جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2107- تاریخ : 1389/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


قلم معلم


از گوشه و کنار


جزئيات نحوه دسترسي به سوابق تحصيلي داوطلبان کنکور اعلام شد


آندسته از والدين که روزنامه مي خوانند بيشتر براي فرزندشان کتاب کمک آموزشي تهيه مي کنند

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش :
رويکرد امروز آموزش وپرورش، توجه بيشتر به قرآن است


زنگ تفريح
عکس: همايون لنگرودي
قائم مقام رييس سازمان آموزش وپرورش شهرتهران:
امتحانات دانش آموزان از 8 تا23 دي برگزارمي شود


کاغذ اخبار


 قلم معلم 

تاملي درباره روش تدريس مبتني بر بازي
سيدعلي عبداللهي حسيني، علي لطفي
کارشناسان ارشد برنامه ريزي آموزشي- تکنولوژي آموزشي

قسمت دوم
طراحي آموزشي
نام درس: رياضي
موضوع درس: جمع ترکيبي عدد10
پايه : اول ابتدايي
مرحله نخست: بيان هدف
در اين مرحله مي کوشيم هدف درس را به روشني و در نهايت سادگي براي دانش آموزان بيان کنيم. 
آموزگار: بچه هاي عزيز! خوب توجه کنيد، امروز پس از اين که جمع اعدادي را که حاصل آن ها عدد 10مي شود، با کمک و همکاري يکديگر يادگرفتيم، ادامه فعاليت را با "بازي" دنبال مي کنيم. البته اين را هم بدانيد که هدف از اجراي بازي در کلاس درس، فقط رفع خستگي نيست، بلکه تمرين و تثبيت يادگيري جمع و توانايي در بدست آوردن جواب جمع ها به صورت ذهني است. 
يادآوري: هماهنگي اعصاب و عضلات و درمان نارسانويسي، از اهداف ديگر اين بازي است. قابل ذکر است که اين اهداف را(که در دل بازي مستتر است)، به هيچ وجه براي دانش آموزان کلاس مطرح نمي کنيم. 
مرحله دوم: شرح بازي
در اين مرحله، بازي مورد نظر براي آموزش مفاهيم را شرح مي دهيم. لازم است در "شرح بازي"، دستورالعمل موردنياز و نحوه انتخاب افراد براي بازي هر دانش آموز و وسايل مناسب براي کمک به غني سازي بازي مشخص شود.
آموزگار: گل هاي مهربانم! اين بازي به "روش انفرادي" اجرامي شود. براي بازي هم به 30کارت جمع در اندازه هاي "10x10" سانتي متري نياز داريم; همان کارت ها که در زنگ هنر آماده کرديم.
ادامه دارد......
برگرفته از مجله رشد آموزش ابتدايي دوره چهاردهم، آذرماه89 شماره پي درپي 112


 از گوشه و کنار 

 با حضور رئيس جمهور;
همايش روز خانواده در تالاربزرگ کشور برگزارشد
رييس جمهور به مناسبت 25 ذي الحجه روز خانواده در همايشي با عنوان "خانواده بابصيرت، جامعه بافضيلت" از خانواده هاي موفق سراسر کشور تجليل کرد. به گزارش شاپرک و به نقل از مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهور، محمود احمدي نژاد بعدازظهر روزشنبه در دومين همايش روز خانواده که در تالار بزرگ وزارت کشور و با حضور 280 خانواده از نهادها و دستگاه هاي مختلف کشور برگزارشد، به خانواده هاي موفق از استان هاي البرز، مازندران، شيراز، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، تهران و همدان و همچنين خانواده هاي موفق مرکز امور زنان و نهاد رياست جمهوري، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش وپرورش و کشور، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري، سازمان مرکزي انجمن اوليا» ومربيان آموزش وپرورش و نيروي انتظامي لوح تقدير اهدا کرد.همچنين در اين همايش با حضور رييس جمهور از تمبر روز ملي خانواده رونمايي شد.

استخدام معلمان حق التدريس راي نياورد
با ممنوعيت هر گونه استخدام در دستگاه ها براساس برنامه پنجم توسعه، استخدام 60هزار معلم حق التدريسي در هاله اي از ابهام قرارگرفت. به گزارش مهر، در جلسه علني روزيکشنبه مجلس ماده53 برنامه پنجم بررسي شد که براساس بندالف اين ماده هرگونه به کارگيري نيروي انساني اعم از رسمي، پيماني در دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات کشوري ممنوع مي شد که علي عباسپورتهراني رئيس کميسيون آموزش در تذکري نسبت به مغايرت اين ماده با مصوبه قبلي مجلس مبني بر استخدام 60هزار معلم حق التدريسي اعتراض کرد. لاريجاني رئيس مجلس با وارد دانستن تذکر عباسپور اين بند را مبهم دانست. در نهايت اين ماده به راي گذاشته شد و اصل آن راي نياورد تا دوباره به کميسيون تلفيق ارجاع شود.

وکيل دانش آموزان سوخته روستاي درودزن استان فارس:
دانش آموزان سوخته درودزن هنوز
ديه نگرفته اند
به گزارش "توانا"، وکيل 8 دانش آموزان سوخته روستاي درودزن استان فارس گفت: آموزش و پرورش مقصر اصلي حادثه آتش سوزي مدرسه روستاي درودزن شناخته شده و اين در حالي است که دانش آموزان سوخته تا کنون هيچ مبلغي به عنوان ديه دريافت نکرده اند.

مجلس با خصوصي سازي آموزش وپرورش مخالفت کرد
 ماده26 برنامه پنجم توسعه در راستاي خصوصي سازي آموزش وپرورش با مخالفت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شد.
 به گزارش شاپرک به نقل از مرکز اطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، در بررسي مواد باقي مانده برنامه پنجم ماده26 که در جلسه علني روزيکشنبه 14آذرماه مطرح شد، لايحه خصوصي سازي آموزش وپرورش با 185راي از سوي نمايندگان حذف گرديد. حاکميتي بودن امر آموزش وپرورش دليل حذف اين لايحه توسط نمايندگان مجلس و خروج آن از شمول اصل 44 بود. 
براساس اين گزارش; در اين ماده آمده بود: وزارت آموزش وپرورش مکلف است در طول سال هاي برنامه، هرسال حداقل پنج درصد(5%) از مدارس و يا معادل آن خريد خدمت آموزش را با رعايت اصل سي ام (30) قانون اساسي و بدون دريافت شهريه از دانش آموزان با رعايت قانون مديريت خدمات کشوري ساماندهي و اداره نمايد. همچنين در تبصره اين ماده، سازوکار اجرايي براساس دستورالعملي است که به پيشنهاد وزارت آموزش وپرورش حداکثر ظرف مدت سه ماه به تصويب شوراي اقتصاد مي رسد.


 جزئيات نحوه دسترسي به سوابق تحصيلي داوطلبان کنکور اعلام شد 

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش از راه اندازي سامانه احراز هويت و تائيد سوابق تحصيلي ويژه داوطلبان کنکور سال1390 در سراسرکشور خبرداد و گفت: دانش آموزان از اين طريق به سوابق تحصيلي خود دسترسي پيدامي کنند. به گزارش مهر، محمدتقي صابري گفت: در راستاي اجراي قانون پذيرش دانشجو (قانون مصطلح به حذف کنکور) و اعمال سوابق تحصيلي و بر اساس پيگيري و هماهنگي به عمل آمده از سوي اين مرکز با سازمان سنجش آموزش کشور قرار شد براي اولين بار در ثبت نام کنکور سال1390 اطلاعات مستند مربوط به مشخصات و سوابق تحصيلي داوطلبان مشمول قانون مذکور (فارغ التحصيلان دوره آموزش متوسطه 1384 به بعد) که فايل آن از سوي اين مرکز به سازمان سنجش ارائه ومبناي ثبت نام داوطلبان در کنکور قرارمي گيرد .
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: براي فراهم کردن تسهيلات لازم به آن دسته از داوطلباني که ديپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ کرده اند و قبل ازثبت نام درکنکور سراسري تمايل دارند از مشخصات و سوابق تحصيلي خود آگاهي يابند مي توانند از امروز همه روزه در ايام اداري ساعت 8/30 الي 12 و13/30 الي 16/30 با به همراه داشتن اصل مدرک ديپلم متوسطه، کارنامه فارغ التحصيلي، کارت ملي و شناسنامه به پايگاه هاي سامانه احراز هويت و تاييد سوابق تحصيلي (ساهت) در تمامي مناطق آموزش وپرورش سراسرکشور مراجعه کنند. صابري به تمهيدات گسترده وزارت آموزش وپرورش در سال جاري براي اجراي قانون حذف کنکور اشاره کرد و افزود: براساس هماهنگي به عمل آمده با سازمان سنجش، اين سامانه ها در مدت ثبت نام آزمون سراسري (16 لغايت 28 آذر) نيز داير است و چنانچه داوطلبان داراي ديپلم سال1384 به بعد در زمان ثبت نام با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش کشور مستندات و سوابق تحصيلي آنان وجود نداشته باشد به هيچ عنوان نگران ثبت نام خود در کنکور نباشند. رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: اين قبيل داوطلبان لازم است در اسرع وقت و حداکثر تا تاريخ دهم دي ماه امسال همراه با مدارک فوق الذکر و يک نسخه کپي آن به اداره آموزش و پرورش محل اخذ مدرک ديپلم مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند و در صورت بررسي و تاييد ادعاي داوطلبان توسط آموزش و پرورش ، داوطلبان با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش کشور از تاريخ بيست و پنجم بهمن تا دوم اسفند امسال نسبت به ثبت نام قطعي کنکور سال 1390 اقدام کنند.


 آندسته از والدين که روزنامه مي خوانند بيشتر براي فرزندشان کتاب کمک آموزشي تهيه مي کنند  

تبليغ تلويزيوني کتابهايي که نشان استاندارد کتاب کمک آموزشي را ندارند، ممنوع مي شود. به گزارش شاپرک در نشست خبري که در سالن سازمان پژوهش ها و برنامه ريزي کتابهاي درسي برگزارشد محمدناصري دبير اين دوره از جشنواره گفت: در اين دوره 1994عنوان کتاب به دست ما رسيده که از اين تعداد 1090عنوان کتاب در مقطع پيش از دبستان بوده است. ناصري افزود: از ميان کتاب هاي رسيده در دو مقطع دبستان و راهنمايي 5437011 عنوان کتاب چاپ اول و 33914912مورد تجديدچاپ هستند که در توليد اين کتابها 175ناشر، 479مولف و 221مترجم فعاليت داشته اند. دبير هشتمين جشنواره رشد فلسفه وجودي اين جشنواره را هدايت و حمايت کتابهاي آموزشي عنوان کرد و گفت: فعاليتهاي دفتر انتشارات کمک آموزشي در جهت سامان بخشي کتابهاي آموزشي و کمک آموزشي است که در اين راستا اقدام به تدوين اسنادي براي معرفي استانداردهاي کتاب هاي کمک آموزشي در رشته هاي مختلف کرده ايم و اين اسناد به ناشران ارائه مي شود. وي فعاليتهاي اين دفتر در جهت فرهنگ مطالعه را چنين معرفي کرد: دفتر کتابهاي کمک آموزشي معرفي کتاب استاندارد، حمايت از کتاب مناسب و معرفي آنها به مدارس، تجليل از ناشران و پديدآورندگان آنها را در دستورکارخود قرارداده است. همچنين اين دفتر با انتشار نشريه جوانه و گفتگو با دست اندرکاران نشر و ارزيابي نظرات آنها و همچنين برگزاري نشست هاي تخصصي و ميزگردهاي علمي سعي در ارتقا» فرهنگ مطالعه در کشور دارد. دبير هشتمين جشنواره رشد اعلام کرد: در جشنواره رشد کتابهاي مربوط به مقاطع تحصيلي پيش دبستاني، دبستان و راهنمايي در 19رشته مجزا مورد نقد و بررسي قرارمي گيرند که در واقع دو بخش  ICT  و کتابهاي مرجع بنابه ضرورتي که احساس مي شد به 17عنواني که در گذشته مطرح بود، افزوده شده است و در هررشته يک برگزيده و يک مورد تقديري خواهيم داشت. وي تاکيدکرد: اين مسئله کاملا در اختيار داوران است و آنها مختارند که درصورتيکه هيچ کتابي از شرايط لازم براي برگزيده شناخته شدن برخوردار نيست صرفا در آن رشته يک مورد تقديري معرفي کنند. وي وجود کتابهاي کمک آموزشي را پاسخگويي به يکي از نيازهاي دانش آموزان عنوان کرد و گفت : برخي از دانش آموزان نيازمندند که مطالب درسي بيش از آنچه در آموزش رسمي تعيين شده است بازشود و به برخي مطالب بيشتر پرداخته شود و نيز دانش آموزاني وجود دارند که نيازمند آن هستند که مطالب به صورت جزئي تر و ساده تر از آنچه در آموزش رسمي مطرح است در اختيارشان قرارداده شود که اين امر به وسيله کتاب هاي کمک آموزشي محقق مي شود.
همچنين محبت الله همتي معاون دفتر انتشارات کمک آموزشي نيز در اين جلسه گفت: طي بررسي هاي که در سال 83 انجام شده معلوم شد که اوليا» دانش آموزان برحسب توصيه معلم سال تحصيلي جاري، يا برحسب تشخيص خود، يا برحسب توصيه معلم سال گذشته دانش آموز، يا برحسب تجربه و پيشنهاد فرزند بزرگترشان و يا به مناسبت اطلاعاتي که از طريق اقوام و بستگان بدست مي آورند کتاب هاي کمک آموزشي را براي فرزند خود تهيه مي کنند. وي ميزان انتشار و دسترسي کتاب هاي کمک آموزشي را در سطح کشور يکسان و همگن ندانست و گفت : در تهران هر دانش آموز از 4 کتاب آموزشي به طورمتوسط برخوردارمي شود که حدود 7000تومان هزينه براي تهيه آن پرداخت شده است. همتي موقعيت اجتماعي-اقتصادي خانواده
دانش آموز را در تهيه کتاب کمک آموزشي موثر دانست و اضافه کرد: همچنين معلوم شده است که والديني که روزنامه مي خوانند بيشتر به خريد کتاب کمک آموزشي براي فرزندشان گرايش دارند. دانش آموزاني که عضو کتابخانه هستند بيشتر از کتاب هاي کمک آموزشي استفاده مي کنند. گرايش اوليا» دانش آموزان در دوره دبستان و همچنين اوليائي که جوانترند  به خريد کتاب براي دانش آموز بيشتر است. همتي در پايان اعلام کرد: بيش از 50درصد دانش آموزاني که از کتاب هاي
کمک آموزشي استفاده کرده اند تاثير کتاب در پيشرفت تحصيلي خود را مثبت ارزيابي کرده اند. 
مراسم اختتاميه جشنواره کتابهاي رشد 29آذرماه بين ساعت 14تا 16 در سالن همايش هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزارمي شود.
نغمه علي بيک زاده


 معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش :
 رويکرد امروز آموزش وپرورش، توجه بيشتر به قرآن است 

اسلامشهر  خبرنگار شاپرک  
  فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش وپرورش در مراسم جشن شکوفايي قرآن، ويژه دانش آموزان پايه سوم ابتدايي سراسرکشور که همزمان با روزمباهله در اسلام، به صورت نمادين در مدرسه آيت اله خامنه اي اسلامشهر برگزارشد، اظهارداشت: رويکرد امروز آموزش وپرورش، يک رويکرد قرآني است و توجه بيشتر به آموزش و ترويج فرهنگ قرآن در بين دانش آموزان پايه سوم ابتدايي يکي از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه مي باشد.  قربان افزود: دشمنان اسلام، امروزه از بيم قرآن لرزه بر اندامشان افتاده و به خوبي مي دانند که فرهنگ اصيل قرآن موجب سعادت بشريت است و اگرمي بينيم که اينگونه در برابر قرآن ايستادگي و مقاومت مي کنند، از آينده خود و عدم تسلط بر بشريت، واهمه دارند.
وي تاکيدکرد: اگر بخواهيم در آينده به رشد و تعالي برسيم، بايد نيروي انساني با کيفيت  داشته باشيم، که اين نيرو ابتدا در خانه و در آغوش گرم خانواده پرورش مي يابد سپس در آموزش وپرورش تحت تعليم وتربيت قرارمي گيرد. وي تصريح کرد: بنا به فرمايش مقام معظم رهبري "تنها انتظاري که از جامعه ميرود اين است که قرآن در خانواده ها محجور نماند" درصددهستيم که قرآن را به دل خانواده ها کشانده و در کلاسهاي درس مدارس، اخلاق و فرهنگ قرآني ترويج يابد. اين مقام مسئول بيان داشت: ما انتظارداريم بچه هاي ما، روخواني و روانخواني قرآن را به خوبي بياموزند و از ترجمه تحت الفظي آن، به معناي عميق قرآن پي ببرند. وي افزود: امروز به اين نتيجه رسيده ايم که، براي رسيدن به اهداف تعليم وتربيت، بايد نيرويي شايسته داشته باشيم، خصوصا" در مقطع ابتدايي، که توجه به امر آموزش قرآن، اجراي طرح آموزش شنا براي پايه سوم ابتدايي و آموزش تيراندازي براي
دانش آموزان دوره متوسطه، در جهت تحقق يافتن اين رويکرد آموزش وپرورش مي باشد.


 زنگ تفريح 
 عکس: همايون لنگرودي


 قائم مقام رييس سازمان آموزش وپرورش شهرتهران:
 امتحانات دانش آموزان از 8 تا23 دي برگزارمي شود  

قائم مقام رييس سازمان آموزش وپرورش شهرتهران گفت: امتحانات دانش آموزان در تمامي مقاطع تحصيلي از 8 تا 23 دي ماه به صورت داخلي برگزارمي شود. اکبرحامدي در گفتگو با ايسنا ضمن اعلام اين خبر افزود: امتحانات دانش آموزان سوم دبيرستان در ترم اول تحصيلي به صورت داخلي برگزارمي شود. قائم مقام رييس سازمان آموزش و پرورش شهرتهران خاطرنشان کرد: براساس تقويم امتحاني شهرتهران، امتحانات دانش آموزان در تمامي مقاطع تحصيلي از هشتم تا 23 دي ماه به صورت داخلي برگزارمي شود. وي خبرداد: دانش آموزان سوم دبيرستان در ترم اول تحصيلي هيچ امتحاني به صورت درس نهايي ندارند و تمام امتحانات آن ها به صورت داخلي برگزار مي شود، اما براي دانش آموزان پيش دانشگاهي براساس برنامه اي که اعلام خواهد شد، برخي از دروس به صورت نهايي برگزارمي شود.
 


 کاغذ اخبار 

   دانش آموزان سال سوم راهنمايي مي توانند در هنرستان ها نام نويسي کنند
مديرکل دفتر آموزش هاي فني وحرفه اي و کاردانش وزارت آموزش وپرورش گفت: براساس ابلاغ بخشنامه اي به آموزش وپرورش استان هاي کشور، دانش آموزان سال سوم راهنمايي از اين پس مي توانند در صورت تمايل در هنرستان ها نام نويسي کنند. 'محمد شريف زاده' در گفتگو با ايرنا افزود: پيش از اين، دانش آموزان سوم راهنمايي بايد سال اول عمومي متوسطه را سپري مي کردند و براي سال دوم، انتخاب رشته مي کردند و در صورت تمايل مي توانستند در رشته هاي فني وحرفه اي و کاردانش ادامه تحصيل دهند. وي اظهارداشت: با ارسال بخشنامه جديد به استان ها، هنرستان هايي که داراي ظرفيت خالي باشند، مي توانند از دانش آموزان سال سوم راهنمايي در هنرستان ها نام نويسي کنند. مديرکل دفتر آموزش هاي فني وحرفه اي و کاردانش وزارت آموزش وپرورش اظهارداشت: پيش از اين، نام نويسي از دانش آموزان سال اول به دليل پائين بودن ظرفيت هنرستان ها، ممنوع بود اما از امسال به هنرستان هايي که داراي ظرفيت کافي هستند، اجازه نام نويسي از دانش آموزان سال اول داده شد. شريف زاده افزود: در بخشنامه ارسالي به استان ها تاکيدشده است که از بهترين معلمان دروس نظري و پايه به اين منظور استفاده کنند. وي ادامه داد: در اين بخشنامه تاکيدشده است که براي تدريس در سال اول هنرستان ها، حداقل از 50 درصد بهترين نيروهاي منطقه استفاده شود.
 
با راي نمايندگان;
آموزشکده ها و دانشکده هاي آموزش
و پرورش به وزارت علوم ملحق شد
با راي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آموزشکده ها و دانشکده هاي فني و
حرفه اي وزارت آموزش وپرورش از ابتداي برنامه پنجم توسعه به وزارت علوم ملحق مي شود. به گزارش مهر، در جلسه روز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي نمايندگان به بررسي مواد باقيمانده برنامه پنجم توسعه پرداختند که در ماده280 مکرر3 مقررکردند از ابتداي برنامه پنجم آموزشکده ها و دانشکده هاي فني وحرفه اي وزارت آموزش وپرورش با کليه امکانات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و دارايي ها و تعهدات و مسئوليت ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت علوم ملحق مي شود. بر اين اساس وزارت علوم مکلف است در مقاطع کارداني پيوسته و کارشناسي ناپيوسته به پذيرش دانشجو در اين دانشکده ها و آموزشکده ها اقدام کند. براساس تبصره اين ماده مبناي انتزاع و انتقال آموزشکده هاي فني وحرفه اي و دانشکده هايي است که در سال تحصيلي 88 و89 فعال بوده يا مجوز داشته اند.
 
وزارت کار به مديران مدارس غيردولتي
وام مي دهد
معاون مشارکتهاي مردمي و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش از پرداخت وام يک ميلياردي وزارت کار به مديران مدارس غيردولتي خبرداد. علي باقرزاده در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: وزارت کار به مديران مدارس غيردولتي که طرح توجيهي خود را به کارگروه اشتغال استان که در استانداري مستقر است ارائه دهند، تا سقف يک ميليارد تومان وام مي دهد. معاون مشارکتهاي مردمي و مدارس غيردولتي وزارت آموزش وپرورش با بيان اينکه رقم وام بسته به تعداد کلاسها و ايجاد اشتغال در مدرسه متفاوت است ادامه داد: اين وام پس از تصويب در کارگروه اشتغال استان به متقاضي تعلق مي گيرد. وي با اعلام اينکه سهم هر استان از بنگاههاي زودبازده اقتصادي مشخص است، گفت: برنامه عملياتي و اجرايي اين طرح به استانداري ها ابلاغ شده و هم اکنون قابل اجراست. باقرزاده درباره تاسيس صندوق حمايت از مدارس غيردولتي در وزارت آموزش وپرورش نيز گفت: اين موضوع همچنان در کميسيون اجتماعي دولت درحال بررسي بوده و هنوز به تصويب نرسيده است.
 
از فعالان حوزه کتاب و کتابخواني آموزش
و پرورش تجليل مي شود
رييس اداره فرهنگي و سياسي اداره کل امور تربيتي وزارت آموزش وپرورش از تجليل فعالان حوزه کتاب و کتابخواني خبرداد و گفت: اين کار با هدف توسعه و ترويج فرهنگ کتابخواني ميان دانش آموزان و ايجاد روحيه پژوهش و جست وجوگري در آنان در سطح مدارس، مناطق و اداره هاي کل آموزش وپرورش صورت خواهدگرفت.
عباس رمضاني در گفتگو با ايبنا، اظهارداشت: براساس بخش نامه  ارسالي به تمامي استان ها، مقررشده است تا معلمان، مربيان امورتربيتي، معاونان پرورشي، مديران آموزش وپرورش شهرها، مناطق آموزش وپرورش و مديران کل استان ها و کارشناساني که در حوزه کتاب و کتابخواني در سطح مدرسه، منطقه و استان فعال بوده اند، شناسايي و به اداره کل امور تربيتي وزارت آموزش وپرورش معرفي شوند. 
رييس اداره فرهنگي وسياسي اداره کل امورتربيتي وزارت آموزش وپرورش افزود: براساس اين بخش نامه، هر استان مي تواند 20نفر از افراد فعال در اين حوزه را معرفي کند که در مجموع، 620نفر در کل کشور معرفي خواهندشد. رمضاني ادامه داد: پس از رسيدن مشخصات اين افراد به اداره کل امورتربيتي وزارت آموزش وپرورش، به تناسب فعاليت و امتياز افراد معرفي شده، لوح تقدير با امضا» حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش وپرورش، علي اصغر يزداني، معاون پرورشي وتربيت بدني وزارت آموزش وپرورش و محمدتقي فخريان، مديرکل امورتربيتي وزارت آموزش وپرورش صادر و در مراسم ويژه اي به آنها اهدا و از اين افراد تجليل مي شود. رمضاني گفت: آخرين مهلت تعيين شده براي ارسال مشخصات افراد فعال در حوزه کتاب و کتابخواني به اداره کل امور تربيتي وزارت آموزش و پرورش، پايان آذر ماه اعلام شده است. وي يادآورشد: همزمان با هجدهمين هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران و در روز کتاب و دانش آموز نيز در سالن همايش هاي کتابخانه ملي، از 124 دانش آموز برتر کتابخوان دوره متوسطه و 124معلم منتخب طرح کتابخانه کلاسي تجليل به عمل آمد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
هنري
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون