جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2623- تاریخ : 1391/07/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)


12 انيميشن ايراني در لهستان به نمايش در آمد


شفيعي: تئاتر خياباني کودک و نوجوان به بين‌المللي شدن تجهيز شود


اولين مجموعه پويانمايي قصه شب روي آنتن شبکه پويا


حرفي براي خواندن


ويژه


خبر خبر...


بــبــيــــن
منبع: هشت بهشت

 12 انيميشن ايراني در لهستان به نمايش در آمد 

 
تهران - 12 فيلم انيميشن از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران در جشنواره س - ما فور(Se-Ma-for) لهستان به نمايش در آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا از انجمن سينماي جوانان ايران، اين جشنواره که مختص انيميشنهاي عروسکي، سه بعدي و با تکنيک استاپ موشن است، از 19 تا 22 مهر ماه(10 تا 13 اکتبر) در شهر ووج لهستان برگزار شد که انجمن سينماي جوانان ايران با 12 فيلم انيميشن در اين جشنواره بخش ويژه اي را به خود اختصاص داد.

سوسک کوچک ساخته حسين ملايمي، آبنبات چوبي ساخته اکبر تراب پور، سکانس آخر ساخته مصطفي بهمني، آرايشگرها وجود ندارند ساخته علي پاک نهاد، تنهايي ساخته اکبر قرباني، کودک ساخته بابک شکري، ده فرمان ساخته مرضيه خديوي، دور ساخته بهمن طهماسبي، پورآدم ها ساخته ماشاا... محمدي، زنگ انشا ساخته عليرضا مير اسداله، صفر و يک ساخته مهدي شاد و زير سايبان خورشيد ساخته نسرين شاه محمدي فيلم هاي حاضر در اين جشنواره بودند.

بر اساس اعلام امور بين الملل انجمن سينماي جوان، اين جشنواره که سومين دوره خود را برگزار کرد، تنها جشنواره فيلم انيميشن با تکنيک استاپ موشن در اروپا و دومين جشنواره در دنيا است.


 شفيعي: تئاتر خياباني کودک و نوجوان به بين‌المللي شدن تجهيز شود 

 
کارگردان نمايش «دنياي کودکانه» گفت: اميدوارم که تئاتر خياباني کودک و نوجوان به بين‌المللي شدن تجهيز شود تا تئاتر خياباني در دو بخش داخلي و خارجي بتوانند رقابت کنند.اميرحسين شفيعي در حاشيه اختتاميه نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس جشنواره امسال را بسيار مطلوب عنوان کرد و افزود: هر چه سن جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان جوان‌تر مي‌شود جشنواره پوياتر مي‌شود و اين دو سه دوره مي‌تواند براي آينده تئاتر کودک و نوجوان سرنوشت‌ساز باشد.

وي يکي از ويژگي‌هاي خوب جشنواره نوزدهم را افزودن بخش خياباني به اين جشنواره اظهار کرد و گفت: آرزو مي‌کنم که تئاتر خياباني کودک و نوجوان به بين‌المللي شدن تجهيز شود تا تئاتر خياباني در دو بخش داخلي و خارجي بتوانند رقابت کنند.

اين کارگردان بيان داشت: به قدري استقبال همداني‌ها از نمايش‌ها بي‌نظير بود که فکر نمي‌کرديم اما مردم همدان آنقدر با فرهنگ و هنردوست بودند که سالن‌ها حتي بيش از ظرفيت پر مي‌شدند.شفيعي يادآور شد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها بخش خياباني را کم داشت که امسال با اضافه شدن اين بخش، ما نيز در بخش ويژه حضور يافتيم و از اينکه فرصتي به اين بخش داده شد، بسيار خرسندم.

وي با بيان اينکه نمايش خياباني مشارکت کودک را مي‌پذيرد، افزود: در نمايش خياباني بچه‌ها خود را رها احساس مي‌کنند به خاطر اينکه با فضا ناآشنا نيستند و کنار مادران و پدران خود با احساس خوب مي‌توانند، تفريح کنند.

اين کارگردان اضافه کرد: کودکان و نوجوانان در نمايش‌هاي خياباني انرژي خود را تخليه مي‌کند به طوري که با خلاقيت خود شعرها را بلند مي‌خوانند و هيجانات خود را خالي مي‌کنند.

وي با بيان اينکه کار اصلي من تئاتر فيزيکال و جدي است، خاطرنشان کرد: بنده به خاطر اينکه در سال انرژي زيادي در خود داشته باشم، سالي يک بار کار کودک انجام مي‌دهم تا هم روحيه بگيرم و هم بتوانم به کودکان سرزمينم شادابي و نشاط را ارائه کنم.

شفيعي خاصيت تئاتر خياباني را رهاکردن بچه‌ها عنوان کرد و افزود: تئاتر خياباني مي‌تواند فضاي خلاق و فانتزي را براي کودکان و نوجوانان بسازد که در اين صورت کودکان و نوجوانان از کار ما راضي مي‌شوند.


 اولين مجموعه پويانمايي قصه شب روي آنتن شبکه پويا 

 مجموعه «شب‌هاي شيرين» که اولين مجموعه پويانمايي قصه شب ويژه کودکان است، از شبکه پويا پخش مي‌شود.به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، مجموعه انيميشن «شب‌هاي شيرين» از امروز سه شنبه-25 مهر- هر شب ساعت 21:40 از شبکه پويا پخش خواهد شد.

بنا بر اين گزارش، اين مجموعه که کاري از مرکز پويانمايي صبا است، بر اساس کتابي به همين نام نوشته محمد ميرکياني ساخته شده است. مجموعه «شب‌هاي شيرين» از توليدات موسسه فرهنگي حور براي گروه سني پيش از دبستان ساخته شده است.«شب‌هاي شيرين» با تکنيک سه بعدي در 65 قسمت 10 دقيقه‌اي توليد شده است.

موضوع آن آموزشي است و هدف از ساخت اين انيميشن آموزش انواع مسائل تربيتي شامل مهارت ها، شناخت ابزار، آداب معاشرت، شناخت اشياء و مفاهيم به کودکان است.شب‌هاي شيرين مجموعه خوبي است که هر قسمت داستان جداگانه‌اي دارد و قسمت‌هاي آن شامل سلام بزغاله، گنجشک باران و عصاي پدربزرگ و... است.


 حرفي براي خواندن 

 -جاي بدي گير کرده اي و همه چيز عليه توست، تا جايي که حس مي کني حتي يک دقيقه ديگر هم نمي‌تواني مقاومت کني... هيچگاه در چنين لحظه اي تسليم نشو، چون اين دقيقاً نقطه اي است که ورق برمي‌گردد.

منبع: سايت هشت بهشت


 ويژه 

«پينوکيو پدر مي‌شود» شادي را در قلب کودکان تويسرکان جاودانه کرد

در نوزدهمين جشنواره تئاتر بين‌المللي کودک و نوجوان نمايش عروسکي «پينوکيو پدر مي‌شود» به کارگرداني و نويسندگي سجاد طهماسبي شادي و انگيزه شاد زيستن را در قلب 3 هزار کودک و نوجوان تويسرکان جاودانه کرد.به گزارش خبرگزاري فارس از تويسرکان، نمايش عروسکي و کودکانه «پينوکيو پدر مي‌شود» به کارگرداني و نويسندگي سجاد طهماسبي همزمان با آغاز نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان در همدان در مجتمع فرهنگي هنري فردوسي روي صحنه رفت.

نمايش «پينوکيو پدر مي‌شود» در پروسه پنج روزه در 10 اجرا با حرکات و کلام بسيار هنرمندانه بازيگران خاطره بسيار زيبا و آموزنده‌اي را بر افکار کودکان تويسرکان ثبت کرد.«پينوکيو پدر مي‌شود» در ساختاري عروسکي برگرفته از داستان پينوکيو و کوزت ضمن ايجاد شادي و نشاط در وجود کودک روش چگونگي تلاش براي انسان شدن و انسان ماندن را آموزش داد.

صحنه با رنگ‌هاي بسيار جذاب پر از نقطه‌هاي اميد، حرکت و پويايي چيده شده، همه عناصر متناسب با روحيه کودکان و نوجوانان اما با محتوايي سرشار از نکات آموزنده به کار گرفته شده است.با پرش نور روي صحنه سکوت سالن نمايش را فرا‌ مي‌گيرد و اذهان بچه‌ها را پرواز مي‌دهد براي يک نشاط شورانگيز و شنيدن و درک کردن رويايي که شايد رخدادي تاريخي را در زندگي آنها رقم بزند.لحظه به لحظه از نمايش غوغايي عجيب را در درون تک تک بچه‌ها ايجاد کرده اگر کسي در اين محفل وارد شود باور نمي‌کند که اينها همه که بر صندلي‌هاي سالن تکيه زدند و غرق در حرکات عروسک‌هاي بي‌جاني شده‌اند که کودکان ديروز به آن عروسک‌ها زندگي بخشيده‌اند، پسر و دختراني باشند که هر ثانيه والدين از شيطنت‌هاي کودکانه آنها داد و فرياد مي‌کنند که آرام بگير، تو نمي‌توني يک روز اذيت نکني و...

اين خنده و شور و هيجان با بازيگرداني هنرمندان جوان و فعال در قالب 10 نفر بازيگر و عوامل در همه بخش‌هاي کار، شادماني را به کودکان و نوجوانان تويسرکاني به عنوان برنامه اجرايي جانبي نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان در مجتمع شهيد آويني همدان هديه دادند.اين تئاتر يک نکته بسيار ارزشمند براي هر بيننده و تماشاچي تداعي‌کننده وحدت کلمه و شادابي کودکانه نهان در جسم بزرگسال هنرمند جوان تويسرکان است که با خلاقيت و ابتکار همه نيازهاي کار را خلق کردند.کارگردان و نويسنده اين نمايش سجاد طهماسبي دانشجوي رشته نمايش از سال 86 با گروه پنج نفره خود به اجرا و تمرين تئاتر مي‌پردازد.وي با به روي صحنه بردن انگيزه‌هاي مرسوم در استان موفق به کسب رتبه سوم مي‌شود و به جشنواره منطقه‌اي گيلان راه ‌مي‌يابد.طهماسبي با حضور در جشنواره‌هاي مختلف استاني رتبه سوم نويسندگي براي اثر نقطه ته خط، پرسه رتبه دوم کارگرداني و نويسندگي، سه ساعت اسکار و سونامي به صرف چاي مقام سوم، ويزاي بهشت در بخش نويسندگي مقام دوم و... به خود اختصاص داده است.


ابوالمعالي: تفکيک گروه‌ سني مخاطبان مورد توجه عوامل جشنواره باشد

کارگردان تئاتر «تا آنجا که او به ياد داشت» با بيان اينکه اين نمايش براي گروه‌ سني نوجوانان بود از حضور گروه‌هاي سني کودک در سالن اجرا گلايه کرد و گفت: تفکيک گروه‌ سني مخاطبان مورد توجه عوامل جشنواره باشد.اکرم ابوالمعالي امروز در حاشيه برگزاري نوزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به تفکيک تئاتر کودک و نوجوان در اين جشنواره اظهار کرد: اين تفکيک به تخصصي‌تر شدن مفاهيم نمايش‌هاي اين دو گروه مي‌انجامد که از اين نظر اتفاق بسيار خوبي است.وي با بيان اينکه اين نمايش براي گروه‌ سني نوجوانان بود از حضور گروه‌هاي سني کودک در سالن اجرا گلايه کرد و گفت: تفکيک گروه‌ سني مخاطبان مورد توجه عوامل جشنواره باشد.

کارگردان تئاتر «تا آنجا که او به ياد داشت» افزود: اگر چه در بحث گروه‌هاي نمايشي و متن و محتوا با تفکيک تئاتر کودک از تئاتر نوجوان نمايش‌هايي هم‌سنخ با اين دو قشر لحاظ شده اما مخاطبان نيز بايد تخصصي‌تر شوند.وي خاطرنشان کرد: از نظر سالن‌هاي اجراي نمايش بايد گفت سالن‌ها استاندارد نيست و حتي ابزار مورد نياز نيز خيلي در اختيار نبود و حتي مخاطبان نيز تفکيک نشده بود که اين بحث بيش از ديگر مباحث مرا گله‌مند کرده است.ابوالمعالي ميزباني همدان در طول برگزاري سه سال پياپي جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان را بسيار خوب ارزيابي کرد و گفت: اگر اين مديريت در زمينه هدايت و هماهنگي فروش بليط‌ها به گروه‌هاي سني هدف نيز انجام شود ميزباني همدان به اوج خود خواهد رسيد.وي در پايان سخنانش تصريح کرد: همدان به واقع ثابت کرده که همراهي و همگامي بسياري با گروه‌هاي نمايشي ديگر دارد و در واقع پذيراي اين هنر نمايشي است.


 خبر خبر... 

شرايط توليد حرفه‌اي تئاتر کودک و نوجوان را فراهم سازيم

جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان ايران به مرز استانداردهاي جهاني نزديک شده است بنابراين بايد شرايط لازم براي توليدات حرفه‌اي را فراهم سازيم.به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، بهزاد صديقي نويسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر در يادداشتي که در اختيار خبرگزاري فارس قرار داده، مسائل و مشکلات اين حوزه را مورد بررسي قرار داده است.

متن کامل اين يادداشت به شرح زير است:

اگر بخواهيم به مسائل و موانع خلاقيت‌هاي کارگرداني‌هاي تئاتر کودک و نوجوان اشاره کنيم، صرف ‌نظر از مشکلات پايه‌اي آن نظير نبود يا کمبود عنصر مشارکت‌طلبي، حضور کمرنگ عنصر تخيل، فانتزي و غيره بايد به نبود عوامل حرفه‌اي نظير مدير توليد و تهيه‌کنندگان خصوصي براي توليد اين تئاتر به عنوان عاملي مهم و تأثيرگذار در فرآيند مراحل دستيابي خلاقيت‌هاي بصري يادآوري کنيم.

زيرا اين عوامل مانع تمرکز کارگردان بر روي تحليل متن و شکل‌گيري يک اثر اجرايي خوب شده و مانع به وجود آمدن شرايط روند درست، صحيح و سالم براي توليد حرفه‌اي مي‌شود و از دغدغه‌هاي بصري و خلاقيت‌هاي نمايشي کم کرده و به دغدغه‌هاي غير صحنه‌اي همانند تهيه و مديريت توليد اضافه مي‌سازد و به همين دليل در چنين شرايطي کارگردان صرفاً نقش کارگرداني خود را ايفا نمي‌کند بلکه وظايف او افزون شده و وظايف تهيه‌کنندگي و مديريت توليد را نيز خود به تنهايي برعهده مي‌گيرد؛ از سوي ديگر همين کمبودها و کاستي‌ها سبب شده تا او يا از ايده‌هاي کارگرداني خويش کم کرده يا حتي صرف‌نظر کند و يا متمرکز نتواند به ايده‌هاي جديد دست پيدا کند. حال در چنين شرايطي يا توقع از يک کارگرداني به شيوه حرفه‌اي و اجراي خلاقانه و ديدن جذابيت‌هاي صحنه‌اي و توجه به عوامل زيبايي‌شناسانه دور از شرايط اجراي حرفه‌اي است و در حقيقت نبايد چندان انتظار زيادي از چنين کارگرداني در توليد نمايش کودک و نوجوان داشت. چنين کارگرداني در توليد نمايش کودک و نوجوان داشت به خصوص آن که اين وضعيت زمان زيادي را براي پژوهش و مطالعات کاربردي در راستاي محتواي متن و ايده‌‌هاي کارگرداني براي کارگردان و عوامل توليد و اجرا باقي نمي‌گذارد. طبيعي است که توليد نمايش براي گروه سني کودک و نوجوان چندان توليد خيلي خوبي نمي‌تواند باشد و آن اندک شمار نمايش‌هايي که با وجود اين همه موانع و مشکلات از مرز متوسط به بالا عبور مي‌کند به تلاش‌هاي دو چندان کارگردان و گروه اجرايي باز مي‌گردد. حال ديگر چه انتظاري داريد که کارگردان نمايش کودک و نوجوان علاوه بر توجه به عناصر زيبايي‌شناسانه متن و اجرا و رعايت عوامل و عناصر مهمي که سبب به وجود آمدن توليد يک اثر خوب براي اين گروه سني مي‌شود به موفقيت‌هاي لازم دست پيدا کند يا موفقيت‌هاي او بتواند استمرار داشته باشد؟! حال که از چنين مسائلي ياد کرديم براي حضور تأثيرگذار و موفق در يک جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان به چه راهکارهايي مي‌توان انديشيد و آيا اساساً صرف انتخاب و پذيرش يک گروهي با عنوان شوراي انتخابات مي‌تواند صرفاً اين آثار را موفق دانست يا خير واقعيت اين است اگر براي به وجود آمدن شرايط توليد تئاتر کودک و نوجوان زمان بيشتري صرف کنيم و به عنوان کارگردان و ساير عوامل و عناصر صحنه‌اي به حداقل‌هاي خلاقيت‌هاي نمايشي راضي نباشيم و کمي بيشتر از حد معمول تلاش‌هاي فردي و گروهي‌مان را افزايش دهيم مي‌توانيم به اثر يا آثار خوبي براي حضور در جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان دست پيدا کنيم و دستيابي به چنين موفقيتي دور از حقيقت نيست زيرا تجربه ثابت کرده است برخي از کارگردان‌ها و گروه‌‌هاي نمايش کودک و نوجوان توانسته‌اند با درايت و تلاش‌هاي خويش موفقيت‌هايي به دست آورند که جامعه و مخاطبان (اعم از مخاطب حرفه‌اي و غير حرفه‌اي، منتقد، هنرمند و مسئول) را از اجراي اثر خود راضي سازد و اين مهم به تجربه ثابت شده است.

به عنوان مثال مي‌تواند به گروه نمايش ايده از شهر قم يا به گروه نمايش ليو از تهران در دوره‌‌هاي اخير و کنوني جشنواره بين‌المللي تئاتر کودک و نوجوان همدان اشاره کرد.

جشنواره بين‌‌المللي تئاتر کودک و نوجوان به دليل استمرار در برپايي‌اش و نيز استمرار فعاليت برخي از گروه‌ها که اگرچه ممکن است به تعداد انگشتان يک يا دو دست باشد توانسته به بلوغ خود دست پيدا کند بلوغي که در دوره کنوني با دو ويژگي هم دست پيدا کرده است که اگر يکي از آنها نمايش‌هاي کودک و نمايش‌هاي نوجوان که هر دو به صورت جداگانه تفکيک و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و ديگر اينکه اين جشنواره در تقويم جشنواره‌هاي بين‌المللي ثبت جهاني شده و اين نشان مي‌دهد که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ايران به مرز استانداردهاي جهاني نزديک شده است و دستيابي به اين اعتبار مسئله کمي نيست با اين حال اگرچه ممکن است اين جشنواره هنوز داراي نقص‌ها و کاستي‌هايي نظير نبود امکانات کافي يا سالن‌هاي مجهز به امکانات نوري و صوتي استاندارد نيست اما سطح کيفي آثار چه ايراني و چه خارجي و نيز نوع برگزاري آن به شرايط بهتر و مطلوب‌تري دست يافته است.


 بــبــيــــن 
 منبع: هشت بهشت


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون