جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2440- تاریخ : 1390/11/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


مقايسه مي کنم، پس هستم!


اعلام نتايج مسابقات دوصحرانوردي دانش آموزان دختر كشور در يزد


گــوناگــون


آيا مي‌دانيم !


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر
بدون شرح - مهر

 مقايسه مي کنم، پس هستم! 

آيا شما از جمله کساني هستيد که از اعتماد به نفس برخورداريد؟ اگر پاسخ‌تان منفي است، اين يادداشت را بخوانيد...

رضايت‌مندي از هرآنچه که خداوند به انسان عطا فرموده، علاوه بر اينکه خود شيوه‌اي از شکرگزاري است، باعث آرامش خاطر فرد نيز مي‌شود

آيا شما از جمله کساني هستيد که از اعتماد به نفس برخورداريد؟ اگر پاسخ‌تان منفي است، به دليل اين است که همواره خود را با اطرافيان‌تان مقايسه مي‌کنيد. وقتي شما فضايل و کمالات، توانايي‌ها يا حتي اموال ديگران را مي‌بينيد و آنها را با عيوب و محدوديت‌هاي خويش مقايسه مي‌کنيد، باعث مي‌شود که احساس نقصان و کاستي ‌کنيد. بدين ترتيب حس "خود محترم شمردن" در شما آسيب مي‌بيند و احساس بدبختي و تيره روزي مي‌کنيد.

چرا مقايسه کردن درست نيست؟

اگر مي‌خواهيد دست از مقايسه کردن برداريد، بايد ابتدا به اين موضوع يقين کنيد و اعتراف کنيد که مقايسه کردن کردن اساسا کار درستي نيست. مقايسه کردن غلط است چون هميشه کساني بهتر از شما يا در موقعيت و شرايط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر اين شما تا دست از مقايسه کردن بر نداريد و نپذيريد که موقعيت شما در زندگي به شرايط و موقعيت هيچ کس ديگر ربط ندارد، از زندگي راضي نمي‌شويد.

وقتي پيوسته در حال مقايسه کردن باشيد،‌باعث مي‌شود نسبت به کساني که از شما موفق‌ترند يا شرايط بهتري دارند،‌خصمانه برخورد کنيد. وقتي در مورد ديگران پيش داوري مي‌کنيد و بر اساس برداشت‌هاي خود آنها را از خود موفق‌تر مي‌بينيد، در واقع اين موقعيت را فراهم مي‌کنيد که آنها از شما موفق‌تر باشند.

و اگر شما از آن دسته افرادي هستيد که بر اساس عادت خود را با ديگران مقايسه مي‌کنيد، بدانيد که اين عادت مقايسه، احساس ناامني با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامني مي‌کنيد گاهي فکر مي‌کنيد بايد درارتباط با ديگران فضايل و کمالات خود را به رخ آنها بکشيد. کساني که هر آنچه را که انجام داده‌اند، هر کجا که رفته‌اند، هر چه که دارند را به رخ ديگران مي‌کشند چندان شخصيت‌هاي دوست داشتني ندارند و نمي‌توانند کسان زيادي را جذب کنند.

هوشيار و آگاه باشيم

چطور مقايسه خود با ديگران را ترک کنيم؟ نمي‌توانيم انکار کنيم که مقايسه کردن جزئي از طبيعت بشر است و گاهي هم مقايسه بدون آگاهي صورت مي‌پذيرد. اما ترک عادت مقايسه نياز به تمرين و ممارست بسيار دارد و بايد با آگاهي انجام شود.

مثلا وقتي ويژگي‌ها يا دارايي‌هاي خود را با ديگري مقايسه مي‌کنيد،‌ کاري که بايد با آگاهي انجام بدهيد اين است که قدري درنگ کرده و به خود يادآوري کنيد که " شايد مقايسه يک امر طبيعي باشد اما درست و منطقي نيست" و آگاهانه هر بار که به سمت مقايسه کردن رفتيد اين هشدار را به خود بدهيد.

تصوير سازي مثبت را بياموزيد

تصوير ذهني فردي موفق را به طور مستمر و دايمي در ذهن خود حك و تثبيت كنيد و هرگز به صورت آدمي شكست خورده به خود نگاه نكنيد. به قدرت واقعي تصوير ذهني هرگز شك نكنيد، زيرا هر چيز به ذهن وارد شود، ذهن آن راتقويت مي كند و اين كار خطرناكي است.. هرگاه فكري منفي مي خواهد ذهنتان را به خود مشغول كند، با وارد كردن فكري مثبت آن را از مغزتان بيرون كنيد.

اگر نتوانيد توانايي‌هاي خود را تشخيص دهيد،‌ هرگز نمي‌توانيد در راه خواسته‌هاي خود ثابت قدم و محکم باشيد.

بر روي شايستگي‌ها و ويژگي‌هاي مثبت خود متمرکز شويد

تنها در سايه اعتماد به نفس، مي‌توانيد شاد باشيد و پرداختن به نقاط ضعف، تنها غصه به همراه دارد. کسي که اقدام به نوشتن يک داستان مي‌کند، نبايد در همان گام نخست بتواند مانند نويسنده‌هاي بنام بنويسد، بلکه چيزي که مهم و باارزش است تصميم و اقدام او براي نوشتن است و لزوما هم همه نبايد کار او را بپسندند.

زماني که به اين آگاهي برسيد که "بدون اينکه بهترين باشيد هم مي‌توانيد خوب باشيد" شانس موفقيت شما افزايش مي‌يابد. بايد توانايي و استعداد خود را بشناسيد و چيزهايي که واقعا ارزش دارند که زيربناي زندگي قرار گيرند را درک کنيد. ترک عادت مقايسه نياز به تمرين و ممارست بسيار دارد و بايد با آگاهي انجام شود.

قدردان نقيصه‌هاي خود باشيد

منطقا هم همه مي‌دانند که مطلق بودن و کامل بودن غيرممکن است. براي اينکه احساس رضايتمندي و شادي داشته باشيد، بايد ياد بگيريد که اين حقيقت را بپذيريد که شما موجودي کامل، مطلق و بي عيب نيستيد. پذيرش اين مطلب بدان معنا نيست که شما نمي‌توانيد آرزوهاي بزرگ داشته باشيد يا براي موفقيت‌هاي بزرگ نبايد تلاش کنيد. بلکه در کلام ساده يعني اگر شما توقع مطلق بودن داشته باشيد، همواره نااميد مي‌شويد.

مقايسه مي کنم، پس هستم!

بزرگنمايي نکنيد

مسايل را در ذهنتان بزرگ نكنيد. هر مانعي را كوچك و بي ارزش بشماريد و آن را تا حد امكان كوچك كنيد. مشكلات را بايد با دقت بررسي و به طور مؤثر مورد تجزيه و تحليل قرار داد. مسايل را بايد آن طور كه هستند ديد؛ نبايد اجازه داد افكار ترس آور آنها را بزرگتر از آنچه هست، جلوه دهد. اگر نتوانيد توانايي‌هاي خود را تشخيص دهيد،‌ هرگز نمي‌توانيد در راه خواسته‌هاي خود ثابت قدم و محکم باشيد.

به خويشتن احترام بگذاريد

تحت تأثير اعمال و موفقيتهاي اطرافيان قرار نگرفته و سعي نكنيد از آنها تقليد كنيد. در عوض تواناييهاي بالقوه خود را ارزيابي كنيد و سپس آنها را افزايش دهيد. به خود مغرور نشويد، اما حس احترام به خود را تقويت كنيد؛ به قدرت دروني و خدادادي خود ايمان داشته باشيد. به خود مرتباً تلقين كنيد كه خدا با شماست و هيچ چيز نمي تواند شمارا شكست دهد. فراموش نکنيد که حسادت، منفي صحبت كردن در باره خود، احساس گناه، اهميت ندادن به نيازهاي خويش و مقايسه خود با ديگران از راههاي تقويت يك تصوير ذهني نا سالم و منفي هستند.


 اعلام نتايج مسابقات دوصحرانوردي دانش آموزان دختر كشور در يزد 

مسابقات دوصحرانوردي دانش آموزان دختركشور با معرفي نفرات و تيم هاي برتر دريزدپايان يافت .

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از اداره كل آموزش و پرورش استان يزد ، در مقطع راهنمائي زهره عزيزي و بهاره جهان تير از استان خراسان رضوي موفق به كسب رتبه هاي اول ودوم شدند و نسترن اكبري از استان همدان سوم شد و استان هاي خراسان رضوي ، اصفهان و فارس رتبه هاي اول تا سوم در بخش تيمي را كسب كردند .

در مقطع متوسطه نيز آناهيتا سلطاني از استان البرز، بيتا حاجي از استان تهران و زهرا عابدي ازفارس به ترتيب مقام هاي اول تا سوم بخش انفرادي را كسب كردند و در بخش تيمي استان هاي اصفهان ، فارس والبرز رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند .

مسابقات دو صحرانوردي دانش آموزان كشور با حضور بيش از 850 دونده دختر و پسر در مقاطع راهنمائي و متوسطه از 29 استان كشور از 16 بهمن دريزد آغاز شد وتا 21 بهمن ادامه داشت .اين مسابقات در مسير جاده رستاق به درشهرستان صدوق برگزار شد .


 گــوناگــون  

ترس در کودکان و نوجوانان

قسمت دوم - پاياني

هنگام مواجهه با ترس مناسب است کودک را در آغوش کشيده و علت ترسش را جويا شويم و پس از نزديک کردن او به محرک ترس‏آور، او را به نرمي و ملاطفت راهنمايي نماييم. با اين روش اطمينان‏بخش مي‏توان بر تجربيات کودکمان افزوده و شدت ترس او را کاهش دهيم.

در دوران پيش‏دبستاني جدايي از پدر و مادر به هنگام خوابيدن مشکل اساسي تمامي کودکان مي‏باشد. در سنين دو سالگي کودک از هر چيزي مي‏ترسد زيرا شناختش نسبت به محيط پيرامونش ناقص بوده و تنهايي، تاريکي و ... او را به وحشت مي‏اندازد. در سن سه سالگي ترس به صورتهاي ديگر و گذرا به سراغ او مي‏آيد. همانند ترس از بلندي، مکانهاي ناآشنا و نامطمئن، بيگانه‏ها و صداهاي بلند. در سن چهار سالگي کودک با اتکا به قدرت و تواني که در خود سراغ دارد تلاش مي‏کند تا بر ترس از حيوانات فايق آمده و آنها را از خود براند. اما از برخي از جانوران او همچنان خواهد ترسيد. در سن پنج سالگي خيالبافي در کودک قوي بوده و همين خود باعث خواهد شد که او بيشتر به سراغ تخيلات و تصورات رفته و از موجودات خيالي که مخلوق ذهنش هستند بترسد. در حالي که در شش سالگي در عين جرأت و بي‏باکي، از شکستگي، خون و زخم و آسيبهاي بدني مي‏ترسد. گاهي اوقات تنبيه فراوان از طرف والدين باعث خواهد شد کودک عصبي شده و در خواب کابوسهايي را ببيند که حتي هنگام بيداري هم وي را رها نکنند. آنان در مکانهاي تاريک دچار خيالپردازي با واژه‏هايي همچون هيولا، جادوگر و ... شده و لذا از رفتن به توالت خودداري نموده و شبها خود را خيس مي‏کنند. در يک چنين وضعيتي والدين مي‏توانند با استفاده از روشهاي درماني همچون شعر و سرودخواني و قصه‏گويي در کاهش تدريجي ترس کودک به او کمک نمايند و براي منحرف ساختن ذهن کودک مي‏توان از او خواست تا بلند بلند بشمارد.

ترس از حيوانات و حشرات نيز به دليل شناخت ناکافي دختربچه‏ها و پسربچه‏ها از زندگي، نحوه تغذيه، شکل ظاهري و حرکات حيوانات، خود را نشان مي‏دهد. در بعضي از کودکان ترس از حيواناتي مانند سگ و گربه و موش و يا مرغ و جوجه ادامه خواهد داشت. در اين چنين وضعيتي مي‏توان به عادت‏سازي کودک به اين محرکهاي ترس‏آور پرداخت. به عنوان مثال مي‏توان با خريدن جوجه‏اي کودک را با مراحل زندگي تغذيه و رشد جوجه و تبديل آن به مرغ يا خروس آشنا ساخته و ترس غير منطقي او را از بين برد. انواع ترس در سنين 7 ـ 12 سالگي با آنچه در سنين قبل وجود داشته کاملاً متفاوت خواهد بود. زيرا علاوه بر عامل خانواده، خويشان، بستگان و عامل تخيل و اوهام، در اين سنين عامل مدرسه هم اضافه شده و کودک دچار ترسهاي جديدي مي‏شود.

ترس از رفتن به مدرسه يکي از ترسهاي معمولي کودکان بوده که سبب ناراحتي و آزار والدين بوده و گاه به صورت وحشت و اضطراب به هنگام خروج از منزل ظاهر مي‏شود. ترس از مدرسه در دخترها بيشتر از پسرها بوده و علت اصلي اين نوع ترس اضطراب ناشي از جدايي از والدين مي‏باشد. اين گونه ترسها معمولاً همراه با عوارض جسماني همچون دل‏درد، سردرد و استفراغ مي‏باشد.

در هشت سالگي ترس از آب و آتش و در ده سالگي ترس از کتک خوردن، جواب دادن به درس در دختران و پسرها مشهود خواهد بود. به نظر بسياري از متخصصان، واکنش ترس نشانه سلامت عصبي کودک مي‏باشد و وجود آن براي ادامه حيات وي ضروري مي‏باشد. اما چنانچه ترس بچه‏ها شديد باشد به گونه‏اي که موجب اختلال در زندگي روزمره و يا خواب او شود و يا به انزوا و غم و غصه‏اش منجر گردد، در آن زمان بايد در پي چاره‏اي بود. در هر حال، بايد توجه داشت که پدر و مادر و معلمان وظيفه دارند از انتقال ترس نامعقول به فرزندان و شاگردانشان جلوگيري نمايند.

ريشه و پايه بسياري از ترسها را بايد در دوران کودکي جستجو نمود و اگر پدر و مادر و مربيان کودک با اصول و روشهاي صحيح تربيتي آشنا باشند و طبيعت کودک خود را بشناسند، اساسا زمينه‏اي براي پيدايش ترسهاي غير منطقي در کودک رشد نخواهد يافت. در اين ارتباط بايد توجه داشت ترس در سنين بلوغ شکل ديگري به خود گرفته و متوجه جنبه‏هاي شخصيتي مي‏شود. در اين سنين ترسها جنبه تعميمي داشته و همراه با اضطراب بوده و به علت استدلالي بودن فرد، ترسهاي دوران کودکي کمرنگ مي‏شوند. در اين سنين ترس از غلط بودن عقيده، احساس بغض در عمل، رفتار و گفتار، ترس از تخلف و گناه، نوجوان را آزار داده و باعث مي‏شود که گاهي او از انزوا سر در آورده و يا از اجتماع روي‏گردان شود.


 آيا مي‌دانيم ! 

ساخت سلولهاي مغزي از پوست بدن انسان


دانشمندان بريتانيايي مي گويند موفق به ارائه تکنيکي براي خلق نسوج مغز از پوست انسان شده اند.

به گزارش مهر، اين محققان براي اولين بار موفق به ايجاد نمونه هايي حياتي از سلولهاي مغز انسان با برنامه ريزي دوباره سلولهاي پوست بدن شده اند. دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين تکنيک بتوانند ارائه درمان بيماري هايي از قبيل آلزايمر را سرعت بيشتري ببخشند.

تا به حال با استفاده از سلولهاي بنيادين جنيني تنها امکان توليد بافتهاي مغزي از قشر مغزي وجود داشت، منطقه اي از مغز که بيشترين ميزان بيماري هاي نورولوژيکي در آن رخ مي دهد و اين شيوه محدوديتهايي را در پي داشت.

اکنون دانشمندان دانشگاه کمبريج براي اولين بار توانسته اند با برنامه ريزي دوباره سلولهاي پوستي انسان بالغ، نورونهايي را به وجود بياورند که در قشر مغزي وجود دارند. سلولهاي مغزي که با استفاده از اين شيوه به وجود مي آيند مي توانند به دانشمندان در درک بهتر چگونگي رشد مغز، اختلالات مغزي ناشي از بيماري ها و کنترل تاثير داروها بر روي مغز کمک کنند. در مراحل پيشرفته تر دانشمندان اميد دارند با استفاده از اين تکنيک بتوانند نسوج مغزي سالمي را به وجود آورند تا با جايگزين کردن نسوج آسيب ديده مغز بيماران به آنها در رهايي از انواع بيماري هاي مغزي کمک کنند.

به گفته دانشمندان کمبريج قشر مغزي 75 درصد از مغز انسان را تشکيل مي دهد و تمامي فرايندهاي حياتي که به انسان هويتي انساني مي بخشد در اين بخش از مغز رخ مي دهد، اما در عين حال مکان اصلي ابتلا به انواع بيماري هاي مغزي نيز قشر مغز است. محققان با برنامه ريزي دوباره سلولهاي پوستي توانستند دو نوع اصلي از نورونها که قشر مغزي را تشکيل مي دهند، به وجود آورند و نشان دادند اين نورونها با نورونهايي که به شيوه اي متفاوت و با استفاده از سلولهاي بنيادين جنيني ساخته مي شوند، تفاوتي ندارند.

بر اساس گزارش تلگراف، دانشمندان مي گويند اين شيوه جديد به تدريج منجر به ايجاد درمانهاي جديدي براي بيماراني خواهد شد که دچار آسيبهاي مغزي هستند و پزشکان مي توانند بافتهاي جديد را جايگزين باقتهاي آسيب ديده ساخته و جان بيماران را نجات دهند.


 كوتاه از ورزش جوانان 

24 نفر از جودوکاران جوان خود را جهت حضور در رقابت هاي آسيايي چين تايپه آماده مي‌كنند

اعضاي تيم ملي جودوي جوانان کشورمان در اولين مرحله از اردوي آمادگي خود در تست هاي مرکز سنجش آکادمي شرکت کردند.به گزارش پانا ، 24 نفر از جودوکاران جوان کشورمان که خود را جهت حضور در رقابت هاي آسيايي چين تايپه که سال آينده برگزار مي شود آماده مي کنند، زير نظر کادر فني و کارشناسان مرکز سنجش در تست هاي آمادگي جسماني شرکت کردند.پيش از اين رقابت ها جودو کاران در اردوي مشترکي که در کشور ازبکستان برگزار خواهد شد، شرکت مي کنند تا به تمرين ورقابت با اين تيم بپردازند.

جودوي کشورمان در رده سني جوانان در رقابت هاي آسيايي لبنان در هشت وزن شرکت کرد که در نتيجه موفق به کسب سه مدال نقره و دو مدال برنز اين رقابت ها شد.حاجي يوسف زاده، ايوب رستمي، مسعود ابدي، فرهاد معابي و آرش باقرزاده به عنوان سرمربي، مربي ومربي بدنساز، کادر فني اين تيم را تشکيل مي دهند.شايان ذکر است که نفرات اردونشين از منتخبين رقابت هاي قهرماني جوانان کشور و همچنين از نفرات قبلي اين تيم مي باشند که تا اوايل اسفندماه در اردوي آمادگي که در مجموعه ورزشي آزادي برگزار مي شود شرکت مي کنند.


 آيينه شهر 
 بدون شرح - مهر


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون