جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 1572- تاریخ : 1387/10/11 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران - (چهارشنبه)


باستاني پاريزي: نقاشي مقابل عکاسي مثل سماور نيکولا برابر قوري برقي است

کميکاتور
کاهش قيمت نفت !


کاريکاتور ايران وام گرفته از اروپاي شرقي


اخبار کارتونيست


  باستاني پاريزي: نقاشي مقابل عکاسي مثل سماور نيکولا برابر قوري برقي است 

 باستاني پاريزي در مراسم رونمايي از پنجمين کتاب آثار محمود فرشچيان،  هنر نقاشي را در مقايسه با عکاسي، همچون سماور نيکولاي روسي در برابر قوري برقي خواند. به گزارش  فارس، مراسم رونمايي از پنجمين کتاب آثار "محمود فرشچيان" از سوي انتشارات فرهنگ و هنر گويا و با حضور محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزارت ارشاد و جمعي از بزرگان دنياي هنر و ادب شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد. محمدابراهيم باستاني پاريزي نخستين سخنراني بود که به روي صحنه آمد و درباره رابطه ميان تاريخ و هنر نقاشي سخن گفت. باستاني پاريزي ابتدا از فيلم مستندي صحبت کرد که سال ها پيش درباره فيل و فيلبان هندي ديده بود و اين که چگونه فيل عصباني، فيلبانش را زير پاهاي تنومندش در هم پيچيد و ديگر پس از آن هيچ فيلم مستندي نظير آن ساخته نشد. باستاني منظورش را از گفتن موضوع فيلم مستند اين گونه عنوان کرد: منظور من دو نکته بديهي است که چه رابطه اي ميان هنر نقاشي و تاريخ که برخي آن را هم هنر مي خوانند،  وجود دارد و آيا اين که هنر نقاشي در تاريخ اثري هم داشته است يا خير. نکته دوم آيا بعد از ورود عکس و فيلم که حوادث تاريخي را مستند و قابل درک کرد، هنر نقاشي که نوعي تفنن است، همچنان باقي خواهند ماند يا مثل بسياري چيزهاي ديگر در گوشه موزه ها جاي خواهد گرفت. وي در ادامه توضيح داد: روزي که نخستين دوربين فيلمبرداري و اسباب و لوازم عکاسي و فيلم وارد ايران شد، اصحاب ذوق و هنر تصور کردند که ديگر بازار کار هنري به اسم نقاشي به پايان رسيده است، چون هر چه نقاشي انجام مي داد، شفاف تر و دقيق تر از آن را دوربين هاي عکاسي و فيلمبرداري ثبت و ضبط مي کردند، اما خيلي زود معلوم شد که اين تصور خطاست و نه تنها نقاشي به بوته فراموشي سپرده نشد، بلکه به کمک همان عکاسي و فيلمبرداري، حيات تازه اي يافت. باستاني پاريزي تاريخ نگار ايراني همچنين به داستان روميان و چينيان در هنر نقاشي و تصويرگري در داستان مولانا اشاره کرد و در ادامه در اهميت ضبط لحظه هاي تاريخي به وسيله نقاشي گفت:  در اهميت تصوير و نقاشي در تاريخ کافي است که سفري به اصفهان کنيد و تابلوهاي چهل ستون را ببينيد. وي همچنين به قديمي ترين تصوير نقاشي شده بعد از اسلام اشاره کرد و گفت: اين تصوير سر امام حسين (ع) است که گويي يک راهب مسيحي کشيده است و آن زماني بوده که سر امام حسين را به شام مي بردند،  وسط راه سر ايشان را در تنور ديري نهادند، راهب متوجه نوري درتنور دير شد و سر امام حسين (ع) را نقاشي کرد، طبق روايات اين تصوير مدت ها در همان دير بود، بعد به دمشق و سپس به قسطنطنيه و بعد از آن به رم منتقل شده و ناصرالدين شاه در سفري که به رم داشت، اين تصوير را ديد و دستور داد که از اين سر عکس بگيرند که در نهايت عکس را چندين بار تکثير کرد. باستاني همچنين به واقعه زلزله بم کرمان اشاره اي کرد و گف-ت:  اين گونه نيست که با پيشرفت هاي علمي باز هم بشود هر چه در دنيا اتفاق مي افتد به تصوير کشيد، همان گونه که 5 سال از زماني که شهري به اسم بم زير و رو شد مي گذرد و هيچ علم و ابزاري امکان آن را نيافته است که از اين زلزله فيلم مستندي تهيه کند، هر چه هست همه پس از وقوع زلزله است. باستاني همچنين به چاپ پنجمين کتاب آثار محمود فرشچيان اشاره کرد و گفت: آثار بسياري از نقاشان که جنبه تاريخي داشته است، از بين رفته و کاري که آقاميري مسئول انتشارات فرهنگ و هنر گويا انجام داده و آثار اين هنرمند را به چاپ رسانده است يکي از کارهاي عمده در جهت نگهداري و ثبت و ضبط آثار گرانقيمت اين استاد است. باستاني همچنين به چندين واقعه تاريخي ديگر در زمينه هنر نقاشي و ارزش اين آثار در طول تاريخ اشاره کرد که يکي از آنها واقعه جنگ آمريکاييان با هلند بود که در اين جريان آمريکاييان تابلوي "نگهبانان شب" رامبراند را از هلندي ها در ازاي پنج کشتي مواد غذايي خواستند و هلندي ها با وجود آن که در شرايط بسيار بدي از نظر غذايي قرار داشتند، اين معامله را نپذيرفتند. اين مورخ، نقاشي را مثل سماور نيکولاي روسي بسيار با ارزش خواند و عکاسي را همچون قوري برقي دانست که همه کاري مي کند، اما چهار قل شدن سماور نيکولا را ندارد. سماور نيکولا اين خاصيت را داشت که از زمان جوش آمدن تا به اصطلاح چهار قل شدن، هفت نوع موسيقي را مي نواخت.


 کميکاتور
 کاهش قيمت نفت ! 


  کاريکاتور ايران وام گرفته از اروپاي شرقي 

هادي فراهاني (تصويرگرمطبوعات جهان) روز پنج شنبه 5 دي ماه در سالن سوره حوزه هنري اصفهان در نشستي که به مناسبت برگزاري نمايشگاه آثارش برگزار شد به ايراد سخنراني در مورد کاريکاتور و شرايط جهاني تصويرگري پرداخت.
وي با اشاره به انواع کاريکاتور در جهان گفت: آنچه در ايران به عنوان کاريکاتور وجود دارد وام گرفته از کاريکاتورهاي اروپاي شرقي است و هيچ همخواني با کاريکاتور کشورهاي امريکا و کانادا ندارد.
هادي فراهاني در پاسخ به اين سوال مهدي تميزي که تفاوت کاريکاتوريست حرفه اي و آماتور را از او پرسيد افزود: حرفه اي شخصي است که در برابر ارائه آثارش پول دريافت مي کند و در قبال ارائه اثر در يک زمان مشخص مسئوليت دارد که به عنوان حرفه به ايجاد آثار هنري مي پردازد و در مقابل آن آماتور به معناي شخصي است که به صورت تفنني و با عشق به ايجاد آثارش مي پردازد. قطعا با اين تعريف به کسانيکه در جشنواره ها حضور مي يابند و برگزيده مي شوند حرفه اي اتلاق نمي شود.
وي همچنين از تفاوت تصويرگري مطبوعاتي با کاريکاتور در دنياي غرب سخن گفت و تاکيد کرد: کارتون، کاريکاتور و تصويرگري مطبوعاتي در دنياي غرب از هم مجزا است و تصويرگري مطبوعاتي دامنه گسترده تري را شامل مي شود.
 متاسفانه در ايران به دليل بقا» در فضاي هنري هر کسي بايد همه کاري انجام دهد و کاريکاتوريست ها در مطبوعات هم کار مي کنند. تصويرگر مطبوعات جهان در پاسخ به حضاري که از چگونگي مطرح شدن در زمينه کاريکاتور در کشور پرسيدند پاسخ داد : برگزاري نمايشگاه هاي شخصي، چاپ آثار در کتاب هاي مختلف و از همه مهمتر امکان استفاده از اينترنت براي کساني که مي خواهند ديده شوند تکيه گاه است. تصويرگري کودک در ايران بسيار رشد داشته است و اين کشور جز» کشورهاي برجسته در زمينه تصويرگري کودک در دنيا شده است. اميدوارم تصويرگري مطبوعاتي نيز در کشورمان به اندازه تصويرگري کتاب کودک رشد يابد.
در ادامه فراهاني با اشاره به آثار خود که در نشريات بنام کانادا و امريکا به چاپ رسيده است گفت: ترکيب نکته سنجي و شيوه طراحي من سبب موفقيتم شده است. در آثار من که اول به صورت دستي طراحي شده و بعد اسکن کامپيوتري شده است، اضافه کردن رنگ و پرکردن فضاي خالي نوآوري محسوب مي شود. از مزاياي کار با کامپيوتر مي توان به امکان ارسال آني آثار و تکثير آن اشاره کرد. به دليل کار مطبوعاتي که همواره با تغييرات دقيقه نودي همراه است، من با استفاده از ويرايش کامپيوتري تبديل به تصويرگري همسو با تغييرات شده ام.  در پايان هادي فراهاني همراه با حضار پس از ديدن نمايشگاه آثار خود به ارائه توضيحات در مورد چگونگي خلق آثار پرداخت. گفتني است، آثار ارائه شده در نمايشگاه (ميان خطوط) هادي فراهاني در نشريات معروفي از جمله نيويورک تايمز، والستريت جورنال ، لس آنجلس تايمز به چاپ رسيده است.


 اخبار کارتونيست 

 ايجاد بازارچه هاي صنايع دستي موجب رونق اين هنر در کشور مي شود
 
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي کشور بر تشکيل بازارچه هاي صنايع دستي در مناطق مختلف کشور تاکيد کرد.  حسين هاتفي در گفتگو با  مهر در کرمان اظهار داشت: ساخت بازارچه هاي صنايع دستي در حال پيگيري است و هم اکنون کارهاي مطالعاتي ساخت اين بازارچه ها انجام شده است و در صورت رونق گرفتن اين بازارچه ها صنايع دستي به جايگاه حقيقي خود در زندگي و فرهنگ و تمدن کشور باز خواهند گشت.وي اضافه کرد: احيا» طرح ها و هنرهاي سنتي و صنايع دستي فراموش شده يا منسوخ شده احتياج به برنامه ريزي دقيق و جامع دارد که هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.وي افزود: يکي از برنامه هاي اصلي در بخش صنايع دستي رونق دادن بازرگاني صنايع دستي در بخش صادرات است.هاتفي از اصلاح نرخ پايه صادرات صنايع دستي خبر داد و گفت: اين نرخ در سالهاي گذشته تعيين شده است و براي رونق بخشيدن به صنايع دستي بايد اين نرخ مجددا معين شود. وي اضافه کرد: دولت در جهت تقويت صنايع دستي ارگانها و سازمان ها را موظف کرده است که يک درصد از بودجه خود را به بخش ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي اختصاص دهند. وي افزود: پنج درصد نيز بايد از محل اعتبارات عمراني هر منطقه به ساخت زير ساخت هاي گردشگري و ميراث فرهنگي اختصاص يابد که در اين زمينه هم صنايع دستي سهم 5.1 درصدي دارد. وي با اشاره به اينکه در صورتيکه اين منابع اختصاص يابد و به درستي مديريت شود مشکل صنايع دستي حل خواهد شد.
 
روياي از کودکان گل فروش
نمايشگاه عکس هاي منصوره معتمدي با عنوان "کودکان گل فروش" در نگارخانه نامي خانه هنرمندان ايران برپاست.به گزارش  خانه هنرمندان ايران، منصوره معتمدي درباره شکل گيري نمايشگاه "کودکان گل فروش" گفت: دو سال پيش در کارگاه هاي عکاسي بنياد جهاني عکس "photo press worlb" در ايران شرکت کردم و موضوع نياز به عنوان موضوع کارگاه انتخاب شد. به همين دليل تصميم گرفتم اين موضوع را با عکاسي کودکان گل فروش نشان دهم.در اين نمايشگاه بيست و هشت قطعه عکس ارايه کرده ام که روايتي از يک روز زندگي کودکان گل فروش است.از شروع پروژه چنين طراحي را داشتم و براي اينکه به نتيجه مطلوب برسم مدت زيادي را با کودکان گل فروش زندگي کردم.وي در رابطه با نوع برخورد با سوژه ها در عکاسي مستند اجتماعي گفت: درعکاسي مستند- اجتماعي عکاس بايد بتواند راحت به سوژه نزديک شود تا بتواند هر چه بهتر، از واقعيت هاي زندگيه سوژه اش عکاسي کند. به همين منظور در سختي هاي زندگي اين کودکان نيز با آنها همراه شدم.
 
کلي نگر و جزئي نگر در نمايشگاه "زن شرقي"
نمايشگاه نقاشي و طراحي پيمان پناهي و جواد غفاري در نگارخانه نامي خانه ي هنرمندان ايران برپاست.
به گزارش سايت خبري خانه ي هنرمندان ايران، پيمان پناهي درباره عنوان نمايشگاه "زن شرقي" گفت: عنوان "زن شرقي" عنوان بسيطي است و مفاهيم بسياري را در بر مي گيرد اما اگر بخواهم به طور خاص به معناي اين عنوان براي نمايشگاه بپردازم بايد بگويم از اين عنوان بيشتر زن ايراني در جغرافيايي خاص را در نظر داشتيم و اينکه زن ايراني در فرهنگ ايراني چه نقش و وضعيتي داشته است.البته نگاه هر دو ما به اين موضوع انتقادي است به همين دليل رنگ غالبا تيره و خاکستري هستند.در تابلوهاي من نگاه کلي تر نسبت به زن ايراني وجود دارد.اما در تابلوهاي جواد غفاري با نگاه جزئي نگري روبرو هستيم.به طور کلي به سادگي در نقاشي علاقه دارم و به همين دليل نقاشي هايم خلاصه هستند و در تابلوهايي اضافات و حواشي را بيرون مي گذارم، هر چند در کارهاي اخيرم تلفيقي بين جزيي نگري و خلاصه گويي برقرار کرده ام.تابلوهاي جواد غفاري نگاهي دروني به موضوع دارد اما نگاه من به موضوع به لحاظ فرمي بيروني است و تصويري انتزاعي را برايم ايجاد مي کند.پناهي در پايان گفت: برگزاري اين نمايشگاه تثاير زيادي در کارهاي من خواهد داشت، چرا که نظر مخاطبان و نقاشاني که از اين نمايشگاه ديدن کرده اند برايم بسيار ارزشمند است و به آنها رجوع مي کنم و بهره مي برم.در نمايشگاه زن شرقي 15 تابلو از پيمان پناهي و 4 تابلو از جواد غفاري به نمايش درآمده است.
 
مجتمع صنايع  دستي همدان نمايشگاه
 دائمي مي شود

 معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي استان همدان از برپايي نمايشگاه دائمي هنرهاي سنتي در مجتمع صنايع  دستي همدان خبر داد.
به گزارش  فارس به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان احمد جعفرپور اظهار داشت: به دنبال ايجاد يک نمايشگاه دائمي صنايع  دستي و هنرهاي سنتي در شهر همدان، بخشي از مکان فعلي مجتمع صنايع  دستي استان را به اين کار اختصاص مي دهيم.
وي افزود: تبديل اين مکان که در حال حاضر در حد يک تصميم است، مشروط به تامين اعتبارات مورد نياز براي خريد آثار مورد نظر و نمايشگاهي کردن مکان مزبور است. معاون هنرهاي سنتي و صنايع  دستي سازمان ميراث فرهنگي همدان با اشاره به اينکه فضاي اختصاص داده شده به اين نمايشگاه در حدود 700 متر مربع است، اظهار داشت: براي تعريف نمايشگاه در اين مکان، سه بخش را در نظر گرفته ايم. وي تصريح کرد: بخشي از اين مکان به آثار خريداري شده از هنرمندان و صنعتگران صنايع  دستي و دو بخش ديگر به توليد زنده و نمايش توليدات ساير هنرمندان اختصاص داده مي شود. جعفرپور با بيان اينکه در بخش آثار خريداري شده برترين توليدات صنايع دستي بومي استان را از برجسته ترين صنعتگران خريداري مي کنيم، گفت: همچنين هنرمندان مي توانند آثار برجسته خود را که امکان بازديد نمايشگاهي دارد به اين نمايشگاه بسپارند. وي يادآور شد: در بخش توليد زنده رشته هاي صنايع دستي نيز از ماکت براي نمايش توليد محصولات بهره مي گيريم، ضمن اينکه سعي داريم در مناسبت هاي صنايع  دستي استان از خود صنعتگران در بخش توليد زنده استفاده کنيم.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع  دستي همدان افزود:  براي تامين اعتبار مورد نياز اين طرح اقداماتي در سطح استان انجام شده که به نتايج آن بسيار اميدواريم. وي خاطرنشان کرد: قابليت هاي بالاي صنايع  دستي استان همدان در بخش صنايع  دستي و فضاي مناسبي که در اختيار داريم از اهداف برپايي اين نمايشگاه خواهد بود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
بچه هاي مدرسه
کارتو نيست
زنگ ورزش
كانون
گزارش