نسخه شماره 2650- تاریخ : 1391/08/28 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

ماده ضدگلوله اي به نازکي کاغذ

موسيقي مغز را بشنويد

طراحي عينک «آفتابي» ضد افسردگي زمستان

کاريکلماتور

ماده ضدگلوله اي به نازکي کاغذ

محققان با استفاده از فناوري نانو يک ابرماده ضد گلوله به نازکي کاغذ ساخته اند. به گزارش مهر، از اين ماده علاوه بر لباسهاي ضد گلوله مي توان در پوشش هاي حفاظتي براي ماهواره ها و حتي پره هاي توربين موتورهاي جت استفاده کرد.گروهي از مهندسان مکانيک و دانشمندان علوم مواد دانشگاه رايس و دانشگاه فناوري ماساچوست (MIT) ماده خاصي ساخته اند که مي تواند در محيط آزمايشگاه گلوله ها را متوقف کند و در واقع ضد گلوله باشد.

اين نوع ماده که به آن "کامپوزيت پليمري ساختاري" مي گويند در واقع خود مونتاژ است و مي تواند جايگزيني براي لايه هاي شيشه اي يا لاستيکي ضد گلوله باشد.در حالي آزمايش هاي بالستيک بر روي اين ماده در MITانجام شده که لايه هاي با ضخامت 20 نانومتري توانستند يک گلوله 9 ميلي متري را متوقف کرده و محل برخورد گلوله را صاف کنند. يکي از چالش هاي ساخت لباس هاي محافظ نازک تر و سبک تر قابليت آزمايش اين مواد در محيط آزمايشگاه بوده است.

محققان بايد به طور دقيق بدانند چرا اين نانولايه ها اين قدر در پراکندن انرژي خوب عمل مي کنند اما تحليل اين پليمرها چندين روز طول مي کشد.محققانMIT و رايس يک شيوه آزمايش ابتکاري ارائه کرده اند که در آن دانه هاي شيشه اي ريزي به اين ماده جديد شليک مي شود. اگرچه اندازه اين دانه ها يک ميليون ام متر است اما مي توانند تاثيرات گلوله را شبيه سازي کنند.

زير اسکن ميکروسکوپ الکتروني، لايه هاي اين ماده مانند مخمل کبريتي هستند از اين رو تاثير گلوله به آن را مي تواند به وضوح ديد. استنباط محققان اين است که برخورد گلوله به هدف دو هزار بار سريع تر از افتادن يک سيب از فاصله يک متري به زمين اما با يک ميليون برابر نيروي کمتر است. از آنجا که ناحيه تاثير گلوله بسيار متمرکز است انرژي تاثير آن نيز 760 برابر بزرگ تر است.

موسيقي مغز را بشنويد

دانشمندان چيني به يک روش مبتکرانه براي ترجمه امواج مغز به موسيقي دست يافتند و از اين پس مي تواند شنيدن صداي امواج مغزي ميسر باشد. به گزارش مهر، فناوري استفاده شده در اين روش ترکيب اندازه گيريهاي جريان خون مغز و ضربان الکتريکي آن بود. دانشمندان در آغاز تحقيقات خود تنها به خواندن ضربات الکتريکي مغز براي ايجاد نتها استفاده کردند اما پس از آن دريافتند که موسيقي حاصل از آن معمولا منقطع بوده و صداي نامطلوبي دارد.

پس از آنکه آنها خواندن امواج مغزي و تفسير آنها را با استفاده از دستگاه برق نگار مغزي انجام دادند، اين امکان برايشان فراهم شد که از يک نرم افزار پيچيده استفاده کنند تا بتوانند سيگنالهاي الکتريکي را به نتهاي موسيقي تبديل کنند.بالا و پايين بودن امواج مغزي، ميزان بالا و پايين بودن نتها و طول مدت موج طول نواختن نت را تغيير مي کرد.اين تحقيقات در مجله PLoS ONE منتشر شده و دسترسي عموم به آن آزاد است. در اين تحقيقات يک روش اصلاح شده مورد تأکيد قرار گرفته است که فرآيندهاي روانشناسي بدون مقياس مغز در موسيقي را منعکس مي کند.تحقيقات پيشين در مجله PLoS ONE توسط همين گروه نشان مي داد که چگونه دامنه و شکل امواج برق نگار مغزي ممکن است به موسيقي تبديل شود.

در گذشته محققان در اداره کل علم و فناوري وزارت امنيت کشور آمريکا نيز احتمال يک نوع تعليم عصبي که از آن با عنوان " موسيقي مغز" ياد مي شوند را بررسي کرده اند.اين تکنيک از موسيقي استفاده مي کند که از امواج مغز يک نفر تهيه شده و مي تواند به فرد کمک کند که از حالت اضطراب به حالت آرامش برود.اين تحقيق جديد توسط جينگ لو و همکارانش از دانشگاه علوم الکترونيک و فناوري چين با استفاده از برق نگار مغزي و تصويرسازي تشديد مغناطيسي کارکردي به منظور ارائه بهتر فعاليت مغز در نتهاي موسيقي انجام شده است.

براساس اظهارات محققان، اين موسيقي مغز دربرگيرنده آثار مغز به عنوان هنر است و سکويي را براي دانشمندان و هنرمندان فراهم مي کند تا به ارتباط موسيقي و مغز انسان پي ببرند.

طراحي عينک «آفتابي» ضد افسردگي زمستان

محققان دانمارکي عينک جديدي طراحي کرده‌اند که با کمک چند لامپ ال اي دي، نور طبيعي روز را شبيه‌سازي کرده و از بروز افسردگي فصلي جلوگيري مي‌کند. به گزارش ايسنا، اختلال خلقي فصلي (SAD) يا افسردگي فصلي در اثر گرماي هوا در تابستان يا در روزهاي ابري و تاريک زمستان روي مي دهد. افسردگي فصلي زمستان اواخر ماه سپتامبر (شهريور) آغاز شده و تا ماه مارس (فروردين) بطول مي انجامد؛ نور درماني يکي از روش‌هاي متداول درمان اين اختلال محسوب شده و بيمار در طول روز مقابل نور خاصي قرار مي‌گيرد.

گروهي از مهندسان مکانيک با الگوبرداري از اين روش درماني، عينک «آفتابي» جديدي مجهز به شش لامپ LED طراحي کرده‌اند که نور کافي را از طريق يک بازتابنده منحني در چشمان کاربر مي‌تاباند. به گفته طراحان، 30 دقيقه استفاده روزانه از اين عينک به معناي داشتن انرژي بيشتر براي کار کردن در روزهاي ابري و تاريک پاييز و زمستان و پيشگيري از بروز افسردگي فصلي است.

قلعه نوعي جاي كي روش!

اين جوري مي گويند كه امير قلعه نوعي مربي تيم استقلال تهران كه گفته بود با من صحبتي در مورد تيم ملي نشده و قرار نيست مربي تيم ملي بشوم دروغ گفته و او قرار است بيايد و بشود مربي تيم ملي و جاي كي روش را بگيرد و كي روش نيز برود و ديگر به اين فكر نكند كه چه جوري بازي هاي بعدي اش را ببرد تا به برزيل برود!

گفته مي شود قلعه نوعي از همين الان تصميمش را گرفته كه تيم استقلال را نيز هدايت بكند و بدون استقلال به تيم ملي نرود!

کاريکلماتور

باد تورم با گراني نمي خوابد.

پاييز ِ عمر عده اي ، زمستان ندارد.

خودپرداز قلبم فقط به عشق مي پردازد.

دود از جواني اش بلند شد ، معتاد حرفه اي.

عده اي با هُل و عده اي با ساسات راه مي افتند.

بعضي آدم ها بوي پيازداغ و بعضي بوي قرمه سبزي مي دهند.

حسين ناژفر

استفاده از آب يخ زده مريخ براي آب آشاميدني انسان ها

تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد که آب هاي منجمد در مناطق نيمکره شمالي و جنوبي سياره مريخ مي تواند به عنوان منبع مهمي براي آب آشاميدني انسان ها به شمار رود.به گزارش باشگاه خبرنگاران آب هاي چشم انداز اين سياره شباهت زيادي به آب آشاميدني انسان ها دارد. اين سياره قادر به تداوم حيات براي انسان ها در آينده اي نزديک است.بررسي ها نشان مي دهد مريخ دائما در حال تغيير است و يافته هاي جديد حاکي از آن است که يخ هاي اين سياره ي عظيم در حال ذوب شدن هستند.محققان در مدل هاي جديد ماهواره اي در تجزيه و تحليل اين سياره کشف کرده اند که کوه هاي اين سياره در حال فرسايش است و آبگذرها در مريخ درحال ذوب شدن است.از آن جايي که آب جزء مهم حيات است دانشمندان و زمين شناسان در تلاش اند تا امکان زندگي بر روي اين سياره را براي انسان ها محقق سازند.

بيشترين پا متعلق به کدام موجود جهان است؟

محققان حشره شناسي موفق به کشف مجدد پادارترين موجود جهان در منطقه‌اي در کاليفرنياي شمالي شده‌اند.

به گزارش ايسنا، هزارپاي سفيد lllacme penipes از سال 1928 ميلادي تاکنون مشاهده نشده بود و محققان تصور مي‌کردند که اين موجود منقرض شده است.

اما گروهي از محققان حشره شناسي کالج همپدن- سيدني و دانشگاه اوبورن به سرپرستي «پاول مارک» در تحقيقات خود در منطقه «سيليکون ولي»، تعدادي از اين موجودات را چسبيده به تخته سنگ‌ها در عمق 10 تا 15 سانتي متري خاک شناسايي کردند.

کار جمع‌آوري پادارترين موجود جهان از سال 2006 ميلادي در اين منطقه آغاز و محققان ظرف سه سال موفق به يافتن 17 هزارپاي سفيد با سنين متفاوت شدند که نتايج اين کشف به تازگي منتشر شده است.

طول بدن اين موجود يک تا سه سانتي متر است و نوع ماده داراي 750 پا و نوع نر نيز 550 پا دارد. اسکلت شفاف، يک عضو آنتن مانند بر روي سر و پرزهايي براي توليد ابريشم به منظور چسبيدن به تخته سنگ‌ها از ديگر ويژگي‌هاي هزارپاي lllacme penipes محسوب مي‌شود. نتايج يافته جديد محققان در مجله ZooKeys منتشر شده است.

فرهنگ و هنر