جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2623- تاریخ : 1391/07/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

حاجي بابايي:
نظام مشاوره حرف اول را در آموزش و پرورش مي‌زند


استرس قبل از امتحان براي برخي دانش آموزان مفيد است


كاغذ اخبـار

دبير کميته ملي شير مدارس خبرداد:
ده ميليون دانش آموز تحت پوشش طرح شير رايگان مدارس قرارمي گيرند


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 حاجي بابايي:
 نظام مشاوره حرف اول را در آموزش و پرورش مي‌زند 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه تعليم و تربيت تعطيل بردار نيست بيان کرد: نظام مشاوره امروز حرف اول را در آموزش و پرورش مي‌زند و بايد به جاي اضافه کردن معلمان فيزيک و شيمي تعداد مشاوران را در مدارس افزايش دهيم.

به گزارش مهر، حميدرضا حاجي بابايي در مراسم هفته پيوند اولياء و مربيان که در خانه معلم منطقه 3 برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: تعليم و تربيت دانش‌آموز مانند مغازه‌اي نيست که با تعطيل شدنش اين موضوع نيز تعطيل شود.

تعليم و تربيت پيش از تولد انسان آغاز شده و آثار آن تا پس از مرگ در عالم برزخ نيز باقي است. وي افزود: اصل سند تحول بنيادين به دنبال تربيت دانش‌آموزاني است تا هم خود را بشناسند و هم خدا را.

وزيرآموزش‌وپرورش با بيان اينکه خانواده تنها پدر و مادر نيست تصريح کرد:‌ خانواده از پدر، مادر، فرزندان تشکيل شده است و آمار و ارقام نشان‌مي‌دهد هر روزي را که پدر و مادر با فرزندانشان سپري مي‌کنند اشتباهاتشان (جرم) کمتر است.حاجي بابايي تصريح کرد: تربيت فرزند فقط به معناي اصرار بر کتاب خواندن و درس خواندن نيست بلکه با پياده روي کردن پدر و مادر با فرزند و دور هم نشستن منجر به تربيت مناسب فرزند مي‌شود. وي خطاب به مربيان و اولياء شرکت کننده در اين مراسم گفت: آموزش‌وپرورش مي‌خواهد قله‌هاي موفقيت علمي در دنيا را فتح کند ولي همه اين موفقيت‌ها بايد با تعليم و تربيت ديني و اسلامي دانش‌آموز همراه باشد.

به گفته حاجي بابايي، شهرتهران که بيش از يک ميليون دانش‌آموز دارد زماني زيباتر جلوه‌مي‌کند که در آن همه مشاغل همچون پزشکي، مهندسي، خلباني، نانوايي و عطاري وجودداشته باشد و قرارنيست همه دانش‌‌آموزان مهندس و يا پزشک شوند. وي ادامه داد: پس با کمک شما اولياء بايد به سمتي حرکت کنيم که دانش‌آموز امروز هم به درد پدر و مادر و هم مفيد براي کشور و دنيا باشد.

وزير آموزش و پرورش توصيه کرد: همه کشورها بايد آموزش و پرورش را پيشاني فعاليت‌هاي خود قرار دهند و اگر کشوري توجه خود را به آموزش و پرورش دهد بسياري از مشکلات اجتماعي که امروز شاهد آن هستيم اصلاً به وجود نمي‌آيد. وي با بيان اينکه ششم ابتدايي با رويکرد توجه به اين مقطع ايجاد شده است ادامه داد: ‌دوران ابتدايي مهمترين دوران تربيت و شکل دهي دانش‌آموز است به همين دليل بود که پس از سال‌ها بحث و بررسي امسال شاهد ايجاد پايه ششم ابتدايي هستيم.

حاجي بابايي در پايان گفت:‌ امروز نظام مشاوره حرف اول را در آموزش و پرورش مي‌زند. ما هم اکنون به کلاس‌هاي جبراني براي درس‌هاي فيزيک و شيمي اعتقادي نداريم. تلاش ما بايد براي افزايش ساعت‌هاي مشاوره و کلاس‌هاي فوق برنامه باشد. هر روز شاهد اضافه شدن اين مشاوره در مدارس باشيم.

به گزارش شاپرك در اين جلسه يزديخواه مديركل آموزش و پرورش شهرتهران ضمن ارائه آمار فعاليتهايي كه انجمن اولياء و مربيان در شهرتهران انجام داده است به چند مشكل در زمينه كار انجمن اولياء و مربيان اشاره كرد. يزديخواه گفت: يكي از مواد قانوني براي آنكه والدين بتوانند عضو انجمن اولياء و مربيان باشند داشتن سواد خواندن و نوشتن است كه با توجه به شرايط موجود در شهرتهران به نظرمي رسد كه اين مسئله بايد اصلاح شود. وي افزود: همچنين يكي از مشكلاتي كه در زمينه كار انجمن اولياء و مربيان وجوددارد يكساله بودن عضويت اولياء است كه در حقيقت تا انتخابات انجام شود و جلسه هاي اوليه برگزارشود مي شود پايان آبان تا حداكثر خرداد سال بعد كه البته با افت و كاهشي كه در پايان سال تحصيلي اتفاق مي افتد عملا اين انجمن تا پايان ارديبهشت فعال است. پيشنهاد ما اينست كه اين انتخاب ها دوسالانه باشد و اولياء دانش آموزان به شرط آنكه فرزندي در مدرسه داشته باشند براي سال بعد ابقاء شوند. وي در ادامه افزود: دفاتر كاري كه به ايشان ارائه مي شود به لحاظ فاصله زماني كه از شروع سال تحصيلي تا تحويل اين دفاتر به نمايندگان اولياء وجوددارد، در صورتيكه دوسالانه باشد مناسب تر است. يزديخواه اعلام كرد: امسال چهارده ميليارد و هفتصد ميليون تومان به مدارس شهرتهران كمك كرده اند اما در اين زمينه كه اين مبلغ در جهت وظايف مشخص انجمن اولياء هزينه شده باشد را مورد ترديد قرارداد. مديركل شهرتهران گفت: در زماني متوجه شدم كه انجمن اولياءومربيان درگير فعاليتهاي خيرين مدرسه ساز شده است و از كار خود بازمانده است كه اين مسئله را اصلاح كرديم. اكنون هم صلاح نمي دانيم كه انجمن اولياء و مربيان به لحاظ اجرايي درگير سرويس مدارس شود و از وظايف خود بازبماند.

همچنين به گزارش شاپرك حشمتيان معاون وزير و رئيس انجمن اولياء و مربيان ضمن سخنراني گفت: امروز طبق مفاد سندتحول بنيادين آموزش و پروش انجمن اولياء و مربيان از پدرومادر به خانواده گسترش يافته است و امروز تشكيل اتاق فكر دغدغه انجمن اولياء و مربيان نيست بلكه امروز نيمكت نشيني اولياء دانش آموز مورد توجه و اهتمام است. وي گفت: به ازاء هر 300 دانش آموز چهار نفر از اولياء دانش آموزان براي شركت در انجمن اولياء و مربيان انتخاب مي شوند وبه ازاي هر 100 دانش آموز يك نفر به اين مجموعه اضافه مي شود.


 استرس قبل از امتحان براي برخي دانش آموزان مفيد است 

 تحقيقات جديد نشان‌داد: احساس استرس و اضطراب قبل از انتخابات چه بسا باعث‌مي‌شود که برخي دانش‌آموزان نمرات بالاتري بگيرند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري خاورميانه، محققان دانشگاه ساوث همتون دريافتند: استرس و دغدغه فقط درصورتيکه فرد حافظه خوبي نداشته‌باشد؛ بر نتايج امتحانات تاثيرمنفي مي گذارد اما اگر جوان از حافظه خوبي برخوردارباشد؛ احساس استرس و نگراني باعث مي شود که نمرات بالايي بگيرد.محققان وضعيت 96کودک رده سني 12 تا 14سال را درباره حافظه و استرس آنها از امتحانات ارزيابي کردند.محققان گفتند: ما دريافتيم که افزايش استرس در افرادي که قدرت حافظه کاري پايين دارند با کاهش عملکرد آزمايش شناختي در ارتباط است. محققان افزودند: اما نتايج در خصوص کساني که قدرت بالاي حافظه کاري داشتند؛ برعکس بود به گونه‌اي که افزايش استرس و دغدغه با افزايش نمرات در ارتباط است.

حافظه کوتاه مدت به حافظه کاري معروف است و مدت زمان نگهداري اطلاعات در آن و همچنين ظرفيت آن محدود است. بر اساس داده‌هاي فعلي حافظه کوتاه مدت بيشتر بنيادي الکتروفيزيولوژيک دارد.به گفته محققان، نتايج تحقيقات آنها بايد کارشناسان آموزشي را ترغيب‌کند که به کودکان داراي استرس و اضطراب که مهارتهاي ضعيف حافظه دارند؛ کمک کنند.محقق متيواوينز تهيه‌کننده اين تحقيقات گفت: اين تحقيقات قابل توجه است زيرا شناخت ما را در اين زمينه تقويت مي‌كند که چه زماني نگراني به طور مشخص تاثير منفي بر امتحانات مي‌گذارد.


 كاغذ اخبـار 

توصيه آموزش و پرورش به معلمان و اوليا:

دروس "کار و فناوري" و "تفکر و پژوهش" ششم ابتدايي‌ را جدي بگيريد

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش وپرورش گفت: معلمان، اوليا و دانش آموزان بايد دروس جديد "کاروفناوري" و "تفکروپژوهش" پايه ششم ابتدايي را جدي بگيرند. فاطمه قربان در گفتگو با ايسنا، اظهارکرد: دروس جديد کار و فناوري و تفکر و پژوهش جديدترين کتاب‌هاي سال ششم‌ابتدايي هستند که در اين کتابها تلاش شده تا علاوه بر آشنايي دانش‌آموزان با کار و جايگاه آن، زمينه‌هاي آشنايي دانش‌آموزان با فناوري‌هاي جديد نيز فراهم‌شود. همچنين دانش‌آموز با نحوه استفاده درست از تجهيزات آموزشي نوين از جمله کامپيوتر آشنا مي‌شوند. وي افزود: همچنين در کتاب تفکر پژوهش نيز که با هدف تفکر محورکردن دانش‌آموزان طراحي‌شده‌است، تلاش‌مي‌شود تا دانش‌آموزان با سؤال‌هايي که در موضوعات مختلف براي آنها طرح مي‌شود، پژوهش محور شده و با کارهاي تحقيقاتي آشنا شوند.

معاون آموزش ابتدايي وزيرآموزش‌وپرورش تاکيدکرد: عليرغم اينکه يک ساعت در هفته هريک از اين کتابها تدريس مي‌شوند، اما دانش آموزان، اوليا و معلمان بايد اين پايه به ويژه کتاب‌هاي جديد را جدي بگيرند.به گفته قربان يکي از اهداف تعريف شده براي دروس جديد پايه ششم استعداديابي، استعداد سنجي و راهنماي دانش‌آموزان براي بهره‌گيري بيشتر از مباحث مربوط به کار و پژوهش است. وي ادامه داد: زماني که دانش آموزان از همان دوران ابتدايي با کار،‌ جايگاه آن و مباحث پژوهشي آشنا مي‌شوند، قطعا در انتخاب رشته تحصيلي و شغل آينده خود با آگاهي بيشتري گام بر ميدارند.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش وپرورش به ايسنا گفت: با توجه به اينکه پايه ششم ابتدايي گذر از يک دوره به دوره تحصيلي ديگر است، سطح دانش و يادگيري دانش آموزان از طريق نمره و ارائه کارنامه ارزيابي مي‌شود.به گفته قربان، در سال تحصيلي جاري ارزشيابي تحصيلي در پايه‌هاي اول تا چهارم ابتدايي 100درصد به صورت ارزشيابي توصيفي است و در پايه پنجم نيز اين طرح براي 30 درصد دانش آموزان اجرا مي‌شود.


مديرخانه رياضي شهر تهران خبر داد:

وجود نخستين آزمايشگاه رياضي کشور و سومين آزمايشگاه رياضي جهان در خانه رياضي آموزش و پروش شهر تهران

مدير خانه رياضي شهرتهران گفت: آزمايشگاه خانه رياضي شهر تهران، نخستين آزمايشگاه رياضي کشور و در واقع سومين آزمايشگاه رياضي جهان به شمارمي رود. مصطفي نوري در گفتگو با پانا با اشاره به آزمايشگاه رياضي خانه‌رياضي شهرتهران اظهارکرد: اين آزمايشگاه نخستين آزمايشگاه رياضي کشور و سومين آزمايشگاه رياضي جهان بعد از کشورهاي آمريکا و هند محسوب‌مي‌شود. وي ادامه‌داد: تاثير بر ارتباطات دروني مفاهيم رياضي، استدلال، ارتباط رياضي با ديگر علوم، رشد قدرت حل مساله و خلاقيت دانش‌آموزان از اهداف آزمايشگاه رياضي است. نوري افزود: اين آزمايشگاه در قالب بسته‌‌ محتواي آزمايش‌ها و ابزار موردنياز آن‌ها در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان ارايه شده‌است. در فاز نخست، بسته‌ي محصولات آزمايشگاه رياضي در 12پايه از ابتدايي تا سوم متوسطه و در هر پايه‌‌تحصيلي 10 آزمايش، آماده‌ ارايه است. مديرخانه رياضي شهرتهران اظهارکرد: آزمايشگاه رياضي بازده آموزش رياضي را از لحاظ كمي و كيفي افزايش داده و با قدرت بيشتري عملي‌مي‌سازد، همچنين استفاده از ابزارها و وسايل آموزشي موجود در آزمايشگاه رياضي موجب‌مي‌شود كه دانش‌آموزان از همه حواس خود جهت يادگيري مطالب استفاده‌كنند و به اين ترتيب يادگيري دائمي مي‌شود. وي در پايان به طرح ديگري با عنوان مدرسه رياضي اشاره‌کرد و گفت: دانش‌آموزان مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدايي، دوم و سوم راهنمايي و اول و دوم متوسطه با عضويت در مدرسه رياضي مي‌توانند به طور پيوسته دانسته‌هاي علمي و عملي خود را ارتقاءبخشند، در اين مدرسه گروه متخصص، نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز را به صورت موضوعي مشخص و اطلاع رساني
مي نمايد که در جريان اين مسير نقاط ضعف شناسايي و با ارايه برنامه‌هاي هدايتي و آموزشي مرتفع مي‌شود.

پنجاه و يك درصد رتبه هاي ممتاز كنكور امسال متعلق به دانش آموزان تهراني

رئيس‌سازمان‌آموزش‌وپرورش شهرتهران اعلام‌کرد: 51درصد رتبه‌هاي‌ممتازکنکور امسال متعلق به دانش‌آموزان شهرتهران است. سيدعلي يزديخواه در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: تعداد دانش‌آموزان‌تهراني 1ميليون و45هزار نفر است که اين جمعيت کمتر از 10درصد جمعيت دانش‌آموزي کل کشور است. وي با اشاره به 12ميليون و 300هزار دانش‌آموز کل‌کشور افزود: با وجود آنکه تهران سهم کمي در جمعيت دانش‌آموزي کل‌کشور دارد، 51‌درصد رتبه هاي ممتاز کنکور متعلق به دانش آموزان شهرتهران است.

به گفته يزديخواه، از بين 200رتبه برتر کنکور امسال، 101رتبه ممتاز متعلق به دانش‌آموزان پايتخت است که اين خود نشان از تلاش و علاقه دانش‌آموزان پايتخت به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر مي دهد.

اختصاص سرويس مدارس فرهنگيان با توجه به تعدادمعلمان و نياز مناطق

رئيس‌سازمان‌آموزش‌و‌پرورش شهر‌تهران درباره ارائه خدمات سرويس مدارس فرهنگيان توضيح داد: سرويس مدارس فرهنگيان با توجه به تعدادمعلمان و نيازمناطق به فرهنگيان اختصاص‌داده‌مي شود. ضمن آنکه سرويس مدارس مناطق حاشيه اي پايتخت همچنان براي فرهنگيان فعال است.

نيروهاي بازنشسته شهرتهران جايگزين شدند

وي در پاسخ به تعداد فرهنگيان بازنشسته شهرتهران و نحوه جايگزيني آنها نيز توضيح داد: تا پايان شهريورماه91، تعداد يک هزار و100 فرهنگي بازنشسته شدند که نيروهاي لازم نيز جايگزين آنها شده‌است.


رييس انجمن روانپزشکي کودک ونوجوان ايران:

بهداشت روان کودکان و نوجوانان در مدرسه بستگي به ارتباط با معلم و مربي دارد

رييس انجمن روانپزشکي کودک ونوجوان ايران گفت: بهداشت روان وسلامت کودکان و نوجوانان در محيط مدرسه بستگي به ارتباط معلم و مربي با دانش آموز دارد. به گزارش پانا، پنجمين همايش بين‌المللي روانپزشکي کودک و نوجوان 17 لغايت 20 مهرماه سال جاري در مرکز همايش هاي بين المللي رازي تهران برگزارشد.مهدي تهراني‌دوست، رييس‌انجمن‌روانپزشکي کودک‌ونوجوان ايران و مديرگروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران به يکي از محورهاي اين همايش که در مورد پيشگيري بهداشت روان و سلامت دانش آموزان در مدارس است اشاره و گفت: سلامت کودکان و نوجوانان در محيط مدرسه بستگي به ارتباط معلم و مربي با دانش آموز دارد. وي ادامه‌داد: از مواردي که در سلامت روان دانش‌آموزان در ارتباط با ديگران نقش مهمي دارد به سه حوزه همسالان، مربي واوليا تقسيم‌مي‌شود.

مديرگروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران درخصوص ارتباط معلم با دانش‌آموز، تصريح کرد: ميزان آگاهي و دانش و توانمندي هاي صحيح مربي، توجه و تمرکز به آموزش دانش‌آموزان در کلاس‌، شناسايي افراد داراي مشکل و برنامه ريزي براي حل مشکل، آگاهي، آشنايي با بدرفتاري و مشکلات دانش‌آموزان نياز ضروري مربيان است که در جهت ارتقا سطح آگاهي و دانش کودکان و نوجوانان در مدارس به شمارمي رود.

تهراني‌دوست با اشاره به آموزش مهارت‌آموزي دانش‌آموزان توسط والدين افزود: آموزش مهارتهاي‌زندگي، کنترل خشم وارتباط با ديگران، و نظارت والدين بر فعاليت درسي، غيردرسي، رفتاري و ارتباط با همسالان را هم در افزايش سلامت روان دانش‌آموزان موثر است.


 دبير کميته ملي شير مدارس خبرداد:
 ده ميليون دانش آموز تحت پوشش طرح شير رايگان مدارس قرارمي گيرند 

دبيرکميته ملي شيرمدارس گفت: امسال حدود 10ميليون دانش‌آموز به همراه کادرمدرسه تحت پوشش طرح شير رايگان قرارمي‌گيرند.

عليرضا کريميان، دبيرکميته ملي شيرمدارس ايران در گفتگو با «توانا» در خصوص آخرين وضعيت برنامه توزيع شير در مدارس کشور اظهارداشت: درحال حاضر استان‌ها آماده هستند و مقدمات برگزاري مناقصه و عقد قرارداد با کارخانه توليد شير را فراهم کردند. وي با بيان اينکه در آينده نزديک توزيع شير در مدارس آغازمي‌شود، افزود: حدود 10ميليون دانش‌آموز به همراه کادر مدرسه تحت پوشش شير رايگان قرارمي‌گيرند.

* توزيع تغذيه رايگان بين دانش‌آموزان مناطق محروم

کريميان در خصوص توزيع تغذيه رايگان همراه با شير در مدارس مناطق محروم نيز گفت: طرح توزيع تغذيه رايگان بين دانش‌آموزان در سال جاري در مناطق محروم اجرامي‌شود. وي ادامه داد: نوع تغذيه رايگان برعهده آموزش‌و‌پرورش استان‌هاست و با توجه به شرايط اقليمي و نيازهاي‌غذايي دانش‌آموزان توزيع‌مي‌شود که مي‌تواند ميوه تازه، خشکبار، انواع کيک يا بيسکوييت باشد.

دبير کميته ملي شيرمدارس درخصوص مطالبات سال گذشته برخي کارخانه‌‌هاي توليدشير بيان کرد: مطالباتي باقي‌مانده‌بود که در تأمين اعتباري که صورت گرفته است، پرداخت مي‌شود.


 قـلـم معـلــم 

راه‌هاي تقويت احترام به قوانين با مشاركت دانش‌آموزان

بهروزانصاري؛ دبيرمدرسه نمونه شهيدفهميده اراك

قسمت دوم

راه حل را به اجرادرآوردم و در نهايت پس از شش‌ماه، بي نظمي و عدم رعايت قوانين و مقررات به طور چشمگيري تقليل يافت. به طوري كه در جلسه دبيران، اكثر همكاران و معاونت آموزشگاه متقاضي اجراي طرح در ساير كلاس ها شدند و از دانش آموزان كلاس من رضايت كامل داشتند.

مقدمه

امام‌علي(ع) هنگامي كه در بستر شهادت آرميده‌بود، در يكي از حساس‌ترين توصيه هاي خود به فرزندانش، بر «نظم و انضباط» با جمله بسيار كوتاهي چنين تأكيدكرد: «اوصيكم بتقوي الله و نظم امركم» : هر مسلماني بايد در جميع شئون زندگي خود نظم و انضباط و مقررات را رعايت كند.

رعايت مقررات در محيط خانواده، مدرسه يا اجتماع را انضباط مي گويند. كودكي كه به گفتار پدر و مادر عمل مي كند، شاگردي كه به قوانين آموزشگاه توجه دارد، و انساني كه قوانين اجتماعي را رعايت مي كند، افرادي منظم خواهندبود. شايد برخي تصوركنند كه اصول انضباطي با آزادي انسان سازگار نيست، ولي چنين نيست. انضباط به خاطر محدود يا كم كردن آزادي دانش آموز نيست، بلكه بيشتر براي آن است كه بياموزد از آزادي خود چگونه و بدون ايجاد مزاحمت براي ديگران استفاده كند. معلم بايد بداند كه سازگاري و توافق يا همدلي، نه به معناي سرگرم كردن دانش آموزان است و نه به معناي دوست بودن با آنها.

ادامه دارد...

برگرفته از رشد آموزش اجتماعي تابستان 91


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون