جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2310- تاریخ : 1390/06/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران- (شنبه)


روشهاي غير مستقيم حل مشکلات

رييس گروه تربيت ‌بدني آموزش و پرورش شهر تهران خبرداد:
تحويل 12 سالن ورزشي در ابتداي مهر ماه


گــوناگــون


آيا مي‌دانيم !


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر
نماز عيد فطر - عكس : ايسنا

 روشهاي غير مستقيم حل مشکلات 

گاهي وقت ها احساس مي کنيم آن قدر ميان کشمکش هاي رواني خود سردرگم و گيج شده ايم ، که نه توان درست فکردن داريم ، نه حوصله ي ادامه ي زندگي بر اين منوال . تعارضات و دل نگراني هاي طولاني ، نه تنها فايده اي ندارد ، بلکه جسم ما را نيز خسته و بيمار مي گرداند .

وقتي انسان نمي تواند تعارضات رواني خود را به طور مستقيم رفع کند ، بهتر است متوسل به روشهاي غير مستقيم شود ؛ تا بتواند موجوديت خود را حفظ نمايد . روان شناسان به اين روشهاي غير مستقيم ، "مکانيسم هاي دفاعي " مي گويند .

ارزنده ترين امتياز اين روش ها اين است که به کمک آنها ، ضميرناآگاه انسان ، حرمت ضمير آگاه را حفظ مي کند و مانع از اين مي شود که انسان ، به ناچيزي و حقارت خود اعتراف کند .قصد داريم در طي دو مقاله ، مکانيسم هاي دفاعي معتبري که در مباحث برخي روان شناسان آمده است را براي شما کاربران عزيز تبياني توضيح دهيم . اين روش ها شايد براي شما کارساز باشد ، شايد هم نباشد . اين که هر فرد از کدام مکانيسم استفاده مي کند ، به شخصيت او و موقعيت ناکام کننده اش بستگي دارد .بيان اين روش ها بدين خاطر است که هم شما را با مباحث مطرح شده در روان شناسي آشنا نماييم ، هم ميزان شناخت شما را از رفتارهاي ديگران و علت يابي آنان افزايش دهيم.

اولين مکانيسمي که مورد بررسي قرار مي دهيم ، سرکوبي است . سرکوبي يعني : احساسات، خاطرات و انگيزه هاي ناراحت کننده و ناسازگار را در خارج از حوزه ي آگاهي نگه داشتن . مثلا، کودکي که از به دنيا آمدن برادر يا خواهر کوچک خود ناراحت است ، سعي مي کند وجود او را انکار کند. فردي که از بيماري قلبي رنج مي برد ، در هواي سرد زمستان به پارو کردن برف مي پردازد.به نظر روان شناسان ، سرکوبي به خاطر حفظ آرامش و ايجاد سازگاري با موقعيت است . به کمک اين مکانيسم ، انسان ، آرزوها و تمايلات ناسازگار را از شعور آگاه خارج مي کند و به اعماق ضمير ناآگاه مي فرستد.

مکانيسم دفاعي جابه جايي موجب مي شود که اضطرابها و دلنگراني ها از علت توليد کننده ي آنها جدا شوند وبه چيز ديگري که در اصل هيچ رابطه اي با آن ندارند منتقل شوند

در برخورد با ناکامي ها و دشواريها ، گاهي انسان به مکانسيم دفاعي بازگشت متوسل مي شود . در اين مکانيسم ، رفتار فرد به مرحله ي پايين تري ، که داراي صفات خام و ناپخته است ، تنزل مي کند وسير پس روي پيش مي گيرد . علت پس روي رفتار اين است که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و مفيد واقع شده است . مثلا ، وقتي در خانواده اي کودک تازه اي به دنيا مي آيد ، کودک قبلي چهار دست وپا راه مي رود تا جلب توجه کند ، يا وقتي کارمندي با رئيس اداره اختلاف پيدا مي کند و براي حل آن به گريه متوسل مي شود ، رفتار بازگشتي از خود نشان مي دهد.

گاهي فشارها و اضطرابهاي ناشي از ناکامي ، به جاي اينکه موضوع اصلي را هدف قرار دهند به چيزهاي ديگري منتقل مي شوند. مثلا ، به هنگام جنگ دو خروس، اگر يکي از آنها را بگيرند وبه محل دورتري ببرند ، ديگري با غرور تمام به اشياي اطراف خود نوک خواهد زد . همچنين کودکي که مادرش سينه خود را به زور از دهان او بيرون مي آوردانگشت خود را مي مکد ؛ مردي که از دست زن خود عصباني مي شود ونمي داند چه خاکي بر سرش بريزد ، ظروف خانه را مي شکند يا به در و ديوار لگد مي کوبد؛ زني که از دست شوهرش ناراحت مي شود بچه ي بي گناه را به باد کتک مي گيرد؛ دانش آموزي که نمره ي کمي مي گيرد ورقه خود را پاره مي کند ، و مسافري که از دست راننده اتوبوس عصباني مي شود ، صندليها را تيغ مي کشد و..... .

مکانيسم دفاعي جابه جايي موجب مي شود که اضطرابها و دلنگراني ها از علت توليد کننده ي آنها جدا شوند وبه چيز ديگري که در اصل هيچ رابطه اي با آن ندارند منتقل شوند.

فرافکني يعني تعارض هاي دروني و انگيزه هاي خود را بيرون ريختن و آنها را به طور ناآگاه به ديگران نسبت دادن . با مکانيسم فرافکني ، انسان مي تواند خود را از آثار غير قابل تحمل و آزار دهنده ي تعارض هاي دروني خلاص کند . واقعيت اين است که در همه ي ما صفات ناخوشايندي وجود دارد که آنها را حتي از خودمان نيز پنهان مي کنيم . به کمک مکانيسم فرافکني ، اين صفات ناخوشايند رابه ديگران نسبت مي دهيم ، تا وجود آنها در خود را انکار کنيم .

فرافکني در افراد عادي زياد به چشم مي خورد و موجب خطا در قضاوت مي شود. براي تعديل آن لازم است که فرد به انتقاد سالم از خود بپردازد . افرادي که دايما از ديگران عيب جويي مي کنند ، در واقع تمايلات دروني خود را به آنها نسبت مي دهند. يعني خود آنها همان صفات را دارند . مثلا، کساني که ديگران را دزد به حساب مي آورند، در برخي موارد خودشان چنين تمايلاتي دارند

شايد بتوان گفت : " کساني که زندگي خود را وقف مبارزه با انواع فساد و از جمله فحشا مي کنند ، در برخي موارد کساني هستند که به نوعي به اين رفتارها تمايل دارند و به طور ناآگاه آنها را به ديگران نسبت مي دهند " .

تنيس بازي که توپ را از دست مي دهد و به راکت خود نگاه مي کند ، دوچرخه سواري که در اثر اشتباه خود به زمين مي خورد و بعد دوچرخه را وراندازمي کند و فردي که دراثر تنبلي خود شکست مي خورد اما سعي مي کند ديگران را مسبب شکست خود بداند ، در واقع همه به مکانيسم انتساب يا فرافکني متوسل مي شوند.

دليل تراشي يعني توجيه رفتاري که نشان داده ايم اما دليل يا دلايل اصلي آن را نمي دانيم . بدين صورت که ما اغلب در اثر محرک هاي نامعلومي کاري انجام مي دهيم اما بعدا دليل يا دلايلي براي انجام دادن آن ذکر مي کنيم که از واقعيت به دور است ، زيرا مي خواهيم نشان دهيم که طرز رفتار ما نتيجه ي فکر و آگاهي بوده است . در واقع اين دلايل ، توجيه عمل پس از انجام دادن آن است که براي فريب دادن خود عنوان مي کنيم . گاهي دليل تراشي براي اين است تا رفتاري را که انجام نداده ايم توجيه کنيم .براي روشن شدن مطلب مثالهايي ذکر مي کنيم . فرض کنيد در هيپنوتيسم (خواب مصنوعي) به فرد گفته مي شود که پس از بيدار شدن بايد چتر خود را در اتاق باز کند . اواين کار را ، بدون آنکه از انگيزه ي واقعي آن خبر داشته باشد، انجام مي دهد. وقتي از او مي خواهند که رفتار خود را توجيه کند، شمي گويد: مي خواستم سالم بودنش را امتحان کنم تا به هنگام بارندگي معطل نمانم! در اينجا فرد ، بدون اطلاع از نيروهايي که او را به انجام دادن چنين کاري وا مي دارند، به اجبار رفتار خود را با يک دليل منطقي توجيه مي کند .

مثالي ديگر : دانشجويي که مي داند بايد کتاب هاي دروس تخصصي اش را بخواند ، اما ميل دارد با دوستان خود دور هم جمع شوند. او پيش خود استدلال مي کند که مثلا زياد درس خواندن براي چشم ضرر دارد يا آنهايي که زياد مي خوانند سيم هايشان قاطي مي شود. اين دليل تراشي ها او را قانع مي کند تا با آسودگي خيال کتاب را کنار بگذارد و پيش دوستان خود برود.

بهترين ضرب المثل فارسي که مي تواند مکانيسم دليل تراشي را منعکس کند چنين است : گربه دستش به گوشت نمي رسد مي گويد گنديده است ، يا داستان روباهي که چون دستش به انگور نرسيد گفت : اين غوره است

مي توان گفت که دليل تراشي شايعترين مکانيسم دفاعي در زندگي عادي است . به قدري اين مکانيسم رواج دارد که نمي توان آن را يک عمل استثنايي به حساب آورد. تقريبا همه اين تمايل را داريم که براي توجيه کارهايي که انجام داده ايم يا کارهايي که انجام نداده ايم ، نوعي دليل و بهانه هاي قابل قبول بياوريم. البته اگر در اين کار افراط شود ، موجب فريب و راهنمايي کاذب خواهد شد.

تبيان


 رييس گروه تربيت ‌بدني آموزش و پرورش شهر تهران خبرداد:
 تحويل 12 سالن ورزشي در ابتداي مهر ماه 

رييس گروه تربيت‌بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از تحويل12 سالن ورزشي از ابتداي مهرماه خبرداد. حسين بابويي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به احداث سالنهاي ورزشي ويژه مدارس شهر تهران گفت: در حال حاضر 12 سالن در داخل مدارس و يك استخر در دست احداث است و تا اول مهر ماه به بهره برداري رسيده و تحويل داده مي شود. وي افزود :اعتبارات خوبي نيز در حوزه تامين تجهيزات ورزشي تخصيص يافته تا لوازم ورزشي و تجهيزات زنگ تربيت بدني تامين تا سال تحصيلي جديد در مدارس شهر تهران توزيع مي شود. رييس گروه تربيت‌بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران همچنين با اشاره به طرح (سباح) گفت:طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان سوم ابتدايي به پايان رسيده و طي آن حدود 93 هزار دانش‌آموز دختر و پسر تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند. به گفته وي اين طرح در استان تهران به عنوان اولين استان به طور كامل انجام شد و ‌براي اين دانش‌آموزان 12 جلسه آموزش شنا به سبك كرال سينه برگزار شد و دانش‌آموزان به تناسب توانمندي‌هاي خود در سه سطح مبتدي، نيمه‌مبتدي و پيشرفته اين آموزش‌ها را پشت سر گذاشتند. بابويي با اشاره به آمادگي سازمان آموزش و پرورش شهر تران براي ادامه اجراي اين طرح از سال تحصيلي 91-90 نيز تصريح كرد: زمينه‌هاي اجراي طرح سباح در شهر تهران در حال آماده سازي است تا اين طرح با جديت دنبال شود.


 گــوناگــون  

پندهاي طلايي انيشتن

اگر خواهان رسيدن به قله هاي موفقيت و خواسته هاي واقعي تان هستيد حتماً نكته هايي را كه در زير آمده جدي بگيريد:

1- كنجكاوي را دنبال كنيد

«من هيچ استعداد خاصي ندارم. فقط عاشق كنجكاوي هستم».

چگونه كنجكاوي خودتان را تحريك مي كنيد؟ من كنجكاو هستم، مثلا براي پيدا كردن علت اينكه چگونه يك شخص موفق است و شخص ديگري شكست مي خورد. به همين دليل است كه من سال ها وقت صرف مطالعه موفقيت كرده ام شما بيشتر در چه مورد كنجكاو هستيد؟

پيگيري كنجكاوي شما رازي است براي رسيدن به موفقيت.

2- پشتكار گرانبها است

«من هوش خوبي ندارم، فقط روي مشكلات زمان زيادي مي گذارم».

تمام ارزش تمبر پستي توانايي آن به چسبيدن به چيزي است تا زماني كه آن را برساند. پس مانند تمبر پستي باشيد و مسابقه اي كه شروع كرده ايد را به پايان برسانيد. با پشتكار مي توانيد بهتر به مقصد برسيد.

3- تمركز بر حال

پدرم به من مي گفت نمي تواني در يك زمان بر 2 اسب سوار شوي. من دوست داشتم بگويم تو مي تواني هر چيزي را انجام بدهي اما نه همه چيز. ياد بگيريد كه در حال باشيد و تمام حواستان را بدهيد به كاري كه در حال حاضر انجام مي دهيد. انرژي متمركز، توان افراد است، و اين تفاوت پيروزي و شكست است.

4- تخيل قدرتمند است

تخيل همه چيز است. مي تواند باعث جذاب شدن زندگي شود. تخيل به مراتب از دانش مهم تر است

آيا شما از تخيلات روزانه استفاده مي كنيد؟ تخيل پيش درآمد تمام داشته هاي شما در آينده است. نشانه واقعي هوش دانش نيست، تخيل است. آيا شما هر روز ماهيچه هاي تخيل تان را تمرين مي دهيد؟ اجازه ندهيد چيزهاي قدرتمندي مثل تخيل به حالت سكون دربيايند.

5- اشتباه كردن

«كسي كه هيچ وقت اشتباه نمي كند هيچ وقت هم چيز جديد ياد نمي گيرد».

هرگز از اشتباه كردن نترسيد چون اشتباه شكست نيست. اشتباهات شما را بهتر، زيرك تر و سريع تر مي كنند، اگر شما از آنها استفاده مناسب كنيد.

قدرتي كه منجر به اشتباه مي شود را كشف كنيد. من اين را قبلاً گفته ام و اكنون هم مي گويم، اگر مي خواهيد به موفقيت برسيد اشتباهاتي كه مرتكب مي شويد را 3 برابر كنيد.

6- زندگي در لحظه

«من هيچ موقع در مورد آينده فكر نمي كنم، خودش بزودي خواهد آمد».

تنها راه درست آينده شما اين است كه در همين لحظه باشيد. شما زمان حال را با ديروز يا فردا نمي توانيد عوض كنيد. بنابراين اين از اهميت فوق العاده برخوردار است كه شما تمام تلاش خود را به زمان جاري اختصاص دهيد. اين تنها زماني است كه اهميت دارد، اين تنها زماني است كه وجود دارد.

7- ارزش خلق

«سعي نكنيد موفق شويد، بلكه سعي كنيد با ارزش شويد».

وقت خود را به تلاش براي موفق شدن هدر ندهيد بلكه وقت خود راصرف ايجاد ارزش كنيد. اگر شما با ارزش باشيد، موفقيت را جذب مي كنيد. استعدادها و موهبت هايي كه داريد را كشف كنيد. بياموزيد چگونه آن استعدادها و موهبت هاي الهي را در راهي استفاده كنيد كه براي ديگران مفيد باشد. تلاش كنيد تا با ارزش شويد و موفقيت شما را تعقيب خواهد كرد.

8- انتظار نتايج متفاوت نداشته باشيد

«ديوانگي يعني انجام كاري دوباره و دوباره و انتظار نتايج متفاوت داشتن».

نمي توانيد كاري را هر روز انجام دهيد و انتظار نتايج متفاوت داشته باشيد، به عبارت ديگر، نمي توانيد هميشه كار يكساني (كارهاي روزمره) را انجام دهيد و انتظار داشته باشيد متفاوت به نظر برسيد. براي اينكه زندگي تان تغيير كند، بايد خودتان را تا سرحد تغيير افكار و اعمالتان متفاوت كنيد، كه متعاقبا زندگي تان تغيير خواهد كرد.


 آيا مي‌دانيم ! 

قلمي که طرحهاي کاغذي را تبديل به ديجيتال مي کند

ابزاري ويژه طراحان انيميشن که نمي توانند تن دادن به تجهيزات فناورانه و به فراموشي سپردن برگهاي سفيد کاغذي را تحمل کنند طراحي شده که مي تواند طرح هاي رسم شده بر روي کاغذهاي عادي را به صورت ديجيتال به رايانه انتقال دهد. به گزارش مهر، شرکتي به نام Wacom قلم ديجيتال-جوهري را ابداع کرده است که ويژگي ظاهري آن مشابه خودکارهاي عادي است که براي نوشتن يا ترسيم اشکال از جوهر استفاده مي کند اما با استفاده از گيرنده اي که به شکل گيره کاغذ در بالاي صفحه نصب شده، مي تواند حرکات قلم را بر روي کاغذ رديابي کرده و اطلاعات آن را به رايانه اي انتقال دهد. به اين شکل از طرحي که بر روي کاغذ رسم شده تصويري ديجيتال به دست خواهد آمد.در قلم اين ابزار از حسگرهاي فشار نيز استفاده شده است، اين به آن معني است که خطوط پر رنگ و کم رنگ نيز در تصاوير ديجيتال مشخص خواهند شد. اين قلم مي تواند هزار و 24 فشار مختلف را احساس کند و گيرنده آن نيز مي تواند هزاران طرح را در آن واحد و در چند لايه مختلف ذخيره کند. زماني که کاربر مي خواهد طرح هاي خود را ويرايش کرده و از آن خروجي بگيرد اين گيرنده به راحتي با استفاده از يک کابل USB به رايانه وصل مي شود.بر اساس گزارش گيزمگ، اين قلم در عين حال طرحهاي ديجيتال خود را مستقيما به فرمتهاي تحت پشتيباني فتوشاپ، "ايلوستريتر" و يا "اسکچ بوک" تبديل مي کند. اين ابزار از نرم افزار مديريت طرح نيز برخوردار است که کاربر با استفاده از آن مي تواند تصاوير را ويرايش کرده، پاک کرده و يا لايه هاي جديد به آن بيافزايد و يا آنها را در فرمتهاي مختلف ذخيره کند. قيمت اين قلم هوشمند 199 دلار اعلام شده است.


 كوتاه از ورزش جوانان 

اسكي چمن جوانان جهان

جعفري سوم جهان شد

مرتضي جعفري در رقابت‌هاي اسكي چمن جوانان جهان توانست در ماده مارپيچ بزرگ بر سكوي سوم قرار بگيرد.به گزارش ايسنا، در نخستين روز از رقابت‌هاي اسكي چمن قهرماني جوانان جهان، در رشته مارپيچ بزرگ سيد مرتضي جعفري توانست در رقابت با حرفيانش مدال برنز اين رقابت‌ها را بدست بياورد.

در اين رقابت‌ها كه با حضور 29 شركت كننده در پيست اسكي ويلينگن سوئيس برگزار شد "ياكوب رست" از اتريش قهرمان شد، "لوكاس كلوچ" از جمهوري چك بر سكو دوم قرار گرفت و سيد مرتضي جعفري از ايران با مدال برنز را به ارمغان آورد.مهدي سولقاني ديگر ملي‌پوش ايراني در رده هجدهم جهان قرار گرفت.

اين رقابتها در روز دوم با برگزاري ماده مارپيچ كوچك پيگيري خواهد شد.


حضور تيم ملي فوتبال دختران ايران در مسابقات نروژ

تيم ملي فوتبال 14 تا 16 سال دختران ايران در مسابقات نروژ - خاورميانه که آبان‌ماه در اردن برگزار مي‌شود، شرکت مي‌کند.

به گزارش توانا، مسابقات فوتبال 14 تا 16 سال دختران نروژ - خاورميانه با تلاش فدراسيون نروژ برگزار خواهد شد و اين کشور تمامي هزينه‌هاي تيم‌هاي شرکت‌کننده در اين رقابت‌ها را متقبل مي‌شود.

اين رقابت‌ها آبان‌ماه سال‌جاري به ميزباني اردن برگزار مي‌شود و ايران، فلسطين، اردن، سوريه، لبنان، عراق و نروژ تيم‌هاي شرکت‌کننده در اين مسابقات هستند.اين رقابت‌ها به منظور توسعه فوتبال غرب آسيا چندين سال است که برگزار مي‌شود.ايران سال گذشته نيز در اين مسابقات شرکت کرده بود.


 آيينه شهر 
 نماز عيد فطر - عكس : ايسنا


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
گلبرگ
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون