جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2648- تاریخ : 1391/08/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

"حضور کودکان در «گل‌آموز» دکوري نيست"
«گل‌آموز» تلويزيون در گفت‌وگو با عوامل اين برنامه‌ کودک


حرفي براي خواندن


ويژه


خبر خبر...


بــبــيــــن


 "حضور کودکان در «گل‌آموز» دکوري نيست"
 «گل‌آموز» تلويزيون در گفت‌وگو با عوامل اين برنامه‌ کودک  

 
«حضور کودکان در گل آموز دکوري نيست»، «گل آموز موسيقي‌محور نيست»، «حرکات طبيعي عروسک تاثير مستقيم بر بچه‌ها دارد» و ...؛ اينها ويژگي‌هايي است که از سوي سازندگان برنامه کودک شبکه آموزش براي اين مجموعه برشمرده و از سوي آنان اينگونه عنوان مي‌شود که «گل آموز» با ساير برنامه‌هاي کودک تلويزيون متفاوت‌ است.

تهيه‌کننده و مجري برنامه «گل آموز» به تازگي از تغييرات اساسي در برنامه‌ي «گل آموز» پس از ايام دهه‌ي اول محرم هم خبر داده است.

سارا روستاپور مي‌گويد:‌ با توجه به روند تغييرات در برنامه پس از دهه اول محرم تغييرات اساسي در آيتم‌ها، کليپ ها و محتواي برنامه خواهيم داشت. همچنين دکور برنامه تغيير خواهد کرد.مخاطبان در کل شاهد 70درصد تغييرات اساسي و جديد در برنامه باشند.

وي با تاکيد بر اين که برنامه در راستاي جذاب‌ تر شدن و افزايش بار علمي و آموزشي براي مخاطبان کودک و نوجوان است، اظهار کرد: برنامه «گل آموز» در ايام محرم با ويژه‌هايي براي کودکان روي آنتن مي‌رود. محتواي برنامه در مورد درس‌هاي عاشورا از جمله ايثار، فداکاري، گذشت، شجاعت و ... است که به صورت داستان براي بچه ها بيان مي شود. همچنين از بچه ها در برنامه مي خواهيم که اين مفاهيم را با نقاشي به تصوير بکشند.

***

اما امروزه بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي شبکه‌هاي تلويزيوني به برنامه‌هايي اختصاص دارد که مخاطبان آنها کودکان و نوجوان هستند. در رسانه ملي اما پخش برنامه‌هاي مربوط به کودک از چند سال قبل تخصصي شده است و بيشتر بار پخش اين برنامه‌ها به عهده‌ي شبکه دو و شبکه تهران است و در يکي دو سال گذشته شبکه آموزش نيز در راستاي تغيير روند کلي برنامه‌هاي خود، توجه ويژه‌اي به برنامه‌هاي کودک نشان داده است.

توليد برنامه‌هاي نمايشي، پخش کارتون و پخش برنامه «گل آموز» مختص به گروه سني کودکان و دانش‌آموزان مقطع دبستان از جمله اين برنامه‌هاست.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، آنچه در زير مي‌خوانيد مجموعه گفت‌وگوهايي با عوامل اين برنامه است :

*** حضور کودکان در گل آموز دکوري نيست

سارا روستاپور، تهيه‌کننده و مجري برنامه «گل آموز» اظهار کرد: از آنجايي که طرح اين برنامه بر اساس اهداف شبکه آموزش با رويکرد آموزشي است، به همين دليل کتاب‌هاي درسي آموزشي و کارشناسان آموزشي کودک و مشاوران مدارس منابع ما براي متن‌هاي برنامه است. با توجه به رويکرد شبکه آموزش و اهداف شبکه و برنامه، همچنين اهميت دادن دکتر قاسمي (مدير شبکه) به تشکيل اتاق فکر و بحث‌هاي آموزشي کارشناسانه، اتاق فکر برنامه «گل آموز» متشکل از آزيتا محمودپور (کارشناس اختلالات يادگيري)، اکرم قرباني (نويسنده برنامه‌هاي کودک) است.

وي با بيان اينکه ويژگي خاص «گل آموز» حضور متفاوت کودکان در اين برنامه است، گفت: کودکان در اين برنامه منفعل نيستند، بلکه در تمامي بخش‌هاي آن مشارکت دارند. همچنين ما در اين برنامه بررسي کرديم تا آموزش‌هايي مورد نياز بچه‌ها را کشف کنيم. توجه به بحث‌هاي درسي نيز از ديگر ويژگي‌هاي «گل آموز» است. همچنين بچه‌ها به طور عملي با حيوان آشنا مي‌شوند که برايشان خيلي جذاب است. در حقيقت «گل آموز» سعي کرده تا مکمل مدرسه بچه‌ها باشد.

وي با تاکيد بر لزوم بالا بردن خلاقيت و مهارت بچه‌ها، خاطرنشان کرد: از روز اول تا به حال با تغييرات اساسي روبه‌رو بوده و هر سال با اهداف و ساختار شبکه روي آنتن مي‌رود. همچنين ما در ايام خاص و اعياد هميشه با آيتم‌هاي خاص روي آنتن مي‌رويم. همچنين ما سعي داريم بعد از ايام محرم تغييرات دوباره در برنامه داشته باشيم.

*** «گل آموز» موسيقي‌محور نيست

اميري، آهنگساز که با برنامه‌ي «گل آموز» همکاري مي‌کند، درباره‌ي تمايز اصلي موسيقي کودک با موسيقي براي ساير گروه‌هاي سني گفت: من سال‌هاست به صورت تخصصي در زمينه موسيقي کودک کار و تدريس مي‌کنم و هرچه قدر موسيقي و شعر رابطه نزديکي به هم داشته باشند کودکان بهتر با برنامه‌ها ارتباط برقرار مي‌کنند.

بنابراين نوع انتخاب کلمات در اشعار کودک ارتباط زيادي با موسيقي و در نتيجه برقراري ارتباط بهتر با برنامه از سوي کودکان دارد.

وي ادامه داد: متاسفانه در سال‌هاي اخير نگاه تخصصي به موسيقي کودک وجود نداشته است و موسيقي کودک و بزرگسال خيلي به هم نزديک شده‌اند در حاليکه افرديکه در برنامه‌هاي کودک موسيقي کار مي‌کنند بايد کاملا نسبت به اين حوزه شناخت داشته باشند.

اين مدرس موسيقي ادامه داد: موسيقي وسيله‌اي براي شادي کودکان و انتقال بهتر مفاهيم است و در برنامه «گل آموز» سعي کرده‌ايم موسيقي تنها ابرازي براي به هيجان آوردن کودکان نباشد.

اميري همچنين در خصوص تفاوت موسيقي استفاده شده در اين برنامه نسبت به ساير برنامه‌هاي کودک گفت: خانم روستاپور به عنوان تهيه‌کننده کار، حساسيت زيادي نسبت به محتواي کار دارند و موسيقي را به عنوان وسيله‌اي جهت پرکردن برنامه نمي‌دانند؛ بنابراين اگر در «گل‌آموز» از موسيقي استفاده مي‌کنيم براي بالا بردن سطح مفرح بودن برنامه و کمک به درک بهتر مطالب آموزشي توسط بچه‌هاست و به هيچ عنوان براي تخليه‌ي انرژي بچه‌ها از موسيقي استفاده ابزاري نمي‌کنيم.

وي افزود: کارکرد موسيقي در برنامه «گل آموز» بيشتر به عنوان فضاسازي است و تمامي اشعاري که در برنامه استفاده مي‌شود همگي داراي مفاهيم عميق آموزشي هستند چرا که ذات «گل آموز» يک برنامه آموزش محور است و اين موضوع را حتي در انتخاب موسيقي و اشعار نيز رعايت مي‌کنيم.

*** حرکات طبيعي عروسک تاثير مستقيم بر بچه ها دارد

نرگس علاء الديني از سال 80 در تئاتر عروسکي و از سال 83 وارد کار تلويزيون شده است و عروسک گرداني عروسک بادمجان و هويج، عروسک پنگول را براي مدتي و نارنجي و عروسک کندر، مويز و ... در برنامه گل آموز را انجام داده است.

نرگس علاء الديني عروسک گردان برنامه «گل آموز» اظهار کرد: در کل عروسک ارتباط مستقيم با بچه‌ها دارد. اصولا چون عروسک شبيه بچه‌هاست حرف او بيشتر بر بچه‌ها تاثير مي‌گذارد تا مجري برنامه.

وي افزود: عروسک گرداني برنامه هاي کودک شيوه خاص دارد که به طور کلي قوانين آن به موقع بازشدن فک و نگاه تاکيد مي شود.

وي با تشريح اهميت عروسک گرداني در برنامه هاي کودک، بيان کرد: همچنين اگر عروسک در کادر نباشد در ديد بچه‌ها تاثير مي‌گذارد و به طور کلي به داستان و برامه توجهي نمي‌کنند.

حفظ رعايت نکات اوليه در عروسک‌گرداني در تمرکز بچه‌ها بسيار مهم است.

علاء الديني افزود: در کار حرفه‌يي عروسک گرداني بايد رفتارها و عکس‌العمل‌هاي عروسک مانند انسان باشد؛ مثلا اگر دهان ما در زمان «بابا گفتن» دو بار باز مي‌شود بايد توجه داشته باشيم که دهان عروسک هم دو بار باز شود اگر پنج بار باز شود ارتباط با مخاطب به خصوص بچه ها برقرار نمي شود؛ بنابراين بايد عروسک مانند انسان واقعي طرز بيان ديالوگ ها را انجام دهد.


 حرفي براي خواندن 

 - هر وقت بارون مياد مردم براي اينکه خيس نشن دنبال سرپناهي مي‌گردن؛ عابرين توي خيابون، دنبال يه ماشين مي‌دوند ، آدم‌هاي داخل پياده‌رو، مغازه‌اي رو پيدا مي‌کنند و خودشون رو توش جا مي‌دن، سواره‌ها هم سريع مي‌خوان که به خونه برسن...

آخر کار رو که نگاه مي‌کني مي‌بيني همه از دست بارون فرار کردن و دور هم جمع شدن و حالا دارن با هم گپ مي‌زنن بوي گرمي صميميت‌ها همه فضا رو پر مي‌کنه!...انگار بارون اومده بود که همه رو باروني کنه ...آخه باروني يعني مهربون، پاک و دوست داشتني!

منبع: هشت بهشت


 ويژه 

چند خبر از بازي هاي رايانه اي

تهران - شوراي صدور پروانه ساخت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي براي يک بازي جديد با موضوع مبارزه با موادمخدر پروانه ساخت صادر کرد.به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا از بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، اين شورا پس از بررسي طرح ساخت بازي رايانه اي روايت افتخار(اولين گلوله) به نويسندگي حسين براتي، براي شرکت شيوا پرداز کرمان طراح اين بازي، مجوز توليد صادر کرد.

اين بازي به سبک اکشن سوم شخص بوده و براي کاربرتک نفره طراحي شده است.

با توجه به منطقه جغرافيايي استان کرمان(جنوب شرقي کشور)، دغدغه بسياري از مردم و نيروي انتظامي، قاچاق موادمخدر در اين استان است، براي همين منظور و آگاهي بخشي به نسل جوان در زمينه مقوله موادمخدر سازنده اين بازي اقدام به طراحي بازي رايانه اي با موضوع موادمخدر کرده است.

داستان بازي مربوط به يک مامور نيروي انتظامي است که در زمينه فعاليت گروه هاي قاچاق موادمخدر به ايران تحقيق مي کند و پس از کسب اطلاعات در زمينه اين گروه وارد عمل مي شود.

موضوع بازي رايانه اي روايت افتخار(اولين گلوله) مشابه خارجي ندارد و فقط در اين بازي به آن پرداخته شده است.

فضاي طراحي شده در اين بازي واقعي است و بازي در منطقه جنوب شرق ايران اتفاق مي افتد.

براساس اعلام شوراي صدور پروانه ساخت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، پروانه ساخت صرفا يک مجوز اوليه براي توليد بازي است و تأييد توانايي متقاضي در توليد محصول نيست. بنابراين پس از توليد، اخذ پروانه مالکيت و مجوز انتشار الزامي است.

متقاضيان دريافت پروانه توليد بازي هاي رايانه اي مي توانند به وب سايت معاونت نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازي هاي رايانه اي به نشاني www.ebazi.org مراجعه و نسبت به دريافت و تکميل فرم هاي مربوطه اقدام کنند.

* توجه به رده بندي سني از آسيب هاي احتمالي بازي هاي رايانه اي مي کاهد

توليد کننده بازي رايانه اي، بر لزوم اعمال رده بندي سني بازي هاي رايانه اي تاکيد کرد و گفت: بي توجهي خانواده ها، عامل مهم در افزايش آسيب هاي گيم است.

وحيدحسين پور به اعمال رده بندي سني بازي هاي رايانه اي اشاره کرد و افزود: با اطلاع رساني به خانواده ها در زمينه اهميت به رده بندي سني در گيم، مي توان آنها را باخطر و آسيب هاي احتمالي بازي هاي رايانه اي آشنا کرد.

** کارگاه تخصصي بررسي ويژگي هاي پيشرفته موتور يونيتي برگزار مي شود

کارگاه تخصصي بررسي ويژگي هاي پيشرفته موتور يونيتي 25 آبان ماه در انستيتو ملي بازي سازي برگزار مي شود.

اين کارگاه تخصصي با موضوع برنامه نويسي و طراحي کد در سطح پيشرفته روز پنجشنبه از ساعت 16 در انستيتو ملي بازي سازي برگزار مي شود.

پيش نياز مطالب،آشنايي کلي با يونيتي، نوع کارگاه، ارائه مطلب و هزينه دريافتي از دانش‌آموختگان 150هزار ريال است.


 خبر خبر... 

قسمت دوم انيميشن «رک ايت رالف» ساخته مي‌شود

انيميشن کامپيوتري «رک ايت رالف» صاحب قسمت دوم مي‌شود. استقبال تماشاگران از نسخه اصلي اين فيلم، راه را براي توليد دومين قسمت آن فراهم کرد.به گزارش خبرگزاري فارس، اين کمدي اکشن خانوادگي طي 10 روز اول نمايش عمومي خود در سينماهاي آمريکاي شمالي موفق به يک فروش خوب 94 ميليون دلاري شد.اين رقم بالاي فروش، کمپاني والت ديزني (تهيه کننده فيلم) را به فکر توليد قسمت تازه‌اي از اين انيميشن خانوادگي و ماجراجويانه انداخت.هنوز معلوم نيست «راک ايت رالف2» چه زماني وارد مرحله توليد خواهد شد. قرار است اين فيلم براي اکران عمومي در تابستان 2015 آماده شود.

کمپاني والت‌ديزني از فيل جانستون و جنيفر لي نويسندگان فيلمنامه نسخه اصلي دعوت کرده تا کار نگارش فيلم‌نامه قسمت دوم را شروع کنند.آن‌ها بايد فيلم‌نامه خود را تا اواسط فصل بهار سال جديد ميلادي به مسئولان کمپاني والت ديزني ارائه کنند. به همين دليل، پيش‌بيني مي‌شود کار توليد فيلم از اواسط تابستان 2013 آغاز شود.قصه فيلم‌نامه دومين قسمت «رک ايت رالف»، دنباله‌اي بر ماجراجويي‌هاي کاراکتر اصلي قسمت اول يعني «رک ايت رالف» خواهد بود.اين کاراکتر در قصه قسمت اول، يک شخصيت شرور و ضدقهرمان بازي‌هاي ويدئويي و کامپيوتري بود که تصميم گرفت تبديل به قهرمان قصه شود.اين کاراکتر براي رسيدن به خواسته خود، با حوادث و ماجراجويي‌هاي بانمکي روبرو مي‌شود که خط اصلي قصه فيلم را به جلو مي‌برد.جان سي ‌ريلي، جين لينج و جک مک برايد از قسمت اول فيلم، با دومين قسمت آن هم به عنوان صداپيشه همکاري خواهند کرد و صداي خود را به شخصيت‌هاي اصلي قصه قرض مي‌هند.

با ورود چند کاراکتر تازه به جمع کاراکترهاي قسمت اول فيلم، چند بازيگر ديگر سينما هم به عنوان صداپيشه به همکاري با اين پروژه خواهند پرداخت.هنوز معلوم نيست ريچ مور کارگرداني نسخه اصلي هم با قسمت دوم آن همکاري خواهد داشت يا خير.تحليل‌گران اقتصادي سينما مي‌گويند از موفقيت خوب‌ مالي «رک ايت رالف» در ميانه فصل پاييز شگفت‌زده شده‌اند.اين فيلم هفته قبل در سه روز اول نمايش عمومي در سينماهاي آمريکاي شمالي 45 ميليون دلار فروش کرد و تعجب اهل فن را برانگيخت.

هزينه توليد قسمت اول فيلم بالاي 100 ميليون دلار بود، ولي اين رقم در قسمت دوم فيلم کاهش پيدا خواهد کرد.


گريم متفاوت سه بازيگر در «تتل و راز صندوقچه»

حسن معجوني به همراه رضا فيض‌نوروزي و نادر سليماني به فيلم سينمايي «تتل و راز صندوقچه» پيوستند. به گزارش خبرگزاري فارس، «حسن معجوني» به همراه رضا فيض نوروزي و نادر سليماني به ‌فيلم سينمايي «تتل و راز صندوقچه» به کارگرداني وحيد گلستان و تهيه‌کنندگي سعيد هاشمي پيوستند.«حسن معجوني» کار خود را با تئاتر آغاز کرده و در طول 15 سال حضور،‌ در بيش از بيست نمايش نقش‌آفريني کرده است.وي سال 86 با بازي در فيلم‌هاي «کنعان» و «هميشه پاي يک زن در ميان است» وارد سينما شد و تا‌کنون در فيلم‌هايي چون «پاداش»، «خيابان‌هاي آرام» و «برف روي کاج‌ها» نقش‌آفريني کرده است.

همچنين حسن معجوني در مجموعه تلويزيوني «مسافران» ساخته رامبد جوان حضور داشته است.

به گزارش فارس، «رضا فيض‌نوروزي» نيز که فارغ‌التحصيل بازيگري و کارگرداني تئاتر از دانشگاه آريزوناي آمريکا است، در سال 76 با حضور در مجموعه تلويزيوني «کاکتوس 1» ساخته محمدرضا هنرمند کارش را آغاز کرد و تاکنون در بيش از 13 مجموعه تلويزيوني از جمله «مرد هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «کلاه قرمزي و سروناز» و «روياي ناتمام» حضور داشته است. وي همچنين با بازي در فيلم سينمايي «شبيخون» جمشيد آهنگراني وارد سينما شد و در بيش از 12 فيلم سينمايي چون موميايي 3، علي و دني، مرباي شيرين، عشق فيلم و چهارچنگولي نقش آفريني کرده است.«نادر سليماني» با بازي در مجموعه تلويزيوني ساعت خوش (1373) کارش را آغاز کرد و در مجموعه‌هايي چون باغ مظفر، مرد هزار چهره و قهوه تلخ نقش آفريني کرده است. وي همچنين با بازي در فيلم سينماي لاک پشت (1375) وارد سينما شد و تاکنون در بيش از 14 فيلم از جمله مرد عوضي، سنتوري، پيشوني سفيد، ديو و دلبر و يک وجب از آسمان نقش آفريني کرده است.پيش‌تر حضور عليرضا خمسه، حديث فولادوند و مهران احمدي در اين فيلم قطعي شده بود.فيلمنامه فيلم «تتل و راز صندوقچه» به طور مشترک توسط وحيد گلستان و منصور غلامي به تحرير درآمده است.اين فيلم که در ژانر کودک و با فضاي فانتزي است، در شهرهاي تهران، تنکابن ، رامسر و چابهار فيلم‌برداري خواهد شد.موضوع اين فيلم درباره بزغاله‌اي است که با اشتباه خود موجب بروز يک سري مشکلات براي خود و ديگران مي‌شود و تنها کسي که مي‌تواند اين مشکلات را برطرف کند خودش مي‌باشد.فيلم سينمايي «تتل و راز صندوقچه» که به صورت رئال و انيميشن توليد مي‌شود اولين همکاري مشترک بنياد سينمايي فارابي و وزارت آموزش و پرورش پس از پيروزي انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود.


 بــبــيــــن 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون