جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2553- تاریخ : 1391/04/31 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در اجلاس روساي آموزش و پرورش:
وظيفه مربي تربيتي مديريت فضاهاي تربيتي است

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:
اصلاح آيين نامه 3 سال اول دبيرستان بر اساس نظام فعلي


كاغذ اخبـار


پايان آموزش 5هزارمربي پايه‌هاي دوم و ششم ابتدايي


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در اجلاس روساي آموزش و پرورش:
 وظيفه مربي تربيتي مديريت فضاهاي تربيتي است 

نغمه علي بيك زاده - خبرنگار شاپرك

رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و جماعات وظيفه "مربي تربيتي" را مديريت تربيتي و رصد تربيتي عنوان كرد. به گزارش شاپرك حجت‌الاسلام تقوي در آخرين روز اجلاس سه روزه رؤساي آموزش و پرورش گفت: آموزش وپرورش مي كوشد با به كارگيري و فراهم آوردن امكانات لازم، قابليت هاي جامعه را بالاببرد و دانش آموزان را براي حضور در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي آماده كند.وي بخشي از رسالت آموزش وپرورش را "آگاهي‌بخشي" و قسمت ديگري از وظايف آموزش‌وپرورش را "تربيت" دانست. تقوي ادامه داد: آموزش‌وپرورش در بخش تعليم، رسالت دانش افزايي را برعهده دارد. وي دانش‌افزايي را در غياب تربيت چنين توصيف‌كرد: در اين آموزش هيچ خيري وجودندارد و اين مصرع را شاهدآورد: "چو دزدي با چراغ آيد گزيده‌تر برد كالا". وي افزود: دانشي كه در خدمت تربيت قرارنگيرد، مشكل آفرين است.

رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و جماعات گفت: انبياء براي اين آمدند كه گنجهاي وجود انسان را شناسايي كنند و تربيت منشاء هرتحولي است كه بايد در انسان ايجادشود. تقوي با اشاره به "الرب في الاصل : التربيه" گفت: يكي از اسامي خدا تربيت است و تربيت، بسترسازي است كه مربي انجام مي دهد تا استعدادهاي انساني متربي خود را به شكوفايي برساند. وي متذكرشد: تربيت امري تدريجي است و انفجاري و دفعي نيست.بلكه بسترسازي براي شكوفايي استعدادهاي فطري است. وي ادامه داد: ما در تربيت بايد به واژه تزكيه توجه كنيم. تقوي، تزكيه را عامل پرورش و رشد روح انسان معرفي كرد و گفت : شايد رمز اين مسئله تقدم تزكيه بر تربيت است. وي علم و آموزش را مقدمه اي براي تربيت دانست و گفت: ما در هيچ كجاي قرآن نداريم «قدافلح من "تعلم"» بلكه قرآن مي فرمايد: «قد افلح من "تزكي"» سپس وي با اشاره به آيه قرآني "يا ايها الرسول بلغ" گفت: در جاهايي خدا به پيامبر امر مي كند: اطلاع رساني كن، يا هدايت كن، يا "مذكر" باش. اين تذكر همان خودآگاهي است. وي گوشزدكرد: شيوه هاي "مذكر" در بحث استانداردهاي تربيت مطرح است.

حركت تربيتي بايد از درون خود انسان آغازشود

رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در باب تربيت گفت: از تربيت انتظار آگاهي‌بخشي نمي رود، همچنين تربيت منشاء تعقل هم نيست. بلكه تربيت آنچيزي است كه آگاهي را به خودآگاهي تبديل كند و تا زمانيكه آگاهي به خودآگاهي نيانجامد، تربيت ناقص است و تحقق پيدانكرده است.وي ادامه‌داد: انسان خودآگاه، خودانگيخته مي شود. وي به آيه شريفه "ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما با‌نفسهم" اشاره كرد و چنين استنتاج كرد: براي جلوه‌گرشدن تربيت، نبايد دانش‌آموزان براي مشاركت در فعاليت‌هاي‌تربيتي "اجبار" داشته باشند.  وي تربيت را داراي شاخصه ها و معيارهايي دانست و گفت: "ذكر" آگاهي است و با غفلت مبارزه مي كند. تقوي در ادامه گفت: در سوره حديد، قرآن مي فرمايد: "لقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ": ما پيامبران را فرستاديم تا مردم به برپايي قسط قيام‌كنند و همت كنند.

وي تأكيدكرد: طبق آيه، مردم خودشان براي برپايي عدل بايد قيام كنند و عدل را به پادارند و پيامبر براي انجام اين كار نيامده است. سپس رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و جماعات در توضيح اينكه "متولي امر تربيت كيست" گفت: حضور تربيت در كل سيستم بايد فعال شود.مربي تربيتي بايد مديريت تربيتي و رصد تربيتي را انجام دهد و امورتربيتي به اين معنا متولي امر تربيت است. اما هر كلاس و هر معلم بايد وظيفه تربيتي اش را انجام دهد. وي ايجاد فضاي تربيتي را از وظايف مربي تربيتي دانست و گفت: خانواده، مدرسه، محل كار، جامعه و كوچه و بازار فضاهاي تربيتي هستند و سهم مدرسه و مربي تربيتي را بايد از كيفي به كمي تبديل كرد تا قابل اندازه گيري باشد. وي گفت: با ارائه كارنامه تربيتي مي توانيم ميزان تأثير تربيت را كمي كنيم.

وي خودشناسي و سپس خودآگاهي را از مراحلي كه بايد در ضمن تربيت حاصل شود، عنوان كرد و گفت: انسان از موجوداتي است كه مي تواند آگاهي را به خودآگاهي تبديل كند. وي سپس گرامي داشتن شخصيت دانش آموزان را يكي از عوامل جلوگيري از انحراف ايشان عنوان كرد و گفت: حضرت علي(ع) مي فرمايند: اكرموا اولادهم، احسنو آدابهم: شخصيت فرزندانتان را گرامي بداريد تا از اكرام آنها به رفتار نيكو برسيد. وي متذكرشد: در مقابل تحقير شخصيت موجب انحراف مي شود. وي در ادامه گفت: با وجود عزت نفس است كه آزادي و وارستگي حاصل مي شود. تقوي در آخرين مرحله، بيداري وجدان را الزامي دانست و گفت: وجدان داروي بسيارعجيبي است و داور بسيارخوبي است كه در درون انسان است.


 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:
 اصلاح آيين نامه 3 سال اول دبيرستان بر اساس نظام فعلي 

 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش به اصلاح آيين نامه 3 سال اول دبيرستان بر اساس نظام فعلي نيز اشاره کرد و گفت: اين آيين نامه از ترمي به سالي ـ واحدي تغيير مي يابد. به گزارش «توانا»، ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزير آموزش‌وپرورش در سومين از بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش، اظهارداشت: ابلاغ مديران مدارس تحت پوشش مجتمع هاي آموزشي بايد حتماً با هماهنگي مديران اين مجتمع ها انجام شود. وي با بيان اينکه آيين نامه بزرگسالان پيش دانشگاهي به زودي اصلاح مي شود، گفت: اين آيين نامه متناسب با سالي ـ واحدي اصلاح خواهد شد.

سحرخيز درباره گروه هاي آموزشي نيز بيان کرد: ساماندهي و هدفمند کردن ساعات گروهاي آموزشي امسال ابلاغ شده است و بايد از ابلاغ 24 ساعت براي يک نفر به عنوان سرگروه و عضو دبيرخانه پرهيزشود. وي ادامه داد: اميدواريم از ساعات کسري موظف بتوانيم در بعضي از استان ها، افراد گروه هاي آموزشي را تقويت کنيم اما فعلاً فصل الخطاب، بخشنامه هاي ارسالي است.معاون آموزش‌متوسطه وزير آموزش‌وپرورش با بيان انيکه بايد مدارس نمونه دولتي به عدد موردنظر برسد، گفت: پيمان نامه اي را با مديران کل داشتيم و انتظار داريم که اين مدارس پيشگام در هوشمندسازي باشد؛ درغير اين صورت همان نامه اي را به امضا با مديران رسانديم به اوليا تقديم مي کنيم تا بدانند که چه قراري بوده است.

وي به اصلاح آيين نامه 3 سال اول دبيرستان بر اساس نظام فعلي نيز اشاره کرد و اظهار داشت: اين آيين نامه از ترمي به سالي ـ واحدي تغيير مي يابد که در حال انجام کارهاي کارشناسي است و اگر روساي آموزش و پرورش نظري دارند، ارائه دهند.سحرخيز از راه‌اندازي کارگروه هاي تيمز و پرلز براي علوم و رياضي در دوره راهنمايي و متوسطه از اول مهر خبر داد.


 كاغذ اخبـار 

معاون وزير آموزش و پرورش:

هوشمندسازي در مدارس غيردولتي مورد تاکيد است

معاون وزيرآموزش‌وپرورش و رييس سازمان مدارس‌غيردولتي، توسعه مشارکتهاي مردمي‌و‌خانواده گفت: هوشمندسازي مورد تاکيد مدارس غيردولتي است. فرشته حشمتيان در گفتگو با پانا و در پاسخ به اين پرسش که وضعيت هوشمندسازي در مدارس غيردولتي چگونه است؟ اظهارکرد: هوشمندسازي مورد تاکيد مدارس غيردولتي است.رييس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکتهاي مردمي و خانواده افزود: در بررسي هايي که در سطح مدارس غيردولتي داشته ايم، هوشمندسازي به مراتب خيلي بيشتر از مدارس دولتي پيش رفته است. معاون وزير‌آموزش‌وپرورش با بيان اينکه هوشمندسازي در مدارس غيردولتي به نحو مطلوبي انجام مي شود، خاطرنشان کرد: بازديدهاي بسياري از مدارس انجام داده ام و هوشمندسازي به نحو مطلوب انجام مي شود و بسياري از مدارس هوشمندسازي را اجرا کرده و بخشي هم که انجام نداده اند در حال اقدام هستند که فکر مي کنم در اين موضوع يک سبقت خوبي در بين مدارس غيردولتي ايجاد شده است.

حاجي‌بابايي:

امسال 90 درصد دانش‌آموزان فقط در نوبت صبح تحصيل خواهند كرد

وزير آموزش و پرورش گفت: امسال 90درصد دانش‌آموزان را در هر سه مقطع تحصيلي به نوبت صبح منتقل خواهيم كرد چرا كه معتقديم دانش‌آموزان بايد از شرايط عادلانه‌اي براي تحصيل برخوردار شوند. به گزارش ايسنا، حميدرضاحاجي‌بابايي در بيست‌ونهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور با بيان اينكه سال 91 پركارترين سال آموزش وپرورش است، گفت: مهر امسال را پرنشاط‌‌تر از سال‌هاي پيش آغازخواهيم‌كرد، چرا كه تحول بنيادين در آموزش و پرورش آغاز شده و شاهد اتفاقات خوبي خواهيم بود. وي با بيان اينكه تاكنون 37 هزار مدرسه به اينترانت (شبكه ملي مدارس) متصل شده است، گفت: 24 هزار مدرسه نيز هوشمندسازي مي‌شود و هر ساله مطابق با برنامه‌هاي سند تحولي تغييرات خوبي را خواهيم داشت.

حاجي‌بابايي درباره تغيير كتب درسي نيز گفت: تغيير كتب پايه اول ابتدايي از سال گذشته آغاز شده و امسال كتاب‌هاي جديدي را براي پايه دوم و ششم تدوين كرده‌ايم كه دانش‌آموزان اين دو پايه سال جديد را با كتاب‌هاي جديد آغازخواهندكرد. وي ادامه داد: روند تحول كتاب‌ها و محتواي درسي تا شش سال آينده ادامه خواهد داشت و همه كتب براساس برنامه درس ملي تدوين و تعريف خواهد شد.


رييس سازمان مدارس غيردولتي:

پيش‌دبستاني‌هاي داير در مدارس، مختلط نخواهندبود

رييس سازمان مدارس‌غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي و خانواده آموزش‌و‌پرورش گفت: در مدارسي كه پيش‌دبستاني در آنها دايرمي‌شود، كلاس‌هاي مختلط نخواهيم داشت و اين مراكز متناسب با جنسيت مدرسه تنظيم مي‌شوند. به گزارش ايسنا، فرشته حشمتيان در سومين روز از بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور افزود: براساس سياست‌هاي وزارت آموزش‌وپرورش پيش‌دبستاني غيردولتي است و صدور مجوزها براي راه‌اندازي اين مراكز از سوي سازمان مناطق دولتي و مشاركت‌هاي مردمي آموزش و پرورش انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه هيچ‌گونه مسئوليت فضا براي راه‌اندازي پيش‌دبستاني نداريم، افزود: مديران مناطق توجه داشته باشند كه صدور مجوزها براي متقاضيان تسريع و محدوديت مكاني براي آنها لحاظ نشود، چرا كه هدف آموزش‌و‌پرورش توسعه و گسترش پوشش تحصيلي نوآموزان است. وي گفت: در صدور مجوز براي مراكز پيش‌دبستاني مربيان در اولويت قراردارند و در راه‌اندازي پيش‌دبستاني‌ها در مدارس نيز بايد جنسيت دانش‌آموزان مورد توجه قرارگيرد و مدارس پيش‌دبستاني مختلط نخواهيم داشت. حشمتيان تاكيدكرد: يك‌نوبته‌بودن مدارس غيردولتي در دستور كار اين سازمان قرار دارد و تمام برنامه‌ها و سياست‌هاي اجرايي مدارس دولتي در مدارس غيردولتي نيز لازم‌الاجراست. معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي و خانواده آموزش و پرورش همچنين گفت: آموزش از راه دور يكي از روش‌هاي معمول آموزش در دنياست و با توجه به اينكه سازمان مدارس غيردولتي نيز بر آموزش از راه دور نظارت دارد، امسال اصلاح آيين‌نامه امتحانات نيز در دستور كار قرار گرفته و مناطق بايد بر اين حوزه نظارت جدي داشته باشند. حشتميان گفت: بايد در اتاق فكر مدارس توجه به تخصص اولياء و تقويت انجمن اولياء و مربيان مورد توجه قرارگيرد.


رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش خبرداد:

آغاز امتحانات شهريور دانش‌آموزان از 23 مرداد

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از برگزاري امتحانات شهريورماه دانش‌آموزان از 23 مرداد خبرداد و گفت: امتحانات ساعت9 صبح در ماه مبارک رمضان آغازمي‌شود.عبدالاميرعرفي در گفتگو با «توانا» با بيان اينکه نتايج امتحانات دانش‌آموزان اعلام شده است، گفت:‌ نتايج امتحانات نهايي سال‌سوم و پيش‌دانشگاهي و همچنين ساير پايه‌هاي تحصيلي اطلاع‌رساني شده است، تنها ممکن‌است نتيجه اعتراض به نمرات برخي دانش‌آموزان هنوز اعلام نشده باشد.وي به برنامه امتحانات شهريورماه دانش‌آموزان اشاره‌کرد و افزود: برنامه امتحانات شهريور مربوط به آن دسته از دانش‌آموزان است که احياناً درسي را افتاده باشند.عرفي به تاريخ شروع امتحانات شهريور دانش‌آموزان از 23مردادماه اشاره‌کرد و ادامه داد: با توجه به اينکه امتحانات دانش‌آموزان در ماه رمضان آغازمي‌شود، ساعات برگزاري امتحانات 9 صبح است ضمن اينکه بعد از ليالي قدر، امتحانات را برگزار مي‌کنيم. وي دليل برگزاري امتحانات دانش‌آموزان در مردادماه را برگزاري اجلاس سران کشورهاي غيرمتعهد در ايران ذکرکرد و افزود: از تاريخ 3 تا 12 شهريورماه رويداد بزرگي سياسي در کشور و در شهرتهران داريم و به دليل برگزاري اين رويداد که حدود بيش از 100 نفر از رؤساي کشورهاي غيرمتعهد در تهران حضوردارند، به همه مناطق شهر تهران هم اعلام شده است که در اين تاريخ علاوه بر اينکه امتحانات نهايي و هماهنگ برگزار نمي‌شود از برگزاري امتحانات داخلي هم جداً خودداري کنند.

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به اينکه امتحانات دانش‌آموزان در ايام يادشده برگزار نمي‌شود، اميدواريم بتوانيم شرايط و وضعيت ترافيکي خوبي را براي برگزاري اين اجلاس مهم سياسي و بين‌المللي داشته باشيم.


 پايان آموزش 5هزارمربي پايه‌هاي دوم و ششم ابتدايي 

رئيس مرکز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش از پايان آموزش 5 هزار مربي پايه هاي دوم و ششم ابتدايي خبرداد. به گزارش «توانا»، اسدالله اسدي گرمارودي رئيس مرکز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش در حاشيه سومين روز از بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر کشور که هم اکنون در سالن همايش هاي رازي در حال برگزاري است، اظهار داشت: مراسم اختتاميه آموزش 5 هزار مربي پايه هاي دوم و ششم ابتدايي در مرکز تربيت معلم شهداي مکه تهران برگزارشد. وي با اشاره به تأليف کتاب هاي دوم و ششم دوره ابتدايي، گفت: از ابتداي تير ماه آموزش مدرسان پايه هاي دوم و پنجم با همکاري سازمان پژوش و برنامه ريزي آموزشي در تهران آغاز شد و از هرمنطقه 7 مربي در 7 گروه آموزشي دراين دوره ها شرکت کردند.

اسدي گرمارودي با بيان اينکه اين دوره هاي آموزشي در 7 مرحله برگزار شد، ادامه داد: مربيان با تحليل محتواي صورت گرفته در کتاب هاي درسي پايه دوم و ششم ابتدايي به طور کامل آشنا شدند و با پايان اين دوره آموزشي درسطح 716 منطقه به 120 هزار نفر از معلمان پايه هاي دوم و ششم ابتدايي، اين مطالب را آموزش خواهندداد. وي با بيان اينکه تا پايان تابستان 60 درصد محتواي کتاب هاي درسي به معلمان آموزش داده مي شود، گفت: معلمان پايه دوم ابتدايي 114 ساعت و معلمان پايه ششم ابتدايي 188 ساعت دوره آموزشي مي گذراند که 60درصد آن تا پايان شهريور و مابقي اين دوره ها با تعامل و تشريک مساعي معلمان با مدرسان در طول سال تحصيلي برگزارخواهدشد.


 قـلـم معـلــم 

آموزش و پرورش و جامعه

نويسنده : زهرا فيض آبادي- كارشناس ارشد آموزش و پرورش گرايش پيش از دبستان

قسمت سوم

انتظارات جامعه از آموزش و پرورش

جامعه جمعيتي سازمان يافته از اشخاصي است كه با هم در سرزميني مشترك سكونت دارند، با همكاري در گروه ها، نيازهاي اجتماعي، ابتدايي و اصلي شان را تأمين مي كنند و با مشاركت در فرهنگي مشترك به عنوان يك واحد اجتماعي متمايز شناخته
مي شوند. آموزش و پرورش از آن نظر در جامعه اهميت دارد كه اگر جامعه اي بخواهد اطلاعات و تغييرات مطلوب را سريعا به مردم منتقل كند، به راحتي مي تواند از طريق نظام آموزشي صحيح و قوي، آن را به تمام مردم به صورت ملموس و مؤثر انتقال دهد و بازخورد آن را مشاهده كند تا در برنامه ريزي هاي بعدي به صورت سريع از آن بهره گيرد.

جامعه توقع دارد كه آموزش و پرورش فقط چرا زيستن را به دانش آموزان ياد ندهد، بلكه چگونه زيستن را به آنها بياموزد. ايوان ايليچ، در كتاب "جامعه مدرسه زدا"، در حاليكه استدلال مي كند بسياري از آنچه كه در مدرسه آموخته مي شود، فراموش مي شود و نامناسب است، با وجود اين در باب آموزش و پرورش به عنوان نقطه مقابل تحصيل مي گويد: «آموزش و پرورش وابسته است به ارتباط بين دو طرف كه بعضي از كليدهاي دسترسي به محفوظات و خيره شدن در اجتماع را در اختيار دارند. آموزش و پرورش وابسته است به سؤال شگفت و غيرمنتظره اي كه درهاي جديدي براي جست و جوگر و شريك او بازمي كند.» (ايليچ، 17:1971)

جامعه انتظاردارد، آموزش و پرورش به شناخت و حل نيازهاي فكري كودكان، نوجوانان و جوانان كمك كند. ارتقاء كيفي آموزش و تربيت نسلي پرسشگر و خلاق امري ضروري است. همچنين انتظار دارد كه آموزش و پرورش افراد را به سمت خلاقيت سوق دهد. به انساني مي توان لقب «نخبه» داد و او را شايسته دانست كه چه در مسائل علمي و چه در مسائل سياسي و اجتماعي، ريزبين و جامع‌نگر باشد. از يافته هاي علمي ديگران و جريان هاي فكري و سياسي اطلاع كافي به دست آورد و در برابر اين انديشه هاي متفاوت و گاه متضاد و متناقض، حساس باشد و قدرت تحليل مسائل را به دست آورد.

ادامه دارد.....

برگرفته از رشد آموزش علوم اجتماعي دوره 15، شماره 3 بهار 1391


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون