جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2434- تاریخ : 1390/11/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


"آب،آتش و پرواز" روايتي کودکانه از جنگ


والت ديزني نسخه جديد «پينوکيو» را مي‌سازد


ويژه


خبر، خبر


كوتاه نوشت...


بــبــيــــن


 "آب،آتش و پرواز" روايتي کودکانه از جنگ  

کارگردان فيلم مستند "آب، آتش و پرواز" گفت: وقتي که فقط ده سال داشتم جنگ تمام شد و اين پديده براي من بک بازي کودکانه بود؛ مستند "آب،آتش و پرواز" هم جدا از اين بازي کودکانه نيست.بابک کلانتري کارگردان فيلم مستند "آب، آتش و پرواز" ضمن بيان اين مطلب، در خصوص کم و کيف ساخت اين فيلم در گفتگو با مهر، گفت: اين مستند يکي از اپيزودهاي 15 دقيقه‌اي از مجموعه "ستاره‌ها" است که به تهيه‌کنندگي پژمان لشکري‌پور توليد شده‌است.وي افزود: هدف از توليد اين مجموعه در درجه نخست نگاه به حضور قوميت‌هاي مختلف در هشت سال دفاع مقدس است و در بين اين قوميت‌ها يک شهيد آذري زبان به نام من افتاد.کارگردان مستند "آب، آتش و پرواز" در ادامه افزود: يکي از جذابيت‌هايي که ساخت اين مستند براي من داشت اين بود که شهيد ابراهيم اصغري شاعري است که کتاب اشعارش به چاپ رسيده‌ و من قبل از اينکه وارد پروژه شوم اشعار او را خوانده بودم. همين مسئله و ارتباطي که با آثار اين شاعر شهيد برقرار کرده بودم باعث شد تا پيشنهاد ساخت اين فيلم را درباره يک شهيد آذري زبان را بدهم.

کلانتري در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به تحقيقاتي که درخصوص ساخت اين فيلم انجام داده است گفت: در تحقيقاتي که انجام شده متوجه شدم که شهيد ابراهيم اصغري در ابتدا معلم بوده‌است اما زمان جنگ بنابر ضرورت آموزش دوره غواصي مي‌بيند و به عنوان غواص وارد جنگ مي‌شود. در ادامه تحقيقات به نکته جالبي برخوردم و متوجه روحيه خاص اين شهيد در حوزه شعر و خاطره‌نويسي شدم و اين خاطره‌ها و همچنين تصاوير آرشيوي موجود از اين شهيد دستمايه خوبي براي ساخت مستند "آب ،آتش و پرواز" شد.وي در ادامه حضور فيلم مستند در سي‌امين جشنواره فيلم فجر را مثبت ارزيابي کرد و گفت: از سال 1380 حرفه مستندسازي را به طور جدي پي‌گيري مي‌کنم و با کم و کيف توليد آثار مستند از نزديک آشنا هستم از همين‌رو معتقدم که تعداد فيلم‌هاي خوب بلند مستند خيلي اندک است و به اندازه انگشتان يک دست هم نمي‌رسد و اگر هم آماري مبني‌بر تعداد بالاي آثار سينماي مستند با مدت زمان طولاني وجود دارد به اعتقاد من فيلم‌هاي خوبي نيست.

کلانتري تأکيد کرد: حال اگر قرار است سينماي بلند رشد کند هم مستندسازان با آثار خوبي که مي‌سازند و هم مسئولان با حمايت‌هاي خود بايد از اين نوع سينما دفاع کنند و طبعا جشنواره فيلم فجر مي‌تواند در جهت عرضه و حمايت اين آثار مفيد واقع شود.

اين مستندساز در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به چگونگي حمايت از سينماي مستند گفت: تامين بودجه براي تهيه و توليد فيلم خوب مستند و همچنين به جريان افتادن چرخه توليد اين نوع سينما مانند سينماي داستاني يکي از موارد حمايتي است که تاثير بسياري در رشد کيفي اين نوع سينما دارد. در اين بين بنياد فارابي به عنوان بنياد پشتيبان مي‌تواند از برخي از طرح هاي خوب حمايت کند و امکانات ساخت بدهد.وي در ادامه افزود: اگر چرخه حمايت از سينماي مستند از سوي فارابي و يا ساير نهادهاي سينمايي انجام گيرد در آينده نه چندان دور شاهد آثارخوب بلند مستند خواهيم بود.کارگردان فيلم مستند "آب، آتش و پرواز" در پايان افزود: ناگفته نماند که حضور سينماي مستند در جشنواره فيلم فجر نبايد جشنواره سينما حقيقت که تخصصي‌ترين جشنواره در حوزه نمايش فيلم‌هاي مستند است را تحت‌الشعاع قرار دهد چراکه بسياري از فيلمسازان خوب اين نوع سينما از دل اين جشنواره  بيرون آمده‌اند. بنابراين بايد جشنواره سينما حقيقت را به‌عنوان پديده ارزنده در عرصه فرهنگ و به خصوص سينماي مستند حفظ کرد.


 والت ديزني نسخه جديد «پينوکيو» را مي‌سازد 

کمپاني والت ديزني پيش توليد نسخه زنده و جديد «پينوکيو» را شروع کرد.فارس: مسئولان اين کمپاني اميدوار هستند تيم برتن به عنوان کارگردان پشت دوربين نسخه جديد «پينوکيو» قرار گيرد و موفقيت همکاري قبلي خود با کمپاني ديزني را تکرار کند.شنيده‌ها حکايت از آن مي‌کند که در نسخه جديد رابرت داوني جونيور به عنوان بازيگر با سازندگان آن همکاري خواهد کرد.

اين «مرد آهني» موفق سينماي اکشن، قرار است در «پينوکيو» ي زنده کمپاني والت، ديزني در نقش پدر ژپتوي بخار ايفاي نقش کند.قبل از اين گفته شده بود کمپاني برادران وار‌تر هم در تدارک توليد نسخه‌اي تازه و زنده از قصه کلاسيک «پينوکيو» است اما بعيد به نظر مي‌رسد اين کمپاني اين قصه را تبديل به فيلمي سينمايي کند.نسخه کلاسيک «پينوکيو» در سال 1940 به صورت يک فيلم انيميشن ساخته شد، اين انيميشن هم اکنون لقب يکي از آثار کلاسيک تاريخ سينما را گرفته است.کمپاني والت ديزني انيميشن خود را بر اساس قصه نوول پرخواننده کارلو کولودي نويسنده کلاسيک ايتاليايي تهيه و توليد کرد.صنعت سينماي ايتاليا در سال 2002 نسخه جديد و زنده قصه کولودي را تبديل به فيلمي کرد که شباهت زيادي به انيميشن والت ديزني نداشت.اين فيلم را روبرتو بنيگني کمدين ايتاليايي کارگرداني کرد و خودش هم در آن در نقش پينوکيو ظاهر شد.برخلاف انيميشن والت ديزني، فيلم زنده بنيگني نتوانست در بين تماشاگران و منتقدان موفقيتي کسب کند.«آليس در سرزمين عجايب» تيم برتن سال 2010 در آمريکاي شمالي حدود 350 ميليون دلار فروش کرد و فروش آن در سراسر جهان به بالاي يک ميليارد دلار رسيد.کمپاني والت ديزني بر اين باور است که همکاري دوباره با اين فيلم‌ساز در توليد نسخه زنده يکي از محصولات کلاسيک انيميشن خود، يک موفقيت يک ميليارد دلاري تازه نصيب آن کند.


 ويژه 

اپراي عروسکي"حافظ" اجرا مي‌شود

قسمت اول

اعضاي گروه تئاتر عروسکي "آران" بيش از صد عروسک طراحي کردند و لباس پوشانده‌اند تا جديدترين نمايش‌شان اپراي عروسکي "حافظ" را از 20 بهمن ماه در تالار فردوسي اجرا کنند.


دغدغه اجراي اپراي عروسکي«حافظ» از سال‌ها پيش با بهروز غريب‌پور بود.او بيش از سه سال است مقدمات اجراي اين اپرا را فراهم کرده و حال آخرين مراحل آماده سازي آن را با همراهي گروه تئاتر عروسکي «آران» پشت سر مي‌گذارد.

اعضاي اين گروه نه تنها جان‌دهندگان خوبي براي عروسک‌ها هستند که در طراحي و ساخت صحنه و لباس هم مهارت کافي دارند.آنها در آغاز قطعات منفصل بدن عروسک‌ها را مي‌سازند،‌ سپس پوست اوليه عروسک و روکش قطعات و بعد لباس اصلي عروسک را بر تن او مي‌پوشانند.


به گفته غريب‌پور، طراحي و دوخت لباس براي عروسک هم همچون بازيگر است؛‌ هر لباس الگوي ويژه خود را دارد و هر عروسک يک کفش هم براي خودش دارد‌، عروسک‌هاي زنان و درباريان کفش‌هايي به پا دارند که زيورآلاتي به آنها اضافه شده است.پارچه لباس عروسک‌ها رنگ شده است‌، هيچ يک رنگ آماده نداشته بلکه اعضاي گروه، خود اين پارچه‌ها را رنگ کرده‌اند‌ ضمن اينکه‌ روي يک سري از لباس‌ها و کفش‌ها نقاشي هم مي‌شود.


پاسخ بهروز غريب‌پور براي انتخاب "حافظ" چنين است:"حافظ منتقد و مفسر زمانه خويش است و اين چنين است که با قدرتي به نام امير مبارز‌الدين رو به رو مي‌شود به همين دليل زندگي پرچالشي را مي‌گذراند.در حاليکه در دوره حاکم قبلي يعني زمان شاه اسحاق،‌ شاعري مورد توجه بود اما در دوره بعدي دچار فقر و فلاکت و زندگي‌اش پر از افت و خيز مي‌شود".


اين کارگردان تئاتر به ويژگي اشعار حافظ اشاره مي‌کند: "به دليل قدرت نقد و راه حل رندانه‌اي که پديد آورده بود، در غزلياتش از مفاهيمي استفاده مي‌کند که دوران ريا، کشت و کشتار را به شنونده منتقل مي‌کند به همين دليل غالبا نيروهاي متعصب و متظاهر با حافظ در مي‌افتادند و اين چنين است که محمد گل اندام يکي از مريدان بزرگ اين شاعر‌،در مقدمه ديوان اوليه حافظ از او به عنوان شهيد حافظ نام مي‌برد".حافظ هم در غزلياتش و هم در واژگاني که به کار برده سراپا دريغ و تاسف از خاک پاک و زيبايي است که هر روز در دست يک حاکم خشن مي‌افتد و همين موضوع است که زندگي‌ اين شاعر بزرگ را پر از چالش مي‌کند و اين همان چيزي است که غريب‌پور تلاش مي‌کند در اپرايش به نمايش بگذارد.


اما اين تمام ويژگي حافظ نيست چراکه اين شاعر زندگي دراماتيکي داشته و اين چنين است که غريب‌پور توضيح مي‌دهد: "حافظ يک زندگي تراژيک داشته و برخلاف اينکه تصور مي‌شود سر در دل معشوق و خم ميخانه داشته به شيوه خودش انسان بسيار والا و متعبدي بوده و به همين دليل است که همه ايرانيان با افکار بسيار متفاوت او را دوست دارند حتي کسانيکه به انديشه‌هاي او معتقد نيستند براي آينده خواني خود از او مدد مي‌گيرند و اين نکته بسيار مهمي است که او را به عنوان پيشگو معتبر مي‌دانند".

ادامه دارد...


 خبر، خبر 

روستاي اسفيدان مستند مي‌شود

مستند "اسفيدان" به کارگرداني مهران رحماني و تهيه‌کنندگي علي رحيمي با موضوع روستاي اسفيدان تهيه مي‌شود.


مهران رحماني، کارگردان مستند "اسفيدان" در اين باره به خبرنگار مهر گفت: اين مستند به جاذبه‌هاي طبيعي خراسان شمالي مي‌پردازد و در يک قسمت 30 دقيقه اي به سفارش صدا و سيماي مرکز خراسان شمالي تهيه مي‌شود.


وي در ادامه افزود: در اين مستند دو کوهنورد روايتگر جاذبه‌هاي طبيعي روستاي اسفيدان خواهند بود.


اين کارگردان با بيان اينکه اين مستند دو ماه پيش توليد داشته است، اظهار داشت: تصويربرداري مستند "اسفيدان" از ابتداي مهر ماه آغاز شده و با توجه به پيش‌بيني که صورت گرفته است تا پايان سال جاري آماده پخش خواهد شد.


وي ابراز داشت: مستند "اسفيدان" به جاذبه‌هاي طبيعي اين روستا از جمله به کارگيري سنگ در خانه‌سازي و نحوه به کارگيري و شيوه خانه سازي در آن، شکل پلکاني کوچه‌ها که با کندن کوه ايجاد شده، وجود درختان کهنسال گردو که حدود 20 کيلومتر از دره را پوشانده است را به تصوير مي‌کشد.


رحماني بيان داشت: از ديگر ويژگي‌هاي اين مستند مي‌توان به پرداختن به دو غار زيبا و کم نظير به نام‌هاي ييجت و خزينه اشاره کرد که درگذشته محل ذخيره آب مصرفي روستائيان براي فصول کم آب سال و پناهگاهي براي مردم روستا بوده و امروزه داستان آن براي هر شنونده و ديدن آثار ذخيره آب درآن براي هر بيننده‎اي مي‎تواند جالب باشد.


وي تصريح کرد: اسفيدان مردماني بسيار مهربان، مهمان نواز و سخت کوش دارد که شغل اصلي‌شان کشاورزي و باغداري است.


عوامل اين مستند عبارتند از تدوين: مهران رحماني، تصوير بردار:علي گريواني، صدابردار: جواد درتومي، دستيار فني: نويد آقايي، بازيگران: حامد محمدزاده و حسين بهمنيار، نويسنده: بهرام کميجاني، پژوهش: مهندس آل طه و سميه نوريان و نريتور: علي اکبر رضواني.0


 كوتاه نوشت... 

اگر بناي دوستي اينست

كه تو كنار من باشي و من

تمام قدم‌هاي رفتن و آمدن را

با دومي ببينم كه هست

و من

كه حروف هم نيستم

و حتي هجاهاي پس از بخش بخش شدن

پس بيا

آنقدر قهر باشيم كه هيچ دشمني

واسطه صداي تو را

تكرار هيچ چيز جز من نباشد

و من واسطه هيچ چيز

جز حجم‌هايي

كه تكرار تمام تنهايي را

گروه گروه

قدم‌هاي بي انتهاي كنار هم مي‌شود

re.ra466fa@yahoo.com>>رضوان رهنما فر


 بــبــيــــن 

همايون اسعديان در نشست پرسش و پاسخ فيلم «بوسيدن روي ماه»به خاطر مشکلات پيش آمده براي خانه سينما گريست./خبرآنلاين


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
کارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
کانون