جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2364- تاریخ : 1390/08/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به جشنواره كودك و نوجوان


وقتي نوجوان پدر يا مادر ندارد...


خبرهاي هنري


ويژه


داستاني نويسي


بــبــيــــن
برگزاري عروسي در يک روز باراني در بلندي هاي جولان- مرز سوريه و فلسطين اشغالي/مشرق

 پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به جشنواره كودك و نوجوان 

 
محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به هجدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان پيغام داد.

در متن پيام وي آمده است: «هوالرب؛‌

داروي تربيت ز طبيبان طلب مکن اين کيميا به ذوق هنر حاصل است

از شربتي ز شيره شوق هنر بنوش چون داء از دل است دوا نيز از دل است

هر راهي را مقصدي است و هر کاري را مقصودي! هم سعي بدنبال نتيجه است و هم ساعي در پي سوري! هيچ تلاشي عبث نيست حتي به اندازه يک نفس که آهي مي شود براي تنبه ديگران!

هر انديشه اي بر مرکب عمل بنشيند به سمت هدفي حرکت مي کند که بي گمان انديشه ، اسب عصاري نيست و با تسلسل باطلش کاري نيست!

هنر خود رسالتي دارد و چون کسوت پوشيد، مسئوليتي دوچندان مي يابد. هنر غالبا سخن به صراحت نمي گويد. زبان هنر، کلام را جز به ملاحت نمي گويد؛ که" الکنايه ابلغ من التصريح" و هنر تئاتر چون نفسي با نفس مخاطب در تنيده دارد و اثري بر دلها مي گذارد که غبار فراموشي کمتر بر آن خواهد نشست.

کودک، لوح کم نوشته اي دارد که بسيار طالب خوشنويسان تربيت است و هنرمند، دست خطي خوش دارد! که هر چه مي نگارد، ماندگار خواهد بود" العلم في الصغر کالنقش في الحجر" پس بايد گفت : هر آموزشي که در قالب هنر، بر لوح ضمير کودک و نوجوان حک شود، غالبا پاک نشدني است! نوشته اي است که جوهر شخصيت فرداي اين فرد خواهد شد.

پس اين هنر مند در فرداي اين سرزمين نقش آفرين است و نيز اثرش بر فرداي او، ضمين!

فردائي که هيچ دستي جز آثار او و اعمالش او را ياري نخواهد کرد که خوب مي دانيم " فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره"

باور کنيم که امروز تنها مسئوليت کودک و نوجوان ايراني را بعهده نداريم؛ بيداري اسلامي و حتي آگاهي عمومي جهاني، ماموريت ديگري پيش پاي ما قرار داه است.

بي اغراق ايران اسلامي مي بايست به تمامي کودکان و نوجوانان جهان بينديشد.

اين جشنواره که عنوان بين المللي را يدک مي کشد لازم است اين ماموريت را بيش از پيش تعريف کند. " هر کسي طاووس خواهد" بي گمان کفش هايي از تعهد به پا بايد کرد! باز تعريف اين جشنواره با تعيين اهداف ميان مدت و دراز مدت، بازه هاي بازسازي اثر آفرين اين مسئوليت خطير را، اندازه گيري خواهد نمود و افق هاي روشني را بر پنجره انديشه هاي ناب خواهد گشود؛ اگر شايستگي اثر گذاري بر جهان در ما بود، که امير کلام فرمود اينچنين است!

براي دست اندرکاران اين امر سنگين، آرزوي تامين زمينه هاي اين رشد ثمين را دارم. توفيق رفيق طريق عزت و افتخارتان باد. »


 وقتي نوجوان پدر يا مادر ندارد... 

 
زماني‌که کودکان و يا نوجوانان به دلايل مختلف پدر و يا مادر خود را از دست مي‌دهند، از طريق بستگان نزديک مي‌توان محبت‌ پدري و مادري را به آن‌ها تزريق کرد.

به گزارش برنا، زماني‌که کودکان و يا نوجوانان به دلايل مختلف پدر و يا مادر خود را از دست مي‌دهند، از طريق بستگان نزديک مي توان از اين محبت ها برخوردار شده و کمتر کمبود پدر و يا مادر را احساس کنند.«مصطفي تبريزي» دکتراي تخصصي مشاوره و روان‌درماني و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اين‌باره به برنا مي‌گويد: نياز عاطفه براي همه فرزندان وجود دارد و اين نيازي که والدين خود يادگرفته و همانندسازي کنند، بسيار طبيعي است.

اگر دختر هستند بيشتر با مادر و اگر پسر باشند، از پدر خود الگو گرفته و همانندسازي کنند.و حالا اگر يکي از اين همسران فوت کرده و يا بنا به دلايلي از هم جدا شوند و فرزندان فقط با يکي از آنها زندگي کند، از محبت پدر و يا مادر محروم مي‌شود.توصيه درست اين است که پدر و مادر خود را قرباني فرزند نکنند و بايستي زندگي شخصي خودشان را داشته باشند.

بارها اتفاق افتاده است که پدر و يا مادر زندگي خود را وقف فرزندان کرده و از خود گذشته اند و به خاطر فرزندشان، خود را فدا کرده‌اند.

اين افراد معمولا توقعات غير منطقي از فرزندان در آينده دارند و با آشيانه‌اي خالي روبرو خواهند شد که بعدها دچار افسردگي مي‌شوند.

در نتيجه روانشناسان توصيه‌اي نمي‌کنند که اين افراد ازدواج نکرده و وقت خود را فقط صرف فرزندان کنند.

اين افراد در صورتيکه فرزندان آنها در آرامش و آسايش به سربرند، بايد ازدواج کنند.

اما اگر به هر حال و با توجه به شرايط خود ازدواج نکرده و تنها بمانند، درصورتيکه فرزند آنها دختر است و پدر خود را از دست داده است، حق طبيعي او است که نياز به پدر و محبت‌هاي او داشته باشد و حالا که پدر نيست مي‌توانند با معاشرت با اقوام نزديک، مانند عمو، دايي خود را از اين نياز ارضاء کنند.

هرچقدر با اين افراد ارتباط قوي‌تري داشته باشند، به نوعي جاي پدر را براي او پر مي‌کنندو اگر مادر فوت کرده و طلاق گرفته است و برعکس پدري فرزند پسري دارد، بايد با خاله و عمه و يا معلم‌هاي خانم، رابطه هاي عاطفي برقرار کرده و خلاء خود را پر کرد.


 خبرهاي هنري 

جعفر مهياري، كارگردان كودك

خوشحالم كه چراغ تئاتر كوك و نوجوان همچنان روشن است

جعفر مهياري _ كارگردان تئاتر كودك ونوجوان – در گفت‌وگو با ستاد خبري هجدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان گفت: خوشحالم که چراغ تئاتر کودک و نوجوان همچنان روشن است؛ و اين در گرو جشنواره اي است که هر ساله برگزار مي شود.

اصولا جشنواره ها در هر جاي دنيا با يک هدف اصلي و شايد اهداف حاشيه اي که سياست جشنواره را مشخص مي کند شکل مي گيرند بنابر اين هر چه هدف به کمبودهاي موجود يک کشور از نظر هنري و ارزشي نزديکتر باشد جشنواره اي خالصتر و پر بارتر خواهيم داشت.از نظر من سياست گزاري کلي جشنواره هاي ما در واقع بخصوص کودک و نوجوان نامعلوم است و اگر هست در هر دوره دستخوش تغييرات مي شود و اين يعني اشکالي بزرگ؛ در واقع اول وابسته به مدير و رئيسي است که در راس مديريت قرار دارد و دوم هئيت انتخاب!دبير هم که صرفا اجرا کننده است؛ پس با اين شرايط احتمالا مهمترين بخش جشنواره‌هاي ما بايد بيلان کاري مديران باشد! چنين جشنواره اي به معناي کامل بي فرجام خواهد بود وسرانجام جاودانه اي نخواهد داشت.سليقه هنري در همه جاي دنيا وجود دارد اما سياست است که در راس آن قرار دارد؛ و جابه جايي‌ها نبايد تاثيري در اجرا ي جشنواره به وجود آورد.و توجه به آن يعني پيکره سازي درست تئاتر کودک و نوجوان؛ اما مهمترين مسئله هر جشنواره در حين آن، مخاطبان آن هستند که يك بخش مهم آن را اعضاي اصلي خود حوزه هنر و تئاترتشکيل مي دهند يعني هنرمندان! درواقع جشنواره بايد محلي را براي تعامل فرهنگي و هنري گروهها فراهم سازد. زيرا جشنواره محل عرضه هنرها و خلاقيتهاست و حضور هنرمندان آن عرصه در کنار يکديگر، به عنوان مخاطبان اصلي جشنواره، مي تواند نقش به سزايي در تبادل فکر و پيشبرد انديشه هاي گروهي داشته باشد.زيرا گفتگو اساس يک جشنواره است. گروها ضمن ارائه خلاقيتهاي بديع و تازه شان از طريق نمايش، بخش ديگر آن را از طريق گپ و گفت منتقل خواهند کرد. و اين البته مستلزم دانش فردي نيز هست.در همه جشنواره‌هاي دنيا يک سياست واحد وجود دارد و آن گردهمايي انديشه هاي مختلف و جريان ساز در کنار مخاطبان جشنواره اي(عوام) که نمونه اي از کل هستند، است.


اصغر همت:

توجه به ماهيت تئاتر بايد در اولويت قرار بگيرد

اصغر همت بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون استفاده از طرح‌هاي مختلف هر چند به شکل نمادين را براي رونق تئاتر مطلوب ارزيابي کرد و گفت: هر طرحي و ايده اي که در جهت احترام و تکريم به جامعه تئاتر باشد قابل توجه و مفيد خواهد بود اما توجه به اصل و ماهيت تئاتر همواره بايد در اولويت قرار بگيرد.اصغر همت بازيگر تئاتر در گفت وگو با روابط عمومي و اموربين الملل مجموعه تماشاخانه ايران‌شهر در ارتباط با طرح‌هاي جديد مجموعه ايران‌شهر همچون اختصاص تمرين گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر براي دانشجويان و همچنين آئين افتتاح نمايش گفت: اختصاص اجراي تمرين گروه‌هاي حرفه‌اي براي دانشجويان طرحي بسيار مهم و قابل توجه است زيرا سبب مي‌شود که دانشجويان تئاتر در فضايي کاملا حرفه‌اي با عملکرد، نحوه تمرين و شکل گيري يک نمايش آشنا شوند و اين امر مي‌تواند در آينده کاري و حرفه‌اي دانشجويان بسيار کارآمد و تاثيرگذار باشد.

اين بازيگر در ادامه در ارتباط با اجراي طرح آيين آغاز اجراي نمايش در مجموعه ايران‌شهر نيز اظهار کرد: به نظر من، توجه به ماهيت تئاتر است که بايد در اولويت قرار داشته باشد و اجراي اين طرح يک صورت ظاهري و فرمايشي دارد، اما در ادامه بايد بگويم هر حرکتي که موجب رونق تئاتر شود مي‌تواند قابل توجه باشد.


 ويژه 

در اين نقطه از زمين هيچ وقت باران نمي بارد

در ابتدا بايد بپرسيم که نظر شما در مورد اين نقطه از زمين چيست؟آيا توانستيد حدس بزنيد که قرار است در مورد چه جايي صحبت کنيم؟اين نقطه از زمين همان قطب جنوب است.

به گزارش مشرق،قطب جنوب به عنوان پنجمين قاره بزرگ در بين هفت قاره جهان است. اين در حالي است که اندازه اين قاره در زمستان ها به علت سرما و يخبندان هاي شديد،دوبرابر ميشود.

سطح اين قاره را بيش از 95درصد يخ ميپوشاند و تقريبا 90درصد از آب تازه جهان را در خود نگاه ميدارد.قطب جنوب به خاطر داشتن يخ هاي ضخيم داراي بيشترين ارتفاع در ميان ديگر قاره هاي جهان است.همچنين به خاطر موقعيت جغرافيايي خاصش و هواي بسيار سردش از دسترس انسان ها به دور مانده است و همين باعث شده تا هيچگونه آلودگي در آن ديده نشود.

قطب جنوب را ميتوان به عنوان خشک ترين نقطه زمين نيز عنوان کرد.دليل انتخاب اين لقب براي آن نباريدن باران براي مدتي خارج از تصور شما است.در اين قاره بيش از يک ميليون سال است که باراني نباريده است.اين بدان معنا است که آخرين بار در عهد چهارم زمين شناسي در اين منطقه باران باريده است.همچنين بايد بگوييم که در تمام طول تابستان در اين منطقه نور خورشيد حکم فرماست و در زمستان مهتاب اين سرزمين را ميپوشاند.

تا به حال تنها دو گونه گياهي در اين منطقه شناسايي شده است و اينکه شما هيچ حشره اي را در اين مکان يافت نميکنيد،اگرچه اقيانوسي که دور تا دور آن را محاصره کرده است داراي گونه هاي متفاوتي از موجودات مانند پرندگان،وال ها و فک هايي است که از منابع غني اين آب ها تغذيه ميکنند وجود دارند.

اين قاره همچنين به خاطر داشتن بيشترين تعداد پنگوئن نيز معروف است.طبق آخرين محاسبات اين منطقه پذيراي 12 ميليون از انواع پنگوئن است.


 داستاني نويسي 

فصل بيست دوم:زبان

زبان بايد ساده و صميمي جذاب و اثر گذار باشد .با آگاهي از اين موضوع که اصولا برخي واژه ها آرام و ساکنند و برخي پر انرژي و پويا.و اينکه هر شخصيت با زبان خود در داستان به ايفاي نقش مي پردازد با يد از ضرفيتهاي زباني خاصي که اشاره شد و قالبا در واژه ها نهفته است بارعاطفي ومعنايي مناسب را به عنوان يک نويسنده درک واستخراج نمود.اگر چه نويسنده موفقي چون جيمز جويس مشکلترين نثرها را در ادبيات غرب دارا است که نمونه هاي آن در آثار شاعران سمبوليستي و سورئاليستي فرانسه ديده مي شود.

خيلي ها فاکنر و پروست را نيز به سخت نويسي مي شناسند که اين به دليل جملات طولاني زاويه ديد اول شخص و مونولوگ گويي ها ي آنهاست. از بين رمانها مادام بواري اثر فلوبر نمونه اي از زبان ايجاز در داستان نويسي است.

از نويسنده هاي قديمي و البته معاصر ايران جلال آل احمد به کوتاه نويسي و ساده نويسي مشهور است و در ادبيات کلاسيک آثار بيهقي.يکي از نکات جالب در نوشتن اينست که زبان را مي توان با قابليت اجرايي آن نشان داد مثلا باااان را اينگونه نوشت.در مورد اصوات هم همين شيوه ميسر است آوردن واژه هايي مثل خش خش، تق تق و...

1.چند متن داستاني مختلف را انتخاب کرده و به لحاظ زباني آنها را با هم قياس نماييد.

2.کلماتي که قابليت اجرا شدن با حروف را دارند و نيز اصوات گوناگون را يافته و در دو ستون مجزا بنويسيد.

re.ra466fa@yahoo.com>>رضوان رهنما فر


 بــبــيــــن 
  برگزاري عروسي در يک روز باراني در بلندي هاي جولان- مرز سوريه و فلسطين اشغالي/مشرق


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون