جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2605- تاریخ : 1391/07/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

طنز نمايشگر تفکر انسان هاست
گفتگو با ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري


سر به سر با تيترها


طنـــــــــــز


شرح برعكس


 طنز نمايشگر تفکر انسان هاست
 گفتگو با ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري 

 
اشاره: برخي از صاحب نظران عرصه طنز معتقدند مقوله طنز تفکر برانگيز و کنايه دار است و برخي بر اين عقيده اند که طنز، لبخند دروني است و عده اي نيز داشتن نگاه عميق به مقوله طنز را ازضروريات حوزه طنز مي دانند .اما ناصرفيض مديردفترطنز حوزه هنري کشور معتقد است تعريف درستي از طنز در کشور و ميان هنرمندان اين حوزه وجود ندارد .

وي در گفتگو با ايلفا با اعلام اين که دفتر طنز حوزه هنري کشور حدود 10 سال پيش با پيشنهاد ابوالفضل زروئي کار خود را آغاز کرد، از برنامه هاي طنز دفتر حوزه هنري، مهمترين چالش هاي اين حوزه، حمايت از طنز پردازان شهرستاني، تفاوت طنز با فکاهي و ... سخن گفت که پرداختن به شرح اين گفتگو خالي از لطف نيست .

**

آقاي فيض مهم ترين برنامه هايي که در خصوص طنز در حوزه هنري صورت مي گيرد شامل چه برنامه هايي است ؟

بايد گفت برنامه هاي متعدد و متنوعي در خصوص مسئله طنزدر حوزه هنري اجرا مي شود که از جمله مهم ترين آن مي توان به برنامه " نور ، صدا ، دوربين ، خنده " که طي آن آثار و فيلم هاي داخلي و خارجي با حضور صاحبان آثار بررسي مي شود .

برگزاري کارگاه دوره اي طنزکه حدود 3 ماه طول به طول مي انجامد و طي آن کار آموزان طنز پرداز با تجربيات اساتيد بنام طنز آشنا مي شوند و به اصلاح نقاط ضعف خود مي پردازند .برنامه ماهانه " در حلقه رندان " که طي آن جديد ترين آثار طنز پردازان کشور مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد .همچنين جشنواره اي با عنوان طنز مکتوب نيز پائيز هرسال برگزار مي گردد که هفتمين دوره آن درروزهاي اخير به پايان رسيده و هشتمين دوره آن نيز سال آينده برگزار مي شود .

در کنار اين موارد برنامه " نقد آثار مکتوب " نيز يکي ديگر از برنامه هايي است که در خصوص هنر طنز با حضور صاحبان آثار برگزار شده و آنها علاوه بر آشنايي باساير طنز پردازان و تعامل با يکديگر با نقاط ضعف و قوت آثار طنز خود و ساير دوستان آشنا مي شوند .

*

علاوه بر تهران چه برنامه هايي در سطح شهرستان ها اجرا مي شود ؟

مهم ترين برنامه طنزي که در شهرستان ها اجرا مي شود همايش ماهانه " در حلقه رندان " است که ماهانه در شهرهاي مختلف کشور و با حضور طنز پردازان کشوري و طنرپردازان همان شهر و استان صورت مي گيرد وبا استقبال خوبي از سوي طنزپردازان و شهروندان نيز مواجه شده است .

به نظر شما تفاوت طنز با فکاهي چيست؟

مي توان گفت مقوله فکاهي بحثي زود گذر و سطحي بوده و پرداخت آن به مسائل علمي نيست اما بايد گفت طنز عمق مطالب را کند و کاو مي کند. يک جنبه طنز نشاندن گل لبخند بر روي مخاطب است و از جنبه ديگر طنز نمايشگر تفکر انسان هاست .طنز با گيرايي که دارد نقاط ضعف و قوت يک موضوع و پديده اجتماعي و سياسي را جلوي چشم نمودار نموده و با به کار بردن صنعت غلو و بزرگنمايي که در طنز خيلي کاربرد دارد در صدد اصلاح است .

مهمترين هدف طنز چيست ؟

نبايد فراموش کنيم طنز زشتي هاي اخلاقي و ناملايمات زندگي اجتماعي را نشان مي دهد تا از اين طريق بتوان بر اين ناملايمات فائق آمده و آنها را اصلاح کنيم وبنابراين مي توان گفت مهمترين هدف طنز اصلاح زشتي ها و چهره هاي کريه است .

*

مهمترين چالش دفتر طنز حوزه هنري در کشور چيست ؟

از آن جايي که تعريف درستي از طنز در جامعه وجود ندارد اين مسئله نوعي چالش را در حوزه فرهنگي و هنري کشور به وجود آورده است بنابراين حوزه هنري مصمم است تعريف مناسبي از طنز در جامعه ارائه دهد که به جهت آموزه هاي ديني هدفمند باشد.

بايد تعريف علمي از طنز بيان شود ، و در کنار آن مطايبه و شوخي نيز با استفاده از نظريات اساتيد فن مشخص شده و نمونه هاي خوب معرفي شوند.

*

مهمترين برنامه طنزي که برگزار شد کدام برنامه بود ؟

يکي از مهمترين برنامه هاي حوزه هنري در باب طنز،جشنواره خارستان بود که به مدت سه روز از سال گذشته درشهرستان بم استان کرمان و با حضور طنز پردازان بنام همچون آقايان محمدعلي علومي، يوسفعلي ميرشکاک، سيدعلي ميرفتاح، محمدحسين جعفريان، اسماعيل اميني، سيدعبدالجواد موسوي، سيدعبدالرضا موسوي، اميد مهدي‌نژاد، نادر ختايي، قاسم رفيعا، جلال سميعي، رضا ساکي، عباس حسين‌نژاد، رحيم بهبودي‌فر، مهدي استاداحمد، مهدي فرج‌اللهي، راشد انصاري، مهدي تميزي، محمود سلطاني، دکتر محمدباقر نجف‌زاده بارفروش، دکتر حسن خواجه‌نوري و...برگزارشد.


 سر به سر با تيترها 

 يك خبرگزاري:‌علي كريمي خط خورد

پس رويانيان به قولش عمل كرد!

كريم انصاريفرد: براي من فرقي نمي كند

بله خب، شما پولت را گرفتي!

ژوزه: تيم من به اشخاص متكي نيست

اين حرف را قبول داريم چرا كه در هر صورت شما يا مساوي مي كنيد يا مي بازيد!

ژوزه: من دير به تيم اضافه شدم

زود هم كه مي آمدي همين بساط بود!

رويانيان: من از خط خوردن كريمي بي اطلاعم

اين حرف را نزنيد!

مهدوي كيا:‌من كاري به اين كارها ندارم

شما سر پيري پولت را بگير چه كار به اين كارها داري!؟

مهدوي كيا: تيم ما استيل آذين نيست كه خراب بشود

خراب نمي شود اما درست هم نمي شود!

هدايتي: من به ملوان اميدوارم

البته اين اميد در ملواني ها نيست!

علي كريمي: مصاحبه نمي كنم

اي بابا خط خوردي بگو چرا خط خوردي!؟

قلعه نوعي: قول قهرماني دادم

بد قولي نكني ها!

فتح ا...زاده: من هنوز هم به نكونام اميدوارم

البته خودش به خودش اميدي ندارد!

رويانيان: همه كه هر روز آماده نيستند

پس شما از آماده نبودن كريمي با خبر بوديد!؟


 طنـــــــــــز 

ستاد فوري درشاعري

اسماعيل اميني


شاعري که تازه کار است ، دلش مي خواهد که شعرش را براي ديگران بخواند تا آنها درباره اش نظر بدهند. دلش مي خواهد که از تجربه شاعران ديگر استفاده کند.

شاعردوست دارد کتاب هاي مرجع و مجموعه هاي ارزشمند شعر را مطالعه کند و با نشريات معتبر ادبي آشنا شود و در يک کلام مشتاق آموختن و تجربه اندوختن است.

اما پس از مدتي که نامش بر سر زبان ها افتاد و پشت تريبون ها ، شعر خواند و در نشريات شعرش منتشر شد ديگر شاعر تازه کار نيست و شايد دلش بخواهد که استاد بشود. از مزاياي مهم استاد شدن در شاعري اين است که سروده هاي استاد نيازي به نقد و ارزيابي ندارد ، ديگر اين که در جشنواره ها و محافل بدون ارسال اثر دعوت مي شود و از همه مهم تر اين که ديگر نيازي به مطالعه ندارد و شاعران تازه کار براي کسب تجربه و دانش اندوزي به او نيازمند مي شوند.

در اين نوشته چند راه ساده براي رسيدن به مرتبه استادي در سريع ترين زمان پيشنهاد مي شود.

1- انتشار چند مجموعه شعر، تعداد عنوان هاي کتاب مهم است. محتواي کتاب ، تعداد صفحات آن و حتي ارزش ادبي شعرها ،اهميتي ندارد فقط توليد شعر و افزودن بر عنوان کتاب ها مهم است.

2- اداره جلسه ادبي ، اين روش براي استاد شدن بسيار رايج است. يک جلسه ادبي در هر جا که ممکن است حتي در منزل خودتان راه بيندازيد و آن را اداره کنيد تا استاد شويد.


3- بنيان گذاري يک مکتب ادبي تازه، با اين شيوه شما به صدر اخبار و تحليل هاي نشريات ومحافل ادبي را مي يابيد و مصاحبه
مي کنيد و استاد مي شويد.


4- شرکت در برنامه هاي تلويزيوني ، اگر به برنامه هاي تلويزيوني راه پيدا کرديد، بي هيچ دردسري استاد مي شويد، چون مجريان تلويزيون تمام مهمانان برنامه را ، استاد مي نامند.


5- دستگير شدن، اين راه البته کمي خطرناک است اما روشي تضميني براي استاد شدن در سطح جهاني است. مخالفت کنيد و شعرهاي آتشين بگوييد تا دستگيرتان کنند تا بلافاصله در سطح رسانه هاي جهاني به رتب? استادي نائل شويد. از مزاياي اين شيوه آن است که در محافل داخلي و حتي در دستگاه هاي دولتي هم رتب? ادبي و علمي و البته نرخ کارتان افزايش مي يابد.


6- به بزرگان شعر حمله کنيد و اگر زمينه فراهم بود فحش بدهيد، بگوييد شاهنامه شعر نيست، سعدي ناظم است و شاعر نيست ، و همين طور بگير و بيا تا روزگار خودمان به نيما و بهار و شهريار و اخوان وبه هر کس که با فحش دادن به او مي توان مشهور شد.

بسياري از نام آوران محافل ادبي با همين روش استاد شده اند.


7- مقدمه نويسي بر کتاب ديگران، با اين کار شما بلافاصله به رتبه استادي مي رسيد ، مقدمه نوشتن بر کتاب ديگران فوايد فراوان دارد از جمله آن که صاحب کتاب تا آخر عمر زير سايه حضرت استادي خواهد بود و هرگز نمي تواند مدعي شما بشود.


8- مريد پروري، هر استادي بايد حلقه هاي متعددي از مريدان را در اطراف خويش فراهم آورد. از ميان مريدان يکي را نورچشمي کنيد و در تمام مجامع از شايستگي هاي او سخن بگوييد و در تمام داوري ها، آثار او را به هر طريق برگزيده کنيد.


مريد داشتن و نور چشمي داشتن از علايم اصلي استادي و پيش کسوتي در شعر است.


9- در فضاهاي رسانه اي براي خودتان ، گروه هاي طرفداران و سينه چاکان بسازيد، و ميان آنها و مخالفان آتش بحث و جدل برافروزيد. با اين شيوه همواره در عناوين خبرها مطرح خواهيد شد.


10- وقتي به مرتبه استادي رسيديد ، ديگر نه شعر بگوييد و نه مطالعه کنيد و نه درجايي شعر بخوانيد، استاد في الواقع، جهاني است بنشسته در گوشه اي، حتي چندان ميلي به سخن گفتن ندارد؛ شاگردان و مريدان شعر مي خوانند و استاد تفقدي مي فرمايند وگاه از روي عنايت سري تکان مي دهند. البته که شأن استاد اجل است از آن که از ايشان توقع برود مطالعه کنند و شعر بخوانند وشعر بسرايند و حرف حسابي بزنندو مطلبي معقول و قابل خواندن و فهميدن بنويسند!

وبلاگ ترنم شعر و ادب زبان فارسي


 شرح برعكس 

بازيكن تيم ملي نوجوانان به بازيكن تيم ملي نوجوانان: هر وقت پر و بازوت اين اندازه شد حرف بزن داداش!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون