جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2435- تاریخ : 1390/11/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
مهلت مراجعه فارغ التحصيلان مراکزتربيت معلم براي استخدام در آموزش و پرورش اعلام شد

رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش:
20 بهمن آخرين فرصت دريافت سوابق تحصيلي قبولي‌هاي دي‌ماه


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
 مهلت مراجعه فارغ التحصيلان مراکزتربيت معلم براي استخدام در آموزش و پرورش اعلام شد 

سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) گفت: 4020 فارغ‌التحصيل مراکز تربيت معلم تا 17 اسفند امسال مهلت دارند تا با مراجعه به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ محل سکونت، مراحل استخدامي خود را طي کنند.اسدالله اسدي گرمارودي، سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبراعظم(ص) در گفتگو با «توانا» در رابطه با وضعيت نهايي استخدام 4هزار و20 فارغ‌التحصيل مراکزتربيت معلم (دانشجويان دختر و پسراني که مشکل خدمت سربازي ندارند) اظهار داشت: اداره کل امور اداري وزارت آموزش و پرورش مسئول انجام مراحل استخدامي اين افراد است که به همين منظور، فرمي را تهيه کرده‌اند تا اين گروه از فارغ‌التحصيلان، فرم مربوطه را تکميل کرده و وضعيت خود را از جهت رشته، جنسيت و مقطع تحصيلي مشخص کنند. وي افزود: اين گروه از فارغ‌التحصيلان تا 17 اسفند 90 مهلت دارند تا به اداره کل آموزش و پرورش استان محل سکونت خود مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکميل کنند.

اسدي گرمارودي ادامه داد: با توجه به اينکه اين افراد در مراکز تربيت معلم دوره‌هاي آموزشي خود را گذرانده‌اند و ما نيز برنامه‌ريزي ويژه‌اي در دوره ابتدايي داشته‌ايم، اميدواريم در سال آينده بتوانيم به شيوه مناسبي از آنها استفاده کنيم.

* آموزش و پرورش مصوبه اخير مجلس را يک فرصت مي‌داند

سرپرست مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم(ص) همچنين در خصوص ساير دانشجويان تربيت معلم که مشکل خدمت سربازي دارند، گفت: آنچه را که ما تا اين لحظه به عنوان نماينده دولت براي اين دسته از دانشجويان پيگيري کرده‌ايم، اخذ موافقت ستادکل نيروهاي مسلح براي «سرباز معلمي» آنها بوده است؛ اما در مجلس نيز نمايندگان پيگيري‌ کرده‌اند که بتوانند با اصلاح ماده 111 قانون بودجه سال 90، شرايطي را فراهم کنند که اين تعداد از دانشجويان نيز به عنوان فارغ‌التحصيلان تربيت معلم در آموزش و پرورش جذب شوند. وي اضافه کرد: وزارت آموزش وپرورش اين مصوبه مجلس را به عنوان يک فرصت تلقي مي‌کند و از تمامي اين فارغ‌التحصيلان به عنوان نيروهاي «متعهدخدمت» از لحظه استخدام استفاده خواهدکرد.

به گزارش توانا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني يکشنبه 16 بهمن‌ماه90 با اصلاح بند111 قانون بودجه سال90 کشور، وزارت آموزش وپرورش را مسئول اجراي «قانون متعهدين خدمت به وزارت آموزش وپرورش» تعيين کردند. به اين اصلاحيه دو تبصره نيز اضافه شد که براساس تبصره يک، مزاياي قانون متعهدين خدمت شامل حال آن دسته از دانشجويان تربيت معلم که خدمت زير پرچم را نگذرانده‌اند نيز مي‌شود؛ همچنين براساس تبصره دو، وزارت آموزش وپرورش بايد مراحل استخدامي اين افراد را تا آخر اسفند سال90 انجام دهد. به اين ترتيب و در صورت تأييد اين مصوبه در شوراي نگهبان، تمام دانشجويان تربيت معلم تا پايان سال به نوعي تعيين تکليف و متعهد خدمت مي‌شوند.


 رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش:
 20 بهمن آخرين فرصت دريافت سوابق تحصيلي قبولي‌هاي دي‌ماه  

رييس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اعلام جزييات آخرين فرصت ثبت‌نام براي جامانده‌هاي کنکور91 گفت: دانش آموزاني که دي ماه سال جاري فارغ‌التحصيل شده‌اند تا 20بهمن‌ماه فرصت دارند که سوابق تحصيلي خود را اعلام کنند. همچنين30 بهمن ماه جاري تا 3 اسفند ماه نيز آخرين مهلت ثبت نام در کنکور91 است. عبدالاميرعرفي در گفتگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت ثبت‌نام و اظهار سوابق داوطلبان مشمول کنکور سال91، اظهارکرد: با هماهنگي‌هايي که با سازمان سنجش داشتيم و پيش‌بيني‌ها و بررسي‌هاي صورت گرفته و همچنين با هماهنگي‌ها وهمکاري‌ کليه بخش‌ها وادارات کل استان‌ها و در مرحله اول، حدود يک ميليون نفر در کنکور91 ثبت نام کردند. وي افزود: از اين تعداد بيش از 824 هزار نفر کساني بودند که مشمول جايگريني سوابق تحصيلي مي‌شدند و بايد کد سوابق تحصيلي خود را دريافت مي‌کردند؛ اين مرحله نيز بدون هيچ مشکلي طي شد و اين افراد سوابق تحصيلي‌ خود را به سازمان سنجش اعلام کرده و ثبت‌نام شدند.

20 بهمن آخرين فرصت دريافت سوابق تحصيلي قبولي‌هاي دي‌ماه

عرفي گفت: برخي از افراد متقاضياني هستند که بنابر دلايلي نتوانستند در کنکور91 ثبت نام کنند که اين افراد نيز دو دسته مي‌شوند؛ دسته‌ اول قبولي‌هاي ديماه هستند که پس از اتمام امتحانات بايد به مدرسه محل تحصيل مراجعه و فارغ‌التحصيلي خود را اعلام و سپس کدسوابق تحصيلي را دريافت کنند که همه مدارس و ادرات موظف شدند تا سوابق اين دانش آموزان را در سريعترين زمان اعلام کنند. وي ادامه داد: آن دسته از دانش آموزاني که دي ماه سال جاري فارغ‌التحصيل شده‌اند تا 20 بهمن‌ماه جاري فرصت دارند که سوابق تحصيلي خود را اعلام کنند تا ازنظر ثبت‌نام مشکلي نداشته باشند و مدارس نيز پس از دريافت کد تحصيلي آن را به سامانه ساهت ارسال خواهدکرد.

به گفته رييس مرکز سنجش آموزش وپرورش، دسته دوم کساني هستند که به هر دليلي يا تعللي نتوانستند در کنکور 91 ثبت نام کنند که براي اين افراد 30 بهمن ماه جاري تا 3 اسفند ماه، آخرين فرصت ثبت نام است و اين مهلت به هيچ عنوان قابل تمديد نخواهد بود، لذا افراد بايد در مهلت مقرر نسبت به ثبت نام خود در سايت سازمان سنجش اقدام کنند. وي ادامه داد: اين افراد نيز به دودسته تقسيم مي‌شوند، دسته اول مشمول سوابق تحصيلي‌اند و مي‌توانند به سايت مراجعه کرده و کدسابقه تحصيلي خود را دريافت کنند، اما دسته دوم ديپلمه‌هاي قبل از سال 84 يا فني حرفه‌اي هستند که نيازي به کد سوابق تحصيلي ندارند و بايد از 30بهمن تا سوم اسفند به سايت سازمان سنجش مراجعه و ثبت نام کنند. عرفي تاکيدکرد: افرادي که که به هردليلي در ثبت نام تعلل کردند، توجه داشته باشند، مهلتي که سازمان سنجش اعلام کرده قابل تمديدنيست و نوبت سومي وجودندارد، لذا اين افراد در همان روزهاي اول به سايت مراجعه کنند و ثبت نام خود را به آخرين روز موکول نکنند.

رييس مرکزسنجش آموزش وپرورش به افرادي که مشمول کدسوابق تحصيلي هستند توصيه کرد که اين داوطلبان هرچه زودتر به سايت ساهت مراجعه کنند و اگر مشکلي در سوابق تحصيلي و يا نمرات نهايي بود، تقاضاي اصلاح آن را درخواست بدهند، چراکه اين فرآيند زمانبر بوده و بايد پس از طي اين فرآيند ثبت نام انجام شود.

عرفي با اشاره به تاثير نمرات نهايي در آزمون سراسري91 نيز گفت: در آخرين جلسه‌ کارگروه ماده چهار که با حضور وزير وزارت علوم، رييس دانشگاه آزاد، رييس سازمان سنجش و معاونان دانشگاه آزاد برگزارشد، مصوب شد که 25 درصد از نمرات امتحان نهايي دانش‌آموزان مشمول، در کنکور لحاظ شود و سازمان سنجش نيز مکلف شد، نمرات اين مشمولان و سوابق تحصيلي آنها را تراز کرده تا هر کدام بهتر بود، در کنکور لحاظ شود.


 كاغذ اخبـار 

امروز انجام مي شود؛

رونمايي از نقاشي 1357 متري دانش‌آموزان در ميدان آزادي

بزرگترين نقاشي انقلاب در متراژ1357 متر در ميدان آزادي رونمايي مي‌شود. به گزارش «توانا»، تهيه بزرگترين نقاشي انقلاب در متراژ1357 متر در منطقه9 آموزش وپرورش شهرتهران که توسط دانش‌آموزان نسل سوم و چهارم انقلاب کشيده شده است، امروزدر ميدان آزادي رونمايي مي‌شود.دانش‌آموزان ايران اسلامي به مناسبت سي و ‌سومين سالگرد انقلاب اسلامي ايران بزرگترين نقاشي انقلاب را طراحي و تهيه کردند.


حاجي بابايي اعلام کرد:

امسال جمعيت دانش آموزي رشد داشت

تعداد دقيق دانش آموزان مدارس سراسر کشور در سال تحصيلي 91-90 مشخص شد. به گزارش پانا، دقيق ترين آمار جمعيت دانش آموزي در سال تحصيلي91-90 رقم 12ميليون و 637هزار و 598نفري دانش آموزان را نشان مي دهد. اين در حالي است که تعداد دانش آموزان در سال تحصيلي گذشته 90-89 حدود 12 ميليون و 300 هزار نفر بوده است و جمعيت دانش آموزي کشورمان در سال تحصيلي جاري رشدي حدود 300 هزار نفري داشته است.بيشترين تعداد دانش آموز مربوط به شهرتهران با جمعيت دانش آموزي بالغ بر يک ميليون و87هزار و 945نفر است و کمترين جمعيت دانش آموزي مربوط به استان ايلام با تعداد 97 هزار و 878 دانش آموز است.به گزارش پانا براساس اين آمار 10هزار و532دانش آموز در مدارس خارج از کشور مشغول به تحصيل هستند. همچنين تعداد فرهنگياني که در وزارت آموزش وپرورش مشغول به فعاليت هستند حدود 920هزار است که چندي پيش حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش اين رقم را در جمع خبرنگاران اعلام کرد.


مديرکل امور تربيتي ‌و مشاوره آموزش‌وپرورش خبرداد:

ارائه خدمات حمايتي به دانش‌آموزان داراي اختلالات رفتاري

مديرکل امورتربيتي و مشاوره آموزش وپرورش با اعلام برنامه‌هاي حمايتي مدارس از دانش‌آموزان داراي اختلالات رفتاري، گفت: دانش‌آموزان داراي مشکلات جدي و اختلالات رواني ـ رفتاري تحصيلي براي دريافت خدمات به بهزيستي و قوه قضاييه معرفي مي‌شوند. حسن فرازنده خالدي در گفتگو با ايسنا، اظهارکرد: برنامه‌ها و خدمات راهنمايي و مشاوره در خصوص پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي براي دانش‌آموزان در معرض خطر در سطوح مختلف ارائه مي‌شود. وي افزود: اين گونه مشاوره‌ها در سطح مدارس توسط مشاوران و با هدف توانمندسازي رواني ـ رفتاري و تحصيلي دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌ها و خدمات راهنمايي و مشاوره به صورت فردي و گروهي انجام مي‌شود. مديرکل امورتربيتي و مشاوره آموزش‌وپرورش، گفت: در سطح هسته‌اي نيز مراکز مشاوره و روان‌شناختي با ارائه خدمات تخصصي اختلالات رواني ـ رفتاري و تحصيلي به آن دسته از دانش‌آموزان داراي مشکلات رفتاري مشاوره مي‌دهند. به گفته وي ارائه خدمات حمايتي و مددکاري به دانش‌آموزان داراي مشکلات و اختلالات رواني ـ رفتاري و تحصيلي و خانواده‌هاي اين دانش‌آموزان و ارجاع دانش‌آموزان داراي مشکلات جدي اختلالات رواني ـ رفتاري تحصيلي به مراجع ذيربط و قانوني همانند بهزيستي و قوه قضاييه و حتي کمک‌هاي مالي از ديگر اقدامات امورتربيتي و مشاوره آموزش‌وپرورش در مدارس است.


رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش خبرداد:

مهلت ارسال سؤالات جشنواره طراحي سؤالات برتر تمديدشد

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش از تمديدمهلت ارسال سوالات جشنواره طراحي سوالات برتر به دبيرخانه مناطق تا تاريخ 25/11/90 خبرداد. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش وپرورش، عبدالاميرعرفي با اعلام اينکه در راستاي ارتقا و بهبود شيوه‌هاي ارزشيابي به ويژه ارزشيابي پاياني، مرکزسنجش وزارت آموزش وپرورش اقدام به طراحي و اجراي مسابقاتي تحت عنوان «جشنواره طراحي سوال برتر با به کارگيري فناوري‌هاي جديد به ويژه IT» کرده است، اظهارکرد: به منظور تحقق اين امر در سال تحصيلي91-90 با کمک و همراهي کليه دبيران، فرهنگيان و گروه‌هاي آموزشي شاغل در دوره متوسطه اقدام به برگزاري دو نوبت جشنواره طراحي سؤالات برتر در 2رشته ادبيات فارسي و رياضي کرده است. وي ادامه داد: درس رياضي1 به دليل جديدالتاليف بودن و ادبيات فارسي3 به دليل مهم بودن بين رشته‌هاي مختلف به عنوان مواد اين جشنواره انتخاب شده است و در اين جشنواره سوالات مناسب و مطلوبي که در سراسر کشور در اين دو ماده درسي تهيه کنند، به عنوان مبناي اصلي ورود به مرحله اول جشنواره به حساب مي‌آيند.عرفي با اعلام اينکه در اين مرحله سوالات ارائه شده توسط همکاران در کميته داوران از لحاظ محتواي علمي و درسي، رعايت نکات دستوري و نگارشي، انطباق با اهداف کتاب‌هاي درسي و به کارگيري فناوري‌هاي IT مورد ارزيابي و داوري قرارمي‌گيرد، تصريح کرد: پس از اين مرحله، سوالات برتر و منتخب از سطح استان جمع‌آوري شده و در مرحله استاني نيز مورد ارزيابي و داوري قرار مي‌گيرند و در نهايت سوالات منتخب پس از بررسي، ‌اصلاح و پالايش احتمالي به عنوان سوالات برتر استان به مرحله کشوري جشنواره ارسال مي‌شوند.رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: داوري سوالات در سطح مناطق و استان‌ها به ترتيب تا 25اسفندماه سال 90 و 15 فروردين سال 91 تمديد شده است. وي خاطرنشان کرد: مرحله کشوري جشنواره طراحي سوالات برتر درس ادبيات فارسي ارديبهشت ماه سال 91 در استان فارس، شهرشيراز و درس رياضي تيرماه سال 91 در استان البرز و شهرستان‌ کرج برگزار خواهد شد.

براساس مصوبه هيات وزيران:

وزير آموزش وپرورش در جلسات جامعه خيرين مدرسه ساز کشور حضورمي يابند

وزير آموزش وپرورش، معاون عمراني، مديران کل آموزش و پرورش و نوسازي مدارس استان‌ها براساس مصوبه هيات وزيران در جلسه (مورخ 5بهمن ماه سال90) به عنوان عضو(افتخاري) جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور و مجامع خيرين مدرسه‌ساز استان‌ها و شهرستان‌ها معرفي شدند. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش وپرورش، بنابر پيشنهاد شماره 3964-1/10290 مورخ 19 مردادماه سال90 وزارت آموزش وپرورش درخصوص عضويت وزير آموزش وپرورش و معاون عمراني وزير و مديران کل آموزش وپرورش و نوسازي مدارس استان‌ها در جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور و مجامع خيرين مدرسه‌ساز در استان‌ها و شهرستان‌ها هيات وزيران مقررکرد، افراد يادشده به عنوان عضو مدعو(افتخاري) در جلسات جامعه و مجامع حضوريابند.


اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران برگزار مي‌كند:

مسابقه عکس راهپيمايي22بهمن

خبرگزاري پانا به مناسبت سي وسومين سالروز پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي مسابقه عکس ويژه راهپيمايي پرشکوه 22بهمن را برگزارمي کند. معاونت پرورشي وتربيت بدني شهرستان هاي استان تهران با بيان اينکه تمامي دانش آموزان، فرهنگيان وعلاقمندان عکاسي مي توانند در اين برنامه فرهنگي شرکت کنند،گفت: علاقمندان مي توانند عکس هاي دهه فجر را از عمليات اجرايي ، برنامه راهپيمايي روز 22بهمن وبرنامه هاي فرهنگي که درسطح مدارس توسط دانش آموزان اجرا مي شود از طريق سايت teo اداره کل شهرستان هاي استان تهران با حجم تعيين شده به دبيرخانه عکس دهه فجرپانا ارسال کنند. وي با دعوت از دانش آموزان وفرهنگيان به حضورپرشور درمراسم راهپيمايي 22بهمن گفت:با حضور فعال وموثرخود زيبايي هاي دهه فجر وحضورميليوني مردم در راهپيمايي پيروزي انقلاب را به تصوير بکشند. آخوندي تصريح کرد: درراهپيمايي مرکزي شهرتهران غرفه هاي خبرگزاري پانا فعال است وشرکت کنندگان در همان محل مي توانند عکس هاي خودرا تحويل مسئولان دهند. همچنين در طول برگزاري مراسم راهپيمايي 22بهمن، خبرگزاري پانا تمامي گزاراشات مدارس را دريافت و به سطح استان ارائه خواهد کرد که اخبار دريافتي در سايت هاي خبري رسمي جمهوري اسلامي قرارخواهدگرفت. وي افزود:هرشرکت کننده مي تواند 5قطعه عکس با حجم هرعکس 100مگابايت با فرمت jpg ارسال کند. اين جشنواره در دو بخش عکس هاي برتر وعکس هاي برگزيده برگزار مي شود عکس هاي برگزيده ويژه فرهنگيان است که در اين بخش 3دانش آموزو سه فرهنگي انتخاب مي شوند. در بخش عکس هاي برگزيده نيز سه خبرنگار خبرگزاري پانا مورد تقدير قرارمي گيرند که به ميمنت 22بهمن به 22نفر از برگزيدگان، جوايز نفيسي اهدا خواهد شد. آخوندي اظهارداشت: 14اسفند نتايج مسابقه عکس اعلام واز برگزيدگان تقدير خواهدشد.


 قـلـم معـلــم 

خواننده گرامي شما مي توانيد نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را با موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و روش ها و قوانين آموزشي جاري در آموزش وپرورش را براي استفاده در صفحه بچه?هاي مدرسه به آدرس الکترونيکي shaparakschool@gmail.com ارسال نماييد. همچنين در صورتيکه پيشنهاد يا انتقادي در ارتباط با اين صفحه از روزنامه شاپرک داريد نيز به همين آدرس ارسال نماييد. نظرات شما راهگشاي ماست.


راهکارهاي رشد تفکرات انتقادي در معلمان

نويسندگان: معصومه طاهري، فاطمه سادات حسيني، مرتضي شعباني

قسمت سوم

به طورکلي در ضرورت و اهميت تفکر انتقادي به موارد زير مي توان اشاره کرد:

1- تفکر انتقادي يکي از ابعاد وجودي انسان است و پرورش آن سبب رشد آدمي مي شود.

2- تفکر انتقادي با ويژگي هاي عقلاني انسان مانند کنجکاوي و ترقي طلب منطبق است.

3- تفکر انتقادي با ويژگي هاي عصر فراصنعتي و تغيير وتحول فزاينده آن متناسب است.

4- تفکر انتقادي از اهداف اساسي تعليم و تربيت برگرفته شده است ]ملکي و حبيبي پور، 1385[

نظام آموزشي وظيفه دارد پژوهندگاني مجهز به تفکر انتقادي را تربيت کند که بتوانند از ميان انبوه اطلاعات بازيابي شده، اطلاعات مفيد را تشخيص دهند تا با استناد به منابع معتبر، بر اعتبار فعاليت هاي تحقيقاتي خويش بيفزايند. البته آموزش اين مهارت ها، در گرو برنامه ريزي اصولي و مناسب است و تربيت چنين افرادي مستلزم آن است که ابتدا مربيان و استادان، خود به مهارت هاي ارزيابي و قدرت تفکر انتقادي مجهز باشند ]مون، 2009[.

ويژگي هاي تفکر انتقادي

ريچارد پل وليندالدر در خصوص ويژگي هاي تفکر انتقادي به اين موارد اشاره مي کنند:

- پيشرفت در تفکر انتقادي مثل پيشرفت در بسکتبال، نواختن موسيقي و ... است و غيرممکن است که بدون تعهدآگاهانه، يادگيري و پيشرفتي در اين زمينه حاصل شود.

- پيشرفت در تفکر انتقادي نوعي فرآيند تدريجي است که شامل سعي و کوشش و کارسخت است.

- اعتماد به نفس فرد در تفکرات خود، نشانه تفکر انتقادي نيست، همانطور که نمره بالا در تست هوش، نشانه نابغه بودن نيست.

ادامه دارد....

برگرفته از نشريه رشد معلم بهمن ماه 90شماره 263


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون