جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2650- تاریخ : 1391/08/28 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)


«كنكور» مانعي بر سر راه تحول بنيادين در «آموزش و پرورش»

معاون وزير آموزش و پرورش:
در كتاب رياضي سال اول ابتدايي ازمهارت هاي انتزاعي، لمسي، حسي و بصري استفاده مي شود


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 «كنكور» مانعي بر سر راه تحول بنيادين در «آموزش و پرورش» 

 دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه برگزاري کنکور از زواياي مختلف براي آموزش وپرورش خطرناک‌است، ادامه اين روند را يک مانع بر سر راه تحول بنيادين آموزش و پرورش برشمرد.

مهدي نويدادهم در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اينکه عنوان‌مي‌شود آموزش‌و‌پرورش در ارائه سوابق‌تحصيلي به سازمان‌سنجش عملکرد مناسبي ندارد، با طرح آسيب‌هاي فعلي کنکور اظهارکرد: برگزاري کنکور و پذيرش دانشجو با مدل و شيوه فعلي نه تنها از گذشته مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران تعليم وتربيت بوده، امروز نيز کماکان اين انتقادها به قوت خود باقي است. وي با بيان اينکه کارشناسان معتقدند برگزاري کنکور به شيوه فعلي از زواياي مختلف براي آموزش وپرورش خطرناک بوده و آثار منفي براي آن دارد، افزود: اکنون که به سمت تحول بنيادين حرکت کرده‌ايم، اين آسيب‌ها بيش از گذشته خود را نشان مي‌دهد.

دبيرکل شوراي‌عالي آموزش‌و‌پرورش، ادامه برگزاري کنکور آنهم به شيوه فعلي را يک مانع بر سر راه تحول آموزش وپرورش برشمرد و اذعان‌کرد: مراجع ذيصلاح از جمله مجلس شوراي اسلامي، شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و ساير نهادهاي مرجع بايد با استفاده از يافته‌هاي‌علمي و پژوهشي و با بهره‌گيري از تجربيات بين‌المللي راهکارمناسبي را براي گزينش و پذيرش دانشجويان در دانشگاه‌هاي کشور انتخاب کنند.

نويدادهم تاکيدکرد: بايد زمينه‌هاي تحول بنيادين در آموزش وپرورش بيش از پيش فراهم‌شود تا دانشگاه‌ها بتوانند بهترين و مناسب‌ترين نيروها را گزينش‌کنند و در اين راستا "سوابق تحصيلي" يکي از عوامل و مؤلفه‌هاي مهم در پذيرش دانشجويان به‌شمار مي‌آيد. وي با بيان اينکه آموزش وپرورش مدعي نيست که در همه دانشگاه‌ها و رشته‌هاي پرمخاطب که داراي محدوديت‌هايي است، تنها بايد سوابق تحصيلي ملاک گزينش باشد، اظهارکرد: مي‌توان از مدل‌هاي ديگري براي گزينش دانشجويان استفاده کرد که در آن سوابق تحصيلي هم مدنظر باشد.

دبيرکل شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش ادامه‌داد: با توجه به افزايش کمي و کيفي دانشگاه‌ها و نبود صندلي‌خالي در اکثر دانشگاه‌ها، نيازي نيست با اجراي کنکور فرآيند تعليم‌و‌تربيت در دبيرستان‌ها، مدارس راهنمايي و ابتدايي را آسيب‌پذير کنيم و آينده 12ميليون دانش‌آموز متاثر از آزموني به نام "کنکور" باشند.

نويدادهم خاطرنشان کرد: يکي از مباحث مهم و مطرح در سند تحول بنيادين، شناسايي و رشد شايستگي‌هاي پايه در دانش‌آموزان است و با جلوگيري از حافظه‌گرايي افراطي در صدد رشد خلاقيت و شکوفايي استعدادهاي دانش‌آموزان است، لذا بايد راهکاري که براي ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها پس از اخذ ديپلم صورت مي‌گيرد، راهکاري همه‌جانبه باشد.

به گفته وي، سندتحول بنيادين براي همه ساحت‌ها‌ي وجودي انسان برنامه‌ريزي شده و شش ساحت تربيتي از جمله تربيت اعتقادي اخلاقي، اجتماعي سياسي، اقتصادي حرفه‌اي، زيبايي‌شناسي هنر، زيستي بدني و علمي فناوري برنامه‌هاي متنوع و جديدي را براي نسل نوجوان و جوان تدوين کرده است.

دبيرکل شوراي‌عالي آموزش‌و‌پرورش با بيان‌اينکه سند تحول به همه ساحت‌هاي وجودي انسان به صورت متعادل و متوازن پرداخته، اذعان‌کرد: فعاليت و کارکرد آموزش وپرورش متناسب با روح سند تحول است، درحالي که کنکور تنها از لحاظ علمي و حافظه‌گرايي، دانش‌آموزان را ارزيابي مي‌کند.

نويدادهم با تاکيد بر اينکه بايد راهکار مناسبي براي بحث کنکور و حذف آن و يا جايگزيني با طرح ديگري ارائه شود، گفت: وضعيت فعلي و مدل کنوني کنکور نه تنها متناسب با اهداف سند تحول بنيادين آموزش وپرورش نيست، بلکه مانعي مهم بر سر راه برنامه‌هاي اين سند مادر است.


 معاون وزير آموزش و پرورش:
 در كتاب رياضي سال اول ابتدايي ازمهارت هاي انتزاعي، لمسي، حسي و بصري استفاده مي شود 

 
معاون وزيرآموزش‌وپرورش گفت: درحال حاضر در کتاب‌رياضي سال‌اول‌ابتدايي از مهارت‌هاي چندگانه رياضي استفاده‌کرده‌ايم و اين درحالي است که در 30سال گذشته هميشه مهارتي که استفاده مي‌کرديم، انتزاعي بود. محي‌الدين بهرام محمديان، رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفتگو با باشگاه خبري فارس «توانا» اظهارداشت: ما در آموزش رياضي بايد هوش رياضي را در دانش‌آموزان‌مان تقويت کنيم که در اين زمينه کم کار کرده‌ايم. وي ادامه داد: اساساً در کشور ما مجامع آکادميک، دانشگاه‌ها، مراکز روانشناختي و حوزه‌هاي علوم شناختي، خيلي روي انواع هوش‌ها کارنکرده‌اند تا بدانيم راه ارتقا و تقويت آنها چيست و اساساً به نظرمي‌رسد که ما روش‌هاي تقويت هوش رياضي را خوب بلد نيستيم؛ لذا همينجا درخواست مي‌کنم، دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌هاي روانشناسي و علوم‌تربيتي روي اين زمينه کارکنند و ببينند تکنيک‌هاي جديد چيست.

* آموزش مهارتي معلمان رياضي

محمديان با‌بيان‌اينکه بايد به آموزش مهارتي معلمان‌مان بپردازيم، گفت: معلمان ما در زمينه آموزش‌رياضي و برخي از دروس ديگر بايد به صورت مهارتي آموزش‌ببينند نه اينکه تنها تحصيلات دانشگاهي ليسانس رياضي داشته‌باشند. وي با تأکيد بر اينکه بايد رشته آموزش رياضي در کشور تقويت‌شود، اضافه‌کرد: اميدوارم دانشگاه فرهنگيان به اين موضوع توجه بيشتري کند.

* روش‌ها و ابزارآموزش‌رياضي نو‌مي‌شود

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي افزود: بايد روش‌ها و ابزار آموزشي را هم نو کنيم؛ همه ساله اتفاق‌هاي جديدي در عالم آموزش رياضي روي مي‌دهد و يک مقدار نسبت به اين رويدادهاي جديد فاصله داريم که اگر اين را بتوانيم رفع کنيم، اميدواريم رياضي شيرين شود.

وي به کتاب‌هاي درسي رياضي نيز اشاره کرد و بيان داشت: در حال حاضر در کتاب رياضي سال اول ابتدايي از مهارت‌هاي چندگانه رياضي استفاده کرديم و اين درحالي است که در 30 سال گذشته هميشه مهارتي که استفاده مي‌کرديم، انتزاعي بود؛ اما اکنون در کتاب رياضي از مهارت‌هاي انتزاعي، لمسي و حسي و بصري استفاده مي‌شود.


 كاغذ اخبـار 

با حضور وزير آموزش و پرورش انجام مي شود؛

همايش "امر به معروف و نهي از منکر در حوزه تعليم و تربيت" 29 آبان ماه در تهران

همايش امربه معروف و نهي از منکر در حوزه تعليم وتربيت با حضور وزيرآموزش وپرورش در 29آبان ماه برگزارخواهدشد. به گزارش پانا، حميدرضا حاجي‌بابايي در همايش روز29 آبان ماه که با عنوان امربه معروف و نهي از منکر در حوزه تعليم و تربيت و به همت سازمان بسيج فرهنگيان برگزارخواهدشد، حضورخواهديافت.

همايش «علمي امر به معروف و نهي از منکر در حوزه تعليم و تربيت» در 3 محور شامل "امربه معروف و نهي از منکر و تعليم وتربيت"، "آسيب‌شناسي فريضه امربه معروف ونهي ازمنکر در حوزه تعليم وتربيت" و "نقش آموزش وپرورش در توسعه و ترويج امر به معروف ونهي از منکر" برگزارخواهدشد.تاکنون يک‌هزار مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است که 875 مقاله واجد ارزيابي شناخته شد و در نهايت 15مقاله (از هر محور 5 مقاله) در روز همايش مورد تجليل قرارمي‌گيرند.اين همايش دوشنبه 29آبان ماه با حضور وزير آموزش وپرورش و مسئولان لشکري و کشوري در مجتمع سيد‌الشهدا(ع) تهران برگزارخواهدشد.


12هزار کودک تحت پوشش کميته امداد محروم از پيش‌دبستاني

معاون امورفرهنگي کميته امدادامام خميني(ره) از محروميت کودکان تحت پوشش امداد از مقطع پيش‌دبستاني خبر‌داد و گفت: به دليل شهريه‌هاي بالا 12هزار کودک امکان حضور در مقطع پيش‌دبستاني را ندارد و آموزش‌وپرورش نيز دراين خصوص همکاري‌هاي لازم را ندارد.

اکبرميرشکار در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: درحال حاضر 600 هزار دانش آموز تحت پوشش کميته امداد هستند که از خدمات آموزشي و حمايتهاي تحصيلي اين نهاد بهره مند مي شوند. وي با اشاره به اينکه درسال جاري 12هزار دانش‌آموز مقطع پيش‌دانشگاهي در کلاسهاي کنکور شرکت‌مي‌کنند، گفت: کميته‌امداد با برخي از مؤسسات آموزشي قرارداد بسته است به طوريکه دانش آموزان بتوانند با شرکت در کلاسهاي آموزشي اين مؤسسات خود را براي کنکور سال92 آماده کنند.به گفته معاون امورفرهنگي کميته‌امداد، در کنکور امسال11هزار و600 دانش آموز به دانشگاه راه يافتند که از اين تعداد57 نفر حائز رتبه يک، دو و سه رقمي شدند. وي در مورد برگزاري کلاسهاي تقويتي براي دانش آموزان نيز گفت: با کمک و مشاوره و راهنمايي70هزار رابط در مدارس نيازها و مشکلات دانش آموزان را گزارش و ما به آنها رسيدگي مي کنيم.ميرشکاربا اشاره به پيگيريهاي شغلي و تحصيلي دانش آموزان افزود: سال گذشته 20 هزار نفر از دانش آموزان به سمت مدارس کار و دانش هدايت شده اند و همچنين براي جلوگيري از ترک تحصيل دانش آموزان،98 خوابگاه شبانه‌روزي در 98 نقطه محروم کشور دايرشده‌است.به گفته وي، 7هزار دانش‌آموز از اين خوابگاه‌ها استفاده مي کنند که 95درصد آنان هرساله وارد دانشگاه مي‌شوند. معاون فرهنگي کميته‌امداد اظهار‌داشت: به دليل کمبود اعتبارات هرسال فقط 50هزار تومان براي خدمات حمايتي مانند پوشاک، لوازم التحرير و هزينه کتب تحصيلي و... به دانش آموزان پرداخت مي شود. وي به مشکل دانش آموزاني که در مدارس هيات امنايي تحصيل مي کنند اشاره کرد و گفت: متاسفانه آموزش و پرورش در اين مدارس از دانش آموزان که اغلب نيز دولتي هستند شهريه دريافت مي کند و با توجه به محدوديت اعتبارات کميته امداد، خانواده ها با مشکل مواجه شده اند.ميرشکارافزود: رايزنيهاي ما با آموزش و پرورش تاکنون به نتيجه نرسيده است و از سوي اين وزارتخانه پاسخي دريافت نشده است. وي همچنين از مشکل کودکان تحت پوشش کميته امداد در مقطع پيش دبستاني خبرداد و گفت: درحال 12هزار کودک در مقطع پيش دبستاني هستند که به دليل شهريه بالاي اين مقطع، امکان حضور ندارند و خانواده ها دچار مشکل هستند.


فراخوان طرح ها وايده هاي كاربردي اقتصاد مقاومتي فرهنگيان ودانش آموزان

مديركل فرهنگي وهنري وزارت آموزش‌وپرورش از فراخوان طرح ها وايده هاي كاربردي اقتصادمقاومتي در آموزش‌وپرورش خبرداد وگفت: اين فراخوان در دوسطح دانش آموزان وفرهنگيان اجرا مي شود. به گزارش شاپرك و به نقل از مركزاطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، محمدابراهيم محمدي هدف از اين فراخوان را نهادينه سازي فرهنگ اقتصاد مقاومتي دربين دانش آموزان وفرهنگيان ولبيك به بيانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) عنوان واضافه كرد: اين فراخوان در قالب هاي مقاله، پژوهش، طرح، اختراع وابتكار، طراحي ، نقاشي و... در 45 محور به جمع بندي آثار وايده‌هاي دانش آموزان وفرهنگيان سراسركشور مي پردازد. وي بيان‌كرد: آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان مهمترين نهادفرهنگي و اصلي ترين پايگاه تربيت نيروي انساني مسئووليت نهادينه سازي مفاهيمي، چون قانون گرايي ، مسئوليت پذيري، آزاد خواهي ، عدالت گستري‌، كار وتلاش‌، مهرورزي، وحدت اسلامي و وفاق ملي‌، مشاركت پذيري‌، اعتلاي فرهنگ و ارزش هاي اسلامي و قرآني را برعهده دارد.

مديركل فرهنگي وهنري وزارت آموزش وپرورش خاطرنشان كرد:‌ امروز به بركت نظام‌مقدس‌جمهوري‌اسلامي و رهبري عالمانه مقام‌معظم‌رهبري‌(مد ظله العالي ) رشد وتعميق باورهاي ديني و اخلاقي در زندگي فردي و اجتماعي دانش‌آموزان و آينده‌سازان اين آب و خاك در راستاي اجراي سند تحول بنيادين باهدف تربيت انسانهايي مسئوليت پذير و شهرونداني آگاه و با بصيرت، متعهد وآگاه مورد توجه جدي آموزش وپرورش قرارگرفته است.

دانش‌آموزان وفرهنگيان سراسركشور مي‌توانند آثار ارزنده خود را به سايت ماهنامه‌تربيت به نشاني info@mahnamaehtarbiat.ir ارسال نمايند.


 از گوشه و كنار 

اسدي گرمارودي خبرداد:‌

ايجاد بانك مدرسان قرآني جهت آموزش عمومي قرآن كريم دردستور كار كارگروه تامين نيروي انساني

رئيس مركز برنامه ريزي وآموزش نيروي انساني از در دستور كار قرارداشتن، ايجاد بانك مدرسان قرآني جهت آموزش عمومي قرآن كريم در سطح كشور دركارگروه تامين نيروي انساني كميسيون آموزش عمومي قرآن خبرداد. به گزارش مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، اسدي گرمارودي در سي ويكمين نشست كميسيون آموزش عمومي قرآن كريم درسالن جلسات معاونت پرورشي وفرهنگي با تسليت ايام سوگواري ماه محرم، گزارشي از روند فعاليت هاي كارگروه تامين نيروي انساني وبرنامه ريزي كميسيون مذكور ارائه و اظهاركرد: جلسات اين كارگروه هرهفته، روزهاي يك شنبه برگزار ومصوبات آن به دبيرخانه كميسيون ارائه مي شود. وي با اعلام اينكه روشن سازي وشفاف سازي وظايف كارگروه به طور ويژه در دستوركار قرارگرفته است، افزود: با توجه به تصويب وتعيين اهداف و وظايف كارگروه مواردي از قبيل؛ تحليل يا فرا تحليل وضعيت موجود نيروهاي قرآني ، ايجاد بانك مدرسان جهت آموزش ، تامين وتربيت نيروي مورد نياز قرآني، تهيه پيش نويس شرايط وضوابط مدرسي، برگزاري آزمون وتربيت مدرسان آموزش عمومي قرآن كريم وبهره گيري از فرصت ايجاد شده دراجراي سند تحول وتغيير كتب، ازجمله كتابهاي درسي قرآن، با دسته بندي معلمان به گروه هاي ابتدايي، متوسطه عمومي ، معلمان ديني وقرآن، مديران ومعاونان مدارس وعوامل اجرايي ادارات در دستور كار اين كارگروه قرار گرفت ودراين راستا طي سال 91، 134 هزار معلم دوره ابتدايي از 716 منطقه كشور مورد آموزش قرار گرفتند كه يك گروه از 7 گروه درسي آموزش داده شده، به قرآن اختصاص داشت.

گرمارودي در پايان خاطرنشان كرد: سامانه LTMS براي موضوعاتي كه نياز به آموزش چهره به چهره ندارد، براي آموزش‌هاي ضمن خدمت فرهنگيان درنظر گرفته شده است.


مديرکل امور مدارس عشايري آموزش و پرورش به پانا اعلام کرد:

آمار دانش آموزي مناطق عشايري رشد داشته است

مديرکل امور مدارس عشايري آموزش و پرورش گفت: نظام جديد آموزشي براي مناطق عشاير خير و برکت داشته است و آمار دانش آموزي نسبت به سال گذشته با روند رو به رشدي مواجه بوده است. عبدالرسول شکيبافر در گفتگو با پانا گفت: نظام جديد آموزشي 3-3-6 در مناطق عشايري استقرار پيدا کرده است. وي با بيان اينکه پايه ششم ابتدايي در مناطق عشايري ايجادشده‌است ادامه‌داد: نظام‌جديد‌آموزشي براي عشاير خير‌و‌برکت به همراه داشته است.

شکيبافر افزود: افزايش پوشش تحصيلي در دوره‌ابتدايي از جمله اتفاق‌هاي‌خوبي است که درپي تغيير‌نظام‌آموزشي رخ‌داده‌است، به خصوص در بخش دختران. وي عنوان‌کرد: در سال‌تحصيلي‌جديد تقريبا مي‌توان گفت که آمار دانش‌آموزي در مناطق‌عشايري افزايش محسوسي داشته است و نسبت به سال گذشته با روند رو به رشدي مواجه بوده ايم.شکيبافر با اشاره به مشکلاتي که در کلاس هاي چندپايه در سالهاي گذشته وجودداشت اظهارکرد: قبلا در کلاس هاي چندپايه، آمار دانش‌آموزي يک مشکل و يک مساله مهم بود، اما امسال با تدبيري که وزير آموزش‌و‌پرورش داشتند و همچنين با توجه به بحث ساماندهي نيروي انساني، آمار دانش آموزي در کلاس هاي چند پايه به مراتب از سال هاي گذشته کمتر شده است و اين اتفاق خوبي است.


 قـلـم معـلــم 

كلاس هوشمند زيست شناسي
هرگز تعطيل نمي شود

زهرا فوركي‌نژاد؛ دبيرزيست شناسي بيرجند

قسمت پنجم و پاياني

در كلاس هوشمند نيازي به مداد و كاغذ نيست ومعلم مي تواند آزمون هاي خود را اعم از آزمون هاي تشخيصي، ورودي، تكويني يا پاياني را با نرم افزارهايي كه در پايان آزمون كارنامه صادرمي كنند، طراحي و كارنامه را بلافاصله پس از اتمام آزمون صادركند تا دانش آموزان نمرات خود را مشاهده كنند. معلم قادر است نمرات همه گروه ها را با يكديگر مقايسه و برترين گروه را معرفي كند، يا آنها را در فايلي ذخيره كند. هم‌اكنون نوبت ايجاد انگيزه براي شروع درس جديد است.

معلم يك پويانمايي از دستگاه دفع ادرار نمايش مي دهد و با طرح سؤالاتي در اين زمينه در دانش آموزان شوق يادگيري را به وجود مي آورد. سپس از آنها مي خواهد با مراجعه به شبكه و مشاهده فيلم ها و تصاوير مربوط به درس، به سؤالاتي كه د پوشه معلم قرارداده شده است، پاسخ دهند و براي معلم ارسال كنند. گروه ها مي توانند با يكديگر تبادل نظر داشته باشند و در صورت برخورد به سؤال يا مشكلي با يكديگر به حل مسئله بپردازند؛ يا از معلم كمك بگيرند. معلم بيشتر نقش راهنما را دارد كه ضمن كنترل مستمر و مديريت زمان راهنمايي هاي لازم را انجام مي دهد و اگر نيازي به توضيح بيشتر و تفهيم مطالب باشد، مي تواند از طريق پرده نمايش و تابلو هوشمند، كتاب الكترونيك، يا اسلايدهاي مربوط به درس را بازكند، زير نكات مهم خط بكشد و با طرح سؤالات فرادانشي مدام ذهن دانش‌آموزان را به موضوع درس معطوف كند. او در پايان از دانش‌آموزان مي خواهد به سؤالات ارزشيابي پايني پاسخ دهند و تكاليف درس را براي جلسه آينده مشخص مي كند.

دانش‌آموزان ميتوانند از طريق رايانامه و وب‌نوشت با معلم در ارتباط باشند. ضمنا همه فعاليتهاي كلاس در اين جلسه ضبط مي‌شود كه دانش‌آموزان غايب مي توانند از آنها بهره‌مند شوند.


برگرفته از رشد آموزش زيست شناسي88؛ پائيز1391


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون