جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2448- تاریخ : 1390/12/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

دبيرشواي عالي آموزش و پرورش خبرداد:
اجراي اختياري طرح " يک معلم براي سه پايه دوره ابتدايي" در سال آينده

رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش:
امتحانات ششم ابتدايي "هماهنگ منطقه‌اي و نتيجه‌محور" برگزارمي‌شود

دبير مسابقات رباتيک دانش آموزي خبرداد:
اعزام 150 تيم برتر به مسابقات بين المللي رباتيک دانش آموزي


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس: همايون لنگرودي (بديع فر)

 دبيرشواي عالي آموزش و پرورش خبرداد:
 اجراي اختياري طرح " يک معلم براي سه پايه دوره ابتدايي" در سال آينده 

دبيرشواي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه طبق سند تحول بنيادين بايد سه پايه اول ابتدايي توسط يک معلم تدريس شود، گفت: اين طرح براي مدارس در سال تحصيلي آينده اختياري است اما در سالهاي بعد همه مدارس موظف به اجراي آن خواهندبود. مهدي نويد ادهم در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تصويب شده است که پايه اول تا سوم ابتدايي توسط يک معلم آموزش داده شود که نام اين طرح " نظام دوري" است و همه مدارس بايد زمينه اجرايي آن را فراهم کنند.

پيش از اين نيز وزير آموزش و پرورش از تصويب چنين طرحي در سند تحول بنيادين خبر داده بود.دبير شوراي عالي آموزش وپرورش اظهارداشت: در سال تحصيلي آينده مدارسي که شرايط کافي داشته باشند بايد اين طرح را اجرا کنند.نويدادهم درباره آخرين مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش نيز گفت: راهنماي برنامه درسي تعليمات ديني در دوره راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي تصويب شد که بايد کتاب هاي درسي آنها براساس اين راهنماي درسي و سند برنامه درسي ملي تغييرکنند. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا طرح تعطيلي پنجشنبه ها از مصوبات لازم الاجراي سند تحول بنيادين است، گفت: در سند ماده يا قانوني را تحت عنوان تعطيلي پنجشنبه ها نداريم؛ آنچه که در سند بر آموزش و پرورش مکلف شده "ساماندهي زمان آموزشي" است که در مقطع کنوني به شکل تعطيلي پنجشنبه مدارس اجرا شده است.


 رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش:
 امتحانات ششم ابتدايي "هماهنگ منطقه‌اي و نتيجه‌محور" برگزارمي‌شود 

رئيس مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش از ارائه پيشنهادي به شوراي عالي آموزش وپرورش خبرداد که در صورت تصويب آن، امتحانات پايه ششم ابتدايي به صورت «هماهنگ منطقه‌اي و نتيجه‌محور» برگزارخواهدشد.عبدالاميرعُرفي، رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش در گفتگو با «توانا» درباره تغييرات شيوه‌هاي ارزشيابي در نظام جديد آموزشي گفت: براي اين موضوع کارگروهي در سطح مرکز سنجش با حضور صاحبنظران حوزه‌هاي مختلف و نمايندگان معلمان تشکيل شده است که در حال بررسي شيوه‌هاي موجود ارزشيابي در دوره‌هاي مختلف تحصيلي از ابتدايي تا متوسطه هستند. وي افزود: در راهکار نوزدهم سند تحول بنيادين آموزش وپرورش نيز تأکيدشده است که «ارزشيابي فرآيندمحور» براي ارتقاي دانش‌آموزان از يک پايه به پايه بالاتر و «ارزشيابي نتيجه‌محور» براي انتقال از يک دوره به دوره تحصيلي بالاتر بايد درنظرگرفته شود.عرفي ادامه داد: براين اساس تمام فعاليت‌هايي که در حال حاضر با عنوان ارزشيابي در مدارس و در پايه‌هاي مياني صورت مي‌گيرد، مصداق ارزشيابي فرآيندمحور محسوب مي‌شود که بايد تکميل شود؛ يعني مجموعه‌اي از فعاليت‌ها که در محيط مدرسه وخانواده انجام مي‌شود و از آنها موضوع «ارزشيابي» برداشت مي‌شود، مورد توجه قرارخواهد گرفت.

* پيشنهاد اجراي "ارزشيابي نتيجه‌محور" در پايه ششم ابتدايي

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براي پايه ششم ابتدايي که در سال آينده مستقر مي‌شود، پيشنهادي در اين کارگروه تصويب کرده و به کارگروه‌هاي شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه کرده‌ايم که در اين پايه تحصيلي با توجه به ارتقاء دانش‌آموزان به دوره راهنمايي، «ارزشيابي نتيجه‌محور» اجرا شود. عرفي اظهارداشت: درحال حاضر در پايه پنجم ابتدايي امتحانات به صورت هماهنگ منطقه‌اي و نتيجه‌محور برگزارمي‌شود که ما همين موضوع را براي پايه ششم در سال آينده پيشنهادکرده‌ايم تا هم راهکار مطرح شده در سند تحول مورد توجه قرارگيرد و هم آئين‌نامه‌هاي فعلي اجرا شود.

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مورد زمان نهايي شدن اين پيشنهاد، گفت: اين مسئله بايد در کميسيون‌ها و صحن شوراي عالي آموزش و پرورش مطرح و در آنجا نهايي شود.


 دبير مسابقات رباتيک دانش آموزي خبرداد:
 اعزام 150 تيم برتر به مسابقات بين المللي رباتيک دانش آموزي  

دبير مسابقات رباتيک دانش آموزي از اعزام 150 تيم برتر به مسابقات بين المللي کشور امارات خبرداد. هادي اسماعيلي در گفتگو با پانا با اشاره به 2 تغيير اساسي در برگزاري مسابقات امسال خاطرنشان کرد: در مسابقات امسال علاوه بر رباتيک، مسابقات هوافضا، نانوشيمي، نجوم و زيست شناسي هم اضافه شده است.وي افزود: در بحث فضاي فرهنگي مسابقات امسال يادواره شهداي جهاد علمي کشور برگزار مي شود و دانش آموزان شرکت کننده در حال به امضا رساندن طوماري با شعار "دانشمند هسته اي متعهد به وطن" هستند که قرار است اين طومار به مادر شهيد مصطفي احمدي روشن به نمايندگي از خانواده هاي شهدا اهدا شود.اسماعيلي با بيان اينکه مسابقات در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه برگزار مي شود تصريح کرد: 40 درصد از شرکت کننده را دانش آموزان راهنمايي، 30 درصد از شرکت کنندگان را دانش آموزان ابتدايي و 30 درصد ديگر شرکت کنندگان را دانش آموزان متوسطه تشکيل داده اند.دبير مسابقات رباتيک دانش آموزي ادامه داد: 1010 تيم از 55 شهر و 27 استان کشور در قالب بيش از 2 هزار نفر در اين دوره از مسابقات شرکت کرده اند و بخش هاي مسابقات نيز شامل 27 قسمت خواهد بود. وي با اشاره به اهداي جوايز نقدي و غير نقدي به نفرات برتر عنوان کرد: جوايز نقدي به تيم هاي اول تا سوم اهدا خواهد شد که حدود يک ميليون و 200 هزار تومان است و جوايز غير نقدي ديگري هم از طرف معاونت پژوهشي دانشگاه تهران و از طرف دانشگاه استراليا به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

اسماعيلي در پايان يادآور شد: از بين 1010 تيم شرکت کننده، 150 تيم براي مسابقات بين المللي کشور امارات که 7 ارديبهشت ماه سال آينده با اسپانسرينگ دانشگاه هاي خارجي انجام خواهد شد اعزام مي شوند.


 كاغذ اخبـار 

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش :

آموزشگاههاي علمي و آزاد مجوز صدور ديپلم ندارند

رئيس مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: تنها منبع رسمي صدورديپلم، وزارت آموزش وپرورش و سازمانهاي تابع آن هستند و مدرک اين آموزشگاه رسميت ندارد. عبدالاميرعرفي در گفتگو با مهر با اشاره به فعاليت برخي از آموزشگاههاي علمي وآزاد که اقدام به صدور ديپلم مي‌کنند، افزود: اين آموزشگاهها که مجوز رسمي فعاليت خود را از آموزش وپرورش گرفته اند تنها مي توانند کلاسهاي کنکور، تقويتي، آموزشي و تکميلي برگزارکنند و اجازه ندارند در پايان اين دوره ها به عنوان ديپلم مدرکي براي متقاضيان خود ارائه کنند. وي افزود: تمام روند آموزش و صدور گواهي و ديپلم دانش آموزان بازمانده از تحصيل که در آموزشگاههاي آزاد تحصيل مي کنند بايد از طريق آموزش و پرورش مناطق و استانها شکل گيرد.رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش تصريح کرد: مدارکي مورد تاييد وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم وتحقيقات کشور است که از طريق امتحانات رسمي در مدارس گرفته شود.


به همت اداره آموزش و پرورش ناحيه يک کرمانشاه؛

آغاز به کار نخستين مدرسه "هوشمند کانکس" کشور در کرمانشاه

آيين آغاز به کار نخستين مدرسه "هوشمند کانکس" کشور در دبستان انديشه مجتمع آموزشي و پرورشي شهيد باکري ناحيه يک کرمانشاه با حضور رياست و معاون آموزش ابتدايي ناحيه و ديگر مسئولين برگزارشد. به گزارش پانا، در اين آيين فردين ياوري رييس اداره آموزش و پرورش ناحيه يک از هوشمند سازي به عنوان يکي از مهمترين سياست ها و تحول بنيادين آموزش و پرورش ياد کرد و اظهار داشت: استفاده از تکنولوژي جديد و ابزارهاي الکترونيکي مهمترين عامل در جهت تعميق آموزش و تقويت بنيه علمي دانش آموزان است. ياوري افزود: در سال اول اجراي اين طرح 20 درصد مدارس تحت پوشش قرار مي گيرند که خوشبختانه با همت و تلاش مسئولين و مديران ناحيه يک کرمانشاه بيش از 20 درصد مدارس اين ناحيه فعال شده اند. وي گفت: اميدواريم در آينده نزديک شاهد اين باشيم که دورترين روستاهاي کشور نيز بتوانند از اين تکنولوژي و فناوري استفاده کنند.در ادامه اين آيين آموزگار اين دبستان ضمن تشريح وسايل و تجهيزات استفاده شده در کلاس ها گفت: در اين کلاس چند پايه کليه فرآيندهاي تدريس بر اساس فناوري اطلاعات و ارتباطات صورت مي گيرد و دانش آموزان با راه هاي استفاده از تجهيزات و تکنولوژي جديد آموزشي آشنا مي شوند. وي در پايان از زحمات و همکاري ويسي، مدير مجتمع در تهيه وسايل و تجهيزات قدرداني کرد.هزينه هوشمند سازي اين کانکس بالغ بر 30 ميليون ريال بوده که از محل اعتبارات اداره آموزش و پرورش ناحيه يک تامين شده است.


براي نخستين بار برگزار مي شود؛

طرح درسهايي از قرآن ويژه اوليا دانش آموزان

رئيس گروه انجمن اولياء و مربيان اداره کل اموزش و پرورش شهرتهران گفت: براي نخستين بار طرح درسهايي از قرآن ويژه اولياي دانش آموزان از پنج شنبه 4 اسفندماه اجرا مي شود. احمدرضا ايماني در گفتگو با پانا، افزود: انتظار مي رود در سايه اين طرح اوليا مشوق دانش آموزان شده و تمامي اعضاي خانواده بيننده درسهايي از قرآن باشند. وي افزود: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بعد از پخش برنامه درسهايي از قرآن، اولياء به مدت 10 هفته به سئوالات اين برنامه پاسخ خواهند داد. ايماني ادامه داد: پاسخنامه اين سئوالات در مدارس توسط اعضاي انجمن اوليا و مربيان گردآوري و در پايان هفته دهم آزمون ويژه منتخبين (اولياي برگزيده) برگزار مي شود و به برندگان مسابقه مناطق هداياي نفيسي تعلق خواهد گرفت.


آموزش و پرورش شهرستانهاي تهران رتبه برتر در زمينه قرآني را کسب کرد

مديرکل آموزش وپرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: با توجه به منويات مقام معظم رهبري در خصوص توسعه فرهنگ قرآن، حجاب و عفاف اين اداره کل رتبه اول ثبت نام حافظان قرآن در کل کشور را کسب کرد.به گزارش پانا به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران، رحيم زماني در ديدار باحجت السلام والمسلمين سيد علي شاهچراغي امام جمعه شهرري افزود: بر همين اساس اين اداره توجه ويژه اي به ترويج فرهنگ حجاب وعفاف و به تبعه آن تربيت مدرس براي اين مهم دارد. وي اظهار داشت: يکي از راههاي به ثمر رسيدن اين اهداف دانش خانواده است و اين اداره کل از توانمندترين مدرسين در خصوص آموزش خانواده بهره برده است و با اين رويکرد خود را به افقهاي رو به رشد سند تحول آموزش و پرورش نزديک مي کند.

مديرکل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را قانون و کتاب اين نهاد بزرگ آموزشي ذکر کرد و گفت: به دليل تغييرات عمده‌ در نيروي انساني و برنامه‌ريزي، در نظام آموزشي وجود يک نقشه راه نياز اساسي به شمار مي‌رفت که سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اين نياز را رفع کرد.زماني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را سند بزرگ و آفتخار آميز دانست و افزود: براي رسيدن به اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بايد دوره طولاني طي شود تا به اهداف مورد نظر برسيم اما باتوجه به مفاد اين سند آينده خوبي در انتظار آموزش و پرورش است.

حاجي بابايي :

معوقه بازنشستگان آموزش و پرورش در حال پرداخت است

وزير آموزش و پرورش گفت: معوقه بازنشستگان آموزش و پرورش به صورت قسطي هم اکنون در پرداخت است. به گزارش ايرنا،' حميدرضا حاجي بابايي' در پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: قسط اول معوقات بازنشستگان پرداخت شده است. به گفته وزير آموزش وپرورش هم اکنون 15هزار بازنشسته آموزش وپرورش در کل کشور وجود دارد. وزيرآموزش و پرورش همچنين هرگونه تعويق در استخدام دانشجويان تربيت معلم را به دليل انجام مراحل استخدام دانست و گفت: مراحل گزينش و تکميل پرونده هاي استخدامي اين قبيل دانشجويان درحال طي شدن است و اين که زمان مقداري به تعويق افتاده به دليل اين است که بايد منتظر جواب گزينش ها باشيم. حاجي بابايي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص انتشارخبري مبني بر مسموميت برخي دانش آموزان يک منطقه به دليل شيرهاي توزيع شده، گفت: 'بنده اين خبر را نشنيده ام و در خصوص اين گونه مسايل، تدابيري اتخاذ خواهدشد.'


حضور 130 هزار دانش آموز در مرحله نخست المپياد علمي کشور

130 هزار دانش آموز در مرحله نخست المپياد علمي کشور در هفت رشته به رقابت پرداختند. به گزارش پانا، مرحله نخست المپياد علمي کشور امروز پس از شرکت 130هزار دانش آموز در ماراتني 3 روزه به پايان رسيد.129 هزار و 208 دانش آموز در سراسرکشور در قسمت هاي مختلف با يکديگر به رقابت پرداختند که سهم دانش آموزان تهراني حدود 32 هزار نفر بوده است.صبح روزپنجشنبه چهارم اسفند در المپياد رياضي در سراسر کشور 25 هزار و 702 دانش آموز شرکت داشته که از اين بين سهم دانش آموزان پسر 15 هزار و 956 نفر و سهم دانش آموزان دختر9 هزار و 746 نفر بوده است.همچنين عصر جمعه پنجم اسفندماه آخرين مرحله المپياد علمي کشور در بخش زبان و ادبيات فارسي برگزار شد که 17 هزار و 154 دانش آموز در سراسرکشور شرکت داشتند که سهم دانش آموزان دختر 10 هزار و 724 نفر و سهم  دانش آموزان پسر 6 هزار و 430 نفر مي باشد. به گزارش پانا، مرحله نخست المپياد علمي کشور در هفت رشته زبان و ادبيات فارسي، فيزيک، شيمي، کامپيوتر، زيست شناسي، رياضي و نجوم برگزار شده است.


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.


26راهبرد براي تقويت حافظه دانش آموزان

محمدقنبري طلب، کارشناس ارشد علوم تربيتي

قسمت چهارم

دقت

از ميان اطلاعات فراواني که وارد حافظه حسي مي شوند، تنها آنهايي که مورد توجه و دقت قرارمي گيرند به حافظه فعال منتقل مي شوند و بقيه اطلاعاتي که مورد توجه قرارنمي گيرند، فراموش مي شوند.

بنابراين، براي داشتن حافظه خوب بايد دقت بالايي داشت.

تمرکز حواس

داشتن تمرکز حواس هنگام يادگيري، موجب مي شود که مطالب آموخته شده بهتر در حافظه باقي بماند. اصولا بدون داشتن تمرکز نمي توان مطلبي را به خوبي فهميد.

هنگام مطالعه بايد تمامي حواس خود را روي مطالب متمرکز کنيد تا بتوانيد آنها را به حافظه بسپاريد. براي ايجاد تمرکز، بايد شرايط محيطي مطالعه را رعايت کنيد. در واقع، با رعايت شرايط محيطي مطالعه، موقعيت مناسبي را براي تمرکز و يادگيري بهتر مطالب ايجادکنيد.

استراحت

هنگامي مطالعه کنيد که خسته نباشيد. اگر احساس خستگي داريد، کمي استراحت کنيد و بعد مطالعه را شروع کنيد. پس از يادگيري نيز حتما استراحت کنيد تا آموخته هاي شما در حافظه پايداربماند و از تداخل يادگيري بعدي (تداخل پيش گستر) جلوگيري شود.

مدت يادگيري

کاربدني را شايد بتوان درحالت خستگي انجام داد، اما کارهاي فکري به وضعيت جسمي و مغزي مناسب تري نيازدارند. يکي از علت هاي خستگي مغزي، طولاني بودن مدت مطالعه است که افت شديدي را در به خاطر سپاري به دنبال خواهدداشت.

بنابراين، روش «نيم ساعت مطالعه پنج دقيقه استراحت» را هرگز فراموش نکنيد.


ادامه دارد....

برگرفته از ماهنامه آموزشي رشد تکنولوژي آموزشي، بهمن 90، شماره 221


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون