جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2111- تاریخ : 1389/09/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران ( شنبه)


قلم معلم


از گوشه و کنار

معاون وزيرآموزش وپرورش خبرداد:
مدارس غيراستاندارد کشورظرف 3سال آينده بازسازي و مقاوم سازي مي شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش:
دانش آموزان لازم التعليم در نظام آموزشي آموزش از راه دور مي توانند در کلاس هاي رفع اشکال شرکت کنند

باتشکيل دبيرخانه آموزش عمومي قرآن در آموزش و پرورش;
مشاورقرآني وزيرخبرداد: براي توسعه آموزش عمومي قرآن برنامه راهبردي تدوين مي شود

به منظور حضور شايسته دانش آموزان در مراسم عزاداري سالار شهيدان;
هيچ امتحاني در دهه نخست محرم برگزار نمي شود


زنگ تفريح
عکس: همايون لنگرودي

کاغذ اخبار


 قلم معلم 

جايگاه مشاهده در گزارش هاي آموزشي
نويسنده شکوه تقديسيان 
قسمت اول
اهميت مشاهده
آزمون ها و تجربه ها نشان مي دهد، حافظه بصري، نسبت به ساير حواس ماندگاري بيشتري دارد. به طوري که 75درصد يادگيري انسان از طريق حس بينايي صورت مي گيرد. علم، مجموعه اي از مطالب و روش هاي جمع آوري اطلاعات، سازمان دهي، مقايسه و ارزيابي مطالبي است که از همه حواس خود دريافت مي کنيم.
کودکان با ديدن، لمس کردن، بوييدن، شنيدن و چشيدن چيزها در محيط خود، به جذب و دروني سازي و سازمان دهي آن چه مشاهده مي کنند، مشغولند. تجربه هاي طبيعي، محيطي و آزمايشگاهي، ساختار دانشي آنان را تشکيل مي دهد که در صورت ثبات و ماندگاري، زيرساخت قابل توجهي براي درک معاني و مفاهيم پيچيده تر است.
مشاهده، راز و رمزها و دگرگوني هاي طبيعت و اشيا را به مشاهده گر مي آموزد و در پي آن، انگيزش، کنجکاوي، سوال و مسئله، مقايسه و پيش بيني به وجود مي آيد. در محيط، معمولا دو نوع مشاهده وجود دارد. يکي مشاهده طبيعت با تمام زيبايي ها و زواياي آن و ديگري مشاهده وقايعي که در اطراف خود مي بينيم و يا مي شنويم. اين وقايع، ممکن است طبيعي و يا ساختگي و همراه با برنامه ريزي باشد. 
ميزان دقت به کاررفته در حين مشاهده، تشخيص و توصيف شخص را در يک گزارش شفاهي يا کتبي، قابل توجه و خواندني مي کند. براي مشاهده اشياي محيطي، برحسب ويژگي هايي که دارند، بايد شکل، اندازه، رنگ، حجم، وزن و اگر خوردني باشند، طعم آنها مشخص شود. مثلا اگر از کودک بخواهيم، يک ليوان نوشابه را توصيف کند، بايد تمامي ابعاد آن را در نظر بگيرد. 
معلم در کلاس با ترتيب دادن برنامه هاي ساده و در دسترس مي تواند ميزان دقت و توجه دانش آموزانش را در به کارگيري حواس ارزيابي کند. شرح مشاهده توسط کودک، به او دقت در مشاهده را مي آموزد و او را نسبت به محيط حساس تر مي کند.
دانش آموزي با ديدن ليوان نوشابه فقط نگاه مي کند و نوع ظرف و يا گاهي رنگ آن مورد توجه او قرارمي گيرد. دانش آموز ديگري با ديدن ليوان نوشابه، علاوه بر ظرف و رنگ، آن را لمس مي کند تا هم دماي ظرف و هم جنس آن را تشخيص دهد. ديگري علاوه بر موارد يادشده، با قاشق، کمي از نوشابه را مي چشد. مسلما گزارش و توصيف او جامع تر و کامل تر از بقيه خواهد بود. اگر دانش آموزي طول ليوان و قطر آن را هم اندازه گيري کند، از مشاهده شيئي که ديده است، برون سازي کامل تري انجام مي دهد. 
سه دانش آموز اول، فقط کيفيت ليوان نوشابه را فهميده اند. اما آخرين دانش آموز، به کميت ليوان نوشابه هم توجه داشته و مشاهده گر دقيقي بوده است و مسلما توصيف جامع تري ارائه مي کند. 
ادامه دارد....
برگرفته از ماهنامه رشد آموزش ابتدايي، دوره چهاردهم، آذرماه 1389


 از گوشه و کنار 

وزير آموزش وپرورش:
حکم حالت اشتغال براي معلمان شهيد صادرمي شود

وزير آموزش وپرورش در اولين يادواره 305معلم شهيد آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: احکام مدير مدرسه (عشق، شهادت و ايثار) براي 4900 معلم شهيد صادرمي شود. به گزارش شاپرک به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، در يادواره شهداي معلم استان خوزستان که در خانه معلم اهواز برگزارشد  حاجي بابايي با اشاره به اينکه معلم يعني شهادت و شهادت يعني معلم افزود: ما براي خانواده شهدا چه کرده ايم و براي اينکه نام معلم باقي بماند چه کارکنيم تا بتوانيم همچون4900 شهيدمعلم، دانش آموزاني همانند 36هزار دانش آموز شهيد تربيت کنيم. وزير آموزش وپرورش با تاکيدبراينکه زيباترين جلوه آموزش وپرورش مديرمدرسه ومعلم است اظهارداشت: براي هر معلم هرسال حکم جديد صادرمي شود و از آنجائيکه شهيدان هميشه زنده اند بايد به آنان حکم حالت اشتغال داده شود و برهمين اساس تصميم گرفتيم براي همه معلمان شهيد حکم مديران مدرسه (عشق، شهادت و ايثار) را صادرکنيم.
 
مراسم زنگ نواي قرآن برگزارمي شود
به گزارش شاپرک و به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش وپرورش شهرتهران، عقبايي، رييس گروه گسترش فرهنگ نماز، قرآن وعترت اداره کل آموزش وپرورش شهرتهران گفت: با شروع مرحله اول مسابقات قرآن و نهج البلاغه در آموزشگاههاي شهرتهران زنگ نواي قرآن به مناسبت هفته قرآن در کليه آموزشگاهها نواخته خواهدشد و به صورت نمادين اين زنگ در آموزشگاه شهيد دانشخواه منطقه 13 به صدا در خواهد آمد. عقبايي افزود: در اين مراسم مسئولين حوزه ستادي - اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران و مديران و معاونين پرورشي مناطق 14-8-13 حضورمي يابند. رييس گروه گسترش فرهنگ نماز، قرآن وعترت اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران اعلام نمود: مسابقات قرآن در چهارمرحله برگزارمي شود که مرحله اول در آموزشگاهها و مرحله دوم در مناطق و مرحله سوم در استان و مرحله چهارم توسط وزارت متبوع اجرا مي گردد که در هر مرحله رتبه هاي اول هر رشته به تفکيک جنسيت به مرحله بعد راه خواهند يافت. خانم عقبايي تصريح کرد: اين مسابقات در رشته هاي قرائت،حفظ، مفاهيم، تفسير، نهج البلاغه، مديحه سرايي ويژه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مي باشد. عقبايي ياد آورشد: مراسم زنگ نواي قرآن امروزشنبه 89/9/20 ساعت 9صبح در آموزشگاه راهنمايي شهيد دانشخواه - خيابان پيروزي، خيابان ششم نيروي هوايي، خيابان 6/40 منطقه سيزده برگزارميگردد.  


 معاون وزيرآموزش وپرورش خبرداد:
  مدارس غيراستاندارد کشورظرف 3سال آينده بازسازي و مقاوم سازي مي شوند 

معاون عمراني وزير آموزش وپرورش خبرداد: اعتباري بي سابقه در تاريخ آموزش وپرورش به مقاوم سازي مدارس و حذف مدارس غيراستاندارد با قدمت ساخت طولاني (خطرآفرين) در سه سال اول برنامه پنجم توسعه اختصاص يافته است. مرتضي رئيسي در گفتگو با ايسنا، اعلام کرد: با پيشنهاد دولت و تاکيد رييس جمهور در قالب برنامه پنجم توسعه مقررشد، مدارس خطرآفرين و غيرمقاوم به ويژه در برابر زلزله و همچنين مدارسي قديمي هستند، در سه سال اول برنامه پنجم توسعه تخريب، بازسازي و مقاوم سازي شوند. وي افزود: با توجه به اينکه حضور دانش آموزان در اين گونه مدارس خطرآفرين است، لذا مجلس شوراي اسلامي مصوب کرد تا با اعتباري بي سابقه در طول تاريخ آموزش وپرورش، به اين بخش اختصاص يابد و بدين ترتيب تمام مدارس تخريبي آسيب پذير در برابر زلزله نوسازي شوند. رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور همچنين تصريح کرد: براين اساس تا 3سال آينده تمام مدارس خطرآفرين تخريب و بازسازي شده و مدارس استاندارد و متناسب با نياز امروز تعليم وتربيت جايگزين اين مدارس تخريبي خواهندشد. وي گفت: درحال حاضر از 50ميليون مترمربع زيربناي آموزشي موجود در کشور 7/5ميليون مترمربع (15 درصد) تخريبي است و 21درصد نيز نياز به مقاوم سازي دارد. به گفته رييسي، مطالعات تخريب و بازسازي چهارميليون مترمربع از فضاهاي آموزشي کشور نيز به پايان رسيده و آماده اجراست. معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در پايان ابراز اميدواري کرد تا با اختصاص تمامي اعتبارات تخريب و بازسازي و مقاوم سازي فضاهاي آموزشي کشور تا سه سال آينده مدارس غيراستاندارد و خطرآفرين براي هميشه از کشور حذف شده و مدارس استاندارد و با کيفيت جايگزين مدارس فرسوده و تخريبي شود.


 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش:
  دانش آموزان لازم التعليم در نظام آموزشي آموزش از راه دور مي توانند در کلاس هاي رفع اشکال شرکت کنند  

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 75هزار دانش آموز با عنوان لازم التعليم در مراکز آموزش از راه دور تحصيل
مي کنند. 'ابراهيم سحرخيز' در گفتگو با ايرنا افزود: اين دسته از دانش آموزان در مقاطع تحصيلي راهنمايي و دبيرستان تحصيل مي کنند. وي با بيان اينکه حدود 350هزار نفر از بزرگسالان نيز در مراکز آموزش از راه دور تحصيل مي کنند، گفت: در مراکز آموزش از راه دور، لوح هاي فشرده و کتاب هاي فراگير توزيع مي شود چرا که اين دسته از
دانش آموزان بدون حضور در کلاس درس بايد تحصيل کنند; بنابراين نيازمند ابزارهاي کمک آموزشي هستند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش گفت: دانش آموزان مراکز آموزش از راه دور در صورت نياز به معلم مي توانند در کلاس هاي رفع اشکال حضوريابند. سحرخيز ادامه داد: نحوه انتخاب دروس مراکز آموزش از راه دور در مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه به صورت نظام سال واحدي است. وي اظهارداشت: برخي از دروس دانش آموزان مراکز آموزش از راه دور در پايه هاي مختلف مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه مثل ساير مدارس به صورت نهايي و هماهنگ برگزارمي شود. سحرخيز تصريح کرد: البته برخي از دروس پايه هاي دوم و سوم متوسطه مراکز آموزش از راه دور مثل ساير مدارس به دليل افزايش اعتبار مدرک ديپلم دانش آموزان به صورت نهايي برگزار
مي شود.


 باتشکيل دبيرخانه آموزش عمومي قرآن در آموزش و پرورش;
 مشاورقرآني وزيرخبرداد: براي توسعه آموزش عمومي قرآن برنامه راهبردي تدوين مي شود 

مشاور قرآني وزير آموزش و پرورش از تدوين برنامه راهبردي توسعه آموزش عمومي قرآني خبرداد و گفت: پيش نويس اين برنامه آماده شده و به زودي براي مطالعه و بررسي در اختيارشوراي منشور توسعه قرآني آموزش و پرورش قرارمي گيرد. محمدبنيادي در گفتگو با ايسنا، با اشاره به تاکيدات وزير آموزش وپرورش به توسعه آموزش قرآني و ايجاد گفتمان قرآني، از تشکيل دبيرخانه اي براي توسعه مباحث آموزش قرآن در اين وزارتخانه خبرداد. وي افزود: پس از بررسي وضعيت فعلي، وضعيت مطلوب تحت عنوان برنامه راهبردي توسعه آموزش عالي قرآن آماده شد که پيش نويس اين برنامه براساس سياست هاي اتخاذشده به شوراي منشور توسعه قرآني ارايه مي شود و پس از نهايي شدن به عنوان يک برنامه راهبردي تدوين و پس از تدوين برنامه، کميته هاي مورد نياز کميسيون آموزش عمومي قرآني فعال خواهندشد. به گفته بنيادي تا سال 1404، توسعه مدارس قرآني ادامه مي يابد و هر ساله 10هزار مدرسه به مدارس قرآني افزوده مي شود براين اساس تا 5سال آينده 50هزار مدرسه قرآني در کشور راه اندازي مي شود.   مشاور قرآني وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براي هر مدرسه قرآني، پنج ميليون تومان اعتبار درنظر گرفته شده که در فاز اول اين طرح 10هزار مدرسه در کشور راه اندازي شده و به هر مدرسه قرآني يک ميليون تومان اختصاص يافت. رئيس دبيرخانه آموزش عمومي قرآن کشور در پايان گفت: نصب تابلو مدارس قرآني بر سر درمدارس الزامي بوده و تاکنون هر مدرسه قرآني که راه اندازي شده، تابلوي آن نيز نصب شده است.


 به منظور حضور شايسته دانش آموزان در مراسم عزاداري سالار شهيدان;
 هيچ امتحاني در دهه نخست محرم برگزار نمي شود  

به منظور حضور پررنگ و شايسته دانش آموزان در مراسم عزاداري سالار شهيدان، در دهه نخست محرم هيچگونه امتحاني برگزارنمي شود. زکريا يازرلو، مدير کل آموزش وپرورش شهرتهران در گفتگو با "توانا" با تاييد خبر عدم برگزاري امتحانات دانش آموزان در دهه نخست ماه محرم، اظهارداشت: برنامه ريزي شده در اين ايام، امتحاني از دانش آموزان گرفته نشود تا آنها بتوانند با خيالي آسوده در مراسم سوگواري اباعبدالله  الحسين (ع) حضوريابند. وي ادامه داد: پس از دهه اول محرم، مدارس طبق برنامه قبلي خود مي توانند امتحانات را برگزار کنند و دانش آموزان نيز بايد همکاري لازم را با مديريت و معلمان مدرسه داشته باشند.


 زنگ تفريح 
 عکس: همايون لنگرودي


 کاغذ اخبار 

مديرکل امورتربيتي وزارت آموزش وپرورش:
معلمان پرورشي رکن اصلي نشاط
در مدارس هستند
مديرکل امورتربيتي وزارت آموزش وپرورش گفت: معلمان پرورشي رکن اصلي نشاط و شاداب سازي محيط مدرسه هستند. محمدتقي فخريان در گفتگو با پانا، با بيان اينکه معلمان تربيتي نقش بسيار مهمي در شاداب سازي و با نشاط کردن محيط و فضاي مدرسه دارند، اظهارکرد: معلمان تربيتي وپرورشي بايد تمام توان خود را براي حضور حداکثري دانش آموزان در فعاليت هاي پرورشي به کارگيرند. وي با بيان اينکه معلمان پرورشي که توانايي تدريس در مدارس قرآن را داشته اند، دوره هاي آموزشي ويژه اي را گذرانده اند، تصريح کرد: در مدارس نوبت صبح که بعد از ظهر خالي هستند، پايگاه هاي فعال قرآني با تدريس اين معلمان داير شده است.
مديرکل امور تربيتي وزارت آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: در نوبت صبح نيز معلمان پرورشي، در زمينه مسابقات فرهنگي و هنري، فعاليت هاي قرآني و عترت و اردوها و فعاليت هاي دانش آموزي، برنامه ريزي منسجمي را پيش بيني کرده اند. فخريان تصريح کرد: وزارت علوم و تحقيقات وظيفه تحقيق و پژوهش در زمينه قرآني را برعهده دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد براساس منشور توسعه قرآني، در زمينه تبليغات و ترويج فرهنگ قرآني داراي وظايف تعريف شده است.

مديرکل آموزش وپرورش شهرستان هاي تهران خبر داد:
ثبت نام مجدد مسکن مهرامام رضا(ع) ويژه معلمان از هفته آينده آغازمي شود
مديرکل آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: امکان ثبت مشخصات معلمان اين استان که از ثبت نام مسکن مهر امام رضا(ع) جامانده اند، فراهم  شد. سيدعلي يزديخواه در گفتگو با "توانا" در خصوص آخرين وضعيت مسکن معلمان در پروژه مسکن مهرامام رضا(ع) اظهارداشت: با توجه به اقدام ارزشمند دولت و حمايت رئيس جمهور توافق شد که 8هزار700 معلم شهرستان هاي استان تهران که فرم(ج) مربوط به مسکنشان قرمز نيست يعني قبلا از تسهيلات مسکن استفاده نکرده اند، بتوانند از تسهيلات مسکن مهر امام رضا(ع) بهره مند  شوند. وي ادامه داد: آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران با مسکن استان تهران تفاهم کرده است تا مسکن مهرامام رضا(ع) در شهرهاي جديدالاحداث مانند پيشوا، شهريار و شهرجديد پرند ساماندهي شود. يزديخواه تاکيدکرد: اميدوارم طي مدت حداکثر يک سال آينده با اعطاي تسهيلات و وام 25 ميليون توماني مسکن مهر امام رضا(ع) براي تهيه واحدهاي مسکوني ساخته شده به معلمان و دريافت پنج ميليون تومان از آنها، بتوانيم معلمان را صاحب مسکن کنيم. مديرکل آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران بيان کرد: از هفته آينده سايت آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران براي ثبت مشخصات معلماني که از ثبت نام در مسکن مهرامام رضا(ع) جامانده اند و در اين پروژه ثبت نام نکرده اند، آماده است. يزديخواه در پايان گفت: وام مسکن مهر امام رضا(ع) ويژه معلمان، 25ميليون تومان بوده که بازپرداخت آن 20 ساله است و ماهي 100هزار تومان از حقوق آنها کاسته مي شود.

معلمان شرکتي با 18ساعت کار در هفته تعيين تکليف مي شوند
رئيس کميته آموزش وپرورش مجلس از تعيين تکليف معلمان شرکتي با سابقه بيش از 18 ساعت تدريس در هفته خبر داد. علي کريمي فيروزجايي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: متاسفانه تعداد دقيق معلمان شرکتي مشخص نيست و آماري در اين زمينه نداريم. رئيس کميته آموزش وپرورش مجلس با بيان اينکه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پس از ايام محرم براي بررسي وضعيت اين معلمان جلسه دارد گفت: به هر حال وزارت آموزش وپرورش مانند وزارت علوم به اين دسته از معلمان در هر دوره اي نيازدارد اما نمي توان همه آنها را استخدام کرد. عضو کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس ادامه داد: به طور مثال معلماني هستند که تنها 6 ساعت در هفته در کلاس درس حضور دارند که تعداد آنها هم کم نيست، آيا آموزش وپرورش بايد همه آنها را استخدام کند. از سوي ديگر معلمان شرکتي هم هستند که 18 تا 20ساعت در هفته تدريس دارند که بايد به وضعيت آنها رسيدگي شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان:
 بايد روش هاي نوين تدريس درس عربي را ايجاد کنيم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش همدان گفت: بايد سعي کنيم روش هاي نوين تدريس عربي را ايجاد کنيم. به گزارش پانا، محمودنقوي در همايش هم انديشي سرگروه هاي عربي سراسرکشور که در همدان برگزارشد، با بيان مطلب فوق اظهارکرد: مشکل آموزش زبان عربي تنها مربوط به ايران نيست و شايد خيلي از کشورهاي عرب زبان نيز اهتمامي در اين زمينه ندارند. وي ادامه داد: اگر خواهان تحولي عظيم در امر آموزش هستيم بايد ابتدا کيفيت آموزش وپرورش را متحول کنيم و اين درحالي است که نظام تعليم وتربيت و تاليف کتب درسي نظام متوسطه  و انتخاب رشته دانش آموزان داراي مشکلات بسياري است. نقوي بيان کرد: دانش آموزان در طي دوران تحصيل خود مهارت هاي لازم را براي آموزش درس عربي کسب نمي کنند از اين رو در تلاش هستيم تا با ايجاد برنامه ها و راهکارهاي مناسب بتوانيم دانش آموزان را در آموختن هرچه بهتر دروس عربي ياري کنيم. وي تصريح کرد: تعداد زيادي از مولفان و اساتيد دانشگاه در مدارس تدريس نمي کنند و اين درحالي است که مولفان کتاب و اساتيد دانشگاه بايد بخشي از ساعات تدريس خود را به مدارس و براي ارتقاي سطح علمي دانش آموزان اختصاص دهند. معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش همدان عنوان کرد: ما در آموزش درس عربي بيشتر به قواعد توجه مي کنيم تا به مکالمه; اين درحالي است که ما مسلمان هستيم و زبان عربي از جايگاه بالايي در زندگي ما برخوردار است.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون