جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2511- تاریخ : 1391/03/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


مهدي كاموس از چاپ «مباني زندگي‌نامه‌ي داستاني» خبر داد


«الفي اتکينز» دوباره از راه رسيد


همراه با خبر


قند پارسي


نغمــــــه


نغمــــــه


 مهدي كاموس از چاپ «مباني زندگي‌نامه‌ي داستاني» خبر داد 

 
مهدي كاموس از انتشار «مباني زندگي‌نامه‌ي داستاني» (بررسي لوازم و عناصر زندگي‌نامه‌ي دفاع مقدس) در روزهاي آينده خبر داد.به گزارش ايسنا، اين نويسنده با بيان اين‌كه «مباني زندگي‌نامه‌ي داستاني» جزو اولين كتاب‌هاي نظري و تئوريك درباره‌ي ژانر زندگي‌نامه‌ي داستاني محسوب مي‌شود، توضيح داد: با توجه به اين‌كه از دهه‌ي 70، سياست‌هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران و سپاه پاسداران باعث شد زندگي‌نامه بسياري از شهدا به سبك داستان و رمان منتشر شود؛ بنابراين از اين دوره ژانر زندگي‌نامه‌ي داستاني رونق زيادي گرفت. اما بعد از جشنواره‌هاي مختلفي كه كتاب‌هاي زندگي‌نامه‌‌ي شهدا در آن‌ها مورد داوري قرار مي‌گيرند، متوجه شدم كه معيار سنجشي براي اين كتاب‌ها وجود ندارد.

كاموس با بيان اين‌كه متأسفانه هيچ‌گونه ملاك، معيار و استانداردي از مباني و شناخت زندگي‌نامه‌ي داستاني براي نويسندگاني كه به نوشتن زندگي‌نامه‌ي شهدا اقدام مي‌كردند، وجود نداشت، اظهار كرد: نبود معيار سنجش براي اين‌گونه كتاب‌ها همواره باعث اختلافات نظري درباره‌ي اين كتاب‌ها شده بود. همواره اين موضوع مطرح بود كه آيا كتاب‌هاي منتشرشده درباره‌ي شهدا، زندگي‌نامه هستند يا داستان و رمان؟ اگر زندگي‌نامه هستند، پس چرا در اين كتاب‌ها نويسنده از تخيل خود استفاده مي‌كند و كتاب در جاهايي با تخيل نويسنده همراه مي‌شود و يا قطعاتي ساخت و پرداخته مي‌شود كه سنديت كار را زير سؤال مي‌برد. از طرف ديگر، عده‌اي بر اين عقيده هستند كه اگر اين كتاب‌ها داستاني است، چرا نويسنده تأكيد دارد از كودكي تا مرگ شخصيت را به صورت خطي روايت كند و آيا اين مسأله مي‌تواند تناسبي با رمان داشته باشد؟

او در ادامه افزود: اين نياز باعث شد از سال 87 پژوهش‌هاي خود را در زمينه تئوري زندگي‌نامه‌هاي داستاني آغاز كنم و چون چند سال داور جايزه‌‌ي كتاب سال دفاع مقدس بودم، آن‌چه را كه از منابع موجود درباره‌ي بحث‌هاي نظري و تئوري زندگي‌نامه‌هاي داستاني وجود داشت، مطالعه كردم. همچنين داور بودن در جشنواره‌ي ربع قرن كتاب دفاع مقدس فرصتي شد كه تمام زندگي‌نامه‌هاي داستاني را ببينم كه روي هم 50 زندگي‌نامه را شامل مي‌شد. در كنار اين موضوع، نزديك به 25 زندگي‌نامه‌ي داستاني ترجمه‌شده را بررسي كردم و با توجه به پژوهش‌هايي كه سال‌ها در زمينه‌ي ادبيات داستاني داشتم و همچنين نظرهايي كه از دل زندگي‌نامه‌هاي داستاني درآوردم، موفق شدم مباني زندگي‌نامه‌ي داستاني (بررسي لوازم و عناصر زندگي‌نامه‌ي دفاع مقدس) را بنويسم.اين پژوهشگر در ادامه به تشريح بخش‌هاي مختلف كتابش پرداخت و گفت: اين كتاب در چهار بخش با عناوين «درآمدي بر زندگي‌نامه»، «مباني نظري زندگي‌نامه داستاني»، «لوازم و عناصر زندگي‌نامه داستاني» و «بررسي لوازم و عناصر زندگي‌نامه داستاني دفاع مقدس» تدوين شده است.كاموس گفت: در بخش اول، رابطه‌ي واقعيت و زندگي و داستان و اين‌كه چگونه داستان زندگي را روايت مي‌كند، مورد بررسي قرار گرفته است. بخش دوم كتاب تاريخچه‌ي زندگي‌نامه در جهان و ايران و ريشه‌هاي آن در ايران را به بحث مي‌گذارد. بخش سوم اركان و عناصر زندگي‌نامه را به بحث مي‌گذارد كه شامل عوامل پژوهشي،‌ عوامل مستندنگاري و عوامل ادبي است كه عوامل ادبي‌ نيز شامل طرح،‌ پي‌رنگ، انتخاب سوژه، شخصيت‌پردازي، واقعيت‌نمايي، فضاسازي و نثر در زبان مي‌شود. در اين فصل همچنين نمونه‌هاي مختلفي از هشت زندگي‌نامه‌ي داستاني معروف جهان آورده شده است.

او ادامه داد: بخش چهارم كتاب پژوهشي علمي درباره‌ي 50 داستان زندگي‌نامه‌‌يي است كه در مرحله‌ي پاياني جشنواره‌ي ربع قرن كتاب دفاع مقدس حضور داشته‌اند. در اين تحقيق بر اساس پرسش‌نامه‌اي كه با توجه به سه ركن پژوهش و بر اساس فرضيه تناسب عوامل ادبي، مستندنگاري و پژوهشي طراحي شده، اقدام شده و به كمك كارشناسان، آمار نتايج تحليل شده و در پايان نيز معايب،‌ نواقص، پيشنهادها و نتايج پژوهشي را در كتاب ارائه كرده‌ام.او درباره پژوهش انجام‌شده‌ بيان كرد: مهم‌ترين ويژگي اين پژوهش اين است كه نشان مي‌دهد امتياز عامل ادبي از مجموع امتياز عوامل پژوهشي و مستندنگاري بيش‌تر بوده كه خود نشانگر اين موضوع است كه نويسندگان داستاني ما به مستند بودن و پژوهشي بودن زندگي‌نامه‌هاي داستاني كم‌تر توجه مي‌كنند؛ به‌طوري‌كه در 50 زندگي‌نامه داستاني كه مورد پژوهش قرار گرفت، متوجه شدم نويسندگان اين كتاب‌ها نياز به واقعيت‌نگاري و مستندسازي را كم‌تر از عوامل ادبي در كتاب‌شان لحاظ كرده‌اند.كاموس در پايان نيز گفت: دكتر محمدرضا سنگري و استاد عليرضا كمري به عنوان مشاور و ناظر طرح از همكاران من در نوشتن اين كتاب بوده‌اند، كتاب به سفارش بنياد شهيد و امور ايثارگران تأليف شده و نيمه دوم خرداد از سوي نشر شاهد منتشر و در بازار كتاب عرضه مي‌شود.


 «الفي اتکينز» دوباره از راه رسيد 

 انتشارات آفرينش‌گر هشت جلد از مجموعه داستان‌هاي الفي اتکينز براي دومين بار منتشر کرد.به گزارش ايبنا، هشت جلد از مجموعه 24 جلدي«داستان‌هاي الفي اتکينز» در بهار 1391 براي دومين‌بار چاپ شده است.«شب بخير الفي اتکينز»، «الفي اتکينز و دوست خيالي‌اش»، «تو ترسويي الفي اتکينز؟»، «بابايت چکار مي‌کند الفي اتکينز؟»، «چه كسي الفي را نجات مي‌دهد؟»، «خيلي زرنگي الفي اتكينز!»، «خوشحال باش الفي اتكينز!» و «زود باش الفي اتكينز!» عنوان‌هاي اين مجموعه‌اند.

علي توکلي که به همراه نيلوفر نواري اين مجموعه را ترجمه کرده درباره آن توضيح داد: چهار جلد نخست اين مجموعه، براي نخستين‌بار در سال 1388 توسط انتشارات «هنرسراي انديشه» منتشر شد.اين مترجم افزود: در سال 1390 امتياز انتشار اين 4 جلد و جلدهاي بعدي اين مجموعه به انتشارات «آفرينش‌گر» واگذار شد و به دليل استقبال خوب مخاطبان امسال چاپ دوم اين آثار روانه بازار کتاب شد.«شب بخير الفي اتکينز» ، نخستين جلد از اين مجموعه است و خواننده را به خوبي با خصوصيات اخلاقي دو قهرمان داستان، الفي و پدرش آشنا مي‌کند: «اين الفي اتکينز است؛ چهار سال دارد. او بعضي وقت‌ها بداخلاق و بعضي وقت‌ها خيلي خوب است. امشب او بداخلاق است. چون نمي‌خواهد بخوابد.»پدر الفي هم در همان ابتداي داستان معرفي مي‌شود: «اين باباست. او هميشه خوش اخلاق است. خيلي خوش اخلاق.... مثل امشب؛» بي‌خوابي الفي و واکنش‌هاي خونسردانه پدر او به اين موضوع، داستاني ساده و دوست‌داشتني خلق کرده است و به دليل همراه شدن با تصاوير گويا و زيبا در ذهن ماندني مي‌شود.

خيلي از بچه‌ها در مقطعي از زندگي تنهايي را تجربه مي‌کنند. موقعيتي که همبازي و دوستي در اطرافشان نيست و اين موضوع براي بسياري از آن‌ها سخت است. الفي به تنهايي با پدرش زندگي مي‌کند و خواهر، برادر يا دوستي ندارد و به همين خاطر در ذهن خودش دوستي خيالي به نام مالکوم را خلق کرده و تمام ساعت‌هاي تنهايي‌اش را با او سپري مي‌کند.

با ورود يک پسربچه واقعي به زندگي الفي اتفاقات جديدي مي‌افتد که داستان کتاب «الفي اتکينز و دوست خيالي‌اش« را مي‌سازد.ترسو بودن واژه منفي است و بيشتر آدم‌ها از بيان ترسشان خودداري مي‌کنند اما الفي ترسو است و با شجاعت اين موضوع را بيان مي‌کند و وقتي پاي دعوا به ميان بيايد مي‌گويد: «من با کسي دعوا ندارم. من دعوا نمي‌کنم.

من جراتشو ندارم!» اما ماجرا به همين حرف ختم نمي‌شود. ماجراهايي را که بعد از اين اعترافات اتفاق مي‌افتد مي‌توانيد در جلد سوم از مجموعه داستان‌هاي الفي به نام «تو ترسويي الفي اتکينز؟» بخوانيد.

«بابايت چکار مي‌کند الفي اتکينز؟»، چهارمين جلد از اين مجموعه است که داستاني درباره اهميت نظم و ترتيب در انجام کارهاي مختلف را نشان مي‌دهد. الفي دوست دارد همه کارها را با هم انجام ‌دهد اما پدرش معتقد است: «هر چيز به جاي خود.» شايد حدس بزنيد که بي‌نظمي الفي ماجرايي درست مي‌کند اما اين‌طور نيست. پس کتاب را بخوانيد و با الفي همراه شويد.

«چه كسي الفي را نجات مي‌دهد؟» هم مانند جلد دوم اين مجموعه داستاني درباره دوستي است و نياز انسان به يک همراه و دوست را نشان مي‌دهد. الفي چهار ساله به تازگي ساکن محله جديدي شده است؛ هيچ کس را نمي‌شناسد و به همين دليل احساس تنهايي مي‌کند. اينجاست که پاي مالکوم دوست خيالي‌اش به داستان باز مي‌شود اما دوست واقعي مي‌تواند کارهايي انجام دهد که از عهده دوست خيالي خارج است.در کتاب «خيلي زرنگي الفي اتكينز!»، الفي احساس مي‌کند بزرگ شده است اما ديگران اين را نمي‌دانند. به همين دليل الفي با زرنگي نقش يک بچه کوچولو را بازي مي‌کند و به اين شکل به بزرگ‌ترها به ويژه پسرعموهايش ثابت مي‌کند که خيلي زرنگ است!

نويسنده در «خوشحال باش الفي اتكينز!»، يکي ديگر از مشکلاتي را موضوع داستان قرار داده است که شايد بسياري از بچه‌ها و حتي بزرگ‌ترها با آن مواجه شده باشند. احساس افسردگي بعد از تعطيلات موضوع جلد هفتم از مجموعه داستان‌هاي الفي اتکينز است.«زود باش الفي اتكينز!» آخرين جلدي است که از مجموعه 24 جلدي داستان‌هاي الفي اتکينز به زبان فارسي منتشر شده است. اين داستان اهميت وقت‌شناسي و برنامه‌ريزي براي انجام به موقع کارها را در قالب يکي ديگر از ماجراهاي کودکانه الفي بازگو مي‌کند.

يکي از نکات مورد توجه در اين داستان و ديگر داستان‌هاي الفي اين است که در آن‌ها هميشه بچه‌ها نيستند که کارهاي اشتباه انجام مي‌دهند و گاهي بزرگ‌ترها هم اشتباه مي‌کنند و اين بچه‌ها هستند که اشتباهاتشان را به آن‌ها يادآور مي‌شوند. نکته‌اي که در آموزش مفاهيم اخلاقي به کودکان نقش موثري دارد.داستان‌هاي الفي اتكينز را گونيلا بركستروم در سال 1972 به زبان سوئدي نوشت؛ بعدها اين مجموعه به زبان‌هاي ديگري نيز ترجمه شد و شخصيت اصلي آن که Alfons Aberg نام داشت با نام انگليسي‌اش، «الفي اتكينز» شهرت جهاني يافت.سريال انيميشن الفي اتكينز يكي از پرطرفدارترين مجموعه‌هاي تلويزيون ايران در دهه‌ 60 بود. «الفي اتكينز» پسربچه‌اي است كه تنها با پدرش زندگي مي‌كند و اتفاق‌هاي ساده‌ زندگي اين خانواده کوچک مفاهيم عميق روان‌شناسي را براي بچه‌ها بيان مي‌كند.


 همراه با خبر 

شهرام شفيعي خبر داد:

انتشار جلد سوم کتاب «بگو با هم بخنديم» تا ماه آينده

شهرام شفيعي از تجديد چاپ جلد اول و دوم کتاب «بگو با هم بخنديم» در آينده نزديک خبر داد و گفت: جلد سوم اين اثر تا يکماه آينده براي مطالعه کودکان و نوجوانان منتشر مي‌شود.شهرام شفيعي، نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس «توانا» از چاپ جلد سوم کتاب «بگو با هم بخنديم» خبر داد و گفت: جلد اول و دوم اين اثر سال گذشته براي گروه سني کودک و نوجوان منتشر شده بود که به دليل استقبال خوب مخاطبان، بعد از گذشت 6 ماه از انتشار، به زودي تجديد چاپ مي‌شوند.وي اضافه کرد: لطيفه‌هايي که در کتاب «بگو با هم بخنديم» بيان شده، اصل است يعني همه اين لطيفه‌ها توليد بنده بوده و از هيچ منابع و مأخذي استفاده و گردآوري نشده است.شفيعي با بيان اينکه جلد سوم کتاب «بگو با هم بخنديم» هم‌اکنون از سوي انتشارات «پيدايش» در مراحل پاياني چاپ و انتشار فرار دارد، ادامه داد: انتشارات «پيدايش» تلاش دارد اين اثر را تا 2 هفته آينده منتشر و به مخاطبان ارائه کند.به گزارش «توانا»، تاکنون از اين نويسنده آثاري با عناويني اعم از «خاله عروسک من»، «20 داستان براي نوجوانان»، «گرگ و هفت بزغاله و 10 افسانه ديگر»، «ماجراهاي سلطان و آقا کوچول» و «لطيفه‌هاي شيرين عبيد زاکاني» منتشر و روانه بازار نشر شده است.


بازخورد طرح «کتابت را پس از خواندن هديه کن» مثبت بوده است

به گفته مسئولان نشر «قطره» بازخورد طرح جديد اين موسسه انتشاراتي در زمينه اهداي کتاب مثبت بوده است.شهرام اقبال‌زاده، مدير روابط عمومي نشر قطره در گفتگو با مهر، با اشاره به اجراي طرح موسوم به «کتاب را پس از خواندن هديه بدهيد» از سوي اين موسسه انتشاراتي از چندي پيش، هدف از اين کار را گسترش کتابخواني عنوان کرد.اين نويسنده عرصه ادبيات کودک و نوجوان گفت: در اين طرح، نشر قطره 20 نسخه از هر کتابي را که منتشر مي‌کند، به 20 نفر هديه مي‌کند و از آنها انتظار دارد که پس از خواندن کتاب، آن را به شخص ديگر بدهند و از ايشان بخواهند که پس از خواندن، آن را به ديگري اهدا کنند.مدير روابط عمومي نشر قطره افزود: اين چرخه به همين منوال ادامه مي‌يابد و ممکن است از 20 نفر هم بيشتر شود، کما اينکه ما در طرح جاي 40 نفر را خالي گذاشته‌ايم تا دست اولين دريافت کننده کتاب براي اهداي کتاب به دوستانش بيشتر باز باشد.به گفته شهرام اقبال‌زاده، اين طرح و کارهاي شبيه آن در حال حاضر در بسياري از کشورها در حال انجام است و در واقع طرح مذکور از طرح‌هاي مذکور الگوبرداري شده است.اين مترجم آثار ادبي همچنين با اشاره به 20 عنوان کتابي که در مرحله اول به مخاطبان و علاقه‌مندان آنها هديه شده، بازخورد اين طرح را مثبت ارزيابي کرد و گفت: با توجه به فيدبکي که ما از جامعه کتابخوانمان ديده‌ايم، طرح «کتاب را پس از خواندن هديه بدهيد» تاثير خوبي در افزايش ميزان مطالعه مردم داشته است.اقبال‌زاده همچنين از اجراي طرحي با عنوان «باشگاه کتاب قطره» در آينده نزديک خبر داد و گفت: در اين طرح قرار است يک کارت اينترنتي به کتابخوانان حرفه‌اي داده شود تا از 25 درصد تخفيف نشر قطره براي دريافت تازه‌هاي کتاب آن بهره‌مند شوند.نشر قطره 23 سال سابقه دارد و تاکنون نزديک به 1300 کتاب در زمينه‌هاي گوناگون منتشر کرده است.


آخرين مهلت ارسال آثار به «جشنواره شعر و داستان جوان سوره»

شاعران و نويسندگان علاقه مند به شرکت در دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره مي توانند آثار خود را تا 20 خرداد ماه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال کنند.به گزارش پانا، دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره در بخش آزاد با محور هاي «اخلاق و خانواده»، «دفاع مقدس»، «بيداري اسلامي» و «فرهنگ و عدالت و تمدن و پيشرفت» و در بخش ويژه با موضوع «انقلاب اسلامي» 26 و 27 تير ماه امسال در استان آذربايجان غربي، شهرستان اروميه برگزار مي شود.اين جشنواره در رشته هاي مختلف «داستان کوتاه کودک و نوجوان»، «داستان کوتاه بزرگسال»، «شعر کودک و نوجوان»، «شعر آزاد»، و «شعر کلاسيک» برگزار خواهد شد.در فراخوان دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره تعداد آثار ارسالي در بخش شعر براي هر هنرمند 6 اثر و در بخش داستان 2 اثر در نظر گرفته شده است و هنرمندان متقاضي به شرکت در اين جشنواره تا 20 خرداد ماه فرصت دارند آثارشان را به دبيرخانه مرکزي محافل و جشنواره هاي حوزه هنري واقع در خيابان سميه، نرسيده به خيابان حافظ ارسال کنند. علاقه مندان به شرکت در اين جشنواره براي کسب اطلاعات بيشتر پيرامون شرايط ارسال اثر و دريافت فرم مربوط به شرکت در اين دوره از جشنواره مي توانند با شماره تلفن 2-84172201 تماس بگيرند و يا به سايت مرکز محافل وجشنواره هاي حوزه هنري به نشاني www.artfest.ir مراجعه کنند.


 قند پارسي 

داستان‌هاي شاهنامه

قصه زال

قسمت سوم - پاياني

اما خداوند چنان مهر زال را در دل سيمرغ نهاد که از خوردن کودک ابا کرد و آنرا همبازي بچه هايش قرار داد و سيمرغ ديد که جوجه هايش از وجود کودک چنان شاد و خوشحال هستند که با ديدن کودک شروع به بازي کردند .سيمرغ بسيار متعجب شد از اينکه جوجه هايش چطور علاقمند به زال شدند.ماهها و سالها گذشت و سيمرغ مانند مادري از زال پرستاري و مراقبت مي کرد و از آنچه که سيمرغ براي جوجه هايش از شکار مي آورد زال نيز مي خورد .

خلاصه ، زال کم کم نزد سيمرغ پرورش يافت و بزرگ شد ، تا جايي که به مانند پهلواني دلير و نيرومند شد.

اما هميشه غم فراق پدر و مادرش را در دل نگه مي داشت .

و چون از سيمرغ شنيده بود که چطور او را تنها در کوه رها کرده بودند ، بسيار غمگين و افسرده مي شد.

خلاصه ، زال وقتي که بزرگ شد چون در دامن طبيعت پرورش يافته بود جواني بسيار قوي و نترس شده بود ، بطوري که آوازه و شهرت او تمام ايران را فرا گرفته بود و همه جا صحبت از اين جوان نيرومند که در نزد سيمرغ زندگي مي کند ، بود.

shabahang.epage.ir


 نغمــــــه 

 نغمــــــه 

اي خوشا مستانه سر در پاي دلبر داشتن

پروين اعتصامي

اي خوشا مستانه سر در پاي دلبر داشتن

دل تهي از خوب و زشت چرخ اخضر داشتن

نزد شاهين محبت بي پر و بال آمدن

پيش باز عشق آئين کبوتر داشتن

سوختن بگداختن چون شمع و بزم افروختن

تن بياد روي جانان اندر آذر داشتن

اشک را چون لعل پروردن به خوناب جگر

ديده را سوداگر ياقوت احمر داشتن

هر کجا نور است چون پروانه خود را باختن

هر کجا نار است خود را چون سمندر داشتن

آب حيوان يافتن بي رنج در ظلمات دل

زان همي نوشيدن و ياد سکندر داشتن

از براي سود، در درياي بي پايان علم

عقل را مانند غواصان، شناور داشتن

گوشوار حکمت اندر گوش جان آويختن

چشم دل را با چراغ جان منور داشتن

در گلستان هنر چون نخل بودن بارور

عار از ناچيزي سرو و صنوبر داشتن

از مس دل ساختن با دست دانش زر ناب

علم و جان را کيميا و کيمياگر داشتن

همچو مور اندر ره همت همي پا کوفتن

چون مگس همواره دست شوق بر سر داشتن


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون