جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2200- تاریخ : 1390/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران-(شنبه)


گفتمان


پخش انيميشن هاي تکراري در گروه کودک شبکه تهران کاهش مي يابد


کارتون
ايران کارتون / امير تقي- عراق

اخبار کارتونيست


 گفتمان 


گفت وگو با جاني دپ
 صداپيشه انيميشن "رانگو" و محبوب ترين چهره سينما  در نگاه کودکان و نوجوانان

جام جم آنلاين/قسمت اول
"رانگو" انيميشن جديد دنياي سينما را گور وربينسکي کارگرداني کرده و جاني  دپ به جاي شخصيت اصلي آن صحبت کرده است. او در اين فيلم صداي خود را به يک سوسمار کوچک به نام رانگو قرض داده است. رانگو که دوست دارد تبديل به يک قهرمان شود، ناگهان سر از يک شهر عجيب و غريب به نام درت در مي آورد، کلانتر آن مي شود و به نبرد با موجودات منفي قصه مي رود. با جاني دپ که هفته پيش محبوب ترين بازيگر سينما از نگاه کودکان و نوجوانان جهان شد، درباره اين انيميشن گفت وگو کرده ايم.
اين اولين همکاري شما با گور وربينسکي نيست. در همکاري مشترک با او چه چيزي بيشتر از هر چيز ديگر، توجه شما را به خود جلب مي کند؟
من و گور هنگام همکاري با يکديگر بسيار راحت هستيم. وقتي 2 نفر بتوانند راحت با يکديگر کار کنند، بسياري از مشکلات سر صحنه فيلمبرداري حل مي شود و آدم با سختي و اضطراب کمتري روبه رو خواهد شد. سعي مي کنم هرچه را که مي گويد بفهمم و در راه اجراي درست آن تلاش کنم. وقتي قرار مي شود در يک کار جديد با يکديگر همکاري کنيم به خودمان مي گوييم بيا برويم و اين کار را انجام دهيم. ديگر به جنبه هاي مختلف آن فکر نمي کنيم. از همکاري با او در قسمت فيلم دزدان دريايي کارائيب خاطرات خوبي دارم و تجربيات ويژه اي کسب کردم. احساس مي کنم ما هنوز مي توانيم در پروژه هاي مختلف ديگري هم با يکديگر کار کنيم و هيچ حد و مرز و محدوديتي در اين رابطه وجود ندارد. گور از جمله فيلمسازاني است که شرايطي را فراهم مي کند که تو در مقام بازيگر مي تواني انواع و اقسام چيزها را تجربه کني و کوشش داشته باشي تا متفاوت باشي.
کار کردن با او متفاوت از کار کردن با بقيه فيلمسازان است؟
هر فيلمسازي روش ها و شيوه هاي خاص کاري خودش را دارد. او هم مثل خيلي هاي ديگر ضمن اين که انعطاف پذير است، بعضي وقت ها بشدت خشک مي شود. با اين حال، احساسم اين است که در همکاري با او توانسته ام به نقطه اي برسم که تا قبل از اين هيچ وقت نرسيده بودم و کمتر کسي هم توانسته به آن برسد. او از هر حرکت و اقدام تازه اي استقبال مي کند و سر صحنه فيلمبرداري فضايي را خلق مي کند که به تو اجازه مي دهد تا آنجا که لازم است پيش بروي و کاراکترت را گسترش بدهي. اين مساله يکي از آن جنبه هاي بانمک و لذت بخش کار با اوست.
شما بازيگري هستيد که همه احساس خود را در جلوي دوربين با چهره تان نشان مي دهيد. به همين دليل، همکاري با يک انيميشن حکم يک کار ويژه را دارد. آيا "رانگو" با بقيه انيميشن هايي که کار کرده ايد تفاوت دارد؟
بازيگري در يک فيلم انيميشن کاملا متفاوت از فيلم هاي زنده است. براي قرض دادن صداي خود به يک کاراکتر کارتوني بايد يک حس ويژه و مخصوص داشته باشي و اين حس را پيدا کني. همه چيز در اينجا در صداي شما خلاصه مي شود. در اتاق ضبط صدا شما هستيد و يک ميکروفن در جلوي لب  هاي شما بايد به تصوير فيلم که از روبه رو پخش مي شود نگاه کني و غرق در آن دنياي انيميشني بشوي. اگر خودت را به آن نسپاري نمي تواني کار را به جلو ببري. ما هنگام ضبط ديالوگ ها پروسه ويژه اي را طي کرديم. نکته مهم اين بود که گور فضايي براي کار خلق کرده بود که کاملا واقعي به نظر مي رسيد. دنياي انيميشن يک دنياي عجيب و غريب است و تو بايد اين دنيا را باور کني.
برخلاف اغلب انيميشن هاي موفق چند سال اخير، "رانگو" سه بعدي نيست. آيا مخالف انيميشن سه بعدي هستيد؟ اگر انيميشن هاي سه بعدي فراگير شوند چه احساسي خواهيد داشت؟
من از طرفداران فيلم هاي سه بعدي بويژه در قالب انيميشن هستم. خيلي دلم مي خواست "رانگو" هم به همين صورت ساخته شود، ولي دليل اصلي امر را نمي دانم که چرا اين فيلم به صورت دوبعدي توليد شد.
استقبال تماشاگران از فيلم خوب بود. آيا قسمت دومي هم در کار خواهد بود؟
به احتمال خيلي زياد بله. البته تهيه  کنندگان فيلم هنوز به صورت رسمي چيزي در اين باره نگفته اند. آنها هيچ صحبتي با من يا گور وربينسکي نکرده اند. ولي به صورت معمول وقتي فيلمي با اقبال عمومي روبه رو مي شود، راه براي توليد قسمت هاي بعدي و دنباله هاي آن فراهم مي شود.
وقتي فيلمنامه "رانگو" را خوانديد، چه چيزي بيشتر از هر چيز ديگر شما را جذب آن کرد؟
دپ: بازيگري در يک انيميشن کاملا متفاوت از فيلم هاي زنده است. براي قرض دادن صداي خود به يک شخصيت کارتوني بايد يک حس ويژه و مخصوص داشت و توانايي آن را داشت که همه چيز را در صدا خلاصه کرد
حال و هواي وسترن و روحيه اي که کاراکتر اصلي داشت. احساس مي کردم اگر قرار است يک انيميشن جديد ساخته شود بايد حال و هوايي متفاوت از ديگر انيميشن هاي موفق سال هاي اخير داشته باشد. "رانگو" شما را به فضاي غرب قديم و تعدادي از فيلم هاي کلاسيک تاريخ سينما مي برد. هميشه دوست داشتم در يک فيلم وسترن بازي داشته باشم. يک وسترن انيميشني هم براي خودش غنيمتي است!
در مورد کاراکتر کلانتر فيلم که به جاي او صحبت مي کنيد، پيشنهاداتي هم به گور وربينسکي داديد؟
نيازي به اين کار نبود. شخصيت پردازي او به قدري کامل و غني بود که ديگر ضرورتي براي اضافه کردن چيزي به آن وجود نداشت. به جاي اين کار، تمام تلاشم اين بود که شخصيت کلانتر فيلم را به بهترين شکل ممکن با صدايم خلق کنم. اين وجه کار اهميت بيشتري داشت.
ادامه دارد ...


 پخش انيميشن هاي تکراري در گروه کودک شبکه تهران کاهش مي يابد  

مدير گروه کودک و نوجوان شبکه تهران درباره رويکردهاي جديد اين گروه در سال جديد گفت: امسال قصد داريم برنامه "تماشاخانه" را تقويت کنيم و انيميشن ها و فيلم هاي تکراري را کاهش دهيم.
علي زارعان، مدير گروه کودک و نوجوان شبکه تهران درباره رويکرد جديد برنامه هاي اين گروه در سال جديد به  مهر گفت: "رنگين کمان" محبوبيت زيادي ميان بچه ها است و ما سعي کرديم با پيدايش محصولات جديد اين برنامه را تکميل کنيم. در واقع چند رسانه اي بودن فرصتي ايجاد مي کند که برنامه ها بتوانند در دل مخاطب جا باز کند و تاثير لازم را بگذارد.
وي در ادامه افزود: چاپ کتاب هاي پنگول و عرضه آن در نمايشگاه کتاب يکي از اقدامات گروه کودک شبکه تهران است. همچنين در اسفندماه سال 89 هم تمبر پنگول را منتشر کرديم که با استقبال مخاطبان هم رو به رو شد.
مدير گروه کودک و نوجوان شبکه تهران با اشاره به اينکه سايت "رنگين کمان" افتتاح مي شود؟ توضيح داد: اين سايت مکمل کننده اين برنامه مي شود و مي تواند اطلاع رساني خوبي هم داشته باشد. فکر مي کنم تا اوائل تابستان اين اتفاق بيفتد. در دنيا هم براي برنامه هاي موفق سايت راه اندازي مي شود.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا فکر مي کنيد بچه ها از راه اندازي سايت استقبال مي کنند، چرا که اين تجربه در کشورهاي ديگر جواب داده است؟ گفت: به هر حال هر تجربه اي را بايد از يک جا شروع کرد و نبايد از اتفاقات جديد واهمه داشت. ما سعي مي کنيم سايت "رنگين کمان" ضمن سرگرم کردن بچه ها برايشان آموزش دهنده هم باشد.
زارعان درباره برنامه "تماشاخانه" افزود: اين برنامه پنج سال است که روي آنتن شبکه تهران است. در واقع تنها باکسي است که در تمام اين سال ها به عنوان يک باکس ثابت براي بچه ها برنامه پخش کرده است. قصد داريم برنامه "تماشاخانه" را در سال جديد تقويت کنيم و پخش انيميشن ها و فيلم هاي تکراري کاهش مي يابد.
مدير گروه کودک و نوجوان شبکه تهران درباره اينکه ولي سال 89 تعداد کارتون هاي تکراري که از برنامه "تماشاخانه" پخش شد، زياد بود؟ توضيح داد: بله، اين انتقاد را قبول دارم و امسال قصد داريم اين مشکل را برطرف کنيم و کارتون هاي جديد بيشتر پخش مي شود. البته بايد قبول کنيد شبکه دو به عنوان شبکه کودک ماموريت دارد آثار جديد را پخش کند.
وي اشاره کرد: بنابراين پخش آثار جديد در شبکه دو اولويت دارد، اما ما هم تلاش مي کنيم امسال انيميشن  و فيلم هاي جديدي پخش کنيم. البته بايد ما هم صبوري داشته باشيم تا بتوانيم اين مسئله را حل کنيم. البته همه يک ماموريت داريم و سعي مي کنيم رضايت مخاطبان را کسب کنيم.
زارعان ادامه داد: از هفته آينده هم پخش برنامه "براي تو" شروع مي شود. اين برنامه جايگزين "نردبام" خواهد شد. اين برنامه فضاي شادي براي نوجوانان خواهد داشت و آخرين تحولات روز را در قالبي متفاوت براي بچه ها اطلاع رساني مي کنيم.
مدير گروه کودک و نوجوان شبکه تهران درباره تغييرات برنامه "بچه هاي ديروز" گفت: مسلما در آينده آيتم هاي جديد اضافه مي شود تا جذابيت اش را براي مخاطبان حفظ کند. البته پيامک هاي زيادي از سوي بينندگان به اين برنامه ارسال مي شود و نشان مي دهد برنامه براي مخاطبان جذابيت لازم دارد و آنها با ارسال پيامک رضايت شان را نشان مي هد.
وي درباره راه اندازي باشگاه "بچه هاي ديروز" که پارسال وعده آن داده شد، گفت: به زودي اين اتفاق مي افتد. البته در حال حاضر اطلاعات بيشتر را به زماني ديگر موکول مي کنم.


 کارتون 
 ايران کارتون / امير تقي- عراق


 اخبار کارتونيست 


هنرمندان ايراني با 43 اثر در نمايشگاه کريستي
نمايشگاه سه روزه کريستي با معرفي 120  اثر حاضر در دهمين دوره اين حراج ، در هتل جميرا امارات آغاز به کار مي کند.
به گزارش ايسنا،اين نمايشگاه يکشنبه و دوشنبه 28  و 29  فروردين ساعت 2  بعداز ظهر تا 10 شب و سه شنبه 30  فروردين 10  صبح تا 30:13  بعداز ظهر داير خواهد بود تا علاقمندان به خريد آثار هنري همه آثار را از نزديک تماشا کنند و سپس ساعت 7  عصر سه شنبه ،دهمين حراج کريستي در سالن گودفين همين هتل برپا مي شود.
در ميان 120  اثر حاضر در اين حراجي معتبر ، هنرمندان ايران باارايه43  اثر بيشترين ميزان حضور را دارند.
اين در حالي است که هنرمندان سوريه با ارايه 17  اثر دررتبه دوم قرار دارند علاوه بر اين هنرمنداني از کشورهاي ترکيه ، مصر ، لبنان ، فلسطين، عربستان صعودي ، اردن ،الجزاير و... در اين بازار هنري به رقابت خواهند پرداخت.
در ميان هنرمندان ايراني حاضر در اين حراجي مثل هميشه نخبگان و پيشکسوتان ايراني نظير پرويز تناولي ، سيد محمد احصايي ، عباس کيارستمي ، آيدين آغداشلو، نصر الله افجه اي ، فرهاد مشيري ، حسين زنده رودي... حضور دارند.
اما دو چهره رکوردساز حراج هاي اخير کريستي از غايبين شاخص دهمين دوره به حساب مي آيند:"سهراب سپهري" و "افشين پيرهاشمي" مجموعه داران آثار "سهراب سپهري" که همواره آثارش در حراج هاي بين المللي به ارقامي بالا به فروش مي رسد، ترجيح دادند هيچ اثري از او به اين دوره نفرستند و جالب اينجاست که از "افشين پيرهاشمي " نقاش 36  ساله ايراني که در دوره گذشته کريستي با رکورد 518  هزار دلار و کسب رتبه 104  در ميان 500  هنرمند پر فروش دنيا نگاهها را به خود خيره کرد نيزاثري در اين حراج به معرض فروش گذاشته نمي شود نکته جالب تر عدم حضور اثري از " دکتر محمود سعيد فارسي " هنرمند فقيد مصري است که در نهمين دوره حراج کريستي رکورد 2 5/ ميليون دلاري بر جاي گذاشت.
شايان ذکر است بر اساس اعلام سايت کريستي، رکورد گران ترين اثر اين دوره از حراج کريستي به تابلو نقاشي
"ماهيگير" هنرمند فقيد مصري عبدالهادي ال غازر اختصاص دارد که قيمت پايه آن (250  تا 350  هزار دلار) برآورد شده است. اين در حالي است که رکوردهاي دوم تا پنجم اين نمايشگاه به آثار هنرمندان ايراني اين حراج اختصاص دارد.
حسين زنده رودي با نقاشي خط "چهلستون" با قيمت پايه (200  تا 300  هزار دلار) و فرهاد مشيري با اثري از مجموعه "روياي شيرين" با همين قيمت دومين رکورد اين نمايشگاه را به خود اختصاص داده اند.
رکورد سوم قيمت آثار اين نمايشگاه نيز به محمد احصايي با نقاشي خط دو لته اي "عشق" اختصاص دارد که قيمت پايه آن (180  تا 240  هزار دلار) است.
رکورد چهارم و پنجم اين نمايشگاه به آثار پرويز تناولي و نصرالله افجه اي اختصاص دارد. حسين زنده رودي در اين حراج با اثر ديگري به عنوان "خون" و قيمت پايه (40  تا 60  هزار دلار) حضور دارد اما فرهاد مشيري در اين دوره حراج کريستي بيشترين اثر را در ميان هنرمندان حاضر در اين دوره از حراج دارد.
در اين دوره 4  اثر ارائه به غير از اثر مجموعه "روياي شيرين"، نقاشي خط " 8N619VT  " را با قيمت پايه (180  تا 240  هزار دلار)، "کوزه قرمز" با قيمت (80  تا 120  هزار دلار) و اثر "کوزه" با قيمت ( 60  تا 80  هزار دلار) از فرهاد مشيري در اين حراج عرضه خواهد شد.
از محمد احصايي نيز علاوه بر اثر "عشق" نقاشي خط سه لته اي از مجموعه "الله" اين هنرمند با قيمت پايه (120  تا 180  هزار دلار) چکش خواهد خورد.
از پرويز تناولي نيز سه اثر در اين حراج آوريل کريستي چکش مي خورد. مجسمه "ديوار و پرنده ها" با قيمت پايه (120  تا 180  هزار دلار)، مجسمه اي از مجموعه "هيچ" با قيمت (50  تا 70  هزار دلار) و مجسمه "پس از پرنده" با قيمت پايه ( 18  تا 25  هزار دلار) آثار از تناولي هستند که در اين حراج عرضه مي شود.
نصرالله افجه اي نيز با دو اثر نقاشي خط "موج" و "گوي" با قيمت هاي پايه (100  تا 150  هزار دلار) و (100  تا 120  هزار دلار) در اين دوره از حراج حضور دارد.
اما از هنرمندان صاحب نام اين دوره از حراج کريستي نيز مي توان به آثار هنرمنداني همچون آيدين آغداشلو، عباس کيارستمي و بهمن جلالي اشاره کرد. اثري از مجموعه "خاطرات انهدام" آغداشلو در اين دوره حراج کريستي با قيمت پايه (50  تا 70  هزار دلار) چکش خواهد خورد.
همچنين عکسي از عباس کيارستمي با عنوان "سفيد برفي" نيز با قيمت (50  تا 70  هزار دلار) عرضه مي شود. دو عکس از بهمن جلالي از مجموعه "زنان قاجار" و " پهلوانان" اين هنرمند نيز با قيمت پايه ( 8  تا 12  هزار دلار) در معرض حراج قرار خواهد گرفت.
آثار رضا مافي با دو اثر " منظومه از حافظ" و "جهان در 1972 " با قيمت پايه (70  تا 90  هزار دلار) و (60  تا 80  هزار دلار)، کوروش شيشه گران با اثر "بدون عنوان" با قيمت (40  تا 60  هزار دلار)، سالار احمديان با اثر "بدون عنوان" و قيمت پايه ( 15  تا 20  هزار دلار)، رضا درخشاني با اثري از مجموعه "آينه تاريخ" با قيمت (60  تا 80  هزار دلار)، شيرين نشاط با اثري از مجموعه "زنان بدون حضور مردان" با قيمت پايه (60  تا 80  هزار دلار)، مسعود عربشاهي با اثر "بدون عنوان" و قيمت پايه (40  تا 60  هزار دلار)، سيراک ملکونيان با اثر "بدون عنوان (12  تا 18  هزار دلار)، رامين حائري زاده با اثر "سرباز بوفالو" با قيمت ( 18  تا 22  هزار دلار، افسون با اثر بدون عنوان" با قيمت پايه (15  تا 20  هزار دلار)، صادق تير افکن با اثر " جمعيت کثير" با قيمت (10  تا 15  هزار دلار)، عليرضا فاني با اثر "توهم در تهران" با قيمت پايه (8  تا 12  هزار دلار)، گلناز فتحي با اثر "بدون عنوان" و قيمت (150  تا 20  هزار دلار)، سارا رهبر با اثر "پرچم شماره 15 " به قيمت ( 20  تا 25  هزار دلار)، بابک روشني نژاد با اثر "نه، تاريخ توسط برنده ها نوشته نشده است" با قيمت ( 12  تا 16  هزار دلار از ديگر هنرمندان ايراني ارائه شده در اين حراج است.
آثار عادل يونسي با اثر "بدون عنوان" و قيمت (5  تا 7  هزار دلار)، بيتا وکيلي با اثر "بدون عنوان" و قيمت پايه (12  تا 16  هزار دلار)، ناصر اويسي با اثر "اسب ها" به قيمت (25  تا 35  هزار دلار)، نسترن صفايي با اثرحجمي "بدون عنوان" و قيمت پايه (2  تا 3  هزار دلار)، کامبيز صبري با مجسمه اي از مجموعه "x" با قيمت پايه (8  تا 12  هزار دلار)، نصرت مسلميان با "پرتره" و قيمت پايه (30  تا 40  هزار دلار)، طاهره صمدي تاري با اثر "در شهر کسي نيست" با قيمت پايه (4  تا 6  هزار دلار)، داريوش قره زاده با اثر "ونوس ايراني" با قيمت پايه (12  تا 18  هزار دلار)، فرساد لباف با اثر "سلف پرتره" با قيمت پايه (18  تا 24  هزار دلار)، مهرداد محب علي با اثر " سندروم کيک زرد" با قيمت (12  تا 18  هزار دلار)، مهدي فرهاديان با اثر "پرنده ها" با قيمت پايه (12  تا 18  هزار دلار) و شانتيا ذاکر عاملي با اثر "بدون عنوان" با قيمت پايه ( 5  تا 7  هزار دلار) ديگر آثار ايراني حراج آوريل کريستي است.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون