرده است.


 قـلـم معـلــم 

« مدرسه حسيني راهي براي اعتلاي نام ملت ايران»

مرضيه گيوريان، کارشناسي ارشد حکمت و کلام اسلامي

دبيرستان بيت الزهرا، منطقه 14 آموزش و پرورش

قسمت چهارم

جامعيت اسلام

اسلام زماني حياتبخش و سعادت اور براي ملتي است که در شکل جامعه اش در جامعه پياده شود و همه وجوه ان مورد توجه قرار گيرد.پس از پيامبر اکرم «ص» به تدريج وجوهي از اسلام را تعطيل کردند و امويان و نيز حکومتهاي ستمگر پس از آنان در جهت منافع خود،اسلام را از جامعيت انداختند.آنان اجازه نمي دادند که مردم دريابند که سياست ،حکومت و مديريت و تربيت طاغوتي چيست چون با شناخت اين امور،روش هاي ضد اسلامي و طاغوتي آنان را در سياست و حکومت ميشناختند و به راحتي به آن امور تن نمي دادند از اين رو اسلام را از جامعيت انداختند تا هر گونه که خواستند رفتار کنند و ان رفتار را به نام دين تمام کنند.در حاليکه دين فقط «ايمان به خدا» نيست بلکه «کفر به طاغوت» هم هست ،تا کفر به طاغوت و ايمان به الله نباشد نمي توان به رسيمان الهي چنگ زد و به زندگي انساني و مناسبات اسلامي دست يافت.

«فَمَن يکفِرُ بالطاغوتِ و يُومِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بالعُروَهِ الوُثقي لَانفَصام لَها.»

مدرسه حسيني ،مدرسه جامعيت اسلام است،مدرسه رفع ظلمتها و ايمان به خداست.در مدرسه حسيني سياست و حکومت وسيله اي براي تحقق اهداف متعالي انساني است.امام خميني درباره اين شان رسالت ان حضرت مي فرمايد:

«سيد الشهدا تمام حيثيت خودش را فدا کرد.آنهايي که خيال مي کنند ان حضرت براي حکومت نيامده ،خير،اينها براي حکومت آمدند براي اينکه بايد حکومت دست مثل سيدالشهدا باشد،مثل کساني که شيعه او هستند ،باشد،اصل قيام انبياء از اول تا آخر اين بوده است.»

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران اعلام کرد:
 زمان و نحوه برگزاري امتحانات دانش‌آموزان مدارس استثنايي 

رييس اداره آموزش وپرورش استثنايي شهرتهران گفت: امتحانات مقطع ابتدايي مدارس استثنايي از نيمه دوم دي ماه تا حداکثر هفته اول بهمن ماه برگزارمي‌شود و همچنين امتحانات مقاطع راهنمايي و متوسطه از اول دي ماه آغاز و در 25دي ماه به پايان مي رسد.وجيه‌الله پرويزي در گفتگو با پانا، در پاسخ به سوالي مبني بر زمان و نحوه اجراي امتحانات دانش آموزان استثنايي اظهارکرد: برنامه برگزاري امتحانات آن دسته از دانش آموزان استثنايي که کتب دانش‌آموزان عادي را مي خوانند، مطابق با برنامه امتحاني دانش‌آموزان عادي است.وي اضافه کرد: امتحانات در گروه کم توان ذهني به صورت داخلي برگزارمي شود که سوالات امتحاني اين دسته از دانش آموزان استثنايي توسط طراحان سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور ارائه مي شود.

رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهرتهران افزود: امتحانات مدارس استثنايي در مقطع ابتدايي از نيمه دوم دي ماه تا حداکثر هفته اول بهمن ماه برگزارمي شود و همچنين امتحانات مقاطع راهنمايي و متوسطه از اول دي ماه آغاز و در 25 دي ماه به پايان مي رسد.وي با بيان اينکه در نوع برگزاري امتحانات، به نوع معلوليت دانش آموزان توجه ويژه اي شده است، اظهارکرد: دانش آموزاني که در نوشتن توانايي ندارند و يا نياز به کمک دارند، مي توانند از منشي که براي آنها درنظر گرفته مي شود، استفاده کنند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون