جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2187- تاریخ : 1389/12/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران-(چهار شنبه)

براي پاسداشت نوروز باستاني
عروسک عمو نوروز، با کتاب و تقويم ميهمان خانه هاي کودکان ايراني


پيام نوروزي مديرعامل کانون پرورش فکري به همکاران


 براي پاسداشت نوروز باستاني
 عروسک عمو نوروز، با کتاب و تقويم ميهمان خانه هاي کودکان ايراني  

با رونمايي از عروسک عمو نوروز يکي ديگر از نماد هاي فرهنگ و تاريخ کهن سرزمين پارسي در قالب عروسک، ميهمان خانه هاي کودکان و نوجوانان ايراني و بازي هاي کودکانه آن ها در آستانه سال نو شد.
به گزارش روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، عصر روز 23 اسفند درحالي که چند روزي به خداحافظي ننه سرما و استقبال از عمونوروز باستاني ايرانيان باقي نمانده است آييني در سينما تئاتر کانون برگزار شد تا يکي ديگر از نمادهاي نوروز باستاني سرزمين کهن ايران به ايرانيان و فارسي زبانان سراسر جهان معرفي شود.
ساخت اين عروسک و نشستن آن بر سفره هفت سين نوروز 90 وعده اي بود که ماه ها پيش مديرعامل و مسوولان کانون آن را اعلام کرده بودند و عصر روز دوشنبه وزير آموزش و پرورش و جمع زيادي از مسوولان اين وزارتخانه و کانون در کنار هنرمندان و خبرنگاران رسانه هاي جمعي شاهد تحقق اين وعده بودند.در اين ميان علاوه بر سخنراني حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش، سيد صادق رضايي مديرعامل  و حميدرضا شاه آبادي معاون توليد کانون، هم چنين مجيد قادري طراح عروسک عمونوروز و شکوه قاسم نيا نويسنده و شاعر کودکان، برنامه اي نمايشي براي معرفي عروسک به حاضران تدارک ديده شده بود.
يک گروه هنري در اين آيين به اجراي نمايش عمونوروز بر اساس کتاب "قصه عمو نوروز و خاله نوبهار" نوشته شکوه قاسم نيا پرداختد و در آن عمونوروز بقچه اي را به خاله نوبهار هديه کرد که در پايان مراسم گره آن به دست وزير آموزش و پرورش باز شد.درون اين بقچه، عروسک عمو نوروز قرار گرفته بود که براي اولين بار چهره آن به نمايش گذاشته شد.اين عروسک 30 سانتي متري قرار است به عنوان يکي از برنامه هاي راهبردي کانون براي توليد عروسک و معرفي آداب و رسوم ايرانيان به کودکان و نوجوانان در آغاز سال 1390 توسط يک شرکت ايراني به توليد انبوه برسد و به خانه هاي کودکان و نوجوانان راه يابد.عروسک عمو نوروز به گفته حميدرضا شاه آبادي معاون توليد کانون تنها با هدف پاسخ گويي به يک نياز فرهنگي، توليد و عرضه مي  شود و در ذيل مفهوم مهندسي فرهنگي قابل بررسي است.وي براي روشن شدن اين سخن خود توضيح داد که سياست گذاران کانون چه در زمان ساخت عروسک هاي دارا و سارا، چه در زمان رونمايي از عروسک عمو نوروز - آن گونه که برخي از رسانه ها در آن زمان به اين تقابل دامن مي زدند - قصد مقابله با هيچ عروسک يا نمادي از فرهنگ بيگانه را نداشته اند بلکه هدف رجوع به فرهنگ خودي و توجه هاي به داشته هايي است که فرهنگ ما را تقويت مي کند.
او افزود: مفهوم تهاجم فرهنگي موضوعي نيست که آن را ناديده بگيريم و اساسا تنها اختصاص به ايران ندارد بلکه همه کشورهايي که - حتي در غرب - مي خواهند به لحاظ فرهنگي مستقل باشند با اين مشکل روبه رو هستند.معاون توليد کانون ادامه داد: فرهنگ مهاجم از کاستي ها و خلاهاي فرهنگ ها براي تهاجم فرهنگي بهره مي گيرد و رفتار ما نبايد منفعلانه و تنها در جهت پاسخ گويي به رفتارهاي آنان باشد بلکه ابتدا بايد عناصر فرهنگي به خوبي شناخته شود و پس از آن بچه ها آن را درک کنند و آن وقت است که خود به خود در برابر اين تهاجم مصون مي شوند.شاه آبادي با قدرداني از مجيد قادري طراح و فرزانه بابايي مدل ساز عروسک و ديگر دست اندکاران آن، به اين نکته هم اشاره کرد که توليد اين عروسک فرهنگي به صورت کامل به توليدکننده ايراني در گيلان واگذار شده است و اين مايه افتخار ماست.وي تاکيد کرد که کارخانه ايراني سازنده عروسک بدون هيچ چشم داشتي و حتي بدون عقد قرارداد مالي تاکنون پاي در اين راه گذاشته است و به نظر من احساس علاقه، محبت و همدلي گروه توليدکننده اين عروسک انرژي و قوه محرکه پيشرفت کشور در اين عرصه خواهد بود.در ادامه اين آيين مجيد قادري مدير مرکز سرگرمي هاي سازنده و طراح عروسک عمو نوروز به 20 سال تجربه خود در طراحي و توليد اسباب بازي اشاره کرد و گفت: در دنياي امروز اسباب بازي يک کالاي فرهنگي و عروسک به واقع فرهنگي ترين کالا به شمار مي رود و توليد عروسک با شخصيت هاي انساني تاثير بسيار زيادي در تربيت و شکل گيري شخصيت کودکان و نوجوانان مي شود.قادري ادامه داد: توليد عروسک براي کانون يک برنامه راهبردي است و مديرعامل کانون از زمان تصدي اين مسووليت بر ساخت عروسک عمو نوروز تاکيد کرد و اکنون خوشحاليم که اين عروسک رونمايي مي شود.
وي افزود: بازي با عروسک يک نياز اساسي براي دختران و حتي پسران 6 تا 12 ساله است و بچه ها در اين سنين به 50 نوع عروسک نياز دارند و اميدوارم دانش فني ايران به آن حد نصاب لازم نزديک شود و بتوانيم نيازهاي فرهنگي کودکان مان را از اين راه تامين کنيم.
اين گزارش مي افزايد محسن زواره اردستاني توليدکننده اين عروسک از اين که در به ثمر رسيدن اين امر ملي نقشي ايفا کرده است اظهار خوشحالي کرد و به صراحت گفت که با يورش چين به بازار اسباب بازي ايران در چهار سال گذشته حتي يک عروسک هم توليد نکرده است درحالي که عروسک هاي ايراني به لحاظ کيفيت مي توانند با عروسک هاي مشابه خارجي رقابت کنند.وي از وزير آموزش و پرورش خواست که در هيئت دولت مسايل و مشکلات اين گروه از توليدکنندگان را مطرح کند.زواره به اين نکته هم اشاره کرد که تاکنون به عنوان يک توليدکننده اسباب بازي تنها تقليد کننده بوده و به ساخت عروسک هايي مشابه نمونه هاي خارجي دست مي زده است و اين براي اولين بار است که يک عروسک ايراني توليد مي کند.در اين مراسم هم چنين کتاب قصه عمو نوروز و خاله نوبهار نوشته شکوه قاسم نيا با تصويرگري فريبا بندي و تقويم جديد سال 1390 کانون با تصاويري از شخصيت هاي اين کتاب به صورت رسمي معرفي شد و در اختيار حاضران قرار گرفت.قاسم نيا نويسنده و شاعر سرشناس عرصه ادبيات کودک ونوجوان در اين آيين در سخناني کوتاه نگارش اين اثر را افتخاري کودکانه براي حس کودکانه خود دانست و اظهار اميدواري کرد که در نگارش "داستان"ي خوب، موفق بوده باشد.وي افزود گام اول در معرفي سنت هاي نوروزي به نظر من معرفي اصل داستان عمو نوروز به کودکان بود که من به آن پرداختم و از اين پس مي توان به وجوه ديگري از اين سنت کهن در آثار ادبي و هنري براي بچه ها توجه بيشتري نشان داد.
در پايان اين مراسم با اهداي لوح هاي تقدير از دست اندرکاران ساخت اين عروسک هم چنين از دو مدير پيش کسوت کانون که به تازگي بازنشسته شده اند قدرداني شد.محمدحسين فروتن مشاور مديرعامل و مدير سابق روابط عمومي کانون با 30 سال سابقه و شعبان قاسم لو ذي حساب سابق کانون با 40 سال سابقه خدمت در اين مراسم به صورت رسمي مسووليت هاي خود را به علي گنج کريمي مدير جديد روابط عمومي و امور بين الملل و مسعود ناظمي ذي حساب جديد و سرپرست امور مالي کانون سپردند.

وزير آموزش و پرورش:
کانون، جوانه به گل نشسته نظام آموزشي است
وزير آموزش و پرورش، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان را جوانه اي توصيف کرد که در بالا ترين شاخه درخت نظام آموزشي کشور به گل مي نشيند.
دکتر حميد رضا حاجي بابايي در آيين رونمايي از عروسک  عمو  نوروز ضمن اظهار خوشحالي از توليد اين عروسک در ايران خاطرنشان کرد: کانون همواره آثاري فاخر توليد مي کند و اين آثار هديه هايي اجتماعي است که در اختيار کودکان و نوجوانان قرار مي گيرد درحالي که توليدات آموزش و پرورش در واقع پاسخي به توقعات اجتماعي است و ما اسير اين خواسته ها هستيم. کانون به دنبال حداکثرها است و آموزش و پرورش بايد - به حق - به دنبال تامين حداقل ها و ايجاد امکانات براي آموزش باشد.
حاجي بابايي از توقع خود نسبت به کانون هم سخن گفت و افزود: توقع ما از کانون بيش از اين قدم هايي است که تاکنون برداشته است و اين حرکت هاي قابل تحسين بايد به سمتي برود که آثار فاخر کانون چشم ها را خيره کند.
وي يادآور شد که در کشور کم تر جايي مثل کانون داريم و با اين نيروهاي هنرمند و توانا به جهش عظيم کانون در سال هاي آينده اميد بسته  ايم.حاجي بابايي در عين حال از کانون خواست که افزايش کيفيت برنامه ها و توليدات خود را از اين پس مورد توجه قرار دهد تا اين آثار بتواند بر روي کودکان و نوجوانان تاثير بيش تري بگذارد.تاثير بر روي کودکان مقوله اي بود که وزير آموزش و پرورش بخش عمده اي از سخنانش را در اين آيين به آن اختصاص داد.او با طرح اين سوال که عروسک عمو نوروز چه قدر بر کودکان تاثير مي گذارد و چه اندازه مديريت آنان را شکوفا مي کند؟ اين بحث را گسترش داد که بايد تمامي فعاليت ها و توليدات فرهنگي و آموزشي در آموزش و پرورش و در کانون دايم مورد ارزيابي و سنجش قرار بگيرد و استانداردها و شاخص هاي اين مهم تعيين شود.وزير آموزش و پرورش ادامه داد: کار معلمان و مربيان در دنيا اين است که زيبايي هايي را که خداوند در وجود انسان قرار داده است شکوفا کنند و استعداد هاي نامحدود انساني را به فعليت برسانند.حاجي بابايي توضيح داد که توليداتي مانند عروسک عمو نوروز به قسمتي از تربيت انسان ها برمي گردد و زيبايي هاي يک انسان را به نمايش مي گذارد و اين جاي شادي و خوشحالي دارد.

مديرعامل کانون:
برنامه هاي کانون براي توليد عروسک هاي ايراني در سال 90
مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در مراسم رونمايي از عروسک عمو نوروز از برنامه هاي گسترده کانون براي توليد دست کم 30 عروسک ايراني در سال 1390 خبر داد.
سيد صادق رضايي سنت نوروز را مايه افتخار ايرانيان و عروسک عمو نوروز را نمادي بسيار باارزش براي معرفي سنت هاي کهن ايراني به بچه ها دانست و گفت: اين حرکت در جهت ارج نهادن به نماد ها، سنت ها وآداب و رسوم ايراني صورت گرفته است.وي يادآور شد که که سنت نوروز با اعتقادات ديني و اسلامي ما ايرانيان آميخته شده است و در عين حال اصالت ايراني خود را حفظ کرده است و در همين زمينه تلاش خواهيم کرد اين نماد ايراني به ديگر کشورهايي که سنت نوروز را پاس مي دارند، نيز سفر کند.رضايي با تاکيد بر اين که ساخت عروسک هاي بومي و ديگر آثار برگرفته از شخصيت هاي اساطير و افسانه هاي ايراني در دستور کار کانون قرار دارد و در سال آينده هر استان دو عروسک بومي خود را براي توليد انبوه به کانون معرفي خواهد کرد که در صورت تصويب شوراي سرگرمي هاي سازنده و شوراي نظارت بر اسباب بازي اين عروسک ها همگي در ايران توليد خواهد شد.وي تاکيد کرد که هر فعاليت و محصول فرهنگي کانون بايد ريشه در کتاب داشته باشد و حرف اول را در کانون کتاب مي  زند و از اين پس نيز هر عروسک و محصول فرهنگي - که بخواهد توسط کانون - به بازار عرضه شود ابتدا بايد کتابش منتشر شود.رضايي هم چنين به صراحت گفت که از اين پس براي توليد عروسک و سرگرمي در کانون تنها از ظرفيت هاي داخلي بخش صنعت در ايران استفاده خواهد شد و ديگر هيچ عروسکي را در خارج از کشور توليد نخواهيم کرد.مديرعامل کانون افزود: اگر 10 يا 12 سال پيش توليد عروسک به مراکز صنعتي داخل کشور سپرده مي شد اکنون صنعت عروسک سازي ايران قدم هاي بسيار بلندي را براي پيشرفت برداشته  بود و حتي مي توانست اين صنعت را به ديگر کشورهاي جهان عرضه کند.وي خاطرنشان کرد که کانون تلاش مي کند که در ساخت همه عروسک ها و اسباب بازي هاي خود تنوعي را که در عروسک هاي دارا و سارا وجود دارد مورد توجه قرار دهد.رضايي در پايان اعلام کرد که کانون از پژوهش هاي علمي متخصصان در مورد عروسک هاي بومي و محلي حمايت مي کند و اگر آن پژوهش از سوي شوراي سرگرمي کانون و شوراي نظارت بر اسباب بازي مورد تاييد قرار گيرد صاحبان آن پژوهش از حقوق مادي و معنوي آن برخوردار خواهند شد.


 پيام نوروزي مديرعامل کانون پرورش فکري به همکاران 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون