جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2443- تاریخ : 1390/11/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يکشنبه)

رييس جامعه خيرين مدرسه ساز کشور خبرداد:
تشکيل مجامع خيرين مدرسه ساز در مدارس سراسر کشور


بيش از يک ميليون دانش‌آموز اول دبيرستاني در آزمون تشخيص استعداد شرکت کردند


اعلام اسامي نفرات برترآزمون تئوري ششمين دوره المپياد فرش شاخه کاردانش- مرحله استاني


كاغذ اخبـار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

قـلـم معـلــم


برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات علمي – کاربردي شاخه کاردانش


 رييس جامعه خيرين مدرسه ساز کشور خبرداد:
 تشکيل مجامع خيرين مدرسه ساز در مدارس سراسر کشور  

رييس جامعه خيرين مدرسه ساز کشور از تشکيل مجامع خيرين مدرسه ساز در مدارس سراسرکشور خبرداد. محمدرضا حافظي در گفتگو با پانا با اشاره به رقم کلي تعهد خيرين مدرسه ساز اظهارکرد: در سال جاري1084 ميليارد تومان تعهد خيرين بوده است و در سال آينده هم اين رقم افزايش خواهد يافت. وي افزود: حرکت جديدي در اين عرصه آغازشده و دانش آموزان در اين راه مشارکت مي کنند و جشنواره هاي سال 1391 در مناطقي از آموزش و پرورش تهران آغاز شده است.

حافظي با اشاره به تشکيل مجمع خيرين مدرسه ساز در مدارس خاطرنشان کرد: در آموزش وپرورش منطقه 7 شهر تهران و در 19بهمن ماه جشنواره دانش آموزان را برگزارکرديم که دانش آموزان مجمع خيرين مدرسه ساز را تشکيل داده اند. وي ادامه داد: در شهرستان اسلامشهر هم حدود يک هزارنفر از دانش آموزان به همراه والدين خود با حضور در جشنواره خيرين مدرسه ساز در امر مدرسه سازي مشارکت کردند.

رييس جامعه خيرين مدرسه ساز کشور تصريح کرد: از دانش آموزان سراسرکشور در اين راه استفاده مي کنيم و آنها مجامعي مانند خيرين مدرسه ساز که در کشور وجوددارد را در هر مدرسه تشکيل و کمک هاي مردم و دانش آموزان را جمع آوري و به حساب مجمع خيرين مدرسه ساز کشور واريزمي کنند.

حافظي با بيان اينکه هر مدرسه مجمع خيرين مدرسه ساز خواهدداشت، گفت: خود دانش آموزان هيئت مديره و رييس هيئت مديره تشکيل و مشارکت خوبي خواهندداشت و ارزش اين کار از قلک هاي پيش بيني شده براي توزيع در بين دانش آموزان بسيار بيشتر است.


 بيش از يک ميليون دانش‌آموز اول دبيرستاني در آزمون تشخيص استعداد شرکت کردند 

يک ميليون و30 هزار دانش‌آموز اول متوسطه در آزمون رغبت سنج و تشخيص استعداد به طور همزمان در سراسر کشور شرکت کردند. به گزارش «توانا»، حسين هژبري معاون پرورشي وفرهنگي وزارت آموزش وپرورش با حضور در دبيرستان البرز محل برگزاري آزمون رغبت سنج و تشخيص استعداد از نزديک در جريان برگزاري اين آزمون قرارگرفت.تعيين بهره هوشي دانش‌آموزان در حيطه‌هاي مختلف رشته‌هاي تحصيلي، مشخص کردن استعداد تحصيلي دانش‌آموزان در زمينه رشته‌هاي تحصيلي دبيرستاني و دانشگاهي، هم‌افزايي بيشتر در زمينه يادگيري مطلوب دانش‌آموزان و ترسيم نيم رخ هوشي و استعداد جهت اطلاع معلمان قبل از ورود به کلاس درس از اهداف برگزاري آزمون تشخيص استعداد و مشخص کردن ويژگي‌هاي شخصيتي دانش‌آموزان در زمينه رواني ـ رفتاري ، تحصيلي و شغلي دانش‌آموزان و تبيين استانداردهاي رواني لازم جهت فضاي کاري و شغلي دانش‌آموزان در آينده از اهداف آزمون رغبت سنج شغلي است.

دانش آموزان در اين آزمون به 215 سؤال در مدت 115 دقيقه در موضوعات معني واژه‌ها، استدلال کلامي، کفايت اطلاعات، مباني رياضي، استدلال عددي، استدلال انتزاعي، استنباط منطقي، تجسم فضايي، چرخش شکل، ترکيب قطعات و استدلال مکانيکي پاسخ دادند.

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پس از تعيين سطح دانش‌آموزان توسط کارشناسي مشاور مناطق، اطلاعات جهت ارزيابي بهتر براي ورود به رشته‌هاي تحصيلي در اختيار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.


 اعلام اسامي نفرات برترآزمون تئوري ششمين دوره المپياد فرش شاخه کاردانش- مرحله استاني 

آزمون تئوري ششمين دوره المپياد فرش شاخه کاردانش- مرحله استاني اعلام شد.

به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران آزمون تئوري ششمين دوره المپياد فرش شاخه کاردانش- مرحله استاني در هنرستان اميدان امام برگزارشد. نفرات برتر اين آزمون : مهرنوش علوي پويا از هنرستان اقبال آشتياني هنرآموز رشته هنرفرش با گرايش بافت از منطقه يازده؛ زهرا ايزدي نسب از هنرستان وحدت هنرآموز رشته طراحي و نقاشي فرش با گرايش بافت از منطقه 4؛ مينا رعيت از هنرستان ليلي موفقيان هنرآموز رشته طراحي نقاشي فرش با گرايش بافت از منطقه 18؛ شيدا نوري از هنرستان ليلي موفقيان هنرآموز رشته طراحي نقاشي فرش با گرايش بافت از منطقه 18؛ نساء حاجيان از هنرستان وحدت هنرآموز رشته طراحي و نقاشي فرش با گرايش بافت ازمنطقه4؛ سيده منصوره موسوي از هنرستان والعصر هنرآموز رشته هنرفرش با گرايش بافت از منطقه 16؛ سحرتوپچيان از هنرستان اقبال آشتياني هنرآموز رشته هنرفرش با گرايش بافت از منطقه 11؛ افسانه نوجامه منقانلو از هنرستان والعصر هنرآموز رشته هنرفرش با گرايش بافت از منطقه 16؛ مرجان چرمي از هنرستان امام صادق(ع) هنرآموز رشته طراحي و نقاشي فرش با گرايش رنگرزي از منطقه 14؛ سميرا فردوسي از هنرستان امام صادق(ع) هنرآموز رشته طراحي و نقاشي فرش با گرايش رنگرزي از منطقه 14؛
فاطمه رشيدي از هنرستان ليلي موفقيان هنرآموز رشته طراحي نقاشي فرش با گرايش رنگرزي از منطقه 18؛ محدثه پارسا گهر از هنرستان امام صادق(ع) هنرآموز طراحي و نقاشي فرش با گرايش رنگرزي از منطقه 14؛ الهه عباسي از هنرستان ليلي موفقيان هنرآموز طراحي نقاشي فرش با گرايش طراحي از منطقه 18؛ محدثه عباسي ساري از هنرستان امام صادق(ع) هنرآموز طراحي و نقاشي فرش با گرايش طراحي از منطقه 14؛ عطيه طاهري از هنرستان وحدت هنرآموز طراحي و نقاشي فرش با گرايش طراحي از منطقه 4؛ زهرا حسين پور از هنرستان وحدت هنرآموز طراحي و نقاشي فرش با گرايش طراحي از منطقه 4؛ فريبا ملکيان از هنرستان امام صادق(ع) هنرآموز طراحي و نقاشي فرش با گرايش طراحي از منطقه 14.


 كاغذ اخبـار 

حاجي‌بابايي:

فارغ‌التحصيلان سوم دبستان "مدرک" مي‌گيرند

وزير آموزش وپرورش از طرح ارائه مدرک به فارغ‌التحصيلان سوم دبستان خبرداد و گفت: اين طرح آماده است اما ابتدا بايد فضاي مدارس ساماندهي شود. حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش وپرورش در گفتگو با «توانا» اظهارداشت: اين وزارتخانه به سمتي حرکت مي‌کند که در آينده به سه ساله اول ابتدايي نيز مدرک خواهدداد. وي در پاسخ به اين پرسش که چه زماني «طرح ارائه مدرک به فارغ‌التحصيلان سوم دبستان»، اجرا خواهدشد، گفت: امسال امکان اجرا بود اما طرح‌ها زياد است و نمي‌توان همه طرح‌ها را با هم پيش برد. حاجي‌بابايي افزود: در ابتدا بايد ساختمان‌هاي آموزشي را ساماندهي کرد و ساختمان 3سال اول ابتدايي با ساختمان 3 سال دوم ابتدايي متفاوت باشد و پس از آن طرح ارائه مدرک به فارغ‌التحصيلان سوم دبستان اجرا مي‌شود.

به گزارش توانا، وزارت آموزش وپرورش در تلاش است که دوره تحصيلي به 4دوره سه ساله تقسيم شود و پس از پايان هر سه سال، به دانش‌آموزان مدرکي داده شود.


سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص):

اساتيد واجد شرايط مراکز تربيت معلم "عضو هيئت علمي" مي‌شوند

سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبراعظم(ص) با اشاره به راه‌اندازي «دانشگاه ويژه فرهنگيان» از سال آينده گفت: براي اساتيد و کارکنان واجد شرايط مراکزتربيت معلم مانند ساير دانشگاه‌ها فرصتي فراهم مي‌شود تا با ارائه مدارک، به «عضوهيئت علمي» تبديل وضعيت پيدا کنند. اسدالله اسدي گرمارودي، سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبراعظم(ص) در گفتگو با «توانا» در رابطه با جزئيات تغيير وضعيت اساتيد مراکز تربيت معلم به «عضوهيئت علمي» با توجه به تشکيل دانشگاه ويژه فرهنگيان اظهارداشت: در اساسنامه دانشگاه ويژه فرهنگيان، تمام مراکز تربيت معلم در قالب اين دانشگاه ساماندهي خواهند شد. وي ادامه داد: يکي از مسائل مطرح در اين زمينه، ساماندهي نيروهاي انساني موجود در مراکز تربيت معلم اعم از اساتيد و عوامل اجرايي است که در اين رابطه، براي واجدين شرايطي که در مراکزتربيت معلم مشغول به تدريس يا کار هستند، مانند ساير دانشگاه‌ها فرصتي را فراهم مي‌کنيم تا با ارائه مدارک و رعايت ضوابط مدنظر وزارت علوم و نيز ضوابط آموزش وپرورش به تکميل کادر هيئت‌ علمي خود بپردازند.اسدي گرمارودي افزود: درباره رتبه‌بندي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ويژه فرهنگيان نيز تابع ضوابط وزارت علوم هستيم و علاوه بر آن، براي خودمان نيز ضوابط و ملاک‌هاي خاصي با توجه به شرايط تربيت معلم داريم.سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبراعظم(ص) خاطرنشان کرد: آنچه که در رابطه با موضوع ارتقاء نيروي انساني مراکز تربيت معلم صورت مي‌گيرد، براساس مفاد اساسنامه دانشگاه ويژه فرهنگيان خواهد بود و در اين رابطه هماهنگي با ضوابط وزارت علوم نيز ضروري است. وي اظهارداشت:‌ تمام مقدمات کار را در دست پيگيري داريم و 23 گام را تا راه‌اندازي دانشگاه ويژه فرهنگيان طراحي کرده‌ايم که يکي از آنها تأمين، تکميل و ارتقاء نيروي انساني فعلي مراکز
تربيت معلم در قالب دانشگاه است.


معاونت سوادآموزي شهرتهران اعلام کرد؛

آموزش والدين بيسواد و کم‌ سواد دانش آموزان شهرتهران در دستورکار قرارمي گيرد

به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران، اطلاعيه معاونت سوادآموزي شهرتهران مبني بر آموزش والدين بيسواد و کم‌ سواد گروه سني (10-49 سال)شهرتهران ابلاغ شد. به اطلاع کليه‌ مديران مدارس و مجتمع‌هاي آموزشي شهرتهران مي‌رساند معاونت سوادآموزي آموزش و پرورش شهرتهران مصمم است تا آموزش به والدين بيسواد دانش‌آموزان را که اسامي آنان به تمامي مدارس ارسال گرديده است با تلاش و پيگيري مديران و عزيزان باسواد داوطلب تحت پوشش سوادآموزي قراردهد.

در اين اطلاعيه آمده است: شرکت در اين امر ضمن برخورداري از اجر معنوي از مزاياي مادي به روش دريافت حق‌الزحمه و قيمت تمام شده در قالب آموزش فرد به فرد و عقد قرارداد نامه انجام خواهد شد. براي کسب اطلاعات بيشتر به ادارات سوادآموزي مستقر در مديريت هاي آموزش و پرورش مناطق تهران مراجعه شود.


مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبرداد:

مهلت ثبت‌نام در نخستين نمايشگاه تکنولوژي هاي آموزشي مدارس تا 25 اسفند

مديرکل آموزش وپرورش شهرتهران از برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي تکنولوژي و محصولات آموزشي در فروردين ماه سال آينده خبرداد و گفت: مهلت ثبت‌نام مؤسسات متخصص در اين نمايشگاه، 25 اسفندماه امسال خواهدبود. سيدعلي يزديخواه، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با «توانا» از برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي تکنولوژي و محصولات آموزشي در فروردين ماه سال آينده در تهران خبر داد و اظهار داشت: اين نمايشگاه با همکاري خانه رياضي آموزش و پرورش شهر تهران از 25 لغايت 31 فروردين 91 در مصلاي امام خميني (ره) و در فضايي به مساحت 15 هزار متر مربع (با 6 هزار مترمربع غرفه‌بندي) برپا مي‌شود.يزديخواه خاطرنشان کرد: درحال حاضر کار فراخوان مؤسسات متخصص در اين زمينه در حال انجام است و ما نيز آماده هستيم که از يکم تا 20 اسفندماه امسال کار جانمايي را براي غرفه‌هاي شرکت‌کننده در نمايشگاه انجام دهيم؛ البته مهلت ثبت‌نام مؤسسات حداکثر 25 اسفندماه 90 خواهد بود که مي‌توانند به خانه رياضي آموزش و پرورش شهر تهران واقع در ميدان فلسيطن ابتداي خيابان فلسطين شمالي مراجعه کنند.

معاون پرورش و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

کسب 181 مدال طلاي المپياد در سال84 تاکنون توسط دانش آموزان

معاون پرورشي وفرهنگي آموزش وپرورش از کسب 181مدال طلاي المپيادهاي مختلف از سال1384 تاکنون توسط دانش آموزان خبرداد. به گزارش پانا، حسين هژبري در مراسم نخستين جشنواره دانش آموزي زيست فناوري ايران که در اردوگاه شهيدباهنرتهران برگزارشد، اظهارکرد: موضوع مهمي مانند جشنواره زيست فناوري که با دانش آموزان آغازمي شود نشان از فهم و بصيرت است.

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش با اشاره به اينکه پيش از انقلاب اسلامي ايران هيچ المپيادي در کشور ثبت نشده است، اظهارداشت: از سال 1384 تاکنون 181 مدال طلاي جهاني در المپيادهاي علمي توسط دانش آموزان به ثبت رسيده است. وي در پايان يادآورشد: دانش آموزان بخشي از انفجار نور هستند و ظلمت و دشمن تلاش مي کنند اين حرکت را متوقف کنند و سخت نگران اين موضوع هستند.


 


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.


مديريت سنجش در کلاس درس

غلامرضا يادگارزاده، عضو هيئت علمي سازمان سنجش آموزش کشور

قسمت سوم و پاياني

5. بازخورد:

سنجش بدون بازخورد تقريبا هيچ فايده اي ندارد. بازخوردهاي کلامي، نوشتاري، اشاره اي و ... مي تواند به معلم و دانش آموز در تقويت نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت کمک زيادي کند. اين که معلم از چه نوع بازخوردي استفاده کند، به موضوع مورد تدريس و شرايط کلاس بستگي دارد، اما انجام آن ضروري است.

6. استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات:

ICT ظرفيت ويژه اي ايجاد مي کند که در صورت آشنايي معلم با آن و استفاده بهينه مي تواند به مديريت سنجش کمک زيادي کند. آزمون هاي الکترونيکي و استفاده از پست الکترونيک، موبايل و ... کارمعلم را در سنجش ساده تر مي کند و او را آماده مي سازد از ظرفيت ايجاد شده در سايه استفاده از ICT لذاب تقويت تدريس و يادگيري استفاده کند. درمحيط هاي مجازي، ابزارهاي سنجش بسيار متنوعي وجود دارد که معلم مي تواند به رايگان از آن ها استفاده کند و يادگيري دانش آموزان را بهبود بخشد.

سخن پاياني

جهتگيري سنجش در کلاس درس بايد بر يادگيري متمرکز باشد. اگر چنين هدفي تحقق يابد، مي توان اميدواربود که معلم در کارش از پتانسيل سنجش به نحو احسن براي بهبود يادگيري سودبرده است. براي دستيابي به اين امر، مديريت کردن فرآيند يادگيري (که سنجش نيز بخشي از آن است)، او را ياري مي دهد در چارچوب محدوديت هاي برنامه درسي و براساس اهداف از پيش تعيين شده، موفقيت خود را تضمين کند.

برگرفته از ماهنامه رشد تکنولوژي آموزشي دوره بيست و هفتم


 برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات علمي – کاربردي شاخه کاردانش 

به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران مرحله استاني دوازدهمين دوره مسابقات علمي– کاربردي شاخه کاردانش (بخش تئوري) مطابق جدول زمان بندي ذيل برگزارمي گردد. هنرجويان منتخب بايد يک ساعت قبل از شروع آزمون با در دست داشتن کارت شناسايي عکس دار و معرفي نامه از واحد آموزشـي مربوطه در محـل حوزه هاي امتحاني حضور بهم رسانند.حوزه امتحاني هنرجويان پسر در کليه رشته ها، هنرستان پسرانه "هفتم تير" واقع در منطقه 6 به آدرس خيابان کريم خان زند، نبش حافظ شمالي تعيين شده است. حوزه امتحاني هنرجويان دختر در رشته هاي سيستم هاي صوتي تصويري، طراحي فرش، هنرفرش، گرافيک کامپيوتري، مديريت خانواده، نقشه کشي ساختمان، نگارگري و نقشه کشي صنعتي به کمک رايانه ؛ در هنرستان "اميدان امام" واقع در منطقه هفت به آدرس ميدان هفت تير، خيابان مفتح جنوبي، کوچه گوهردرخشان مي باشد. حوزه امتحاني هنرجويان دختر در رشته هاي امور اداري، تصويربرداري، خياطي، دوخت هاي تزئيني، توليد چندرسانه اي، سفالگري و حسابداري مالي؛ در هنرستان "مهروطن" واقع در منطقه هفت به آدرس خيابان شريعتي، چهارراه قصر، خ شهيد قدوسي روبروي پادگان حشمتيه مي باشد.

اين آزمون در هر سه حوزه مذکور رأس ساعت ده صبح روز2 / 12 / 90 برگزارمي شود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون