جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2605- تاریخ : 1391/07/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

حاجي بابايي:
فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم تا تصويب مجلس سربازمعلم هستند

وزيرآموزش و پرورش :
هدف از اجراي تحول بنيادين تربيت انسان‌هايي است كه بتوانند در دنيا مديريت كنند


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 حاجي بابايي:
 فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم تا تصويب مجلس سربازمعلم هستند 

 
وزير آموزش‌وپرورش اعلام‌کرد: فارغ ‌التحصيلان دانشگاه ‌تربيت‌ معلم مي توانند تا تصويب مجلس به صورت سربازمعلم به کار خود در مدارس ادامه‌دهند. حميدرضا حاجي بابايي در گفتگو با مهر گفت: بررسي مشکلات فارغ‌التحصيلان پسر ورودي88 که با مشکل سربازي مواجه‌شده‌بودند در دستورکار جلسه نمايندگان کميسيون آموزش مجلس قرارگرفت که فرصت لازم براي بررسي آن ايجادنشد. وي افزود: در تلاش‌هستيم تا مشکل آنها را از طريق مصوبه مجلس برطرف کنيم. اما تا زمان تصويب مصوبه استخدام آنها در مجلس، مي توانند به عنوان سرباز معلم به کار خود ادامه داده و پس از مصوبه به استخدام آموزش و پرورش در آيند.

حاجي بابايي درباره اينکه با مصوبه مجلس آيا باز هم بايد از ستاد نيروهاي مسلح استعلام گرفته شود، توضيح داد: در هر شرايطي بايد نيروهاي مسلح نيز موافقت خود را اعلام کند و با تصويب مصوبه استخدام آنها نيز، استعلام هاي لازم بايد از ستاد نيروهاي مسلح گرفته شود.

نظر مجلس استخدام فارغ التحصيلان تربيت معلم است

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام کرد که بحث استخدام فارغ التحصيلان تربيت معلم ورودي 1388 از نظر اين کميسيون و همچنين مجلس تمام شده است و با توجه به موافقت آموزش و پرورش اين افرادبايد استخدام آموزش شوند. عطاالله سلطاني صبور در گفتگو با مهر درباره تشکيل جلسه کميسيون آموزش و تحقيقات گفت: در جلسه امروز، تعدادي از نمايندگان گزارش وضعيت مدارس مناطق زلزله زده را پس از بازديدشان به کميسيون ارائه دادند. وي درباره اينکه آيا در اين جلسه در خصوص وضعيت استخدامي فارغ التحصيلان تربيت معلم نيز صحبت و گفتگو شده است ،افزود: بحث استخدام فارغ التحصيلان تربيت‌معلم از نظر مجلس شوراي اسلامي تمام شده است و تنها يک ايراد به مصوبه درباره کارمندان شرکتي و پيش دبستاني گرفته شد که با اصلاح آن، اين مصوبه شکل اجرايي به خود مي گيرد.به گفته سلطاني، وزيرآموزش‌وپرورش نيز بحث استخدام فارغ‌التحصيلان آموزش‌و‌پرورش را قبول‌کرده و از نظر اين وزارتخانه نيز مشکلي در اين حوزه وجودندارد. وي در پايان عنوان‌کرد: به احتمال بسيارزياد و با اصلاح بند آخر مصوبه درباره کارمندان شرکتي و پيش دبستاني در چهارشنبه اين هفته، بار ديگر اين مصوبه در صحن علني مجلس مطرح و تصويب مي شود.به گزارش‌مهر، سال گذشته نمايندگان ‌مجلس ‌شوراي ‌اسلامي با اصلاح بند111 قانون بودجه سال90، به منظور احياي مراکزتربيت‌معلم در آموزش‌وپرورش اعلام کردند:« آموزش‌وپرورش مي تواند بخشي از نيروي‌انساني موردنياز خود را در چارچوب مجوزهاي استخدامي قانون برنامه‌پنجم با رعايت شرايط قانوني استخدام و طبق قانون متعهدين خدمت به وزارت آموزش‌وپرورش به استثناي دانش‌آموزان دانشسراهاي تربيت‌معلم و احکام مترتب بر اينگونه دانش‌آموزان و دانشسراهاي مقدماتي را بدون هرگونه بارمالي جديد تامين‌کند.»

براساس تبصره 2 اين ماده وزارت آموزش وپرورش بايد به نحوي اقدام‌مي‌کرد که تا قبل از پايان سال90، مراحل استخدامي مشمولين اين بند به‌اتمام‌برسد. اما با وجود اصلاحيه بند111 و گذشت بيش از يکسال از اين مصوبه، همچنان وضعيت استخدامي دوهزارو500 نفر فارغ‌التحصيلان‌پسر تربيت‌معلم بلاتکليف باقي‌مانده‌است. به‌همين دليل‌بود که نمايندگان مجلس‌نهم بازهم بر اين امر تاکيدکردند و در مصوبه ديگري خواهان استخدام اين افراد در آموزش‌وپرورش شدند.


 وزيرآموزش و پرورش :
 هدف از اجراي تحول بنيادين تربيت انسان‌هايي است كه بتوانند در دنيا مديريت كنند 

خبرنگارشاپرك- نغمه علي بيك‌زاده

وزيرآموزش وپرورش گفت: با اجراي تحول بنيادين مي خواهيم انسان هايي تربيت‌كنيم كه بتوانند دنيا را مديريت كنند و از جنس ايران اسلامي باشند.

به گزارش شاپرك حميدرضاحاجي‌بابايي در جلسه گراميداشت حماسه سازان جاويد هشت سال دفاع مقدس كه در سالن سوره برگزارشد، تأكيدكرد: به دليل عقلي مي گويم كه همه آن شرايطي كه در انقلاب وجودداشت هنوز هم هست و گرنه انقلاب نمي ماند. وي گفت: بحثي وجوددارد در فلسفه كه مي گويد علت محدثه، علت مبقي هم هست. وي توضيح داد: يعني علتي كه باعث مي شود شيئي به وجودبيايد، تا آن علت هست آن شيء هم وجوددارد. وي ادامه داد: منظور من علت تامه است. علت هاي كوچك كوچكي كه در كنار هم قرارگرفتند و موجبات عزت و بزرگي ايران را فراهم كردند و باعث شد انقلابشان پيروز شود. وي خطاب به حضارگفت: نگاهي كه امام به شهداي شما داشت نگاه جهاني بود، نگاه بين‌المللي بود، نگاه در خورهستي بود نه نگاه محدود به خيابان‌ها و كوچه ها و ادارات. حاجي بابايي تأكيدكرد: امروز شهداي ما جهاني شدند. يعني اثرات خونشان جهاني شده است. جوانمرديهاي آنان مصر، تونس، بحرين، عراق و همه دنيا را به هم ريخته است و اين نتيجه صبر پدران و فرزندان شهداست.

وي گفت: انقلاب ما كوثر است يعني هرچه جلوتر مي رود بزرگتر وسيعتر و نوراني تر مي شود.

وزيرآموزش و پرورش گفت: بچه هاي دفاع مقدس قويترين زمان خود بودند و دنيا به جنگ آنهاآمده‌بود. اما جنگي كه امروز امريكا برعليه ما به راه انداخته خطرناكتر از جنگ هشت ساله دفاع‌مقدس است. هم در زمينه فرهنگي، هم در زمينه اقتصادي و هم در زمينه تحريم. آنروز موشك مي زدند، امروز هم موشك مي زنند، ما تلفات هم مي دهيم اما يك ستونهايي مثل آقاي قجر(آزاده‌اي كه در جلسه، خاطرات اسارت خود را بيان كرده بود) در اين جامعه وجوددارند كه ما را حفظ مي كنند. اگر آن هشت سال دفاع نبود الان ما هيچ چيزنبوديم. فونداسيون امروز در آن هشت سال دفاع مقدس بسته شد. مردم اين زمان عميق ترند و توطئه ها را سريعتر خنثي مي كنند. ايران امروز هزاران برابر قويتر از ايران سال‌هاي دفاع مقدس است.

وي با اشاره به اينكه رهبر انقلاب مي گويد من دلم روشن است، من آينده را روشن مي بينم، اظهارداشت: ما هر روز رو به جلوئيم چون رهبر ما هر روز رو به جلوست.

امروز در زمينه هسته‌اي ، در زمينه ساخت موشك و در زمينه فكر و انديشه خيلي قويتر از گذشته ايم.

وي با طرح اين سؤال كه بمب شيميايي را چه كسي ساخته بود؟ تصريح كرد: يك دانشمند هسته اي مي شود كسي كه بمب شيميايي مي سازد و پنجاه سال رنج را به انسان تحميل مي كند و يك دانشمند هسته‌اي مي شود احمدي روشن و سلامت و خدمت به مردم را هدف خود قرارمي دهد. وي تأكيدكرد: درد ما تربيت دانشمند نيست.

مي خواهيم انسان تربيت كنيم كه نتيجه آن مي شود انسان با تربيت دانشمند. هدف از اجراي تحول بنيادين آنست كه انسانهايي بسازيم كه بتوانند در دنيا مديريت كنند و از جنس ايران اسلامي باشند.


 كاغذ اخبـار 

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:

استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است

دبيرکل شوراي‌عالي آموزش وپرورش از ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در مدارس خبرداد. مهدي‌نويدادهم در گفتگو با «توانا» درخصوص استفاده از تلفن‌همراه در مدارس اظهارداشت: دانش‌آموزان نمي‌توانند تلفن‌همراه با خود به مدرسه ببرند. وي در پاسخ به اين پرسش که «آيا دانش‌آموزان مي‌توانند تلفن ساده بدون دوربين را به مدرسه ببرند؟»، گفت: استفاده از تلفن‌همراه‌ساده نيز توسط دانش‌آموزان در مدرسه درست‌نيست و نبايد دانش‌آموزان با خود تلفن‌همراه داشته‌باشند.

به گزارش فارس، به رغم تأکيد مسئولان آموزش‌وپرورش مبني بر عدم‌استفاده از تلفن‌همراه در مدارس اما همچنان برخي دانش‌آموزان با خود تلفن‌همراه به مدرسه مي‌برند که تصاوير منتشرشده از بازيگوشي‌هاي دانش‌آموزي در سايت‌هاي اينترنتي و حتي بلوتوث شدن آنها، مشکلاتي براي خانواده‌ها و دانش‌آموزان ايجادکرده‌است.


معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

توزيع «دهان شويه» در مدارس ابتدايي

معاون سلامت وزارت آموزش وپرورش از توزيع دهان شويه در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي در کشور خبر داد. محمدچينيان در گفتگو با پانا و در پاسخ به اين پرسش که طرح فلورايد تراپي و توزيع دهان‌شويه در مدارس چگونه انجام‌مي‌شود؟ اظهار‌کرد: دهان شويه محلولي است که به عنوان فلورايدتراپي مطرح و در بين دانش‌آموزان ابتدايي توزيع مي شود. وي افزود: مراقبان سلامت آموزش هاي لازم را ديده اند و توجه لازم را دارند که دانش آموزان قبل از استفاده از اين دهان شويه بايد مسواک زده‌باشند و نکته با اهميت استفاده اين دهان شويه توسط دانش آموز در حضور مراقبان سلامت است.چينيان با بيان اينکه براساس دستورالعملي که وجوددارد دهان شويه توسط دانش‌آموزان استفاده‌مي‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط پوسيدگي دندان و وضعيت بهداشت دهان‌ودندان با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشکي وضعيت موجود دهان و دندان دانش آموزان کشور را بهبود دهيم.معاون سلامت وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به اين پرسش که آيا آماري از مربيان‌بهداشت در مدارس وجوددارد؟ تصريح کرد: براساس اعلام وزير آموزش‌وپرورش، نيروهاي بهداشت نيروهاي تخصصي هستند و اگر در جايي ديگر به کارگرفته شده‌اند حتما بايد برگردند و در قسمت بهداشت فعاليت کنند.وي ادامه داد: نيروهاي بهداشت نيروهايي هستند که آموزش هاي لازم در اين باره را ديده اند و از رشته هاي مرتبط پزشکي و پيراپزشکي در اين قسمت استفاده مي کنيم.

چينيان با اشاره به تعداد مربيان بهداشت در مدارس گفت: بيش از 7 هزار نيروي بهداشت در مدارس کشور فعاليت دارند؛ اما مهمترين مسئله اين است که در حوزه بهداشت مدارس از رابطان بهداشت که حتي مي توانند خود دانش آموزان باشند، استفاده کنيم. وي با اشاره به برگزاري طرح مدارس مروج سلامت در کشور گفت: در اين طرح مديريت حوزه سلامت را به عهده مدير مدرسه قرارداديم و مدير با توجه به پتانسيل هاي موجود از اولياي دانش‌آموزان استفاده لازم براي اجراي اين طرح ها را انجام مي دهد.معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه فقط به نيروهاي مراقب سلامت در مدارس اکتفا نمي کنيم گفت: در اين طرح از اولياي دانش آموزان که رشته هاي مرتبط پزشکي را گذرانده اند هم استفاده مي کنيم.وي در پاسخ به اين پرسش که آيا کمبود نيروي سلامت در آموزش و پرورش را با اضافه کردن ديگر نيروها جبران مي کنيد؟ خاطرنشان‌کرد: اگر کمبود نيرو وجود‌داشته‌باشد از تمامي پتانسيل هاي ديگر براي اين بخش استفاده‌مي‌کنيم و با اضافه‌شدن ديگر نيروهايي که در آموزش‌وپرورش رشته‌هاي‌مرتبط با بخش سلامت را دارند استفاده‌خواهيم‌کرد.


هشدار رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران ؛

دانش آموزان مسئله حمل كيف مدرسه را جدي بگيرند

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران بر تاکيد بر حمل کوله پشتي مدرسه بر روي دو شانه دانش آموز، اظهارداشت: وزن کيف مدرسه نبايد بيشتر از 10 تا 15 درصد وزن دانش آموز باشد. دکتر اسماعيل ابراهيمي در گفتگو با مهر گفت: بحث کوله پشتي بچه‌ها و نوع ميز و صندلي که در مدارس استفاده‌مي‌شود، از اهميت زيادي در سلامت جسمي دانش‌آموزان برخوردار است.وي با عنوان اين مطلب که ثابت شده از نظر علمي وزن کوله پشتي مدرسه نبايد بيشتر از 10 تا 15 درصد وزن دانش آموز باشد، افزود: کيف کوله پشتي بايد کاملا روي گودي کمر قرارگيرد.ابراهيمي همچنين به دانش‌آموزان توصيه‌کرد که رکاب کوله‌پشتي بايستي حتما روي دوشانه قرارگيرد تا فشار سنگيني کيف روي يک شانه واردنشود.رئيس‌انجمن فيزيوتراپي‌ايران، خستگي‌عضلات را يکي از معضلات حمل نادرست کيف مدرسه عنوان کرد و گفت: اين قبيل دانش‌آموزان خيلي زود خسته شده و رفته‌رفته نيروي جسماني آنها تحليل‌رفته و در نتيجه نمي توانند در يادگيري مطالب درسي موفق باشند. وي با عنوان اين مطلب که سن شيوع انحراف ستون فقرات و قوز کمر بين 8 تا 14 سالگي است، افزود: اين عارضه بسيار خطرناک است که مي تواند منجر به کج شدن ستون فقرات شود.

برگزاري هماهنگ هفته ملي كودك با مشاركت سه وزارتخانه

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از برگزاري هفته ملي كودك براي نخستين بار به صورت هماهنگ با مشاركت وزارتخانه هاي آموزش‌وپرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان بهزيستي در كشور خبرداد. به گزارش شاپرك و به نقل از مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، قربان با اشاره به فرارسيدن روزجهاني كودك اظهاركرد: امسال براي اولين‌بار در كشور، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌هاي مرتبط با حوزه كودك طي رويكردي همگرايانه با هدف هم‌افزايي هرچه بيشتر، به همت و تلاش پيگيرانه «دبيرخانه كشوري رشد و تكامل همه‌جانبه كودكان» (متشكل از وزارتخانه‌هاي آموزش‌و‌پرورش، بهداشت‌، درمان وآموزش پزشكي و سازمان بهزيستي) اقدام به برگزاري مراسم هفته‌ملي‌كودك مي‌نمايند. وي ادامه‌داد: اين مراسم با شعار «كودك، خانواده و جامعه» از 15 لغايت 21 مهرماه در سراسركشور به صورت منسجم و يكپارچه برگزارمي‌شود. قربان با اشاره به روزشمار ايام اين هفته، تصريح‌كرد: شنبه 15‌مهر تا جمعه 21‌مهر به ترتيب با عناوين «كودك، رسانه و خانواده»، «كودك، خانواده وجامعه»، «تربيت، كودك وبازي»، «حقوق‌كودك»، «كودك وايمني»، «كودكان با نيازهاي خاص» و«كودك، مسئوليت‌هاي اجتماعي و طبيعت» نام‌گذاري‌شده‌است.

معاون‌آموزش‌ابتدايي وزارت آموزش و پرورش بااشاره به نقش موثرادارات كل آموزش و پرورش كشور به عنوان عضواصلي دبيرخانه كشوري در برگزاري هرچه باشكوه تر اين مراسم با رنگ وبوي ارزش‌هاي اسلامي و ايراني خاطرنشان‌كرد: دستورالعمل‌اجرايي برگزاري مراسم فوق با امضاي دكترحاجي‌بابايي به ادارات كل آموزش‌وپرورش استان‌ها ارسال‌گرديده‌است‌.


توصيه هاي اورژانس براي دانش آموزان:

والدين نكات بهداشتي را به فرزند خود آموزش دهند

معاون‌آموزشي مرکزمديريت‌حوادث وفوريتهاي‌پزشکي اورژانس‌ کشور با توجه به بازگشايي‌مدارس و ضرورت پيشگيري از بروزحوادث در مدارس توصيه‌هايي به دانش‌آموزان ارائه‌داد. به گزارش مهر، فرهادرضواني اظهارداشت: دانش‌آموزان بايد در حين بازي دقت‌کنند و اگر يکي از همبازي‌هايشان دچار سانحه‌شد او را حرکت‌ندهند زيرا ممکن‌است دچارشکستگي شده‌باشد و سريعاً ناظم مدرسه را خبرکنند. وي افزود: بچه‌ها نبايد هرگز از نرده‌هاي راه‌پله خم‌شوند، در زير نورمستقيم آفتاب بازي‌کنند و در آبخوري همديگر را هل‌دهند.

رضواني تصريح‌کرد: لازم‌است که والدين تمام نکات بهداشتي را به فرزند خود آموزش‌دهند تا در مدرسه کمتر با مشکلات بهداشتي مواجه‌شوند همچنين اگر دانش‌آموزان تشنه‌بودند از آبهايي که آشاميدني نيست استفاده‌نکرده و حتماً با ليوان شخصي خود آب بنوشند.معاون آموزشي مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي اورژانس خاطرنشان ساخت: در صورت بروز حادثه اي که نياز به کمکهاي پزشکي دارد با شماره تلفن 115 تماس گرفته و جزئيات اتفاق، محل حادثه، مشخصات مصدوم و زمان حادثه را به پاسخگوي تلفن توضيح دهند.

آماده باش 250 کارشناس فوريتهاي پزشکي در هفته اول سال تحصيلي

مدير روابط عمومي اورژانس تهران از بسيج 250 تکنسين و کارشناس فوريتهاي پزشکي در طرح هفته آغازين سال تحصيلي خبرداد. به گزارش مهر، حسن عباسي اظهارکرد: براي نخستين هفته سال تحصيلي در 100 نقطه از شهر تهران يکصددستگاه آمبولانس از ساعت 7 تا 5/8 صبح مستقرمي شوند دربعدازظهر هم پايگاههاي اورژانس مستقر و فعال هستند. وي با ابرازخرسندي از اينکه در نخستين روز از ماه‌مهر گزارشي از مصدوميت يا جراحت دانش‌آموزان گزارش‌نشد، گفت: اين 100نقطه براساس ميزان تردد و بارترافيکي در مناطق و براساس تجربه ساليان گذشته جانمايي‌شدند. مدير روابط عمومي اورژانس تهران از هموطنان خواست حتي‌المقدور از وسايل حمل‌ونقل‌عمومي استفادهکنند تا از بار ترافيک روزهاي نخستين ماه مهر بکاهند همچنين تا جاي ممکن از خودروي تک سرنشين استفاده نکنند و فرزندانشان را براي رسيدن به مدارس راهنمايي کنند که از مسير خلوت تردد کنند.


 قـلـم معـلــم 

نگاهي به جايگاه كتاب هاي آموزشي در مدارس كشور

بهروز رضايي كهريز


قسمت سوم

به‌نظرمي‌رسد، اگر قراراست به يادگيري مطالب كتاب‌درسي فرزندانمان كمك‌كنيم، دردرجه اول بهتراست به ‌سراغ فيلم ها وسايل كمك آموزشي غير از كتاب برويم و مثلا با عيني كردن مفاهيم، به درك آنها ياري برسانيم. متأسفانه، ما از بسته آموزشي، فقط به دو جزء سهل الوصول آن بسنده مي كنيم: كتاب درسي و كتاب كمك درسي!

به همين دليل است كه تعداد فيلم هاي آموزشي در مقايسه با كتاب كمك درسي بسيارناچيز و در حد صفر است.

فرع به جاي اصل

كتاب كمك درسي همانطور كه از اسمش پيداست، كمكي است و نبايد جاي كتاب اصلي بنشيند. وقتي معلمي از شاگردانش مي خواهد يك «كتاب كمك درسي واحد» را با خود به كلاس بياورند و همه با هم تمرين هايش را حل كنند، در واقع كتاب كمك درسي را به كتاب درسي تبديل مي كند و مشكلي را تشديد مي كند كه احتمالا خودش هم از آن گله مند است و آن حجيم بودن كتاب‌هاي درسي است. شايد اگر از هر معلمي راجع به حجم كتاب هاي درسي بپرسيد، احتمالا به شما مي گويد كه زياد است؛ اما خود او هم ممكن است در دام تحميل يك كتاب كمك درسي به شاگردانش افتاده باشد.

ادامه دارد....

برگرفته از مجله رشد معلم فروردين 91


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون