جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2322- تاریخ : 1390/06/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


فرايض اخلاقي و انساني در انيميشن "آدلي دادلي" به تصوير کشيده مي‌شود


اخبـــــــــار


كميكاتور


كـارتـــون
كريستوبال رينوسو - آرژانتين

 فرايض اخلاقي و انساني در انيميشن "آدلي دادلي" به تصوير کشيده مي‌شود 


انيميشن "آدلي دادلي" به تهيه‌کنندگي و کارگرداني بهروز بخت‌آور در 13 قسمت 11 دقيقه‌اي با موضوع فرايض اخلاقي و انساني تهيه مي‌شود.
بهروز بخت‌آور در اين باره به خبرنگار مهر گفت: اين مجموعه سرگذشت پدر و پسري است که به دست اتفاقات وناملايمتي‌هاي زمان ازهم دور افتاده‌اند، ولي هيچ وقت از رسيدن به هم نا اميد نمي‌شوند.
وي افزود: در داستان‌هاي مجموعه انيميشن "آدلي دادلي" بخش عظيمي از فرايض اخلاقي و انساني اعم از اميد، دوستي، ايمان، بازيابي هويت، رجعت به درون، شناخت وجدان، کمک به ديگران، مقابله با سختي ها و ... به صورت غير مستقيم با استفاده از فضاهاي آذربايجاني و مناطق ايران قديم به مخاطب ارائه مي‌شود.
اين تهيه‌کننده و کارگردان بيان داشت: در اين مجموعه آغاز اتفاقات از مکان و فضايي علمي است که با رقابت بين محصلين مکتب‌خانه داستان پيش مي‌رود و با ايجاد کاراکترهاي منفي در يک طرف و کاراکترهاي مثبت و قهرمان داستان در نقطه مقابل آنها که هميشه در کشمکش با يکديگر هستند و همچنين ايجاد مسابقه‌اي که از سوي وزير اعظم طراحي شده و محصلان و افراد دانا قرار است در اين مسابقه يا امتحان شرکت کنند جذابيت‌هاي زيادي به اين مجموعه داده است.
وي با بيان اينکه يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين مجموعه روايت داستان‌ها به صورت اپيزوديک است، تصريح کرد: از نظر طراحي کاراکتر رجب در حيطه کاراکترهاي منفي و کاراکتر دادلي در بين کاراکترهاي مثبت به عنوان کاراکترهاي عامل طنز، شوخي و همچنين کمدي موقعيت در نظر گرفته شده است.
بخت‌آور ادامه داد: اين مجموعه لوکيشن‌هاي متنوع دارد و به سفارش صدا و سيماي مرکز اردبيل تهيه مي‌شود. از سوي ديگر بر خلاف اکثر انيميشن‌هاي اين سبک جذابيت بصري بيشتري خواهد داشت.
وي با اشاره به اينکه اين مجموعه ده ماه پيش توليد داشته است، اظهار داشت: مدت توليد انيميشن "آدلي دادلي" نه ماه خواهد بود.
اميدوارم اين انيميشن اوايل اسفندماه سال جاري آماده پخش خواهد شد.
بخت‌آور با اشاره به تکنيک‌هاي استفاده شده در اين انيميشن گفت: اين مجموعه با استفاده از نرم افزار استاپ مويشن به صورت تک فريم در حال توليد است که در بک‌راندها و جلوه‌هاي ويژه تصويري از تري دي مکس، مايا وافترافکت نيز استفاده مي‌شود.
اين تهيه‌کننده و کارگردان خاطر نشان کرد: در اين مجموعه سعي شده با طراحي فضاي علمي و محتوايي مخاطب پسند همراه با کمدي موقعيت نکته هاي آموزنده‌اي به صورت غير مستقيم در اختيار بيننده قرار بگيرد.
عوامل انيميشن "آدلي دادلي" عبارتند از طراح مجموعه: بهروز بخت‌آور، فيلمنامه‌نويس: علي حسن‌زاده، مدير توليد: وحيد زارع، دستيار کارگردان و برنامه‌ريز:حسين نصيري، مدير صحنه: مهناز شرفي، مسول امور رايانه و تدوين: محسن جعفري، ساخت آرماتورهاي عروسکي: بهروز بخت‌آور و حسين نصيري، طراحي شخصيت‌ها: رسول حاجي‌زاده و بهروز بخت‌آور، ساخت عروسک‌ها: بهزاد شيرزاد، بهروز بخت‌آور، حسين نصيري، مهناز شرفي و نسيم نادري.
طراح و مجري دکور و گريم: فرناز خدايي، طراح و مجري آکسسوار: نسيم نادري، طراحي و دوخت لباس: رويا زارع، طراحي صحنه و لباس: بهروز بخت‌آور و حسين نصيري، طراحي نور و تصوير: بهروز بخت‌آور و محسن جعفري، صداي شاهد: حسين نصيري، طراحي استوري‌برد: سميه اعزامي، رسول حاجي‌زاده، سميرا بهشتي، محمد رضا حسايي و رعنا حجازي، طراحي استوري‌ريل:محسن جعفري، مشاور پروژه:علي حسين عباس‌زاده، ناظر کيفي: يوسف صديق و مجري طرح: شرکت پويانمايي رها فيلم سبلان


 اخبـــــــــار 


يك مدرس ارتباطات:
ارتباط بصري به دليل جذاب‌ بودن از هر نوشته‌اي تاثير‌گذارتر است

يك مدرس روزنامه‌نگاري معتقد است: مطبوعات پيشرفته دنيا با آمدن اينترنت، به فرم‌هاي سه‌گانه مكمل روزنامه‌نگاري اهميت بيش‌تري نسبت به قبل داده‌اند كه مي‌توان از آن به عنوان سرفصلي جديد ياد كرد.
مجيد رضاييان - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگارايسنا، درباره‌ي تاثير هنر بر رسانه اظهار كرد: مطبوعات براي بقاي خود در دوران اينترنت با روي آوردن به فرم‌هاي مكمل يعني عكس، طرح و كاريكاتور و طنز كوشيدند تا با تقويت ارتباط بصري در كنار ارتباط مفهومي و نوشتاري در اين ميدان رقابت عقب نمانند.
وي افزود: كتاب ارتباطات با آمدن اينترنت سرفصلي جديد را چنان گشود كه همه‌ي حوزه‌هاي رسانه‌يي را متحول كرد و زير بناي آن جمع‌ شدن رسانه‌هاي صدا، تصوير، متن با يكديگر بود تا جايي كه اين تحول مطبوعات را نيز متحول كرد و عنصر تصوير و تاثير جذابيت‌هاي بصري در جذب مخاطب جايگاه ويژه‌اي پيدا كرد.
رضاييان در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود بيان كرد: اين اتفاق تاثير زيربنايي بر عنصر تصوير به ويژه براي رسانه‌هاي مكتوب به اين دليل برجاي گذاشت كه مخاطب از طريق رسانه‌هاي اينترنتي قادر شده بود، هم‌زمان با دريافت مطلب با رسانه‌ي مورد نظر خود ارتباط برقرار كند كه به اين خصوصيت ارتباط تعاملي و دوسويه مي‌گويند.
او اظهار كرد: فرم‌هاي ذاتي و مكمل در مطبوعات هر كدام به دليل گشوده ‌شدن كتاب جديد ارتباطات دچار تغييراتي شدند و نسبت به هم نقش تازه‌اي را بردوش گرفتند.
وي ادامه داد: از آنجا كه فرم‌هاي ذاتي در روزنامه‌نگاري، شش فرم است و يك فرم عمومي تيتر و سه فرم مكمل مجموعا روزنامه‌نگاري را در 10 فرم خلاصه مي‌كند، بايد ببينيم چگونه شد كه مخاطبان در عصر اينترنت به زبان بصري و ارتباط بصري تمايل بيش‌تري نشان داده‌اند.
رضاييان با اشاره به فرم‌هاي روزنامه‌نگاري، درباره‌ي تاثير فرم‌هاي مكمل يا هنري در رسانه بيان كرد: عكاسي، طرح و كاريكاتور و طنز از عناصر مكمل هستند كه مي‌توانند با تكيه بر عناصر زيباشناختي پيام خود را به‌طور تاثير‌گذاري در دنيايي كه همه چيز ديجيتال و فشرده شده است، بيان كنند.
وي با تصريح بر اينكه گاهي يك طرح با كاريكاتور اثر هنري به مراتب از يك مطلب در رسانه حرف براي گفتن و تاثير‌گذاري دارد.
اين استاد ارتباطات تصريح كرد: اگر رسانه‌هاي مكتوب به سمت جذاب‌ شدن بيش‌تر پيش روند و اگر در چاپ رنگ در عكس و صفحه‌بندي و زيبايي‌شناسي در به كار بردن طرح و كاريكاتور پيشرفت نمي‌كردند، فرم‌هاي شش‌گانه باقي نمي‌ماندند.
وي اظهار كرد: در حال حاضر زبان ارتباط كلامي به زبان رابطه بصري تغيير شكل يافته و درواقع هنر نقش جذابيت‌هاي بصري - زيبا‌شناختي - تثبيت كلام و ثبت پيام و ارتباط معنايي دارد، به عبارتي امروزه ارتباطي معنايي با ارتباط نشانه‌اي و ارتباط بصري ارتباط بسيار تنگاتنگي پيدا كردند و اگر آن‌ها نباشند، ارتباط معنايي نقش كاملي را ايفا نمي‌كند.
رضاييان درباره اينكه پرداختن به معضلات اجتماعي با رويكرد هنري چقدر تاثير‌گذار است، گفت: بعد از آمدن اينترنت، راديو، تلويزيون و مطبوعات نيز در فضاي وب خودشان را تعريف كردند.
او افزود: اينترنت نيز سبب شده تا سواد رسانه‌يي مخاطبان نيز بالا رفته و در حال حاضر سواد رسانه‌يي را با تسلط بر اينترنت ارزيابي مي‌كنند. با در نظر گرفتن اين امر بايد اين احتمال را بدهيم كه مخاطبان ما با سواد رسانه‌يي به سراغ ما مي‌آيند و سواد بصري صاحب رسانه را مورد سنجش قرار مي‌دهند.
اين مدرس روزنامه‌نگاري تاكيد كرد: در كار رسانه، عناصر مكمل و فرم‌هاي سه‌گانه در روزنامه‌نگاري بايد قدرتمند ظاهر شوند.
رضاييان با اشاره به خبرهاي تصويري و تاثيري كه دارند، گفت: يكي از دلايل اين است كه دنيا كوچك و ديجيتالي شده و دهكده‌ي جهاني تا سال‌هاي آينده مغز‌افزار خواهد شد و عصر تغيير شكل مي‌دهد.
اين استاد ارتباطات درباره‌ي مقايسه ارتباط مفهومي با ارتباط بصري سه تاثير عمده را اينگونه بيان كرد: يكي اين‌كه گره ذهن مخاطب را مي‌گشايد و ديگر اين‌كه در زمان كوتاه‌تري با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند و در آخر نيز ارتباط بصري به دليل جذاب‌ بودن از هر نوشته‌اي تاثير‌گذارتر است.
رضاييان درباره اين‌كه آيا رسانه‌هاي جديد مي‌توانند بسترساز فرهنگ باشند؟ گفت: بستر‌سازي فرهنگي غير از اينترنت نياز به زمينه‌سازي دارد.
او با اشاره به دنياي امروز كه در زمينه‌ي ديجيتال و ارتباطات پيشرفت داشته است افزود: در شرايط امروز نمي‌توانيم با مخاطب يك طرفه ارتباط برقرار كنيم، زيرا انتخاب‌ها زياد شده و هر لحظه مخاطب مي‌تواند به سمت گزينه جديد‌تر برود، بنابراين دليل گزينه‌هاي مختلف انتخاب‌هاي مختلفي پيش‌روي مخاطب است و اگر اين مورد را در نظر بگيريم، متوجه مي‌شويم كه رسانه‌هاي ديگر تحت تاثير اينترنت قرار دارند.
او تصريح كرد: ما بايد آن قدر حرفه‌يي‌ باشيم كه خود را با تازگي اخبار و تغييرات مثبت، به روز نگه داريم، زيرا در حال حاضر مخاطب ما آزاد است كه به هر سويي كه انتخاب مي‌كنند، برود.
اين مدرس ارتباطات درباره‌ي تاثير سياست جامعه در هنر اين‌گونه بيان كرد: شرايط سياسي جامعه بايد به نوعي باشد كه براي هر رسانه، اصلي به نام آزادي بيان وجود داشته باشد.
او افزود: آزادي بيان نيز بايد با در نظر گرفتن قوانين هر كشوري در نظر گرفته شود، ولي به اين نكته بايد توجه شود كه آزادي بيان قبل از آنكه نگاه سياسي طلب كند، نگاه فرهنگي مي‌خواهد.
رضاييان اظهار كرد: بايد اين نكته را در نظر بگيريم كه شرايط سياسي بايد به نوعي زمينه‌ را براي بيان سوژه‌هايي كه در ميان مردم وجود دارد، گسترش دهد و ممكن است اين كار تنها با قلم صورت نگيرد، بلكه از تصاوير و زبان بصري استفاده شود.
اين مدرس ارتباطات در پايان بيان كرد: ما در عرصه‌ي توليد رسانه‌يي، افراد حرفه‌يي كمي داريم و كساني كه خبره اين كار هستند، سرجاي خود نيستند و بايد دراين جا مساله‌ي آموزش حرفه‌يي و بازگشايي و توسعه براي بروز خلاقيت‌ها در نظر گرفته شود، چرا كه هيچ چيزي جز خلاقيت به كار هنر نمي‌آيد.

يك هنرمند نقاش:
تنها سالن موجود در ابهر در شان يك نمايشگاه نقاشي نيست

يك هنرمند نقاش در ابهر گفت: نبود سالن اختصاصي مهمترين مشكل در برپايي نمايشگاه نقاشي در اين شهرستان است و تنها سالن موجود هم درخور شأن يك نمايشگاه نقاشي نيست.
زهره عسگري در گفتگو با خبرنگار ايسنا منطقه زنجان با بيان اين مطلب، اظهار کرد: نقاش كسي است كه بتواند زيبايي‌ها و ظرافت‌هايي را كه ديگران در حالت عادي نمي‌بينند با قلم خود خلق كند و آن را به ديگران نشان دهد و نقاشي خوب اثري است كه در عين سادگي هزاران پيام سازنده در خود داشته باشد كه با توجه به قابليت نقاشي در انتقال پيام، همه مفاهيم حتي مفاهيم منطقي و عقلي را مي‌توان از طريق اين هنر به مخاطب منتقل کرد.اين نقاش كه در زمينه خلق آثار سورئال فعاليت مي‌كند، گفت: سورئال يعني اثر انتزاعي، اثري كه در آن اغراق به كار برده شده است و عامه مردم نمي‌توانند آن را ببينند به همين دليل ارتباط مخاطبان عام با اين گونه نقاشي سخت است، چون بيشتر مردم عادت به ديدن سبك رئال دارند.عسگري برپايي نمايشگاه‌هاي متعدد به ويژه در زمينه سورئال را بهترين فرصت براي آشنايي مردم با اين سبك عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بيشترين مخاطبان نقاشي دنبال زيبايي اثر هستند نه مفهوم آن و سورئال سبكي‌ است كه به دنبال مفاهيم است.
نمايشگاه نقاشي «اشك ماه» با 27 اثر نقاشي رنگ روغن در گالري فرهنگ‌سراي نور ابهر از اين هنرمند اخيرا برپا شده است.

نبض ايراني در سلامي به آينده
نخستين حضور جهاني عکاسان جوان «جشن تصوير سال»

نخستين حضور بين‌المللي نمايشگاه سالانه «تصوير سال» در آنسوي مرز‌ با آثار منتخب 135 نفر از هنرمندان جوان عکاس تصوير سال در نمايشگاهي با عنوان «نبض ايراني» در شهر ريودوژانيرو ـ برزيل ـ برپا شد.به گزارش ايسنا، به نقل از دبيرخانه تصوير سال، مرکز فرهنگي «سلام آينده» ـ اوي فُتورو ـ در شهر ريودو ژانيرو از دوازدهم سپتامبر 2011 با ارايه نمايشگاه «نبض ايراني» ميزبان آثار هنرمندان معاصر ايراني است.
آثار ارايه شده در اين نمايشگاه از ميان آثار عکاسي خلاقه و فيلم‌هاي هنري و تجربي هنرمندان معاصر ايراني به دبيري مارک پوتيه انتخاب شده است که در کنار برگزيده‌اي از اشعار فارسي در هشت طبقه از مرکز فرهنگي «سلام آينده» به‌نمايش گذاشته شده‌اند.
اين نمايشگاه 45 روز در شهر ريودو ژانيرو ادامه دارد و قرار است در سه شهر ديگر برزيل از جمله برازيليا و سائولو پائولو نيز برپا شود.
سيف‌اله صمديان به‌عنوان دبير ميهمان بخش نسل جديد عکاسان ايراني شرکت‌کننده در سه دوره گذشته جشن تصوير سال و اميرعلي قاسمي به‌عنوان دبير ميهمان بخش فيلم‌هاي تجربي نسل جديد هنرمندان ايراني هستند.بنا بر اين گزارش،از بخش‌هاي مهم اين رويداد هنري، بزرگداشت زنده‌ياد بهمن جلالي با ارايه‌ي برگزيده‌يي از آثار مستند و خلاقه و همچنين اسلايد شوي عکس‌هاي اين هنرمند برجسته از دوران انقلاب و جنگ تحميلي عراق عليه ايران است.



 كميكاتور 


آواز تنهايي!!


 كـارتـــون 
 كريستوبال رينوسو - آرژانتين


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون