جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2343- تاریخ : 1390/07/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


ظرفيت جوانان مانع از شکاف نسلي عميق مي‌شود


تاثير کتاب خواني، بازي و تماشاي تلويزيون بر رابطه مادر و فرزند


ويژه


چه ببينيم كجا برويم


بــبــيــــن


داستان نويسي


 ظرفيت جوانان مانع از شکاف نسلي عميق مي‌شود 

جوانان از نظر ديني، سنتي و اجتماعي ظرفيت‌هايي دارند که هيچ گاه جامعه به جايگاهي نمي‌رسد که تمام جامعه دچار شکاف بين نسل‌ها شود.

حجت الاسلام مهدي محب‌زاده، کارشناس مذهبي در گفت‌وگو با برنا درباره وجود شکاف بين نسل ها در جامعه اظهار داشت: با توجه به اينکه بخشي از جامعه دچار عدم تعامل بين نسل ها شده است اما هنوز اين امر شدت پيدا نکرده است.يکي از نتايج حرکت به سمت مدرنيسم و زندگي غير بومي و تهاجم فرهنگي عدم تعامل بينن نسل ها است چرا که نسل هاي جديد با شکل جديدي از زندگي مواجه مي?شوند که در نسل هاي قديم نبوده است. همچنين برخورد خانواده ها و نوع رفتار پدر و مادر در خانواده از دلايلي است که مي?تواند به اين مسأله دامن بزند.اين کارشناس مذهبي ادامه داد: مباحث موجود در اجتماع اعم از مسايل سياسي، گرفتاري هاي اقتصادي، مباحث گسست ها و ناهنجاري هاي اقتصادي که در اجتماع وجود دارد از قبيل اعتياد و مسايل ضداخلاقي، فاصله شکاف بين نسل ها را تشديد مي?کند.بايد با کسب شناخت همه جانبه در اين باره، برنامه ريزي ميان مدت و بلند مدت داشت تا آسيب هاي شکاف بين نسل ها را از بين ببريم که اين متأسفانه به دليل عدم وجود متولي خاص اين اتفاق نمي افتد.وي با بيان اينکه رجوع بر اصول و ريشه هاي اصيل اجتماع مي?تواند يکي از مهم ترين راهکار باشد افزود: مسأله دين، اخلاق و خانواده از جمله اين اصول است، همچنين بايد از ظرفيت رسانه‌ها و مباحث فرهنگي براي کاهش آسيب هاي شکاف بين نسل ها استفاده شود.رجوع به دين و منابع اصيل به معني استفاده از روايت ائمه و آموزه هاي قرآن به صورت کاربردي براي تعامل بين نسل ها است، به طور مثال پيامبر اسلام با جوان ها و کودکان ارتباط خيلي خوبي داشتند چرا که اين بزرگوار به دليل جايگاهي که دارند به همه مسايل روانشناسي و تربيتي آشنا هستند و درواقع ايشان اين شکاف را در جامعه به صورت عملي از بين مي?بردند.

اين کارشناس مذهبي با بيان برخي آسيب هاي عدم تعامل بين نسل ها گفت: در جامعه امروز دنيا که بحث تقابل فرهنگ ها، جنگ تمدن ها، جنگ نرم و ناتو فرهنگي مطرح شده است، جوان هايي اصول خود را فراموش کردند و ارتباط شان را با گذشته قطع شده يعني ريشه هاي عميق خود را از دست داده اند، بنابراين در تند بادهايي که در دنياي امروز برقرار است دوام
نمي آورند و در ناهنجاري هاي فرهنگي هضم و غرق مي?شوند و ديگر راه نجاتي براي آن نيست.

وي با تأکيد بر اينکه هجوم تغيير ذائقه ها و فرهنگ ها در زندگي امروز نسبت به گذشته شدت بيشتري پيدا کرده است تصريح کرد: انفجار اطلاعات، دسترسي به رسانه هاي مختلف گسست نسلي و شکاف را افزايش مي?دهد.فرزنداني که در خانواده هايي پرورش پيدا مي?کنند که نقش احترام پدر بزرگ و مادر بزرگ پررنگ تر است و به تعبيري تعامل بين نسلي بيشتري دارند گرفتار آسيب هاي روحي کمتري مي?شوند.تغيير زندگي تبديل شدن به زندگي ماشيني و اينکه همه به دنبال کسب درآمد دسترسي به رسانه هاي مختلف که با فرهنگ ما بيگانه است همه به اين امر دامن زده اند. در برابر بايد رجوع به اصول و منابع ديني را داشته باشيم.وي در پاسخ به اينکه با افزايش اين شکاف ها وضعيت جامعه چگونه مي?شود، گفت: معتقد هستيم که جامعه هيچ گاه به اين نقطه نمي رسد. حقيقت و لايه هاي پنهاني که در جامعه جاري است مانع از همچين خطري مي?شود. جوانان از نظر ديني، سنتي و اجتماعي ظرفيت هايي دارند که هيچ گاه جامعه به جايگاهي نمي رسد که تمام جامعه دچار شکاف بين نسل ها شود. به طور مثال با توجه به هجوم فرهنگ هاي بيگانه وقتي ماه محرم از راه مي?رسد همه مردم به اصل اصيل خود رجوع مي?کنند و سياه پوش مي?شوند. اين ها برگ برنده اي است که مکتب تشيع دارد که جوانان را واکسينه مي?کند اما دافع مسووليت و تکليف مسوولان نيست.


 تاثير کتاب خواني، بازي و تماشاي تلويزيون بر رابطه مادر و فرزند 

 
خواندن کتاب رابطه ي مادر و فرزند را تقويت مي?کند در حالي که تماشا کردن تلويزيون سبب کاهش آن مي?شود.اين نتيجه ي پژوهشي است که پژوهشگران دانشگاه اوهايو در زمينه ارتباط مادر و فرزند انجام داده اند. در اين پژوهش 73 مادر و کودک در هنگام خواندن کتاب با هم، بازي با اسباب بازي و تماشا کردن تلويزيون با هم مورد مطالعه قرار گرفته اند.

مادران شرکت کننده در اين پژوهش، به طور متوسط در سال هاي آغازين دهه ي سي سالگي ازدواج کرده بودند، داراي مدرک ليسانس بودند و نيمي از آن ها خارج از منزل کار مي?کردند. کودکان بين 16 ماه تا 6 سال داشتند.اين پژوهش که در مجله Human Communication Research منتشر شده است نشان مي?دهد که مادران در هنگام خواندن کتاب با فرزندانشان از سبک هاي ارتباطي فعالتري بهره مي?گيرند تا فرزندشان با واژه هايي که در گفت و گوهاي روزمره استفاده نمي شود، پيوند برقرار کنند. اين امر به افزايش گنجينه ي واژگان کودک و دانش دستور زبان کودک مي?انجامد. اين در حالي است که بازي مادر و کودک با اسباب بازي و تماشا کردن تلويزيون با هم به ترتيب امکان پاسخ و واکنش مثبت کم تري را ميان مادر و فرزند به وجود مي?آورد.

يکي از پژوهشگران مي?گويد مادراني که به تلاش هاي نوزادان در برقراري ارتباط واکنش نشان مي?دهند، عزت نفس کودکانشان را تقويت مي?کنند و اعتماد به مادر را در آن ها پرورش مي?دهند. اين واکنش به کودکان کمک مي?کند ياد بگيرند مي?توانند بر پيرامونشان تاثير بگذارند. در غير اين صورت کودکان مي?آموزد که محيط پيرامونشان غير قابل پيش بيني است و ممکن است تلاششان براي جلب توجه يا کمک مورد بي توجهي قرار گيرد.كتابك


 ويژه 

زندگي کودکان در جهان

قسمت چهارم- همشهري آنلاين

کشورهاي دنيا را مي‌توان با نگاه‌هاي مختلفي دسته‌بندي کرد که يکي از غم‌انگيز‌ترين‌شان تقسيم‌بندي براساس نياز کودکان به کمک‌هاي جهاني است.

افغانستان

تعداد حوادث امنيتي که در افغانستان اتفاق مي‌افتد در 12ماه گذشته به طرز چشمگيري افزايش يافته است. افزايش خشونت‌هاي گسترده مانع از اقدامات بشردوستانه مي‌شود. خشکسالي‌هاي طولاني نيز باعث شده کشاورزان قادر به توليد نيازهاي اوليه خود هم نباشند؛ در نتيجه کودکان اين کشور با کمبود 2 ميليون تني مواد‌غذايي مواجه هستند.

21 درصد زناني که در سن باروري هستند از سوء‌تغذيه شديد رنج مي‌برند. 42 درصد از بچه‌ها از تحصيلات محرومند که بيشترشان دختر هستند.

بچه‌ها هنوز از خانواده‌هايشان جدا مي‌شوند، کشته يا معدوم مي‌شوند و يا توسط گروه‌هاي تروريستي براي حملات انتحاري مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين، قاچاق، ازدواج اجباري و کارهاي طاقت‌فرسا از ديگر چالش‌هاي کودکان افغان است.

پاکستان

نزديک به يک‌سال از سيل ويرانگر سال 2010 مي‌گذرد. اين سيل ميليون‌ها نفر از کودکان را به‌گونه‌اي آواره کرد که بسياري از کودکان و خانواده‌هايشان هنوز نتوانسته‌اند به شرايط عادي و خانه‌هايشان بازگردند. در اين سيل، 10 هزار مدرسه از بين رفت. به‌دليل شرايط نامساعد منطقه، کمک‌هاي انسان‌دوستانه به کساني مي‌رسيد که خود را به کمپ‌هاي امداد رسانده بودند.

در حال حاضر بيشترين نياز کودکان اين کشور دسترسي به آب سالم براي جلوگيري از وبا، هپاتيت و حصبه است. در مرحله بعد حمايت‌هاي آموزشي از 10 هزار کودک بي‌خانمان و حمايت‌ از مادرانشان بايستي در برنامه‌ها گنجانده شود.

سودان

داراي يکي از بالاترين سرانه‌هاي مرگ و مير مادر و کودک در جهان است. از هر 100هزار زايمان،2هزار و54 زن مي‌ميرند. از هر 1000مورد زايمان در مؤسسات بهداشتي، 102نوزاد مي‌ميرند. همچنين مشخص شده که تنها 48درصد از زنان سوداني در دوران بارداري موفق به استفاده از تسهيلات پزشکي مي‌شوند. بيماري‌هاي عفوني قابل پيشگيري و سوء‌تغذيه از شايع‌ترين علل بروز عوارض جانبي و مرگ و مير در کودکان زير 5 سال هستند.

چين

در سال‌هاي اخير، وضعيت سلامت و تندرستي کودکان چين به‌طور چشمگيري بهبود يافته و شاخص‌هاي تندرستي کودکان چين به سطح کشورهاي پيشرفته متوسط رسيده است.

با اين حال، مسائلي چون سوء‌تغذيه ناشي از فقر مواد غذايي و کم‌خوني کودکان در مناطق روستايي واقع در غرب چين همچنان وجود دارد.

طي 5 سال گذشته ميزان مرگ و مير نوزادان و کودکان کمتر از 5 سال، روند کاهشي داشته است.

به‌منظور بهبود تغذيه کودکان روستايي، فدراسيون زنان و صندوق کودکان و نوجوانان چين برنامه‌اي براي رفع مشکل کم‌خوني نوزادان و کودکان به اجرا گذاشته‌اند اما اجراي سخت قانون تک‌فرزندي آمار سقط نوزادان دختر را به‌شدت افزايش داد به‌طوري که دولت مجبور به تصويب قانون منع انجام سونوگرافي و اعمال شديد آن شد.

ادامه دارد...


 چه ببينيم كجا برويم 

معرفي آثار ايراني بخش «بين الملل» جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

هيات انتخاب نمايش هاي ايراني بخش بين الملل هجدهمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان، هشت نمايش ايراني را براي شرکت در اين بخش از جشنواره معرفي كرد.

به‌گزارش روابط عمومي جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان، بر اين اساس نمايش‌هاي «دختران باغ‌هاي قالي» به کارگرداني افسانه زماني، «به زير پاهات نگاه کن» به کارگرداني مريم کاظمي، «هفت خوان اميد» به کارگرداني محمود تيموري، «شب اسرار آميز په په» به کارگرداني احمد سليماني، «هي، تو...» به کارگرداني اميد نياز، «پيک نيک در ميدان جنگ» به کارگرداني حميدرضا ملا حسيني، «اسب و سيب و بهار» به کارگرداني آناهيتا غني زاده و نمايش «نوازنده‌اي که ماه را مي‌نواخت» به کارگرداني حسين چراغي به عنوان نمايش‌هاي ايراني بخش بين الملل هجدهمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان معرفي شدند.


آثار هنري کودکان کار به نمايش در آمد

آثار هنري کودکان کار و خيابان، در فرهنگسراي ارسباران در معرض ديد علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش موسسه حمايتي خانه مهر کودکان؛ 29 اثر کودکان کار و خيابان، تحت حمايت خانه کودک مهر (دروازه غار) با عنوان "خانه هاي فراموش شده" اين روزها در فرهنگسراي ارسباران برپاست.در اين نمايشگاه آثار نقاشي و نقش برجسته، همراه با آثار دستي کودکان کار و خيابان در سومين نمايشگاه سالانه اين مرکز به نمايش درآمده است. اين آثار متعلق به دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمايي خانه کودک مهر است که در زير نظر " شيرين ملت گهر" آموزش ديده اند.اين نمايشگاه تا روز جمعه 22 مهر ماه در گالري شماره 2 فرهنگسراي ارسباران ميزبان علاقمندان و خيرين است.


اجراي "منو تلخک" تمديد شد

اجراي نمايش"منو تلخک" به کارگرداني نيما دهقاني به دليل استقبال مخاطبان تمديد شد. به گزارش روابط عمومي و امور
بين الملل مجموعه تماشاخانه ايرانشهر؛ اجراي نمايش"منو تلخک" به نويسندگي و کارگرداني نيما دهقاني که از هفتم مهرماه اجراهاي خود را در سالن انتظامي خانه هنرمندان ايران آغاز کرد، با گذشت بيست اجرا در اين سالن به دليل استقبال مخاطبان اجرهاي خود را تا اواخر مهرماه تمديد کرد. بر اساس اين گزارش؛ اين نمايش کمدي با بازي عليرضا کيمنش و اميرپوشا لباف‏زاده داستان تلخکي را روايت مي کند که از همراهي شاه‌ و تلخكي‌كردن خسته شده است.گفتني است، نمايش "منو تلخک" تا بيست و دوم مهر ماه ساعت 19:30 و از تاريخ بيست و چهارم مهر ساعت 20:00 در تالار استاد انتظامي مجموعه خانه هنرمندان ايران، پذيراي علاقمندان به هنرهاي نمايشي خواهد بود.


«باد و مه» طالبي نامزد دريافت جايزه‌ي آسياپاسفيك شد

«باد و مه » به كارگرداني محمد علي طالبي كانديد دريافت جايزه‌ي بهترين فيلم كودك و نوجوان، جايزه‌ي سينمايي آسياپاسفيك شد.به گزارش ايسنا، در پي معرفي نامزدهاي پنجمين دوره‌ي جايزه آسياپاسفيك سينماي ايران در 9 بخش كانديد دريافت جايزه شد و محمد علي طالبي در بخش سينماي كودك و نوجوان براي جديدترين فيلمش نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم شد.

«باد و مه» اخيرا در جشنواره‌ي فيلم «ونكور» و پيش از آن در جشنواره فيلم برلين و ايرلند حضور موفقي داشت.


 بــبــيــــن 

اين آثار با استفاده از كاغذ هاي لول شده رنگي توسط هنرمند هندي اهل بمبئي بانام آنا نانور خلق شده است./تاپ ناپ


 داستان نويسي 

 فصل پنجم: ترتيب

ترتيب بندي در داستان يک نوع ضرورت تفکيک ناپذير و ناگزير مي باشد. به طور معمول نويسنده از قبل وبه اين لحاظ چهار چوبي مشخص را براي اثر خود انتخاب مي کند.اين ترتيب بندي ها در انواع : اپيزودي،فلش بک (بازگشت به عقب) تقويمي وياداشت روزانه است.

تمرين

1.داستاني با ترتيب تقويمي انتخاب کنيد و سعي نماييد آنرا به صورت اپيزودي تغيير دهيد.

2.داستاني بنويسيد که شيوه فلش بک در آن اجرا شده باشد.

re.ra466fa@yahoo.com>>رضوان رهنما فر


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون