جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4468- تاریخ : 1399/04/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

وزير آموزش و پرورش:
زوج و فرد شدن روزهاي مدرسه

يک‌معرفي، يک خوانش؛
رنج‌هاي يک مهاجر نوجوان


آرش کمانگير ؛ اسطوره‌اي كه مرزهاي ايران را گسترش داد


دل گويه


يواشكي


طغيان آفت پشم‌آلود و خطر بيماري‌هاي پوستي!


سرمقاله


 وزير آموزش و پرورش:
 زوج و فرد شدن روزهاي مدرسه 

وزير آموزش و پرورش درباره زوج و فرد شدن روزهاي مدرسه در سال تحصيلي پيش‌رو توضيحاتي داد.به گزارش پانا ،حاجي ميرزايي گفت: 40 درصد مدارس در مناطق کم جمعيت روستايي و شهري هستند اما در مناطقي که تعداد دانش‌آموزان بيشتر است بايد دانش‌آموران تقسيم شوند ناگزيريم زمان آموزش را به دو تا سه روز تقسيم کنيم که 3 روز حضوري، 3 روز غيرحضوري و به صورت زوج و فرد باشد
وي ادامه داد: جزييات اين موضوع تدوين شده و در هفته آينده به تمام مدارس کشور ابلاغ مي‌شود تا متناسب با وضعيت زرد، سفيد و قرمز عمل کنيم. تعطيلي مدارس را در 5 شنبه لغو کرديم تا 6 روز تحصيلي داشته باشيم و روزها را سه روز، سه روز تقسيم کنيم.


 يک‌معرفي، يک خوانش؛
 رنج‌هاي يک مهاجر نوجوان  

عنوان کتاب: ديروز
نويسنده:آگوتا کريستف
برگردان: اصغر نوري

«ديروز» داستان زندگي پسر جواني است به نام توبياس هوروات که در يک کارخانه ساعت‌سازي کار مي‌کند. او تنهاست و عاشق نوشتن. کودکي توبياس در روستايي کوچک مي ‌گذرد. او که مادرش به سختي زندگي را مي ‌گذراند از روستا و کشور خود فرار مي ‌کند و پس از سال ‌ها فقر و سختي در کارخانه‌ اي مشغول به کار مي‌ شود. توبياس ـ که بعد از فرار، اسمش را به ساندرو لستر تغيير داده است ـ بيشتر در رويا زندگي مي‌کند، عاشق نوشتن است. داستان در قالب فصل‌ هايي کوتاه روايت مي‌شود، تنهايي، مهاجرت، عشق به نويسندگي و سرگشتگي آدم‌هايي که در زندگي جاي مناسب خود را پيدا نمي‌ کنند از مفاهيم اساسي اين کتاب است. داستانِ ديروز با لحني ساده و بدون هيچ ‌گونه پيچيدگي نوشته شده و نويسنده توانسته است بدون اين که فضايي تيره و سياه را ترسيم کند رنج ‌هاي انسان امروزي را بازگو کند.
در پشت جلد کتاب مي ‌خوانيم: «آگوتا کريستوف پس از سه ‌گانه‌ موفق دوقلوها، در اين رمان سرگذشت مردي را روايت مي ‌کند که زندگي ‌اش بين کار يکنواخت در کارخانه و روياي نوشتن خلاصه شده است. او منتظر زني است که انگار بايد از متن يا روياها بيرون بيايد.»
درباره‌ نويسنده‌‌ کتاب:
آگوتا کريستوف (1935ـ 2011) نويسنده، شاعر و رمان‌نويس مجارستاني ساکن سوئيس بود و داستان‌هايش را به زبان فرانسوي مي‌نوشت. آثار کريستوف به بيش از سي زبان ترجمه شده است. سه‌گانه دوقلوها: «دف‍ت‍ر ب‍زرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم»، از آثار تحسين شده او هستند و به زبان فارسي نيز ترجمه شده‌اند. نوشته‌هاي کريستوف صريح و بي‌پرده است و داستان‌هايش در زمان و مکان نمي‌گنجد. از کريستوف نقل شده است: «تنها چيزي که در باره‌اش مطمئن بودم، اين بود که خواهم نوشت، هر جا که باشد، به هر زباني که باشد.»
kabak.com


 آرش کمانگير ؛ اسطوره‌اي كه مرزهاي ايران را گسترش داد  

( شيواتير به اوستايي: اِرِخْشَه و به زبان پهلوي اِرَش شيپاک‌تير) نام يکي از اسطوره‌هاي کهن ايراني و هم‌چنين نام شخصيت اصلي اين اسطوره‌است. آرش، از سپاهيان منوچهر بود که پس از پايان جنگ ايران و توران به‌عنوان کماندار ايراني براي بازشناختن مرز ايران و توران برگزيده شد و از بالاي کوه «اييريو خشوتا» -دماوند -از چهارمين کشور روي زمين در زادگاه فريدون رفت و با تمام نيرو تيري را به سوي کوه «خوانونت» در خاور رها کرد. مردمِ فارسي‌زبانِ سين‌کيانگ (تُرکستان) در غرب چين معتقدند که اين تير در درخت گردويي در آن ديار فرود آمده است که آن‌را «درخت آرش» مي‌گويند و به همين دليل کوه افراسياب و دره‌ي شينگان را که در کنار آن است «مرز ايران و توران» مي‌خوانند.


 دل گويه 

زندگي
عرفان نظرآهاري
تنها کسي که يک‎بار مرده باشد و دستش از زمان و از زمين کوتاه شده باشد، قدر زمان و زمين را خواهد دانست؛ قدر هر زمان و هر زميني را. تنها کسي که نه دنيايي داشته باشد که مزرعه آخرتش بشود و نه دستي که با آن کاري کند و نه پايي که با آن جايي برود و نه لبي که با آن لبخندي بزند و نه قلبي که با آن عشق بورزد، ارزش زندگي را خواهد فهميد.
من اين گونه زندگي را دوست دارم، همچون کسي که باردوم است که به دنيا آمده است. همچون کسي که بار نخستش را هدر داده است، اما براي جبران، دوباره به زمين باز گشته است.
بار نخست را مي‎توان به رقابت و به حسادت و به شکايت و به آه و افسوس گذراند؛ بار دوم را اما فقط بايد شکر و شادي به جاي آورد.
بار اول را همچون بار دوم زندگي کن؛ زيرا زندگي هرگز بار دومي ندارد.
زيرا هيچکس دوباره به زمين باز نخواهد گشت.



 يواشكي 

اسير کار خير خود نشويم!
آذر فخري

اين‌رو يواشکي به شما ميگم که گاهي وقتا اين آدما نيستن که مارو گروگان ميگيرن يا اسير ميکنن. بلکه گاهي ما اسير و گروگان کارهاي حتي خوبي ميشيم که خودمون انجام ميديم. با انجام يه کار خوب چنان غرق در آن ميشيم که نمي‌تونيم اون‌را از ذهن خودمون بيرون کنيم و با مدام يادآوري کردن اين کاراي خوب، ميشيم اسير اونا.
کار خوب رو بايد انجام داد، اما مهمتر از اون اينه که بايد زود فراموشش کرد. وگرنه مثل خوره ميفته به جونمون و مارو اسير خودش ميکنه.


 طغيان آفت پشم‌آلود و خطر بيماري‌هاي پوستي! 

يک کارشناس حوزه جنگل از طغيان آفتي پشم‌آلود در جنگل‌هاي شمال کشور خبر داد و گفت: بدن پشم‌آلود، اين آفت برگ‌خوار مي‌تواند بيماري‌هاي پوستي ايجاد کند.
اين آفت نه تنها براي گياهان بلکه براي انسان‌ها نيز مشکلات جدي ايجاد خواهند کرد. چندگونه از اين آفات که داراي لاروهاي (کرم‌هاي) پشمالود هستند و از برگ درختان تغذيه مي‌کنند در حال حاضر در مناطق جنگلي شمالي و شمال غربي کشور طغيان کرده‌اند.
در صورتي‌که در مناطق ييلاقي آن‎ها را مشاهده کرديد قبل از جارو زدن اين موهاي ريز لازم است منزل براي اولين‎بار، با پارچه مرطوب ابتدا تميز شود.
Mehrnews


 سرمقاله 

لزوم توجه بيشتر به مهارت آموزي نسل جوان
آذر فخري
يکي از مهم‌ترين وظايف يک سيستم آموزشي که هم اهداف دولت را در جهت رشد اجتماعي و اقتصادي دنبال مي‌کند و هم در پي آماده‌سازي سرمايه اجتماعي براي حضور در فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي است، تربيت نسلي است که از مهارت‌هاي لازم براي حضور موثر در رشد اقتصادي و بهره‌وري بيشتر آنان برخوردار است.
به همين دليل است که سيستم‌هاي مختلف آموزشي بايد بر يادگيري مهارت‌هاي مختلف تاکيد داشته و روي آن سرمايه‌گذاري کنند. در کشور ما يکي از مهم‌ترين روش‌هاي مهارت‌آموزي، ايجاد هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي است. متاسفانه تا همين‌چند سال پيش، هر دانش‌آموزي که نمي‌توانست از عهده دروس معمول دوره راهنمايي به‌ويژه رياضيات بر آيد، ترجيح مي‌داد وارد براي ادامه تحصيل وارد هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي شود. اما شرايط امروز تمام جوامع نشان مي‌دهد که جوامع تا چه حد به مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي نياز دارند و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف دانشگاهي دروس آنان که صرفا بر فرضيه‌ها و نظريه‌ها بدون مهارت آموزي‌هاي لازم متکي است مدت‌هاست جاي خاصي در بازار کار ندارند مگر آن‌که خود توانسته باشند حرفه‌اي خاص را آموخته و کسب و کار خويش را راه بيندازند. کشور ما طبعا با شرايط موجود به کارگر حرفه‌اي در تمامي موارد صنعتي نيازمند است و کارگر حرفه‌اي طبعا توسط هنرستان‌ها و مراکز آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي تربيت شده و آموزش مي‌بينند. به اين ترتيب، دانش‌آموزاني که بر يک مهارت خاص مسلط است هم‌ نسبت به آينده خود اميدوار است و هم مي‌تواند در رشد و توسعه صنعتي و اقتصادي کشور يک مولد موثر باشد.
همين الزام به رشد و توسعه صنعتي و اقتصادي است که مدتي است مسئولان آموزشي را متوجه اهميت هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي کرده است و اينک همين مسئولان خبر مي‌دهند که حدود 50 درصد از دانش‌آموزان جذب هنرستان‌ها خواهند شد. اين اتفاق بسيار خوش يمني است؛ روشي است که اغلب کشورهاي صنعتي موفق مانند آلمان‌، سال‌هاي سال است آن‌را دنبال کرده و به تعليم و تربيت کارگران متخصص و حرفه‌اي پرداخته و موجب پيشرفت صنعتي کشور خود شده‌اند. اميد است اين تصميم از سوي والدين دانش‌آموزان نيز مورد توجه قرار گيرد. مزيت تحصيل در هنرستان اين است که دانش‌آموز در هنگام فارغ‌التحصيلي بر يک مهارت ويژه مسلط است و تحت هر شرايطي مي‌تواند کسب و کار خود را راه بيندازد، ضمن اين که مراکز و شرکت‌ها و کارخانه‌هاي صنعتي نيز خواهان چنين نيروهايي هستند و ديگر اين دانش‌آموزان مجبور نيستند بهترين سال‌هاي زندگي خود را صرف گرفتن ‌مدارک دانشگاهي کنند که معمولا گرهي از مشکلات خودشان و جامعه نمي‌گشايد.البته که نحوه پذيرش اين دانش‌آموزان نيز نبايد به شيوه‌اي باشد که صرفا دانش‌آموزاني که علاقه‌اي به دروس رياضي و فيزيک و شيمي ندارند، جذب هنرستان‌هاي فني و حرفه اي شوند. بلکه اتفاقا بايد اين هنرآموزان از جمله دانش‌آموزان خوش استعدادي باشند که با تکيه بر مهارت‌هايي که آموخته‌اند، بتوانند دست به ابداع و اختراع بزنند و از دانش نظري لازم در زمينه مهارت‌هاي خود نيز برخوردار باشند.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
هنري
ورزشي
آگهي