جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2322- تاریخ : 1390/06/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

معاون آموزش و پرورش:
تحميل رنگ و تهيه روپوش جديد در مدارس ممنوع است


فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري نام نويسي مي شوند


توافقنامه همکاري سازمان نهضت سوادآموزي و سازمان مدارس غيردولتي

رييس راهورتهران:
سرويس‌هاي مدارس با برچسب ويژه مي‌توانند در طرح «زوج وفرد» تردد کنند


كاغذ اخبـار


قـلـم معـلــم


دانستني‌هاي تابستانه.


لطايف تابستانه


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 معاون آموزش و پرورش:
 تحميل رنگ و تهيه روپوش جديد در مدارس ممنوع است  


رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي و خانواده آموزش و پرورش گفت: مدارس مجاز نيستند براي تهيه روپوش مدارس هزينه‌اي را به خانواده‌ها تحميل كرده و براي خريد روپوش‌ها از سوي توليدي‌هاي خاص اجباري داشته باشند. فرشته حشمتيان در گفتگو با ايسنا، با اشاره به تهيه روپوش مدارس دخترانه در سال تحصيلي جديد، گفت: مدارس نبايد هيچگونه تاكيد و اجباري براي تغيير رنگ و يا تهيه روپوش جديد داشته باشند.
توزيع روپوش در مدارس تخلف است
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي وخانواده آموزش وپرورش افزود: همچنين دادن سفارش به شركت‌ها و يا توليد‌هاي خاص كه قراردادهايي با مدرسه مبني بر تهيه و دوخت روپوش‌هاي آن مدرسه دارند غيرمجاز است و با مدارس متخلف برخورد مي‌شود. معاون وزير آموزش وپرورش تصريح كرد: دانش‌آموزان مي‌توانند در مقطع تحصيلي خود از همان روپوش سال گذشته استفاده كنند و هيچگونه اجباري مبني بر تغيير آنها وجود ندارد. به گفته حشمتيان در برخي موارد ممكن است تغييراتي در رنگ مقنعه دانش‌آموزان ايجاد شود كه اين مساله با توجه به اينكه هزينه زيادي براي خانواده‌ها ندارد مشكلي ايجاد نمي‌كند ، اما در مورد تغيير روپوش دختران هيچ تاكيدي وجود ندارد. حشمتيان در خاتمه خاطرنشان كرد: براي رعايت يكسان‌سازي رنگ روپوش مدارس دانش‌آموزان بايد طبق فرم و رنگ پايه تحصيلي خود روپوش و مقنعه‌ خود را انتخاب كنند اما مدارس نبايد اجباري براي تهيه روپوش از توليدي و يا حتي توزيع روپوش در مدرسه داشته باشند.


 فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري نام نويسي مي شوند 

نام نويسي از فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري مراکز تربيت معلم، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و دانشکده دخترانه شريعتي آغازشد. به گزارش مهر،‌ معاون هماهنگي آموزش عالي مرکز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش افزود: پذيرفته شدگان مراکز تربيت معلم تا 28شهريور مهلت دارند با مراجعه حضوري به اين مراکز نام نويسي کنند. شريف زاده اضافه کرد: از پذيرفته شدگان دانشگاه تربيت دبيرشهيدرجايي و دانشکده دخترانه شريعتي تهران نيز تا همان روز از طريق شبکه اينترنت نام نويسي مي شود. وي با اشاره به اينکه فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري دانشگاه ها معلمان داراي مدرک ديپلم هستند گفت: در آزمون سراسري دانشگاه?ها 1476معلم ديپلم شامل 976نفر زن و500نفر مرد پذيرفته شده اند که اين تعداد در مقايسه با آمار قبولي هاي آزمون پارسال 50 درصد افزايش نشان مي دهد.
به گفته شريف زاده، پذيرفته شدگان اين آزمون، معلمان با سابقه کار بسيار بالا هستند که با دانش آموزاني رقابت کردند که به تازگي فارغ التحصيل شده بودند بنابراين از اين نظر، آمار معلمان پذيرفته شده، آمارمناسبي است. وي گفت: فرهنگياني که در مراکزتربيت معلم پذيرفته شده اند به عنوان دانشجويان مقطع کارداني و افراد پذيرفته شده در دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي و دانشکده دخترانه شريعتي در مقطع کارشناسي ادامه تحصيل مي دهند.
شريف زاده افزود: تلاش ما اين است که پذيرفته شدگان مراکز تربيت معلم براي ادامه تحصيل بتوانند در روزهاي پنجشنبه و جمعه در کلاس هاي درس حضوريابند زيرا در ديگر روزهاي هفته مشغول تدريس هستند.
معاون هماهنگي آموزش عالي مرکز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش گفت: براي اين که کلاس هاي درس پذيرفته شدگان دانشگاه شهيد رجايي و دانشکده شريعتي نيز در روزهاي پنجشنبه و جمعه تشکيل شود درحال رايزني هستيم. دستورالعمل نام نويسي از معلمان پذيرفته شده در آزمون سراسري دانشگاه ها در سامانه اينترنتي مرکز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش به نشاني wwwtstc.medu.ir قابل دسترس است.


 توافقنامه همکاري سازمان نهضت سوادآموزي و سازمان مدارس غيردولتي  

توافقنامه همکاري سازمان نهضت سوادآموزي و سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي و خانواده به امضا رسيد. به گزارش پانا، در راستاي اجرايي نمودن دستور مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) مبني بر به صفر رساندن بيسوادي در برنامه پنجم توسعه و تأکيد مقام عالي وزارت در جهت استفاده از ظرفيت هاي موجود آموزش و پرورش، توافق‌نامه همکاري آموزشي وپرورشي بين سازمان نهضت سوادآموزي و سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي و خانواده به منظور آموزش افراد بيسواد جامعه در گروه سني 49-10سال به صورت کلاسي يا فردبه فرد با استفاده از فضاي مدارس غيردولتي جهت تشکيل کلاسهاي سوادآموزي منعقد شده است.براساس اين توافقنامه سازمان نهضت سوادآموزي متعهدشده است که ضمن تأمين کتب آموزشي موردنياز، آموزش تخصصي مربيان آموزشي وثبت آمار و اطلاعات بيسوادان معرفي شده از سوي مؤسسان مدارس و مراکزغيردولتي را عهده?دار شود. اعتبار موردنياز آموزش بيسوادان شرکت کننده در دوره سوادآموزي عمومي ودوره تکميلي براساس قيمت تمام شده هر استان طي سه مرحله باتوجه به پيشرفت آموزشي سوادآموزان و در پايان به ازاي هر قبولي از سوي استان ها و شهرستان ها طبق قرارداد منعقده پرداخت خواهدشد.
همچنين طرف توافقنامه يعني سازمان مدارس غيردولتي متعهدشده است ضمن تشويق مؤسسان مدارس و مراکز غيردولتي به همکاري، واحدهاي آموزشي غيردولتي را شناسايي و به واحدهاي سوادآموزي استان ها و شهرستان ها، معرفي کند. براساس اين خبر، نيروي انساني (آموزش دهنده) و تجهيزات، امکانات و لوازم اداري و آموزشي مورد نياز از قبيل فضاي آموزشي را تامين کند.


 رييس راهورتهران:
 سرويس‌هاي مدارس با برچسب ويژه مي‌توانند در طرح «زوج وفرد» تردد کنند  


رييس پليس راهنمايي ورانندگي تهران بزرگ در آستانه فرارسيدن سال تحصيلي جديد با اعلام اين خبر که تمامي خودروهاي سرويس مدارس اعم از شخصي وتاکسي از اين پس موظفند هرسه ماه يک بار برگه معاينه فني دريافت کنند، گفت: خودروهاي شخصي داراي برچسب‌هاي جديد سرويس مدرسه از سال تحصيلي جديد مي‌توانند در داخل محدوده «زوج و فرد» ترددکنند. سردار حسين رحيمي در گفتگو با ايسنا،‌ با اشاره به شروط و تمهيدات پليس راهور تهران بزرگ براي ايمني سرويس‌هاي مدارس، گفت: براساس هماهنگي صورت گرفته تمامي سرويس‌هاي اين مدارس اعم از شخصي و تاکسي بايد هرسه ماه يکبار براي دريافت برگه معاينه فني مراجعه کنند. وي درعين حال از ارائه تسهيلات ويژه به رانندگان سرويس‌هاي مدارس خبرداد و گفت: براين اساس خودروهاي سرويس مدارس پلاک شخصي مي‌توانند با برچسب‌هاي جديد سرويس مدرسه وارد محدوده زوج و فرد شوند.
رانندگان سرويس‌هاي مدارس متوسطه دخترانه بايد خانم باشند
رييس پليس راهور تهران با تاکيد براينکه محدوديتي براي خانم يا آقا بودن رانندگان سرويس مدارس در مقاطع ابتدايي و راهنمايي وجود ندارد، گفت: در عين حال از مقطع دبيرستان به بالا براي مدارس دخترانه رانندگان سرويس بايد حتما خانم باشند.
14 هزار سرويس مدرسه امسال شناسنامه دار شدند
رحيمي با اشاره به اينکه 14هزار سرويس مدرسه امسال شناسنامه‌دار شدند، گفت: رانندگان سرويس مدارس بايد به عنوان فرهنگياران ترافيک بوده و با عنوان رانندگان نمونه در شهر فعاليت کنند. وي با اشاره به اينکه برچسب‌هاي سال گذشته سرويس مدارس از نظر پليس فاقد اعتبار است، گفت: تنها برچسب‌هاي جديد سرويس مدرسه که در شيشه جلو، عقب و يکي از طرفين خودرو نصب مي‌شود از نظر پليس معتبر است.
مديران مدارس تنها موظفند با سرويس‌هاي مورد تاييد پليس قرارداد ببندند
رييس پليس راهنمايي ورانندگي تهران بزرگ در عين حال تاکيدکرد: براساس هماهنگي صورت گرفته با آموزش‌ و پرورش مديران مدارس موظفند فقط با سرويس‌هايي که مورد تاييد راهنمايي و رانندگي بوده و رانندگان آنها آموزش ديده‌اند قرارداد امضا کنند.



 كاغذ اخبـار 


مراکز مجري آموزش‌هاي آزاد با نام "آموزشگاه" معرفي و تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش کار مي کنند

مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيرامون مراکز مجري آموزش‌هاي آزاد در جلسه شوراي تحول نظام آموزش کشور مورد بازبيني قرارگرفت. به گزارش مهر به نقل از دبيرخانه شورايعالي انقلاب فرهنگي درهشتاد وسومين جلسه شوراي تحول نظام آموزش کشور، آخرين مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي درخصوص سياست‌ها، وظايف و فعاليت‌هاي مراکز مجري آموزش‌هاي آزاد مورد بازبيني و همچنين پيشنهادهاي سازمان‌هاي ذي‌ربط مورد بحث و بررسي قرارگرفت و مقررشد ساماندهي مراکز مجري آموزش‌هاي آزاد به‌منظور پيشبرد اهداف نظام آموزشي کشور صورت گيرد. در ماده يک اين مصوبه مقررشد عناوين مختلف مؤسسات آموزشي حذف شود و اين مراکز با يک نام واحد و باعنوان "آموزشگاه" معرفي شود. همچنين در ماده سه مقررشد؛ آموزش‌هاي آزاد از دوره مبتدي تا قبل از دوره دانشگاه در قالب برگزاري کلاس‌هاي تجديدي، تک درس، تقويتي، کنکور، زبان‌هاي خارجي، فني وحرفه‌اي و کارودانش براساس سرفصل دروس مصوب آموزش وپرورش و صرفا با نظارت اين وزارتخانه تشکيل شود. براساس اين گزارش، در ماده هفت اين بند به مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي اضافه شد که برگزاري دوره‌هاي آموزشي با مجوزهاي مختلف در واحد هاي مستقل تشکيل شودودر ماده هشت اين مصوبه مقرر شد؛ تنها مؤسسه‌هايي که داراي مجوز رسمي هستند مجاز به تبليغ و انتشار اگهي از طريق صداوسيما باشند.

معاون پرورشي و تربيت‌بدني وزارت آموزش و پرورش:
معاونان پرورشي بايد ساحت هاي حوزه تربيت را رصد و با راهنمايي هدفمند نقش برتر خود را ايفا کنند

معاون پرورشي و تربيت‌بدني وزير آموزش و پرورش در گردهمايي روسا و معاونان پرورشي و تربيت‌بدني شهرستان‌هاي تهران باورها و ارزش‌هاي هر فرد را سازنده رفتار او دانست. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، زکريا يازرلو با اشاره به ژرف انديشي، جامع نگري و انعطاف‌پذيري در حوزه تربيت تصريح کرد: معاونان پرورشي بايد هوشمندانه، ساحت هاي مشهود و نامشهود حوزه تربيت را رصد کنند و با راهنمايي هدفمند در ايجاد تعامل در ابعاد معنوي نقش برتر خود را ايفا کنند و در تمام امور برنامه‌ريزي گسترده، متنوع و فراگيري براي توليد فرآورده‌ها وخدمات تربيتي در سطوح ستاد، استان، شهرستان، مدرسه و کلاس داشته باشند. يازرلو تاکيد کرد: گسترش معارف قرآن کريم، بهبود کيفيت مدارس قرآن، اجراي طرح همگام با قرآن، اقامه شکوهمند نماز جماعت، ترويج فرهنگ مطالعه و افزايش سرانه مطالعه، گسترش اردوها (راهيان نور و هجرت) و اجراي گفتمان انقلاب اسلامي و پرسمان دانش‌آموزي و ... را در صدر کارهاي خود قرار دهيد و آن را با دقت دنبال کنيد.

تفاهمنامه ستاد همکاريهاي آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه

به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران، مجيدي، دبيرکميته همکاري آموزش وپرورش وحوزه هاي علميه، از امضاي تفاهمنامه همکاري مديريت حوزه علميه استان تهران و اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران،‌ مبني بر اجراي طرح مدارس وابسته به حوزه، به منظور بست و گسترش زمينه هاي فعاليت مشترک و استحکام انديشه هاي ديني دانش آموزان خبرداد.


مسئول بسيج دانش آموزي شهرتهران:
محتواي کتاب درس آمادگي دفاعي تغييرکرد

خبرنگارشاپرک- نغمه علي بيک زاده
انجمن اولياء و مربيان در برگزاري کلاس هاي عملي آمادگي دفاعي در مناطق جنگي بسيج دانش آموزي شهرتهران را ياري کنند. به گزارش شاپرک جابرفضلي مسئول بسيج دانش آموزي و فرهنگيان تهران بزرگ در نشست خبري گفت: با توجه به طرح هاي تحولي با همکاري خوب آموزش و پرورش کتاب درس آمادگي دفاعي را بازنگري کرديم و امسال اين کتاب به طور کامل تغييرکرد و به مباحث عملي آن ميدان تير و بازديد از مناطق جنگي اضافه شد. وي خبرداد: امسال 73950 دانش آموز شهرتهران به مدت دو تا دوماه و نيم به اردوهاي راهيان نور اعزام مي شوند. اولين گروه اعزامي به اردوهاي راهيان نور تعداد 30946نفر دانش آموز پسر خواهندبود و گروه بعد پس از يک وقفه يک ماهه که به دليل برگزاري امتحانات ايجادمي شود تعداد 30100 نفر دانش آموز دختر به اردوهاي راهيان نور فرستاده
مي شوند. وي اضافه کرد: 8000 نفر فرهنگي به همراه اين دانش آموزان دختر و پسر به اردوهاي راهيان نور اعزام خواهندشد. وي نحوه اعزام دانش آموزان به اردوي راهيان نور را داوطلبانه اعلام کرد و گفت: اين برنامه براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و پاسداشت يادمان هاي هشت سال دفاع مقدس مي باشد. وي گفت: راهيان نور يک اردوي فرهنگي – رزمي است که به دانش آموزان مي آموزد که شهيدان چگونه با جان خود استقلال، آزادي و تماميت ارضي کشور را تضمين کرده اند. مسئول بسيج دانش آموزي شهرتهران تأکيدکرد: به دليل آنکه اعزام دانش آموزان به اردوهاي راهيان نور به صورت داوطلبانه صورت مي گيرد، همکاري انجمن اولياء ومربيان در اين اردوها بسيار حائز اهميت خواهدبود.


 قـلـم معـلــم 

چرا عده‌اي از مردم ايران، كمتر قرآن مي خوانند ؟

رضا نباتي - کارشناس قرآن دفتر برنامه ريزي و تأليف کتب درسي
قسمت بيستم ودوم
مهمترين ويژگي هاي اين رسم الخط، کم علامت بودن آن است و همين کار باعث شده است تا در روش آموزش قرآن، تحول قابل توجهي اتفاق بيافتد. از آن جمله: 1- کاهش اغلاط اعرابي و در نتيجه احساس موفقيت فرد هنگام خواندن قرآن 2-افزايش انگيزه، علاقمندي و انس مستمر فرد با تلاوت قرآن کريم 3- تنها در اين شيوه از کتابت است که معلم مي تواند به قرآن آموز بگويد: «ببين و بخوان»
برخي از آسيب هاي مهم شيوه هاي موجود آموزش روخواني قرآن کريم عبارتند از :
1- در اين روش، مهارت درست ديدن جاي خود را به روش شنيداري مي دهد و در نتيجه فرد همواره در خواندن قرآن توسط چشم با مشکل اساسي روبه رو است. 2- آموزش يک سويه و معلم محور است و قرآن آموزان اغلب در اين شرايط منفعل عمل مي کنند. 3- بيشتر وقت کلاس به جاي مهارت آموزي صرف قاعده آموزي
مي شود. 4- اين روش فقط به يادگيري متن موردنظر آن هم به صورت کلي خواني منجرشده و در نتيجه به تعميم در خواندن ساير سوره ها و آيات نمي انجامد. 5- تجربه نشان داده است که آموزش قواعد به اين شيوه، به علت انتزاعي بودن مطالب، چندان تاثير مثبتي در يادگيري کامل قواعدندارد و تنها به حفظ کردن تعاريف و قواعد منجرمي شود؛ در نتيجه تنها مقدار کمي از قاعده آموخته مي شود. در صورتيکه اصل آموزش ويادگيري به صورت عملي و در حين مهارت آموزي به فراگير انتقال داده مي شود.
پاسخ به يک سؤال
سؤالي که در اين جا مطرح مي شود اين است که «با وجود اين همه دلايل روشن علمي، چرا رسم الخط ها و متعاقب آن روش ها و کتاب هاي آموزشي به نحوه مطلوب اصلاح نمي شوند؟»
در پاسخ اين سؤال بايد گفت دو ديدگاه هميشه در آموزش قرآن وجودداشته است:
ديدگاه اول- معتقد است آموزش بايد همواره از ساده به مشکل (ازمعلوم به مجهول) صورت پذيرد. (توجه به مبدا)؛ اين ديدگاه موافق تغيير و اصلاح رسم الخط قرآن، روش هاي تدريس و کتاب هاي آموزشي است. ديدگاه دوم- معتقد است که آموزش ها بايد به توانايي خواندن قرآن هاي رايج بيانجامد زيرا اين رسم الخط ها در همه مساجد، منازل و جلسات قرآن وجود ندارد. (توجه به مقصد) در پاسخ طرفداران ديدگاه دوم بايد گفت اين نگراني قابل توجه است و از مسائلي است که نمي توان از کنار آن به راحتي عبور کرد. اما اين دغدغه کاملاً قابل حل است؛ فقط نيازمند يک برنامه ريزي آموزشي مناسب است. براي رفع اين نقيصه بايد به اين دو نکته توجه کرد : اولاً ) اگر آموزش روخواني از مراحل اوليه درست انجام شود، از وقتي از نظر روان شناسي يادگيري قرآن آموزان به تدريج از «جزئي خواني» به «کلّي خواني» مي رسند و کلمه يا عبارت را به همان شکلي
مي خوانند که در مراحل قبلي اول آموخته اند، هر چند داراي اشکال باشد. به عنوان مثال: خواننده محترم به محض ديدن کلمه «قـل» آن را «قُـل» مي خواند، اما اين کلمه مي تواند « قَـلَّ» نيز باشد. ولي شما بلا فاصله با ديدن کلمه ي« قل» بدون توجه به اعراب کلمه، آن را « قُل » مي خوانيد. اغلب افراد در هنگام خواندن کلمات قرآني هم چون خَـالِـدُونَ، يـوسُـف، نُـوحِيـهَـا، إِلَّـا دچار همين مسأله مي شوند. ثانياً ) در مراحل بعدي مي توان در مدت يک يا دو جلسه ي کوتاه اغلب قواعد هر يک از کتابت ها و رسم الخط هاي موجود را آموزش داد. مقايسه ي رسم الخط هاي رايج در کتاب درسي آموزش قرآن پايه ي سوم راهنمايي اتّفاق افتاده است.
ادامه دارد...



 دانستني‌هاي تابستانه. 


آنچه به وجود انسان ارزش مي دهد

شيخ ابي سعيد ابي الخير را گفتند: فلان کس بر روي آب مي رود. شيخ گفت: «سهل است، وزغي و صعوه اي بر روي آب مي برود.» شيخ را گفتند: فلان کس در هوا مي پرد. شيخ گفت: «زغني و مگسي نيز در هوا بپرد.» او را گفتند: فلان کس در يک لحظه از شهري به شهري مي برود. شيخ گفت: «شيطان نيز در يک نفس از مشرق به مغرب مي شود. اين چنين چيزها را بس قيمتي نيست. مرد آن بود که در ميان خلق بنشيند و برخيزد و بجنبد و با خلق داد و ستد کند و با خلق درآميزد و يک لحظه از خدا غافل نباشد».

برگرفته از پايگاه اطلاع رساني پايگاه حوزه



 لطايف تابستانه 

غضنفر پاش درد ميگيره، قرص مسكن ميگذاره تو جورابش!!!

تهيه و تنظيم: فائزه رفيعي طباطبايي


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون