جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2208- تاریخ : 1390/02/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران-(دوشنبه)


نگاه

از انتشار «شاهنامه شاه طهماسب» تا حضور دوسالانه ي ونيز;
شالويي برنامه هاي سال 90 مرکز هنرهاي تجسمي را تشريح کرد


کارتون
ايران کارتون / آگوس- اندونزي

اخبار کارتونيست


 نگاه 


برپايي سومين نمايشگاه کارت پستال هاي مهرداد اسکويي در اصفهان

سومين نمايشگاه مهرداد اسکويي و کارگروه کارت پستال هاي تاريخي با عنوان "انسان ايراني در صد سال پيش به روايت کارت پستال هاي تاريخي"،همزمان با افتتاحيه همايش انسان شناسي هنر اصفهان در محل حوزه هنري اصفهان برپا مي شود. به گزارش ايسنا، همايش انسان شناسي هنر با همکاري موسسه انسان شناسي و فرهنگ و دانشگاه هنر اصفهان از 6 تا 8 ارديبهشت ماه جاري در شهر اصفهان برگزار مي شود و شامل برنامه ها همچون سخنراني،کارگاه آموزشي ، نمايش فيلم هاي مستند و پانل هاي تخصصي است.
4 نفر از اعضاي کار گروه پژوهشي کارت پستال هاي تاريخي از جمله مژگان الماسيان و اشکان امينيان ،کوروش شبگرد و مهرداد اسکويي در طي اين نمايشگاه در اصفهان حضور خواهند داشت.
در اعلام برگزاري اين نمايشگاه آمده است"اغلب براي بسياري از ما پيش آمده است که درطول عمرمان يک بار هم که شده، با فرستادن کارت پستالي، دوستي، آشنايي و عزيزي را در لذت سفر با خود شريک کرده باشيم، سلامي رسانده، جشني را تبريک گفته و يا تنها خواسته باشيم او را در بخشي از زيبايي هاي زندگي ، هرچند به گونه اي لحظه اي و کوتاه سهيم کرده باشيم. اما شايد کمتر اين انديشه به ذهنمان خطور کرده باشد که اين لحظه هاي زيبا و خاطرات بسيار کوتاه تا چه اندازه ديرپا و جاودان هستند و هرچه قدر هم که غبار فراموشي و گذر زمان چهره ي آن ها را فرو پوشيده باشد، باز هم به سادگي در ذهن ما قابل بازيابي هستند و مي توانند خاطرات پيشين را تمام و کمال پيش روي ما نهند. شايد کمتر به اين فکر افتاده باشيم که اين کارت هاي پستي محبوس شده در آلبوم هاي شخصي چگونه بخشي از گذشته ي ما را بي کم و کاست و بدون هرگونه شايبه ي فراموشي و تحريف در خود حفظ کرده اند. گذشته اي که شايد به تمامي، به ما تعلق نداشته باشد، اما خاطره اي از آن ما را هم در زمره صاحبان پرشمار آن قرار مي دهد. باري ما هنگامي که خواسته ايم در گذشته اي دور يا نزديک پيامي محبت آميز را بر پشت کارت پستالي براي عزيزي از جايي دور ارسال کنيم، ناخودآگاه بخشي از باورها، مشترکات و ذهنيات همگاني و چشم اندازهاي عصر خويش را در تصويري کوچک به گونه اي شگفت انگيز فشرده کرده ايم. تنها با يک فاصله گيري زماني و تاريخي مي توانيم بار سنگيني را که اين کارت هاي کوچک و نحيف در طول زمان بر دوش کشيده اند تشخيص دهيم. اين کارت ها توشه هايي از ابديت هستند; ابديت يک لحظه، يک احساس و يک خاطره که در يک آن توسط دوربين يک عکاس براي هميشه در قاب عکس محبوس شده است.
اولين کارت پستال تصويري که تا کنون شناخته شده کارتي ست که با دست طراحي و نقاشي شده و سال 1840 در لندن براي نويسنده اي به نام Hook Theobore با تمبر يک پني ارسال گرديد که آغازي شد براي ارسال انواع متفاوتي از کارت پستال ها در شکل ها و اندازه هاي مختلف در سراسر دنيا که تا به امروز ادامه دارد . کارت پستال ها براي ما جايي ميان خاطره و تاريخ باز کرده اند. جايي که خاطره و تاريخ را ياراي گام نهادن به آن نيست. خاطره از آن رو که تنها بخشي از شخصي ترين واقعيت مربوط به گذشته را به دست مي دهد و تاريخ از آن رو که پرمدعاتر و حجيم تر از آن است که بتواند چنين جايي را در شاه نشين چشم زمان اشغال کند. آنچه ما اکنون در پي آنيم تلاشي است براي فراخواندن بخشي از تاريخ که نه در حافظه ي شخصي ما مي گنجيده است و نه تاريخ نگاري کلاسيک و سنتي دغدغه حفظ آن را داشته است. جزئيات و غناي سرشار عکس ها که يک واقعيت را با تمامي ملحقات ريز و درشتش بدون هر گونه دستکاري و تحريف پيش چشم ما مي گذرد امتياز اين اسناد مصور تاريخي است که هر از چند گاهي با توضيحي کوتاه از سوي فرستندگان کارت ها نيز همراه شده است. کوشيده ايم تا با قرار دادن هر يک از اين مناظر فرهنگي، اجتماعي و طبيعي در يک بستر وسيع تر تاريخي روزنه هايي را که هرکدام از اين عکس ها به روي ما باز مي کنند تبديل به افق هايي گسترده تر کنيم، تا طبيعت، فرهنگ، مردم، سياست و هنر براي نخستين بار به ملاقات هم بيايند. آنچه در اين نمايشگاه در مقابل ديدگان کنجکاوه شما قرار مي گيرد شمه اي از تلاش ما براي بازخواني تاريخ فرهنگي و اجتماعي اين سرزمين کهن است.
کارگروه کارت پستال هاي تاريخي با مديريت مهرداد اسکويي در تابستان 1389 به منظور گردآوري کارت پستال هاي تاريخي و پژوهش پيرامون آن تشکيل گرديد و از آن هنگام تا کنون با برگزاري جلسات هفتگي منظم به بررسي کارت پستال ها و ارائه مطالبي پيرامون دلالت هاي تاريخي ، فرهنگي و اجتماعي آن، با تکيه بر منابع تاريخي و علمي پرداخته است. افراد کارگروه پژوهشي عبارتند از : رزيتا انواري(کارشناس ارشد مردم شناسي)، زينب عليزاده (کارشناس ارشد باستان شناسي) ، مژگان الماسيان ( مدير اجرايي ومترجم متون تحقيقاتي )، معصومه الماسي ماشک ( مردم شناس و دبير جلسات تحقيق)، مهدخت ابولفتحي (کارشناس ارشد سند شناسي) و آقايان دکتر شهرام امينيان ( پزشک وپژوهشگر تاريخ و ويراستار علمي مجموعه)، اشکان امينيان ( کارشناس ارشد تاريخ و نسب شناس)، دکتر بابک روح الاميني ( پژوهشگر تاريخ ايران پس از اسلام و ويراستار علمي مجموعه) ، دکتر علي کاليراد ( پژوهشگر تاريخ اسلام)، محمد غفوري (کارشناس ارشد تاريخ ايران و ويراستار ادبي مجموعه)، کوروش شبگرد (گرافيست ، عکاس و مدير هنري کارگروه)، ويليام يانگ ( مدير بخش بين الملل )، رضا ميرجعفري ( امور نمايشگاه ها ) و مهرداد اسکويي (مستندساز ، عکاس ، پژوهشگر ومدير کارگروه)." همچنين اعلام شده است: "پر بديهي است که بدون همياري بسياري از همراهان پژوهشگرمان در خارج از ايران که صميمانه دست ياريشان را به سوي ما دراز کرده اند پيش برد اين طرح غير ممکن بود. از مريم جليلي فر( هلند ) و مازيار کريمي ( فرانسه ) بسيار سپاسگزاريم."
مجموعه به نمايش درآمده منتخبي از 30 کارت پستال دوره قاجار است که به همت محققين کارگروه کارت پستال هاي تاريخي به دقت بررسي ، شناسايي و خوانش شده است. اسکويي در همايش انسان شناسي هنر دو کارگاه آموزشي با عنوان "عکاسي چهره در محيط باز" و "شيوه هاي مستند سازي با نگاه به مستندهاي انسان شناسي" برپا مي کند و همچنين فيلم هاي مستند اين مستندساز با عنوان هاي "روژگيران"، "بيوه مرد" و آخرين فيلم اين فيلم ساز با عنوان "آخرين روزهاي زمستان" در اين سمينار علمي پژوهشي به نمايش در مي آيد. مهرداد اسکويي دومين نمايشگاه کارت پستال هاي تاريخي خود را روز 10 اسفند 1389 در موزه عکسخانه شهر به نمايش گذاشت که اولين نمايشگاه از اين مجموعه در سفارت هلند برگزار شد. همچنين چهارمين نمايشگاه کارگروه کارت پستال هاي تاريخي در موزه عکسخانه شهر روز 28 ارديبهشت برابر با روز جهاني موزه با عنوان "زندگي روزمره مردم ايران به روايت کارت پستال هاي تاريخي" برگزار مي شود.


 از انتشار «شاهنامه شاه طهماسب» تا حضور دوسالانه ي ونيز;
 شالويي برنامه هاي سال 90 مرکز هنرهاي تجسمي را تشريح کرد  

مدير مرکز هنرهاي تجسمي با تشريح برنامه هاي اين مجموعه در سال 90 ، از انتشار شاهنامه ي شاه طهماسب، نمايش عکس هاي موزه، حضور در بينال ونيز و ... خبر داد.
به گزارش ايسنا، در نشستي  موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده بود ،مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي سپس به تشريح برنامه هاي اين مجموعه در سال 90 پرداخت.
او اعلام کرد: امسال شاهد برگزاري دو سالانه هاي متعددي در حوزه تجسمي هستيم که از ميان آنها دو سالانه هاي مجسمه سازي و نگارگري قطعي شده و فراخوان آن تا پايان هفته جاري منتشر خواهد شد. شوراي سياستگذاري، دبيران و همکاران هر دوسالانه نيز مشخص شده اند. او همچنين به برگزاري پنجاه و چهارمين دوره دوسالانه بين المللي ونيز اشاره کرد و افزود:فراخوان بينال ونيز با موضوع «نور و روشنايي» منتشر شده بود که ما متن کامل آن را در سايت ارائه کرديم تا هنرمندان جوان و پيشکسوت در کل کشور اين موقعيت را براي ثبت نام و ارائه اثر داشته باشند. بر اين اساس تعداد قابل توجهي هنرمند براي حضور اعلام آمادگي کردند و شورايي متشکل از اساتيد معتبر هنرهاي تجسمي به بررسي و ارزيابي آثار آنها پرداخت. مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي همچنين به نمايشگاه آتي موزه  هنرهاي معاصر تهران از آثار گنجينه اشاره کرد و گفت: اين بار شاهد مجموعه اي از نقاشي  خط ها و آثار خوشنويسي خواهيم بود که بعد از مجموعه «نوروز و طبيعت» به نمايش درمي آيد. دبير اين نمايشگاه انتخاب شده و آثار نيز از کارهاي گنجينه در حال انتخاب است. شالويي به يکي ديگر از نمايشگاه هاي مهم موزه در سال 90 پرداخت و گفت: در کنار آثار خارجي گنجينه عکس هاي بسياري در اختيار داريم که تا کنون فرصتي براي نمايش آنها پيدا نشده بود لذا در اين فرصت شش ماهه از نيمسال اول 90 عکس هاي خارجي گنجينه را که همگي آنها سياه و سفيد و از ارزش هنري بالايي برخوردارند به نمايش مي گذاريم. به گزارش ايسنا، «برگزاري نمايشگاه مکتب هنري اصفهان در گالري روتردام هلند » از ديگر برنامه هايي بود که شالويي به آن اشاره کرد و يادآور شد: اين نمايشگاه که پيش از اين در ونيز برپا شده بود با آثاري جديد و شکلي متفاوت، به پيشنهاد اداره کل ارشاد استان اصفهان از 20 ارديبهشت ماه برگزار مي شود و اميدواريم بعد از نمايشگاه بين المللي آن، فرصت ارائه داخلي اين آثار را نيز پيدا کنيم. سرپرست موزه هنرهاي معاصر با مرور فعاليت هاي اين مجموعه در حوزه انتشارات گفت: کتاب شاهکارهاي نگارگري براي دومين بار در شکلي متفاوت تجديد چاپ شد. در اين مجموعه 30 تصوير جديد از شاهنامه شاه طهماسب منتشر شده و کدر بودن تصاوير در کتاب قبلي نيز اصلاح شده و نگاره ها با توضيحات جديد پيش روي مخاطبان قرار گرفته است. مدير کل مرکز هنرهاي تجسمي انتشار «شاهنامه شاه طهماسب- » به عنوان يکي از معجزات هنري تاريخ - را از ديگر برنامه هاي مرکز هنرهاي تجسمي معرفي کرد و گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران افتخار دارد که 118 برگ از شاهنامه شاه طهماسب را در اختيار دارد. البته تعدادي از اوراق اين شاهنامه در موزه متروپوليتن نگهداري مي شود که اميدواريم موفق به دريافت آنها نيز شويم.اما نکته مهم در اين است که طي توافق نامه اي با فرهنگستان هنر، قرار است اين شاهنامه به عنوان اثري مشترک در 5 هزار نسخه و در شکلي نفيس تا پايان شهريور ماه منتشر شود. شالويي انتشار کتاب «سهراب» را از ديگر برنامه هاي انتشارات موزه دانست و يادآور شد: تا هفته آينده کتاب نمايشگاه آثار سهراب که در برگيرنده تعداد قابل توجهي از آثار اين هنرمند است منتشر مي شود و اميدواريم در غرفه موزه  هنرهاي معاصر تهران در نمايشگاه کتاب عرضه گردد. سرپرست موزه هنرهاي معاصر اضافه کرد: تشکيل شوراي برنامه ريزي و فعاليت هاي سينماتک از جمله کارهايي بود که امسال انجام داديم و شاهد فعاليت گسترده آن خواهيم بود. به طوري که بسياري از هنرمندان طراز اول سينمايي در اين شورا حضور دارند و نمايندگاني نيز از مجموعه هاي تحت پوشش سينمايي در اين شورا فعاليت مي کنند. به گفته او، اين شورا انتخاب فيلم ها را براي پخش در سينماتک زير نظر دارد و برنامه هاي فصلي تدوين خواهد کرد که از جمله آن نمايش آثار خارجي محسوب مي شود و توجه به رويکرد تجسمي از ديگر برنامه هاي اين شورا است. البته تجليل و بزرگداشت سينماگران و مرور آثار آنها به پيشنهاد کارگردانان و اعضاي شورا نيز از ديگر فعاليت هاي اين مجموعه محسوب مي شود.


 کارتون 
 ايران کارتون / آگوس- اندونزي


 اخبار کارتونيست 

نمايش منتخب نقاشي هاي دهه 20
"علي اصغر پتگر"

منتخب آثار دهه بيست زنده ياد "علي اصغر پتگر" از 16 ارديبهشت در گالري فصيحي هرندي به نمايش درمي آيد. به گزارش ايسنا، در اين مجموعه حدود 30 تابلوي منتخب از نقاشي هايي که زنده ياد پتگر در دهه 20 (شروع کار حرفه اي) کشيده ، بر ديوارهاي گالري فصيحي هرندي نقش مي بندد.
در بخشي از يادداشت هاي "نامي پتگر-هنرمند نقاش درگذشته" درباره اين تابلوها و سير تاريخي آن آمده است:"علي اصغر پتگر از نقاشاني بود که از چهره خودش تابلوهاي متعددي ساخته، با حالتي برخوردار از نوعي خود شيفتگي آشکار، ولي معصومانه. معصومانه از اين جهت که ماسک نزده. اگر خود را باور دارد و مي ستايد، آن را پنهان نمي کند. ژست متين و در عين حال مغرورانه آنها،با اعتماد به توانايي فني و هنري خود، همراه است.
پيراهن و پاپيون بعضي از چهره ها را، هرگز نخريده و نپوشيده بود. انگار آنها را فقط براي ساختن تابلو مناسب مي ديد." اين هنرمند نقاش دربخشي ديگر از يادداشت هايش، درباره تابلوهايي که به پرتره افراد خانواده، شاگردان، کارگرها و گاه شخصيت هاي شناخته شده تعلق دارد ،مي گويد:" تابلوهايي نظير اديب پيشاوري، طالبوف، مصدق، باغبان و از اين دست ساخته، از مهمترين چهره پردازي هاي نقاشي معاصر ايران محسوب مي شوند.
در تمام چهره هايي که ياد شد، شبيه سازي و تجسم حالات روحي مدل در وجنات چهره و پس زمينه تابلو، قوي ترين جنبه کار محسوب مي شود. دستها گاه نيمه تمام مانده اند و گاه کمپوزيسيون قوي و مناسبي ندارند. آنچه در اين آثار شگفت انگيز است، پس زمينه هاست، که از درک تجريدي نقاش حکايت مي کند. او که همواره مخالف آبستره (انتزاع) بود، چنان زواياي انتزاعي خيره کننده اي ارائه داده است،  که مشاهده اين احساس ادراک در رنگ و بي شکلي هاي هارمونيک، با نظريات شفاهي او درباره هنر مدرن، تضاد ايجاد مي کند." پتگر همچنين درباره بخش هاي تخيلي ،مکان هاي تاريخي ، مدل کردن افراد معمولي و کارگران،تابلوهاي اعتراضي و ...در کار پتگر توضيحاتي ارائه کرده و درباره مخالفت ها او با هنر مدرن مي گويد:" در سال هايي که هنر مدرن وارد ايران شد، مخالفت هاي او با اين موج مدرن شروع شد.
او اساسا رسالتي متفاوت از آنچه غرب آن روز براي هنر فرض مي کرد، قائل بود و انگار در اين دوره، لشکر مدرنيته هم به او تازانده بود. سهولت در اجراي بعضي از آثار مدرنيست ها، شلختگي در رنگ زدن و طراحي، همه از نظر او مردود بود. به زعم او نداشتن صناعت در ترسيم و شبيه سازي، ايراد و ضعف بزرگ اين قوم نوخاسته بود.
در اين برهه که گاه با نمايشگاه ها و بينال هاي بين المللي مهم مصادف مي شد، او بيانيه خود را از طريق ترسيم چند تابلو، در دفاع از تعريفي که خود براي نقاشي قائل بود ، ارائه داد و به اين ترتيب از ابزار و شيوه بياني مدرنيست ها استفاده کرد، ولي حرف هاي خودش را زد."
گالري فصيحي هرندي در خيابان دروس،خيابان وارسته ،کوچه مشايخي، شماره 11 ميزبان علاقه مندان خواهد بود.
 
رونمايي از پوستر دوازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسکي

پوستر فراخوان دوازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسکي دانشجويان در محل دبيرخانه دائمي جشنواره  رونمايي شد. به گزارش ايسنا،روابط عمومي دوازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسکي دانشجويان اعلام کرد:پوستر فراخوان دوره دوازدهم جشنواره در دبيرخانه دائمي جشنواره و با زينب لک حضور دبير و ستاد اجرايي جشنواره رونمايي شد. در فراخوان ارسال آثار جزئيات و شرايط شرکت در 9 بخش رقابتي صحنه (بزرگسال - کودک و نوجوان)،خياباني، بين الملل ، نمايشنامه نويسي، پژوهش، پوستر و عکس جشنواره، ماکت صحنه، ماسک و عروسک و نيز سه بخش غير رقابتي مدرسان دانشگاه ، نگاه ويژه جشنواره و جنبي ذکر شده است. همچنين دبيرخانه جشنواره براي بزرگداشت هفته تئاتر نيز سمينار "نشانه شناسي در تئاترعروسکي" با حضور دکتر فرزان سجودي ، زهرا صبري و دکتر علي عباسي و ورکشاپ "ساخت عروسکهاي تلويزيوني" با متريال جديد توسط بنفشه بديعي برگزار خواهد کرد.
اجراي دو نمايش "اگر درخت و پرنده ام هنوز آنجا باشند" و "حسن کچل" از ديگر برنامه هاي اين دبيرخانه در هفته تئاتر خواهد بود.
 
 نمايش "بچه مورچه محصل"
در جشنواره فيلم شهر

 فيلم انيميشني "اينجوري بهتره" به نويسندگي و کارگرداني "شيوا ممتحن" در بخش مسابقه چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر نمايش داده مي شود. به گزارش  فارس به نقل از روابط عمومي چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر، انيميشن "اينجوري بهتره"، داستان بچه مورچه اي است که به سن مدرسه رسيده و طي اتفاقي متوجه مي شود که تميزي و انضباط بهتر از بي نظمي است. آرش ممتحن علاوه بر ساخت موسيقي، صداگذاري و ميکس اين اثر را برعهده داشته است.
43 فيلم انيميشني در بخش مسابقه جشنواره فيلم شهر به رقابت مي پردازند.
"شهريار بحراني"، "حميد جبلي"، "احمد عرباني"، "بهرام عظيمي" و "محمد حسين نيرومند" هيئت داوران بخش مسابقه انيميشن اين رويداد هنري را تشکيل مي دهند. چهارمين جشنواره بين المللي فيلم شهر با رويکرد "شهر انساني براي انسان شهري" از 24 تا 29 ارديبهشت ماه سال جاري در تهران و گيلان برگزار مي شود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون