جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 1859- تاریخ : 1388/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران - (چهارشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
کتاب هاي درسي دختران و پسران تفکيک نمي شود


از گوشه و کنار


جدول عناوين امتحانات نهايي دروس پيش دانشگاهي اعلام شد


دو تا پنج دهم درصد معتادان کشور دانش آموز هستند

رئيس جامعه معلولان ايران:
آموزش وپرورش موظف به استخدام1800معلول است


کاغذ اخبار


قلم معلم


  وزير آموزش و پرورش:
 کتاب هاي درسي دختران و پسران تفکيک نمي شود  

وزير آموزش وپرورش با بيان اينکه نوع آموزش هاي دانش آموزان با توجه به سن و جنس آنها متفاوت است، گفت: کتاب هاي درسي دختران و پسران يکي است و هيچ تغييري در تاليف آنها ايجادنخواهدشد. به گزارش "توانا" به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت آموزش وپرورش، حميدرضا حاجي بابايي اظهارداشت: با ايجاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش، کتاب هاي درسي نيز تغيير خواهد کرد اما اين تغييرات به معناي آن نيست که اين کتاب ها بر اساس جنسيت دختر و پسر جدا شود بلکه يادگيري از حالت سنتي حفظ کردن به روش گرايش دانش آموزان به تفکر و نوآوري تغيير خواهدکرد. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با دستورکار قرارگرفتن تغيير مقاطع تحصيلي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اجراي اين طرح به مصوبه مجلس شوراي اسلامي نيز نيازدارد يا خير، گفت: با توجه به اينکه رئيس شوراي عالي آموزش وپرورش، رئيس جمهور است، ارسال نامه  يا لايحه اي با اين موضوع به مجلس بايد توسط دولت صورت گيرد و از مسئوليت هاي وزير آموزش وپرورش نيست. وزير آموزش و پرورش بيان داشت: اميدوارم شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي با اجراي اين طرح موافق باشند. وي در پاسخ به انتقاد برخي کارشناسان که تغيير سريع مقاطع تحصيلي را به ضرر آموزش و پرورش مي دانند، اظهار داشت: برخي اقدامات در آموزش و پرورش نياز به سرعت دارد و اگر نتوانيم به سرعت تصميم گيري کنيم در ابتداي مهر سال آينده، نمي توانيم کاري از پيش ببريم; در صورتي که اجراي اين طرح به پس از مهر موکول شود 2 سال بعد از تصدي وزارت آموزش و پرورش نيز نمي توانم اقدامي را در آموزش و پرورش به انجام برسانم. حاجي بابايي به ويژگي هاي مدارس در حال احداث اشاره کرد و گفت: در جلسه اي که با مسئولان سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور داشتيم، مقرر شد 7 هزار و 500 مدرسه در حال ساخت به سالن هاي ورزشي، نمازخانه، کتابخانه و تجهيزات لازم مجهز شود.


 از گوشه و کنار 

   زنگ هواي پاک در مدارس تهران
به صدا درمي آيد

ارتقا» اطلاعات عمومي در خصوص هواي پاک و تاثير آن در زندگي افراد جامعه هدفي است که در قالب زنگ هواي پاک دنبال مي شود. به گزارش شاپرک به نقل از روابط عمومي شهرتهران، علي اکبرحامدي قائم مقام رئيس سازمان شهرتهران از نواخته شدن زنگ هواي پاک در روز شنبه 26 ديماه در مدارس تهران خبرداد. وي افزود : زنگ هواي پاک به صورت نمادين در مدرسه ابتدايي شاهد کوثر منطقه 19 با حضور حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش، محمدجواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور و حسن اصيليان معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست و مسئولين آموزش و پرورش شهرتهران به صدا درمي آيد. همچنين روز چهارشنبه 30 ديماه همايشي با حضور 300 نفر از معلمين ابتدايي شهرتهران با موضوع هواي پاک در سالن سبز سازمان حفاظت از محيط زيست واقع در پارک پرديسان برگزارمي شود.
  
چهارمين المپياد فرش برگزارمي شود

مرحله استاني چهارمين دوره المپياد فرش برگزارمي شود. به گزارش شاپرک به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش و پروش شهرتهران، اين آزمون در روزسه شنبه 29 ديماه، بين هنرآموزان سال سوم هنرستانهاي رشته فرش و رشته طراحي و نقاشي فرش برگزارمي شود. آزمون عملي اين المپياد نيز در روز دوشنبه دوم بهمن ماه انجام خواهد شد. گفتني است اين آزمون براساس دستورالعمل ارسالي از طرف مرکزملي فرش سازمان بازرگاني اجرامي شود.
  
زوج تايواني مدرسه اي از روزنامه هاي
 باطله ساختند
يک زوج دوستدار محيط زيست در تايوان مدرسه کوچکي را تاسيس کردند که با استفاده از کاغذ روزنامه هاي باطله ساخته شده است. به گزارش مهر، جان لاموري کانادايي به همراه همسر تايواني خود با استفاده از بيش از هزار کيلوگرم کاغذ روزنامه باطله که مقدار زيادي از آنها را دانش آموزان منطقه جمع آوري کرده بودند اين مدرسه را به وسعت 75 مترمربع ساختند. جان لاموري در اين خصوص اظهارداشت: "من محيط زيست را حس مي کنم و به خصوص به استفاده دوباره از چيزها فکر مي کنم." اين مرد کانادايي با استفاده از يک وانت حمل تختخواب و ماشين چمن زني يک دستگاه مخلوط کن بزرگ ساخت و داخل آن کاغذهاي روزنامه، آب و سيمان ريخت و ماده لازم براي ساخت ديوارهاي با ضخامت شش اينچ اين مدرسه را آماده کرد. وي افزود: "کلا من از ماشينهاي مخلوط کن بزرگ خوشم مي آيد." براساس گزارش رويترز، اين مدرسه کاغذي دوستدار محيط زيست گنجايش تحصيل 16 دانش آموز را دارد. 
  
مسابقه طراحي سوالات استاندارد دبيران اقتصاد مناطق 19 گانه شهر تهران برگزارشد

       مسابقه طراحي سوالات استاندارد دبيران اقتصاد مناطق 19 گانه شهر تهران در ساختمان شماره 3 سازمان برگزارشد. به گزارش شاپرک به نقل از روابط عمومي شهرتهران، با توجه به اهميت طراحي سوال و رسالت گروه هاي آموزشي در تجهيز و ارتقا» مهارت هاي حرفه اي دبيران گروه اقتصاد، نشست يک روزه اي، تحت عنوان کارگاه طراحي سوال با محتواي آموزش طراحي سوال برگزارشد.
  
نفرات برتر مسابقات علمي،عملي هنرجويان
 پايه سوم از دادن کنکور معاف مي شوند

مسابقات علمي، عملي هنرجويان پايه سوم هنرستانهاي فني وحرفه اي شهرتهران به منظور ايجاد رقابت سالم و ارزشيابي از سطح علمي و عملي آموزشهاي فني وحرفه اي دانش آموزان  در سراسرکشور به عنوان معتبرترين مسابقات برگزارمي شود. به گزارش شاپرک به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش وپرروش شهرتهران، مرحله استاني مسابقات علمي 18بهمن ماه و مرحله عملي آن 5اسفندماه برگزارمي شود. لازم به ذکر است منتخبين علمي استاني 2000نفر مي باشند ودر مرحله عملي 200نفربه مرحله کشوري  راه مي يابند. گفتني است که نفرات برترکشوري که رتبه هاي اول تا سوم را کسب نمايند، از دادن کنکور براي ورود به آموزشکده هاي فني معاف مي باشند. اضافه مي گردد مرحله علمي کشوري مسابقات در فروردين89 ومرحله عملي آن در ارديبهشت ماه برگزارمي شود.


  جدول عناوين امتحانات نهايي دروس پيش دانشگاهي اعلام شد  

عناوين امتحانات نهايي دروس دوره پيش دانشگاهي و اضافه شدن يک عنوان درس نهايي به عناوين درسي رشته ادبيات و علوم انساني دوره متوسطه نظري از سال تحصيلي 89 - 88 به بعد اعلام شد. به گزارش توانا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش، در راستاي عملياتي کردن قانون پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور مصوب مجلس شوراي اسلامي و با توجه به مصوبه نهمين جلسه کارگروه ماده چهار قانون مذکور از خرداد سال تحصيلي جاري (89-1388)، علاوه بر دروس مربوط در سال سوم دوره متوسطه که امتحانات آنها به شکل نهايي برگزارمي شود; امتحانات چهارعنوان درسي (دودرس عمومي و دودرس اختصاصي) در رشته هاي مختلف دوره پيش دانشگاهي مطابق عناوين درسي مندرج در جدول پيوست و يک عنوان درسي دوره متوسطه نظري (رياضي پايه سوم در رشته ادبيات و علوم انساني) نيز به صورت نهايي برگزارشود. دروس تخصصي شامل علوم رياضي دروس فيزيک (1و2) و حساب ديفرانسيل و انتگرال (1و2)، علوم انساني دروس ادبيات فارسي (1و2) و عربي (1و2)، علوم تجربي دروس فيزيک (1و2) و زيست شناسي(1و2)، علوم و معارف اسلامي دروس ادبيات عرب (1و2) و اصول فقه + فقه، هنر دروس آشنايي بارشته هاي مختلف  هنري، آشنايي با ميراث فرهنگي ايران و سير هنر در تاريخ (1و2) است.  دروس عمومي دوره پيش دانشگاهي شامل علوم رياضي دروس زبان فارسي (1و2) و معارف اسلامي (1و2)، علوم انساني دروس زبان فارسي (1و2) و معارف اسلامي (1و2)، علوم تجربي دروس زبان فارسي (1و2) و معارف اسلامي (1و2)، علوم و معارف  اسلامي دروس زبان فارسي (1و2) و اصول عقايد (1و2) و رشته هنر دروس زبان فارسي (1و2) و معارف اسلامي (1و2) است.


  دو تا پنج دهم درصد معتادان کشور دانش آموز هستند  

مسئولان آموزش و پرورش در جلسه بررسي اعتياد درمدارس که در مجلس تشکيل شد در حالي آمار دانش آموزان معتاد را دودهم درصد جمعيت معتادان کل کشور برآوردکردند که قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر تعداد دانش آموزان معتاد را پنج دهم درصد کل معتادان دانست. رئيس کميته آموزش وپرورش مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مهر، با اعلام اين مطلب و اشاره به برگزاري جلسه اي که عصر روز يکشنبه در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با معاون پرورشي وزير آموزش وپرورش و قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر برگزارشد گفت: به اين ترتيب طبق اعلام رسمي مسئولان وزارت آموزش وپرورش، وجود دو هزارو 400دانش آموز معتاد در مدارس کشور تائيد شده است. گفتني است طبق اعلام رسمي ستاد مبارزه با مواد مخدر، يک ميليون و 200 هزار معتاد در کشور وجود دارند. پيش از اين هومن نارنجيها مديرکل دفتر فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر گفته بود که آموزش وپرورش در موضوع اعتياددانش آموزان بسيار ضعيف عمل کرده است و آمار دقيقي از دانش آموزان معتاد وجود ندارد. سال گذشته جانشين سابق فرمانده نيروي انتظامي از وجود 30 هزار دانش آموز معتاد در کشور خبرداده بود که اين آمار بعد از انتشار از سوي مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر و آموزش وپرورش تکذيب شد. عضو کميسيون آموزش وتحقيقات مجلس مهمترين علل گرايش دانش آموزان به مواد مخدر را فشار گروه همسالان، گرايشهاي فرهنگي نوپديد، فشار رسانه ها و صنايع فرهنگي عنوان کرد و گفت: ساختار برنامه درسي و ضعف مديريت مدرسه، نقص در آداب و مهارتهاي زندگي، ابهام و فقدان قوانين بازدارنده، محروميتهاي اقتصادي و زمينه هاي رواني دانش آموزان از جمله مواردي بود که مسئولان آموزش و پرورش آن را ذکر کرده اند. همسايگي با افغانستان به عنوان توليدکننده سالانه هشت هزار و 800 تن ترياک و ترانزيت سه هزار تن آن به ايران از دلايل اصلي گرايش جوانان به مواد مخدر از سوي قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان شده است.
دو درصد دانش آموزان مشروبات الکلي استفاده کرده اند
علي کريمي فيروزجايي با بيان اينکه طبق آماررسمي ستاد مبارزه با موادمخدر پنج دهم درصد معتادان را دانش آموزان تشکيل مي دهند گفت: سه درصد دانش آموزان در معرض خطر استفاده از موادمخدرهستند. رئيس کميته آموزش و پرورش مجلس اظهارکرد: همچنين پنج درصد دانش آموزان تجربه مصرف سيگار را دارند در حالي که سه درصد ديگر آنها در معرض خطر مصرف آن هستند. نماينده مردم بابل درمجلس در ادامه افزود: دو درصد دانش آموزان نيز تجربه مصرف مشروبات الکلي را دارند و 15 درصد ديگر نيز در معرض خطر استفاده از مشروبات الکلي هستند. کريمي فيروزجايي با اشاره به نتايج جلسه کميسيون آموزش و تحقيقات دراين باره گفت: به دليل حساسيت موضوع و تراکم محيط دانش آموزي نسبت به توجه بيشتر در برنامه هاي مشترک بين آموزش وپرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر تاکيدشد.


 رئيس جامعه معلولان ايران:
 آموزش وپرورش موظف به استخدام1800معلول است  

در پي اظهارات وزير آموزش وپرورش مبني بر استخدام 60هزارمعلم، رئيس جامعه معلولان ايران گفت: آموزش و پرورش در اين راستا موظف به استخدام يک هزار و 800 معلول به عنوان معلم است. علي همت محمودنژاد در گفت وگو با ايسنا، در اين باره توضيح داد: طبق سهميه سه درصدي اشتغال معلولان براساس قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و با توجه به پيمان نامه جهاني حقوق معلولان در ايران که توسط مجلس مصوب و رسما امضا شده است، هيچ منعي به دليل شرايط جسمي در انتخاب شغل و استخدام معلولان نبايد وجود داشته باشد. 
وزارت آموزش و پرورش ازاستخدام معلولان به عنوان معلم جلوگيري مي کند 
وي با تاکيدي دوباره در اين باره که آموزش وپرورش ملزم به استخدام سه درصد از نيروهاي خود از ميان افراد داراي معلوليت است، عنوان کرد: برهمين اساس 1800 نفر از مجموع افرادي که قراراست استخدام شوند بايد از بين معلولان باشد، اما اين وزارتخانه تاکنون و بنابر دلايل واهي از حضور و استخدام معلولان داراي مدرک کارشناسي و بالاتر به بدنه آموزش و پرورش در قالب معلم جلوگيري کرده است. رئيس انجمن دفاع از حقوق معلولان ادامه داد: در جلسه چند روز پيش کميسيون اجتماعي مجلس که با حضور وزيررفاه وتامين اجتماعي و همچنين نمايندگان چهار وزارتخانه و معاون آموزش وپرورش برگزارشد، اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام و دلايل بر حق جامعه معلولان ايران مورد تاييد رئيس اين کميسيون و حضار قرارگرفت. محمودنژاد با استناد به ماده 13 قانون جامعه حمايت از حقوق معلولان اظهارکرد: در صورت رعايت نشدن اين موضوع، سازمان بهزيستي موظف به اقامه دعوي عليه آموزش وپرورش است، در غير اين صورت آن چه اتفاق خواهد افتاد، تضييع حقوق معلولان است. رئيس جامعه معلولان ايران خاطرنشان کرد: اين در حاليست که در حال حاضر بيش از دو هزار نفر از افراد معلول داراي مدرک کارشناسي و بالاتر در ليست استخدام اين انجمن در شهرتهران هستند. محمودنژاد در عين حال افزود: نرخ بيکاري در بين معلولان 40 درصد است، در حالي که اين نرخ در بين جمعيت غيرمعلول به 10 تا 13 درصد مي رسد.


 کاغذ اخبار 

     مرحله اول المپياد هاي دانش آموزي پايان دي ماه آغازمي شود

    رئيس باشگاه دانش پژوهان جوان از آغاز مرحله اول المپياد هاي دانش آموزي از 30 دي الي 2 بهمن خبرداد. محسن جمالي در گفت وگو با پانا، گفت: 230 هزار دانش آموز دختر و پسر از مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي جهت شرکت در آزمون هاي مرحله اول ثبت نام کرده اند. وي اذعان داشت: سوالات آزمون از سرفصل کتاب هاي درسي سه پايه متوسطه و دوره پيش دانشگاهي به صورت چهار گزينه اس و تشريحي طراحي شده است. وي خاطرنشان کرد: مرحله اول المپياد دانش آموزي در رشته هاي رياضي، فيزيک، شيمي، زيست شناسي، کامپيوتر،ادبيات و نجوم و يک هزار و چهارصد و پنجاه حوزه داخل کشور و چندين حوزه خارجي برگزارمي شود. جمالي با بيان اينکه پذيرفته شدگان مرحله فوق مي توانند در آزمون مرحله دوم ارديبهشت ماه سال آينده شرکت کنند، ادامه داد: نتايج مرحله اول اواخر اسفند ماه اعلام خواهد شد.
  
بر اساس آمارهاي جهاني
3   درصد جمعيت هر کشورمعلولان هستند

     رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور گفت: در آمارهاي جهاني ميزان معلوليت در کشورها عمدتا 2 تا 3درصد از مجموع جمعيت هر کشور عنوان شده است. سوسن کشاورز در گفت وگو با پانا گفت: در آمارهاي جهاني ميزان معلوليت در کشورها دو تا سه درصد از مجموع جمعيت هر کشور را تشکيل مي دهد. وي با اشاره به آمارهاي کنوني معلولان و نيز دانش آموزان معلول کشور اظهارداشت: هم اکنون 100هزار دانش آموز معلول کشور تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنايي قراردارند. مشاور رئيس جمهور در امور تعليم وتربيت و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور افزود: تعيين دقيق آمار معلولان کشور بستگي به نوع تعريفي که از معلوليت انجام مي شود دارد زيرا معلوليت مي تواند جسمي يا ذهني و همچنين مواردي چون فقر فرهنگي و موارد مشابه آن را شامل شود، به همين دليل در معناي وسيع معلوليت، مجموعه اي از اين شاخص ها تحت پوشش قرار مي گيرد که در ارايه آمارکلي از معلولان کشور بايد تمامي آن ها مورد توجه قرارگيرد. وي درپايان با تاکيدبر ضرورت ورود خيران کشور به توسعه امکانات آموزشي و پرورشي دانش آموزان استثنايي گفت: "مشارکت ملي"، "ايجاد اشتغال" و "فرصت هاي شغلي" از مهمترين راه هاي رفع تنگناهاي معلولان است.
  
تامين اعتبار يک گام تا سفيد شدن
 تخته سياه مدارس 

معاون عمراني وزير آموزش وپرورش با بيان اينکه 450 هزار کلاس درس درکشور وجود داردگفت : استفاده از تخته وايت برد به جاي تخته سياه در مدارس سراسر کشور نيازمند تامين اعتبار است و درصورت حصول اين اعتبار اين مسئله رفع خواهدشد. مرتضي رئيسي در گفت وگو با ايرنا اظهارداشت: مدارس براساس بسته هاي آموزشي و کمک آموزشي که از سوي معاونت آموزش ونوآوري به معاونت عمراني اعلام مي شود، تجهيزمي شوند. وي با بيان اينکه در بسته هاي اعلامي از سوي معاونت آموزشي ونوآوري اشاره اي به استفاده از تخته هاي وايت برد نشده است، گفت: سازمان نوسازي و تجهيز مدارس با اعلام اين معاونت و همچنين تخصيص اعتبار، آمادگي تجهيز مدارس به اين نوع تخته ها را دارد. رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور اظهارداشت: در بسياري از مدارس تخته سياه نصب شده است و براي تجهيز 450 هزار کلاس درس نيازمند تامين اعتبار و خريد 450 هزار تخته وايت برد هستيم. رئيسي افزود: اين سازمان براي تجهيز مدارس به اين نوع تخته ها هيچ گونه مشکلي ندارد. وي ادامه داد: تخته سياه و استفاده از گچ براي دانش آموزان به خصوص براي دانش آموزاني که در کلاس هايي با حجم بالاي جمعيت تحصيل مي کنند، مضر است اما بايد واحد بهداشت وزارت آموزش وپرورش استفاده از تخته هاي وايت برد را در بسته هاي آموزشي و کمک آموزشي خود ببيند. رئيسي ادامه داد: طي چهارسال گذشته از محل اعتبارات عمراني بيش از 260 ميليارد تومان صرف تجيهزات آموزشي و کمک آموزشي شد و از محل اعتبارات جاري نيز اقداماتي براي تجهيز مدارس انجام شده است. وي افزود: خريد تخته هاي وايت برد به صورت موردي براي آموزش و پرورش بار مالي ندارد اما براي تجهيز تمام مدارس به اين نوع تخته هاي آموزشي نيازمند تامين اعتبار هستيم. معاون عمراني وزير آموزش وپرورش در عين حال تاکيدکرد: امروزه از نيازهاي اصلي آموزش وپرورش تجهيز به تکنولوژي نوين است. رئيسي ادامه داد: برخي از مدارس نيازمند تجهيز به دستگاه هاي ديتا پروژکتور هستند براين اساس برخي از دبيرستان هاي تازه تاسيس به اين سيستم نوين مجهز شده اند.
  
نويد ادهم: تغيير معاونتهاي آموزش و پرورش توسط شوراي عالي صورت نمي گيرد

دبير شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: تغيير وحذف و اضافه کردن معاونتها در حيطه کاري شوراي عالي آموزش وپرورش نيست. مهدي نويدادهم در گفتگو با مهر درباره تصميماتي همچون حذف معاونت برنامه ريزي و يا ارتقا» کاري دفترداران تا سطح معاونت مدرسه که اخيرا در حوزه ستادي صورت مي گيرد و در رسانه ها منتشرمي شود گفت: اين نوع مباحث در شوراي عالي آموزش وپرورش مطرح نمي شود و تنها شوراي معاونان دراين باره تصميم گيري مي کند. اين مقام ارشد در آموزش و پرورش افزود: مواردي همچون حذف معاونتها و يا ارتقا» کاري دفترداران جزو اختيارات وزير آموزش وپرورش است که مي تواند شخصا در اين باره تصميم گيري کند. نويدادهم علت عدم تصميم گيري شخصي وزراي قبلي در احيا» معاونت پرورشي وتربيت بدني گفت: اين موضوع به دليل حساسيت بالا در مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديد و درباره آن به صورت شخصي تصميم گرفته نشد.
  
دبير کميته ملي تغذيه مکمل مدارس :
پوشاک و تغذيه رايگان بين 4 ميليون دانش آموز مناطق محروم توزيع مي شود

دبير کميته ملي تغذيه مکمل مدارس گفت: پوشاک و تغذيه رايگان در بين حدود 4 ميليون دانش آموز روستايي مناطق محروم توزيع مي شود.حميد يعقوبي فر در گفت وگو با "توانا" اظهارداشت: علاوه بر شير ونان غني شده که درميان دانش آموزان کشور توزيع مي شود، يارانه مواد غذايي مراکز شبانه روزي و مراکز تربيت معلم شامل گوشت، مرغ، پنير، برنج، روغن و قند و شکر را نيز توزيع مي کنيم. وي از توزيع تغذيه و پوشاک رايگان در بين حدود 4 ميليون دانش آموز روستايي مناطق محروم خبر داد و افزود: پوشاک و تغذيه رايگان شامل لباس، کفش، لوازم التحرير، خشکبار و بيسکويت است. دبير کميته ملي تغذيه مکمل مدارس ادامه داد: براي اجراي اين طرح 26 ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافته است که از سوي وزارت آموزش و پرورش در بين مناطق محروم سراسر کشور توزيع مي شود. وي با بيان اينکه دانش آموزان دختر و پسر تمامي مقاطع تحصيلي تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند، گفت: طرح توزيع تغذيه و پوشاک رايگان در قالب 80 تا 90 نوبت در طول يک سال براي دانش آموزان محروم کشور به اجرا گذاشته مي شود.
    
   صنايع دستي به دانش آموزان معلول آموزش داده مي شود
  
 
معاون آموزشي وفرهنگي سازمان آموزش وپرورش استثنايي از آموزش صنايع دستي به دانش آموزان معلول با همکاري معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبرداد.  ابراهيم نژاد در گفت وگو با پانا، گفت: رويکرد سازمان آموزش وپرورش استثنايي اتخاذ راهکارهاي مناسب براي ارتقا» سطح دانش و مهارت هاي دانش آموزان معلول و توانمندي سازي آنان براي اشتغال است. وي اذعان داشت: دانش آموزان با نيازهاي ويژه در قالب اين تفاهم نامه درکنار تحصيل مهارت هاي لازم در يک حرفه تخصصي متناسب با توانمندي هايشان را نيز فرامي گيرند. وي خاطرنشان کرد: دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي پس از کسب مهارت کافي در کارگاه هاي ويژه و موفقيت در آزمون، گواهي مهارت حرفه اي دريافت مي کنند. توسعه آموزش حرفه اي گامي مثبت براي حضور دانش آموزان با نيازهاي ويژه در فعاليت هاي کارآفريني و اقتصادي کشور است.


 قلم معلم 

تنبيه و رفتارجايگزين

عليرضا بردبار- قسمت اول 
تمام والدين، چه آنهايي که تنبيه را به عنوان يک ابزارتربيتي مي پذيرند و چه کساني که آن را رد مي کنند، از تنبيه به عنوان يک روش آموزشي مناسب براي کودکانشان استفاده مي کنند. هنگامي که کودکتان را به اتاقش مي فرستيد، زمان تماشا کردن تلويزيون را محدود مي کنيد و به او اجازه بازي کردن با اسباب بازي دلخواهش را نمي دهيد يا وقتي که کودکتان به اجاق گاز نزديک مي شود و شما فريادنکن سرمي دهيد، در واقع براي اصلاح رفتارها از اصول تنبيه استفاده کرده ايد. پدران و مادران اگر مي توانستند کودکانشان را فقط با استفاده از روش هاي مثبت تربيت کنند، ستودني بود اما بايد بپذيريم براي آموختن الگوهاي رفتاري شايسته، هم روش هاي مثبت و هم منفي لازم بپذيريم براي آموختن الگوهاي رفتاري شايسته، هم روش هاي مثبت و هم منفي لازم هستند.
تنبيه به تنهايي نمي تواند نتايج دلخواه را فراهم کند زيرا به طورکلي روشي منفي است. اين روش به فرزند مي آموزد که چه کاري را نبايد انجام دهد اما نمي آموزد که چگونه بايد رفتارکند. وقتي تنبيه را بدون تقويت رفتار شايسته به کار مي بريم، فرزندمان نمي داند رفتارناپسندش را با چه رفتاري جايگزين کند. هنگامي که دختر کوچکتان براي رسيدن به ليوان از صندلي بالا مي رود و مادرش او را از صندلي پائين مي گذارد و او را به دليل بالارفتن از صندلي نکوهش مي کند و دخترک گريه کنان مي گويد: "ديگر از صندلي بالا نمي روم" که تا اين مرحله خوب است اما اين دختربچه نمي آموزد که مي تواند از جايي امن تر ليوان را بردارد، يا دفعه بعد بايد از کسي کمک بخواهد. او آموخته است که چه کاري را نکند ولي يادنگرفته است که چه بايد بکند.
ادامه دارد


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون