جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2358- تاریخ : 1390/08/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش اعلام کرد:
سه هزار و نهصد نفر از فارغ التحصيلان تربيت معلم استخدام مي‌شوند


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 وزير آموزش و پرورش اعلام کرد:
 سه هزار و نهصد نفر از فارغ التحصيلان تربيت معلم استخدام مي‌شوند 

 
وزير آموزش و پرورش از افزايش تاثير سوابق تحصيلي در کنکور سراسري خبر داد و گفت: کنکور سراسري از سال 93 حذف خواهد شد. 'حميدرضا حاجي بابايي' در بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها با حضور در غرفه خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: با فراهم شدن زيرساخت ها و همچنين افزايش تاثير سوابق تحصيلي در کنکور، اين آزمون از سال 93 حذف خواهد شد. وي در گفتگو با ايرنا اظهارداشت: هم اکنون تاثير سوابق تحصيلي در کنکور 25 درصد است که اين رقم هر سال افزايش يافته تا در نهايت براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در سال 93 آزمون سراسري ورود به دانشگاهها حذف شود.

در پاييز مدارس نوبت عصر 15 تا 20 دقيقه زودتر تعطيل شوند

وزير آموزش و پرورش با اعلام اينکه مديران مدارس نوبت عصر مي توانند در فصل پاييز15 تا 20 دقيقه مدارس را زودتر تعطيل کنند، گفت: روزها در فصل پاييز کوتاه شده است و هوا زودتر تاريک مي شود؛ بنابراين مديران مي توانند ميزان ساعات درسي حذف شده را در فصل بهار اضافه کنند.

حاجي بابايي تصريح کرد: اشکالي در ساعات و برنامه هاي درسي آموزش و پرورش وجود ندارد اما برخي مدارس غيردولتي و خاص در اجراي آن متفاوت عمل مي کنند.

مديريت روزهاي پنجشنبه دانش آموزان به عهده خانواده ها است

حاجي بابايي در مورد اجراي برنامه هاي پرورشي در روزهاي پنجشنبه گفت: آموزش و پرورش برنامه هفتگي را براي مبارزه با جنگ نرم و ارتقا جايگاه و کيفيت آموزشي و پرورشي به سه دسته تقسيم کرده است.

وي افزود: دانش آموزان صبح ها با مديريت مدرسه به تحصيل مي پردازند، بعدازظهرها با مديريت مدرسه و خانواده در کلاس هايي چون آمادگي کنکور سراسري و مدرسه قرآني با محوريت خانواده و مدرسه شرکت مي کنند.

وي اضافه کرد: دانش آموزان روزهاي پنجشنبه و جمعه را نيز با مديريت والدين در کنار اعضاي خانواده هستند و به مرور درس ها، تفريح يا ديد و بازديد اقوام مي پردازند.

وزير آموزش و پرورش در عين حال اظهارداشت: برخي از اشکالاتي که هم اکنون در ساعات درسي وجود دارد، سال آينده برطرف خواهد شد. حاجي بابايي در مورد تفاوت کم حقوق و مزاياي معلمان تازه استخدام و باسابقه نيز گفت: حقوق و مزاياي معلمان تازه استخدام با معلمان باسابقه تفاوت دارد اما برخي شاخص?ها مثل فرزند شهيد و جانباز بودن، خدمت در مناطق روستايي و سطح تحصيلات در ميزان حقوق و مزاياي دريافتي هر معلم تاثيرگذار است. وي با بيان اينکه تدريس هيچ درسي در آموزش و پرورش آسان نيست، ادامه داد: بايد به معلمان توجه ويژه کرد چرا که معلم کارمند نيست و از سنخ دانشگاه است؛ بنابراين راساس نقشه جامع ملي کشور، جايگاه علمي و اجتماعي معلمان، استادان، پژوهشگران و فناوران بايد ارتقا يابد.

وزير آموزش و پرورش يادآور شد: معلم براي تربيت يک دانش آموز پژوهشگر بايد در وهله اول خود پژوهشگر باشد؛ يکي از دلايل تعطيلي روزهاي پنجشنبه نيز مطالعه و پژوهش معلمان در اين روز است تا در هفته آينده با مطالعه، آگاهي و دانش روز سرکلاس حاضر شود. حاجي بابايي با بيان اينکه 570 هزار نفر از معلمان زن هستند که 400 هزار نفر از آنان شش روز در هفته کار مي کردند، خاطر نشان کرد: اين معلمان غير از رسيدگي به امور خانه و خانواده، وقتي شش روز در هفته کار کنند، ديگر فرصت پژوهش ندارند. وي تصريح کرد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بايد جايگاه معلمان تعريف و تثبت شود و پس از آن مسايل حقوقي و ديگر مشکلات آنها حل خواهد شد.

150 ميليارد تومان سرانه به حساب مدارس واريز شده است

وزير آموزش و پرورش در مورد پرداخت نشدن سرانه برخي از مدارس و پرداخت قبوض برق و گاز از سوي اولياي دانش آموزان گفت: براساس مصوبه دولت که اين هفته اعلام مي شود، 50 درصد هزينه برق، آب، گاز و انرژي مدارس از طريق يارانه پرداخت مي شود. حاجي بابايي افزود: طبق اين مصوبه، از اول مهر ماه مدارس فقط نيمي از هزينه هاي برق، گاز، آب و انرژي خود را پرداخت خواهند کرد، ضمن اينکه اين مصوبه از اول فروردين ماه امسال نيز قابل اجرا است. وي يادآور شد: تاکنون 150 ميليارد تومان سرانه به حساب مدارس واريز شده که اين رقم برابر سرانه يکسال گذشته است؛ ضمن اينکه 20 هزار مدرسه با بودجه بيش از 100 ميليارد تومان هوشمندسازي مي شود.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه امسال بودجه قابل توجهي در اختيار مدارس قرار مي گيرد، خاطر نشان کرد: البته اگر اولياي دانش آموزان براي برگزاري کلاس هاي فوق برنامه و غيره تصميم دارند به مدرسه کمک کنند، اشکالي ندارد اما نبايد اجباري وجود داشته باشد. حاجي بابايي ادامه داد: در تهران و ساير استان ها مدارس شاهد، تيزهوشان، نمونه دولتي و هيات امنايي براي برگزاري و اجراي برنامه هاي خاص مبلغي را دريافت مي کنند.

فرزندان فرهنگيان در مدارس سمپاد از پرداخت شهريه معاف هستند

وي درباره دريافت شهريه در مدارس سمپاد (سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان) از فرزندان فرهنگيان تصريح کرد: هزينه اين مدارس شامل هزينه هاي فوق برنامه، ناهار و شهريه است که از فرزندان فرهنگيان شهريه دريافت نمي شود اما هزينه هاي فوق برنامه و ناهار را بايد پرداخت کنند.

** 41 درصد دانش آموزان هنرستاني هستند

وزير آموزش و پرورش درباره اشتغالزايي و جذب دانش آموزان فني و حرفه اي و کاردانش به بازار کار گفت: هر دانش آموزي که از هنرستان ها فارغ التحصيل شود، حتما جذب بازار کار مي شود.

حاجي بابايي با اعلام اينکه دو سال قبل، 35 درصد کل دانش آموزان را دانش آموزان هنرستاني تشکيل مي داد، افزود: سال گذشته 12 هزار مهندس براي تدريس در هنرستان ها استخدام شد و در راستاي آن نيز تعداد دانش آموزان هنرستاني سه درصد رشد داشت.

وي در ادامه اظهار داشت: امسال نيز اين رقم سه درصد رشد داشته و نسبت دانش آموزان هنرستاني به نظري به 41 درصد افزايش يافته است. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه با برنامه ريزي هاي انجام شده اين نسبت به 50 درصد خواهد رسيد، ادامه داد: در برنامه درسي بقيه دانش آموزان نيز يک مهارت چون نامه نويسي و مکانيک گنجانده شده است که بتوانند پس از اخذ ديپلم، به راحتي مشغول فعاليت شوند.

سه هزار و 900 نفر از تربيت معلمان استخدام مي شوند

حاجي بابايي درباره جذب فارغ التحصيلان تربيت معلم بيان گفت: قبلا در يک اقدام غيرقانوني، شش هزار و 900 نفر تربيت معلم را بدون تعهد براي استخدام آنها، جذب کرده بودند. وي اضافه کرد: براساس دستور رييس جمهوري، اقدامات لازم براي استخدام سه هزار و 900 نفر از زنان و نيز مرداني که خدمت سربازي را پشت سر گذاشته اند، در حال انجام است.

** سرانه پرورشي مدارس متفاوت است

وزير آموزش و پرورش ميزان سرانه پرورشي مدارس را متفاوت عنوان کرد و گفت: با توجه به راه اندازي مدارس قرآني در نوبت بعدازظهر برخي مدارس يا اعزام دانش آموزان به اردوهاي راهيان نور، بودجه پرورشي مدارس متفاوت خواهد بود.

حاجي بابايي با بيان اينکه اقدامات مطلوبي در زمينه فعاليت هاي پرورشي انجام شده است، افزود: اخيرا وزارت آموزش و پرورش در اجلاسيه نماز، از پنج موضوع در سه موضوع رتبه اول را کسب کرده است؛ ضمن اينکه 20 هزار روحاني در مدارس به برگزاري نماز جماعت و بيان مسائل شرعي مي پردازند و 20 هزار نمازخانه براي برگزاري نماز جماعت احداث شده است.


 كاغذ اخبـار 

همزمان با آغاز هفته بسيج دانش‌آموزي:

وزير آموزش وپرورش با آرمان‌هاي امام خميني(ره) تجديد ميثاق کرد

وزير آموزش وپرورش همزمان با آغازهفته بسيج دانش‌آموزي با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره) با آرمان‌هاي بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي تجديد ميثاق کرد. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميدرضا حاجي‌بابايي همزمان با آغاز هفته بسيج دانش‌آموزي با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره) با آرمان‌‌هاي امام راحل و مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) تجديد ميثاق کرد.

انقلاب اسلامي ايران پايه و اساس بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه است

وزير آموزش و پرورش با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره)، انقلاب اسلامي ايران را پايه و اساس بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه دانست. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش وپرورش، حاجي‌بابايي با اشاره به 36هزار شهيد دانش‌آموز و فرهنگي افزود: امروز دانش‌آموزان براي تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) و گرامي‌داشت ياد و خاطره شهيدان دانش‌آموز به ويژه شهيدفهميده در اين مکان مقدس گردهم آمده‌اند. وي حرکات بيداري اسلامي در منطقه و جريان تکان‌دهنده وال‌استريت را مرهون انقلاب اسلامي ايران دانست و ادامه داد: اين بيداري حاصل تلاش‌‌ها و پايمردي‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي و برکت خون شهيدان است. حاجي‌بابايي خاطرنشان کرد: خدا را شاکريم که به ثمر نشستن خون شهيدان را در دنيا نظاره مي‌کنيم و همچنين خدا را شکر مي‌کنيم که ملت ايران محکم‌تر از گذشته به راه شهيدان ادامه مي‌دهند. وزير آموزش وپرورش خطاب به دانش‌آموزان تصريح کرد: براي رسيدن به افتخار آموزه‌هاي ديني را سرلوحه کار قراردهيد و با تفکر بسيجي و ناب مسيرتان را طي کنيد.


در هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات صورت گرفت:

آشنايي دانش آموزان با مشاهير ملي و مذهبي ايران اسلامي

دانش آموزان در هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها با مشاهير ملي و مذهبي ايران اسلامي آشنا مي شوند. به گزارش پانا، در هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها علاوه بر ارايه انيميشن هاي روز دنيا انيميشن هايي نيز درخصوص زندگي مشاهير ملي و مذهبي ايران براي آشنايي بيشتر دانش آموزان ارايه شده است.گفتني است، از اين جمله انيميشن سلمان فارسي و زندگي رييس علي دلواري يکي از دلاور مردان ايران که براي حفظ دين و کشور خود جان فشاني کرده است را مي توان نام برد.


وزير آموزش و پرورش:

مشکل بيمه طلايي بازنشستگان تا پايان سال حل مي‌شود

وزيرآموزش و پرورش از حل مشکل بيمه طلايي بازنشستگان تا پايان سال خبرداد. حميدرضا حاجي بابايي با حضور در غرفه ايسنا و در گفتگو با ايسنا، ضمن بيان اين مطلب که در حال حاضر حدود يک ميليون وهشتصد هزارنفر تحت پوشش بيمه طلايي فرهنگيان هستند، اظهارکرد: تحت پوشش بيمه قرارگرفتن شاغلين در وزارت آموزش وپرورش حد و حدود مشخص ندارد و به هر ميزان که متقاضي وجود داشته باشد پوشش بيمه‌اي هم وجوددارد.

وي درباره بيمه طلايي بازنشستگان نيز توضيح داد: براي  بيمه طلايي بازنشستگان با بيمه ايران قرارداد منعقد نکرديم چراکه بخشي از بيمه بازنشستگان در اختيار سازمان بازنشستگي کشور است و اگر با بيمه ايران قرارداد منعقد مي‌شد يک فرد بازنشسته بايد براي بيمه پايه، بيمه تکميلي و بيمه طلايي به دو مکان جداگانه مراجعه مي‌کرد، اما در تلاش هستيم براي بيمه طلايي بازنشستگان با آتيه سازان قرارداد ببنديم که اين مشکل هم برطرف شود. حاجي بابايي اضافه کرد: البته با آتيه سازان بر سر تعداد مشمولان به مشکل برخورديم که اميدواريم تا پايان سال با رايزني‌هايي که انجام مي‌شود اين مشکل حل شود. وزير آموزش و پرورش همچنين در خصوص وضعيت گرمايشي مدارس کشور و لزوم مجهزشدن مدارس به سيستمهاي گرمايشي ايمن عنوان کرد: همانگونه که تمام راه‌هاي کشور اتوبان نيستند و يا همه شهرها بيمارستان ندارند نمي‌توان گفت همه مدارس کشور نيز بايد گرم کننده و پکيج داشته باشند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال در يک روستاي دورافتاده که يک مدرسه کوچک با دو کلاس دارد و امکاناتي که گاز شهري وارد نشده طبيعي است که از بخاري‌هاي نفتي استفاده کنند. البته سعي مي‌کنيم امکانات و بخاري‌هاي خوبي در اختيارشان قرار بدهيم. ضمن آنکه هرکجا اين بخاري‌ها و يا ساير سيستم‌هاي گرمايشي دچار مشکل باشند تعويض‌شان خواهيم کرد. حاجي بابايي در پاسخ به پرسشي مبني بر آتش سوزي يک مدرسه در چابهار و جان باختن سه دانش‌آموز و مجروح شدن چند تن توضيح داد: مدرسه چابهار متعلق به آموزش و پرورش نيست و زير نظر دانشگاه دريانوردي و وزارت علوم اداره مي‌شود و امکانات مجهزي دارد. متاسفانه به علت اتصال برق در خوابگاه‌ها اين مدرسه دچار حريق شده بود. وي افزود: در همه مراکز آموزشي حتي مدارس غيردولتي نظارت داريم اما اين مدرسه زيرنظر دانشگاه دريانوردي اداره مي‌شود. وزير آموزش و پرورش درباره ميزان شکايات از وزارت آموزش و پرورش و رسيدگي به موارد مطروحه درسامانه رسيدگي به شکايات مردمي اين وزارت عنوان کرد: دست‌کم هزار مورد ثبت شده در هر هفته در تمامي استانها داريم که به همه آنها رسيدگي و پاسخ داده مي‌شود و درسفرهاي استاني نيز از جانب فرهنگيان شکايت بسيار کمي عنوان مي‌شود و بيشتر افرادي که به ما مراجعه مي‌کنند متقاضي کار هستند.

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به دانش آموز دبستاني:

برنامه ريزي ساعت درسي براي ابتدايي از ساعت هفت و چهل و پنج دقيقه صبح تا دوازده و سي دقيقه ظهر است

در حاشيه برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها يک دانش آموز ابتدايي از وزير آموزش و پرورش سوال پرسيد. به گزارش پانا، حميدرضا حاجي بابايي در چهارمين روز از برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در بين اصحاب رسانه حاضرشد .وي در پاسخ به سوال يکي از دانش آموزان دختر ابتدايي مبني بر اينکه چرا من بايد از ساعت 7 و20 دقيقه صبح تا 14 و10 دقيقه عصر به مدرسه بروم اظهارکرد: اين نظر آموزش وپرورش نيست.

حاجي بابايي افزود: هر کسي دانش آموزان را بيشتر از ساعت تعيين شده در مدرسه نگه مي دارد نظر آموزش و پرورش نيست .وي ادامه داد: برخي از مدارس هستند که دانش آموزان ابتدايي را تا ساعت 14 در مدرسه نگه مي دارند مانند مدارس شاهد، غيرانتفاعي، نمونه دولتي و سمپاد که اين مسئله به جهت کلاس هاي فوق برنامه است. وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براي ساعت درسي ابتدايي برنامه ريزي کرده ايم که از ساعت 7 و 45 دقيقه صبح تا ساعت 12 و 30 دقيقه ظهر در مدرسه حضور داشته باشند. وي اضافه کرد: نگهداشتن دانش آموزان در مدارس بيشتر از ساعات تعريف شده نظر آموزش و پرورش نيست و اين کار را از نظر کارشناسي قبول ندارم.


با برگزاري مراسم افتتاحيه‌اي در سينما فلسطين؛

امروز چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد آغازمي شود

چهل ويكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، يكشنبه 8 آبان، با برگزاري مراسم افتتاحيه‌اي در سينما فلسطين برگزارمي‌شود. به گزارش ايكنا، مراسم افتتاحيه چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، ساعت 18 روز يكشنبه 8 آبان، با حضور مسئولان و فيلم‌سازان در سينما فلسطين برگزارمي شود.براساس اين گزارش، در اين مراسم كه به منظور آغاز به كار چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد برگزار مي‌شود، حميدرضا حاجي‌بابايي؛ وزير آموزش و پرورش، حميدرضا كفاش؛ دبير جشنواره بين‌المللي فيلم رشد و ساير مسئولان حضور خواهند داشت. در چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد كه عصر روز يكشنبه 8 آبان؛ به صورت رسمي آغاز مي‌شود، 43 كشور جهان حضور داشته‌اند كه از اين ميان آثاري از 29 كشور به مرحله نهايي(مسابقه) راه پيدا كرده و و در كنار فيلم‌هاي داخلي جشنواره نمايش داده مي‌شوند. گزارش ايكنا حاكي است، چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد با محوريت؛ تعليم و تربيت، دانش‌آموزان و اوليا در بخش‌هاي؛ مستند، علمي، انيميشن، نماهنگ، داستاني كوتاه و بلند تقسيم‌بندي برگزار خواهد شد و در طول برگزاري جشنواره آثار منتخب دانش‌آموزان و فرهنگيان فيلم‌ساز با محوريت «تعليم و تربيت» نمايش داده مي‌شود. در چهل و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، بخش ويژه‌اي تحت عنوان «چلچله» نير در نظر گرفته شده كه در اين بخش، آثار منتخب 40 دوره گذشته مورد بررسي قرارمي‌گيرد و براي اين كار از داوران دوره‌‌هاي گذشته نيز دعوت شده ‌است تا در نهايت، منتخب منتخبين آثار چهل دوره گذشته را انتخاب كنند.


 قـلـم معـلــم 

بررسي نکاتي در مورد «آورده اند که...» در کتاب هاي ادبيات فارسي مقطع متوسطه

مصطفي رادمرد، کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي و دبير دبيرستان هاي قروه

قسمت دوم

مطالعه منابعي درباره داستان، قصه، طنز و در شکل تخصصي تر (حکايت، لطيفه، فکاهه)، ما را متوجه تفاوت هاي ساختاري و محتوايي آن ها مي کند، در اين پژوهش مي خواهيم با تحليل جدولي اين نوشته ها، با عنايت به محتوا با موضوع و درون مايه آنها، نتيجه يا نتايج پژوهش را در سطوح کمي يا کيفي ارائه دهيم.

پيش از آغاز مطلب، مروري گذرا بر مفاهيم زير لازم به نظرمي سد:

طنزچيست؟ قالب هاي نگارشي با محتواي طنز کدامند؟ داستان چيست؟ قالب هاي داستاني کدامند؟ منظور از حکايت چيست؟ درون مايه چيست؟

در بخش نتايج به اين پرسش ها پاسخ داده مي شود: نمونه هاي موجود «آورده اند که...» در کتب ادبيات فارسي متوسطه با درون مايه هاي متفاوت، کدام قالب نگارشي را مي سازند؟ تفاوت حکايت با غيرحکايت (لطيفه و فکاهه) چيست؟ با توجه به تعريف درون مايه، اين نوع نوشته ها در کدام نوع ادبيات (تعليمي يا غنايي) مي گنجند؟

1. طنز

«طنز» در لغت به معناي مسخره کردن و طعنه زدن و در اصطلاح اثري ادبي است که جنبه هاي بدرفتاري بشري، ضعف هاي اخلاقي و فساد اجتماعي يا اشتباهات انسان را با ضعف هاي اخلاقي و فساد اجتماعي، يا اشتباهات انسان را با شيوه اي تمسخرآميز و اغلب غيرمستقيم بازگومي کند. شاعر يا نويسنده طنزپرداز با هدف اصلاح ناهنجاري هاي اخلاقي و نابه ساماني هاي اجتماعي به تمسخر اشخاص با آداب و رسوم و مسائل موجود در جامعه مي پردازد. طنز گاه جنبه فلسفي دارد و کل جامعه بشري يا حتي دستگاه آفرينش را شامل مي شود. بيشتر آثار طنزآميز، جنبه سياسي و اجتماعي دارند و نشاندهنده اعتراض طنزپرداز نسبت به اوضاع و احوال حاکم بر جامعه اند.

ادامه دارد.....

برگرفته از مجله رشد زبان و ادب فارسي دوره بيست و پنجم، شماره 1، پاييز 90


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون