جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2623- تاریخ : 1391/07/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

راه‌اندازي کتاب‌خانه‌اي براي کودکان در شرقي‌ترين مرز ايران
خورشيد مراکز کانون از هيرمند طلوع مي‌کند


استقبال ناشران جهان از کتاب‌هاي کانون در فرانکفورت


بازديد مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي کانون کشور از مراکز گيلان


چگونه کودکان را به مطالعه تشويق کنيم؟


شهادت باب‌المراد جواد الائمه (ع)، به حضرت رضا (ع) و تمامي شيعيان و دوست‌داران آن حضرت تسليت باد


 راه‌اندازي کتاب‌خانه‌اي براي کودکان در شرقي‌ترين مرز ايران
 خورشيد مراکز کانون از هيرمند طلوع مي‌کند 

 
کودکان و نوجوانان ساکن شهرستان هيرمند - شرقي‌ترين نقطه کشور - از روز 26مهر، گشايش مرکز فرهنگي‌هنري جديد کانون پرورش فکري را در نقطه صفر مرزي نقشه ايران جشن مي‌گيرند.به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، هيرمند شهرستاني در استان سيستان و بلوچستان با جمعيت دانش‌آموزي 12 هزار و 500 نفري و اولين نقطه‌اي از خاک ميهن است که خورشيد ايران صبح‌ها از آن‌جا طلوع مي‌کند.

کودکان هيرمند سال‌ها بود که از خدمات کانون در مرکزي به نام دوست‌محمد بهره‌مند مي‌شدند اما اين مرکز به صورت استيجاري در اختيار کانون قرار داده شده بود.اين در حالي است که روز چهارشنبه 26 مهر 1391 جمعي از مقامات محلي و مديرعامل و اعضاي شوراي معاونان و تعدادي از مديران استاني کانون به اين شهر خواهند رفت تا در جشن کودکان هيرمند براي راه‌اندازي اين مرکز شرکت کنند.اين ساختمان با زيربناي حدود 400 متر به بهره‌برداري خواهد رسيد و براي ساخت آن بيش از 3 ميليارد و 567 ميليون ريال هزينه شده است.

اين هديه دولت جمهوري اسلامي ايران به کودکان هيرمند، در نزديک‌ترين فاصله به مرز ايران و افغانستان، از امکاناتي مانند کتاب‌خانه کودک و نوجوان، کارگاه‌هاي ادبي و هنري و سالن نمايش برخوردار است. گفتني است شمار مراکز فرهنگي‌هنري ثابت، سيار شهري و روستايي و کتاب‌خانه‌هاي پستي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان اکنون در سراسر کشور از مرز 870 مرکز فراتر رفته است.


 استقبال ناشران جهان از کتاب‌هاي کانون در فرانکفورت 

 
کتاب‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به ويژه کتاب‌هاي تصويري کودک و نوجوان هم‌چون مجموعه‌هاي مرغک، مولانا و مرز پرگهر بسيار مورد توجه بازديدکنندگان شصت و چهارمين نمايشگاه کتاب فرانکفورت قرار گرفت.

نمايشگاه کتاب فرانکفورت آلمان يکي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي کتاب جهان است که از روزسه شنبه 18 مهرماه سال جاري طي مراسمي به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز کرد و از روز چهارشنبه درهايش به روي ناشران و متخصصان حرفه‌اي صنعت نشر گشوده شد.غرفه کانون نيز در ميان 15 ناشر ايراني شرکت‌کننده در اين نمايشگاه از آغازين ساعات شروع نمايشگاه مورد استقبال گسترده علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خواني قرار گرفت و با هماهنگي‌هاي قبلي انجام شده توسط روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون مذاکرات خوبي در حوزه فروش حق مولف(کپي رايت) کتاب‌هاي کانون با طرف‌هاي خارجي صورت گرفت.

در اين زمينه ناشراني از کشورهاي آلمان، ايتاليا، انگليس، فرانسه، کره، ترکيه، فيليپين، کانادا، هند و ... طرف مذاکرات کانون قرار گرفتند.هم‌چنين يک شرکت ايتاليايي که در زمينه توليد برنامه‌هاي الکترونيکي قابل استفاده بر روي موبايل(app) فعاليت مي‌کند از کتاب‌هاي کودک تصويري کانون بسيار استقبال کرده و قرار شد مذاکرات خود را در اين زمينه پس از زمان نمايشگاه دنبال کند.

بر اساس اين گزارش عليرضا شيخ عطار سفير ايران در آلمان نيز طي بازديدي از غرفه کانون ميزان استقبال از کتاب‌هاي کانون را بسيار قابل توجه ارزيابي و عنوان کرد که ديگر ناشران ايراني بايد نگاه خود به اين‌گونه نمايشگاه‌هاي تخصصي را تغيير داده و هم‌چون کانون با نگاه حرفه‌اي از اين فرصت براي ارتباط گرفتن با ناشران ديگر و فروش حق مولف کتاب‌هايشان نهايت بهره را ببرند.

در همين حال گزارش‌گران شبکه يک سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز از غرفه کانون بازديد و گزارشي تفصيلي از نحوه حضور کانون در نمايشگاه کتاب فرانکفورت تهيه کردند.هم‌چنين به درخواست بخش فارسي کتاب‌خانه جوانان مونيخ - که انتشار کاتالوگ “white ravens” را بر عهده دارند – يک نسخه از تمامي کتاب‌هاي عرضه شده کانون در نمايشگاه فرانکفورت به اين کتاب‌خانه اهدا شد.

شصت و چهارمين نمايشگاه کتاب فرانکفورت روز 23 مهر در حالي به کار خود پايان داد که کانون در آن 150 عنوان از تازه‌ترين کتاب‌هايش را شرکت داده بود.


 بازديد مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي کانون کشور از مراکز گيلان 

 
مدير مرکز آفرينش‌ها‌ي ادبي کانون کشور همراه مدير کانون استان و کارشناسان از مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک رشت و شفت در استان گيلان بازديد کردند.به گزارش روابط عمومي کانون استان گيلان، مريم صباغ‌زاده مدير آفرينش‌ها‌ي ادبي کانون کشور در بازديد از نمايشگاه يک هفته با کانون در مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک رشت از توان‌مندي مربيان فرهنگي، هنري و ادبي در پرورش و شکوفايي استعدادهاي کودکان و نوجوانان قدرداني کرد. وي موفقيت و راز ماندگاري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان را در همکاري مربيان و ارايه فعاليت‌ها‌ي هماهنگ و همسو دانست.

مدير آفرينش‌ها‌ي ادبي کانون در بازديد از مرکز فرهنگي‌هنري شفت نيز از اجراي طرح ترويج کتاب و کتاب‌خواني اين مرکز تقدير کرد و در جلسه کارشناسان اعلام داشت: طرح ترويج کتاب و کتاب‌خواني در مرکز فرهنگي‌هنري شفت بي نظير است.

وي از نمايشگاه آثار اعضاي کتاب‌خوان اين مرکز بازديد از طرح و تلاش‌ها‌ي مريم فلاح مربي فرهنگي و هم‌چنين از همکاري مسوول مرکز تقدير و تشکر کرد.معرفي کتاب‌ها‌ي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سطح شهر، تشويق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب در رقابتي دوستانه، برگزاري نمايشگاه از خلاصه و تصاوير کتاب‌ها‌ي مطالعه شده از جمله فعاليت‌ها‌ي طرح ترويج کتاب و کتاب‌خواني در مرکز فرهنگي‌هنري شفت است.در اين بازديد عضو کتاب‌خوان کانون کتاب "يخي که عاشق خورشيد شد" را براي ميهمانان معرفي کرد.

در اين بازديد مديرعامل کانون کشور، مدير آفرينش‌ها‌ي ادبي کانون و مدير کانون استان با درخواست مدير آفرينش‌ها‌ي ادبي، عضو افتخاري طرح ترويج کتاب و کتاب‌خواني مرکز فرهنگي‌هنري شفت شدند.


 چگونه کودکان را به مطالعه تشويق کنيم؟ 

پروانه پارسا، مربي فرهنگي مرکز شماره 3 بروجرد

وقتي که بحث مطالعه پيش مي‌آيد والدين اين دغدغه را به‌طور جدي دارند و راغب هستند تا روش‌هاي علمي براي تشويق کردن کودکانشان به مطالعه را بدانند و آن‌ها را به کار ببرند تا از اين طريق باعث ارتباط بيش‌تر فرزندانشان با کتاب و کتاب‌خواني شوند.

امروزه والدين و اولياي تربيتي در مورد اين مساله بسيار صحبت مي‌کنند و بر اين امر واقف هستند که مطالب و خواندني‌هاي زيادي توليد مي‌شوند اما خوانندگان روزبه‌روز تعدادشان کم‌تر مي‌شود؛ به طوري که فاصله ايجاد شده بين بچه‌ها و کتاب بارز و آشکار، و به عنوان يک مشکل در فضاي فرهنگي کاملا مشهود است. عادت به مطالعه يک امر اتفاقي نيست و بايد براي آن برنامه‌ريزي وجود داشته باشد. شايد مهم‌ترين کاري که امروزه از آن غفلت مي‌شود پي‌ريزي رغبت به مطالعه در محيط خانه است.

کودکان به لحاظ ساختار فکري‌شان پرسش‌هاي زيادي دارند که اگر اين پرسش‌ها در آن‌ها احيا نشود و اجازه ندهيم پرسش‌هاي جديدي در ذهن آن‌ها ايجاد گردد، قطعا به سراغ کتاب نخواهند رفت. انسان بي پرسش به دنبال چيزي نمي‌رود، کسي که تشنه نيست به دنبال آب نمي‌رود و متاسفانه امروز اين اتفاق دارد مي‌افتد و کم نيستند والديني که فکر مي‌کنند کسان ديگري جز خودشان بايد اين مسووليت را بپذيرند. البته نقش مدرسه، محيط‌هاي آموزشي، کتاب‌خانه‌هاي کودک، مربيان و… را نمي‌توان ناديده گرفت، زيرا نقش موارد ذکر شده در جايگاه خود قابل بررسي و بسيار هم مهم است. اما کودک ابتدا در محيط خانه رشد مي‌کند و سپس وارد محيط‌هاي ديگر مي‌شود. پس والدين تاثير پررنگ و به‌سزايي را روي کودک دارند و در اولويت‌بندي، خانه و خانواده در اولويت اول قرار مي‌گيرد.

اگر از افرادي که اهل مطالعه هسنتد بپرسيد که چرا مطالعه مي‌کنيد با دو جواب عمده روبه‌رو هستيم: براي کسب لذت مطالعه و ديگري افزايش و جمع‌آوري اطلاعات و دانش. حتي در مواقع کسب اطلاعات جديد افراد لذت مطالعه را دريافت مي‌کنند زيرا دانايي نشاط آور است. کودکاني که از مطالعه بيزار و يا نسبت به آن بي‌تفاوت هستند لذت دانايي را نچشيده‌اند. حال اين سوال پيش مي‌آيد که خانواده براي برداشتن ابتدايي‌ترين قدم‌ها چه بايد کند؟

• به فرزندان خود نشان دهيد که از خواندن لذت مي‌بريد. اگر مطالعه را به عنوان يک تکليف که بايد انجام شود و صرفا به دليل آن که نمره‌هاي بالاتري را کسب کنند و يا به خاطر شما مطالعه کنند، در واقع فرزندتان را از لذت مطالعه محروم کرده‌ايد و مادامي که کودک شما اين موارد مد نظرش باشد، خواندنش با تنش همراه است و نمي‌تواند به آرامش دروني حين مطالعه دست يابد. لذا هرگز به مطالعه عشق نخواهد ورزيد و آن لذت را کسب نخواهد کرد.

• بگذاريد کودکانتان در حين مطالعه شما را ببينند. با اين مشاهده کودک درمي‌يابد که مطالعه براي شما ارزش‌مند است و براي آن وقت مي‌گذاريد.

• با صداي بلند براي فرزندانتان کتاب بخوانيد زيرا کودکان از اين روش خوششان مي‌آيد حتي اگر باسواد هم باشند از خواندن والدين لذت مي‌برند.

• مجلات و نشريات مناسب سن‌شان را مشترک شويد.

• درباره مطالب مورد علاقه کودک‌تان کتاب تهيه کنيد تا بتواند اطلاعات بيش‌تري دريافت کند و از اين طريق انس و نزديکي بيش‌تري با کتاب داشته باشد.

• در خانه مطالب جديد خواندني براي فرزندان‌تان داشته باشيد و منابع جديد و به‌روز برايشان فراهم کنيد.

• کودک‌تان را در کتاب‌خانه مخصوص کودک و نوجوان عضو کنيد تا در اين محيط‌ها با کتاب‌هاي مناسب سن خود آشنا شود و هم اين‌که با ديدن همسالان خود به مطالعه تشويق شود. از طرف ديگر با ديدن کتاب‌هاي فراوان متوجه شود که کتاب‌هاي زيادي براي خواندن است و نبايد وقت را از دست بدهد.

• براي اوقات بي‌کاري فرزندتان برنامه‌ريزي کنيد اما اين برنامه به نوعي نباشد که حالت اجبار داشته باشد، بلکه بر اساس علائق و توان‌مندي‌هاي او باشد.

• فرزندتان را به نمايشگاه کتاب ببريد تا با تنوع کتاب و هم‌چنين مشتاقان کتاب آشنا شود.

• از فرزندتان بخواهيد تا مطالب خوانده شده را برايتان بازگو کند (البته اجباري در اين کار نباشد).

• در خانه کتاب مرجع براي رجوع وجود داشته باشد و راه استفاده از آن را به فرزندتان آموزش دهيد.

• فرزندتان را با کتاب‌هايي که به صورت مجموعه (سري) هستند آشنا کنيد.

• کتاب خواندن را از زماني که فرزندتان خيلي کوچک است شروع کنيد.

• براي کودکان با سنين پايين‌تر از کتاب‌هاي ريتميک استفاده کنيد.

• از کتاب‌هايي که قابليت بازي و سرگرمي و حتي نمايشي دارند استفاده کنيد تا با اين کتاب‌ها هم بازي کنند و هم مطالعه را انجام دهند.

• هروقت که فرزندتان دوست دارد برايش کتاب بخوانيد و آن را به وقت ديگري موکول نکنيد.

• در موقع خواندن کتاب تصاوير را هم به آن‌ها نشان دهيد.

• تفاوت بچه‌ها را بشناسيد و بدانيد که هر کس روش منحصر به‌فرد خود را دارد.

• فرزندتان را در برنامه‌هاي مثل نقد کتاب و روخواني کتاب که در محيط‌هاي فرهنگي اجرا مي‌شود شرکت دهيد.

• اين اطمينان را پيدا کنيد که فرزندتان آمادگي خواندن را دارد زيرا عدم آمادگي، او را از مطالعه خسته و زده مي‌کند.

• نوارها و سي‌دي‌هاي قصه‌ها را براي فرزندتان تهيه کنيد تا بچه‌ها به دنبال کتاب آن باشند.

• والدين اولين مرجع اطلاعاتي کودک محسوب مي‌شوند. وقتي که در حين خواندن سوالاتي به ذهن کودک خطور مي‌کند آن‌ها را با دقت جواب دهيد و براي مستقل شدن آن‌ها و به دست آوردن اطلاعات بيش‌تر منابع ديگري را به آن‌ها معرفي کنيد و آن‌ها را تشويق کنيد که براي يافتن جواب سوالات خود و اطلاعات وسيع‌تر به کتاب‌ها مراجعه کنند و کمک بگيرند و به آنان نشان دهيد که جواب سوالات در کتاب‌هاست، آن هم نه در يک کتاب بلکه در چندين کتاب! همين که کودک بفهمد جواب سوالات خود را از کجا مي‌تواند به دست بياورد در واقع به سوي کتاب سوق پيدا مي‌کند.

• مواقعي که براي فرزندتان کتاب مي‌خوانيد در نقطه حساس، کتاب خواندن را قطع کنيد تا کودک شوق به پايان رساندن آن را داشته باشد و بقيه کتاب را خود بخواند.خانواده‌ها بر اين امر واقف باشند که کتاب و کتاب‌خواني براي رشد ديني، اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي آدمي ضروري است و تا وقتي که انگيزه آن را درون کودک‌مان ايجاد نکنيم آن‌ها به سوي مطالعه نخواهند رفت و بار ديگر بر اين نکته تاکيد مي‌شود فردي که لذت مطالعه را بچشد هرگز از مطالعه دست نخواهد کشيد.

قابل ذکر است که موارد برشمرده از ابتدايي‌ترين قدم‌هايي است که والدين مي‌توانند براي فرزندانشان بردارند. نقش محيط‌هاي فرهنگي نيز از مواردي است که نوع و چگونگي فعاليت‌ها و برنامه‌ها نيازمند بحث مفصلي است که رسالت اين نوع دستگاه‌ها را در موضوع مطالعه مشخص و مورد ارزيابي قرار مي‌دهد که به‌طور جداگانه مطرح مي‌شود.


  شهادت باب‌المراد جواد الائمه (ع)، به حضرت رضا (ع) و تمامي شيعيان و دوست‌داران آن حضرت تسليت باد 

 شهادت مظلومانه باب‌المراد جواد الائمه (ع)، به حضرت رضا (ع) و تمامي شيعيان و دوست‌داران آن حضرت تسليت باد.

روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون