جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2272- تاریخ : 1390/04/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران- (پنجشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
مشاوره قلب معاونت پرورشي است

در رقابت هاي جهاني ربوکاپ 2011؛
چهارتيم ربوکاپ دانش آموزي کشور رتبه هاي اول تا سوم را از آن خودکردند

معاون متوسطه وزارت آموزش وپرورش:
تمامي نيروهاي حق‌التدريس دير يا زود جذب مي‌شوند


كاغذ اخبـار

رييس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش خبرداد:
امتحانات جبراني نهايي دانش‌آموزان شهريورماه برگزارمي‌شود


قـلـم معـلــم


از گوشه و كنار


دانستني‌هاي تابستانه


لطايف تابستانه


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)

 وزير آموزش و پرورش:
 مشاوره قلب معاونت پرورشي است 

وزير آموزش وپرورش گفت : مشاوره قلب معاونت پرورشي است و من معتقدم مشاوره اي مناسب است که روح ديني داشته باشد. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، حميدرضا حاجي بابايي در گردهمايي معاونان پرورشي سراسرکشور در باشگاه فرهنگيان تهران اظهارداشت : وظيفه ما آن است که شرايطي را فراهم کنيم که دانش آموزان هرچه را که مي خواهند توليدکنند. لذا يکي از وظايف ما در مدرسه اين است که علوم اسلام را در مدارس بر افراشته کنيم. وزير آموزش وپرورش با اعلام اينکه مهمترين علم دين طبق احاديث ولايت است افزود: ولايت حتي از نماز هم واجب تر است و ما بايد کاري کنيم در مدارس علم ولايت تقويت گردد. که مهمترين نشانه حاکميت خداوند و رمز قبولي نماز، روزه و تمام روشنايي ها است. وي ادامه داد: معلم پرورشي موظف است يک قدم دانش آموز را به ولايت نزديک کند. حاجي بابايي اضافه کرد: امسال در شهرتهران در مدارس سمپاد کار بسيار فوق العاده اي صورت گرفته و پذيرش اين مدارس در شهرتهران با حداقل نمره 75 درصد به بيش از دوهزار نفر رسيده که نشان دهنده رشد علمي دانش آموزان مي باشد. وي با اعلام اينکه بايد در مدارس با استفاده از علائم و نشانه ها راه را به دانش آموزان نشان دهيم تصريح کرد: بيشترين کلاس ها و برنامه ريزي ها بايد براي مربيان صورت گيرد زير ا جامعه در حال پيشرفت است.

حاجي بابايي ادامه داد: رمز موفقيت و جاودانه شدن هر کس به اين است که دست افتادگان را بگيرد و شما مربيان پرورشي بايد در نظام تعليم وتربيت به دانش آموزان مظلوم در همه زمينه ها رسيدگي کنيد. وزير آموزش وپرورش با اشاره به اينکه برخي از احکام فراموش شده دين را بايد در مدارس اقامه کرد و افزود: در بحث نماز در قرآن آمده است که بايد نماز را اقامه کنيد يعني پاي نماز بايد ايستاد. وي با اعلام اينکه تمام مشکلات آموزش وپرورش را با مديريت مي توان برطرف کرد گفت: در فضاي معاونت پرورشي بايد جهادي کرد لذا وقتي از معاونت پرورشي گفته مي شود بايد نظام، جبهه و جنگ در ذهن همگان تداعي شود. وي ادامه داد: از نگاه من دانش آموزي که در کلاس مي نشيند بايد نيازهاي او را شناسايي کنيم و گرفتاري هاي او را رفع کنيم. حاجي بابايي با اعلام اينکه نوع نگاه ها در امورتربيتي را تنها مشکل پيش رو مي دانم تصريح کرد: مشاوره قلب پرورشي است و من معتقدم مشاوره اي مناسب است که روح ديني داشته باشد. وزير آموزش و پرورش با اعلام اينکه امام علي(ع) مشاوره را قلب رستگاري ها مي دانند افزود: در مدارس ما هر روز بيشتر از روز گذشته به مشاوره نياز است و بايد بدانيم در دنيا حتي دوره اي را با عنوان راهنمايي و مشاوره قرارداده اند. وي با اعلام اينکه رهبري فرمودند تحول بنيادين در آموزش وپرورش در برخي از قسمت ها بايد به صورت کلي صورت گيرد افزود: من با اين نگاه وارد آموزش و پرورش شدم و قطعا برخي از قسمت ها را به طورکلي تغييرخواهيم داد. حاجي بابايي با اشاره به اينکه بسياري از دانش آموزان اگر بطور کامل در کلاس حضور داشته باشند درس را خواهند فهميد تصريح کرد: اين که برخي از دانش آموزان در کلاس، درس را متوجه نمي شوند به دليل آن است که بطور کامل در کلاس حضور ندارد با مشکلي مواجه هستند و اين دانش آموز نياز به کلاس فوق العاده ندارد بلکه راه علاج او مشاوره است. وزير آموزش و پرورش لازمه مقبوليت و تاثيرگزاري نظام تعليم وتربيت را استمرار دانست و بيان کرد: براي ايجاد اين استمرار در آموزش وپرورش، مجتمع هاي آموزشي را ايجادکرديم تا يک دانش آموز از کلاس اول ابتدايي تا پايان متوسطه را در يک مجتمع آموزشي با يک مديريت واحدبگذراند. وي با اعلام اينکه مدرسه اي که مشاورندارد بزرگترين نقص را دارد تاکيدکرد: معاون پرورشي، مدير پرورشي مدرسه است و کسي است که تمام امور پرورشي و تربيتي را در مدرسه مديريت مي کند.


 در رقابت هاي جهاني ربوکاپ 2011؛
 چهارتيم ربوکاپ دانش آموزي کشور رتبه هاي اول تا سوم را از آن خودکردند 

کاروان روبوکاپ 2011 ايران پس از کسب افتخارات جهاني بعدازظهر روز چهارشنبه 22تيرماه به کشور بازگشت. به گزارش مهر، 40 تيم دانشجويي و دانش آموزي ايران در
رقابت هاي جهاني ربوکاپ 2011 در 8 ليگ شرکت کردند که در نهايت 10 تيم حائز رتبه هاي جهاني شدند.

ليگ فوتباليست سايز متوسط، ليگ فوتباليست سايزکوچک، شبيه سازي عامل مجازي، شبيه ساز مجازي، امدادگر واقعي، شبيه سازي فوتباليست دو و سه بعدي و فوتباليست استاندارد از جمله ليگهاي اين رقابتهاي جهاني بود. 10 تيم ايراني در ليگهاي امدادگر واقعي، بخش فني ليگ امدادگر واقعي/ بهترين جابجايي اجسام، فوتباليست سايز کوچک، بخش فني ليگ شبيه ساز عامل، بخش اصلي ليگ شبيه ساز امدادگرعامل، فوتبال 2 بعدي و روبات هاي مجازي، روبات فوتباليست سايز متوسط حايز رتبه هاي اول تا سوم شدند. در اين ميان تيم Immortals دانشگاه علم و صنعت در ليگ روبات فوتباليست سايز کوچک به نايب قهرماني دست يافت. در بخش دانش آموزي نيز 4 تيم در ليگهاي فوتباليست سطح A، امدادگر دانش آموزي B و امدادگر دانش آموزي B رتبه هاي اول تا سوم را از آن خود کردند. بعد از ظهر روز چهارشنبه 22 تيرماه تيمهاي دانش آموزي و دانشجويي کشور به ايران باز گشتند.


  معاون متوسطه وزارت آموزش وپرورش:
 تمامي نيروهاي حق‌التدريس دير يا زود جذب مي‌شوند  

معاون متوسطه وزارت آموزش وپرورش در قزوين از استخدام تمامي نيروهاي حق‌التدريس خبرداد و گفت: تمام حق‌التدريسي‌ها که در آموزش وپرورش براساس قانون جذب شدند، دير يا زود جذب آموزش وپرورش مي‌شوند و کسي به حوزه حق‌التدريسي واردنشده که نااميد برگردد. به گزارش ايسنا، ابراهيم سحرخيز در حاشيه مراسم اختتاميه مسابقات ملي علمي و کاربردي کاردانش و فني وحرفه اي با اشاره به اهميت نقش رسانه‌ها در تبيين جايگاه آموزش‌هاي فني وحرفه اي و کاردانش، گفت: برنامه آموزش وپرورش توسعه آموزش‌هاي فني وحرفه اي و کاردانش تا 50 درصد در سال‌هاي دوم و سوم متوسطه است. وي از حمايت دولت و مجلس در توسعه آموزش‌هاي فني وحرفه‌اي و کاردانش خبرداد و گفت: حمايت و توسعه آموزش‌هاي فني وحرفه اي و کاردانش جدي است و درحال حاضر نيز 12هزار نيروي جديد براي توسعه هنرستان ها به کارگرفته شده‌اند. وي از محدودشدن رشته‌هاي نظري خبرداد و گفت: هدايت تحصيلي و مشاوره تحصيلي دانش‌آموزان را به سوي رشته‌هاي کاردانش و فني و حرفه‌اي سوق مي دهيم.


 كاغذ اخبـار 

مديرکل دفتر امور شاهد و ايثارگر آموزش وپرورش :

شهريه مدارس شاهد متناسب با موقعيت شهر و استان تعيين مي شود

مديرکل دفتر امور شاهد و ايثارگر آموزش وپرورش گفت: شهريه مدارس شاهد متناسب با موقعيت شهر و استان تعيين مي شود. مريم خليلوند در گفتگو با پانا، با بيان اينکه تعرفه شهريه ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد و ايثارگر با سال گذشته تفاوتي ندارد و مانند گذشته اجرامي شود افزود: اين شهريه ها متناسب با موقعيت شهر و استان مبلغ شهريه ثبت نام دانش آموزان در مدارس شاهد، مقطع ابتدايي از 130 تا 180هزارتومان، در مقطع راهنمايي از 160 تا 240هزار تومان و در مقطع متوسطه از 200 تا 300هزار تومان تعيين شده است. وي خاطرنشان کرد: براساس قانون و تفاهمنامه وزارت آموزش وپرورش با بنيادشهيد و امور ايثارگران، مدارس شاهد مجاز به ثبت نام رايگان فرزندان شاهد و جانبازان 70درصد هستند و فرزندان جانبازان 50 درصد و آزادگان با تخفيف مي توانند در اين مدارس ثبت نام کنند.

سمينار بين المللي "سلامت مدرسه" مهرماه برگزارمي شود

مرکز تحقيقات سياستگذاري سلامت کشور با هماهنگي ساير ارگان هاي فرهنگي آموزشي و نيز سازمان بهداشت جهاني اقدام به برگزاري سمينار بين المللي"سلامت مدرسه "به مدت 2 روز از 27 مهرماه سال جاري در شهر شيراز کرده است. به گزارش پانا، همکاران آموزش و پرورش در واحدهاي تابعه استان ها و شهرستان ها مي‌توانند مقالات علمي پژوهشي خود را از تاريخ دوشنبه 9/3/90 به آدرسwww.health-policy.ir ارسال کنند.


 رييس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش خبرداد:
 امتحانات جبراني نهايي دانش‌آموزان شهريورماه برگزارمي‌شود  

رييس مرکز سنجش آموزش وپرورش، گفت: درحال نهايي کردن برنامه امتحانات و جبراني نهايي سال سوم متوسطه درداخل و خارج از کشورهستيم و براساس برنامه اين امتحانات نيمه اول شهريورماه برگزارمي‌شود. عبدالاميرعرفي در گفتگو با ايسنا، اظهارکرد: ستاد برگزاري امتحانات آموزش وپرورش درحال رايزني و تعامل با استان‌ها براي تعيين تقويم زماني امتحانات جبراني نهايي است و پس از مشخص شدن تقويم زماني جزئيات آن اعلام مي‌شود. وي افزود: با توجه به اينکه امتحانات جبراني نهايي در داخل و خارج و در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار مي‌شود، طراحي سوالات امتحاني و همچنين تقويم زماني اين امتحانات در دستور کار مرکز سنجش آموزش وپرورش قرارگرفته است.

اعلام نتايج آزمون تعيين تکليف آموزشياران تا آخر تيرماه

عرفي همچنين از اعلام نتايج آزمون تعيين و تکليف آموزشياران نهضت سوادآموزي و حق‌التدريسي تا آخر تيرماه خبرداد و خاطرنشان کرد: اوراق آزمون تعيين تکليف آموزشياران تصحيح شده و درحال بررسي نهايي هستيم که و ستاد درباره زمان و نحوه اعلام نتايج اين آزمون تصميم‌گيري مي کند.


 قـلـم معـلــم 

آموزگاري؛ شغلي پر استرس

نويسنده : منيژه اکبري مدير مدرسه پرديس 2 از اداره آموزش و پرورش ناحيه 4 کرج

قسمت دوم

* فرسودگي شغلي در حرفه معلمي

فرسودگي شغلي از نظر مفهومي يک حالت خستگي بدني، هيجاني و ذهني است که ناشي از فشار هيجاني پي در پي است. در واقع اين عارضه ناشي از تنيدگي و فشارهاي عصبي است و از اين رو عوامل ايجادکننده تنيدگي در ايجاد آن

نقش موثري دارند. مهم ترين مشکل مبتلايان به فرسودگي شغلي، رنج حاصل از فرسودگي جسمي است. قدرت افراد در اين حالت براي کار کردن کم است و اغلب خسته و ناتوان هستند.

مشکل دوم آنان، فرسودگي ذهني و نگرشي است يعني نسبت به ديگران بدبين مي شوند و با داشتن نگرش منفي سعي دارند با ديگران مثل شيء رفتار کنند و سومين مشکل، فرسودگي هيجاني است که با افسردگي و احساس درماندگي همراه است.

فرسودگي شغلي، فقدان نيرو را به دنبال خواهد داشت که در نهايت به کاهش عملکرد و ديگر اثرات منفي منجر مي شود و از عمده ترين پيامدهاي اجتناب ناپذير استرس شغلي در معلمان است که بر ابعاد مختلف کار و اجتماعي آنان تاثير مي گذارد.

با توجه به رسالت و نقش موثر معلمان در رشد ابعاد وجودي دانش آموزان و تربيت نيروي انساني و مسوولان آتي جامعه بويژه در دوره ابتدايي که زمينه ساز و اساس رشد در دوره هاي بعدي محسوب مي شود، اهميت و سلامت بهداشت رواني معلمان آشکار است. حضور معلمان سالم، بانشاط و کارآمد مي تواند چهره و محتواي سازمان آموزشي را متحول کند و محيطي سالم براي فراگيران فراهم آورد. در حالي که معلم خسته، کسل و بي انگيزه موجب اتلاف وقت و انرژي و عدم رشد و تکامل فراگيران را در پي دارد. پژوهش ها نشان داده اند تجارب نامطلوب با ايجاد فشار رواني به مرور، قدرت تحمل فشار و توانايي مقابله با آن را کاهش داده و در نهايت منجر به اختلال فرسودگي شغلي شده و مشکلاتي در زمينه هاي شناختي، هيجاني و رفتاري ايجاد مي کنند. همچنين فرسودگي شغلي ازجمله اختلالاتي است که طي سال هاي اخير مورد توجه روان شناسان و متخصصان علوم رفتاري قرار گرفته است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد درصد قابل توجهي از افراد سازمان هاي فعال از اين عارضه رنج مي برند و فرد مبتلا به اين اختلال، دچار افسردگي شده و احساس مي کند پيشرفتي ندارد، عملکردش کاهش مي يابد، گرفتار انواع سردردها، کاهش وزن و اختلال در خواب مي شود. ادامه دارد...


 از گوشه و كنار 

فرهنگيان بازنشسته شهرتهران جهت حق التدريس فراخوان شدند

به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران با عنايات خداوند در سال تحصيلي 91-90 طرح ثبت نام از فرهنگيان بازنشسته جهت تدريس و تامين نيروي انساني مجرب اجرا مي شود. گفتني است که بانوان فرهنگي بازنشسته فقط در رشته هاي آموزگاري و فني و آقايان فرهنگي بازنشسته نيز در همه رشته ها مي‌توانند شرکت کنند. بازنشستگاني که علاقمند به تدريس مي باشند به پايگاه اطلاع رساني اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران مراجعه کنند.

پاکستان از ايران براي تدوين کتاب‌هاي درسي کمک خواست

رييس کميته تدوين کتاب‌هاي درسي دوره آموزش عمومي ايالت «خيبر پختونخواه» پاکستان در ديدار با سيدمحمد ذاکري، مسئول خانه فرهنگ ايران در اين کشور، اظهارکرد: ما به استفاده از تجربه ايران در تدوين کتاب‌هاي درسي نيازمنديم. به گزارش ايبنا به نقل از اداره کل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، فضل‌الرحيم مروت، رييس کميته تدوين کتاب‌هاي درسي دوره آموزش عمومي پاکستان و سيدمحمد ذاکري، مسئول خانه فرهنگ کشورمان، در پيشاور ديدارکردند. مروت در اين ديدار با اشاره به روند تدوين کتاب‌هاي درسي اظهارکرد: در گام نخست، از مسئول خانه فرهنگ ايران تقاضا داريم تمامي کتاب‌هاي درسي دوره آموزش عمومي در ايران را تهيه و در اختيار ما قراردهند تا از تجارب ارزشمند جمهوري اسلامي ايران درباره کتاب درسي به عنوان اصلي‌ترين ابزار آموزشي بهره‌مند شويم. مروت تاکيدکرد: ما نيز تمام سعي و تلاشمان را براي احيا و رشد زبان فارسي به کار خواهيم بست. مسئول خانه فرهنگ ايران نيز در اين راستا قول همکاري داد و ابراز اميدواري کرد که آموزش زبان فارسي، يکي از سرفصل‌هاي دروس آموزش عمومي در پاکستان باشد.


 دانستني‌هاي تابستانه 

 
ضرب المثل دود چراغ خورده از کجا آمده؟

عبارت بالا درباره فقها و روحانيون و همچنين علما و دانشمندان است که براي تحصيل علم و کسب کمال شب زنده داري ها کرده، رنج و سختي فراوان را پذيرا شده اند تا بدين مقام و منزلت عالي و متعالي رسيده اند.

در رابطه با اين گروه از عالمان رنج ديده و صاحب کمال و معرفت اگر بخواهند تعريف و توصيفي کنند گفته مي شود:"فلاني دود چراغ خورده تا به اين مقاوم و کمال رسيده است." و گاهي :"دود چراغ خورد? سينه به حصير ماليده" هم مي گويند. به طوري که مي دانيم چراغ وسيله اي است که در عصر و زمان حاضر به وسيل? برق روشني مي بخشد و به اشکال مختلف در خانه و خيابان و کارخانه و هرگونه تأسيسات و کارگاههاي ديگر خودنمايي مي کند و با اشاره انگشت مي توان صدها و هزارها و حتي برق شهر عظيم و کشوري را خاموش يا روشن کرد.ولي در قرون قديم و قبل از اختراع برق به وسيله اديسون مخترع، نامدار آمريکايي، چراغ در واقع ظرفي بود که درون آن را با چربي و روغن از قبيل پيه، روغن کرچک نفت و امثال آن پر مي کردند ،فتيل? آلوده را روشن مي کردند و به زندگي روشني مي بخشيدند. اگر به تاريخچ? طرز تحصيل علما و دانشمندان در قديم مراجعه کنيم ملاحظه مي شود که: "همه در کوره ده خود نه مدرس داشتند و نه محضر و نه کتابخان? مرکزي يک ميليون جلد کتابي و نه آرشيو و نه بايگاني و نه ميکروفيلم نسخ? خطي. گاهي حتي غذاي مناسبي هم نداشتند. مجموع ذخير? آنها لقم? نان بيات و خشکه اي بود که پر شال خود مي بستند و به مکتب مي رفتند. طلب? فقير و بي بضاعت براي آنکه روغن مختصر چراغش در طول شب تمام نشود و چراغ خاموش نگردد فتيله اش را پس از روشن کردن پايين نمي کشيد تا حرارت فتيله، روغن يا نفت مخزن را زياد بالانکشد و مصرف نکند، بلکه فتيله را در همان بالا و وضع اوليه که اصطلاحاً تاجري مي گفته اند نگاه مي داشت و با آن نور ضعيف، شب را به صبح مي رسانيد. نور تاجري در چراغ اگرچه کم مصرف و متناسب با وضع مالي طلبه بود ولي اين عيب بزرگ را داشت که چون روغن يا نفت به قدر کفايت از مخزن به فتيله نمي رسيد لذا دودمي زد و در و ديوار و سقف و فضاي حجره را آلوده مي کرد و طلب? بي چيز آن دود چراغ را مي خورد و به تحصيل و مطالعه ادامه مي داد تا به مقصد کمال رسد و شاهد مقصود را در آغوش گيرد.

تهيه و تنظيم: فائزه رفيعي طباطبايي


 لطايف تابستانه 

غضنفر از طبقه صدم يک ساختمان بلند مي‌پره پايين، به طبقه پنجاهم که مي رسه مي گه: خب تا اينجاش که به خير گذشت!

دوتا ولگرد را مي گيرند مي برندشون كلانتري،از اولي مي پرسند خونه ات كجاست؟

مي گه: خونه ندارم.

ازدومي مي پرسند: خونه توكجاست؟

مي گه: من همسايه ايشون هستم!

تهيه و تنظيم: فائزه رفيعي طباطبايي


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
كارتونيست
تلخند
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون