جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2343- تاریخ : 1390/07/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


درباره انيميشن ايراني «دلاوران خليج‌فارس»جنگ در قاب انيميشن

با موضوع صرفه جويي؛
انيميشن نويد و ندا توليد مي شود


اخبـــــــــار


كـارتـــون
ملو - برزيل

كميكاتور


 درباره انيميشن ايراني «دلاوران خليج‌فارس»جنگ در قاب انيميشن 

 قسمت دوم - پاياني

جلسه ناخدا با همه افسران و فرماندهان براي حل اين مشكل و اجرايي‌كردن تصميمات اتخاذشده در جلسه، تعليق مناسب را براي رسيدن به نقطه اوج داستان يعني شكست كامل دشمن و موفقيت در جنگ را فراهم مي‌كند.

اين تعليق و انتظار نه آنقدر طولاني و كشدار است كه باعث كسالت و خستگي مخاطب شود و نه آن‌قدر كوتاه و ناقص كه اتفاق و گره اصلي داستان بي‌مقدمه و بيجا به نظر برسد؛ بنابراين مخاطب براحتي و با اشتياق، داستان را دنبال مي‌كند. نقطه عطف و در واقع اوج داستان يعني شكست دشمن، بخوبي در اين قسمت پرداخت شده است. كارگردان قصد داشته با پخش موسيقي حماسي و تصاوير اكشن و تا حدودي هيجان‌انگيز، اهميت اين پيروزي را بيش از پيش نمايان و حس اقتدار و غرور ملي را در دل مخاطب ايجاد كند؛ اما مي‌بينيم داستان خوب مجموعه دلاوران خليج‌فارس به تنهايي نتوانسته كارگردان را به هدفش برساند. تصاوير اكشن از آنجا كه تصنعي و غيرقابل باور هستند نمي‌توانند قصه را همراهي كنند. از اين رو كيفيت مجموعه تا اندازه‌اي افت كرده و از محبوبيت آن مي‌كاهد.

ديگر مشكل اين مجموعه گنجانده شدن پيام‌هاي آموزشي به صورت صريح و مستقيم در جاي‌جاي اثر و همچنين نتيجه‌گيري شعاري آن است. شايد بتوان منطق قرارگرفتن پيام‌هاي آموزشي و نتيجه‌گيري مستقيم آن را در نوع نگاه كارگردان به مخاطب مجموعه جستجو كرد. مخاطب قرار‌دادن نوجوانان كه از جمله بينندگان اصلي انيميشن دلاوران خليج‌فارس محسوب مي‌شوند حساسيت بالايي دارد و نيازمند دقت و وسواس بسياري است. از آنجا كه نوجوانان طبع سركشي دارند پذيرفتن امر و نهي براي آنها دشوار است. نوجوانان براي پذيرش، نيازمند ارتباط، نزديكي و اعتماد هستند. اگر اين مراحل به درستي انجام نشود فرآيند پذيرش يا صورت نمي‌گيرد يا به شكل ناقص اتفاق مي‌افتد. به عنوان نمونه در همان قسمت نام برده‌شده يعني خرد جمعي بعد از موفقيت در عمليات، يكي از افسران به ناخدا مي‌گويد: به قول معروف، خرد جمعي بهتر از فكر فردي جواب مي‌دهد و صحبت‌هايي اينچنيني بين ناخدا و افسران رد و بدل مي‌شود. اين نتيجه‌گيري مبتني بر ديالوگ، بيش از اندازه مستقيم و شعارگونه مي‌نمايد و سبب بي‌انگيزه شدن مخاطب براي پيگيري ديگر قسمت‌هاي مجموعه مي‌شود.

شايد اگر اين نواقص جزئي اما تعيين‌كننده در انيميشن دلاوران خليج‌فارس رفع شود بتوان نواقص اجرايي و مرتبط با تكنيك و صنعت انيميشن را در آن ناديده گرفت و به دليل ايده‌ نو و متفاوتي كه منشأ ساخت اين مجموعه بوده، از اين اثر به عنوان يكي از پويانمايي‌هاي مهم و قابل توجه مركز فرهنگي ـ هنري صبا ياد كرد.


 با موضوع صرفه جويي؛
 انيميشن نويد و ندا توليد مي شود 

 
فيلم پويانمايي نويد و ندا به تهيه‌كنندگي و كارگرداني مرضيه دادمهر در ‌26 قسمت هفت دقيقه‌اي با مضموني آموزشي مفاهيم ديني در صدا و سيماي مركز خراسان شمالي در دست توليد است.به گزارش خبرگزاري موج به نقل از معاونت امور استان هاي صدا و سيما، انيميشن نويد و ندا در ساختاري دراماتيك و به شكلي آسان مفلهيم ديني را به كودكان ارايه مي‌كند.

تهيه كننده و كارگردان اين فيلم گفت:صبر، صرفه‌جويي، مبارزه با زورگويي و بخشش از جمله مفاهيمي است كه در قالب داستان به كودكان آموزش داده مي شود.به گفته دادمهر پيش توليد اين انيميشن از تير ماه امسال آغاز شد و از شهريور ماه نيز در دست توليد قرار گرفت و پيش بيني مي شود توليد آن تا اواخر سال آينده به به طول انجامد.دادمهر افزود: در توليد اين انيميشن از تكنيك دو بعدي استفاده شده است ضمن آنكه تمامي متحرك‌سازي‌ها -طراحي كليد و بيت وين‌ها- روي كاغذ و به صورت دستي انجام مي‌شود.وي يادآور شد: در طراحي اين اثر تلاش شده تا از فضاها و اماكن بومي استان خراسان شمالي استفاده و به ويژگي هاي قومي و فرهنگي اين استان اشاره شود.داستان هاي انيميشن 'نويد و ندا' را مسعود اباذري به رشته تحرير درآورده است.


 اخبـــــــــار 

در مراسم نکوداشت عباس بلوکي‌فرعنوان شد؛

آثار نقاشان قهوه‌خانه‌اي راهي گرجستان مي‌شود

به گزارش فارس، نعمت‌الله کيکاووسي مدير سابق موزه هنرهاي زيبا کاخ‌موزه سعدآباد در مراسم نکوداشت عباس بلوکي‌فر گفت: عباس بلوکي‌فر از باسوادترين، مردمي‌ترين و پرکارترين نقاش قهوه‌خانه‌اي است که 60 سال از عمر 76 ساله‌اش را صرف نقاشي قهوه‌خانه‌اي و احياء اين هنر کرد، او در طول زندگي‌اش حدود هزار تابلو با موضوعات رزمي، بزمي و مذهبي آفريد که حدود 300 تابلو از آثارش را از نزديک ديده‌ام و حدود 100 تابلو از اين هنرمند نيز در اختيار نگارخانه عقيلي است.

کيکاووسي با بيان اين که بلوکي‌فر در 30 نمايشگاه داخلي و 3 نمايشگاه خارجي از جمله آلمان شرکت داشته است گفت: بلوکي‌فر در 8 سالگي به محضر حسين قوللر آغاسي رسيد و اصول نقاشي قهوه‌خانه‌اي را فرا گرفت و در 18 سالگي به طور مستقل تابلوهايي را تصوير کرد که تابلو جنگ خيبر که در اين سال‌ها کشيد تعجب استادش را برانگيخت. او سپس عازم مشهد شد و در مدت 5 سال حدود 500 تابلو قديمي پرده‌هاي درويشي را مرمت کرد و تعدادي را هم آفريد که در پيشبرد کارش بسيار مؤثر بود.

کيکاووسي به حافظه قوي بلوکي‌فر اشاره کرد و گفت: او اشعار شاعراني چون مولانا، حافظ، سعدي و فردوسي را حفظ بود و معتقد بود که نقاش بايد اشعار و داستان‌هاي آن چرا که به تصوير مي‌کشد بداند علاوه بر اين او اشعاري را نيز سروده بود که در برخي از آثارش ثبت شده است.کيکاووسي در بخش ديگري از سخنانش از حضور «نيکولا» دبير اول سفارت گرجستان در اين مراسم خبر داد و گفت: قرار است نمايشگاهي از آثار نقاشان قهوه‌خانه‌اي در تفليس برگزار شود که بخش اعظم اين تابلوها را از طريق نگارخانه عقيلي تهيه خواهند کرد و از ديگر نقاشان قهوه‌خانه‌اي هم دعوت شده است تا آثارشان را ارائه کنند.در ادامه مراسم نکوداشت عباس بلوکي‌فر، محمد فراهاني که در مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهي گفت: من براي دوستم که چندي سال با هم بوديم و اکنون در بستر بيماري است بسيار ناراحتم و توان سخن گفتن ندارم اما بايد بگويم ما آن سال که در فرهنگسراي نياوران در کنار ديگر نقاشان قهوه‌خانه‌اي کار مي‌کرديم در خدمت عباس آقا بلوکي‌فر بوديم و نکات بسياري را از او آموختيم.


رضايي در گفتگو با مهر:

مطبوعات بدون کاريکاتور معني ندارند

يکي از کاريکاتوريست‌هاي جوان کشور معتقد است هنر کاريکاتور يکي از اعضاي اصلي يک نشريه محسوب مي‌شود و بدون آن، مطبوعات معنايي نخواهند داشت.

شهرام رضايي يکي از کاريکاتوريست‌هايي که جوايز متعددي را در اين عرصه کسب کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمرنگ‌شدن کاريکاتور در نشريات اظهار کرد: کمرنگ‌ شدن حضور کاريکاتور در روزنامه‌ها و ساير نشريات، به اين خاطر است که اين هنر را بيش از حد، سياسي کرده‌اند. از همين رو، مديران رسانه‌ها محافظه‌کاران با آن برخورد مي‌کنند که سبب کمرنگ حضورش مي‌شود.وي در ادامه توضيح داد: کاريکاتور، هنري است که نگاهي صريح و منتقدانه به وقايع و مسائل روز دارد. از سوي ديگر، برخي تاب نقدهاي کاريکاتوري را ندارند و آن را نمي‌پذيرند. در نتيجه نگاه سياست‌زده به آن دارند که سبب مي‌شود رفتارها و برداشت‌ها نسبت به يک کاريکاتور براي کاريکاتوريست و نشريه‌اش مشکل ايجاد شود. در صورتي که کاريکاتور براي آن به وجود آمده است که دنيا را از کاريکاتورشدن نجات دهد.رضايي با بيان اينکه جاي اصلي حضور کاريکاتور، در مطبوعات است، ادامه داد: اگر روزنامه را به بدن انسان تشبيه کنيم، کاريکاتور يکي از اعضاي مهم آن بدن به حساب مي‌آيد، بنابراين مي‌توان گفت که مطبوعات بدون کاريکاتور معنايي ندارند.

اين هنرمند کاريکاتوريست پيشنهاد داد: از آنجا که جشنواره مطبوعات قرار است به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود، زمينه مناسبي خواهد بود که به هنر کاريکاتور در آن بپردازند و نگاهي مناسب به آن داشته باشند.


شصت‌وسومين نمايشگاه کتاب فرانکفورت، امروز افتتاح مي‌شود

شصت‌وسومين نمايشگاه کتاب فرانکفورت امروز بيستم مهرماه به مدت 5 روز با شعار "تجديدنظر" برگزار مي شود.به گزارش خبرگزاري موج، در اين نمايشگاه بيش از 7300 ناشر از 100 کشور جهان شرکت کرده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود حدود 300 هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن کنند. بيش از 3 هزار سمينار و نشست تخصصي با موضوعات کتاب، فيلم، نشر الکترونيک، کتاب صدا و مولتي مديا در طول مدت برگزاري نمايشگاه برپا مي شود.

نمايشگاه کتاب فرانکفورت، بزرگترين و تخصصي‌ترين نمايشگاه کتاب دنياست. سه روز اول اين نمايشگاه به بازديد متخصصان اختصاص دارد و محلي براي عقد قراردادهاي فروش کتاب و ساير محصولات انتشاراتي‌هاي معتبر است. در دو روز پاياني نمايشگاه نيز گروه‌هاي مختلف و به ويژه دانش‌آموزان و دانشجويان از نمايشگاه بازديد مي‌کنند.تجديدنظر، شعار شصت‌وسومين دوره بزرگترين نمايشگاه کتاب دنياست. شعاري که امثال در کنار لوگوي نمايشگاه خودنمايي مي‌کند.برگزار کنندگان نمايشگاه، معتقدند اگر چه هرساله اصلاح و بازنگري در فرآيندهاي بر گزاري نمايشگاه را در دستور کار داشته‌اند اما سرعت پيشرفت هاي تکنولوژيک در عرصه چاپ و نشر باعث شده، آنها به اين موضوع، بيش از گذشته اهميت داده و بر آن تأکيد داشته باشند.بووس، مدير نمايشگاه امسال در تشريح دلايل انتخاب اين شعار گفته: صنعت چاپ و نشر در حال تغييراست. داستان ها، ايده‌ها ، اطلاعات و تصاوير همگي در حال جستجوي فرمت هاي جديد ديجيتال مي باشند که در کنار کتاب معتبر کاغذي، تأثير خود را گسترش دهند .

با 335 اثر از 196 هنرمند،

دهمين دوسالانه ملي سفال معاصر ايران آغاز مي‌شود

دهمين دوسالانه ملي سفال معاصر ايران از 22 مهرماه جاري در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) و فرهنگسراي كومش سمنان آغاز مي‌شود.به گزارش ايسنا،در اين دوره از دوسالانه 335 اثر از 196 هنرمند از 23 استان كشور در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) و فرهنگسراي كومش به نمايش گذاشته مي‌شود.

مراسم افتتاح دهمين دوسالانه ملي سفال معاصر ايران ساعت 14 روز پنجشنبه -21 مهرماه- در فرهنگسراي كومش سمنان و ساعت 16 روز جمعه - 22 مهرماه - در موزه هنر امام (ع) با حضور مسوولان هنري و هنرمندان برگزار مي‌شود.

برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي با حضور هنرمندان خارجي و ايراني در طول برگزاري دوسالانه در موزه امام علي (ع) و فرهنگسراي كومش سمنان از ديگر برنامه‌هاي اين دوره از دوسالانه سفال است.در دهمين دوسالانه ملي سفال معاصر ايران 20 كارگاه و نشست تخصصي با حضور رولند سامر- هنرمند سفالگر- از كشور اطريش و اسماعيل يارديمچي از تركيه و هنرمندان و سفالگران كشورمان در تهران و سمنان برگزار مي‌شود.

اولين نشست و كارگاه دوسالانه با حضور اسماعيل يارديمچي با موضوع «سفالگران تركيه و تكنيك ساگار در سفال» روز شنبه- 23 مهرماه - در فرهنگسراي كومش سمنان برگزار مي‌شود و دومين كارگاه با حضور رولند سامر - هنرمند اتريشي- با موضوع «روش پخت lost glaze » روز يكشنبه - 24 مهرماه - ساعت 9 صبح تا 17 مهرماه موزه امام علي (ع) برگزار مي‌شود.


شاهكار‌هاي پيكاسو در سطل زباله!

گفته مي‌شود چند نقاشي از آثار پيكاسو و ماتيس پس از دزديده شدن ميان زباله‌ها رها شده‌اند.

به گزارش ايسنا، ‌سال گذشته پنج شاهكار نقاشي از كارهاي پابلو پيكاسو، هنري ماتيس و چند هنرمند سرشناس ديگر كه ارزش آن‌ها به 400 ميليون پوند مي‌رسيد، از يك گالري نمايش آثار هنري معتبر در پاريس به سرقت رفتند. حال گفته مي‌شود اين شاهكارهاي هنري در ميان زباله‌ها انداخته شده‌اند كه اگر اين ادعا ثابت شود اين مساله بزرگترين رسوايي تاريخ هنر لقب مي‌گيرد.

اين كارها ماه مي سال گذشته از موزه‌ي هنر مدرن پاريس در نزديكي برج ايفل‌، به سرقت رفتند. سارق ابتدا اين نقاشي‌ها را از قاب خود خارج ساخت و سپس آن‌ها را باخود از موزه خارج كرد.

اين پنج تابلو شامل «كبوتر با دانه‌هاي سبز» پيكاسو،‌ «روستايي» اثر هنري ماتيس‌، «درخت زيتون نزديك ستاگو» اثر جورج براك و «زن با بادبزن» كاري از «امادئو موديلياني» مي‌شوند.

نيروهاي پليس و كارآگاهان متخصص سراسر جهان را به دنبال اثري از اين نقاشي‌ها گشتند. بيش از يك سال طول كشيد كه پليس‌ها سه مرد،‌ يك مظنون به دزدي و دو همدست وي‌، را دستگير و مورد بازجويي قرار دارند‌، اما اين شاهكارها همچنان گمشده باقي ماندند.


 كـارتـــون 
 ملو - برزيل


 كميكاتور 

تخم مرغ تركاند


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون