جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2460- تاریخ : 1390/12/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

وزيرآموزش و پرورش خبرداد:
آمادگي کامل آموزش وپرورش براي استقرار ساختار جديد از سال آينده
معلمان اول راهنمايي مجبور به تدريس در پايه ششم ابتدايي نيستند
از سوي مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش:
برنامه امتحانات نهايي وهماهنگ کشوري دوره متوسطه وپيش دانشگاهي اعلام شد

مديرکل آموزش و پرورش تهران:
ورود به دانشگاه رتبه هاي کشوري جشنواره خوارزمي را پيگيري مي کنيم


كاغذ اخبـار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

قـلـم معـلــم


 وزيرآموزش و پرورش خبرداد:
 آمادگي کامل آموزش وپرورش براي استقرار ساختار جديد از سال آينده 
 معلمان اول راهنمايي مجبور به تدريس در پايه ششم ابتدايي نيستند

وزير آموزش وپرورش گفت: ساماندهي نيروهاي انساني يکي از مهمترين برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي است اما هنوز درباره جذب و استخدام نيروي جديد به جمع بندي نرسيديم. حميدرضا حاجي‌بابايي در گفتگو با ايسنا، درباره برنامه وزارت آموزش وپرورش براي جذب و استخدام نيرو در سال91 گفت: سال آينده اجراي برنامه‌هاي تحول بنيادين با شدت و سرعت بيشتري در دستورکار قرارمي‌گيرد و کارهاي جدي‌تري از سال90 انجام خواهدشد. وي افزود: ساماندهي نيروي انساني يکي از برنامه‌هاي مهم وزارت آموزش وپرورش در سال آينده است و با توجه به ورود پايه ششم به دوره ابتدايي و حذف پايه اول راهنمايي در سال تحصيلي 92 ـ 91 در راستاي اجراي نظام 3 ـ 3 ـ 6 برنامه‌ريزي‌ کرده‌ايم که بتوانيم همه نيروهاي مدارس را ساماندهي کنيم. حاجي بابايي با بيان اينکه برنامه ساماندهي نيروها آماده شده است، تصريح کرد: اينکه وزارت آموزش وپرورش بخواهد سال آينده نيروي جديدي را جذب کند بستگي به طي مرحل قانوني و شرايط لازم دارد که هنوز به اين جمع بندي نرسيديم. وي در ادامه در خصوص تدابير وزارت آموزش و پرورش براي ساماندهي نيروها در مناطق صعب‌العبور نيز گفت: امسال ساماندهي نيرو روند بسيار مطلوبي داشت به طوري که در سراسرکشور هيچگونه مشکلي در اين زمينه وجود نداشت.

وزير آموزش و پرورش عنوان کرد: برخي از نيروها در سراسر کشور و در مناطق دور با سياست سال تحصيلي 92 ـ 91 و استقرار ششم ابتدايي در نظام جديد جايگزين شدند و تغييراتي در کتابهاي چندپايه عشاير، روستاها انجام شد. وي گفت: هر ساله ساماندهي نيرو براي سال تحصيلي از مردادماه انجام مي‌شد اما در سال جاري اين ساماندهي از مهرماه امسال صورت گرفته به اين معنا که وزارت آموزش وپرورش همزمان با آغاز سال تحصيلي 91 ـ 90 براي سال تحصيلي آينده برنامه‌ريزي‌هاي خود را آغازکرده که اين برنامه‌ها ادامه دارد و ساماندهي نيروهاي انساني به صورت مجازي در همه استان‌ها تعريف شده است. حاجي‌بابايي با اشاره به آمادگي کامل آموزش وپرورش براي استقرار ساختار جديد از سال آينده خاطرنشان کرد: اساس ساماندهي نيروها براين است که هيچکس را اجباري در پايه‌اي به کارنمي‌گيريم. براي نمونه هيچ اجباري براي تدريس معلمان اول راهنمايي در ششم ابتدايي وجودندارد.

تلاش آموزش وپرورش براي آزادي معلمان زنداني با جرايم غيرعمد

وزير آموزش وپرورش همچنين با اشاره به تلاش وزارت متبوع خود مبني بر آزادي معلمان زنداني داراي جرايم غيرعمد نيز به ايسنا گفت: سال گذشته مشکل 34 نفر از اين افراد با پيگيري آموزش و پرورش حل شد. وي تصريح کرد: اين اقدام با همکاري ستاد ديه و همچنين کمک‌هاي وزارت آموزش و پرورش انجام مي‌شود و امسال نيز در دستورکار قراردارد.


 از سوي مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش:
 برنامه امتحانات نهايي وهماهنگ کشوري دوره متوسطه وپيش دانشگاهي اعلام شد 

 برنامه امتحانات نهايي وهماهنگ کشوري کليه رشته هاي تحصيلي دوره هاي متوسطه وپيش دانشگاهي (نظري، فني وحرفه اي) درخردادماه سال تحصيلي 91-90 اعلام شد.

به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، اين برنامه ها به شرح زيراست:

1-سال سوم متوسطه رشته هاي نظري شيوه سالي –واحدي(روزانه) ونيمسالي –واحدي بزرگسالان وداوطلبان آزاد.

2-سال سوم متوسطه، رشته هاي فني وحرفه اي

3-نيمسال وجبراني دوم دوره ي پيش دانشگاهي (بزرگسالان وداوطلبان آزاد)

4-دوره پيش دانشگاهي سالي –واحدي (روزانه)

5-سال اول متوسطه (روزانه ) درنوبت دوم وغايبين موجه آن

6-سال دوم متوسطه (روزانه ) درنوبت دوم وغايبين موجه آن

براساس اين گزارش،ادارات کل آموزش وپرورش استان ها مکلف شده اند پس از تفکيک برنامه ها، آن را به تعداد مورد نياز دراختيار واحدهاي آموزشي ذي ربط قراردهند و اين واحدها نيز موظفند اين برنامه ها را به انضمام تاريخ و زمان برگزاري امتحانات هر رشته به اطلاع کليه دانش آموزان وداوطلبان برسانند.

مجموعه برنامه هاي امتحاني فوق درسايت اين مرکز به نشاني http://aee.medu.ir قابل مشاهده است.


 مديرکل آموزش و پرورش تهران:
 ورود به دانشگاه رتبه هاي کشوري جشنواره خوارزمي را پيگيري مي کنيم 

مديرکل آموزش و پرورش شهرتهران گفت: انتقال به تهران در آئين‌نامه‌هاي ابلاغي آموزش و پرورش وجود ندارد. به گزارش «توانا»، سيدعلي يزديخواه مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران، در حاشيه برگزاري مراسم تجليل از منتخبان سيزدهمين جشنواره جوان خوارزمي در جمع خبرنگاران با بيان اينکه در خصوص موارد استثنايي انتقال فرهنگيان به شهر تهران با توجه به ممنوعيت اين موضوع عنوان کرد: انتقال به تهران در آئين‌نامه‌هاي ابلاغي آموزش و پرورش وجودندارد، اما در موارد استثنا اين مسئله در حيطه اختيار مقامات ارشد وزارت آموزش وپرورش است که از جمله آنها مي‌توان به انتقال فرهنگيان به تهران به تبعيت از همسر اشاره کرد.مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصريح کرد: تعداد نيروهاي انتقال‌يافته به تهران در سال گذشته به تعداد افراد متقاضي بستگي داشت، اما شايد امسال اين شيوه تغييرکند، ولي به طور کلي ما به اين عرصه ورود پيدا نمي‌کنيم. وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره سياست‌هاي تشويقي آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان برگزيده جشنواره خوارزمي اظهارداشت: بحث ورود به دانشگاه براي صاحبان رتبه‌هاي کشوري مطرح است که پيگيري مي‌شود و در طول سال تحصيلي نيز پژوهشسراهاي دانش‌آموزي در مناطق نوزده‌گانه آموزش و پرورش تهران با اساتيد و تجهيزات مختلف علمي و در رشته‌هاي گوناگون فعاليت مي‌کنند و وظيفه کمک به دانش‌آموزان را با برگزاري فوق برنامه‌هاي آموزشي برعهده دارند که اميدواريم شاهد کسب موفقيت‌هاي بيشتر از سوي دانش‌آموزان در اين عرصه‌ها باشيم.


 كاغذ اخبـار 

رييس سازمان پژوهش و برنامه ‌ريزي آموزشي خبر داد:

تعريف 100 ساعت آموزش خارج از کلاس ربراي دوره ابتدايي

رييس سازمان پژوهش و برنامه ‌ريزي آموزشي از تعريف 850 ساعت آموزشي رسمي در کلاس و 100 ساعت آموزش رسمي خارج از کلاس براي دوره ابتدايي خبرداد. محي الدين بهرام محمديان در گفتگو با پانا اظهارکرد: برنامه هاي 50ساعت از 100ساعت آموزش رسمي خارج از کلاس به صورت متمرکز از سوي وزارت آموزش وپرورش به مدارس ابلاغ مي شود و برنامه هاي 50 ساعت ديگر نيز توسط مدرسه و معلمان برنامه ريزي مي شود. وي با اشاره به جايگاه معلم در سند تحول بنيادين گفت: در برنامه درسي ملي نگاه به معلم متفاوت است و ديگر معلم تنها انتقال دهنده مفاهيم نيست؛ نقش معلم نقش پژوهشگر و راهبر آموزشي است و به همين جهت است که در برنامه درسي ملي، سند ملي و نقشه جامع علمي کشور جايگاه معلم جايگاهي است که براي استادان دانشگاه درنظرگرفته مي شود.

معاون وزير آموزش وپرورش با اشاره به تغيير کتاب هاي درسي پايه اول ابتدايي، افزود: معلمان پايه ابتدايي براساس اهداف درنظرگرفته شده در سندتحول بنيادين، دوره‌ هاي بازآموزي را جهت تدريس کتب جديدالتاليف گذرانده اند و به همين دليل با وجود تاليف کتاب هاي جديد مشکلي درخصوص تدريس وجودنداشت.


معاون آموزش وپرورش خبرداد:

مجتمع هاي آموزشي با مديريت يکپارچه اما با فضا و برنامه هاي جداگانه اداره مي شوند

معاون ابتدايي وزير آموزش وپرورش با بيان اينکه با ايجاد مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي، نوآموزان از دوره پيش دبستاني تا پايان ديپلم را در اين مجتمع‌ها سپري خواهندکرد، گفت: حياط مجتمع‌ها جدا از يکديگربوده و نوآموزان در ساعات تفريح ارتباطي با دانش‌آموزان ساير پايه‌ها نخواهندداشت.

فاطمه قربان در گفتگو با ايسنا، درباره برنامه‌هايي که تحول بنيادين براي دوره پيش دبستاني تعريف و تدوين کرده است، افزود: براساس قانون دوره پيش دبستاني يک دوره غيررسمي و غيراجباري است، اما با توجه به اهميتي که اين دوره دارد، در مجتمع‌هاي آموزشي و پرورشي ساختمان مجزا و جداگانه‌اي براي اين دوره ديده شده است. وي ادامه داد: حضور نوآموزان پيش دبستاني در مجتمع‌ها نبايد اين نگراني را در بين خانواده‌ها ايجادکند که آنها در کنار ساير دانش آموزان خواهندبود، چرا که براساس آيين نامه‌هاي تدوين شده براي مجتمع‌هاي آموزشي، اين مجتمع‌ها با مديريت يکپارچه اما با فضا و برنامه‌هاي جداگانه‌اي اداره خواهند شد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش وپرورش در توضيح بيشتر، گفت: اوقات فراغت و ساعات تفريح نوآموزان و دانش آموزان ابتدايي جدا از دانش آموزان پايه‌هاي بالاتر است، اما با توجه به اهدافي که تحول بنيادين براي آموزش و پرورش تعريف کرده، تمامي آموزش‌ها از پيش دبستاني تا پايان ديپلم را در مجتمع‌هاي آموزشي خواهندگذراند. وي تصريح کرد: براساس قانون، دوره پيش دبستاني شامل کودکان چهارسال تمام و پنج سال تمام مي‌شود و شش تا 18ساله‌ها نيز جزو دوره‌هاي رسمي آموزش محسوب مي‌شوند. همچنين پوشش کودکان صفر تا سه ساله‌ نيز جزو وظايف مهدهاي کودک محسوب مي شود. قربان گفت: در ساختار جديد وزارت آموزش وپرورش نيز، پيش دبستاني به عنوان يکي از دوره‌هاي مهم و تاثيرگذار درطول تحصيل با اولويت نوآموزان مناطق محروم، روستايي، عشاير و مناطق دوزبانه به آموزش وپرورش سپرده شده و اين نوآموزان در طول سال تحصيلي بايد حداقل 100 ساعت آموزش اين دوره را بگذرانند. وي هدف از برگزاري دوره پيش دبستاني را تقويت هويت ايراني اسلامي در بين نوآموزان عنوان کرد و گفت: براي يکسان سازي آموزش‌ها در اين دوره کتاب راهنماي توليد محتوا از سوي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تدوين شده و استان‌ها موظفند بر اساس فرهنگ منطقه خود نسبت به توليد مواد آموزشي مناسب اقدام کنند.


معاون وزير و رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور:‌

پيشگيري ازمعلوليت ها بايد از مهدهاي کودک آغاز شود

معاون وزير ورئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور با تاکيد برنهادينه کردن پيشگيري از معلوليت ها درکشور، آموزش وپرورش ومهدهاي کودک را نقطه آغازين اين امر توصيف کرد. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، نامدارعبداللهيان با حضور در دومين همايش پيشگيري از معلوليت ها درمجتمع آموزشي نابينايان شهيد محبي تهران با ارائه آماري درزمينه تعداد معلولان در دنيا گفت: درحال حاضر حدود 600 ميليون معلول درجهان وجوددارد که از اين ميان، 150 ميليون نفر کودک مي باشند. وي دربحث معلوليت ها، پيشگيري را مقدم بر درمان خواند وتصريح کرد: جهت گيري وحرکت آموزش وپرورش دراين راستا برگرفته از قانون برنامه پنجم توسعه وسند تحول بنيادين است. عبداللهيان با تاکيد بر حساس نمودن خانواده ها نسبت به موضوع معلوليت يادآورشد:‌پيش ازآگاهي دادن به خانواده ها که بايد به صورت مداوم باشد ابتدا بايد آن ها را دراين زمينه حساس کرد. وي اضافه کرد: سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور درحال حاضر يکصدوده هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه راتحت پوشش دارد که بيشترين آن مربوط به گروه کم توان ذهني است.

رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور ازگنجاندن موضوع پيشگيري ازمعلوليت ها درمباحث مربوط به آموزش خانواده خبرداد و به اهداف برگزاري اين همايش نظير؛ اصلاح ديدگاه ها، تغيير بينش و رفتار، استفاده از آخرين دستاوردها در خصوص پيشگيري از معلوليت ها و استفاده از مشارکت ديگر نهادها دراين زمينه اشاره کرد.

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي خبرداد:

گشايش اردوگاه ويژه دانش آموزان استثنايي در نوروز سال 90

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از گشايش اولين اردوگاه آموزش و پرورش ويژه دانش آموزان استثنايي کشور در شهر مقدس مشهد براي ايام نوروز سال90 خبرداد. 'نامدار عبدالهيان' در حاشيه دومين همايش پيشگيري از معلوليت ها در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي دانش آموزان با شرايط خاص، افزود: اين اردوگاه حدود 40 سوئيت دارد که با استانداردهاي معلولان متناسب سازي شده است. وي با بيان اينکه اين اردوگاه با حمايت و مساعدت هاي وزير آموزش و پرورش احداث شده است، اظهارداشت: دانش آموزان استثنايي سراسرکشور مي توانند به صورت رايگان از امکانات اين اردوگاه استفاده کنند. معاون وزير آموزش و پرورش در مورد ميزان ظرفيت پذيرش دانش آموزان استثنايي در اين اردوگاه نيز گفت: تمام ظرفيت اين اردوگاه براساس تعداد دانش آموزان اعلام شده از سوي ادارات آموزش و پرورش هر استان ساماندهي مي شود.


رئيس سازمان مدارس غير دولتي، توسعه مشاركتهاي مردمي و خانواده:

خانواده از اركان مهم و اساسي در تربيت دانش آموزان است

رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركتهاي مردمي و خانواده در جمع رؤساي انجمن مدارس، مدرسين و مشاورين خانواده در كرمان گفت: خانواده يكي از مسائل و اركان مهم و اساسي است و ريشه تربيت را در خانواده بايد جستجوكرد. به گزارش شاپرک و به نقل از مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از اداره كل آموزش وپرورش استان كرمان، فرشته حشمتيان در جمع اعضاء شوراي نظارت و شوراي مؤسسان مدارس غيردولتي كه در سالن كنفرانس شهيدجعفري اداره كل آموزش وپرورش كرمان برگزارشد، گفت: نقش و پايه اصلي كار تربيت، به عهده خانواده است وطرح ملي آموزش خانواده بايد در دستگاه ها پررنگ دنبال شود. وي در ادامه خطاب به حاضرين در جلسه عنوان كرد: در بحث تربيت با اولياء دانش آموزان توجه ويژه داشته باشيد تا خانواده از وضع موجود به وضع مطلوب و در نهايت به خانواده متعالي برسد.

حشمتيان با تاكيدبراينكه تمام برنامه ها بايد در جهت تحكيم خانواده باشد خاطرنشان ساخت: ارتباط متقابل، همدلي و هم انديشي بين مدرسه و خانواده ايجادشود.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.

استفاده از نقطه ضعف دانش آموز

انتخاب : مهناز کهنمويي

کودکي ده ساله که دست چپش در يک حادثه رانندگي از بازو قطع شده بود، براي تعليم فنون رزمي جودو به استاد سپرده شد. پدر کودک اصرارداشت استاد از فرزندش يک قهرمان جودو بسازد. استاد پذيرفت و به پدر کودک قول داد که سال بعدمي تواند فرزندش را در مقام قهرماني کل باشگاه ها ببيند.

در طول شش ماه، استاد فقط روي بدنسازي کودک کارکرد و حتي يک فن از جودو را به او تعليم نداد. بعد از شش ماه خبررسيد که ماه بعد، مسابقات محلي در شهر برگزارمي شود. استاد به کودک ده ساله فقط يک فن آموخت و تا زمان برگزاري مسابقات، فقط روي آن تک فن کارکرد. سرانجام مسابقات انجام شد و کودک توانست در ميان اعجاب همگان، با آن تک فن همه حريفان را شکست دهد!

سه ماه بعد، کودک توانست در مسابقات بين باشگاه ها نيز با استفاده از همان تک فن برنده شود و سال بعد نيز در مسابقات کشوري، کودک يک دست موفق شد تمام حريفان را زمين بزند و به عنوان قهرمان سراسري کشور انتخاب شود.

وقتي مسابقات به پايان رسيد، در راه بازگشت به منزل، کودک از استاد راز پيروزي اش را پرسيد.

استاد گفت: «دليل پيروزي تو اين بود که اولا به همان يک فن به خوبي مسلط بودي، ثانيا تنها اميدت همان يک فن بود و سوم اين که راه شناخته شده مقابله با اين فن، گرفتن دست چپ حريف بود که تو چنين دستي نداشتي! يادبگير که در زندگي، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوتت استفاده کني. راز موفقيت در زندگي، داشتن امکانات نيست، بلکه استفاده از «بي امکاني» به عنوان نقطه قوت است. »

برگرفته از ماهنامه رشد تکنولوژي آموزشي ، دوره بيست و هفتم، بهمن 90


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون