جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2440- تاریخ : 1390/11/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

مديرکل قرآن و عترت آموزش و پرورش خبرداد:
دانش آموزان شرکت کننده در طرح «نهضت ملي حفظ قرآن» نيمه دوم ارديبهشت ماه ارزيابي مي شوند

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
واريز بخشي از پاداش پايان خدمت 15 هزار فرهنگي بازنشسته، به زودي


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 مديرکل قرآن و عترت آموزش و پرورش خبرداد:
 دانش آموزان شرکت کننده در طرح «نهضت ملي حفظ قرآن» نيمه دوم ارديبهشت ماه ارزيابي مي شوند 

مديرکل قرآن، نماز وعترت آموزش وپرورش از بارگذاري نوارهاي آموزشي طرح «نهضت ملي حفظ قرآن» در سايت اين طرح خبرداد و گفت: زمان ارزيابي اوليه دانش‌آموزان شرکت‌کننده، نيمه دوم ارديبهشت 91 خواهدبود.

محمدبنيادي، مشاور قرآني وزير و مديرکل قرآن، نماز وعترت وزارت آموزش وپرورش در گفتگو با «توانا» با اشاره به آخرين وضعيت ثبت‌نام فرهنگيان و دانش‌آموزان در طرح «نهضت ملي حفظ قرآن کريم» گفت: پيش‌بيني اوليه ما ثبت‌نام 2ميليون دانش‌آموز و فرهنگي در اين طرح بوده است، اما استقبال قابل‌توجهي صورت گرفته و در حال حاضر حدود 2ميليون و600هزار دانش‌آموز و فرهنگي ثبت‌نام کرده‌اند که بالغ بر يکصدهزار نفر آنان فرهنگي و دانش‌آموز هستند. وي افزود: پيش‌بيني ما اين است که تا نيمه اسفند امسال اين آمار از 3ميليون نفر عبورکند و البته به طور قطعي، تا پايان سال تحصيلي جاري به اين آمار خواهيم رسيد.

بنيادي ادامه داد: تاکنون استان «چهارمحال و بختياري» با ثبت‌نام حدود 70 درصد دانش‌آموزان خود به عنوان استان برتر شناخته شده است و پس از آن استان‌هاي «يزد، گلستان و هرمزگان» در رتبه‌هاي برتر قراردارند.

* بارگذاري نوارهاي آموزشي مورد نياز در سايت "نهضت ملي حفظ قرآن"

مشاورقرآني وزير آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان تا اين مرحله از طريق سايت www.quran.medu.ir ثبت‌نام کرده‌اند و در اين پايگاه اطلاع‌رساني نيز کتاب‌هاي شيوه حفظ قرآن کريم و نوارهاي آموزشي مربوطه بارگذاري شده و دانش‌آموزان تحت پوشش شوراي قرآني مدارس خود در حال حفظ آيات قرآن هستند و معلمان قرآن آنها و برخي از مدرساني که مديرمدرسه تشخيص مي‌دهد، بر کار آنها نظارت دارند.

بنيادي با بيان اينکه 55درصد از ثبت‌نام کنندگان مؤنث و 45درصد مذکّر هستند، خاطرنشان کرد: فرهنگيان و دانش‌آموزان ثبت‌نام کننده در گروه‌هاي حفظ «نيم‌ جزء، يک جزء، سه جزء، 10جزء، 20جزء و حفظ کل قرآن کريم» ثبت‌نام کرده‌اند؛ با اين توضيح که برخي از آنها ميزان مشخص‌شده را حفظ هستند و در اين طرح محفوظات خود را ارائه مي‌دهند و برخي ديگر نيز در بازه زماني مشخص، به سقف موردنظر مي‌رسند.

* ارزيابي اوليه در نيمه دوم ارديبهشت 91

بنيادي تصريح کرد: براي اين طرح چهارمرحله طراحي شده است که مرحله نخست مربوط به ثبت‌نام، مرحله دوم مربوط به آموزش‌هاي اوليه از بهمن90 تا فروردين91، مرحله سوم مربوط به ارزيابي اوليه در سطح مدرسه تا استان در نيمه دوم ارديبهشت91 و مرحله چهارم مربوط به ارزيابي کشوري در خردادماه91 خواهدبود.

مشاورقرآني وزير آموزش وپرورش درباره هدفگذاري نهايي اين طرح گفت: مقام معظم رهبري مطالبه تربيت 10ميليون حافظ قرآن را از کل جامعه داشته‌اند که ما در آموزش وپرورش بنا داريم که در يک فرآيند 5 ساله از زمان شروع اين طرح (در آذرماه 90)، حداقل 3 ميليون حافظ کل قرآن تربيت کنيم. وي خاطرنشان کرد: شيوه آموزش و ساماندهي ثبت‌نام کنندگان در اين طرح از طريق شوراي قرآن مدارس خواهد بود که جزئيات آن در اساسنامه طرح آمده و شرح وظايف دست‌اندرکاران از ستاد تا مناطق و مدارس به طور دقيق تشريح شده است.


 معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
 واريز بخشي از پاداش پايان خدمت 15 هزار فرهنگي بازنشسته، به زودي  

معاون توسعه مديريت وپشتيباني وزارت آموزش وپرورش از واريز بخشي از پاداش پايان خدمت 15هزار فرهنگي بازنشسته، به زودي خبرداد. به گزارش پانا، وحيدکيارشي در دومين روز از نشست مشترک اعضاي شوراي معاونان و مديران کل آموزش وپرورش سراسرکشور که در اردوگاه شهيدباهنرتهران برگزارشد، با اشاره به وضعيت اعتبارات آموزش وپرورش اظهارکرد: براساس برنامه در ارديبهشت ماه تفاهمنامه اي با معاونت ها به انجام رسيده است و مطابق با برنامه ها اعتباراتي را درخواست کرده اند.

کيارشي با اشاره به پرداخت 50درصد هزينه هاي مصرفي مدارس توسط دولت خاطرنشان کرد: معاون برنامه ريزي وزارت نيرو به شرکت آب وبرق منطقه اي اعلام کرده تا ميزان تخفيفي که براي آموزش وپرورش قائل شده اند پيگيري و فرزين در ستاد هدفمندي يارانه ها اين موارد را تاييدکرده است.

معاون توسعه مديريت وپشتيباني وزارت آموزش وپرورش با اشاره به وجود 15هزار بازنشسته در آموزش و پرورش تصريح کرد: برنامه ريزي هايي انجام گرفته تا مبلغي به صورت علي الحساب بابت پاداش پايان خدمت بازنشستگان پرداخت شود که جانبازان بازنشسته هم اگر حکم آنها صادر شده باشد شامل اين پرداخت مي شوند. وي همچنين با اشاره به اعتبارات هوشمند سازي مدارس، گفت: ادارات پشتيباني استان ها و شهرستان هاي کشور بايد از طرف فرمانداران اعتبارات هوشمندسازي را پيگيري و 30 درصد از کل آن اعتبارات به هوشمندسازي مدارس اختصاص يابد.


 كاغذ اخبـار 

آخرين مهلت دريافت کد سوابق سجلي و تحصيلي تا 27 بهمن اعلام شد

رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش طي بخشنامه‌اي به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام کرد که آخرين مهلت دريافت کد سوابق تحصيلي تا 27 بهمن است. به گزارش «توانا»، در بخشنامه رئيس مرکزسنجش آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها آمده است: با عنايت به حساسيت ثبت‌نام مرحله دوم (از تاريخ 30بهمن 1390 لغايت 3 اسفند1390) داوطلبان آزمون سراسري سال1391، آخرين مهلت مشاهده سوابق تحصيلي از طريق جرايد و رسانه‌هاي محلي و مناطق آموزشي و استان به اطلاع تمام داوطلباني که تاکنون جهت مشاهده سوابق تحصيلي و سجلي خود به سامانه مرکز سنجش آموزش وپرورش واردنشده‌اند و کدسابقه تحصيلي دريافت نکرده‌اند، اطلاع‌رساني ‌شود.

در ادامه اين بخشنامه آمده است: اين افراد تا تاريخ 27 بهمن مي‌توانند به سامانه www.dipcode.ir جهت مشاهده سوابق سجلي و تحصيلي مزجعه کرده و کد سوابق تحصيلي دريافت کنند؛ در غير اين صورت اين مرکز و اداره کل آموزش و پرورش استان از ارائه کد سابقه تحصيلي بعد از تاريخ ياد شده به داوطلباني که مراجعه مي‌کنند، معذور هستند و در صورت هرگونه مغايرت در سوابق سجلي و تحصيلي، مسئوليت برعهده داوطلبان خواهد بود.


معاون سلامت آموزش‌ و پرورش خبرداد:

طرح «آهن‌ياري» در مدارس دخترانه اجراشد

معاون سلامت مرکزتربيت بدني و سلامت وزارت آموزش وپرورش گفت: در طرح «آهن‌ياري» سال تحصيلي جاري صد درصد دبيرستان‌هاي دخترانه و50درصد مدارس راهنمايي تحت پوشش قرارگرفتند. محمدچينيان در گفتگو با ايسنا، با اشاره به رويکرد آموزش وپرورش به بحث سلامت و تندرستي دانش‌آموزان در سند تحولي، گفت: در اين سند همانگونه که براي بحث‌هاي تعليم وتربيت دانش‌آموزان در مقاطع مختلف برنامه‌ريزي مدوني صورت گرفته براي سلامت جسماني نشاط و تقويت اراده دانش‌آموزان نيز راهکاريي ارائه شده است. وي افزود: در اين سند مباحث شاداب‌سازي مدارس و ارائه طرح و برنامه‌هايي با رويکرد مدارس بانشاط که در آن دانش‌آموزان از سلامت جسماني و رواني برخوردارباشند مورد تاکيد قرارگرفته است و در اين راستا راهکارها و برنامه‌هايي به عهده مرکز سلامت و تربيت بدني محول شده است.

چينيان با بيان اينکه يکي از طرح‌هاي ايجاد نشاط و سلامتي در مدارس به ويژه در مدارس دخترانه اجراي طرح آهن‌ياري است، گفت: در سال تحصيلي جاري 100درصد دبيرستان‌هاي دخترانه و 50درصد مدارس راهنمايي دخترانه تحت پوشش طرح آهن‌ياري قرارگرفتند. معاون سلامت مرکزتربيت بدني و سلامت وزارت آموزش وپرورش همچنين با اشاره به بهداشت دهان ودندان دانش‌آموزان به ويژه دانش‌آموزان ابتدايي، گفت: طرح توزيع فلورايد (دهان‌شويه) در مدارس ابتدايي يکي از برنامه‌هايي است که براي ارتقاء سطح سلامت دهان ودندان دانش‌آموزان ابتدايي انجام مي‌شود و در کنار اجراي اين طرح مباحث و مفاهيم بهداشت و سلامت دهان و دندان در قالب برنامه‌هاي آموزشي به آنها ارائه مي‌شود. معاون سلامت مرکزتربيت بدني سلامت آموزش وپرورش، اظهارکرد: در بخش‌هاي آموزشي نحوه صحيح مسواک زدن، کشيدن نخ دندان، موادغذايي مؤثر در سلامت دندان و همچنين مواد آسيب‌رسان به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود.

به گفته چينيان در طرح بيمه دندان دانش‌آموزان، تنها دندان6 دانش‌آموزان ابتدايي تحت پوشش بيمه قراردارد و در صورت بروز مشکل از جمله ترميم و يا خدمات ديگر دانش‌آموزان مي‌توانند با تخفيف ويژه از خدمات دندانپزشکي براي اين دندان استفاده کنند.


معاون آموزش ابتدايي آموزش وپرورش همدان:

والدين براي تکميل پيک نوروزي دانش آموزان را آزاد بگذارند

معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش وپرورش استان همدان تاکيد کرد: والدين براي تکميل پيک نوروزي دانش آموزان را آزاد بگذارند. معصومه معصوميان در گفتگو با پانا اظهارکرد: پيک هاي نوروزي براي ايام فراغت دانش آموزان درنظرگرفته شده و دانش آموزان ابتدايي بايد در کنار بازي آموزش نيز ببينند. وي وجود پيک هاي نوروزي براي دانش آموزان را لازم و ضروري خواند و گفت: دانش آموزان بايد از حافظه محوري به تفکر محوري سوق داده شوند که پيک نوروزي مي تواند به اين کار کمک کند.

معصوميان ادامه داد: مربيان آموزش وپرورش در حوزه تکميل پيک هاي نوروزي آگاهي کامل دارند و به هنگام توزيع آنها به خانواده ها اطلاع مي دهند که ايام تعطيلات را براي دانش آموزان به دور از اضطراب بگذرانند چراکه اين پيک ها براي رفع خستگي دانش آموزان درنظرگرفته شده که در اين راستا نبايد دانش آموزان را در ايام عيد تحت فشار قرارداد.

معصوميان به محتواي اين پيک ها اشاره کرد و گفت: پيک هاي نوروزي متناسب با سطح کتب درسي دانش آموزان در نظر گرفته شده که در اين راستا با رويکرد تغيير حافظه محوري به سمت تفکر محوري و انجام کارهاي پژوهشي دانش آموزان تشويق مي شوند. وي در پايان افزود: دانش آموزان با خيال راحت و به دور از اضطراب و نگراني ايام تعطيلات عيد را بگذرانند و دغدغه تکميل پيک نوروزي مانع مهماني و مسافرت نشود.

سازمان بسيج فرهنگيان و سازمان بسيج دانش آموزي تفکيک شد

سازمان بسيج فرهنگيان و سازمان دانش آموزي با هدف برخورداري از هويت مستقل از هم تفکيک و مراسم معارفه سرپرستان جديد اين دو سازمان در جلسه شوراي معاونان سازمان بسيج مستضعفين برگزارشد. به گزارش شاپرک به نقل از روابط عمومي سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان، در اين مراسم سردار 'محمدرضا نقدي' رييس سازمان بسيج مستضعفين به لزوم تقويت بيش از پيش بسيج فرهنگيان و بسيج دانش آموزي اشاره کرد و افزود: فرهنگيان و دانش آموزان علاوه بر رابطه تعليم وتربيتي، هر کدام ويژگي هايي دارند که بايد از هويت مستقل برخوردارباشند. وي اظهارداشت: امروز حدود يک ميليون برادر وخواهر فرهنگي که بيشتر آنان از روحيه و تفکر بسيجي برخوردار هستند، نقش مؤثري در تربيت و تعليم دانش آموزان آينده ساز ميهن اسلامي دارند.

رييس سازمان بسيج مستضعفين يادآورشد: به علت همين رابطه مربي و متربي ميان فرهنگيان و دانش آموزان، اين دو سازمان با ادامه برنامه هاي اثربخش فعلي، بايد با طراحي برنامه هاي کيفي هم افزا، اين رابطه را نهادينه و به حداکثر بهره وري برسانند. سردارنقدي در ادامه با تقدير و تشکر از اقدامات سرهنگ حسين ممتحن در طول مدت تصدي سرپرستي سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان، وي را به عنوان سرپرست سازمان بسيج دانش آموزي و رمضانيان را نيز به عنوان سرپرست سازمان بسيج فرهنگيان معرفي کرد.

سرهنگ حسين ممتحن پيش از اين سرپرست سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان و رمضانيان مديرعلمي- پژوهشي سازمان بسيج فرهنگيان و جانشين مرکز پژوهش هاي بسيج مستضعفين بود.


جشنواره خيرين مدرسه‌ساز آموزش وپرورش منطقه9 برگزار مي‌شود

جشنواره خيرين مدرسه‌ساز آموزش وپرورش منطقه9 شهرتهران امروزچهارشنبه 26بهمن از ساعت 14 تا 17 در کانون فرهنگي ـ تربيتي فجر برگزارمي‌شود. به گزارش ايکنا اداره‌ آموزش وپرورش منطقه 9 شهرتهران جشنواره خيرين مدرسه‌ساز را با هدف جذب خيرين مدرسه‌ساز اين منطقه برگزارمي‌کند. براساس اين گزارش، در اين جشنواره که در کانون فرهنگي ـ تربيتي فجر منطقه 9 برگزارمي شود، حافظي، رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور، بني‌آدم، رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز تهران، قرباني، مديرعامل مجمع خيرين مدرسه‌ساز شهرتهران، يزدي‌خواه، مديرکل آموزش وپرورش شهرتهران و ... حضور خواهندداشت. اجراي برنامه‌هاي متعدد فرهنگي وهنري، سخنراني رئيس جامعه خيرين مدرسه‌سازکشور، معرفي خيرين مدرسه‌ساز منطقه9 آموزش وپرورش شهرتهران و ... از جمله برنامه‌هايي است که در اين جشنواره مورد توجه خواهدبود. جشنواره خيرين مدرسه‌ساز از ساعت 14 تا 17 امروز چهارشنبه 26بهمن در کانون فرهنگي ـ تربيتي فجر منطقه 9 واقع در خيابان آزادي روبروي دانشگاه صنعتي شريف برگزارخواهدشد.


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.


راهکارهاي رشد تفکرات انتقادي در معلمان

نويسندگان: معصومه طاهري، فاطمه سادات حسيني، مرتضي شعباني

قسمت هشتم و پاياني

- برگزاري آموزش هاي پيش و ضمن خدمت کليه معلمان در مقاطع تحصيلي گوناگون براي آشنايي با روش تفکر انتقادي.

- فعاليت هاي آموزشي ضمن خدمت و فعاليت هاي آموزشي طولاني مدت، تا معلمان فرصت زماني و تمرين کافي براي پرورش مهارت هاي تفکر انتقادي داشته باشند.

- توجه به تجربيات کشورهاي ديگر در زمينه توسعه تفکر انتقادي در محيط هاي تربيتي.

- توجه به ساختار دانش به جاي يادآوري و بازيابي مجدد دانش.

- اصلاح روش هاي آموزش متداول با هدف گذاري در راستاي رشد و توسعه تفکر معلمان.

- تنظيم برنامه زماني کلاسي به گونه اي که معلم وقت کافي براي اجرا و پياده سازي روش هاي تدريس متناسب با اين سبک تفکر در کلاس را داشته باشد.

- آموزش و آشنا ساختن روش هاي ارزش يابي نوين و متناسب با اين سبک تفکر به معلمان.

- تدوين و تدريس واحدي تحت عنوان تفکر يا مهارت هاي تفکر در مراکز تربيت معلم و ساير محيط هاي آموزشي مرتبط با علوم تربيتي.

- برگزاري دوره هاي سراسري آموزش از راه دور براي آموزش تفکر انتقادي در معلمان کشور.

- نوشتن کتاب هاي درسي گوناگون تحصيلي براساس شاخص هاي تفکر انتقادي.

- تدوين و بازنگري کتاب هاي راهنماي معلم در جهت ايجاد و تقويت روش هاي تدريس نوين براي تفکر انتقادي ]ولکات و همکاران،2002 .[

برگرفته از نشريه رشد معلم بهمن ماه 90شماره 263


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون