جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 1913- تاریخ : 1389/01/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران -(سه شنبه)

معرفي برترين فيلمهاي دنيا
طبقه بندي واکنش مغز به 10 فيلم سينمايي!


محمد علي خلجي: مي ترسم کار و شخصيتم زير سايه غرور قرار گيرد

کميکاتور
چرخ صنعت !


بازشناسي نقاشي قهوه خانه اي اهميت زيادي دارد


اخبار کارتونيست


 معرفي برترين فيلمهاي دنيا
 طبقه بندي واکنش مغز به 10 فيلم سينمايي!  

يک شرکت آمريکايي در تحقيق جالبي مغز گروهي از داوطلبان را در زماني که مشغول تماشاي يک سري از فيلمهاي سينمايي بودند کنترل کرده و واکنش مغز اين تماشاچيان را نسبت به ژانرهاي مختلف فيلم مورد کاوش قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، شرکت "مايند- سينگ" با استفاده از تکنيک روزنانس مغناطيسي واکنش مغز گروهي از داوطلبان را در زمان تماشاي فيلمهاي سينمايي بررسي کرده است.
در اين تحقيق، داوطلبان يکسري از فيلمهاي سينمايي را در ژانرهاي مختلف تماشا کردند و همزمان پاسخ احساسي مغز آنها به تصاوير سينمايي مورد کنترل قرار گرفت.مجله  Wireb طبقه بندي 10 فيلم سينمايي که بيشترين واکنش احساسي مغز را برانگيخته اند براساس اين تحقيق منتشر کرده است:
لعنتي هاي بي آبرو اثر کوئينتين تارانتينو
 ميزان آدرنالين تماشاچيان در زمان تماشاي اين فيلم مربوط به جنگ جهاني دوم به اوج خود رسيد. به طوري که اين شرکت فعال در عرصه "نورومارکتينگ" اطمينان داده است که سطح احساسي داوطلبان در زمان تماشاي اين فيلم برابر با سطح احساسي ايجاد شده در زمان تماشاي فيلمهاي استاد بزرگ سينما "آلفرد هيچکاک" است.
 سريع و آتشين اثر وين ديزل
آدرنالين تماشاچيان در زمان حرکت ماشينهاي مسابقه اي که با سرعت بسيار بالا بر روي جاده براي دستيابي به جايزه 10 هزار دلاري حرکت مي کنند به اوج مي رسد. اين نتيجه براساس سطح واکنشهاي مغز به تصاوير به نمايش درآمده بر روي پرده سينما است.
 سفر ستاره اي (TREK STAR)
 رتبه سوم اين طبقه بندي به فيلم علمي تخيلي TREK STAR اختصاص يافته است.
 سفر به سرزمين وحشيها اثر اسپايک جونز
 اين فيلم کارتوني در بسياري از کشورها نتوانست موفقيت چنداني به دست آورد اما به نظر مي رسد پاسخ مغز تماشاچيان آمريکايي نسبت به اين فيلم آنچنان بالا بوده که توانسته است در سکوي چهارم اين طبقه بندي قرار گيرد.
 هري پاتر و شاهزاده دورگه
 اين فيلم که براساس مجموعه رمانهاي جي. کي رولينگ ساخته شده موفق شده است به دليل برخورداري از جلوه هاي ويژه جادوگري و براساس واکشن احساسي مغز تماشاچيان در رتبه پنجم اين رده بندي جاي گيرد.
 آواتار اثر جيمز کامرون
به نظر مي رسد پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي جهان که توانست توجه مخاطبين و منتقدان را به سوي خود جلب کند و به اعتقاد بسياري عبور از يک نوآوري و تحول است و به خصوص با پخش سه بعدي در سينما بسياري از مردم دنيا را در مقابل پرده بزرگ نشاند، نتوانسته است در سکويي فراتر از ششم قرار گيرد.
 جي. آي. جو; ظهور کبرا
 هفتمين رتبه از ديدگاه مغز تماشاچيان به فيلم استفان سامرز اختصاص يافت. واکنشهاي نورولوژيکي که زير حد متوسط بودند فروش پايين اين فيلم را تائيد کردند.
 آليس در سرزمين عجايب اثر تيم برتون
 اين فيلم نيز که به صورت سه بعدي در سينماهاي دنيا به نمايش در مي آيد توانسته است پس از آواتار رتبه دوم فيلمهاي پرفروش را به دست آورد اما از ديدگاه مغز توفيق اين فيلم حتي از آواتار نيز کمتر است و تنها توانسته است در سکوي هشتم قرار گيرد.
 شب مردگان زنده اثر جورج رومر
 بي شک رومر و طرفدارانش پس از اينکه فهميدند که اين فيلم از ديد مغز تنها در رتبه نهم ايستاده است بسيار دلسرد شدند.
 بالا (UP)
 "بالا" اولين فيلم کارتوني است که توانست نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم انتخاب تماشاچيان اسکار شود و ميليونها تماشاچي را در تمام دنيا شيفته خود کند. بنابراين عجيب به نظر مي رسد که اين فيلم کاملا احساسي اين چنين مورد بي مهري مغز تماشاچيان آمريکايي قرار گرفته است. شايد به دليل تعداد زياد بادکنکها!


  محمد علي خلجي: مي ترسم کار و شخصيتم زير سايه غرور قرار گيرد 

گفت و گو: داود ياراحمدي
قسمت چهارم

 چقدر در آثارتان صداقت از امروز براي فردا خرج مي کنيد؟
آثار من گوشه اي از واقعيت هاي تلخ و شيرين جامعه خودم مي باشد، کارهاي من از لحاظ مفهوم بسيار ساده ولي گيرا است و هميشه دوست دارم که مشکل جامعه اي که در آن هستم را به همان صورت که هست و با چاشني طنز نشان بدهم.

اين صداقت در افراد دور برتان نسبت به شما چقدر وجود دارد؟
خوشبختانه من در عرصه هنرهاي تجسمي بخصوص کاريکاتور دوستاني دارم که واقعا به دوستي با آنها افتخار مي کنم البته کساني هم هستند که در سايه دوستي بارها برايم مشکل ساز بودند ولي تا بوده همين بوده و از اين بابت اصلا ناراحت نيستم.

در خلق آثارتان چقدر براي دلتان کار مي کنيد و چقدر براي جشنواره ها و جوايزش؟
روند خلق آثار من بدين صورت است که من يک دفترچه کوچکي دارم که ايده هايم را در آن يادداشت مي کنم و براساس جشنواره ها اولويت بندي کرده و آنها را اجرا مي کنم.جشنواره ها با جوايزشان فقط انگيزه ايجاد مي کنند وگرنه اگر کاري را از ته دل دوست نداشته باشم ولي با اين وجود اجرايش هم بکنم زياد راضي ام نمي کند.

تا به حال به آثار خودتان خنديده ايد؟
بارها شده که از ديدن کارهايم خنديدم و هر وقت که ايده اي به ذهنم مي رسد از خوشحالي دوست دارم آن را با همه در ميان بگذارم. هر وقت که کاريکاتور سرقت قطار با پوست موز را مي بينم خنده بر لبانم مي نشيند.

بزرگ يعني چه؟
بزرگ بودن معناي وسيعي دارد که از من کوچک بر نمي آيد که تعريف درستي از آن در اينجا ارائه بدهم. به نظر من بزرگ بودن به داشتن مقام بالا يا... نمي باشد انسان هايي که افکار و انديشه هاي والايي دارند و ديد خود محوري ندارند و اول ديگران را مي بينند بعد خود را، آدم هاي بزرگي هستند. و اين را مي شود از اثر گذاري آنها در محيط پيرامونشان به روشني لمس کرد.

براي رفتن به فردا بايد بزرگ شد؟
براي داشتن فرداي بزرگ و خوب، داشتن انديشه بزرگ و متعالي لازمست.بزرگ بودن به سن و سال و... نيست بلکه کنش ها و واکنش هاي آن فرد هست که نشان خواهد داد او در چه جايگاهي قرار دارد. به تبع من هم دوست دارم که رفتارم و آثارم به  گونه اي باشد که بر ارزش وجودي و شخصيتي من بيفزايد نه اين که آن را تقليل دهد.
ادامه دارد


 کميکاتور
 چرخ صنعت !  


 بازشناسي نقاشي قهوه خانه اي اهميت زيادي دارد 

آرت نا:عبدالمجيد حسيني راد تاکيد مي کند زمينه هاي کاربرد نقاشي قهوه خانه اي از بين رفته و تا زماني که اين بسترها شناسايي نشوند آموزش تاثيري در رواج اين نقاشي ندارد.عبدالمجيد حسيني راد، نقاش و کارشناس نقاشي قهوه خانه اي در مورد اهميت بازشناسي اين هنر به خبرنگار مهر گفت:  به نظر مي رسد روزگار نقاشي قهوه خانه اي سپري شده است. بيشتر اساتيد اصلي آن از دنيا رفته اند يا تعداد محدودي از آنها باقي مانده اند. با توجه به اين مسئله بازشناسي نقاشي قهوه خانه اي اهميت زيادي دارد.وي همچنين درباره تمايل جوانان به يادگيري نقاشي قهوه خانه اي عنوان کرد: به نظر نمي رسد که نسل جوان خيلي مشتاق باشند اين مسير را ادامه دهند. شايد آموزش، يکي از راه هاي ترويج آن باشد اما فکر مي کنم پيش از دايرشدن آموزشگاه هاي تخصصي بايد به بررسي اين هنر بپردازيم.حسيني راد ادامه داد: بايد موضوع ها و نحوه ارتباط نقاشي قهوه خانه اي با جامعه ايراني شناخته شود تا بتوانيم شناخت جوانان را به هنرهاي ملي خودمان بيشتر کنيم وگرنه تا زماني که شناختي از ابعاد اين نقاشي نداشته باشيم، انگيزه لازم هم از سوي جوانان انجام نمي شود. وي در مورد خريد و فروش آثار نقاشي قهوه خانه اي ابراز داشت: در برخي از نمايشگاه ها، خريد و فروش کارهاي برخي از اساتيد انجام مي شود اما شايد در مورد آثار معاصرين کمتر اين اتفاق بيفتد که بيشتر به اصالت کارهاي قديمي برمي گردد.حسيني راد سپس به توضيح نحوه شکل گيري نقاشي قهوه خانه اي پرداخت: اين نوع نقاشي بيشتر براساس فرهنگ شفاهي مربوط به مسائل مذهبي و اسطوره اي شکل گرفته است. آثار مذهبي بيشتر در ايام محرم و در حسينيه ها بودند و در قهوه خانه ها هم آثار مذهبي و اسطوره اي روايت مي شدند.وي با بيان اينکه مضمون  نقاشي قهوه خانه اي با فضاهاي سنتي در ارتباط است، افزود: علاوه بر تکايا و قهوه خانه ها که محل اصلي کاربرد اين آثار بوده اند. حتي در گذشته ها در ميادين شهري نيز نقالي از روي پرده هاي نقاشي قهوه خانه اي صورت مي گرفت. حسيني راد در مورد کاربرد امروزي اين هنر گفت: امروزه قهوه خانه ها و ميادين شهرها، نقش سابق را ندارند و به همين دليل بستري که بتواند چنين موضوعي را بپروراند، ديگر مانند گذشته وجود ندارد. براي همين معتقد هستم با توجه به اين شرايط آموزش، خيلي نمي تواند جلوي  نابودي يکي از هنرهاي ملي ما ما را بگيرد.وي در مورد برگزاري نمايشگاه نقاشان قهوه خانه اي در موزه هنرهاي معاصر تهران اظهار داشت: برپايي نمايشگاه نشاندهنده توجه به اين نقاشي است. اصولا بعد از انقلاب به نقاشي قهوه خانه اي بيشتر توجه شد. فرهنگسراي نياوران مدتي به عنوان پاتوق هنرمندان اين رشته قرار گرفت و مدتي هم خانه هنرمندان اين نقش را برعهده داشت.


 اخبار کارتونيست 

نشست مرور آثار محسن وزيري مقدم در اهواز برگزار مي شود
موزه هنرهاي معاصر اهواز نشست مروري بر آثار نقاشي و حجم، محسن وزيري مقدم را ارديبهشت ماه امسال، با حضور اين هنرمند مدرنيست برگزار مي کند.به گزارش ايسنا - منطقه خوزستان- محسن وزيري مقدم نقاش نوگراي مقيم ايتاليا، مدرک نقاشي خود را در سال 1327 از دانشگاه تهران گرفت و در سال 1338 موفق به اخذ دانش نامه از آکادمي هنرهاي زيباي رم شد.وي تاکنون در بيش از 50 نمايشگاه انفرادي و گروهي در داخل و خارج ايران شرکت کرده  است. او همچنين شرکت در سه دوره بي ينال ونيز را در کارنامه خود دارد.وزيري مقدم در سال 2005 موفق به دريافت نشان "چهره  هنري سال اروپا" شد.اين هنرمند با طرح هايي که از شکل هاي ارگانيک و هندسي که از خطوط موازي و متقاطع تشکيل شده اند و با نقش برجسته هاي مفصلي براساس همين طرح ها، آثاري مي آفريند که به عنوان "هراس و پرواز" در هنرهاي تجسمي شناخته شده اند.به گزارش ايسنا، سال 83 نمايشگاهي از آثار محسن وزيري مقدم در موزه ي هنرهاي معاصر تهران برپا شد.
 
حراج پوستر هايي از دوران طلايي حمل  و نقل
به گزارش "آرت نا" به نقل از تايمز آن لاين، مجموعه اي شامل 198 تابلوي نقاشي که در سال هاي طلايي حمل ونقل ريلي در انگليس و اسکاتلند به عنوان پوستر از آن ها استفاده مي شد، در يکي از حراجي هاي شهر نيويورک آمريکا به مبلغ 166هزار پوند به فروش رفتند.روي يکي از اين پوستر ها که گران ترين پوستر مجموعه بود و به مبلغ هفت هزار پوند فروخته شد، تصاويري از خط سريع السير قطار لندن در سال 1930 ميلادي کشيده شده است. پوستر ديگري هم که روي آن جمله ي "اسکاتلند براي تعطيلات" نقش بسته است، به مبلغ سه هزار پوند چکش حراج خورد. اين مجموعه توسط يک مجموعه دار تاجر آمريکايي که از 30سال پيش به جمع آوري پوستر هاي تاريخي مشغول بوده و خانه ها و دفترش را در نيويورک با آن ها تزيين کرده است، خريده شدند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون