جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2605- تاریخ : 1391/07/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)


همسايه، نزديک اما دور!

براي حضور در رقابتهاي جام سايتي اف؛
اردوي تيم کشتي آزاد نوجوانان از 23 مهرماه آغاز مي شود


گــوناگــون


آيا مي‌دانيم !


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر


 همسايه، نزديک اما دور! 

 
خانم محترم، آقاي عزيز، چهار ديواري وقتي اختياري است که در بياباني بنا شده باشد. چهارديواري هايي که به هم چسبيده اند ضرب المثل ديگري دارند. شايد پاتو بيشتر از گليمت دراز نکن يا يه چيزي تو اين مايه ها ...

ملاحظات اخلاقي در زندگي با همسايه و رعايت حقوقي _که به تفصيل در هيچ کتابي نوشته نشده است،اما وجدان ما آن را درک مي کند، جزء آداب همسايه داري است. آدابي که "با استناد به روايت پيامبر خدا که فرمودند هر که همسايه از شر او در امان نباشد مسلمان نيست،" رعايتش از لحاظ شرع و اخلاق، اجباري است.

از لحاظ قانون مدني هم آزار همسايه جرم محسوب مي شود. قانون مدني در دفاع از حقوق همسايه مي گويد: کسي نمي‌تواند در ملک خودش تصرفي کند که مستلزم ضرر رساندن به همسايه‌ها شود... (ماده 132).

البته امروزه تکنولوژي توانسته است تا حدودي به دفع آزار احتمالي همسايه کمک کند (مثل استفاده از عايق صدا در ساختمان)،اما اولا همه، توان استفاده از اين امکانات را ندارند ثانيا اين امکانات هنوز در جهت ايجاد يک منزل کاملا آرام و دور از مزاحمت بسيار ناقص و ناکافي اند.

هنوز هم لزوما بايد مشکلات زندگي مشترک شده با همسايه را با ملاحظات اخلافي و انسانيت حل کرد. کافي است وقتي که ساعت يک نيمه شب دريل را در دست گرفته ايم تا ديوار را براي نصب يک وسيله سوراخ کنيم، خودمان را جاي همسايه اي که پشت اين ديوار به خواب رفته، تصور کنيم. اگر خدايي ناکرده کسي گرفتار آزار همسايه شد، به زودي خواهد فهميد که از شر همسايه بد فقط بايد به خدا پناه برد. نه 110، نه قانون، نه هيچ دستگاه اختراع شده اي نمي تواند شر همسايه بي ملاحظه را به کلي کم کند. هنوز هم بسياري از تماسهاي پليس 110 براي رفع مشکلات همسايگي است.

وقتي نقش همسايه در آرامش و رفاه زندگي در نظر گرفته شود، ترجيح خانه ي بدي که همسايگان خوب دارد به خانه ي خوبي که همسايگان مردم آزاري دارد، منطقي به نظر مي رسد . تعريف همسايه خوب محدود به همسايه ي بي آزار نيست، همسايه خوب مي تواند حتي بيشتر از يک دوست مفيد باشد.

چه بسا مسافرتهايي که همسايه آن را با نگهباني از خانه و زندگي برايش شيرين?تر کرده، يا شري که به دليل نزديکي و هم جواري دور نموده است، در حاليکه دوستان و آشنايان با تمام ارادتشان چندان تاثيري در اين امور نمي توانند داشته باشند.

وقتي نقش همسايه در آرامش و رفاه زندگي در نظر گرفته شود، ترجيح خانه ي بدي که همسايگان خوب دارد به خانه ي خوبي که همسايگان مردم آزاري دارد، منطقي به نظر مي رسد

رعايت آداب همسايه داري در دين ما بسيار ارزشمند است و در مورد همسايه به اشکال مختلف سفارش شده است.

امام سجاد فرمودند: مال او را در غياب حفظ کن و در حضور وي را گرامي بدار، در حال ستمديدگي آن را ياري کن، عيبش را شايع نکن، هرگاه از وي بدي ديدي آنرا بپوشان، هرگاه دانستي خير خواهي تو را مي پذيرد در خفا به وي نصيحت کن، هنگام سختي ها تنهايش مگذار، از لغزشش در گذر و گناهش را ببخشاي و کريمانه با وي رفتار کن.(الفقيه ،جلد 2)

برخي از آداب همسايه داري به بيان ساده عبارتند از:

**بايد با همسايه مدارا کرد و تا جائيکه امکان دارد زحمت و آزار همسايه را تحمل کرد. به هر حال تا زمانيکه دوستي برقرار باشد اميد اصلاح رفتار يکديگر بيشتر است تا زماني که لجبازي يا بي توجهي هم به دليل برخوردهاي بد به رفتار هاي بدجوارانه اضافه شود.

امام کاظم فرمودند: حسن همجواري به ترک آزار نيست ،بلکه به شکيبايي بر آزار همسايه است.(کتاب الخصال ص 524)

** تعميرات منزل جرم نيست و هر کسي مي تواند در ملک خودش تصرفات دلخواهش را انجام دهد. اما سر ظهر يا نيمه ي شب، تعميراتي که موجب سر و صداست ممنوع مي باشد.

**درست کردن سرخ کردنيها داخل حياط (تراس)، يا دود کباب و بوي تنباکو راه انداختن ممنوع نيست. ولي اگر همسايه مجبور است با وجود گرماي هوا، کولر را خاموش کند تا دود کباب همسايه را تحمل نکند، يا اگر مشکل بيماريهاي حساسيتي به بو و دود داشته باشند، بي ملاحظه گي در اين امور از بد همسايگي است.

بهتر است اين طور تفريحات به فضاهاي سبز موکول شود.مطمئن باشيد ملاحظه کردن حال همسايه بي پاداش نخواهد بود.

امام صادق ( ع) فرمودند:همسايه داري نيک روزي را مي افزايد.(الکافي ج2)

** پارک کردن ماشين جلوي درب خانه ي همسايه ممنوع است. مگر اينکه همسايه رضايت خود را اعلام کرده باشد. در ممنوعيت اين مسئله، ماشين داشتن يا نداشتن، کمرو يا جسور بودن همسايه هم تاثيري ندارد. تنها رضايت همسايه شرط است.

** تقاضا کردن چيزي از همسايه اشکالي ندارد اما اگر اين تقاضا با تکرار زياد، به شکل مزاحمت در بيايد، يا تقاضا در اموري باشد که معمولا بين همسايه ها چنين تقاضاهايي معمول نيست، نوعي همسايه آزاري خواهد بود.

** هر گونه دخالت، کنجکاوي و تفتش زندگي همسايه ممنوع است. اگر هم قصد نکوکاري در ميان باشد بايد با رعايت موازين اخلاقي انجام شود.

ما در تربيت ديني مامور به تفتيش وضعيت ديگران براي کمک نيستيم اما اگر به هر شکلي متوجه اوضاع نابسامان همسايه شديم موظف به کمک هستيم.

تبيان


 براي حضور در رقابتهاي جام سايتي اف؛
 اردوي تيم کشتي آزاد نوجوانان از 23 مهرماه آغاز مي شود 

 
اردوي تيم کشتي آزاد نوجوانان کشورمان براي شرکت در رقابتهاي بين المللي جام سايتي اف روزهاي 23 مهرماه تا 3 آبان ماه در محل خانه کشتي شماره 2 تهران برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، 22 کشتي گير نوجوان کشورمان به اين اردو دعوت شدند که اسامي آنان به قرار زير است:

42 کيلو: خيراله قهرماني(کرمانشاه) مهدي کارکش(مازندران)

46 کيلو: مرتضي فرزين فر(همدان) مهدي نيازي(تهران)

50 کيلو: پيمان بياباني(تهران) شهاب خوال(خوزستان)

54 کيلو: حسين خدپور(مازندران) شهاب عبادي(خوزستان)

58 کيلو: رضا آقاجاني- امير اکبرزاده(مازندران)

63 کيلو: سامان شجاعي- علي اسماعيل پور (مازندران)

69 کيلو: کامران قاسم پور(مازندران) حامد منافيان(آ.شرقي)

76 کيلو: علي موجرلو(مازندران) آرش نيرآبادي(گلستان)

85 کيلو: امير حسين مير باباشاهي (گيلان) حسين شهبازي (تهران)

100 کيلو: علي اصغر اکبري (مازندران) رضا کريمي(لرستان)

سرمربي: سيد مراد محمدي (مازندران)

مربيان: تورج ظفري – ابراهيم خيراله زاده (تهران)

سرپرست: سيد جعفر موسوي (خراسان رضوي)

ناظر حوزه فني: محمد طلايي

رقابتهاي بين المللي کشتي آزاد جام سايتي اف در رده اي سني نوجوانان و در روزهاي 5 و 6 آبان ماه در شهر کراسنويارسک روسيه برگزار مي شود.


 گــوناگــون  

اين روزها چي مد شده؟

وقتي کره زمين به يک دهکده جهاني تبديل مي شود، مردم کشور ما هم ناگزير است که از ابزاري مانند اينترنت و ماهواره استفاده کند تا به اين دهکده جهاني بپيوندد. اما متاسفانه مطابق عادت معهود اين وسايل هم مانند خيلي از ابزارهاي ديگر به راحتي وارد کشورمان شد، بدون اينکه فرهنگ استفاده از آن در ميان مردم جا افتاده باشد و به اين صورت وسايلي که مي توانست در بسياري از جاها گره گشاي مسائل مردم باشد، تبديل به معضلي شد که شايد حالا نبودنش را به بودنش ترجيح بدهيم.

وقتي جوان ها از اينترنت با کلي امکانات، فقط براي چت کردن استفاده مي کنند، از ماهواره هم به عنوان الگويي براي پوشش و آرايش استفاده خواهند کرد.

دخترها و پسرهاي جوان صرفا براي اينکه به روز باشند، مانند مانکن هاي خارجي لباس مي پوشند و آرايش مي کنند و به اين صورت از فرهنگ اصيل ايراني و سنت هاي پدر و مادر خود دور مي شوند. اکثر والدين تحمل پذيرش چنين وضعيتي را ندارند و خواه ناخواه اين قضيه باعث اختلا ف در خانواده ها مي شود. گاهي اوقات هم برخي از والدين براي اينکه جلوي فرزندان شان کم نياورند و بگويند که مثل قديمي ها فکر نمي کنند، با اين سر و وضع فرزندان شان کنار مي آيند و اين قضيه را اين طور توجيه مي کنند که آنها جوان هستند و بايد جواني کنند.

روانشناسان درباره مد عقايد مختلفي دارند از جمله اينکه: عده اي مد را دليل نوگرايي و تنوع طلبي مي دانند. عده اي آن را ظهور شور و اشتياق جواني در مسيري هدايت نشده تلقي مي کنند. گروهي معتقدند انسان ها به دليل سرخوردگي و نداشتن اعتماد به نفس و خودکم بيني به مدهاي مختلف رو مي آورند و گروهي هم بدون هيچ دليل خاصي و صرفا به خاطر اينکه پديده اي رواج يافته و مبادا آنها از قافله عقب بمانند، از آن تبعيت مي کنند.

اما روح متحول و همواره در تکاپوي انسان ها با تنوع طلبي در عرصه هاي مختلف زندگي عجين شده است. شايد ايجاد مد و پيروي از آن هم، ريشه در همين تنوع پسندي داشته باشد. علا قه به نوشدن، هميشه همراه انسان هاست. اما چه بهتر که اين نوگرايي مطابق و متناسب با فرهنگ همان ملت باشد.

کشورمان از نظر فرهنگ و تمدن به قدري اصالت دارد که احتياج ندارد مردمش درباره پوشش و آرايش از کشورهاي بيگانه وام بگيرد.

معمولا خانواده ها براي کنترل کردن فرزندان شان و اينکه آنها را مقيد به ارزش هاي سنتي کنند به آنها دستور مي دهند واگر فرزندانشان، از سنت ها تبعيت نکنند آن وقت آنچه در انتظارشان است تنبيه است. اما نتيجه اي که عايد والدين خواهد شد معکوس خواهد بود و آنچه که مورد انتظار والدين است، اجراي دستورات از سوي فرزندانشان نخواهد بود. خانواده با توجه به پايبند بودن به ارزش هاي سنتي در مقابل پديده اي به نام مد مي ايستد. اما غالبا مدل هاي ارائه شده از سوي اجتماع در ذهن فرد برتري رواني دارد. الگوهايي که از طرف اجتماع ارائه مي شود براي جوانان پذيرفتني تر است، زيرا ارزش هاي خانوادگي به نوجوان تحميل مي شود در حالي که آن ها در انتخاب الگوهاي بيروني و اجتماعي مختار هستند.

يکي از الگوهاي اجتماعي نوجوانان، گروه همسالا ن هستند.آنها يک سوم شبانه روز و گاهي بيشتر از اين زمان را با هم سپري
مي کنند و همين باهم بودن باعث مي شود که بيشترين تاثيرپذيري را از همديگر داشته باشند. نوجوان الگوي خود را از بين گروه همسال انتخاب مي کند براي اينکه از گروه عقب نماند مسير درست يا غلطي را که گروه در پيش مي گيرد، طي مي کند.

جامعه به خصوص خانواده در راستاي ايجاد و تقويت ارزش هاي سازنده و مثبت مي تواند موثر واقع شود. والدين بايد نوجوان را متوجه اين نکته بکند که داشتن ظاهر زيبا خوب است اما همه چيز در ظاهر آدم ها خلا صه نمي شود. انسان ها اگر زيبايي باطن نداشته باشند در روابط شان با سايرين محکوم به شکست خواهند بود. نوجوان اگر متوجه شود که زيبايي باطن هم ماندگار است و هم ارزشمند و اگر بداند که زيبايي ظاهري تحت الشعاع زيبايي باطني است و بدون آن اصلا نمودي ندارد، مسلما آن وقت به تقويت فضايل اخلا قي بيشتر خواهد پرداخت.

تبيان


 آيا مي‌دانيم ! 

آثار تخريبي خود شيفتگي 

انسان خودشيفته کسي است که بيش از حد تعادل و به شکلي بيمارگونه به خود توجه دارد. اين گونه افراد، بشدت دچار اضطراب هستند و بدترين درد برايشان اين است که کسي به آنها توجه نکند، بنابراين براي جلب توجه ديگران، دست به هر کاري مي زنند. خودشيفتگي هيچ پشتوانه اي ندارد و معمولاً متکي بر توهمات و خيالات فرد است. افراد خود شيفته تصور مي کنند بسيار آدم هاي مهم و بزرگي هستند و جالب اينجاست که مي خواهند ديگران را هم وادار کنندکه اين تصورات باطل را بپذيرند.

انسان خود شيفته، پيوسته خودش و ديگران را گول مي زند و براي بزرگ جلوه دادن خود، دائم دروغ مي گويد و امتيازات مالي و معنوي عجيب و غريبي را به خود نسبت مي دهد و گاه در اين کار به قدري اغراق مي کند که خودش هم دروغ هايش را باور مي کند.

رياکاري يکي از بزرگ ترين ويژگي هاي انسان هاي خود شيفته است. اين افراد به اين حقيقت دست نيافته اند که مهر و علاقه و عشق ديگران به انسان، حاصل صداقت و درستکاري است و چون پس از چندي، چهره واقعي آنها براي ديگران روشن مي شود و ديگر همان توجه و احترام پوشالي اوليه را هم نسبت به آنها نشان نمي دهند، دچار اضطراب، نگراني و رنج دائم مي شوند. انسان خودشيفته دچار عقده حقارت و خود کم بيني است، لذا سعي مي کند با بزرگ جلوه دادن خود، اين کمبودها را پنهان يا انکار کند. انسان خود شيفته بشدت از ديدن و پذيرفتن واقعيت ها مي گريزد و در دنيايي خيالي که براي خودساخته و پادشاه آن است، به سر مي برد. انسان خود شيفته به هيچ وجه شريک مناسبي براي کار و زندگي نيست و ارتباط با او کمترين اعتبار و ثباتي ندارد.انسان هاي خود شيفته فقط صداي خودشان را مي شنوند و افکار خودشان را قبول دارند. آنها به هيچ وجه نمي توانند انتقاد از خود را بپذيرند و پيوسته از ديگران توقع دارند که از آنها تعريف و تحسين کنند. شور و نشاط زندگي در يک انسان خود شيفته وجود ندارد، زيرا او فقط خودش را مي بيند و از ديگراني که عاجزانه، تحسين و توجه آنها را طلب مي کند، غافل است. او پيوسته با اين تصور بي پايه دست به گريبان است که همه افراد دنيا بايد به آرا و نظرات او گردن بنهند و او را قبول داشته باشند و تعصب عجيبي هم درباره عقايد خود دارد و به هيچ وجه زير بار عقايدي که با او موافق نباشند نمي رود. فرد خودشيفته، بشدت بيمار است، اما اگر کسي جرأت کند و اين حرف را به او بزند، بلافاصله به نفهمي متهم مي شود.

يک فرد خودشيفته، ديگران را نيز دچار آسيب هاي رواني جدي مي کند. زندگي با چنين فردي، به خصوص براي کودکان، بسيار دشوار و آسيب رسان است. از آنجا که انسان خودشيفته، معمولاً نمي پذيرد که بيمار است، بايد به اطرافيان او يادداد که حتي الامکان، خود را از تأثير القائات او دور نگه دارند و قوي باشند. واقعيت اين است که انسان تا «مجبور نباشد» با يک فرد خود شيفته زندگي نمي کند و اگر به هر علتي، چنين مشکل آزار دهنده اي براي شما پيش آمده است، سعي کنيد از بحث با او بپرهيزيد، زيرا جز خردشدن اعصاب و کلافگي،نتيجه اي نخواهد داشت.


 كوتاه از ورزش جوانان 

استراحت جوانان واليباليست ايراني در نخستين روز مسابقات آسيايي 

تيم ملي واليبال جوانان کشورمان در نخستين روز مسابقات قهرماني آسيا که در تاريخ هفتم مهربرگزار مي شود استراحت دارد و بازي نخواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به دليل انصراف تيم ملي قطر از حضور در شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني قاره آسيا و با توجه به آنکه اين تيم طبق برنامه ريزي اوليه نخستين حريف ايران در مسابقات بود ملي پوشان کشورمان در گام نخست با استراحت مواجه شدند. در گروه دوم اين رقابت ها نيز ديدار روز نخست حريف کويت و در گروه سوم ديدار روز نخست حريف پاکستان برگزار نمي شود.

گفتني است، اين مسابقات از هفتم مهر آغاز و چهار تيم برتر جواز حضور در مسابقات جهاني سال 2013 را به دست خواهد آورد.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون