جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2443- تاریخ : 1390/11/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يکشنبه)

ابراهيم‌خاني در گفتگو با مهر:
برخي فکر مي‌کنند کار کودک ساده است سطحي‌نگري در فيلمنامه‌هاي انيميشن


اخبـــــــــار


كـارتـــون
برنارد ارث - استراليا

كميكاتور


 ابراهيم‌خاني در گفتگو با مهر:
 برخي فکر مي‌کنند کار کودک ساده است سطحي‌نگري در فيلمنامه‌هاي انيميشن 

انيماتور برگزيده جشنواره جام‌جم گفت: سطحي نگري به مقوله انيميشن متاسفانه باعث شده کساني که موفق به ارائه کار در حوزه فيلمنامه‌نويسي سينما و تلويزيون نمي‌شوند شانس خود را در انيميشن و کار براي کودکان جستجو مي‌کنند!

به گزارش مهر،جواد ابراهيم‌خاني کارگرداني، انيماتوري يا طراحي شخصيت در سريال‌ها و انيميشن‌هاي بلندي چون "خداوند لک لک‌ها را دوست دارد"، "نقاشي و حرکت"، "مقتل خواني"، "سفر به سرزمين‌هاي دور"، "قصه‌هاي غزاله"، "بوستان سعدي"، "خواجه نصيرالدين طوسي"، "زکرياي رازي"، "سفيدتر از برف"، "هديه چهارشنبه"، "آخر شيريني‌هاي ته فنجان" و... را در کارنامه هنري خود دارد.

او علاوه بر دريافت عنوان بهترين طراح کاراکتر در جشنواره عاشوراييان، به تازگي به عنوان بهترين انيماتور در اولين جشنواره جام جم نيز شناخته شد. به همين بهانه گفتگويي با او داشته‌ايم:

خبرگزاري مهر: جايگاه انيميشن تلويزيوني در کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

جواد ابراهيم‌خاني: به نظر من بايد براي ورود به حيطه انيميشن بسترهاي فراواني مهيا شود که عدم هماهنگي بين اين بسترها مي‌تواند سرعت پيشرفت در اين وادي را کند کند. متاسفانه به علت اين ناهماهنگي با اين پيشرفت چشم‌گير از نظر کمي و در مواردي کيفي بازهم جامعه با ديده شک و ترديد به انيمشن ما نگاه مي‌کند.

*شما فکر مي‌کنيد چطور مي‌توان از طريق انيميشن با مخاطب تلويزيوني ارتباط بهتري برقرار کرد؟

- براي جواب به اين سوال مثال ساده‌اي مي‌زنم. شما وقتي براي خريد يک شيريني به قنادي مي‌رويد در وحله اول به ظاهر شيريني توجه مي‌کنيد و اگر قيمت براي شما مهم نباشد آن را مي‌خريد ولي اين مزه شيريني است که شما را براي خريد دوباره به آن قنادي مي‌برد. زيبايي کار و هماهنگي بين تمامي قسمت‌هاي يک اثر براي جذب مخاطب حرف اول را ميزند ولي زيبايي داستان و داشتن پيام و حرف قابل توجه يک اثر را ماندگار مي‌کند حرفي که در يک پوسته لطيف و زيبا پنهان شده باشد.

*خود شما چه ويژگي‌هايي را در آثارتان قرار مي‌دهيد که مورد استقبال قرار گيرد؟ انيميشن "زکرياي رازي" چه ويژگي‌هايي داشت که به تقدير از شما در جشنواره جام جم منجر شد؟

- انيميشن رازي نقاط قابل توجه زيادي وجود داشت. براي مثال فيلمنامه آن داراي پيوستگي خوب بدون کش دادن‌هاي بي مورد بود. همينطور زمان بندي مناسب پلانها و اجراي خوب پس زمينه‌ها که مانع خستگي نگاه بيننده مي‌شد از ديگر نکات است. ما سعي کرديم بين تمامي مدت کار يعني ابتدا و انتهاي کار با يک کيفيت انيمه شده باشد. همينطور لحاظ کردن ظرافت‌هاي موجود در هنر ايراني را در کار ناديده نگرفتيم و نقش و نگارهاي ايراني در خود کاراکترها يا پس زمينه‌ها وجود داشت.

نکته ديگر وجود حرکت در تمامي سطح انيميشن مثلا در کاراکترهاي فرعي و پس زمينه و حرکت‌هاي مولتي پلان براي بک گراندها و فورگراندها بود. همينطور ما به تغيير لباس و ظاهر کاراکترها در طول فيلم هم اهميت ويژه‌اي داديم. براي نمونه زکرياي رازي بالاي 10 دست لباس در اين انميشن بر تن دارد که باور پذيري بيشتري براي بيننده ايجاد مي‌کند.

از قرار دادن موضوع طنز در کار که به عهده شخصيت حسن بود نيز مي‌توانم به عنوان دليل ديگري نام ببرم که علاوه بر ايجاد صحنه‌هاي طنز در کار به شخصيت اصلي لطمه وارد نکرد.

* چقدر در کارهاي انيميشن خود نوآوري و خلاقيت داشته‌ايد؟ به ويژه "زکرياي رازي" که با انيماتوري آن برگزيده جشنواره جام‌جم شديد؟

- نوآوري در انيميشن رازي بيشتر به نوع اجراي آن برمي‌گردد. اين انيميشن نخستين کار بلندي است که با استفاده از قلم نوري و با حذف کاغد مستقيما در کامپيوتر طراحي شد که اين امر به سرعت بالاي ساخت و صرفه جويي مناسب در هزينه و يک دستي بيشتر کار انجاميد و ما با تيمي کوچک و در زمان کم اين پروژه را به پايان رسانديم.

* براي ساخت انيميشن و انتخاب فيلم نامه چه ميزان به سليقه مخاطب توجه مي‌کنيد؟

- توجه به نيازهاي فرهنگي جامعه جز اصلي‌ترين دغدغه‌هاي هر تيم هنري براي ارايه يک اثر خوب است ولي بايد بدون اينکه به شعور مخاطب توهيني شود به بالا بردن سطح سليقه هنري جامعه هم توجه کرد.

* چه آينده‌اي براي انيميشن سازي کشور متصور هستيد؟

- به نظر من ما در تمامي سطوح در حال پيشرفت هستيم ولي با سرعتي بسيار کمتر از ديگر کشورهاي دنيا و با در نظر گرفتن اين موضوع در آينده خيلي عقبتر از سطح اول دنيا خواهيم بود ولي کمي بهتر از حالاي خودمان.

* چرا فيلمنامه‌هاي انيميشن‌هاي ايراني قوام لازم را ندارد؟ يعني کودکان کمتر جذب آنها مي‌شوند؟

- به نظر من ساده انگاشتن وادي انيميشن از نظر نويسند‌ه‌ها دليل اصلي اين امر است. متاسفانه کساني که توانايي نوشتن داستان‌هاي خوب و قوي براي سينما را ندارند به اين وادي وارد مي‌شوند. زيرا انيميشن را ساده‌تر مي‌انگارند. در حالي که کاملا بر عکس است.

گفتگو: مريم عرفانيان


 اخبـــــــــار 

نمايشگاه نقاشي باتيک هنرمندان زن ايراني در مالزي افتتاح مي شود

به همت بخش خانواده رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ، نمايشگاه نقاشي باتيک بانوان هنرمند ايراني در کوالالامپور پايتخت مالزي افتتاح مي شود. به گزارش مهر ، اين نمايشگاه روز شنبه مطابق با 29 بهمن ماه ساعت 17 در گالري مکعب افتتاح شد.بر اساس اين گزارش ، در اين نمايشگاه آثار نقاشي باتيک 4 نفر از بانوان هنرمند ايراني ساکن مالزي عارفه بخشيان ، مينا هدايت، پگاه جهانگيري و شهرزاد پورصفر به نمايش درخواهد امد.در دعوتنامه اين مراسم از تمامي ايرانيان و هنرمندان مقيم مالزي براي بازديد از اين نمايشگاه دعوت به عمل امده است .


به همت انتشارات کتاب سياه

کتاب نقاشي معاصر ايران رونمايي مي‌شود

کتاب نگاهي به نقاشي معاصر ايران از سري کتاب‌هاي توليدي توسط انتشارات کتاب‌سياه در خانه هنرمندان رونمايي خواهد شد. به گزارش مهر،امروز يکشنبه سي‌ام بهمن از ساعت 14 تا 17 در تالار استاد جليل شهناز در خانه هنرمندان ايران مراسم رونمايي از کتاب نقاشي معاصر ايران انجام خواهد شد.به گفته محمود همتي ترابي مديرمسئول انتشارات کتاب سياه اين مراسم با سخنراني استاد محمدابراهيم جعفري در قالب (حرف‌هايي براي گفتن)، سخنراني دکتر گودرزي ديباج دبير جشنواره هنر ايران 1404 و تکنوازي استاد کيوان ساکت انجام خواهد شد.در اين مراسم ايران درودي ميهمان ويژه و البرتو کوچويي کارشناس و مجري خواهد بود. همچنين آثار برخي هنرمندان حاضر در کتاب نقاشي معاصر ايران تا پايان مراسم در محل خانه هنرمندان به عنوان نمايشگاه گروهي دايراست.مراسم رونمايي از کتاب نقاشي معاصر ايران در خانه هنرمندان به آدرس به نشاني خيابان طالقاني، خيابان موسوي شمالي (فرصت) باغ هنر، انجام خواهد شد.


برپايي نمايشگاه آثار خوشنويسي عباس اخوين

موسسه صبا نمايشگاه «کرشمه هاي خط» شامل آثارخوشنويسي استاد عباس اخوين را در نگارخانه هاي صبا و لرزاده به نمايش مي گذارد. به گزارش «آرت نا»، در اين نمايشگاه 60 اثر از اين پيشکسوت خوشنويس ايران با موضوع آيات قرآني و اشعار حافظ، سعدي و مولانا به نمايش در مي آيد.اغلب اين آثار براي اولين بار است که به نمايش در مي آيد، و مربوط به سال هاي 85، 88 و 90 است، و به شيوه نستعليق خطاطي شده و از قلم کتابت بالاي شش دانگ است.نمايشگاه «کرشمه هاي خط» عباس اخوين امروز يکشنبه 30 بهمن، ساعت 16، در نگارخانه هاي صبا و لرزاده موسسه فرهنگي هنري صبا، گشايش مي يابد.علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي عصر، خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره 125 مراجعه كنند. اين نمايشگاه تا 28 اسفند همه روزه بجز ايام تعطيل، از ساعت 10 لغايت 19 ، ميزبان عموم بازديدکنندگان خواهد بود.


نقاشي متعلق به وارهول 9 ميليون دلار فروخت

اثر نقاشي از «لوسيو فونتانا» كه زماني متعلق به «اندي وارهول» بود به قيمت 9 ميليون دلار به حراج رفت. به گزارش ايسنا، نقاشي لوسيو فونتانا ـ نقاشي معروف ايتاليايي ـ كه زماني متعلق به اندي وارهول ـ هنرمند سرشناس آمريكايي ـ بود با فروشي 9 ميليون دلاري گرانقيمت‌ترين اثر هنري حراجي لندن شناخته شد. اين نقاشي در ميان 25 اثر ديگر از هنرمندان معاصر بود كه شب گذشته در يك حراجي در لندن چكش حراج خورد. اين نقاشي بين پنج ميليون و 200 هزار تا هفت ميليون و 700 هزار دلار ارزش‌گذاري شده بود.اين اثر كه در سال 1960 خلق شده بود، گرانقيمت‌ترين اثر هنري معاصر در اين حراجي انگليس شناخته شد. اندي وارهول (‌1987 ـ ‌1928) هنرمند،نويسنده،فيلمساز و نقاش پيشرو آمريكايي از بنيان‌گذاران هنر پاپ دهه ‌1950 در ايالات متحده بود. او شناخته‌شده‌ترين چهره‌ هنر پاپ و داراي انديشه‌هاي بسيار آوانگارد بود. هم‌اكنون بزرگترين موزه‌ دنيا كه به يك هنرمند اختصاص دارد در پيتزبورگ پنسلوانيا موزه‌ «اندي وارهول» است. به گزارش بلومبرگ، او ‌22 فوريه ‌1987 در سن ‌58 سالگي در پي اختلالات حين عمل جراحي در نيويورك درگذشت و به خاك سپرده شد.

آثار «محمود بخشي» در فستيوالي در هنگ‌كنگ نمايش مي‌يابند

آثار «محمود بخشي» پس از نمايش در گالري اعتماد،‌ براي نمايش در فستيوال «Asia One» هنگ‌كنگ ارائه مي‌شوند. به گزارش ايسنا، آثار مجموعه‌ي «بازيافت» محمود بخشي در كنار آثار ديگري از اين هنرمند ايراني در گالري اعتماد به نمايش درآمد و پس از آن ازسوي همين گالري به فستيوال «Asia One» هنگ‌كنگ ارائه خواهند شد. مجسمه‌ها‌، آثار چندرسانه‌اي‌، فيلم و نقاشي‌هاي محمود بخشي با محوريت مسائل سياسي و اجتماعي ايران هستند.

آثار او بيننده را به يافتن پاسخ در درون اثر فرا مي‌خوانند و ارتباط تنگاتنگي با رويدادهاي تاريخي و فرهنگي ايران دارند.

بر اساس اين گزارش، محمود بخشي كه چندي پيش به عنوان برنده‌ي جايزه‌ي نهايي هنر معاصر «جادوي ايران» در گالري «ساچي» لندن مورد تقدير قرار گرفت،‌ متولد 1956 در تهران است. آثار او در نمايشگاه و گالري‌هاي متعددي در داخل و خارج از كشور به نمايش درآمده‌اند.


علي شيرازي:

جلوه‌گري‌ بصري خط پارسي، قدرتش را به مخاطب ديکته مي‌کند

علي شيرازي معتقد است: در تجربه درشت‌نويسي‌ توانستم کرشمه‌ و توانمندي‌ نستعليق را به روز كنم و اگر اروپايي‌ها و اعراب به صورت همزمان اين آثار را مي‌پسندند و مي‌خرند به سبب طنازي‌ و جلوه‌گري‌ بصري خط پارسي است که قدرتش را به مخاطب ديکته مي‌کند.

به گزارش ايسنا، علي شيرازي ـ خوشنويس معاصر ايراني ـ در آخرين هفته از برپايي نمايشگاه «شکوه نستعليق» در گالري «شيرين» گفت: 30 سال تلاش كردم تا زواياي ناشناخته نستعليق کهن را واکاوي کنم و به دنبال آن از سال 75 پا به عرصه نقاشي خط گذاشتم. او با اشاره به تجاربش در حوزه نقاشي، شناخت رنگ‌ها و گرافيک عنوان كرد: دوست داشتم در اين عرصه با تلفيق دانش و تجربه‌اي كه به دست آورده بودم فضاي تازه‌اي را در حوزه نقاشي خط تجربه كنم. شيرازي نخستين نمايشگاه نقاشي‌خط را سال 75 با حضور هنرمنداني چون احصايي در گالري برگ افتتاح کرد و به گفته خودش با تشويق هنرمندان ديگري چون پرويز کلانتري و غلامحسين نامي براي ادامه اين مسير هنري مواجه شد.

اين هنرمند معاصر در ادامه سخنانش بيان كرد: همان سال مجموعه‌اي با عنوان «قاصدک» را منتشر کردم که شامل نقاشي خط‌هايي از اشعار نيما، سهراب و اخوان مي‌شد. به گفته او، روح خوشنويسي سنتي چنان است که امکان تحرير اشعار نو در آن کمتر فراهم مي‌شود و از اين جهت محتواي خوشنويسي سنتي هميشه شعرهاي کهنه بود، اما به شخصه به كمك هم‌نشيني رنگ ،فرم و خط در خط نقاشي توانستم اين کار نو را انجام دهم.


 كـارتـــون 
 برنارد ارث - استراليا


 كميكاتور 

ترافيك


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون