جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2471- تاریخ : 1391/01/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


برنامه هاي هفته سلامت در مدارس آغاز شد

مديرکل فني حرفه‌اي، کارودانش آموزش‌وپرورش خبرداد:
افزايش جمعيت دانش‌آموزي فني‌حرفه‌اي و کار و دانش از سال تحصيلي جديد


كاغذ اخبـار

معاون آموزش متوسطه شهرتهران خبرداد:
مهلت ثبت‌نام در آزمون ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي تا 10 ارديبهشت


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 برنامه هاي هفته سلامت در مدارس آغاز شد 

 خبرنگارشاپرک – نغمه علي بيک زاده

هفته سلامت همزمان با دومين روز هفته سلامت طي مراسمي در مدارس کشور آغاز شد. به گزارش شاپرک در اين مراسم که با حضور مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در مدرسه راهنمايي برادران شهيد رامشه برگزارشد، معاون سلامت وزير بهداشت گفت: هفته سلامت از روز هفتم آوريل که روز تشکيل سازمان جهاني بهداشت مي باشد آغازمي شود.

آقاجانيان گفت: جمله مشهوري است که مي گويد: "سلامت همه چيز نيست، ولي همه چيز بدون سلامت چيزي نيست!" وي ادامه داد: شما دانش آموزان سفيران و پيام رساناني هستيد که مي توانيد پيامهاي سلامت را در منزل بازگو کنيد. معاون وزير بهداشت بيان داشت: در حال حاضر 3/7 جمعيت کشور سالمند هستند يعني حدود پنج ميليون نفر سالمند هم اکنون در کشور زندگي مي کنند. پيش بيني مي شود 40سال آينده 24درصد جمعيت را سالمندان تشکيل دهند يعني از هر 4 نفر يک نفر بالاي 60سال سن داشته باشد. آقاجانيان توصيه کرد: براي آنکه دوره سالمندي بانشاطي داشته باشيم لازم است که تغذيه سالم، تحرک داشتن و دوري از استرس را در برنامه زندگي خود به اجرا بگذاريم و از چاق شدن و هم چنين از عادات ناپسند مثل کشيدن سيگار دوري کنيم تا در دوره سالمندي بتوانيم يک فرد مولد و کارآمد در جامعه باشيم.

به گزارش شاپرک در اين مراسم به دست مادر شهيدان برادران رامشه لوح تقديرمدارس مروج سلامت به اميري مدير مدرسه رامشه اهداء شد. چينيان معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش نيز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر 11000 مربي بهداشت در مدارس فعال هستند که با ساماندهي نيروي انساني در سال آينده پنج هزار نفر به اين تعداد افزوده خواهدشد و در زمينه سلامت در مدارس فعال مي شوند. وي درباره تعداد مدارس مروج سلامت گفت: سال گذشته 12500 مدرسه مروج سلامت داشتيم که طبق قانون ده درصد به اين تعداد امسال افزوده شده است.

معاون سلامت وزير آموزش و پرورش همچنين خبرداد: وزارت آموزش و پرورش آمادگي کامل دارد که نيروهاي خود را در اختيار وزارت بهداشت قراردهد که دوره آموزشي در زمينه سلامت را طي کنند. همچنين مهناز تسليمي رئيس گروه سلامت مرکز تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در مدارس کشور سلامت با هشت محور دنبال مي شود: آموزش به دانش آموزان، آموزش به اولياء، قراردادن شعارهاي سلامت در معرض ديد دانش آموزان، بهداشت محيط، بهداشت تغذيه، مشاوره و داشتن اتاق بهداشت در مدرسه و تشکيل شناسنامه سلامت براي دانش آموزان از جمله فعاليتهايي است که به صورت قانوني در زمينه سلامت براي دانش آموزان انجام مي شود. در اين مراسم که در زير باران اجرامي شد زنگي نواخته نشد اما دانش آموزان شعار هفته سلامت و نيز سرود سلامت را اجراکردند.


 مديرکل فني حرفه‌اي، کارودانش آموزش‌وپرورش خبرداد:
 افزايش جمعيت دانش‌آموزي فني‌حرفه‌اي و کار و دانش از سال تحصيلي جديد  

 مديرکل فني حرفه‌اي و کار ودانش وزارت آموزش وپرورش از افزايش قابل توجه تعداد دانش‌آموزان در آموزشکده‌هاي فني‌حرفه‌اي، هنرستان‌ها و مراکز کار ودانش از سال تحصيلي جديد خبرداد. محمد شريف‌زاده در گفتگو با ايسنا، با اشاره به شعار « توليدملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» که توسط مقام معظم رهبري براي سال91 نامگذاري شده گفت: بحث توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه بحثي نيست که مربوط به يکسال باشد و اين موضوع در همه کشورهاي دنيا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. وي افزود: تعريف کار وفرهنگ حمايت از توليدات داخلي موضوعي است که همه کشورها به ويژه کشورهاي توسعه يافته به آن توجه خاصي دارند و ايران که يک کشور درحال توسعه است بايد اين موضوع را که بسيار حکيمانه و با درايت انتخاب شده در دستورکار خود براي داشتن آينده‌اي روشن قراردهد. شريف‌زاده گفت: اگر به دنبال تحقق اهداف ايران1404 هستيم تمامي بخش‌ها اعم از دولتي و غيردولتي بايد توجه به توليدملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني را در رأس برنامه‌هاي خود قراردهند و اهميت کار براي همه آحاد جامعه تبيين شود. وي افزود: با توجه به اينکه نتيجه کار، توليدملي است لازم است فرهنگ کار و جايگاه آن از دوران کودکي و نوجواني به ويژه براي دانش‌آموزان تبيين و تشريح شود و دانش‌آموزان از دوران مدرسه با فرهنگ و ارزش جايگاه کار و توليد ملي آشنا شوند. مديرکل فني حرفه‌اي و کار ودانش آموزش وپرورش ادامه داد: هنرستان‌ها و آموزشکده‌هاي فني‌حرفه‌اي و همچنين مراکز کار و دانش از سالهاي گذشته با اتکاء بر توليدملي و کار اين برنامه‌ ر ا در دستورکار خود قراردادند اما با توجه به اينکه سال جاري نيز به اين عنوان نامگذاري شده لازم است برنامه‌هاي تدوين شده در راستاي تحقق اهداف آن شکل بگيرد. وي گفت: هنرستان‌ها از نظر کميت دانش‌آموزي مي‌توانند به توليدملي متصل شوند و براي توسعه آن بايد امکانات و تجهيزات لازم آموزشي در اختيار هنرستان‌ها و مراکز فني وحرفه‌اي قرارگيرد تا علاوه بر تحقق خواسته‌هاي مقام معظم رهبري آينده‌اي روشن را براي کشور رقم بزنيم.

شريف‌زاده با اشاره به افزايش روبه رشد دانش‌آموزان هنرستاني و اهداف و برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: با رويکردي که در آموزش وپرورش و در ساختار جديد تبيين شده امسال در پايه اول دبيرستان مردودي نخواهيم داشت و دانش‌آموزان به راحتي وارد پايه دوم در دبيرستان‌ها و هنرستان‌ها خواهند شد. وي از افزايش چشمگير تعداد دانش‌آموزان در سال تحصيلي 92 ـ 91 در هنرستان‌ها و مراکز فني حرفه‌اي خبرداد و گفت: سال تحصيلي 91 ـ 90 شاهد رشد چهاردرصدي جمعيت دانش‌آموزان هنرستاني بوديم اين درحالي است که پيش‌بيني ما براي سال تحصيلي آينده هم به لحاظ کمي و کيفي بسيار بيشتر از اين درصد است.

شريف‌زاده با اشاره به تشکيل دانشگاه پرديس فرهنگيان همچنين يادآورشد: مقررشده با توجه به نياز آموزش وپرورش 25 هزار دانشجو از طريق دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيدرجايي براي اين وزارتخانه تربيت شود و پيش‌بيني مي‌شود 10هزار نفر از معلماني که در اين دانشگاه‌ها به صورت تخصصي تربيت مي‌شوند نيروهاي فني وحرفه‌اي بوده و با تخصصهاي مختلف جذب هنرستان‌ها خواهندشد.

مديرکل فني‌حرفه‌اي و کار ودانش وزارت آموزش وپرورش همچنين از تجهيز هنرستان‌ها به تجهيزات و امکانات رشته ساخت و توليد خبرداد و گفت: تجهيز هنرستان‌ها از اواخر سال گذشته آغازشده و امسال نيز اين روند ادامه خواهدداشت و يکي از اقداماتي که در اين راستا صورت گرفته تجهيز هنرستان‌ها به دستگاه‌ها و امکانات رشته‌هاي ساخت و توليد است.


 كاغذ اخبـار 

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

توليد سؤالات درسي از طريق نرم افزار انجام شد

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: همزمان با فعال سازي بانک سوالات و جمع آوري آنها، درصدد ارائه آموزش لازم به طراحان در راستاي اطلاع رساني به دانش آموزان هستيم. عبدالاميرعرفي در گفتگو با پانا، گفت: طراحان براساس جدول هدف ها و محتوا، سوالات را آماده و دسته بندي مي کنند که اين کار از طريق بانک سوال امکان پذير است و در حال حاضر حدود 20مورد عنوان درسي براي اين جدول انتخاب شده و از طريق سايت مرکز سنجش در اختيار دبيران سراسر کشور قرار داده ايم. وي ادامه داد: به دبيرخانه هاي گروهاي آموزشي دوره متوسطه، اعلام کرديم که طي يک فراخوان انجام شده سوالات را از سطح استانها جمع آوري، بررسي نموده و سوالات را با جدول هدف - محتواي تعيين شده تطابق و ارسال نمايند و پس از استاندارد بودن هدف ها مراحل طراحي و بازبيني لازم را انجام دهند تا اين کار براي خردادماه عملي شود.رييس مرکزسنجش وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:به دنبال ارزشيابي آنلاين يا برخط کردن سوالات هستيم که درحال حاضر توليد سوالات از کاغذ به نرم افزار صورت گرفته است.

عبدالامير الفي در پايان گفت: با برگزاري آزمون هاي پيشرفته تحصيلي و کنکورهاي آزمايشي که در سطح مدارس برگزارمي شود به سمت ارزشيابي مستمر که همان ارزشيابي آنلاين و يا ارزشيابي برخط است، مي رويم و اين امکان را به معلمان مي دهد که هر ماه با ورود به اين سيستم مي توانند سوالات خود را انتخاب کنند.


راه‌اندازي صندوق حمايت از مدارس غيردولتي تا پايان امسال

مديرکل مدارس غيردولتي وزارت آموزش وپرورش از راه اندازي صندوق حمايت از مدارس غيردولتي در سال جاري خبرداد و گفت: ماده13 قانون مدارس غيردولتي که به ايجاد صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي اختصاص دارد هنوز در معاونت حقوقي رياست جمهوري مورد بحث و بررسي است. ابوطالب حافظي در گفتگو با مهر با اشاره به بندهاي مختلف قانون مدارس غيردولتي که در سال 1387 تصويب شد، افزود: چند ماده مهم در اين قانون وجودداشت که تصويب اساسنامه سازمان، واگذاري ساختمان و زمينهاي مازاد نياز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غيردولتي به شکل فروش يا اجاره، ايجاد الگوي تعيين شهريه مدارس غيردولتي براساس هفت آيتم، تعيين نظام حقوق و دستمزد کارکنان آزاد برخي از آنها است. وي ادامه داد: تمام اين ماده هاي قانوني تصويب و اساسنامه آن نيز آماده و به استانها ابلاغ شده است اما ماده 13 اين قانون که به ايجاد صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي اختصاص دارد هنوز در معاونت حقوقي رياست جمهوري مورد بحث و بررسي است.

اين ماده قانوني از سال1388 در معاونت حقوقي رياست جمهوري مطرح است و با گذشت دوسال هنوز هيچ راهکاري براي آن ارائه نشده است.

شش کارکرد صندوق حمايت از مدارس غيردولتي

مديرکل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه فعاليت اين صندوق گفت: 6 کارکرد در اين صندوق وجود دارد که ارائه وام تسهيلات و خريد و بن آموزشي بخشي از آن است؛ همچنين 10 درصد بيمه معلمان اين مدارس از طريق اين صندوق پرداخت مي شود تا کمکي به موسسان اين مدارس باشد.

حافظي افزود: بن آموزشي برگه بين 200 تا 300 هزار تومان است که به مدارسي که کمبود دانش آموز دارند ارائه مي شود تا بتوانند دانش آموز جذب کنند. وي تصريح کرد: نمي توانم قول بدهم که اين قانون در يک يا دو ماه آينده اجرايي مي شود اما معتقدم با فضاي ذهني که وجود دارد تا پايان سال 91 به سرانجام خواهد رسيد.

شناسايى استعدادهاى برتر نوجوان و دانش آموز در سال91

قصدداريم سال91 را سال ورود به حوزه آغازگران يعني استعدادهاي برترنوجوان و دانش آموز قراردهيم و با شناسايي آنها در جهت تربيت نيروهاي مستعد براي آينده حركت كنيم. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از پايگاه دولت، معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: سال91، سال ورود به حوزه آغازگران؛ استعدادهاي برتر نوجوان و دانش آموز و شناسايي آنها است.

نسرين سلطانخواه در گفتگوي اختصاصي با پايگاه اطلاع رساني دولت اظهارداشت: سال گذشته در بنياد ملي نخبگان وارد حوزه آينده سازان و استعدادهاي برتر مقطع دانشجويي و جوانان شديم و خوشبختانه در حوزه سرآمدان، نخبگان و شخصيتهاي برجسته علمي تعدادي شناسايي شده و جايزه علامه طباطبايي در حضور رئيس جمهور به آنها اهدا شد. وي افزود: با باز شدن اين راه قصد داريم سال 91 را سال ورود به حوزه آغازگران يعني استعدادهاي برتر نوجوان و دانش آموز قراردهيم و با شناسايي آنها در جهت تربيت نيروهاي مستعد براي آينده حركت كنيم.


معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش خبرداد

طراحي برنامه جداگانه براي آموزش زبان عربي و انگليسي اول متوسطه

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش از متفاوت بودن برنامه آموزشي براي آموزش زبان عربي وانگليسي در پايه اول متوسطه در سال تحصيلي آينده خبرداد. به گزارش «توانا»، محي‌الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، از متفاوت بودن برنامه آموزشي براي آموزش زبان عربي و انگليسي در پايه اول متوسطه در سال تحصيلي آينده خبرداد و اظهارکرد: توليد و آماده سازي کتاب‌هاي درسي با ويراست نگاري و تصوير سازي‌هاي جديد انجام مي‌شود، زيرا در فرايند توليد محتواي آموزشي، تصوير به اندازه متن مهم است و در برخي مواقع بيش از متن پيام‌رسان است.به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمديان اظهار اميدواري کرد تا دو کار باقي‌مانده فرهنگنامه قرآني و تفسير معين تکميل شود و کار توليد فرهنگ نهج‌البلاغه براي دانش‌آموزان نيز به سرانجام برسد. وي، استانداردسازي محتواي آموزشي را يک تکليف و انتظار اجتماعي دانست و افزود: استانداردهاي توليد محتواي آموزشي و کمک آموزشي بايد در حوزه نشريات مکتوب، کتاب‌هاي آموزشي، کمک آموزشي و ساير توليدات اعم از سي دي، نرم‌افزار و نوار ارائه شود وروند آن مورد نظارت قرار گيرد.


 معاون آموزش متوسطه شهرتهران خبرداد:
 مهلت ثبت‌نام در آزمون ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي تا 10 ارديبهشت 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مهلت ثبت‌نام براي آزمون مدارس نمونه دولتي و سمپاد تا 10 ارديبهشت91 پيش‌بيني شده است. محمودحسيني، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران در گفتگو با «توانا» اظهارداشت: مهلت ثبت‌نام براي آزمون مدارس نمونه دولتي و سمپاد تا 10 ارديبهشت است و دوم تيرماه 91 نيز اين آزمون برگزارمي‌شود. وي با بيان اينکه دانش‌آموزان براي ثبت‌نام در آزمون ورودي دبيرستان‌هاي سمپاد بايد معدل نوبت دوم پايه تحصيلي‌شان 19 باشد، گفت: دانش‌آموزاني که مي‌خواهند براي ورودي پايه اول متوسطه يا هنرستان‌هاي نمونه دولتي ثبت‌نام کنند بايد حداقل معدل نوبت دوم پايه تحصيلي‌شان 15 باشد.حسيني درباره تعداد دبيرستان‌هاي نمونه دولتي و سمپاد در شهرتهران افزود: در سطح مناطق آموزش و پرورش شهرتهران 55 دبيرستان نمونه دولتي و حدود 14 دبيرستان استعدادهاي درخشان وجود دارد. وي ادامه داد: ظرفيت پذيرش در دبيرستان‌هاي نمونه دولتي 5 هزار و 430 نفر؛ در 9 هنرستان يک هزار و 264 نفر، در دبيرستان‌هاي سمپاد 830 نفر؛ در مدارس راهنمايي سمپاد 780 نفر براي تکميل پايه دوم راهنمايي و براي تکميل ظرفيت پايه دوم راهنمايي نمونه دولتي 2 هزار و 710 نفر پيش‌بيني شده است.معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران اظهار داشت: سايت www.tedu.ir و www.tehranedu.ir براي ثبت‌نام دانش‌آموزان پيش‌بيني شده است. وي افزود: مواد آزمون نمونه دولتي و سمپاد دروس قرآن و تعليمات ديني، ادبيات فارسي، عربي، علوم اجتماعي، زبان انگليسي، حرفه و فن، علوم تجربي و رياضي است که مجموعاً 100 سؤال با 120 دقيقه زمان خواهد بود؛ سؤالات دانش‌آموزان اول دبيرستان شامل 20 درصد سؤالات از کتاب‌هاي اول راهنمايي، 20 درصد سؤالات از کتاب‌هاي پايه دوم راهنمايي و 60 درصد سؤالات از پايه سوم راهنمايي است.


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.


پرسش هاي شما و جواب هاي شاگردان

مهدي پرهام

قسمت يازدهم و پاياني

نگذاريد فکر اشتباهي درباره درس در ذهنش جايگزين شود. ممکن است از سؤال او روشن شود که در فهم مطلب با اشکالاتي مواجه است. در اين حال بهتر است آن اشکالات را به وسيله پرسيدن يکي دو سؤال از خود او برطرف کنيد. اگر پرسش هايتان نتواند به فهم او کمک کند، بي استفاده خواهدبود. سؤال هاي جدي را با اهميت تلقي کنيد و با علاقه به آن ها پاسخ دهيد. کودکي که از مادرش مي پرسد: «بچه از کجا مي آيد؟» مطلب را کاملا جدي گرفته است، بايد واقعيت را مطابق با فهم و درک او بيان کرد. لازم نيست مراحل آبستني و تولد را از نقطه نظر فيزيولوژيک مورد بحث قراردهيد، تنها به سادگي و بدون تفريح و شوخي، چگونگي به دنيا آمدن کودک را برايش بگوييد. طوري رفتارکنيد که او بفهمد جواب شما کاملا جدي است. اين درست نيست که فقط به کودک پاسخ دهيم کودکان را از بيمارستان ها و يا زايشگاه ها مي آورند. بعضي ها با اين قبيل جواب ها خود را از بند سؤال کودک خلاص مي کنند تا مجبور به اظهار کلمات به اصطلاح «قبيح» نشوند. چه ايرادي دارد اگر به کودک بگوييم وقتي که زنان شوهرکنند، اگر بخواهند صاحب بچه شوند، آبستن مي شوند و بعد از نه ماه بچه مي زايند؟ اگر جواب سؤال کودک را نمي دانيد، به آن اعتراف کنيد، ولي بعدا سعي کنيد جواب درست را پيدا کنيد و برايش بگوييد. سؤال هايي نيز مي شود که پاسخ دادن به آنها بيشتر وقت کلاس را مي گيرد و حتي بعد از جواب دادن نيز مشاهده مي کنيد که ارتباطي با درس روز ندارد. بهتر است کودکاني را که اين قبيل سؤالها را مطرح مي کنند، راهنمايي کنيد که در کجا مي توانند جواب سؤال خويش را پيداکنند و يا از آن ها بخواهيد که بعد از ساعات درس و در موقع فراغت، آن ها را درحضور شما مطرح کنند. بايد پيوسته اين را به خاطر داشته باشيد که سن کودکان اجازه نمي دهد آنان جواب کامل و مفصلي را که در مقابل بعضي از پرسش ها مي دهيد، درک کنند. بنابراين در دادن پاسخ، طريق اختصار را انتخاب کنيد و ضمنا متذکرشويد که گفتني درباره مطلب زياد است. اگر از چنين سؤالهايي که به اختصار به آنها جواب مي گوييد، يادداشتي نگه داريد و در ضمن درسهاي بعدي به آنها اشاره کنيد، نتيجه بسيارمفيدي حاصل خواهدشد.

برگرفته از ماهنامه رشدمعلم، دوره سي ام، اسفندماه 1390


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون