جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2413- تاریخ : 1390/10/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

براي حمايت از کودکان کار
نمايشگاه نقاشي‌هاي پاستل بر ديوار گالري بهزاد رفت


اخبـــــــــار


كـارتـــون
پائول مويسه - انگليس

كميكاتور


 براي حمايت از کودکان کار
 نمايشگاه نقاشي‌هاي پاستل بر ديوار گالري بهزاد رفت 

نقاشي‌هاي زهره شريفي با موضوع بناهاي ايران در گالري بهزاد به روي ديوار رفت که عوايد فروش اين نمايشگاه به کودکان کار خواهد رسيد.به گزارش خبرنگار مهر، اين نمايشگاه شامل 14 اثر نقاشي که شامل آثاري چون: آرامگاه کوروش، تاريخانه دامغان، آتشکده نياسر، مسجد جامع اشترجان، کاروانسراي گوشه، آرامگاه شاه نعمت الله ولي، ارگ بم، روستاي ابيانه، تخت جمشيد، تخت سليمان، مسجد جامع يزد، بقعه شيخ جبرائيل و بنايي ناشناس در کرمان در قطعات حدودي : کوچک ترين آن 65 در 75 و بزرگ ترين آن 85 در 75 است و قيمت کمترين آن مبلغ 300هزار تومان و بالاترين آن 500 هزار تومان است.هدف از انتخاب ابزار "پاستل گچي" براي خلق يک تابلوي نقاشي اين بوده که با توجه به کاربردهاي بسيار عالي و زيباي اين ابزار و سبک در هنر نقاشي که به خلق آثاري شگفت مي رسد، متاسفانه در ميان سبک‌ها و ابزارهاي نقاشي خصوصا در ايران، کمتر به پاستل گچي توجه شده است.تکه گچ جادويي با رنگ هايي متنوع که با کشيدن آن بر روي کاغذي بافت دار، هر نقشي در آن به جست و خيز برمي خيزد، ابزاري که ارتباطي مستقيم با انگشتان نقاش دارد و بايد به همراه رطوبت دست هاي او بر روي کاغذ جان بگيرد، در هنر نقاشي، پاستل گچي رنگي، وسيله‌ا‌ي براي نقاشي و طراحي است که از اخطلاط رنگ ريزه هاي خشک يا صمغ به صورت قلمه گچي نرم يا مداد رنگي ساخته مي شود.

از طرفي دليل انتخاب موضوع بناهاي تاريخي ايران در اين مجموعه با توجه به رشته اصلي دانشگاهي خالق آثار يعني زهره شريفي يعني "تاريخ " آن بوده که گويا به دنبال فرصتي مي گشته تا منتخبي از بناهاي تاريخي اين سرزمين عظيم و تاريخي را به شيوه اي متفاوت در هنر نقاشي بر ديدگان مردم امروز ايران به نمايش بگزارد که خوشبختانه پاستل گچي در ميان ديگر ابزار نقاشي به همان دلايلي که ذکر شد در نشان دادن بافت هاي معماري بنا از آجر گرفته شده تا خاک و سنگ و کاشي و ...به زيبايي در خلق يک اثر نقاشي تاثيرگذار بوده به صورتي که با گذشت زمان و کسب تجربيات بيشتر پي به کابردهاي اين ابزار خواهيم برد.همچنين يکي از دلايل اصلي انتخاب موضوعي مشخص و معين از همان شروع کار يعني سال 1382 با اين ابزار اين بود که متاسفانه بسياري از دوستان نقاش با عدم تمرکز بر روي يک ابزار و حتي موضوعي مشخص وقت و زمان خود را جهت خلق آثاري ماندگار به صورت منسجم از دست مي دهند و چه بسا اگر هر هنرمند نقاشي با تمرکز بر موضوعاتي مشخص و حتي سبک ها و انتخاب ابزاري واحد به اين هنر بپردازد در سبک کاري خود به جاودانگي و کشف کاربردهاي جديدي از هنر نقاشي خواهد رسيد .در اين ميان آنچه که شريفي را واداشته اين نمايشگاه را با هدف حمايت مادي و معنوي از کودکان " خانه علم دروازه غار " برگزار کند ديدن تلاش از جان مسئولان اين خانه براي کمک به کودکاني بود و هست که کمتر از چند ميدان و خيابان از ما فاصله دارند، کودکاني که به دلايلي چون نداشتن شناسنامه، بي کفايتي والدين به دليل اعتياد، فقر مالي و فرهنگي ، کار اجباري ، از تحصيل در مدارس محروم شده‌اند.

اميد است اين نمايشگاه به مانند يک اتفاق خوب پنجره اي باشد جهت آشنايي ديگران با دنياي کودکان خانه علم دروازه غار محله‌اي که متاسفانه به اسم، چندان معروفيت و محبوبيتي ندارد، اما به باطن سرشار از کودکاني است که قلب و چشم هاي پاکشان نظار گر ياري ماست تا دستان کوچکشان را در آغوش خود بفشاريم و با يک نگاه به آن ها بگوييم که ما کنار شما هستيم.

جمعيت امداد دانشجويي- مردمي امام علي (ع) در سال 1378 به عنوان يک سازمان مردم نهاد در زمينه کاهش معضلات اجتماعي در وزارت کشور تاسيس شد و داراي مجوز رسمي فعاليت از نيروي انتظامي است .اين جمعيت دز سال 1389 با ثبت نام" مولا علي " در سازمان ملل متحد و عضويت در شوراي امور اقتصادي – اجتماعي اين سازمان بين المللي به عنوان يکي از سازمان ها فعال در زمينه کاهش معضلات اجتماعي گرديد.

اهداف اصلي اين جمعيت که اعضاي بيشتر دانشجوهستند به شرح ذيل است:

غذارساني به گرسنگان و محرومان- توجه خاص به آموزش و تحصيل کودکان محروم از تحصيل - توجه خاص به ورزش کودکان خانواده هاي محروم - توجه به مشکلات کودکان : کودکان کار ، بي سرپرست، بد سرپرست، بزهکار، قرباني اعتياد، بيماري هاي خاص - توجه به مشکلات زنان : سرپرست خانواده، بي سرپرست، دختران فراري و آسب ديده.

در اين راستا جمعيت امداد دانشجويي – مردمي امام علي به تاسيس خانه هايي به خانه علم در دو منطقه تهران يعني " خاک سفيد " و " دروازه غار " مي نمايد که هدف از اين دو خانه ايجاد امکان تحصيل براي کودکاني است که به دلايلي مانند: نداشتن شناسنامه، بي کفايتي والدين به دليل اعتياد، فقر مالي و فرهنگي ، کار اجباري ، از تحصيل در مدارس محروم شده اند .

مجيد احمدي


 اخبـــــــــار 

مردي که فلز را با قلم شرافت بخشيد

مراسم نکوداشت محمدرضا پوشيده نامجو، هنرمند قلم زني، در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش «آرت نا»، عصر جمعه 16 آبان ماه در تالار استاد جليل شهناز خانه هنرمندان ايران مراسم نکوداشت محمدرضا پوشيده نامجو، با حضور مجيد سرسنگي، بهمن نامورمطلق و جمعي از هنرمندان برگزار شد.در ابتداي اين مراسم مجيد سرسنگي، مديرعامل خانه هنرمندان ايران، ضمن گرامي داشت ياد استاد نامجو و فرزندان شهيدش و نيز تشکر و قدرداني از معاونت پژوهشي خانه هنرمندان براي برگزاري اين مراسم گفت: استاد نامجو درچند دهه فعاليت خود، آثاري را خلق کرد که علاوه بر جايگاه هنري شان، از توجه ويژه اي به مضامين مذهبي و کلام وحي برخوردار بود.

سرسنگي در ادامه اين مراسم افزود: وي را مي توان نمونه اي از اخلاق و مفاهيم معنوي و ديني هنري دانست و همين خصيصه هنر او را از ديگران متفاوت مي کند. مشاور هنري شهردار تهران همچنين در ادامه صحبت هايش ضمن عذرخواهي از سوي شهردار به دليل عدم حضورش در اين مراسم، پيام او را به همين مناسبت قرائت کرد.در ادامه مراسم، سيدعبدالمحيد شريف زاده، رئيس بخش هنرهاي سنتي خانه هنرمندان، گفت: مساله مهمي که در کشور ما در مباحث هنري همواره قابل توجه بوده است، آداب هنري هنرمندان است. اگرچه اين مساله در حال حاضر براي ما غريب است و ما حتي متاسفانه کمتر شاهد هنرمنداني هستيم که به تفکرات و اعتقادات مذهبي پايبندي بسيار داشته باشند، اما نامجو چنين هنرمندي بود.

شريف زاده همچنين اظهار کرد: رفتارها و منش اين هنرمند نمونه اي از تفکر اسلامي و شيعي است که هنوز هم در ميان هنرمندان ما جاري و ساري است اما ما هنوز نتوانسته ايم در قبال اين هنرمندان کاري انجام دهيم، هنرمنداني که اهل هياهو نيستند و توانسته اند الگو و نمونه هاي موثري براي هنر اين کشور باشند.

حسين ياوري، از اساتيد هنرهاي سنتي، در ادامه ضمن اشاره به خاطراتي که با محمدرضا نامجو داشته، اظهار کرد: زماني که استاد به قلم زني مشغول مي شد، اين قلم نبود که نگاره را به ثبت مي رساند، بلکه چشم او بود که نگاره را ثبت مي کرد و کارهايي را به سرانجام مي رساند که همه را تحت تاثير قرار مي داد.

براي گرامي‌داشت اربعين حسيني (ع)

کارگاه نقاشي «قطره خون بر بوم» برگزار مي‌شود

خبرگزاري فارس: کارگاه نقاشي «قطره خون بر بوم» به منظور گرامي‌داشت اربعين حسيني(ع) با 30 نقاش به سرپرستي علي‌ فرامرزي برپا مي‌شود.همزمان با سالروز اربعين حسيني(ع) و با هدف ايجاد ارتباط عميق و عاطفي با مفهوم عاشورا و نهضت حسيني، کارگاه هنري «قطره خون بر بوم» با حضور 30 هنرمند نقاش به سرپرستي علي فرامرزي 19دي‌ماه در فرهنگسراي اميد برگزار مي‌شود. اين کارگاه هنري با شعار «نهضت حسيني منشاء بيداري اسلامي» با حضور علي فرامرزي و با همکاري و مساعدت معاونت هنري سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران، روز دوشنبه از ساعت 14 در نگارخانه آبي فرهنگ‌سراي اميد آغاز مي‌شود. شرکت‌کنندگان در اين کارگاه آثار خود را با محوريت تاثيرات فرهنگ و آموزه‌هاي حسيني در جامعه امروز، نهضت حسيني و بيداري اسلامي و ايرانيان و عزاداري سالار شهيدان خلق خواهند کرد. در پايان اين کارگاه به رسم پاسداشت و ارج نهادن به حضور فعال هنرمندان، لوح تقدير و تنديس يادبود به آنان اهداء مي‌شود.

با حمايت سفيريونيسف

حسن فتحي جايزه 100 ميليون ريالي خود را به کودکان سومالي اهدا کرد

با حمايت مهتاب کرامتي سفير حسن نيت يونيسف در ايران، حسن فتحي کارگردان برجسته سينما و تلويزيون جايزه نقدي 100 ميليون ريالي خود را که در جشنواره جام‌جم براي بهترين کارگرداني کسب کرده بود، به کودکان سومالي اهدا کرد. به گزارش مهر، حسن فتحي با حضور در دفتر يونيسف ضمن تحويل اين مبلغ به نماينده يونيسف در ايران گفت: از وضعيتي که در سومالي به وجود آمده، خيلي‌خيلي متاسفم. اين يک فاجعه انساني است که همه بشريت بايد از آن شرمنده باشند. اميدوارم همه هنرمندان در تمام نقاط دنيا نسبت به اين فاجعه به خصوص تاثير آن بر کودکان احساس مسووليت بيشتري نشان دهند. فتحي سال گذشته قصد داشت فيلمي با نام "دزدان دريايي خليج عدن" در مورد کودکان سومالي بسازد، تحقيقاتي را به مدت يک سال در مورد وضعيت کودکان آن کشور انجام داد.وي در اين ارتباط عنوان کرد: به خودم قول داده بودم در صورتي که اين فيلم ساخته شود، عوايد آن را به کودکان سومالي تقديم کنم. سفير حسن نيت يونيسف مهتاب کرامتي نيز قرار بود نقش اول اين فيلم را به نويسندگي خانم نغمه ثميني بازي کند که به دليل مشکلات مالي اين فيلم ساخته نشد. پس از آن تصميم گرفتم اولين جايزه‌اي که دريافت کردم را به کودکان سومالي تقديم کنم.محمدالمنير صفي‌الدين؛ نماينده يونيسف در ايران ضمن قدرداني از اين مشارکت بر اهميت نقش هنرمندان و افراد مشهور در تعالي بشريت و کمک به رسالت يونيسف در جهان تاکيد کرد. صفي‌الدين گفت: يونيسف اقدام آقاي فتحي را که نشانگر همبستگي وي با کودکان رنج ديده سومالي است، ارج مي‌نهد. يونيسف و همکارانش از هيچ تلاشي براي اطمينان از بقا، رشد و تکامل آسيب‌پذيرترين کودکان در هر جاي جهان دريغ نمي‌کنند. وي افزود: از نظر ماهمه کودکان مهم هستند. همه کودکان از حقوق برابر برخوردارند و همه کودکان شايسته‌اند زندگي پر ارج و قربي داشته باشند.

کودکان سومالي وضع دردناکي را تجربه مي‌کنند

مجموعه‌اي ازفجايع طبيعي و ساخته دست بشر در شاخ آفريقا باعث ايجاد قحطي و گرسنگي شديد، آوارگي مردم در سطح گسترده و از دست رفتن جان بسياري از مردم شد. يونيسف و شرکايش در حال رسيدگي به نيازهاي فوري کودکان سومالي در زمينه تغذيه، مراقبت‌هاي بهداشتي و آموزش و همينطور ارائه آب آشاميدني سالم و امکانات بهداشت محيط هستند.

با آثاري از آيدين آغداشلو و رضا بانگيز

نمايشگاه «آفرينش» در نگارخانه اکو گشايش يافت

خبرگزاري فارس: نمايشگاه «آفرينش» با آثاري از هنرمنداني چون آيدين آغداشلو و رضا بانگيز در نگارخانه اکو گشايش يافت.نمايشگاه نقاشي «آفرينش» عصر روز جمعه 16 دي ماه با حضور حجت‌الله ايوبي، رئيس مؤسسه فرهنگي اکو، پريسا شاد قزويني، رئيس هيئت‌مديره انجمن علمي پژوهشي هنرهاي تجسمي ايران و جمعي از هنرمندان کشورمان در نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو گشايش يافت.در اين نمايشگاه گروهي، آثاري از آيدين آغداشلو، رضا بانگيز، بهرام احمدي، فاطمه بهرامي، زهرا پاکزاد، بهنام کامراني، سيدحسن سلطاني، همايون سليمي، پريسا شاد قزويني، علي فاني سالک، جلال‌الدين سلطان کاشفي، داريوش فرد دهکردي، محمدکاظم حسنوند، فاطمه هنري‌مهر، جواد نوبهار، حسين محجوبي و رضا خدادادي ارائه شده است. اين نمايشگاه از شانزدهم تا بيست‌وهفتم دي‌ماه 1390 در نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو برپا خواهد بود.علاقمندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند از يکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 تا 20 و روزهاي جمعه از ساعت 16 تا 20 به نگارخانه مؤسسه فرهنگي اکو واقع در خيابان موحد دانش (اقدسيه)، کوچه ناز، پلاک 10 مراجعه کنند.

نامه صنوف سينماي ايران درباره خانه سينما

صنوف سينماي ايران در نامه اي موضع خود نسبت به انحلال خانه سينما را اعلام کردند.

به گزارش مهر متن کامل اين نامه به شرح زير است:

ما صنوف سينماي ايران خانه سينماي ايران را ، خانه قانوني خود مي دانيم، چرا که در مراجع رسمي کشور به ثبت رسيده است، اساسنامه آن را خود به تصويب رسانديم چرا که طبق قوانين رسمي کشور مجمع عمومي حق هرگونه تغيير در اساس نامه خود را دارد، هيات مديره خانه سينما را با آراي خود برگزيديم و به انتخاب خود ايمان داريم.

توقع داريم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در کنار ما باشد و نه در مقابل ما ، چرا که ما هنرمندان و دست اندرکاران سينماي ايران هستيم .

در ذيل اين نامه امضاي روساي صنوف انجمن‌هاي بازيگران ، جلوه هاي ويژه ، فيلم کوتاه ، آهنگسازان ، صداي سينماي ايران ، طراحان فيلم ، طراحان فني و مجريان صحنه ، عکاسان ، شوراي عالي تهيه کنندگان ، کانون دستياران فيلمبردار، کانون مدرسان سينمايي، کانون فيلم نامه نويسان ، انجمن مديران توليد، انجمن فيلمبرداران ، انجمن گويندگان ‌، مديران تدارکات ، مديران سالنهاي سينما، مستند سازان ، تهيه کنندگان سينماي مستند ، منشيان صحنه ، منتقدان و نويسندگان سينمايي ، کانون تدوين گران سينماي ايران ، کانون دستياران کارگران و برنامه ريزان و کانون کارگردانان ديده مي شود.


 كـارتـــون 
  پائول مويسه - انگليس


 كميكاتور 

صرفه‌جويي در مصرف گاز!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون