جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2343- تاریخ : 1390/07/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

معاون آموزش و پرورش:
به ازاي هر 20 دانش‌آموز يك مشاور به مدارس ابتدايي اعزام مي‌شود


ضرورت آشنايي والدين دانش آموزان با رسانه‌هاي ديجيتال


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 معاون آموزش و پرورش:
 به ازاي هر 20 دانش‌آموز يك مشاور به مدارس ابتدايي اعزام مي‌شود 

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش وپرورش از اعزام يک مشاور به مدارس به ازاي هر 20 دانش‌آموزان در سال تحصيلي جاري خبرداد. به گزارش ايسنا، فاطمه قربان در حاشيه افتتاح اداره آموزش و پرورش عشايري خراسان جنوبي با بيان اينکه سال گذشته 3 هزار مشاور تربيتي به مدارس ابتدايي سراسر کشور اعزام شدند، گفت: اين امر از نتايج خوبي برخوردار بوده و براي تقويت آن تلاش خواهدشد. وي مشاوره را به معناي راهنمايي و از موارد اصلي مورد نياز در دوره ابتدايي دانست و افزود: مشاوره در دوره دبستان باعث کاهش مشکلات در دوره‌هاي بالاتر خواهد شد. معاون آموزش و پرورش ساماندهي زمان آموزشي را يکي از عوامل موثر در ارتقاي کيفي معلمان ابتدايي دانست و اذعان کرد: با ساماندهي زمان آموزشي فرصت‌هاي خوبي براي توجه بيشتر معلمين به دانش‌آموزان و ارتقاي علمي آنان ايجاد شده است. وي معلمان را اثرگذارترين عوامل در تربيت دانش‌آموزان دوره ابتدايي عنوان و تصريح کرد: با ساماندهي زمان آموزش فرصت مناسبي براي دانش‌آموزان براي شرکت در کلاس‌هاي فرهنگي، فوق‌برنامه و بودن در کنار خانواده‌ها ايجاد شده است. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه نزديک به 35 درصد کارکنان وزارت آموزش و پرورش را معلمان ابتدايي تشکيل مي‌دهند، گفت: تعداد 320 هزار معلم در دوره ابتدايي مشغول به تدريس بوده که يک سوم آن‌ها داراي مدرک فوق ديپلم هستند. وي با اشاره به احياي مراکز تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان افزود: اميد است که کارکنان ديپلم و فوق ديپلم در اين مراکز به مدرک ليسانس ارتقا يابند. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحول ساختاري در محتواي کتب درسي در سال تحصيلي جديد تصريح کرد: با ارائه کتب آموزشي راهنما و آموزش معلمان با آمادگي کامل در کلاس‌ها حضور خواهند يافت. قربان از توزيع 70 نوبت شير در مدارس در طول سال تحصيلي خبرداد و گفت: با ساماندهي‌هاي انجام شده توزيع آن در مدارس آغاز خواهد شد. وي با اشاره به شش ساله شدن مقطع ابتدايي خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش آمادگي کامل براي اجرايي کردن آن را در سال تحصيلي 92-91 داشته و با ابلاغ شوراي عالي انقلاب‌فرهنگي اين امر اجرايي خواهد شد.


 ضرورت آشنايي والدين دانش آموزان با رسانه‌هاي ديجيتال 

 
نا آشنايي خانواده‌ها با رسانه‌هاي ديجيتال، آسيبي جدي به روند تربيتي کودکان وارد مي‌کند. به گزارش پانا، سيد محمد مقدسي معاون بخش خانوادة رسانه‌هاي ديجيتال گفت: خانواده، اولين پايگاه تربيتي است که کودک در آن رشد مي‌کند و براي ورود به جامعه آماده مي‌‌‌شود. وي تصريح کرد: زماني اهميت خانواده بيشتر احساس مي‌‌‌شود که بدانيم موفقيت و کاميابي يا شکست و ناکامي در برقراري ارتباطات اجتماعي و پيوندهاي درون اجتماع، تا حد زيادي، به نحوه آموزش‌ها و تعليم و تربيت‌هاي والدين بستگي دارد. مقدسي يادآورشد: در هزاره سوم که به عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات معروف است، نا آشنايي خانواده‌ها با رسانه‌هاي ديجيتال، آسيبي جدي به روند تربيتي کودکان وارد مي‌کند و موجب مي‌‌شود که جريان هدايت تربيت کودکان به دست افراد يا گروه‌ها و اجتماعات مجازي، با اهداف نامعلوم و گاه مخرب بيفتد. در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال، کودکان با فرهنگ صحيح استفاده از رايانه و بازي‌هاي رايانه‌اي آشنا مي‌شوند. معاون بخش خانوادة رسانه‌هاي ديجيتال، با بيان اينکه رسانه‌هاي ديجيتال در عصر فناوري اطلاعات نقشي بسيار مهم در فرهنگ‌‌سازي دارد، افزود: نه‌تنها رسانه‌هاي ديجيتال در عصر فناوري اطلاعات نقشي بسيار مهم در فرهنگ‌‌سازي دارد، بلکه در تخريب فرهنگ و اعتقادات و تمدن ديرينة جوامع نيز نقش به‌سزايي را ايفا مي‌کند. از‌اين‌رو، مرکز توسعة فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال، با برپايي نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال و استفاده از مشارکت خانواده‌ها، آنان را با ابزارهاي تکنولوژيک و رسانه‌هاي ديجيتال آشنا مي‌کند و سعي در کاهش آسيب‌هاي ناشي از اين فناوري‌ها دارد تا نقش والدين را در هدايت فکري و ذهني کودکان در عصر حاضر، بيشتر و پررنگتر کند. وي از ديگر اهداف حضور بخش خانواده در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال گفت: از ديگر اهداف حضور اين بخش در نمايشگاه، همکاري دو طرفه مرکز و خانواده‌هاست.

از‌اين‌رو، تلاش شده است تا در قالب برنامه‌هاي جذاب و متنوع، عموم مردم و به‌ويژه خانواده‌ها، با فضاي ديجيتال، فرصت‌ها، چالش‌ها و فرهنگ استفادة صحيح از اين فضاي نوين فرهنگي آشنا شوند. مقدسي تصريح کرد: از اهداف مهم حضور بخش خانواده در رسانه‌هاي ديجيتال، تبليغ و ترويج فرهنگ استفادة صحيح از رسانه‌هاي ديجيتال و آگاه‌سازي والدين از فضاي مجازي است. افزايش سطح آگاهي عمومي از فضاي مجازي سبب مي‌شود تا افراد از مزايا و معايب رسانه‌هاي ديجيتال و نيز تهديدات و فرصت‌هاي موجود در آن آگاه شوند.


 كاغذ اخبـار 

معاون آموزش‌وپرورش خبرداد:

لغو معافيت تحصيلي دانش‌آموزان پسر دوره پيش‌دانشگاهي در صورت غيبت طولاني

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با بيان اينکه غيبت بيش ازحد دانش‌آموزان پسر در دوره پيش‌دانشگاهي به منزله ترک تحصيل است، گفت: معافيت تحصيلي اين دسته از دانش‌آموزان لغومي‌شود و مدير مدرسه مکلف است اين دانش‌آموزان پسر را به عنوان ترک کننده به سازمان نظام وظيفه معرفي کند .ابراهيم سحرخيز در گفتگو با ايسنا، گفت: به لحاظ حضور دانش‌آموزان در مدرسه، هيچ تفاوتي بين حضور دانش‌آموزان در دوره پيش‌دانشگاهي و سه ساله اول متوسطه وجودندارد، در اين دوره در طول يک سال تحصيلي 24 واحد ارائه مي‌شود و دانش‌آموزان مي‌توانند با هماهنگي مدير مدرسه اين 24واحد را در چهار روز هفته آموزش ببيند. وي با اشاره به سالي واحدي شدن نظام آموزشي دوره پيش‌دانشگاهي و تغيير در آيين‌نامه امتحانات اين دوره، اظهارکرد: با اين طرح سال چهارم دبيرستان (دوره پيش‌دانشگاهي) با سه پايه اول دوره متوسط هماهنگ شده است و دانش‌آموزان مکلف هستند مانند ديگر پايه‌هاي تحصيلي دوره متوسطه از اول مهرماه تا پايان ارديبهشت ‌ماه در مدرسه حاضر باشند. سحرخيز افزود: نمرات مستمر و پاياني نوبت اول دانش‌آموزان دوره پيش‌دانشگاهي باضريب چهار و نمرات امتحانات پاياني نوبت دوم با ضريب شش در معدل نهايي محاسبه خواهد شد که اين نمرات مستمر و پاياني به شرط حضور دانش‌آموزان در مدرسه از اعتبار لازم برخوردار خواهد بود. معاون آموزش وپرورش در ادامه گفتگو با ايسنا، گفت: واگذاري دوره پيش‌دانشگاهي از سوي مدارس به آموزشگاه‌هاي علمي آزاد ممنوع است و در صورت مشاهده با مدارس متخلف برخورد خواهد شد. سحرخيز گفت: ثبت‌نام صوري دانش‌آموزان در دوره پيش‌دانشگاهي با هماهنگي آموزشگاه‌هاي آزاد توسط برخي مدارس دولتي و غير دولتي خلاف مقررات است و در صورت مشاهده علاوه بر برخورد با مدير مدرسه، دانش‌آموز نيز به عنوان ترک تحصيل کننده معرفي خواهد شد.


فست فودها عامل کوتاهي قد دانش آموزان

مصرف فست فودها سبب کوتاهي قد دانش آموزان مي شود و منجر به مشکلات رشدي مي شود. به گزارش پانا به نقل از اسکول نيوز، تحقيقات اخير نشان مي دهد مصرف غذاهاي آماده و فست فودها سبب کوتاهي قد دانش آموزان مي شود. از اين رو پزشکان به خانواده ها توصيه مي کنند با توجه به قرار داشتن دانش آموزان در سن رشد، از ارائه غذاهاي آماده به آنان خودداري کنند. علاوه بر اين تنقلاتي همچون چيپس و اسنک نيز مي توانند سبب اختلالات رشد در ميان دانش آموزان شوند و از آنجايي که دانش آموزان در سن رشد هستند، توجه به برنامه تغذيه مناسب بسيار حائز اهميت است.گفتني است، مصرف اين قبيل مواد غذايي به دليل اينکه فاقد مواد مغذي و انواع ويتامين ها مثل ويتامين A و ويتامين C و روي وپروتئين هستند و از همين رو قدرت مقاومت دانش آموزان در برابر بيماري ها را کاهش مي دهد.همچنين دستگاه گوارش آنان ضعيف شده و جذب غذا با مشکل رو به رومي شود و دانش آموزان دچار کاهش تمرکز شده و از قدرت يادگيري کاسته مي شود.


جانشين رئيس پليس راهور تهران خبرداد:

تشديد برخورد با سرويس مدارس متخلف در پايتخت

جانشين رئيس پليس راهور تهران وي گفت: طرح تشديد برخورد با سرويس مدارس غير مجاز از روز شنبه هفته جاري در تهران آغاز و با چندين سرويس متخلف برخوردشد. سرهنگ جلال بذرافشان در گفتگو با مهر اظهارداشت: طرح تشديد برخورد با خودروهاي سرويس مدارس بدون معاينه فني و متخلف از روز شنبه در تهران آغازشد که در اين طرح ماموران پليس در سطح شهر به ويژه مبادي ورودي طرح زوج و فرد خودروهاي سرويس مدارس را کنترل و با متخلفان برخورد قاطع مي کنند. به گفته اين مقام مسئول، خودروهاي فاقد برچسب حق ورود به محدوده را ندارند و ماموران تمامي مدارک راننده را اخذ و پس از دريافت برچسب بار ديگر به وي تحويل مي دهند. وي ادامه داد: خودروهاي فاقد کارت صلاحيت دودزا و سوار کردن بيش از ظرفيت غيرمجاز از جمله مواردي است که پليس با آنها برخورد مي کند.


شرايط تشکيل پرونده ازدواج فررندان بازنشستگان فرهنگي اعلام شد

به گزارش شاپرک به نقل از پايگاه اطلاع رساني آموزش وپرورش شهرتهران، شرايط تشکيل پرونده ازدواج فرزندان بازنشستگان فرهنگي به تفکيک خانم و آقا اعلام شد. طبق مفاد اين اطلاعيه فرهنگيان مرد بازنشسته(پدر) در صورتي مي توانند کمک هزينه ازدواج فرزند خويش را دريافت نمايند که فرزند ايشان کارمند (رسمي – پيماني – قراردادي) ادارات دولتي نباشد و در صورتي که واژه کارمند براي فرزند در عقدنامه در قسمت شغل فرزند ثبت شده باشد، مي بايست از محل کار خود نامه اي مبني بر عدم پرداخت هزينه ازدواج، به واحد رفاه ارائه نمايد. همچنين در اين اطلاعيه آمده است بانوان بازنشسته هنگامي مي توانند ازکمک هزينه ازدواج استفاده نمايند که همسر ايشان بازنشسته و يا کارمند ادارات دولتي ديگر نباشد و يا در صورت کارمندبودن از محل کار همسرايشان نامه اي مبني بر عدم دريافت کمک هزينه ازدواجً ارائه نمايند. در صفحات شهود و اول عقدنامه شغل ذکر شده است . در صورتي که همسر فرد بازنشسته خانم فوت نموده باشد ارائه گواهي فوت الزامي است. فرزند فرهگيان زن هم در صورتي که کارمند باشد، مي بايست از محل کار خود نامه اي مبني بر عدم دريافت کمک هزينه ازدواج ارائه نمايد. همچنين اگر همسر بيمه تأمين اجتماعي مي باشد کپي صفحه اول الزامي است .مدارک لازم جهت دريافت هزينه ازدواج در سال 1390 ، فتوکپي شناسنامه زوجين (عروس و داماد) صفحه اول و دوم، فتوکپي شناسنامه بازنشسته آموزش و پرورش صفحه اول و دوم و اصل عقدنامه، فتوکپي از صفحات 2، 3، 4، 5 و صفحات شهود عقدنامه 17، 18،19 و تصوير فيش حقوقي بازنشسته مي باشد.

معاون آموزش هاي کوتاه مدت اعلام کرد:

اجراي طرح هاديان بصير با عنوان دوره آموزشي معرفت بسيجي

معاون آموزش هاي کوتاه مدت از اجراي طرح هاديان بصيربا همکاري سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان در جهت ارتقاء و تعميق باورهاي ديني و بصيرت سياسي و اجتماعي فرهنگيان از آبان ماه سال جاري خبرداد. به گزارش روابط عمومي مرکز
برنامه ريزي و آموزش هاي انساني، مهدي جلالي گفت: طرح هاديان بصير با عنوان دوره آموزشي معرفت بسيجي به صورت حضوري و صرفاَ در مراکز استان ها و شهرهاي بزرگ اجرا مي شود. وي ادامه داد: فقط فراگيراني مي توانند در اين دوره شرکت نمايند که قبلا دوره آموزشي "تربيت سياسي" را گذرانده باشند و همچنين اولويت اول شرکت کنندگان در اين طرح مديران، معاونان آموزشي، پرورشي و اجرايي مدارس مقطع متوسطه بوده و اولويت دوم، مديران، معاونان آموزشي، پرورشي و اجرايي مدارس مقطع راهنمايي خواهند بود. جلالي افزود: کميته اجرايي آموزش هاي کوتاه مدت استان از آبان ماه تا بهمن ماه سال جاري فرصت دارد تا اين دوره آموزشي را به ميزان 8 ساعت برگزار نمايد. گفتني است، فراگيران در صورت کسب حداقل 60 درصد نمره در آزمون کتبي ، گواهينامه ضمن خدمت دريافت خواهند نمود.


استاندار کردستان :

تلاش هاي مجموعه آموزش و پرورش استان قابل تقدير است

خبرنگارشاپرک- اسرين مقصودي

استاندار کردستان از همت و تلاش معلمان و دانش آموزان و خانواده هاي کردستاني تقدير کرد و موفقيت مجموعه آموزش و پرورش استان کردستان را مرهون اين همدلي دانست. به گزارش شاپرک عليرضا شهبازي استاندار کردستان ضمن حضور در مراسم نمادين آغاز سال تحصيلي 91-1390 و بازگشايي مدارس استان که در دبيرستان بحرالعلوم شهرک بعثت سنندج برگزارشد مجتمع آموزشي و پرورشي شهيدمفتح که اين دبيرستان در زيرمجموعه آموزشي آن قراردارد را نيز افتتاح کرد. وي در اين مراسم همزماني بازگشايي مدارس و هفته دفاع مقدس را يک اتفاق مبارک عنوان کرد و گفت: بي شک جوانان برومند کردستان در سنگر علم و دانش نيز به مانند هشت سال جنگ تحميلي سربلند و سرافرازبوده و باعث اعتلاي نام ايران اسلامي در عرصه هاي علم ودانش خواهندشد .شهبازي حضور در جمع پرنشاط دانش آموزان، پرسنل خدوم آموزش وپرورش و بخصوص خانواده هاي فهيم کردستاني را افتخاردانست و افزود : کسب رتبه هاي برتر در کنکور سراسري سال گذشته توسط
دانش آموزان استان نشان دهنده توجه و اهميت تعليم وتربيت در نزد مردم کرد است که بي شک خدمات و تلاش هاي معلمان دلسوز و فداکار در راه رسيدن به اين موفقيت ها بسيار تاثيرگذار بوده است .وي در بخش ديگري از سخنان خود افتتاح اين مجموعه آموزشي در شهرک بعثت سنندج را نشان از توجه مجموعه دستگاه هاي اجرايي استان به مناطق کمتر توسعه يافته و حاشيه اي شهري دانست و اظهارداشت: عزم و اراده دولتمردان بر تقسيم عادلانه بودجه هاي عمراني است و به طور قطع مردم استان کردستان در طول سالجاري و با مشاهده عمران و آباداني که در جاي جاي استان در حال انجام است اين مهم را درک کرده اند. استاندار کردستان در پايان سخنان خود ضمن تبريک آغاز سال تحصيلي جديد به دانش آموزان کردستاني، يادآورشد: امنيت کنوني کشور و اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي مديون خون پاک شهيدان است و دانش آموزان بايد ادامه دهنده راه پرافتخار شهدا تا رساندن انقلاب به سرمنزل مقصود باشند .


 قـلـم معـلــم 

تحليلي بر تداخل زبان فارسي در يادگيري زبان انگليسي توسط زبان آموزان دوره راهنمايي تحصيلي

دکتر مهين ناز ميردهقان: استاديار زبان شناسي دانشگاه شهيدبهشتي

مهرداد بلوک اصلي، کارشناس ارشد آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان، دانشگاه شهيدبهشتي

مهرداد بلوک اصلي، کارشناس ارشد آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان، دانشگاه شهيدبهشتي

قسمت نهم

مشاهده 3: خطاي ناشي از استفاده نادرست از اشکال متفاوت زماني فعل (38درصد):

My sister washing the dishes was in kitchen at ten yesterday.

خطاهاي اين دسته را مي توان ناشي از پيچيدگي زبان انگليسي دانست.

بحث و نتيجه گيري

تحليل داده ها در جامعه آماري پژوهش حاضر نمايانگر آن است که در سؤال نخست که با هدف بررسي توانايي دانش آموزان در تشخيص جايگاه صحيح کلمات به کار گرفته شده، فراواني نسبي خطاهاي ناشي از کاربرد نادرست مضاف و مضاف اليه 58درصد، عدم استفاده از ضميرملکي در جايگاه اصلي خود 24درصد و عدم به کارگيري قيد زمان در جاي صحيح خود 18درصد پاسخ هاي نادرست را شامل شده است.

درسؤال دوم آزمون که دستيابي به ساختار صحيح براي انتقال مفهوم موردنظر مورد بررسي و ارزيابي قرارگرفت، 70درصد خطاها به حرف اضافه مخصوص فعل در زبان فارسي که در زبان انگليسي کاربرد ندارد و 30درصد استفاده نادرست از قيد مکان به جاي ضمير که از ناتواني دانش آموز در قراردادن قيدمکان در جاي خود ناشي مي شود، مربوط است.

ادامه دارد....

برگرفته از رشد آموزش زبان 98، دوره بيست و پنجم، شماره 3، بهار 90


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون