جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2360- تاریخ : 1390/08/10 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

دبير جشنواره بين‌المللي فيلم رشد :
امسال از آثار برتر چهل دوره گذشته جشنواره بين المللي فيلم رشد تجليل مي شود


كاغذ اخبـار

مديرکل آموزش متوسطه نظري خبرداد:
مراحل اول و دوم آزمون «پيشرفت تحصيلي» 20 آذر و 10 اسفندماه برگزارمي شود


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 دبير جشنواره بين‌المللي فيلم رشد :
 امسال از آثار برتر چهل دوره گذشته جشنواره بين المللي فيلم رشد تجليل مي شود 

 
دبير جشنواره بين المللي فيلم رشد در مراسم افتتاحيه چهل‌و‌يکمين جشنواره بين‌المللي علمي، آموزشي و تربيتي فيلم رشد در سالن سينما فلسطين افزود: فرهنگيان و دانش آموزان فيلم ساز با 26 فيلم در بخش مسابقه جشنواره چهل ويکم حاضرشده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، حميدرضا کفاش با اشاره به اينکه از ميان 43 کشور خارجي شرکت کننده در جشنواره 29کشور به بخش مسابقه راه پيداکرده‌اند، اظهارکرد: 26 فيلم در بخش مسابقه و 10 فيلم در بخش جانبي متعلق به فرهنگيان فيلم‌ساز است و 26 فيلم بخش مسابقه نيز متعلق به دانش‌آموزان فيلم‌ساز ايراني و 11 فيلم اين بخش هم به دانش‌آموزان خارجي متعلق است. وي ادامه داد: در اين جشنواره طي 10 روز در 16 سالن سينمايي شهر تهران در سه سانس جداگانه فيلم‌هاي منتخب جشنواره را براي سه گروه از دانش‌آموزان دوره‌هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه نمايش داده مي‌شود.

کفاش با اشاره به اينکه جشنواره چهل ويکم تفاوت بارزي با دوره هاي قبلي جشنواره دارد تصريح کرد: امسال بخش ويژه‌اي تحت عنوان چلچله در جشنواره وجود دارد که به منظور تجليل از آثار برتر چهل دوره گذشته است.

دبير جشنواره رشد با اشاره به اينکه آثار در 5 گروه ؛ فيلم‌هاي علمي، مستند، انيميشن، داستاني کوتاه و داستاني بلند تقسيم بندي و ارزيابي خواهند شد خاطر نشان کرد: نزديک به يک هزار و 145 فيلم ايراني و 271 فيلم خارجي به چهل و يکمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد ارسال شده است که از اين ميان 118 فيلم ايراني و 32 فيلم خارجي به بخش مسابقه و 47 فيلم ايراني و 15 فيلم خارجي نيز به بخش جانبي جشنواره راه يافته است.

کفاش با اعلام اينکه يک هزار و 416 فيلم به جشنواره چهل و يکم ارسال شده است، تصريح کرد: از اين تعداد آثار دريافتي که نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، 271 اثر خارجي و مابقي متعلق به فيلم‌سازان داخلي است.

دبير جشنواره فيلم رشد اضافه کرد: جشنواره فيلم‌نامه‌نويسي امسال همزمان با چهل و يکمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد براي اولين بار در 3 بخش دانش‌‌آموزان، معلمان و قالب آزاد برگزار خواهد شد. وي با اشاره به تجليل از فيلم‌سازان با سابقه حوزه دفاع مقدس، تصريح کرد: امسال بخش ويژه دفاع مقدس با نگاه آموزشي براي زنده‌ نگاه داشتن ياد و خاطره هشت سال دفاع مقدس براي دانش‌آموزان برگزارمي‌شود.

وي با اشاره به اينکه سال گذشته تنها 100 فيلم در سايت رشد بارگذاري شده بود خاطرنشان کرد: تاکنون در سايت رشد به نشاني www.roshd.ir سيصد فيلم از جشنواره‌هاي گذشته بارگذاري شده است.آموزش و پرورش توانايي حمايت فيلم هاي جشنواره فيلم کودک و نوجوان را در راستاي برنامه درسي ملي دارد

معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در مراسم افتتاحيه چهل‌و‌يکمين جشنواره بين‌المللي علمي، آموزشي و تربيتي فيلم رشد در سالن سينما فلسطين جشنواره رشد را جشنواره انديشه خواند. به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و المسلمين محي‌الدين بهرام محمديان با اعلام اينکه ذهن دانش ‌آموزان انبار نيست که آن را با يکسري اندوخته ‌ها انباشته کنيم، اظهار داشت: براساس نظريه اسلامي تعليم و تربيت، آموزش کشف مفهوم از درون است زيرا در انسان‌ اين توانايي وجود دارد که با ديدن مجهولات، آنها را کشف کند.

معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباط با خدا، خود و ديگران و همچنين ارتباط با محيط پيرامون، چهار عرصه‌اي است که در برنامه درس ملي مورد توجه قرار گرفته‌ و اگر به آنها پرداخته شود ديگر عرصه‌ها نيز پوشش داده خواهد شد. وي يادآورشد تفکر و حکمت، معارف اسلامي و قرآن، ادبيات فارسي، مطالعات علوم اجتماعي، مطالعات علوم تجربي، بهداشت وسلامت و تربيت‌بدني، کار و فناوري، آداب و مهارت زندگي، هنر و فرهنگ، زبان‌هاي خارجي و رياضي، 11 حوزه يادگيري در برنامه درس ملي است که براي عملياتي شدن نياز به برنامه‌ريزي دارد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اشاره به اينکه جشنواره رشد جشنواره گيشه نيست اظهار کرد: جشنواره رشد براي کسب درآمد نيست بلکه فيلم سازان اثر توليد مي کنند تا ديگران بياموزند. محمديان با اشاره به اينکه اهتمام ما بر جشنواره رشد به اين دليل است که از تمام ابزارهاي يادگيري در آموزش استفاده شود خاطرنشان کرد: در برنامه درسي ملي که با رويکرد شکوفايي فطرت تدوين شده است اين امر بسيار حائز اهميت است که آموزش ياددهي و يادگيري تنها با کتاب و روش هاي قديمي پاسخگوي نياز دانش آموزان نيست بلکه بايد به سمتي حرکت کنيم که از تمام ابزارهاي يادگيري استفاده شود.

وي با اشاره به اينکه رويکرد جديد آموزش وپرورش تغيير شکل کتب درسي در کنار بسته‌هاي آموزشي است خاطر نشان کرد: بسته‌هاي آموزشي در سند ملي آموزش وپرورش و برنامه درس ملي تصويب شده‌ و امسال نيز کتاب سال اول ابتدايي همراه با بسته‌‌هاي آموزشي ارائه شد.

امروز که آموزش وپرورش به سمت هوشمندسازي پيش مي رود معلمان مي توانند فيلم هاي آموزشي و تربيتي جشنواره رشد را در کلاس براي دانش آموزان نمايش دهند و با استفاده از اين فيلم هاي به يادگيري دانش آموزان سرعت بخشند. معاون وزير آموزش وپرورش با اشاره به اينکه تحول در آموزش وپرورش نيازمند سرمايه گذاري است تصريح کرد: يکي از محيط هاي مؤثر در سرمايه گذاري محيط هاي فرهنگي است، و از دو جهت قابل اهميت است، اول اينکه هم زمان را وسعت مي بخشند و هم در صرفه جويي مؤثر است وي ادامه داد: زمان را وسعت مي دهد يعني بهترين فرصت براي انتقال يادگيري است وشرايط يادگيري را فراهم مي کند، صرفه جويي در زمان است به اين معنا که با سرعت و دقت بالا به واسطه هنر مي توان مفاهيم را به دانش‌آموز انتقال داد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اشاره به اهميت جشنواره فيلم کودک و نوجوان تصريح کرد: آموزش و پرورش توانايي حمايت فيلم هاي جشنواره فيلم کودک و نوجوان را در راستاي برنامه درسي ملي دارد.

در اين مراسم از خسرو حسن نصب ، معلم فداکاربابلسري تجليل به عمل آمد.عليرضا سجادپور، مدير نظارت ارزشيابي وزارت ارشاد، مهندس حيدري، عضو کميسيون تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، يزديخواه، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران فرهادي رئيس مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، داوران جشنواره، فيلم سازان، فرهنگيان و دانش آموزان در اين مراسم حضور داشتند.

وزير آموزش و پرورش به مناسبت برگزاري چهل و يکمين جشنواره بين المللي فيلم هاي علمي آموزشي، تربيتي رشد پيامي صادر کرد. كه اين پيام توسط فرهادي رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش در جلسه قرائت شد.


 كاغذ اخبـار 

حاجي‌بابايي:

وسايل گرمايشي مدارس استاندارد شده‌اند

وزير آموزش و پرورش با اشاره به حادثه آتش‌سوزي اخير در چابهار گفت: تمام وسايل گرمايشي مدارس را استاندارد کرده‌ايم اما بروز برخي حوادث به خاطر بي‌دقتي است. به گزارش «توانا»، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش در حاشيه نخستين همايش ملي «آموزش در ايران 1404» که در سالن‌هاي همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزارشد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي در خصوص حادثه اخير آتش‌سوزي در يکي از دبيرستان‌هاي چابهار گفت: بايد تمام توان خود را در مراقبت از دانش‌آموزان به کار بگيريم اما مراقبت‌ها هيچ‌وقت 100 درصد زمينه بروز حوادث را از بين نمي‌برد. وي افزود: 100 هزار مدرسه در کشور داريم که ممکن است در هر گوشه‌اي از آنها اتفاقي بيفتد اما بايد تمام توان خود را در رابطه با مراقبت‌ها به کار گيريم.

شاپرک خاطرنشان مي سازد خوابگاه مدرسه شبانه روزي چابهار مربوط به نيروي دريايي بود.حاجي‌بابايي تصريح کرد: در زمينه وسايل گرمايشي، دو سال است که نوع وسيله گرمايشي مناسب را براي مدارس تعريف کرده‌ايم و امکانات لازم در اين زمينه را نيز فراهم کرده‌ايم؛ امسال هم 45 درصد اعتبارات تاکنون به مدارس ابلاغ شده است و تمام وسايل گرمايشي از جمله بخاري‌ها را استاندارد کرده‌ايم بنابراين اگر به طور ناخودآگاه اتفاقي مي‌افتد، به خاطر بي‌دقتي است. وي همچنين درباره چگونگي اجرايي شدن نظام «3،3،6» اظهارداشت: براي اين کار کميته‌اي تشکيل داده‌ايم تا شرايط و نيازهاي اين موضوع را بررسي کنيم و ببينيم چه اقداماتي لازم است که بعد از تکميل برنامه‌ريزي‌ها، اعلام عمومي خواهيم کرد.



قائم مقام سازمان دانش‌آموزي خبر داد:

50هزار محفل انس با قرآن در 50 هزار واحد آموزشي در سراسر کشور اجرا مي شود

قائم مقام سازمان دانش‌آموزي گفت: بزرگترين حلقه قرآني دانش‌آموزي با حضور 10 هزار دانش‌آموز در شهر تبريز تشکيل مي‌شود. داوود روستايي، قائم مقام سازمان دانش‌آموزي وزارت آموزش وپرورش در گفتگو با فارس در هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در خصوص برنامه‌هاي سازمان دانش‌آموزي در سال جاري اظهارداشت: مجموعه‌ برنامه‌هاي قرآني در سراسرکشور براي دانش‌آموزان اجرامي‌شود که در اين راستا توليد کتب آموزشي براي مدارس قرآني با همکاري اداره کل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش پيش‌بيني شده است. وي ادامه داد: 7 عنوان کتاب آموزشي قرآن براي مدارس درنظرگرفته شده است که دوجلد آن در حال توزيع است همچنين آموزش روخواني و روش‌هاي حفظ براي سه مقطع تحصيلي در قالب 5 جلد کتاب در دستورکار قراردارد.روستايي محتواسازي مدارس قرآني را از ديگر برنامه‌هاي سازمان دانش‌آموزي بيان کرد و گفت: 50هزار محفل انس با قرآن در 50 هزار واحد آموزشي در سراسر کشور اجرا خواهد شد، ضمن اينکه 32 محفل انس با قرآن در 32 مرکز استان برپا خواهد شد که براي اولين بار در شهر ري، سپس اصفهان، تبريز و مازندران به اجرا درخواهد آمد.

وي به بزرگترين حلقه قرآني دانش‌آموزي در کشور اشاره کرد و گفت: 10 هزار دانش‌آموز در شهر تبريز در کنار يکديگر و با رحل قرآن‌خواني مي‌کنند و بزرگترين زنجيره قرآن خواني کشور را تشکيل مي‌دهند.

وزير آموزش و پرورش براي شرکت در اجلاس جهاني آموزش راهي قطر مي‌شود

وزير آموزش و پرورش در رأس هيأتي متشکل از کارشناسان زبده به منظور شرکت در اجلاس جهاني سران براي آموزش به دوحه قطر سفرمي‌کند. به گزارش مرکز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش وپرورش، در اين اجلاس که از روز سه‌شنبه دهم آبان ماه در دوحه قطر برگزارمي‌شود، حاجي‌بابايي علاوه بر حضور در برنامه‌هاي عمومي اجلاس به ايراد سخنراني خواهد پرداخت.

براساس اين گزارش، در اين نشست سه روزه که تا پايان روز پنج‌شنبه 12 آبان ماه ادامه خواهديافت، حاجي‌بابايي ضمن بازديد از مدرسه جمهوري اسلامي ايران در قطر در نشست صميمانه با دبيران و اولياي اين مدرسه حضورمي‌يابد و به بررسي کارشناسانه مباحث آموزشي و پرورشي با رويکرد فرهنگ اسلامي ـ ايراني خواهدپرداخت. اين گزارش مي‌افزايد: هدف از برگزاري اين اجلاس، ايجاد تعامل ميان حوزه آموزش و ساير حوزه‌ها به منظور تقابل با چالش‌هاي توسعه و پيشرفت و شکل دادن به تغييرات و اصلاحات کارآمد همچنين نحوه ارتباط و انسجام راه‌کارهاي اصلاحات آموزشي با ساير راهکارهاي توسعه اقتصادي واجتماعي و چگونگي تقويت همکاري‌ها در حوزه‌هاي ملي و بين‌بخشي براي پرداختن به ضروريات مبرم تعليم وتربيت است.


مديرکل پشتيباني مدارس غيردولتي خبرداد:

سالي دوبار تمامي مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه هاي علمي آزاد ارزيابي مي شوند

مديرکل پشتيباني سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي از تربيت 480 ناظر ويژه براي نظارت بر عملکرد مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه‌هاي سراسرکشور خبرداد. ابوطالب حافظي در گفتگو با ايسنا، گفت: در تمام شهرهايي که مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه‌هاي آزاد در آنها فعاليت مي‌کنند از طريق ناظرين ويژه که دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند مورد ارزيابي قرارمي‌گيرند. وي افزود: براساس آخرين تصميم شوراي سياست‌گذاري سازمان مدارس غيرانتفاعي و با همکاري ادارات آموزش و پرورش مناطق کلاس‌هاي آموزشي ويژه براي اين ناظرين برگزار مي‌شود و طي آن 480نفر علاوه بر کارشناسان ناظر براي نظارت بر عملکرد مدارس غير دولتي و آموزشگاه‌هاي آزاد آموزش مي‌بينند. به گفته حافظي در اين دوره‌هاي آموزشي ناظرين 12 تا 20 ساعت دوره آموزشي مي‌بينند و پس از آن هر سال دوبار تمامي مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه‌هاي علمي آزاد را از طريق بازرسي ارزيابي و گزارش عملکرد را به ادارات آموزش و پرورش اعلام مي‌کنند.

مديرکل پشتيباني سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي با بيان اينکه کلاس‌هاي آموزشي از هفته آينده آغازمي‌شود، گفت: براساس برنامه کلاس‌هاي آموزشي تا پايان آبان‌ماه به اتمام مي‌رسد و پس از آن ناظرين در استان‌ها مستقرمي‌شوند. وي هدف از تربيت ناظران ويژه مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه‌هاي آزاد را شناسايي نقاط قوت مدارس غيرانتفاعي،‌ نظارت مستمر بر عملکرد مدارس و آموزشگاهها و همچنين جلوگيري از بروز برخي تخلف‌ها عنوان کرد.

طرح جامع نظارت بر مدارس غير دولتي درحال نهايي شدن است

حافظي با اشاره به اينکه طرح جامع نظارت بر مدارس غيردولتي درحال نهايي شدن است خاطرنشان کرد: با نهايي شدن اين طرح جامع، نظارت‌ بر عملکرد مدارس و آموزشگاه‌ها با جديت بيشتري پيگيري مي‌شود.


 مديرکل آموزش متوسطه نظري خبرداد:
 مراحل اول و دوم آزمون «پيشرفت تحصيلي» 20 آذر و 10 اسفندماه برگزارمي شود 

مديرکل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش از تحليل نهايي نتايج «آزمون آغازين» تا 17 آبان ماه خبرداد و گفت: مراحل اول و دوم آزمون «پيشرفت تحصيلي» 20 آذر و 10 اسفند برگزارمي‌شود.

قربانعلي افشاني، مديرکل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با «توانا» با اشاره به برگزاري «آزمون آغازين» ويژه دانش‌آموزان اول متوسطه در تاريخ 18مهرماه اظهارداشت: تاکنون نتايج علمي آزمون از حدود 60 درصد استان‌ها به دفتر آموزش متوسطه نظري ارسال شده است و پس از آنکه نتايج تمام استان‌ها دريافت شد، ارزيابي تحليلي و مديريتي اين آزمون صورت گرفته و اعلام مي‌شود. وي افزود: اين آزمون با حضور بيش از يک ميليون دانش‌آموز اول متوسطه و از 5 درس سال سوم راهنمايي برگزار شده و برگزاري آن نيز براي ارائه يک تصوير روشن از سطح علمي ورودي‌هاي دوره‌ راهنمايي به دبيرستان براي معلمان و تعيين نقطه آغاز تدريس‌ آنها و نيز برنامه‌ريزي‌هاي دقيق‌تر از سوي آموزش و پرورش است.

افشاني با بيان اينکه نتايج‌ آزمون آغازين جنبه ارزيابي و برنامه‌ريزي داشته و هيچ تأثيري در نمرات مستمر و پاياني اول متوسطه ندارد، خاطرنشان کرد: نتايج تمام استان‌ها حداکثر تا 15 آبان‌ماه به تهران ارسال مي‌شود و يک يا دو روز بعداز‌ آن حداکثر تا 17 آبان، نتايج دريافتي را تحليل و جمع‌بندي مي‌کنيم.

* برگزاري مراحل اول و دوم "آزمون پيشرفت تحصيلي"؛ 20 آذر و 10 اسفند

مديرکل دفتر آموزش متوسطه نظري آموزش وپرورش همچنين از برگزاري مرحله اول و دوم «آزمون پيشرفت تحصيلي» در روزهاي يکشنبه 20 آذر و چهارشنبه 10 اسفند 90 خبرداد و گفت: اين آزمون‌ها با حضور تمام دانش‌آموزان اول تا سوم متوسطه نظري و فقط از درس‌هاي همان پايه تحصيلي تا جايي که خوانده‌اند، برگزارمي‌شود. وي تصريح کرد: نتايج آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي مي‌تواند به عنوان بخشي از نمره «مستمر» دانش‌آموزان لحاظ شود که البته اين موضوع به اختيار دبيران است.


 قـلـم معـلــم 

بررسي نکاتي در مورد «آورده اند که...» در کتاب?هاي ادبيات فارسي مقطع متوسطه

مصطفي رادمرد، کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي و دبير دبيرستان هاي قروه

قسمت چهارم

1. لطيفه

تأنيث لطيف و در لغت، هرچيز نيکو، گفتار نرم، کلام مختصر در رعايت حسن و خوبي، نيکو و نغز، سخن باريک و خوش، چربک، خرد، نکته، دقيق و بذله است. فارسيان به معني سخن استعمال کنند.

لطيفه اي است در آن لب که هيچ نتوان گفت

اگر دلم دهدي خلق را نمايم آن (فرخي)

لطيفه در اصطلاح عبارت است از نکته اي که آن را در نفوس تأثيري باشد؛ به نحوي که موجب انشراح صدر و انبساط قلب گردد و در کشف اللغات آمده است. لطيفه نزد سالکان، اشارتي است که دقيق بود، اما روشن شود از آن اشارت معني اي در فهم، که در عبارت نگنجد. در ادبيات به دو معناي نزديک به هم است:

الف) شعري کوتاه و نغز را گويند که نکته اي لطيف دربردارد:

گفت: من مستقسي ام آبم کشد

گرچه مي دانم که اين آبم کشد (مولوي)

گر تو قرآن بدين نمط خواني

ببري رونق مسلماني (سعدي)

ب) عبارتي کوتاه و نغز که به سبکي برجسته نوشته شده باشد و از انديشه دقيق حکايت کند.

2. داستان

در لغت و در زبان فارسي به معناي قصه، حکايت، افسانه و سرگذشت به کار رفته است اما در ادبيات به عنوان يک اصطلاح عام به شمار مي آيد که از يک سو شامل صور متنوع قصه مي شود و از سوي ديگر انشعابات مختلف ادبيات داستاني از قبيل داستان کوتاه، رمان، داستان بلند و ديگر اقسام اين شاخه از ادبيات خلاق را دربرمي گيرد.

ادامه دارد.....

برگرفته از مجله رشد زبان و ادب فارسي دوره بيست و پنجم، شماره 1، پاييز 90


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون