جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2597- تاریخ : 1391/06/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:
براي لغو تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس بايد مراحل قانوني طي شود

در نامه جنبش دانش‌آموزي ايران اسلامي به احمدي‌نژاد عنوان شد:
براي مقابله با هتاکي به مقدسات مسلمانان از ساز‌وکارهاي حقوقي استفاده شود


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:
 براي لغو تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس بايد مراحل قانوني طي شود 

 
وزيرآموزش‌وپرورش گفت: تا حالا مگر مصوبه‌اي داشته‌ا‌يم که گفته باشد آموزش وپرورش چه روزي درس بدهد؟ تنها اين شوراي عالي آموزش وپرورش بوده که تصميم گرفته است. حميدرضا حاجي‌بابايي در گفتگو با «توانا»، در پاسخ به اين پرسش که «چه ضمانتي براي اجراي تعطيلي پنجشنبه‌ها وجوددارد و اينکه وزيربعدي آن را حذف‌نکند»، اظهارداشت: بند الف راهکار1،1 در سندتحول بنيادين آموزش‌وپرورش بر «متناسب‌‌سازي حجم و محتواي کتاب‌درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمندي‌ها و ويژگي‌هاي دانش‌آموزان» و راهکار21،6 بر «تحول در ساختار و مديريت زمان آموزش در مدارس و تعيين و متناسب‌سازي ساعات و روزهاي آموزشي در طول هفته» اشاره دارد.وي در واکنش به اين جمله که «اين راهکارها به معناي تعطيلي پنجشنبه‌ها نيست و ممکن‌است وزيربعدي عنوان‌کند که درنظردارد روز ديگري را تعطيل کند»، گفت: حرف شما درست است ولي به همين راحتي نمي‌تواند تغييردهد.

حاجي‌بابايي ادامه‌داد: در فصل‌هفتم سندتحول بنيادين آموزش‌وپرورش عنوان‌شده‌است «سياستگذاري و تصميم‌گيري کلان و نيز ارزيابي و نظارت راهبردي فرايند تحول بنيادين نظام تعليم وتربيت رسمي عمومي بر پايه اين سند برعهده شوراي‌عالي‌انقلاب‌فرهنگي است» و از سوي ديگر در بخش ديگري آمده است «شوراي‌عالي آموزش‌و‌پرورش با استفاده از همه ظرفيت وزارت آموزش‌و‌پرورش و ساير نهادها و امکانات کشور مسئوليت بررسي، تصويب و ابلاغ سياست‌هاي اجرايي، طراحي سازوکار تحقق اهداف، اصلاح ساختارها و فرايندهاي مربوط، به روزآوري و ترميم، هماهنگي و انسجام در سياست‌ها و برنامه‌ها و نظارت بر حسن اجراي برنامه‌هاي تحول راهبردي را برعهده دارد».

وي افزود: براين اساس بايد شوراي‌عالي آموزش‌و‌پرورش مصوب‌کند و ما تمام اين اقدامات را انجام‌داديم و در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نيز مصوب‌کرديم.

* مگر مصوبه‌اي‌داريم که گفته‌باشد آموزش‌و‌پرورش چه روزي درس‌بدهد؟

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که «آيا تعطيلي پنج‌شنبه‌ها نياز به مصوبه مجلس هم دارد؟» بيان کرد: تا حالا مگر مصوبه‌اي داريم که گفته باشد آموزش وپرورش چه روزي درس بدهد؟ و تنها اين شوراي عالي آموزش و پرورش بوده که تصميم گرفته است. وي ادامه داد: 17سال است که پيش‌دانشگاهي روزهاي چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه تعطيل است، چه کسي تصويب کرده است؟

حاجي‌بابايي افزود: چه کسي تصويب کرده که مدارس يک‌نوبته يا دونوبته باشد و چه کسي تصميم‌گرفته است که معلم 32 ساعت يا 34 ساعت درس بدهد؟ وي اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، تحول بنيادين براساس فلسفه تعليم و تربيت بايد در هيئت دولت مصوب شود که به جز در هيأت دولت، در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز مصوب کرديم.

وزيرآموزش‌وپرورش تأکيدکرد: اگر قراراست تعطيلي روزهاي پنجشنبه تغييرکند، بايد وزيرآينده نيز مراحل قانوني را طي کند.


 در نامه جنبش دانش‌آموزي ايران اسلامي به احمدي‌نژاد عنوان شد:
 براي مقابله با هتاکي به مقدسات مسلمانان از ساز‌وکارهاي حقوقي استفاده شود 

جنبش‌دانش‌آموزي‌ايران‌اسلامي از رئيس ‌جمهور خواست تا به نمايندگي از ملت‌ايران و همه ملت‌ها و دولت‌هاي عضو جنبش‌عدم‌تعهد با پديده‌شوم هتاکي به مقدسات مسلمانان برخورد‌کند. به گزارش شاپرك و به نقل از روابط عمومي و اموربين‌الملل دفترمرکزي اتحاديه‌‌ انجمن‌هاي ‌اسلامي‌ دانش‌آموزان، جنبش‌دانش‌آموزي‌ايران‌اسلامي با انتشار نامه‌اي خطاب به محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان و رئيس جنبش کشور‌هاي غيرمتعهد از وي خواست تا از اختيارات خود براي جلوگيري از ادامه هتاکي‌ها به مسلمانان استفاده‌کند.

متن اين نامه به شرح ذيل است:

«جناب آقاي دکتر احمدي‌نژاد

رياست محترم جنبش غير متعهدها

همانگونه که حضرتعالي استحضارداريد براي چندمين‌بار توسط ايادي نظام‌صهيونيستي حاکم بر جهان نسبت به مقدسات ديني انسان‌ها و مسلمانان جهان خصوصا، تهمت‌ها و اهانت‌هاي بي‌شماري رواداشته شده است که اين امر با هيچيک از موازين آزادي‌بيان و عقيده در منشور‌سازمان‌ملل‌متحد و در بيانيه‌ها و جريان‌حقوقي اجلاس‌سران کشورهاي غير‌متعهد سازگاري نداشته و دقيقا خلاف آن را نشان‌مي‌دهد. حضرتعالي مستحضرهستيد که در پي جنگ نرمي که لابي صهيونيست در آمريکا عليه دين مبين اسلام به راه انداخته نيز براي چندمين بار پيامبراعظم(ص) مورد اهانت قرارگرفته و قلب همه آزاديخواهان جهان و به ويژه مسلمانان جريحه‌دار شده است. به همين منظور جنبش دانش‌آموزي به نمايندگي از جوانان و دانش‌آموزان مسلمان از حضرتعالي تقاضادارند تا به نمايندگي از ملت ايران و همه ملت‌ها و دولت‌هاي عضو جنبش عدم‌تعهد با اين پديده‌شوم در مجامع بين‌المللي و با سازوکارهاي حقوقي از طريق روابط بين‌الملل مقابله نموده و خواسته‌هاي ذيل را منعکس فرماييد:

1. با توجه به بندي از بيانيه پاياني اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران مبني بر محکوميت و مقابله با هرگونه اقدامات هتاکانه نسبت به اديان الهي از جنابعالي خواسته مي‌شود تا با توجه جريان برنامه‌ريزي شده و هدايت شده از سوي دولت آمريکا و رژيم اشغال‌گر قدس، از کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بخواهيد هرگونه ارتباط و تعامل در زمينه‌هاي اقتصادي و سياسي را تا زمان مجازات و برخورد با عاملين اين هتاکي و عذرخواهي دولت آمريکا به حالت تعليق در‌آوند.

2. نظر به تکرار چنين اتفاقاتي در فضاي بين‌الملل و نبود منع قانوني از سوي سازمان‌هاي جهاني، لازم است تا قوانين و لوايحي براي مجرم شناخته‌شدن و مجازات عاملين توهين‌کننده به اديان الهي از سوي جنبش‌عدم تعهد تعريف و علاوه بر ملزم‌شدن کشورهاي عضو براي اجراي آن، رايزني‌هاي لازم براي تصويب آنها در سازمان ملل نيز صورت پذيرد.

از آنجا که فضاي رسانه به ويژه رسانه‌هاي اينترنتي در نشر و ترويج افکار توهين‌آميز و مسموم نقش بسزايي دارند، لازم است تا قانوني جهت منع‌انتشار هرگونه مطلب توهين‌کننده به اديان‌الهي از سوي جنبش‌عدم‌تعهد تعريف و کشورهاي عضو ملزم به اجراي آن شوند.

4. کميته‌اي به منظور تحقيق و تفحص براي شناسايي عاملين توهين به مقدسات دين‌اسلام و مجازات آنان تا تحقق بند يک و دو از سوي جنبش‌عدم‌تعهد تشکيل‌شده و روند پيگيري امور به اطلاع عموم کشورهاي عضو و ملت‌هاي دنيا برسد.

5. با توجه به پيش‌روي بودن اجلاس مجمع‌عمومي سازمان‌ملل، لازم است تا مهمترين رويکرد اين سفر، فراهم نمودن بستري جهت مقابله و مجازات با توهين‌کنندگان به مقدسات دين مبين اسلام قرارگيرد.

جنبش دانش‌آموزي آمادگي دارد به حضرتعالي درخصوص تحقق بندهاي فوق با تمام توان ياري رساند تا انشاءالله در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي ديگر شاهد اين‌گونه پديده‌هاي زشت و غائله‌هاي صهيونيستي نباشيم.

مستدعي است از اختيارات قانوني خود به عنوان رئيس جنبش غيرمتعهدها، به نمايندگي از ملت‌مسلمان و آزاديخواه ايران بهره برده و اين خدمت بزرگ الهي را به جهانيان عرضه داريد.

پيروز و سربلند باشيد.

جنبش دانش‌آموزي ايران اسلامي»


 كاغذ اخبـار 

حداکثر مهلت برخورداري از معافيت تحصيلي دانش آموزان اعلام شد

معاون مشمولان و امور معافيتهاي سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: حداکثر مهلت مجاز براي برخورداري از معافيت تحصيلي
دانش آموزان تا پايان 20 سالگي است. به گزارش مهر، سرهنگ محمدرضا اکبرحلوايي درخصوص سنوات مجازتحصيل در مقطع‌متوسطه اظهارداشت: برابر قانون خدمت وظيفه عمومي حداکثر مهلت مجاز براي برخورداري از معافيت تحصيلي براي دانش آموزان تا پايان 20سالگي است و به منظور فراهم آوردن شرايط مناسب براي تحصيل مشمولاني که براساس قانون قبل براي خود برنامه ريزي کرده بودند تسهيلاتي پيش‌بيني شده است. وي بيان داشت: براساس تصميمات اتخاذشده مشمولاني که درمهرماه سال91 در پايه‌هاي دوم متوسطه و بالاتر به تحصيل اشتغال دارند متناسب با رشته‌هاي تحصيلي، براي رشته‌هاي کار ودانش و فني- حرفه اي حداکثر تا پايان 22سالگي و براي رشته‌هاي نظري که داراي دوره پيش دانشگاهي هستند حداکثر تا پايان 24سالگي مي توانند به تحصيل ادامه دهند.

سرهنگ حلوايي در خصوص مشمولاني که از مهرماه سال 91 در پايه اول‌متوسطه به تحصيل اشتغال دارند، گفت: اينگونه مشمولان حداکثر تا پايان20سالگي مجازبه تحصيل هستند و پس از آن، در مهلت يکساله معرفي خود به وظيفه‌عمومي قرارمي گيرند.معاون مشمولان و امور معافيتهاي سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: به منظور مساعدت براي فراغت از تحصيل مشمولان دانش آموز، برابر هماهنگي به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش، مشمولاني که در زمانهاي تعيين شده موفق به فراغت از تحصيل نشده اند مي توانند در مهلت يکساله معرفي خود به وظيفه عمومي، بدون بهره مندي از معافيت تحصيلي به تحصيل ادامه دهند.


آمادگي آتش نشاني براي بازگشايي مدارس

معاون عمليات سازمان آتش نشاني گفت:71 اکيپ سيار آتش نشاني در سطح شهر تهران همزمان با بازگشايي مدارس مستقر مي شوند. به گزارش مهر، فتح‌اله‌تيموري با اشاره به آمادگي اين سازمان براي بازگشايي مدارس اظهارداشت: اين سازمان همچنين با استقرار 71 اکيپ سيار از 5 منطقه عملياتي آتش نشاني در خيابانها، ميادين پرتردد و در ساعات پيک ترافيک از ساعت 7 تا 30/9 صبح و 30/15 تا 20 شب، پوشش ايمني مناسب را فراهم کرده است. وي ادامه داد: صدها آتش نشان با بهره‌گيري از خودروهاي پيشرفته آتش‌نشاني و نجات و در قالب 184 گروه آتش‌نشاني در نقاط مختلف پايتخت آماده سرويس دهي و امدادرساني به شهروندان هستند تا بتوانند با آمادگي کامل در کوتاهترين زمان ممکن خود را براي ارائه خدمات ايمني به صحنه حوادث احتمالي برسانند.معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني با تأکيد بر اهميت مشارکت و همکاري شهروندان در کاهش حوادث از عموم شهروندان در نقاط مختلف تهران خواست تا در صورت مشاهده هر نوع حادثه سريعاً با سامانه 125 آتش نشاني تماس بگيرند و با حفظ خونسردي نوع حادثه، وسعت و آدرس دقيق محل وقوع آن را اعلام کنند.


قائم مقام سازمان دانش آموزي خبر داد:

ايجاد بانک اطلاعاتي جامع عمره دانش آموزي کشور

بانک‌اطلاعاتي مديران، معاونين و روحانيون کاروان‌ها با جمع‌آوري و شناسايي داشته هاي عمره‌دانش‌آموزي ايجادشد. به گزارش پانا، قائم‌مقام معاون وزير در اين سازمان با اعلام خبرفوق افزود: براساس اين طرح، دوره‌هاي آموزشي براي مديران، معاونين و روحانيون کاروان هاي عمره دانش آموزي برگزارمي شود و صرفاً افرادي مي توانند در عمره سال 91 به عنوان مدير، معاون و روحاني حضور يابند که دوره هاي فوق را گذرانده باشند.داودروستايي در تشريح سامانه مذکور گفت: با ايجاد اين بانک، فرهنگياني که داراي کد حج و زيارت بوده و توانايي اداره هر يک از امور عمره دانش آموزي را داشته باشند، شناسايي شده و از توانايي اين عزيزان استفاده مي شود. وي با اعلام سرفصل هاي دوره مذکور گفت: آموزش هاي عمومي شامل آشنايي با اماکن مقدس سرزمين وحي، مديريت کاروان و آموزش هاي تخصصي شامل: تاريخ اسلام، آشنايي با ويژگي هاي جوان و نوجوان، برنامه فرهنگي، شيوه هاي برخورد و ارتباط با دانش آموزان، مديريت فعاليت هاي گروهي دانش آموزي با همکاري بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت برگزار مي شود.براساس گزارش روابط عمومي سازمان دانش آموزي جمهوري اسلامي ايران، سال گذشته 4 هزارو 320 دانش آموز به عمره مفرده اعزام شدند.


شيوه‌نامه کيفيت‌بخشي به مدارس شبانه‌روزي دوره راهنمايي اعلام شد

شيوه‌نامه اجرايي کيفيت بخشي مدارس شبانه‌روزي دوره راهنمايي تحصيلي ابلاغ شد. به گزارش «توانا»، شيوه‌نامه اجرايي کيفيت بخشي مدارس شبانه روزي دوره راهنمايي تحصيلي طي بخشنامه‌اي از سوي ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش سراسرکشور ابلاغ شد.در اين بخشنامه آمده است: در راستاي تحقق مفاد بند«د» ماده19 قانون برنامه پنجم توسعه‌کشور و تحقق ماده2 اساسنامه مدارس شبانه‌روزي و شاخص‌هاي موافقت‌نامه با استان‌ها براي سال تحصيلي92-91، شيوه‌نامه اجرايي برنامه کيفيت بخشي مدارس شبانه روزي دوره راهنمايي تحصيلي جهت اجرا ابلاغ مي‌شود.هدف کلي آن است که در پايان برنامه پنجم توسعه تعداد480 باب (50 درصد مدارس شبانه روزي دوره راهنمايي تحصيلي) در ابعاد مختلف (دروندادها، فرايندها و همچنين محصول و برونداد نهايي) بهبود و به اهداف و استانداردهاي اين شيوه نامه دست يابند.

حاجي بابايي و دانشجو به کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس فراخوانده شدند

حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و کامران دانشجو وزير علوم براي پاسخ به سوال نمايندگان به کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس فراخوانده شدند. به گزارش مهر، بررسي طرح دو فوريتي معافيت مدارس خيرين مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداري و انشعاب، بررسي لايحه بيمه بيکاري و بررسي طرح سازماندهي نحوه استخدام در ادارات و نهادها و مراکز دولتي وابسته به دولت و مراکز نيمه دولتي دستور کار روز يکشنبه (امروز) کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس است.کميسيون از وزير علوم دعوت کرده تا سه شنبه پاسخگوي سوال الياس نادران نماينده تهران و سوال علي ايرانپور نماينده مبارکه باشد همچنين قرار است حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش هم براي پاسخ به سوال نادر قاضي پور و جواد جهانگيرزاده نمايندگان اروميه و حميد رسايي نماينده تهران در کميسيون حاضر شود.


بررسي جزئيات طرح استخدام معلمان حق‌التدريس در صحن علني مجلس

بررسي مواد طرح اصلاح ماده (17) قانون تعيين تکليف استخدامي معلمان حق التدريس و آموزشياران نهضت سواد آموزي که کليات آن مرداد ماه سال جاري به تصويب رسيده بود اين هفته در دستور کار صحن علني مجلس قرار دارد.به گزارش مهر، گزارش کميسيون آموزش و تحقيقات در مورد طرح اصلاح ماده (17) قانون تعيين تکليف استخدامي معلمان حق التدريس و آموزشياران نهضت سواد آموزي دومين دستور کار صحن علني مجلس است.کليات اين طرح مرداد ماه سال جاري به تصويب رسيده بود. در صورت تصويب نهايي اين طرح ظرف 2سال کليه مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي خريد خدمت آموزشي که با وزارت آموزش و پرورش همکاري داشته اند در اولويت استخدام قرارمي‌گيرند.


موفقيت فيلم به سوي روشنايي از سيستان و بلوچستان در سي امين جشنواره فيلم كوتاه دانش آموزي كشور

سي امين جشنواره فيلم‌كوتاه دانش‌آموزي‌كشور دراستان خراسان‌شمالي(بجنورد) باحضور دانش‌آموزان فيلمسازكشور برگزارگرديد. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از اداره كل آموزش و پرورش استان سيستان وبلوچستان، دراين جشنواره،فيلم "به سوي روشنايي" به كارگرداني دانش‌آموز سينا‌نوري‌دلاور از استان سيستان‌وبلوچستان به عنوان برگزيده بخش جشنواره فيلم كوتاه پسران اعلام وموفق به دريافت تنديس سي امين جشنواره فيلم كوتاه دانش آموزي كشور گرديد.


 قـلـم معـلــم 

خودتنظيمي در يادگيري زبان انگليسي

فرهاددردي نژاد، استاديار زبان‌انگليسي، دانشگاه تربيت‌دبير شهيدرجايي

عبدالوهاب‌آقاصفي‌بروجني، دانشجوي‌كارشناسي‌ارشد آموزش‌زبان‌انگليسي و دبيرزبان‌انگليسي ‌مدارس شهرري

قسمت ششم

در مدل زيمرمن(2002) كه مطالعه حاضر بر آن پايه مبتني است، خودتنظيمي در يادگيري داراي سه مرحله انديشه قبلي، يادگيرنده به مطالعه‌اي مربوطه را طرح ريزي مي كند. يادگيرنده در اين مرحله از عقايد و افكار خود-انگيزشي مثل خودباوري و علاقه دروني بهره مي برد. بعد از مرحله انديشه قبلي، يادگيرنده در مرحله عمل به اجراي عيني تكليف مي پردازد و در همين حين حالت كنترل بر خود را با مرور دستورالعمل ها براي خود، تمركز حواس و به كارگيري راهبردهاي مرتبط با تكليف مربوطه حفظ مي كند.

نهايتا در مرحله سوم، يادگيرنده خودتنظيم گر به تفكر در مورد تكليف انجام شده و به قضاوت در مورد مراحل قبلي از طريق خودارزيابي و استنادهاي علي مي پردازد. در اين مرحله يادگيرنده به كل فرآيند از اين منظر كه آيا عملكردش رضايت بخش بوده است يا نه، واكنش نشان مي دهد و در مورد اصلاحات احتمالي در تكاليف مشابه تصميم مي گيرد.

3. ويژگي هاي يادگيرنده خودنظم جو در درس زبان انگليسي

براساس آنچه گفته شد، خصوصيات زبان آموزي خودنظم‌جو در يادگيري زبان انگليسي را مي توان اين گونه خلاصه كرد(با اقتباس از زيمرمن، 2002 و ماگنو، 2009):

آنها مي دانند چه طور فرآيندهاي ذهني خود را طراحي و كنترل كنند تا به سمت اهداف شخصي‌شان پيش بروند.

مثلا تصميم مي گيرند مهارت صحبت كردن را تا به دست آوردن تسلط نسبي بر مهارت شنيدن به تأخيربياندازند.

با بسياري از راهبردهايي مثل تكرار، به كارگيري كلمات جديد در متن، دسته بندي مفهومي كلمات و اصطلاحات جديد، حدس زدن معناي كلمات ناشناخته با توجه به عبارات و كلماتي كه از قبل مي دانند و غيره، استفاده مي كنند.

داراي عقايد خودانگيزشي مثل اعتماد به نفس و خودباوري هستند و مي دانند چگونه آن ها را كنترل كنند و از آن ها در موقعيت هاي مختلف بهره ببرند. براي مثال، براي انجام مكالمه به زبان دوم راغب هستند. انگيزه هاي دروني خود را تقويت مي كنند، با سطح بالاي خودباوري كه دارند تا حدود اضطراب يادگيري زبان را كنترل مي كنند.

ادامه دارد.....

برگرفته از رشد آموزش زبان، تابستان 91


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون