جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2648- تاریخ : 1391/08/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)


کودک تان بد خواب است؟


نخستين مرحله اردوي تيم وزنه برداري نوجوانان ايران خاتمه يافت


نــكتــــه


كوتاه از ورزش جوانان


گــوناگــون


آيينه شهر


 کودک تان بد خواب است؟ 

 
خيلي از والدين از دير خوابيدن کودکان خود شکايت دارند.

بي خوابي، کم خوابي و مشکلات خواب کودکان، از 2 سالگي به بعد ديده مي شود ...

البته مشکلات خواب در کودکان زير 2 سال هم وجود دارد اما آنچه والدين با آن بيشتر مشکل دارند، بازيگوشي و به موقع به رختخواب نرفتن کودکان بزرگ تر است.

والدين معمولا در سال اول، نگران «نشانگان مرگ ناگهاني شيرخوار» هستند و فرزند شيرخوار را در معرض ديدشان مي خوابانند. حتي بهتر است نوزاد در اتاق خواب والدين اما در يک فضاي جدا و تخت خودش خوابانده شود. جداکردن کودکاني که از شيرمادر تغذيه مي کنند، براي مادر بسيار مشکل است و براي اينکه مادران هم اذيت نشوند، بعد از 2 سال که زمان شيردهي تمام شد، حتما بايد اتاق خواب کودکان از محل خواب پدر و مادر جدا شود اما معمولا بچه ها دوست ندارند بخوابند و اين مي تواند چند علت داشته باشد:

1 - اگر بچه ها در طول روز به دلايل مختلف از جمله کمبود فضا، انرژي شان را تخليه نکنند، ديرتر خسته مي شوند. زندگي در آپارتمان هاي کوچک که در آن فضاي کافي براي تحرک کودک وجود ندارد، باعث مي شود ميزان خواب کودکان هم روز به روز کمتر شود. البته اين موضوع به سرشت کودکان هم مربوط است.

2 - بروز دوره هاي نامنظم خواب و کمبود خواب، در کودکاني که سرشت دشوار دارند ( کودک دشوار در برنامه هاي روزمره نامنظم است، به کندي تجربه هاي تازه را مي پذيرد و به آنها شديد و منفي واکنش نشان مي دهد)، نسبت به کودکان راحت (سريع با برنامه هاي روزمره خو مي گيرد، سرحال است و به راحتي تجربه هاي تازه را مي پذيرد، عموما شاد است و به راحتي با تجربه هاي جديد سازگار مي شود)، شايع تر است. اين کودکان حتي ممکن است در طول شب چند بار بيدار شوند و بعد از 2 ساعت خواب دوباره به خواب روند.

3 - کم تحرکي کودکان بي خوابي ايجاد مي کند. کودکان امروز ساعت هاي طولاني را صرف تماشاي فيلم و کارتون مي کنند در نتيجه فعاليت بدني آنها کمتر است و انرژي کمتري هم مصرف مي کنند. اين کم تحرکي باعث کمبود خواب، چاقي و اضافه وزن کودکان مي شود.

بهتر است والدين در طول روز حتما فعاليت فيزيکي منظمي براي کودکان خود در نظر بگيرند. براي کودکان کم سن تر، رفتن به پارک و فضاي آزاد کمک کننده است. مي توان کودکان بزرگ تر را هم در کلاس هاي مربوط به يک رشته ورزشي، مثل ژيمناستيک، دو و ميداني و دوچرخه سواري ثبت نام کرد تا انرژي بيشتري صرف کنند و بخوابند.

4 - داشتن فضاي خصوصي و وضع قانون خواب در منزل بسيار مهم است. در بسياري از خانواده ها، ساعت خواب والدين و فرزندان با هم تفاوتي ندارد، در حالي که با توجه به سن کودکان بايد ساعت خواب آنها تعيين شود.

گاهي مشکل اين است که کودک اتاق خواب جداگانه اي ندارد، به همين دليل تا زماني که تلويزيون و چراغ روشن است، براي خواب رفتن تلاش نمي کند. بهتر است در هر صورت براي کودکان يک فضاي خواب اختصاصي در نظر گرفته شود. مثلا اگر هال خانه فضاي کافي دارد، مي توان گوشه اي از فضاي آن را براي خواب کودکان اختصاص داد، مثلا با يک پرده، يا پاراوان که هزينه زيادي هم ندارد، فضايي ايجاد کرد که کودک براي خواب به آنجا برود.

5 - وقتي مي خواهيد قانون خواب را اجرا کنيد، حتما بايد فضاي خانه، سکوت بيشتري داشته باشد. اگر قرار است تلويزيون روشن باشد، صداي آن بايد کمتر شود؛ مخصوصا اگر برنامه مورد علاقه کودک باشد.

6 - هرگز نبايد تلويزيون، DVD و دستگاه هاي پخش در اتاق خواب کودکان قرار گيرد، چون ساعت هاي زيادي را پاي تلويزيون و برنامه ها مي گذرانند و ساعت هاي خوابشان به هم مي ريزد.اگر احساس مي کنيد کودک شما در خوابيدن مشکل دارد، اين سوال ها را از خود بپرسيد و در پي پاسخ مناسب بمانيد:

1ـ آيا تاکنون براي خواب کودک خود قانون خاصي وضع کرده ايد؟

2ـ کودک در اتاق يا در تخت خود احساس خوبي دارد (مثلا محيط اتاق خواب برايش مطبوع است؟ خيلي روشن يا تاريک نيست؟ زياد گرم يا سرد نيست؟)

3 ـ بچه ها در يک اتاق مي خوابند و همديگر را بيدار نگه مي دارند؟

4 ـ سروصدا زياد است و مانع خواب کودک مي شود؟

5 - کودک از تنها خوابيدن مي ترسد؟

خانواده هايي که چند فرزند دارند بايد قانون مجزايي براي خواب بچه ها بگذارند. با توجه به سن بچه ها، کودکان بزرگ تر مي توانند ديرتر به رختخواب بروند، بنابراين اگر در خانه يک اتاق خواب وجود دارد و دو فرزند در دو سن مختلف، حتما نبايد هر دوي آنها را با هم خواباند. اگر فرزند کوچک تر اعتراض دارد که چرا خواهر يا برادرم بايد بيدار بماند، برايش توضيح دهيد «براي اينکه سن شما با هم فرق دارد»، اگر دو کودک فاصله سني دارند، بهتر است در يک زمان به اتاق نروند زيرا با هم سرگرم مي شوند و ديرتر مي خوابند.

براي کودکان همسن هم که همزمان به رختخواب مي روند، استفاده از سيستم هاي صوتي قصه گويي مي تواند موثر باشد. با اين کار بچه ها به جاي حرف زدن با هم حواسشان را به قصه مي دهند.

معمولا والدين باعث ايجاد عادت هاي غلط خواب در کودک مي شوند. اين حالت در کودکان با سرشت دشوار بيشتر اتفاق مي افتد. زيرا شروع به خواب در آنها بيشتر والدين را به زحمت مي اندازد و ممکن است براي خواباندن او از روش هاي غلطي استفاده کنند؛ روي پا خواباندن، در بغل راه بردن و ... ايجاد کننده عادت هاي غلط هستند. معمولا ترک دادن اين عادت ها سخت است و حتي گاهي در بزرگسالي هم باعث مشکل مي شوند. گذاشتن در رختخواب و تحمل گريه کودک براي والدين يکي از روش هاي مفيد است.

والدين هر بار که کودک بيدار مي شود، بايد زماني را که بالاي سر او ظاهر مي شوند، به تاخير بيندازند تا کودک ياد بگيرد شب فقط براي خوابيدن است نه در بغل گرفتن يا بازي کردن. براي اجراي اين روش ها والدين بايد تحمل، طاقت و صبر داشته باشند.تنبيه روش مناسبي براي ايجاد خواب در کودکان نيست و باعث ايجاد استرس و اضطراب در کودک مي شود و اختلال در خواب ايجاد مي کند. روش هاي تشويقي معمولا کارايي بهتري دارند.

منبع : salamat.ir


 نخستين مرحله اردوي تيم وزنه برداري نوجوانان ايران خاتمه يافت 

 
دور نخست اردوي تيم وزنه برداري نوجوانان ايران ديروز چهارشنبه با انجام رکوردگيري از 15 وزنه بردار حاضر در اردو به پايان رسيد.به گزارش ايرنا، پس از 10 روز تمرين در کمپ تيم هاي ملي وزنه برداري، حاضران در اردو زير نظر جورج زالاي مربي تيم وزنه برداري جوانان کشورمان و سعيد غلامي، مربي فعال استان کهکيلويه و بويراحمد، رکوردگيري کردند تا ميزان آمادگي آنها براي کادر فني تيم ملي مشخص شود.

نکته قابل توجه در اين ميان افزايش نسبي رکوردهاي وزنه برداران حاضر در اردو نسبت به رقابتهاي چهار ماه پيش قهرماني نوجوانان کشور در سنندج بود. شاخص ترين چهره هاي اردوي تيم وزنه برداري نوجوانان رامين ولي پور (مازندران)، آرمان آشنايان (آذربايجان شرقي)، عليرضا سليماني (گيلان)، پيمان جان (اردبيل)، عليرضا دهقان (خوزستان) و امير حسين فضلي (مازندران) بودند که به ترتيب 61، 30، 28، 25، 20 و 15 کيلوگرم نسبت به رقابتهاي قهرماني کشور افزايش رکورد داشتند.

آخرين جلسه تمريني اردونشينان نوجوان در حضور کوروش باقري، سرمربي تيم هاي ملي وزنه برداري برگزار شد. باقري در اين جلسه تمريني با يادآوري نکات لازم، ضعف هاي تکنيکي وزنه برداران نوجوان را به آنها گوشزد کرد.

تيم وزنه برداري نوجوانان کشورمان براي شرکت در رقابتهاي سال 2013 وزنه برداري قهرماني نوجوانان جهان که فروردين ماه سال آينده در تاشکند ازبکستان برگزار مي شود، آماده خواهد شد. اين رقابتها حکم انتخابي دومين دوره المپيک نوجوانان را دارد. دومين دوره المپيک نوجوانان تابستان سال 2014 در نانجينگ چين برگزار مي شود.


 نــكتــــه 

كاري كوچك ولي تفاوتي بزرگ

صبح خيلي زود مردي در ساحل راه مي رفت. او ديد که در اثر مَد صد ها ستاره دريايي به ساحل کشانده شده اند و بعد از پايين آمدن آب در خشکي باقي مانده گير كرده اند. مد تازه تمام شده بود و ستاره هاي دريايي زنده بودند. اما او مي دانست با بالا آمدن آفتاب همه آنها خواهند مرد. او چند قدم جلوتر رفت يکي را برداشت و در آب انداخت. درست پشت سر او مردي در حال پياده روي بود آن مرد تا اين کار را ديد شگفت زده شد خود را به او رساند و از او پرسيد چکارمي کني؟ اينجا صد ها ستاره دريايي هست به چند تاي آنها مي خواهي کمک کني؟ چند دقيقه ديگر آفتاب بالا مي آيد و همه آنها خواهند مرد تو فقط چند تاي آنها را مي تواني نجات دهي چقدر فرق مي کند. اما مرد پاسخي نداد چند قدم آنطرف تر رفت و يک ستاره دريايي ديگر برداشت و در آب انداخت. سپس برگشت و گفت براي اين يکي خيلي فرق مي کند!آيا شما هم از كنار ستاره هاي دريايي زندگي خود با بي تفاوتي مي گذريد؟ آيا از تاثير لبخند خود به والدين تان غافل هستيد؟ آيا از نگاه كردن به نقاشي فرزندتان و دقت در آن طفره مي رويد؟ آيا براي خريد گل به همسرتان وقت مي گذاريد؟ اين ها كارهاي كوچكي است كه تاثير زيادي روي اطرافيان شما دارد. شايد براي شما خيلي فرق نكند اما براي آنها بسيار اهميت دارد؟ شايد آن ستاره دريايي اميد فرزند، مادر، همسر، دوست شما يا .... باشد؟

ياد بگير دات كام


 كوتاه از ورزش جوانان 

تيم ملي کشتي نوجوانان به جام سايتي‌اف نمي‌رود 

تيم ملي کشتي آزاد نوجوانان ايران در رقابتهاي جام بوايسار سايتي‌اف روسيه شرکت نمي‌کند. به گزارش ايسنا، مرحله دوم تمرينات تيم ملي کشتي آزاد نوجوانان براي شرکت در اين مسابقات از روز 18 آبان ماه در محل خانه کشتي شماره 2 تهران آغاز شده است اما به دليل تامين منابع مالي، اين تيم به تورنمنت سايتي‌اف روسيه نمي‌رود. با اين وجود قرار است تمرينات اين تيم تا امروز 25 آبان ماه ادامه يابد.

رقابتهاي بين المللي جام بوايسار سايتي اف از فردا 26 تا 28 آبان ماه در شهر کراسنويارسک روسيه برگزار مي شود.

پيش از اين تيم هاي ملي جوانان نيز تورنمنت ترکيه را از دست داده بودند.


 گــوناگــون  

چگونه با افسردگي پاييزي مقابله کنيم؟

هم اکنون در فصل پاييز قرار داريم. در اين فصل هوا رو به سردي مي رود و برگ هاي درختان زرد شده و مي ريزند. اغلب اوقات هم هوا ابري است. بعضي ها پاييز را دوست ندارند، چون در اين فصل دچار غمگيني و افسردگي مي شوند و دلشان مي گيرد.

در اين مقاله راه هاي مقابله با دلگيري و افسردگي در پاييز را براي شما بيان مي کنيم.

به کار گيري اين روش ها باعث مي شود هميشه ياد بهار در قلب شما زنده باشد.

1 - اگر هوا باراني است و احساس تنهايي مي کنيد، لحظات شادي را به ياد آوريد که با افراد مورد علاقه تان و افرادي که شما را دوست دارند، گذرانده ايد.

2 - آلبوم قديمي خانوادگي تان را به دقت نگاه کنيد. به عکس هاي خودتان، خانواده تان، خويشاوندانتان و دوستانتان توجه کنيد. خانه قديمي را که همراه با خانواده تان در آن زندگي مي کرديد و ايام پُر از خاطره و شاد دوران کودکي خود را به ياد آوريد. آنگاه خواهيد ديد که علي رغم بي حوصلگي و بي حالي، لبخند خواهيد زد.

3 - به رنگ نارنجي نگاه کنيد. متخصصين استفاده از روش «رنگ درماني» را براي مبارزه با افسردگي توصيه مي کنند. رنگ هاي روشن و گرم باعث تقويت روحيه و احساس شادي مي شوند؛ مثلا مشاهده سيب هاي قرمز در يک سبد، پوشيدن لباس نارنجي، استفاده از بالش و پرده نارنجي در خانه به شما کمک مي کند که بر افسردگي پيروز شويد. در يک پارک قدم بزنيد و برگ هاي قرمز، زرد و نارنجي ريخته شده از درختان را که خيلي زيبا هستند، نگاه کنيد.

4 - اگر سرکار مي رويد، يک روز را مرخصي بگيريد و اگر در خانه هستيد، يک روز را به خودتان استراحت دهيد. روي تخت يا مبل راحتي دراز بکشيد و کتاب داستان مورد علاقه تان را بخوانيد و يا برنامه هاي شاد و سرگرم کننده را در تلويزيون تماشا کنيد و چاي معطري بنوشيد، مثل چاي دارچيني يا چاي هل دار. فقط استراحت کنيد.

5 - اگر مسائل و مشکلات غيرقابل حل زيادي داريد، هر کدام از مشکلات خود را به طور جداگانه بر روي يک کاغذ سفيد بنويسيد. سپس يکي از مشکلات خود را که نوشته ايد بخوانيد و درباره روش حل آن فکر کنيد. بعد از آن کاغذ نوشته شده را در سطل زباله بيندازيد. اين کار را براي تمامي مشکلات نوشته شده خود ادامه دهيد تا تمامي کاغذها در سطل زباله قرار گيرند.

6 - بنشينيد و چشمان خود را ببنديد و براي مدتي تمرکز کنيد، به اين صورت که در ذهنتان يک آسمان آبي بزرگ را تصور کنيد و تمامي مشکلات، سختي ها و دل تنگي هاي خود را به شکل ابرهاي سفيدي در جايي نزديک به افق (يعني در جايي دور) متصور شويد. آنگاه احساس خواهيد کرد که تمامي اين مشکلات، احوالات و افکار منفي از شما خيلي دور هستند.

7 - کمي نرمش و ورزش کنيد. اين کار فقط براي خوش آمدن شما نيست، بلکه روشي موثر براي کسب احساس شادي از زندگي است.

8 - هميشه يک بسته کاکائو در خانه داشته باشيد. کاکائو هميشه باعث ارتقاء روان و تقويت روحيه مي شود و توليد هورمون هاي شادي آور را در بدن افزايش مي دهد.

9 - روش «عطر درماني»، روشي مفيد براي مبارزه با افسردگي و دلتنگي است. عطر گل رز، گل بابونه، گل شمعداني و روغن هاي معطر گياهي براي اين کار مناسب هستند.

عطر پوست مرکبات مثل پرتقال و ليمو نيز باعث احساس نشاط و سرحالي مي شوند.

10 - يک دوش آب گرم بگيريد. به يک نوار کاستي که داراي صداي امواج ساحل درياست، گوش دهيد. يک شمع معطر با بوي ملايم در خانه تان روشن کنيد و از آن لذت ببريد.

11 - فضاي محل زندگي تان را با گل هاي خوش رنگ و خوش بو تزيين کنيد. استفاده از گياهان گل دار در داخل آپارتمان ها و
باغچه هاي خانه ها باعث مي شود هميشه احساس شادي کنيد.

سيمرغ


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون